A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2005 te wijzigen.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Het Fes-voedingspercentage uit gasbaten (niet-belastingontvangsten) wordt gewijzigd van 41,5 naar 42,4. Aanleiding voor deze wijziging zijn op de eerste plaats de effecten van de herstructurering van het Gasgebouw op de gasbaten, waardoor de voeding Fes zou wijzigen. Het effect van de herstructurering is gecorrigeerd in het percentage om neutraliteit voor de Fes-voeding te verkrijgen. Op de tweede plaats wordt in deze wijziging van het voedingspercentage de onbedoelde voeding Fes, welke optreedt als gevolg van de verlaging van het Vpb-percentage (Miljoenennota 2005) gecorrigeerd. De eerdere correctie hiervan via het Fes-bruggetje wordt daarom teruggedraaid. Op de derde plaats wordt het voedingspercentage Fes gecorrigeerd voor de ontvangsten uit certificaten EBN, stand Miljoenennota 2002, als gevolg van de budgettair neutrale aankoop van certificaten EBN van DSM. Deze ontvangsten hoeven daarom niet meer te worden uitgezonderd voor berekening van de voeding Fes.
Tenslotte worden in 2005 de aardgasbaten welke door het Rijk worden terugontvangen van het bruto aankoopbedrag van het transportbedrijf Gasunie uitgezonderd voor de berekening van de voeding Fes om onbedoelde effecten te voorkomen.
Een wetswijziging om bovenstaande ook voor 2006 en later te regelen, is in voorbereiding.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
C. E. G. van Gennip
De Minister van Economische Zaken,
L. J. Brinkhorst
De Minister van Financiën,
G. Zalm
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2005 + 117 594
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel + 704 307
Verschil + 586 713
Dit verschil wordt verklaard door de mutatie in het voordelig eindsaldo, die wel in de (suppletore) begroting is opgenomen, maar niet in de Voorjaarsnota. Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de uitgavenbegroting 2005 van het Fes er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2005 3 332 633
bij: Eerste suppletore begroting 2005 + 704 307
Totaal beschikbaar 4 036 940
waarvan: – bijdragen aan andere ministeries 2 017 569 – voordelig eindsaldo 2 019 371
Ontvangsten (bedragen in € mln)
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2005 + 477 685
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel + 704 307
Verschil + 226 622
Dit verschil wordt verklaard door de mutatie in het voordelig beginsaldo, die wel in de (suppletore) begroting is opgenomen, maar niet in de Voorjaarsnota. Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de ontvangstenbegroting 2005 van het Fes er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2005 3 332 633
bij: Eerste suppletore begroting 2005 + 704 307
Totaal beschikbaar 4 036 940
waarvan: – ontvangsten 2 736 092 – voordelig beginsaldo 1 300 848
TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL
01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 01.01 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 252 594 | 277 491 | 250 764 | 214 000 | 213 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 226 | ||||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 252 820 | 277 491 | 250 764 | 214 000 | 213 000 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De mutatie betreft het doorschuiven naar 2005 van de bij Slotwet 2004 vermelde licht lagere uitgaven voor het project Verkeer & Vervoer van VROM.
Artikel 01.02 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van bodemsanering
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | – | – | – | – | – |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 469 | ||||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 469 | - | – | – | – |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De mutatie betreft de doorwerking van de bij Slotwet 2004 vermelde licht lagere uitgaven voor het project Bodemsanering van VROM.
Artikel 01.03 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennisinfrastructuur
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 13 544 | 12 916 | – | – | – |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 9 027 | ||||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 22 571 | 12 916 | – | – | – |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De mutatie betreft de doorwerking van de bij Najaarsnota en Slotwet 2004 vermelde lagere uitgaven voor het project Kenniswijk van EZ. De oorzaak hiervan is de langere doorlooptijd dan verwacht voor het afhandelen van verzoeken tot voorschotten en/of eindafrekeningen.
Artikel 01.04 Overige bijdragen vanuit het fonds
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 291 337 | 85 825 | – | – | – |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 11 423 | ||||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 302 760 | 85 825 | – | – | – |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
Deze mutatie betreft de doorwerking van de bij Slotwet 2004 vermelde lagere uitgaven vanwege het niet in 2004 door V&W verrekenen van de in het Fes beschikbare prijsbijstelling voor de Betuweroute en HSL.
Artikel 01.05 Investeringsimpuls 2004
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 90 900 | 101 200 | 101 000 | 81 300 | 153 700 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 28 944 | 5 820 | 7 330 | 4 800 | – 4 360 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 119 844 | 107 020 | 108 330 | 86 100 | 149 340 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
Alle mutaties op dit artikel betreffen de doorwerking van de bij Slotwet 2004 vermelde lagere uitgaven voor de projecten in het kader van ICES/KIS-3. Reden is dat de kasuitgaven voor diverse projecten minder snel verlopen dan aanvankelijk geraamd.
Specificatie mutatie artikel 01.05
(x € 1 000) | Departement | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|
ICES/KIS-3 | V&W/IF | 2 274 | 670 | 2 330 | 4 800 | – 4 360 |
ICES/KIS-3 | VWS | 6 300 | ||||
ICES/KIS-3 | EZ | 7 715 | 5 150 | 5 000 | ||
ICES/KIS-3 | OCW | 2 384 | ||||
ICES/KIS-3 | VROM | 6 071 | ||||
ICES/KIS-3 | LNV | 4 200 | ||||
Totaal | 28 944 | 5 820 | 7 330 | 4 800 | – 4 360 |
Artikel 01.07 Projecten in voorbereiding
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 148 225 | 144 415 | 148 555 | 143 615 | 170 290 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 95 401 | 1 560 | 5 139 | 8 426 | 14 594 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 243 626 | 145 975 | 153 694 | 152 041 | 184 884 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
• Vitaliteit Steden, ICES/KIS-3 en Restant Bsik/Technocentra: Deze mutaties betreffen het doorschuiven naar 2005 van de middelen voor projecten in voorbereiding die in 2004 niet daadwerkelijk zijn toegezegd aan de uitvoerende departementen.
• BIRK & Saneringsconcepten: Deze mutatie betreft de doorwerking in 2005 van de bij Najaarsnota 2004 verwerkte BIRK-toezeggingen. Hiertoe is het kasritme gewijzigd.
• Prijsbijstelling artikel 01.07: Om aan te sluiten bij de systematiek van prijsbijstelling die voor uitgaven op de Rijksbegroting geldt, is op dit artikel een raming opgenomen voor prijsbijstelling. Deze prijsbijstelling betreft alleen de projecten in voorbereiding, welke op artikel 01.07 Projecten in voorbereiding worden verantwoord. Reeds toegezegde projecten worden op departementale begrotingen verantwoord en lopen mee in de reguliere prijsbijstelling op de departementale begrotingen.
Specificatie mutatie artikel 01.07
(x € 1 000) | Departement | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vitaliteit Steden (Sleutelprojecten) | VROM | 90 928 | ||||
ICES/KIS-3 | VROM | 1 700 | ||||
BIRK & Saneringsconcepten | VROM | – 549 | ||||
Restant Bsik / Technocentra | Divers | 1 440 | ||||
Prijsbijstelling artikel 01.07 | Divers | 1 882 | 1 560 | 5 139 | 8 426 | 14 594 |
Totaal | 95 401 | 1 560 | 5 139 | 8 426 | 14 594 |
Artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 155 263 | 492 370 | 1 104 388 | 983 618 | 1 067 053 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 14 423 | 3 000 | |||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 169 686 | 495 370 | 1 104 388 | 983 618 | 1 067 053 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
In 2005 is sprake van diverse mutaties bij meerdere projecten, die verband houden met wijzigingen in kasritmes als gevolg van doorwerkingen van mutaties bij Najaarsnota 2004 en Slotwet 2004 (zie onderstaande specificatie).
Specificatie mutatie artikel 01.08
(x € 1 000) | Departement | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|
Prijsbijstelling voorfinanciering | IF | 12 784 | ||||
Milieu | ||||||
Milieutechnologie | EZ | 4 075 | 3 000 | |||
Milieutechnologie (PromT) | VROM | 5 124 | ||||
Kennis | ||||||
Connekt | V&W | 641 | ||||
Technocentra | OCW | – 8 193 | ||||
Ketennetwerken, Clusters en ICT | LNV | – 8 | ||||
Totaal | 14 423 | 3 000 | – | – | – |
Artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 948 112 | 789 754 | 728 327 | 672 349 | 607 817 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | – 42 319 | – 61 050 | – 67 002 | – 67 000 | – 67 000 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 905 793 | 728 704 | 661 325 | 605 349 | 540 817 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
• In 2005 en latere jaren is sprake van diverse mutaties bij meerdere projecten, die verband houden met wijzigingen in kasritmes als gevolg van doorwerkingen van mutaties bij Najaarsnota 2004 en Slotwet 2004 (zie de volgende specificatie).
• Fes-brug: De mutatie betreft een technische correctie als gevolg van de bij Miljoenennota 2005 verlaagde Vpb. Door de Vpb-verlaging trad een verschuiving op binnen de totale ontvangsten uit aardgas. De Vpb-component werd lager en de niet-belastingontvangsten hoger. Hierdoor ontstond een onbedoelde ontvangst voor het Fes. Deze onbedoelde ontvangst is gecorrigeerd bij Miljoenennota 2005 middels een verhoging van de Fes-brug. Deze verhoging van de Fes-brug wordt nu teruggedraaid en de correctie van de onbedoelde ontvangst vindt plaats via de wijziging van het Fes voedingspercentage van niet-belastingontvangsten (zie voorstel van wet, Memorie van toelichting en artikel 03.01 Overige ontvangsten uit aardgas).
Specificatie mutatie artikel 01.09
Departement | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Natuur, milieu en stedelijke ontw. (Bedrijventerreinen) | EZ | 653 | ||||
Kennis, onderzoek en innovatie | EZ | – 2 691 | – 5 150 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 |
Kennis, onderzoek en innovatie | OCW | – 3 | ||||
BIRK & saneringsregeling | VROM | 1 723 | 6 100 | |||
Fes-brug | IF | – 42 001 | – 62 000 | – 62 002 | – 62 000 | – 62 000 |
Totaal | – 42 319 | – 61 050 | – 67 002 | – 67 000 | – 67 000 |
Artikel 02.01 Voordelig eindsaldo/beginsaldo
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 432 658 | 1 608 356 | 1 234 021 | 1 179 686 | 1 135 515 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 586 713 | 814 269 | 999 886 | 1 016 746 | 890 196 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 2 019 371 | 2 422 625 | 2 233 907 | 2 196 432 | 2 025 711 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De nieuwe mutatie is per saldo het gevolg van de mutaties in de bijdragen aan de begrotingshoofdstukken en bij de ontvangsten. Lagere uitgaven en hogere ontvangsten in enig jaar leiden tot een hoger voordelig eindsaldo in dat jaar (en vice versa).
Hogere uitgaven | 2005 |
---|---|
U01.01 | – 226 |
U01.02 | – 469 |
U01.03 | – 9 027 |
U01.04 | – 11 423 |
U01.05 | – 28 944 |
U01.07 | – 95 401 |
U01.08 | – 14 423 |
U01.09 | + 42 319 |
Hogere ontvangsten (O03.01) | 468 000 |
Hogere ontvangsten (O03.02) | 9 685 |
Hogere ontvangsten (O02.01) | 226 622 |
Totaal | 586 713 |
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 074 226 | 1 432 658 | 1 608 356 | 1 234 021 | 1 179 686 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 226 622 | 586 713 | 814 269 | 999 886 | 1 016 746 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 1 300 848 | 2 019 371 | 2 422 625 | 2 233 907 | 2 196 432 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
Op dit artikel wordt het voordelig beginsaldo van het fonds geraamd. Het voordelig beginsaldo van het fonds in enig jaar is gelijk aan het voordelig eindsaldo van het fonds in het voorafgaande jaar. Voor 2005 gaat het dus om het voordelig eindsaldo 2004. Ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2005 heeft dat eindsaldo nog mutaties ondergaan die worden toegelicht in de tweede suppletore begroting 2004 en in de slotwet 2004.
De totale mutatie is als volgt opgebouwd:
2005 | |
---|---|
Mutatie Najaarsnota 2004 | 18 773 |
Mutatie Slotwet 2004 | 207 849 |
Totaal | 226 622 |
Artikel 03.01 Overige ontvangsten uit aardgas
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 758 000 | 1 550 000 | 1 405 000 | 1 467 000 | 1 571 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 468 000 | 167 200 | 121 400 | – 46 600 | – 193 000 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 2 226 000 | 1 717 200 | 1 526 400 | 1 420 400 | 1 378 000 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De mutatie betreft op de eerste plaats de bijstelling van de raming in het kader van het CEP 2005 van het CPB. Op de tweede plaats vloeit de mutatie voort uit een aanpassing van het Fespercentage van de gasbaten (niet-belasting ontvangsten). Als gevolg van de herstructurering van het Gasgebouw is een nieuw voedingspercentage voor het Fes berekend. De wijziging van het percentage is nodig om neutraliteit voor de Fesvoeding te verkrijgen. Het percentage is gewijzigd van 41,5 naar 42,4 van de niet-belastingontvangsten. In deze wijziging is tevens rekening gehouden met de verschuiving binnen de totale ontvangsten uit aardgas als gevolg van de wijziging van het Vpb-percentage van 34,5 naar 30 (Miljoenennota 2005) en de uitzondering van ontvangsten als gevolg van de aankoop certificaten EBN van DSM (zie voorstel van wet, Memorie van toelichting en artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001).
Artikel 03.02 Rentebesparingen uit incidentele baten
Opbouw uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 500 407 | 529 669 | 553 698 | 573 547 | 596 689 |
Mutatie 1e suppletore begroting 2005 | 9 685 | 9 685 | 9 685 | 9 685 | 9 685 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 510 092 | 539 354 | 563 383 | 583 232 | 606 374 |
Toelichting mutatie eerste suppletore begroting
De mutatie wordt veroorzaakt door de veilingopbrengsten van de etherfrequenties Wireless Local Loop (WLL) en Zero Base. Deze opbrengsten worden (na aftrek van verkoopkosten) in de vorm van een annuïteit, waarvan de looptijd overeenkomt met de vergunningduur, ten gunste van het Fes gebracht. Voorts wordt deze mutatie veroorzaakt door de structurele doorwerking van de rentevrijval, voortkomend uit het in 2004 in mindering brengen op de staatsschuld van de verkoopopbrengst van NIB en TPG.