A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaten van de overige hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN (IIB)
1. Leeswijzer
2. Het beleid
2.1. De artikelen1. Raad van State 2. Algemene Rekenkamer 3. De Nationale ombudsman 4. Kanselarij der Nederlandse Orden 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba 10. Nominaal en onvoorzien
B. BEGROTINGSTOELICHTING (IIB)
Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005 en van de nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de majeure en/of opvallende beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2005.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de overige hoge colleges van staat en kabinetten (IIB) voor het jaar 2005 te wijzigen:
Totaal overzicht IIB(bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 90 387 | 3 221 | 93 608 | 3 575 | 8 257 | 3 994 | 3 994 | 3 994 |
Uitgaven | 90 387 | 3 221 | 93 608 | 3 575 | 8 257 | 3 994 | 3 994 | 3 994 |
Ontvangsten | 3 018 | 258 | 3 276 | – 78 | – 123 | – 125 | – 125 | – 124 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 48 723 | 1 056 | 49 779 | 2 832 | 7 531 | 3 269 | 3 269 | 3 269 |
Uitgaven | 48 723 | 1 056 | 49 779 | 2 832 | 7 531 | 3 269 | 3 269 | 3 269 |
1. advisering | 6 978 | 104 | 7 082 | |||||
a digitaliseren dossiers | 10 | |||||||
b brutering onkostenvergoeding | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | ||
c overloop ICT-projecten | 70 | |||||||
2 bestuursrechtspraak | 41 745 | 952 | 42 697 | |||||
a huisvesting/IC | – 1 633 | – 1 878 | 4 148 | |||||
b digitaliseren dossiers | 59 | |||||||
c brutering onkostenvergoeding | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | ||
d project Antillen (desaldering) | 400 | 200 | ||||||
e HBV regulier | 866 | 1 988 | 1 065 | 997 | 870 | 870 | ||
f HBV asiel | 733 | 2 367 | 2 163 | 2 117 | 2 244 | 2 244 | ||
g overloop ICT-projecten | 396 | |||||||
Ontvangsten | 1 721 | 168 | 1 889 | – 106 | – 151 | – 153 | – 153 | – 152 |
a ontvangsten | – 432 | – 306 | – 151 | – 153 | – 153 | – 152 | ||
d1 project Antillen (desaldering) | 400 | 200 | ||||||
d2 project Antillen (extra ontvangst) | 200 |
1a en 2b. digitaliseren dossiers. Incidentele verhoging van de raming voor de kosten voor het digitaliseren van de dossiers in het kader van de overgang naar P-direct. Kosten voor Emplaza neemt de Raad van State zelf voor zijn rekening.
1b en 2a. brutering onkostenvergoeding. Structurele verhoging van de raming voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding.
2.a. huisvesting. Intertemporele compensatie voor het project nieuwbouw, renovatie en restauratie van de huisvesting als gevolg van de wijziging in de planning.
2d, d1 en d2 project Antillen/desalderen/extra ontvangst. In het kader van de samenwerking tussen de Afdeling Bestuursrechtspraak en het Gemeenschappelijk Hof van de Nederlandse Antillen en Aruba bij de uitvoering van zijn taak op het gebied van bestuursrecht, is projectbudget beschikbaar gesteld. De financiële afwikkeling vindt plaats op declaratiebasis.
2e en f. HBV asiel en regulier. In het kader van de afdoening van zaken voor HBV (asiel en regulier) zijn kostprijsafspraken gemaakt tussen Raad van State, ministerie van Financiën en ministerie van BZK. Verhoging van het kader betreft financiële verwerking van de gewijzigde (verwachte) instroom van zaken.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26 180 | 347 | 26 527 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Uitgaven | 26 180 | 347 | 26 527 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma's | 26 180 | 347 | 26 527 | |||||
a digitaliseren dossiers | 40 | |||||||
b brutering onkostenvergoeding | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
c Emplaza vergoeding | 34 | |||||||
d overloop projecten en FPU+ regeling | 260 | |||||||
Ontvangsten | 1 217 | 0 | 1 217 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 217 | 1 217 |
1a, c digitaliseren dossiers en Emplaza.Structurele verhoging van de raming voor de kosten voor het digitaliseren van de dossiers en aansluiting op Emplaza in het kader van de overgang naar P-direct.
1b brutering onkostenvergoeding. Structurele compensatie voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding voor het College van de Algemene Rekenkamer.
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 423 | 512 | 8 935 | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 |
Uitgaven | 8 423 | 512 | 8 935 | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 |
1. reguliere klachten | 7 510 | 512 | 8 022 | |||||
a Emplaza vergoeding | 12 | |||||||
b digitaliseren dossiers | 14 | |||||||
c formatieuitbreiding | 308 | 308 | 308 | 308 | 308 | 308 | ||
d nieuwe ombudsman | 35 | |||||||
e brutering onkostenvergoeding | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | ||
f projecten buitenland/desaldering | 62 | |||||||
g overloop project klachtregistratie | 74 | |||||||
2. klachten van lagere overheden | 0 | 0 | 0 | |||||
0 | ||||||||
3. onderzoek | 54 | 0 | 54 | |||||
4. communicatie | 708 | 0 | 708 | |||||
5. internationale contacten | 151 | 0 | 151 | |||||
Ontvangsten | 39 | 62 | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
f projecten buitenland/desaldering | 62 |
1a, b digitaliseren dossiers en Emplaza. Incidentele verhoging van de raming voor het digitaliseren van de dossiers en aansluiting op Emplaza in het kader van de overgang naar P-direct.
1c formatieuitbreiding. Structurele verhoging van de raming. In verband met de stijgende instroom van verzoekschriften/klachten heeft de Nationale ombudsman verzocht om formatieuitbreiding.
1e brutering onkostenvergoeding. Structurele verhoging van de raming voor de kosten verband houdend met de brutering van de onkostenvergoeding van Nationale ombudsman en substituut ombudsman.
1f projecten NO buitenland/desaldering. Betreft MATRA-projecten die de Nationale ombudsman uitvoert in het buitenland.
1g overloop projecten. Het betreft het project klachtenregistratie waarvoor in 2004 middelen ter beschikking waren gesteld.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 031 | 123 | 3 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3 031 | 123 | 3 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. apparaat | 1 610 | 123 | 1 733 | |||||
a KCO symposium 10 jaar | 20 | |||||||
b follow up project Daisy | 30 | |||||||
c aanpassing brochures | 20 | |||||||
d productie politie medailles trouwe dienst | 20 | |||||||
e Emplaza vergoeding | 3 | |||||||
f overloop digitaliseringsproject decoratievoorstellen | 30 | |||||||
2. decoraties | 1 416 | 0 | 1 416 | |||||
3. riddertoelagen | 5 | 0 | 5 | |||||
Ontvangsten | 29 | 0 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a. KCO symposium 10 jaar. Incidentele verhoging van de raming voor een symposium in het kader van het 10-jarig bestaan van het herziene decoratiestelsel en het Kapittel voor de Civiele Orden.
1c. follow up project Daisy. Incidentele verhoging van de raming voor het voortzetten van het automatiseringsproject Decoratie Aanvraag en Informatie Systeem (DAISY).
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 482 | 65 | 2 547 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Uitgaven | 2 482 | 65 | 2 547 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
1. apparaat | 2 482 | 65 | 2 547 | |||||
a consulaire rente/desaldering | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | ||
b beveiliging kabinet | 25 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
a consulair rente/desaldering | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
1.c. consulair rente./desaldering. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen heeft verzocht zowel de uitgavenbegroting artikel 10 als de ontvangstenbegroting artikel 10 structureel te verhogen vanaf 2004 met € 0,040 mln voor opbrengsten paspoorten, laissez-passers en visa.
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 513 | 12 | 1 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 1 513 | 12 | 1 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. apparaat | 1 513 | 12 | 1 525 | |||||
a apparaatskosten | 12 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletorie begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 35 | 1 106 | 1 141 | 375 | 358 | 357 | 357 | 357 |
Uitgaven | 35 | 1 106 | 1 141 | 375 | 358 | 357 | 357 | 357 |
1 loonbijstelling | 192 | 672 | 864 | 25 | 42 | 42 | 42 | 42 |
a reallocatie van 3a | – 165 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
b reallocatie van 4a | 8 | 17 | 34 | 34 | 34 | 34 | ||
c desaldering ontvangsten | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | ||
d eindejaarsmarge | 35 | |||||||
e loonbijstelling | 806 | 99 | 98 | 97 | 97 | 97 | ||
2. prijsbijstelling | 0 | 277 | 0 | |||||
a prijsbijstelling | 277 | 276 | 260 | 260 | 260 | 260 | ||
3. onvoorzien | – 165 | 165 | 0 | |||||
a reallocatie naar 1a | 165 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | ||
b eindejaarsmarge | 902 | |||||||
c verdeling eindejaarsmarge | – 902 | |||||||
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 8 | – 8 | 0 | |||||
a reallocatie naar 1a | – 8 | – 17 | – 34 | – 34 | – 34 | – 34 | ||
5. taakstellingen | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 12 | – 12 | 0 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 |
a desaldering ontvangsten | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 |
1c, 3a, 4a desaldering/reallocaties. De resterende bedragen op artikelonderdelen voor uitgaven 10.3, 10.4 en ontvangsten artikel 10 dienen nog te worden verdeeld over de hoge colleges van staat en kabinetten (IIA en IIB) en worden op artikel 10.1 geparkeerd. Het saldo dat na verwerking van bovenstaande mutaties geparkeerd staat om nog te verdelen betreft: € 23 000 voor 2005, € 217 000 voor 2006 en € 234 000 voor de volgende jaren. Deze verdeling dient plaats te vinden op basis van de loonbijstelling.