Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Verplichtingen | 142.070 | 38.084 | 209.091 | 37.417 | 55.728 | 41.543 | 14.185 | 1 |
Uitgaven | 79.742 | 64.508 | 161.676 | 62.721 | 59.129 | 50.988 | 8.141 | |
1 Algemeen departement | 74.742 | 57.808 | 62.094 | 51.503 | 57.696 | 50.988 | 6.708 | |
Opdrachten | 44.134 | 31.038 | 35.009 | 37.060 | 39.802 | 38.289 | 1.513 | |
Van A naar Beter | 1.654 | 1.316 | 1.440 | 1.795 | 1.472 | 1.903 | ‒ 431 | |
Ext. Juridische adv. | 1.417 | 1.583 | 1.365 | 1.011 | 2.403 | 1.731 | 672 | |
Onderzoeken PBL | 5.211 | 6.118 | 5.920 | 5.980 | 5.257 | 2.811 | 2.446 | |
Onderzoeken ANVS | 3.208 | 3.921 | 2.667 | 2.212 | 2.737 | 3.839 | ‒ 1.102 | |
DCC | 7.684 | 6.832 | 7.702 | 7.853 | 6.878 | 8.570 | ‒ 1.692 | |
Regeringsvliegtuig | 21.979 | 8.944 | 13.775 | 15.905 | 17.664 | 13.973 | 3.691 | |
Overige Opdrachten | 2.981 | 2.324 | 2.140 | 2.304 | 3.391 | 5.462 | ‒ 2.071 | |
Subsidies | 1.000 | 1.000 | 250 | 0 | 90 | 377 | ‒ 287 | |
KIS | 1.000 | 1.000 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | 378 | ‒ 288 | |
Bijdragen aan agentschappen | 24.481 | 25.770 | 26.835 | 14.443 | 17.254 | 12.322 | 4.932 | 2 |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.706 | 2.806 | 2.874 | 3.223 | 3.164 | 3.174 | ‒ 10 | |
Waarvan bijdrage aan KNMI | 2.583 | 2.608 | 2.673 | 2.436 | 2.457 | 227 | 2.230 | |
Waarvan bijdrage aan ILT | 12.718 | 13.118 | 13.404 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dienstverlening RIVM | 6.474 | 7.238 | 7.884 | 8.784 | 11.633 | 8.921 | 2.712 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 550 | 0 | 550 | |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 Sanering Thermphos | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sanering Thermphos | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 COVID-19 Testen | 0 | 0 | 99.582 | 11.218 | 1.433 | 0 | 1.433 | |
Opdrachten COVID-19 | 0 | 0 | 99.491 | 11.218 | 1.433 | 0 | 1.433 | |
Subsidies COVID-19 | 0 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 944 | 2.772 | 6.231 | 20.813 | 2.102 | 1.101 | 1.001 |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De hogere verplichtingen worden overwegend verklaard door het sluiten van oude verplichtingen waardoor verplichtingenruimte is vrijgevallen (-/-€ 3,8 miljoen), het aangaan van verplichtingen met het RIVM ten behoeve van het Programma Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing IenW (+ € 17,4 miljoen), een correctie op de verplichtingen t.b.v. dienstverlening RIVM om deze in lijn te brengen met de kas (-/-€ 8,9 miljoen). Daarnaast zijn het de gevolgen van de hogere uitgaven die hierna nader worden toegelicht (€ 8,1 miljoen) en eerder aangegane verplichtingen in 2023 waarvan de uitgaven pas in 2024 of later plaatsvinden (€ 1,5 miljoen).
2. De hogere realisatie van de bijdrage aan agentschappen van € 4,9 miljoen wordt verklaard door:
• KNMI: Hogere bijdrage aan agentschappen voornamelijk als gevolg van verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht (€ 2,2 miljoen);
• Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: Extra dienstverlening t.b.v. ANVS o.a. voor het compliant maken van het adionuclidenlaboratorium aan de huidige wet- en regelgeving (€ 0,9 miljoen), het uitvoeren van nucleaire adviesdiensten (€ 0,5 miljoen), tariefstijgingen RIVM (€ 0,3 miljoen) en ontvangen loon- en prijsbijstelling (€. 0,3 miljoen). Ten slotte waren er overlopende facturen uit 2022 (€ 0,7 miljoen).
Onderstaand is per artikelonderdeel, zoals opgenomen in de budgettaire tabel, voor de financiële instrumenten zoveel mogelijk aangegeven waarvoor de financiële overdracht in het jaar 2023 is aangewend.
1 Algemeen departement
Opdrachten (€ 39,8 miljoen)
– Van A naar Beter (€ 1,5 miljoen). Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.
– Externe juridische advisering (€2,4 miljoen). Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, worden opdrachten hiertoe centraal gegeven voor de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.
– Onderzoeken Planbureau voor de Leefomgeving (€ 5,3 miljoen). Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl).
– Onderzoeken Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (€ 2,7 miljoen). Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties (waaronder de dienstverlening door agentschappen) inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (€ 6,9 miljoen). DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De uitgaven betreffen o.a. de financiering van assets en programma’s, het jaarlijkse IenW opleidings-, trainings- en oefeningsprogramma, kosten van het aansluiten van nationale kennisinstituten op het crisis expert team milieu en drinkwater (CET-md) en het 24/7 beschikbaar houden van de daarvoor noodzakelijke kennis en kunde.Tevens is het DCC is verantwoordelijk voor de inrichting, werking en kwaliteit van het CET-md en systeemverantwoordelijk voor de Milieuongevallendienst (MOD) van het RIVM en het beheer en onderhoud van meetapparatuur. en het beschikbaar maken bij het RIVM van expertise op het gebied van monstername, metingen en analyses, verspreidingsberekeningen en toxicologie.
– Regeringsvliegtuig (€ 17,7 miljoen). Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud, exploitatie en aanschaf van het regeringsvliegtuig.
– Overig opdrachten (€ 3,4 miljoen). Dit betreft uitgaven voor communicatie, voor opdrachten op het gebied van strategisch advies en voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat expertise op een bepaald deelonderwerp niet in huis is.
Subsidies (€ 0,1 miljoen)
Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt, met name aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future), Urban Futures en het programma Duurzame Logistiek.
Bijdragen aan agentschappen (€ 17,3 miljoen)
– RWS (€ 3,2 miljoen). Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.
– KNMI (€ 2,5 miljoen). Dit betreft de bijdrage aan het KNMI voor afname van meteorologische producten en diensten relevant voor de uitvoering van diverse taken door RWS waaronder gladheidbestrijding en afname van maatwerk dienstverlening door ANVS.
– Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (€ 11,6 miljoen). Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als beleidsondersteuning bij stralingsbescherming, ondersteuning bij stralingsinspecties, het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.
3 Covid19 testen reizen
Opdrachten (€ 1,4 miljoen)
Het Kabinet heeft, naar aanleiding van de aangenomen motie van het lid Sjoerdsma (D66), een bedrag beschikbaar gesteld voor het aanbieden van gratis testen via de reisbranche en OpenHouse.
Ontvangsten (€ 2,1 miljoen)
Hierop worden de ontvangsten geraamd die IenW ontvangt voor het gebruik van het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.