Inleiding
SSC-ICT Haaglanden levert als shared service organisatie diverse generieke rijksbrede toepassingen als Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte en verzorgt daarnaast de kantoorautomatisering, telecommunicatie en hosting van bedrijfspecifieke applicaties voor de aangesloten Ministeries Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Financiën, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid Welzijn en Sport, alsmede voor de Kanselarij der Nederlandse Orden.
Met deze dienstverlening wordt uitvoering gegeven aan project 7 van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst: Eén ICT aanbieder voor de Haagse beleidskernen en hieraan nauw verbonden uitvoeringsorganisaties.
In 2015 zal het Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI) opgaan in SSC-ICT Haaglanden waarmee het verzorgingsgebied wordt uitgebreid met Veiligheid en Justitie, Algemene Zaken en Buitenlandse Zaken.
In 2014 is met medewerking van de Rijksgebouwendienst het Overheidsdatacenter voor de Haagse km² gerealiseerd. De exploitatie van dit datacenter start begin 2015.
De financiële administratie is ondergebracht bij de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk.
Doelmatigheid en taakstelling
De eigenaar heeft met SSC-ICT Haaglanden tot en met 2016 een jaarlijkse efficiencytaakstelling afgesproken van jaarlijks – 1,5%.
Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap SSC-ICT Haaglanden
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
– 1 | – 2 | (3)=(2)-(1) | 4 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 28.400 | 25.533 | – 2.867 | 35.663 |
Omzet overige departementen | 88.800 | 87.600 | – 1.200 | 80.636 |
Omzet derden | – | – | – | – |
Rentebaten | – | – | – | – |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | 1.475 | 1.475 | 686 |
Totaal baten | 117.200 | 114.608 | – 2.592 | 116.985 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 99.300 | 93.579 | – 5.721 | 90.668 |
– personele kosten | 45.400 | 39.983 | – 5.417 | 40.011 |
waarvan eigen personeel | 22.100 | 26.238 | 4.138 | 22.996 |
waarvan inhuur | 23.300 | 13.745 | – 9.555 | 16.912 |
– materiële kosten | 53.900 | 53.596 | – 304 | 50.760 |
waarvan apparaat ICT | 47.200 | 50.095 | 2.895 | 47.259 |
waarvan bijdrage SSO's | 2.800 | 3.501 | 701 | 2.811 |
Waarvan overige materiële kosten | 3.900 | – 3.900 | 690 | |
Afschrijvingskosten | 16.500 | 14.976 | – 1.524 | 16.235 |
– immaterieel | – | – | – | – |
– materieel | 16.500 | 14.976 | – 1.524 | 16.235 |
Overige lasten | 1.400 | 7.538 | 6.138 | 160 |
– dotaties voorzieningen | – | 6.115 | 6.115 | – |
– rentelasten | 1.400 | 135 | – 1.265 | 77 |
– bijzondere lasten | – | 1.288 | 1.288 | 83 |
Totaal lasten | 117.200 | 116.093 | – 1.107 | 107.063 |
– | ||||
Saldo van baten en lasten | – | – 1.485 | – 1.485 | 9.922 |
Toelichting
Resultaat
Het resultaat is € 1,485 mln. lager dan begroot, als resultante van € 2,592 mln. lagere baten en € 1,107 mln. lagere kosten.
Het gepresenteerde resultaat bedraagt € 1,485 mln. negatief.
Het resultaat werd negatief beïnvloed door eenmalige kosten ter waarde van € 12,2 mln. vanwege het treffen van een voorziening voor de migratiekosten naar het nieuwe Overheidsdatacenter (ODC) en in 2014 gemaakte projectkosten voor de bouw van het ODC en de ontwikkeling van een nieuwe financiële administratie.
Onderdeel van de in 2014 gerealiseerde migratiekosten naar het nieuwe ODC is het aandeel van SSC-ICT Haaglanden in de met de externe leverancier van het Rijk van hostingdiensten overeengekomen afkoopsom.
Baten
De omzet is overeenkomstig de door de eigenaar vastgestelde tarieven en de in 2014 afgenomen dienstverlening. De generieke dienstverlening is verricht voor alle ministeries met uitzondering van Defensie. De gemeenschappelijke en specifieke dienstverlening is verricht voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Financiën, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid Welzijn en Sport, alsmede voor de Kanselarij der Nederlandse Orden.
De totale omzet is € 4,067 mln. lager dan begroot. Dit is de resultante van enerzijds uitbreiding van de dienstverlening met het Ministerie van Financiën en de Rijkspas en anderzijds afname van het volume van door de ministeries aan SSC-ICT Haaglanden verstrekte maatwerkopdrachten.
De bijzondere baten betreffen de verrekening van de meerkosten van de bij de overdracht van voormalig Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu en het Ministerie van Financiën boven de formatie overgenomen personeel, alsmede drie met leveranciers getroffen financiële schikkingen.
Personele kosten
De € 5,417 mln. lagere lasten zijn het saldo van lagere lasten van personeel, materieel, afschrijvingen en rente en hogere lasten door het treffen van een voorziening voor de migratiekosten naar het nieuwe ODC en het aandeel van SSC-ICT Haaglanden in de met de externe leverancier van het Rijk van hostingsdiensten overeengekomen afkoopsom.
De € 4,138 mln. hogere kosten van het eigen personeel betreft de pas bij de 1e suppletoire nota meegenomen uitbreiding van formatie en bezetting vanwege de uitbreiding van de dienstverlening met het Ministerie van Financiën.
De € 9,555 mln. lagere kosten van de inhuur laten zich volledig verklaren door de terugval van het volume van de door de departementen aan SCC-ICT Haaglanden verstrekte specifieke opdrachten.
Materiële kosten
De ten opzichte van de begroting lagere materiële kosten zijn de resultante van meer materiële uitgaven vanwege de uitbreiding van de dienstverlening met het Ministerie van Financiën en het lagere volume van de door de ministeries aan SCC-ICT Haaglanden verstrekte specifieke opdrachten.
De rentelast is lager door de veel lagere rentepercentages in 2014 dan begroot. Het verschil is op de omzet in mindering gebracht en wordt met de ministeries verrekend.
De dotatie aan de voorziening betreft de in 2014 getroffen voorziening voor de migratiekosten naar het nieuwe ODC.
De bijzondere last betreft het SSC-ICT aandeel in de met de externe hosting leverancier overeengekomen afkoopsom voor het vervroegd beëindigen van het contract
Balans per 31 december 2014
31-12-2014 | 31-12-2013 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | – | – |
Materiële activa | 32.277 | – |
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | 3.585 | – |
– overige materiële vaste activa | 28.692 | 28.382 |
Voorraden | 3 | 2 |
Debiteuren | 1.460 | 3.617 |
Nog te ontvangen | 19.070 | 16.286 |
Liquide middelen | 28.050 | 23.114 |
Totaal activa | 80.860 | 71.401 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 4.330 | 10.902 |
– exploitatiereserve | 5.815 | 980 |
– onverdeeld resultaat | 1.485- | 9.922 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 24.060 | 17.049 |
Voorzieningen | 6.115 | – |
Crediteuren | 3.889 | 11.029 |
Nog te betalen | 42.466 | 32.421 |
Totaal passiva | 80.860 | 71.401 |
Toelichting
Activa
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de historische aanschafprijs, verminderd met afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen. In 2014 is voor € 19,398 mln. geïnvesteerd, waarvan € 15,813 mln. in hard en software en € 3,585 mln. ten behoeve van het nieuwe overheidsdatacenter.
Afschrijvingen op materiële vaste activa zijn gebaseerd op de geschatte economische levensduur, rekening houdend met eventuele restwaarde. Deze afschrijving vindt lineair plaats. Na afschrijvingen resteert per 31 december een boekwaarde van € 32,277 mln. Over de investeringen in het overheidsdatacenter wordt met ingang van 2015 afgeschreven.
Debiteuren en Nog te ontvangen
De post Debiteuren betreft de gefactureerde, nog te ontvangen bedragen voor verrichte diensten en leveringen. De totale vordering wordt als inbaar aangemerkt; derhalve is er geen voorziening voor oninbaarheid in aftrek gebracht.
De post Debiteuren heeft voor € 0,202 mln. betrekking op het moederdepartement, voor € 0,528 mln. op andere departementen, voor € 0,730 mln. op agentschappen en niet op derden.
De post Nog te ontvangen bestaat uit nog te factureren opbrengsten betrekking hebbend op voorgaande jaren en vooruitbetaalde kosten voor 2015.
De post Nog te ontvangen heeft voor € 5,463 mln. betrekking op het moederdepartement, voor € 2,867 mln. op andere departementen, voor € 0,284 mln. op agentschappen en voor € 10,455 mln. op derden.
Liquide middelen
Alle tegoeden van SSC-ICT Haaglanden worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding (RHB). Het saldo per 31 december bedraagt € 28,050 mln.
Eigen Vermogen
Onder het eigen vermogen is het onverdeelde resultaat 2014 opgenomen. Het eigen vermogen vermindert met het negatieve resultaat over 2014 van € 1,485 mln. en valt binnen de norm van 5% van de gemiddelde omzet over de 2 jaren sinds de start van het baten- lastenagentschap.
Leningen
De post Leningen bestaat uit de leningen ter financiering van de materiële vaste activa.
Van het saldo per ultimo 2014 van € 40,641 mln., is de aflossingsverplichting 2015 ad € 16,581 mln. opgenomen onder de post nog te betalen.
Voorzieningen
De in 2014 gevormde voorziening ad € 6,115 mln. is gevormd om de kosten op te vangen van de migratie van de bestaande datacenters van SSC-ICT Haaglanden naar het nieuwe Overheidsdatacenter voor de Haagse beleidskernen en nauw verbonden uitvoeringsorganisaties.
Deze migratie is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst project 4. Omdat door het kabinet voor het uitvoeringsprogramma geen additionele financiële middelen ter beschikking zijn gesteld moet SSC-ICT Haaglanden de migratie uit eigen middelen reserveren.
Crediteuren
De facturen die zijn opgenomen onder de post Crediteuren per ultimo 2014 zijn vrijwel geheel begin 2015 betaald.
De post Crediteuren heeft geen betrekking op het moederdepartement, voor € 0,084 mln. op andere departementen, voor € 1,670 mln. op agentschappen en voor € 2,135 mln. op derden.
Nog te betalen
Onder de post nog te betalen zijn de vooruit ontvangen bedragen, de aflossingsverplichting 2015 van de lening bij het Ministerie van Financiën, de nog te ontvangen facturen 2014 en de schuld aan het personeel vanwege opgebouwde rechten vakantiegeld, eindejaarsuitkering en verlof opgenomen.
De post Nog te betalen heeft voor € 11,058 mln. betrekking op het moederdepartement, voor € 21,828 mln. op andere departementen, voor € 1,770 mln. op agentschappen en voor € 7,810 mln. op derden.
Kasstroomoverzicht over 2014 (bedragen x € 1.000)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari | 4.980 | 23.114 | 18.134 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 16.520 | 20.372 | 3.852 |
Totaal investeringen (-/-) | – 18.800 | – 19.398 | – 598 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 528 | 528 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 18.800 | – 18.870 | – 70 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – 5.087 | – 5.087 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 16.500 | – 12.991 | 3.509 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 18.800 | 21.512 | 2.712 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 2.300 | 3.434 | 1.134 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 5.000 | 28.050 | 23.050 |
Toelichting
De investeringen in ICT goederen (overheidsdatacenter, hard- en software) in 2014 bedroegen € 19,398 mln.
De boekwaarde van de desinvesteringen betreft de bij het afstoten van de materiële vaste activa gerealiseerde opbrengst.
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de afroming van het surplus van het eigen vermogen ad € 2,462 mln. alsmede de verrekening van de in 2013 voor de moeder betaalde uitgaven met betrekking tot voorgaande jaren ad € 2,625 mln.
De aflossingen op de leenfaciliteit zijn lager dan begroot doordat het beroep op de leenfaciliteit in 2013 lager was dan bij het opstellen van de begroting 2014 werd ingeschat.
Het beroep op de leenfaciliteit is € 2,712 mln. hoger dan de investeringen. Dit komt doordat bij het aanvragen van de lening 2013 nog geen finale overeenstemming was over de waarde van de per 1 oktober bij de uitbreiding van de dienstverlening van Financiën overgenomen materiële vaste activa. Het verschil is verdisconteerd in de opname 2014.
Het resterend verschil laat zich verklaren door gemaakte inschattingen van de in de laatste maand van het jaar verwachtte investeringen en de in het «á fonds perdu» begrepen materiële vaste activa voor het overheidsdatacenter, waarover de Rijksgebouwendienst pas na opname duidelijkheid gaf.
De stand van de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding is de resultante van het positieve resultaat over 2013 en 2014 uit gewone bedrijfsuitoefening en het saldo van de opgebouwde vorderingen- en schuldenpositie.
Overzicht doelmatigheidindicatoren per 31 december 2014
Doelmatigheid
SSC-ICT Haaglanden ondersteunt de Compacte Rijksdienst met generieke en gemeenschappelijk ICT oplossingen. Door de inzet van moderne ICT hulpmiddelen wordt de doelmatigheid van de Rijksdienst hiermee vergroot. En met de bundeling van ICT taken binnen SSC-ICT Haaglanden wordt de in de projecten 4 en 7 van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst beoogde efficiencyslag gemaakt.
De eigenaar heeft met SSC-ICT Haaglanden tot en met 2016 een jaarlijkse efficiencytaakstelling afgesproken van jaarlijks– 1,5%. SSC-ICT Haaglanden verlaagt hiertoe jaarlijks haar tarieven met 1,5% en heeft daarnaast voorstellen gedaan waarmee haar afnemers aanvullend 10% op hun ICT uitgaven kunnen besparen.
Aanvullend op de taakstellende tariefverlaging vergelijkt SSC-ICT Haaglanden haar prestaties via benchmark onderzoek periodiek met marktpartijen en enkele grote uitvoeringsorganisaties binnen de overheid.
Om de tariefdaling te realiseren wordt voortgegaan met het integreren en harmoniseren van de van de Ministeries overgekomen systeemlandschappen.
Agentschap SSC-ICT Haaglanden
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Oorspronkelijke begroting | |
---|---|---|---|
GENERIEK DEEL | |||
Kostprijs voor beheertaken (ICT) | 1.875 | 1.850 | 1.840 |
Omzet totaal en per productgroep (x € 1.000) | € 116.299 | € 113.133 | € 117.200 |
Generiek (SWF, Portaal, Infra, Rijkspas) (x € 1.000) | € 14.431 | € 16.147 | € 14.100 |
Gemeenschappelijk (basis, plus, hosting) (x € 1.000) | € 84.492 | € 85.854 | € 71.100 |
Specifiek (maatwerk) (x € 1.000) | € 17.376 | € 11.132 | € 32.000 |
Formatie en bezetting | 348,5 | 358,2 | 342 |
FTE % overhead | 15,7% | 16,5% | 15,7% |
FTE % primair proces | 84,3% | 83,5% | 84,3% |
Saldo van baten en lasten (%) | 8,50% | – 0,14% | 0% |
SPECIFIEK DEEL | |||
Beschik(betrouw)baarheid basisfunctionaliteit | 99,9% | 99,9% | 98,0% |
Geleverd binnen gestelde termijnen | 93,5% | 94,3% | 90,0% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 93,5% | 94,8% | 90,0% |
Beantwoorden helpdeskvragen binnen | 99,0% | 98,9% | 95,0% |
afgesproken tijd | |||
Direct beantwoorden helpdeskvragen | 87,5% | 89,3% | 80,0% |
Taakstelling (kwalitatieve onderbouwing) | – 1,5% | – 1,5% | – 1,5% |
Toelichting
Het werkplektarief (kostprijs voor beheertaken) is uiteindelijk iets hoger vastgesteld dan bij de begroting voorzien. Per saldo over alle tarieven heeft SSC-ICT hiermee nog steeds voldaan aan de 1,5% taakstelling.
De totale omzet is € 4,067 mln. lager dan begroot. Dit is de resultante van de volgende ontwikkelingen. De omzet generieke dienstverlening is gestegen vanwege uitbreiding van de dienstverlening met de Rijkspas. Bij de gemeenschappelijk omzet wordt de stijging door uitbreiding van de dienstverlening met het Ministerie van Financiën vrijwel geheel gecompenseerd door een teruggang bij de andere Ministeries.
De specifieke omzet is gedaald door een lager volume in door de Ministeries verstrekte maatwerkopdrachten.
Ten opzichte van de begroting is sprake van een aanpassing in de presentatie. Onder de gemeenschappelijke dienstverlening wordt nu de omzet gepresenteerd zoals opgenomen in de Dienstverleningscontracten, uiteraard rekening houdend met meer of minder afname gedurende het jaar.
In de begroting werd de verwachtte omvang van de bezetting gepresenteerd. Deze is door overname van de ICT dienstverlening van het Ministerie van Financiën toegenomen tot 358,2 fte. Met de komst van Financiën bedraagt de formatie 383,9 fte. Het verschil betreft 25,7 fte nog niet vervulde vacatures. Door het invoegen van het van Financiën overgenomen personeel is het aandeel overhead personeel iets toegenomen.
De kengetallen inzake de kwaliteit van de dienstverlening hebben gedurende het jaar voldaan aan de afgesproken norm.