A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De voorliggende suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2005. Deze begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. Hiermee wordt het werkterrein van het Ministerie van Financiën afgedekt, met uitzondering van het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid, zoals opgenomen in de begroting IX-A.
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (mutaties groter dan € 10 mln.). Daarbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de toelichting in de Voorjaarsnota.
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen.1 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 maart 2005) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor de apparaatuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programma-mutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatuitgaven worden, voorzover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Voorjaarsnota opgenomen.
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De belangrijkste mutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (x € 1000)
Uitgaven | Artikelnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 3 898 486 | |
Stand ontwerp-begroting 2005, incl. Nota van Wijziging | 3 978 780 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Apparaat Belastingdienst | ||
– Detectiepoorten | + 10 000 | 1 |
– Fiscale wetten | + 7 300 | 1 |
– 100% controle Schiphol | + 6 500 | 1 |
– Belastingtelefoon | + 5 000 | 1 |
2) Programma-uitgaven Belastingdienst | + 11 260 | 1 |
3) Heffings- en invorderingsrente | – 70 000 | 1 |
4) Verwerving vermogenstitels | + 9 911 500 | 3 |
5) Overige uitgaven | + 57 377 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 13 917 717 |
1. Apparaat Belastingdienst (voor toelichting op de volledige mutatie wordt verwezen naar artikel 1):
– Aanschaf detectiepoorten in de haven van Rotterdam (+ € 10 mln.);
– Kosten voor de uitvoering van diverse fiscale wetten (+ € 7,3 mln.);
– Capaciteitsuitbreiding van de Douane als gevolg van de 100%-drugscontrole op Schiphol (+ € 6,5 mln.);
– Verbetering van de dienstverlening van de Belastingtelefoon (+ € 5 mln.).
2. Door terughoudend declaratiegedrag van gemeenten met de voorschotten is het bedrag voor de eindafrekening hoger (+ € 21 mln.). Daarnaast wordt het verwachte beroep van belastingplichtigen op restitutie van proceskosten lager ingeschat (– € 10 mln.).
3. De ramingen van de heffings- en invorderingsrente worden zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant bijgesteld (– € 70 mln.).
4. Met Shell en ExxonMobil is overeengekomen de Gasunie te splitsen in een handels- en transportbedrijf (het zogenaamde gasgebouw). De Staat wordt 100% aandeelhouder van het transportbedrijf GTA (Gasunie Technology&Assets). De bruto-aankoopprijs bij deze transactie bedraagt € 9 911 mln. Hierbij dient te worden bedacht dat samenhangend met deze incidentele majeure transactie belastingen (VPB, BTW) en heffingen (aardgasbaten) terugvloeien naar de Staat (zie ook toelichting bij tabel ontvangstenmutaties hieronder).
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikelnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 97 622 264 | |
Stand ontwerp-begroting 2005, incl. Nota van Wijziging | 97 630 264 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1a) Belastingontvangsten voor afdracht Gf/Pf/BTW Compensatiefonds | + 5 326 000 | |
1b) Afdracht Gemeente-, Provincie-, BTW Compensatiefonds | – 300 000 | |
+ 5 026 000 | 1 | |
2) Programma-ontvangsten Belastingdienst | + 35 000 | 1 |
3) Heffings- en invorderingsrente | – 75 000 | 1 |
4) Winstuitkering DNB | – 164 000 | 2 |
5) Dividend staatsdeelnemingen | + 100 519 | 3 |
6) Opbrengst vermogenstitels | + 1 429 000 | 3 |
7) Afdrachten Staatsloterij | – 42 676 | 3 |
8) Schaderestituties EKV | + 210 000 | 5 |
9) Verkoop onroerende zaken | + 15 000 | 7 |
10) Overige ontvangsten | + 13 742 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 104 177 849 |
1. In de toelichting van art.1 is een algemene tabel opgenomen van de belastingontvangsten voor en na afdracht aan de fondsen. In de mutatie 1e suppletore is een bedrag van € 3 836 mln. verwerkt in verband met de splitsing van de Gasunie in een handels- en transportbedrijf (zie ook toelichting bij tabel uitgavenmutaties hierboven). Voor een uitgebreide toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
2. De mutatie betreft de aanpassing van de kostenwet en indexering van de tarieven alsmede een hogere verwachte opbrengst van administratieve boetes.
3. De ramingen van de heffings- en invorderingsrente worden zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant bijgesteld.
4. Voornamelijk door de depreciatie van de dollar is de winstuitkering van DNB lager uitgekomen dan aanvankelijk was voorzien.
5. De mutatie in de dividendontvangsten kan als volgt worden gespecificeerd:
– Verlaging door verkoop van staatsdeelnemingen: KPN (– € 30 mln.), TPG (– € 28 mln.), en Pink Roccade (– € 2 mln.);
– Verhoging door ontvangen dividenden van Nozema en Archeologisch Diensten Centrum (ADC) (in totaal € 6 mln.);
– Verhoging door herstructurering gasgebouw (splitsing Gasunie, zie ook toelichting «Verwerving vermogenstitels» hierboven) (+ € 155 mln.).
6. In 2005 zijn aandelen TPG (+ € 259 mln.), KPN (+ € 1,08 mld.) en Pink Roccade (+ € 90 mln.) verkocht.
7. Met ingang van 2005 draagt de Staatsloterij vennootschapsbelasting af over de winst. De mutatie betreft het bedrag van de vennootschapsbelasting, dat in mindering wordt gebracht op de geraamde afdrachten.
8. In de Club van Parijs (CvP) zijn afspraken gemaakt over de vervroegde terugbetaling van de totale CvP-schuld van Polen in 2005. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2005 en een negatieve bijstelling voor latere jaren. Op basis van de bijgestelde inschattingen van het betalingsgedrag van debiteurenlanden is de provenuraming voor latere jaren verhoogd, waardoor de negatieve bijstelling als gevolg van de vervroegde terugbetaling van Polen volledig wordt gecompenseerd.
9. De mutatie heeft betrekking op hogere ontvangsten in het kader van verkoop landbouwgronden.
De bedragen in de tabellen luiden in duizenden euro's. In de toelichtingen worden de bedragen eveneens in duizenden euro's vermeld, tenzij uit de tekst anders blijkt.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het zo optimaal mogelijk vorm en uitvoering geven aan de fiscale politiek van de regering | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 287 860 | 69 896 | – 39 644 | 3 318 112 | – 57 800 | – 66 341 | – 66 147 | – 65 947 |
Uitgaven | 3 287 859 | 69 896 | – 39 644 | 3 318 111 | – 57 800 | – 66 341 | – 66 147 | – 65 947 |
Programma-uitgaven | 733 805 | 95 000 | – 58 740 | 770 065 | – 84 000 | – 84 000 | – 84 000 | – 84 000 |
Waarvan juridisch verplicht | 770 065 | |||||||
Doelst. 3+4 | ||||||||
Programma | 73 805 | 11 260 | 85 065 | – 14 000 | – 14 000 | – 14 000 | – 14 000 | |
Doelst. 5 | ||||||||
Heffings- en invorderingsrente | 660 000 | 95 000 | – 70 000 | 685 000 | – 70 000 | – 70 000 | – 70 000 | – 70 000 |
Apparaatsuitgaven | 2 554 054 | – 25 104 | 19 096 | 2 548 046 | 26 200 | 17 659 | 17 853 | 18 053 |
Ontvangsten | 95 806 244 | 8 000 | 4 995 283 | 100 809 527 | – 40 049 | – 40 049 | – 40 049 | – 40 049 |
Programma-ontvangsten | 95 783 323 | 8 000 | 4 986 000 | 100 777 323 | – 40 000 | – 40 000 | – 40 000 | – 40 000 |
Algemene doelstelling | ||||||||
Belastingontvangsten | 94 683 000 | – 112 000 | 5 026 000 | 99 597 000 | ||||
Doelst. 3+4 | ||||||||
Programma | 255 323 | 35 000 | 290 323 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | |
Doelst. 5 | ||||||||
Heffings- en invorderingsrente | 845 000 | 120 000 | – 75 000 | 890 000 | – 75 000 | – 75 000 | – 75 000 | – 75 000 |
Apparaatsontvangsten | 22 921 | 9 283 | 32 204 | – 49 | – 49 | – 49 | – 49 |
De mutaties in kolom 2 hebben betrekking op de Nota van Wijziging (motie Verhagen c.s. Kamerstukken II 2004/05, 29 800, nr. 4).
Doelstelling 3+4 Intensief en effectief toezicht en opsporing
Programma-uitgaven (+ € 11,3 mln.)
In het kader van de WOZ is door terughoudend declaratiegedrag van gemeenten met de voorschotten is het bedrag voor de eindafrekening hoger (+ € 21 mln.). Daarnaast wordt het verwachte beroep van belastingplichtigen op restitutie van proceskosten lager ingeschat (– € 10 mln.).
Doelstelling 5 Optimalisatie bedrijfsprocessen
Heffings- en invorderingsrente
De ramingen van de heffings- en invorderingsrente worden zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant bijgesteld (– € 70 mln. respectievelijk – € 75 mln.).
Apparaatsuitgaven (+ € 19,1 mln.)
De mutatie is voornamelijk het gevolg van:
– Aanschaf van detectiepoorten voor nucleair materiaal in de haven van Rotterdam door de Douane (+ € 10 mln.);
– Uitvoering van diverse nieuwe fiscale wetten (+ € 7,3 mln.);
– Capaciteitsuitbreiding bij de Douane als gevolg van de 100%-drugscontroles op Schiphol (+ € 6,5 mln.);
– Verbetering van de dienstverlening van de Belastingtelefoon (+ € 5 mln.);
– Overboeking in verband met de overgang van de interne accountantsdienst naar het kerndepartement (– € 11,8 mln.).
Algemene doelstelling: belastingontvangsten (+ € 5 026 mln.)
Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.
Aansluiting met begrotingstoelichting
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt (verschillen in tellingen worden veroorzaakt door afrondingen).
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)
Stand ontwerp-begroting IXB | Mutatie via Nota van Wijziging | Mutatie 1e suppletore begroting IXB | Stand 1e suppletore begroting IXB | |
---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 109 106 | – 112 | 5 326 | 114 320 |
Afdracht Gemeente- en Provinciefonds | – 12 681 | – 300 | – 12 981 | |
Afdracht BTW-Compensatiefonds | – 1 742 | 0 | – 1 742 | |
Totaal belastingontvangsten IX B, art.1 | 94 683 | – 112 | 5 026 | 99 597 |
Het totaal van de belastingontvangsten in de kolom «mutatie 1e suppletore begroting IXB» is inclusief een bedrag van € 3 836 mln. in verband met de splitsing van de Gasunie in een handels- en transportbedrijf (het zogenaamde gasgebouw); zie ook de toelichting bij artikel 3.
Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds wordt verwezen naar de 1e suppletore begroting van het Gemeente- en Provinciefonds.
Doelstelling 4 Intensief en effectief toezicht en opsporing
Programma-ontvangsten (+ € 35,0 mln.)
De mutatie betreft hogere ontvangsten als gevolg van de jaarlijkse indexering en de aanpassing van tarieven die bij maatregelen van vervolging van belastingschuldigen in rekening worden gebracht. Daarnaast wordt een hogere opbrengst van administratieve boetes verwacht.
Apparaatsontvangsten (+ € 9,3 mln.)
In 2005 vindt de eigendomsoverdracht van twee scangebouwen van de Belastingdienst aan de RGD plaats. De mutatie representeert de overdrachtswaarde gecorrigeerd voor de gebruikersvergoeding voor 2005.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het zorgdragen voor wet- en regelgeving en beleid ter bevordering van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 49 625 | 22 847 | 72 472 | – 2 743 | – 3 156 | – 3 283 | – 3 283 | |
Garantieverplichting | 24 000 | 24 000 | ||||||
Uitgaven | 49 625 | – 1 153 | 48 472 | – 2 743 | – 3 156 | – 3 283 | – 3 283 | |
Programma-uitgaven | 43 923 | – 2 500 | 41 423 | – 3 300 | – 3 300 | – 3 300 | – 3 300 | |
Waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële | ||||||||
markten | ||||||||
Bijdrage toezicht AFM | 14 300 | 2 600 | 16 900 | 1 800 | 1 800 | 1 800 | 1 800 | |
Bijdrage toezicht PVK op verzekeraars | 4 600 | – 2 300 | 2 300 | – 2 300 | – 2 300 | – 2 300 | – 2 300 | |
Bijdrage toezicht PVK op pensioenfondsen | 4 000 | – 2 000 | 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | |
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | ||||||
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | 1 000 | ||||||
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel | ||||||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | ||||||
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||||||
Muntcirculatie | 14 791 | – 800 | 13 991 | – 800 | – 800 | – 800 | – 800 | |
Retouren guldenmunten | 5 000 | 5 000 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 5 702 | 1 347 | 7 049 | 557 | 144 | 17 | 17 | |
Ontvangsten | 588 551 | – 156 855 | 431 696 | |||||
Totaal programma-ontvangsten | 588 551 | – 156 855 | 431 696 | |||||
Doelst. 1. Goed functionerende financiële markten | ||||||||
Winstuitkering DNB | 563 033 | – 164 000 | 399 033 | – 9 000 | – 96 000 | – 113 000 | – 119 000 | |
Overige programma-ontvangsten | 322 | 4 145 | 4 467 | |||||
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||||||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 3 000 | 8 184 | |||||
Toename euromunten in circulatie | 20 012 | 20 012 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Garantie voorbereidingskosten Autoriteit Financiële Markten (AFM) (+ € 24,0 mln.)
Door AFM worden voorbereidingskosten gemaakt voor nieuwe taken in het kader van het toezicht op de financiële bijstuiter, financiële verslaggeving, wet financiële dienstverlening, emissies, accountants, marktmisbruik, clearinginstellingen en betalingsverkeer. Deze voorbereidingskosten worden geactiveerd op de balans en vanaf de inwerkingstelling van de nieuwe toezichttaak geleidelijk doorberekend aan onder toezicht gestelden. Ingeval de nieuwe toezichttaak niet in werking treedt, ontbreekt de wettelijke basis voor een kostendoorberekening. Om hierin te voorzien wordt een Staatsgarantie verstrekt.
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Bijdrage toezicht AFM (+ € 2,6 mln.)
Mede door nieuwe taken zullen de kosten van het door de AFM uit te oefenen toezicht toenemen. Hierdoor zal de overheidsbijdrage, die gerelateerd is aan de omvang van de door de AFM gemaakte kosten, eveneens omhooggaan. De thans begrote bijdrage voor 2005 bevat tevens uitvoeringskosten van de Wet op het consumentenkrediet. Het toezicht op het consumentenkrediet gaat deel uitmaken van de Wet financiële dienstverlening. Vanaf dat moment gaan onder toezicht gestelden bijdragen aan de terzake te maken kosten. Tot die tijd worden de kosten gefinancierd via de overheidsbijdrage.
Bijdrage toezicht PVK (– € 4,3 mln.)
In het kader van de fusie van de financiële toezichthouders PVK en DNB komt de aparte bijdrage aan de toezichtkosten van PVK met ingang van 2005 als reeks te vervallen.
Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen
Door het lagere gebruik van 1 en 2 eurocent-stukken wordt de raming van de hiermee samenhangende uitvoeringskosten structureel neerwaarts bijgesteld.
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Winstuitkering DNB (– € 164,0 mln.)
Voornamelijk door de depreciatie van de dollar is de winstuitkering van DNB lager uitgekomen dan aanvankelijk was voorzien.
Overige programma-ontvangsten (+ € 4,1 mln.)
De mutatie betreft voor het grootste gedeelte de premies Terrorismepool, voor de herverzekeringsdekking aan de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden (NHT). Met ingang van 1 januari 2005 wordt door de Staat een dekking geboden van € 100 mln.
Doelstelling 3 Goed functionerend muntwezen
Ontvangsten muntwezen (+ € 3,0 mln.)
In 2005 wordt een zilveren 10-euromunt in omloop gebracht ter gelegenheid van het 25-jarig ambtsjubileum van de vorstin.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het realiseren van optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van Staatsdeelnemingen; het wegnemen van knelpunten voor ondernemingsfinanciering en bredere toepassing van publiek-private samenwerking bij de totstandkoming van overheidsinvesteringen | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 85 387 | 9 913 461 | 9 998 848 | – 139 | – 412 | – 339 | – 469 | |
Garantieverplichtingen | ||||||||
Regeling BF | 79 411 | 79 411 | ||||||
Uitgaven | 18 559 | 9 911 461 | 9 930 020 | – 3 639 | – 412 | – 339 | – 469 | |
Programma-uitgaven | 12 583 | 9 911 500 | 9 924 083 | – 3 500 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 12 206 | 9 923 766 | ||||||
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen | ||||||||
Verwerving vermogenstitels | 9 911 000 | 9 911 000 | ||||||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||||||
Regeling BF | 12 129 | – 2 000 | 10 129 | – 3 500 | ||||
PPM | 454 | 454 | ||||||
Overig | ||||||||
Tijdelijke regeling subsidie tankstations | ||||||||
Verstrekte leningen | 0 | |||||||
PPS/Zuidas | 2 500 | 2 500 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 5 976 | – 39 | 5 937 | – 139 | – 412 | – 339 | – 469 | |
Personeel en materieel | 3 276 | – 39 | 3 237 | – 39 | – 212 | – 39 | – 39 | |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 700 | 2 700 | – 100 | – 200 | – 300 | – 430 | ||
Ontvangsten | 675 432 | 1 486 843 | 2 162 275 | 260 924 | 230 924 | 200 924 | 170 924 | |
Programma-ontvangsten | 675 432 | 1 486 843 | 2 162 275 | 260 924 | 230 924 | 200 924 | 170 924 | |
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen | ||||||||
Dividend staatsdeelnemingen | 297 651 | 100 519 | 398 170 | 304 802 | 274 802 | 244 802 | 214 802 | |
Opbrengst vermogenstitels | 1 429 000 | 1 429 000 | ||||||
Rente en aflossing div. leningen | 104 042 | 104 042 | ||||||
Afdrachten Holland Casino | 111 630 | 111 630 | ||||||
Afdrachten Staatsloterij | 135 480 | – 42 676 | 92 804 | – 43 878 | – 43 878 | – 43 878 | – 43 878 | |
Terugstorting agio | 17 100 | 17 100 | ||||||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||||||
BF/PPM | 9 529 | 9 529 | ||||||
Overig | ||||||||
Overige programma-ontvangsten | ||||||||
Tijdelijke regeling subsidie tankstations |
Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen
Verwerving vermogenstitels (+ € 9 911,0 mln.)
Met Shell en ExxonMobil is overeengekomen de Gasunie te splitsen in een handels- en transportbedrijf. De Staat wordt 100% aandeelhouder van het transportbedrijf GTA (Gasunie Technology&Assets). De bruto-aankoopprijs bij deze transactie bedraagt € 9 911 mln. Hierbij dient te worden bedacht dat samenhangend met deze incidentele majeure transactie belastingen (VPB, BTW) en heffingen (aardgasbaten) terugvloeien naar de Staat (zie ook toelichting bij artikel 1).
De Staat ontvangt door de verwerving van GTA jaarlijks dividend.
Doelstelling 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering
Gezien het beperkte beroep op de regeling in de afgelopen jaren en het feit dat er minder deelnemende bedrijven dan geraamd failliet zijn gegaan, kan de raming van de uitgaven van de BF-regeling worden bijgesteld.
De mutatie betreft de bijdrage in de projectkosten van het Zuidas-project.
Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten staatsdeelnemingen
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 100,5 mln.)
De mutatie in de dividendontvangsten kan als volgt worden gespecificeerd:
• Verlaging door verkoop van staatsdeelnemingen: KPN (– € 30 mln.), TPG (– € 28 mln.), en Pink Roccade (– € 2 mln.);
• Verhoging door ontvangen dividenden van Nozema en Archeologisch Diensten Centrum (ADC) (in totaal € 6 mln.);
• Verhoging door herstructurering gasgebouw (splitsing Gasunie, zie ook toelichting «Verwerving vermogenstitels» hierboven) (+ € 155 mln.).
Opbrengst vermogenstitels (+ € 1 429,0 mln.)
In 2005 zijn aandelen TPG (+ € 259 mln.), KPN (+ € 1,08 mld.) en Pink Roccade (+ € 90 mln.) verkocht.
Afdrachten Staatsloterij (– € 42,7 mln.)
Met ingang van 2005 draagt de Staatloterij vennootschapsbelasting af over de winst. De mutatie betreft het bedrag van de vennootschapsbelasting, dat in mindering wordt gebracht op de geraamde afdrachten.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: duurzame internationale financieel-economische ontwikkeling en monetaire stabiliteit, en beheerste ontwikkeling van EU-uitgaven | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 631 234 | 57 200 | 688 434 | |||||
Betalingsverplichtingen | 517 789 | 57 200 | 574 989 | |||||
Garantieverplichtingen | 113 445 | 113 445 | ||||||
Uitgaven | 181 818 | – 1 160 | 180 658 | – 116 721 | – 80 080 | – 11 645 | – 10 281 | |
Programma-uitgaven | 179 231 | – 1 114 | 178 117 | – 116 504 | – 79 863 | – 11 428 | – 10 064 | |
Waarvan juridisch verplicht | 178 117 | |||||||
Doelst. 4 Fin.-econ. ontwikkeling, structuurversterking en armoedebestrijding | ||||||||
Deelneming multilaterale | ||||||||
ontwikkelingsbanken en -fondsen | 179 231 | – 1 114 | 178 117 | – 116 504 | – 79 863 | – 11 428 | – 10 064 | |
Apparaatsuitgaven | 2 587 | – 46 | 2 541 | – 217 | – 217 | – 217 | – 217 | |
Ontvangsten | 1 205 | 1 205 | ||||||
Doelst. 4 Fin.-econ. ontwikkeling, structuurversterking en armoedebestrijding | ||||||||
Ontvangsten | 1 205 | 1 205 |
Doelstelling 4 Bevorderen financieel-economische ontwikkeling, structuurversterking en armoedebestrijding
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 57,2 mln.)
De mutatie betreft de budgettaire afwikkeling van onderhandelingen over twee nieuwe middelenaanvullingen (IDA en AfDF), waardoor de in de ontwerpbegroting opgenomen stelpostramingen worden verhoogd.
Het betreft de volgende onderhandelingen:
– Internationale Ontwikkelings Associatie (IDA); de onderhandelingen over IDA-14 zijn begin 2005 afgerond en hebben geleid tot een Nederlandse bijdrage van € 421,9 mln. De stelpostraming van € 374 mln. in de ontwerpbegroting wordt met € 47,9 mln. verhoogd,
– Afrikaans Ontwikkelingsfonds (AfDF); de onderhandelingen over AfDF-10 zijn eind 2004 afgerond en hebben geleid tot een Nederlandse bijdrage van € 135,5 mln. De stelpostraming van € 126,2 mln. in de ontwerpbegroting wordt met € 9,3 mln. verhoogd.
De Kamer is per brief over de uitkomsten van de onderhandelingen geïnformeerd (IDA: Kamerstukken II 2004/05, 26 234 en AfDF: brief van de minister van Financiën d.d. 22 maart 2005, kenmerk fin 0500132).
Doelstelling 4 Bevorderen financieel-economische ontwikkeling, structuurversterking en armoedebestrijding
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (– € 1,1 mln.)
– Als uitkomst van de onderhandelingen over de middelenaanvulling van het Afrikaans Ontwikkelingsfonds (AfDF-10, zie verplichtingenmutatie hierboven) is de eerste betaling € 4,7 mln. hoger dan de stelpostraming in de ontwerpbegroting;
– Als uitkomst van de onderhandelingen over de middelenaanvulling van het Aziatische Ontwikkelingsfonds (AsDF-9, najaar 2004) is de eerste betaling € 3,4 mln. lager dan de stelpostraming in de ontwerpbegroting;
– Als uitkomst van de onderhandelingen over de middelenaanvulling van het Multilateraal Investeringsfonds (MIF-2, begin 2005) vervalt de stelpostraming in 2005 van € 2,1 mln. De eerste betaling vindt plaats in 2007;
– Aanpassing van de begrotings(wissel)koers van – € 0,2 mln.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: gezonde concurrentiepositie voor het bedrijfsleven wat betreft export-en investeringsrisico's die niet door de markt kunnen worden gedragen | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 950 036 | 11 950 036 | ||||||
Betalingsverplichtingen | 13 980 | 13 980 | ||||||
Garantieverplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | ||||||
EKV | 11 332 276 | 11 332 276 | ||||||
Rhi | 453 780 | 453 780 | ||||||
MIGA | 150 000 | 150 000 | ||||||
Uitgaven | 142 988 | – 5 000 | 137 988 | – 9 917 | ||||
Programma-uitgaven | 129 008 | – 5 000 | 124 008 | – 10 000 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 117 808 | |||||||
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||||||
Schade-uitkering EKV | 129 008 | – 5 000 | 124 008 | – 10 000 | ||||
Schade-uitkering Rhi | 0 | 0 | ||||||
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 13 980 | 13 980 | 83 | |||||
Personeel en materieel | 1 199 | 1 199 | 83 | |||||
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 781 | 12 781 | ||||||
Ontvangsten | 173 815 | 210 546 | 384 361 | 546 | 546 | 546 | 546 | |
Programma-ontvangsten | 173 815 | 210 546 | 384 361 | 546 | 546 | 546 | 546 | |
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||||||
Premies EKV | 39 034 | 39 034 | ||||||
Premies Rhi | 454 | 546 | 1 000 | 546 | 546 | 546 | 546 | |
Doelst. 2 Kostendekkendheid | ||||||||
Schaderestituties EKV | 134 327 | 210 000 | 344 327 |
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
Schade-uitkering exportkredietverzekering (– € 5,0 mln.)
De raming van de schade-uitkeringen is gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de realisatie van voorgaande jaren en de verwachting over uit te keren schades, zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
Premies Regeling herverzekering investeringen (Rhi) (+ € 0,5 mln.)
De mutatie betreft hogere premieontvangsten op basis van de huidige Rhi-portefeuille.
Doelstelling 2 Kostendekkendheid
Schaderestituties exportkredietverzekering (+ € 210,0 mln.)
In de Club van Parijs (CvP) zijn afspraken gemaakt over de vervroegde terugbetaling van de totale CvP-schuld van Polen in 2005. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2005 en een negatieve bijstelling voor latere jaren. Op basis van de bijgestelde inschattingen van het betalingsgedrag van debiteurenlanden is de provenuraming voor latere jaren verhoogd, waardoor de negatieve bijstelling als gevolg van de vervroegde terugbetaling van Polen volledig wordt gecompenseerd.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het doelmatig beheren en verkopen van roerende en onroerende zaken van het Rijk en het bevorderen van een optomale allocatie van onroerende zaken benodigd voor het Rijk | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 103 868 | 3 600 | 107 468 | |||||
Uitgaven | 103 868 | 3 600 | 107 468 | |||||
Programma-uitgaven | 66 258 | 2 500 | 68 758 | |||||
Waarvan juridisch verplicht | 43 803 | 45 380 | ||||||
doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||||||
Beheerskosten | 1 564 | 1 564 | ||||||
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||||||
Onderhoud en beheerskosten | 5 891 | 2 500 | 8 391 | |||||
Zakelijke lasten | 43 803 | 43 803 | ||||||
doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||||||
Anticiperende aankopen | 15 000 | 15 000 | ||||||
Overige programmauitgaven | ||||||||
Apparaatsuitgaven | 37 610 | 1 100 | 38 710 | |||||
Ontvangsten | 366 697 | 12 168 | 378 865 | – 532 | – 287 | – 287 | ||
Programma-ontvangsten | 361 666 | 12 168 | 373 834 | – 532 | – 287 | – 287 | ||
doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||||||
Verkoop roerende zaken | 1 813 | 1 813 | ||||||
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||||||
Verkoop onroerende zaken | 248 407 | 15 000 | 263 407 | |||||
Beheerontvangsten | 83 943 | 83 943 | ||||||
Overige programma-ontvangsten | 26 971 | – 2 300 | 24 671 | |||||
doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||||||
Anticiperende aankopen | 532 | – 532 | 0 | – 532 | – 287 | – 287 | ||
Apparaatsontvangsten | 5 031 | 5 031 |
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerend
Onderhoud en beheerskosten (+ € 2,5 mln.)
De mutatie heeft betrekking op
– Een technische overboeking van apparaatuitgaven in het kader van de uitvoering van de agrarische taakstelling (+ € 2,0 mln.).
– Hogere uitgaven in verband met het opruimen van munitieresten op kroondomein 't Loo in Apeldoorn (+ € 0,5 mln.).
Apparaatsuitgaven (+ € 1,1 mln.)
De mutatie heeft betrekking op:
– Uitvoering van de agrarische taakstelling. Het betreft hier de overboeking van apparaatuitgaven naar onderhoud en beheerskosten, zie toelichting Onderhoud en beheerskosten (– € 2,0 mln.)
– Automatisering, hogere uitgaven ter verbetering van informatiesystemen (+ € 1,1 mln.)
– Vuurwerkopslag, hogere uitgaven aan ketenoptimalisatie en aan investeringen in de centrale opslagplaats voor in beslag genomen vuurwerk (+ € 2,0 mln.)
Doelstelling 2 beheer/verkoop Onroerend
Verkoop onroerende zaken (+ € 15 mln.)
De mutatie heeft betrekking op hogere ontvangsten in het kader van verkoop landbouwgronden (taakstelling). Op verzoek van de Kamer hebben erfpachters in 2004 wat meer tijd gekregen alvorens tot koop over te gaan, waardoor een overloop van € 15 mln. van 2004 naar 2005 is ontstaan.
Overige programma ontvangsten (– € 2,3 mln.)
De mutatie betreft lagere ontvangsten in verband met agrarische verrekenbedingen.
Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed
Anticiperende aankopen (– € 0,5 mln.)
De mutatie heeft betrekking op lagere renteontvangsten in het kader van de voorziening voor anticiperende aankopen. In 2005 zijn er geen ontvangsten van rente of aflossing uit eerder uitgegeven leningen. Er lopen op dit moment nog twee leningen waarvoor de ontvangsten van rente en aflossing in 2007 en 2012 worden verwacht.
Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: het vormgeven en uitvoeren van het financieel-economisch beleid van de overheid, het bevorderen van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de overheidsuitgaven en het waarborgen van de rechtmatigheid daarvan | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijzi-ging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletorie be-groting 2004 (4)=(1+2+3) | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26 913 | 972 | 27 885 | – 110 | – 335 | – 468 | – 468 | |
Apparaatsuitgaven | 26 913 | 972 | 27 885 | |||||
Uitgaven | 26 913 | 972 | 27 885 | – 110 | – 335 | – 468 | – 468 | |
Apparaatsuitgaven | 26 913 | 972 | 27 885 | |||||
Ontvangsten | 2 613 | 2 613 | ||||||
Apparaatsontvangsten | 2 613 | 2 613 |
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 1e suppletore begroting 2005 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000
Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijziging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (4)=(1+2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 92 646 | 36 048 | 128 694 | |
Uitgaven | 92 646 | 36 048 | 128 694 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 92 646 | 35 633 | 128 279 | |
Apparaatsuitgaven | 86 597 | 32 582 | 119 179 | |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 6 049 | – 449 | 5 600 | |
Bijdrage aan tsunamislachtoffers | 0 | 3 500 | 3 500 | |
Departementsbrede programma-uitgaven | 0 | 415 | 415 | |
Tegoeden WOII | 0 | 415 | 415 | |
Ontvangsten | 7 707 | – 400 | 7 307 | |
Apparaatsontvangsten | 1 658 | 49 | 1 707 | |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 6 049 | – 449 | 5 600 |
Verplichtingen en uitgaven (+ € 36,1 mln.)
Project Eigentijds Werken (+€ 18,0 mln.)
De mutatie wordt voor € 6,4 mln. onder meer verklaard door een verschuiving van de betaling van de huurtermijn van de tijdelijke huisvesting naar 2005 en de gedeeltelijke à fonds perdu financiering van de tijdelijke huisvesting. Daarnaast is € 8,8 mln. geraamd voor de afkoop van de egalisatiereserve van het Financiënpand Korte Voorhout 7 conform de systematiek van het Rijkshuisvestingsstelsel.
Fusie van de accountantsdiensten (+ € 11,8 mln.)
Dit betreft een overheveling vanuit artikel 1 door de fusie van de accountantsdiensten kerndepartement en belastingdienst.
Bijdrage aan de tsunamislachtoffers (+ € 3,5 mln.)
Tijdens de 555-actie voor de tsunamislachtoffers is toegezegd de BTW op verkochte CD's en loonbelasting en premies over ingeleverde verlofuren aan de actie ten goede te laten komen.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 1e suppletore begroting 2005 – artikel 10 Onvoorzien Bedragen x € 1 000
Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2005 (1) | Mutaties via Nota van Wijziging (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (4)=(1+2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 5 790 | 10 398 | 54 | 4 662 |
Uitgaven | – 5 790 | 10 398 | 33 813 | 38 421 |
Onvoorzien | – 5 790 | 10 398 | 54 | 4 662 |
Loonbijstelling | 0 | 19 931 | 19 931 | |
Prijsbijstelling | 0 | 13 828 | 13 828 |
De post onvoorzien is bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op begroting IXB op te vangen.
Loonbijstelling (+ € 19,9 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2005 van de loonbijstelling uitgekeerd.
Prijsbijstelling (+ € 13,8 mln.)
Uit de aanvullende post is de tranche 2005 van de prijsbijstelling uitgekeerd.