A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechthold
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2. De beleidsartikelen: 7
2: Politie 7
4: Partners in veiligheid 8
5: Nationale veiligheid 9
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid 9
15: Crisis- en rampenbeheersing 10
16: Brandweer en GHOR 10
Thema Bestuurlijke Vernieuwing: 11
1: Grondwet en democratie 11
6: Functioneren openbaar bestuur 11
7: Informatiebeleid openbare sector 12
9: Grotestedenbeleid 13
Thema Kwaliteit Openbare Sector 13
10: Arbeidszaken overheid 13
11: Kwaliteit Rijksdienst 14
12: Algemeen 15
13: Nominaal en onvoorzien 15
3. Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid 16
Inhoud 1e suppletore begroting
Deze 1e suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2005 en van de budgettaire gevolgen van enkele nieuwe beleidsplannen, die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en waar nodig toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen (zowel beleidsmatige als technische mutaties). Mutaties van € 2 mln. of meer worden van een korte toelichting voorzien. In de begroting 2005 is er voor gekozen om de beleidsartikelen in te delen in 3 thema's, te weten: Veiligheid, Bestuurlijke Vernieuwing en Kwaliteit Openbare Sector. Deze indeling is ook terug te vinden in de 1e suppletore begroting.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2005. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota wordt opgenomen in de ontwerp-begroting 2006.
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletore mutaties(x € 1 000)
Totaal begroting | Art.nr | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2005 | 5 138 328 | 5 177 648 | 453 319 | ||
1 | Referendum Europese grondwet | 1.1 | 27 100 | 27 100 | |
2 | Referendum Europese grondwet | 1.1 | – 21 900 | – 21 900 | |
4 | Sterkte politie | 2.2 | 5 000 | 5 000 | |
5 | Terrorismebestrijding | 2.2 | 2 398 | 2 398 | |
6 | Ramingsbijstelling Asiel | 2.2 | 12 820 | 12 820 | 3 400 |
7 | overdrachtsprotocol KLPD | 2.3 | 6 700 | 6 700 | |
8 | Terrorismebestrijding | 2.3 | 18 527 | 18 527 | |
9 | C2000 | 2.5 | – 10 800 | – 10 800 | |
10 | Overheveling LOCC CRN | 4.2 | – 2 548 | – 2 548 | |
11 | C2000 brandweerveld | 4.3 | 7 300 | 7 300 | |
12 | Terrorismebestrijding | 5.1 | 2 510 | 2 510 | |
13 | Commissie Havermans | 5.1 | 12 775 | 12 775 | |
14 | Desaldering NAP gelden | 7.2 | 10 783 | 10 783 | 10 783 |
15 | E-dossier | 7.2 | 2 000 | 1 000 | |
16 | Investeringen biometrie door Rijk | 7.4 | 4 000 | 4 000 | |
17 | Verplichtingenschuif ivm BDU SIV | 9.3 | 1 250 460 | – | |
18 | Verplichtingenschuif ivm bijdrage Rotterdam | 9.3 | 3 500 | – | |
19 | Overboeking financiën ivm bijdrage Rotterdam | 9.3 | – 4 000 | – 500 | |
20 | Loonbijstelling | 13.1 | 42 152 | 42 152 | |
21 | Prijsbijstelling | 13.2 | 14 601 | 14 601 | |
22 | Campagne alerteringssysteem | 13.3 | – 3 500 | – 3 500 | |
23 | Overboeking bijdrage Onderzoeksraad voor de Veiligheid | 14.2 | 4 489 | 4 489 | |
24 | Negatieve verplichtingen bijstelling conversie | 16.4 | 7 737 | – | |
25 | Reorganisatie Leeuwensprong | 12.1 | 4 326 | 4 326 | |
26 | Bijdrage Almere | 13.3 | – 2 300 | – 2 300 | |
27 | Aanwending eindejaarsmarge | Div. | 95 715 | 95 715 | |
28 | Overige mutaties | – 4 414 | 10 955 | 1 694 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 6 623 759 | 5 419 251 | 469 196 |
Artikel 1.1 Referendum Europese grondwet
Het betreft hier kosten (€ 27,1 mln.) voor het referendum Europese grondwet. In verband met gemeentelijke kosten voor het referendum Europese grondwet wordt € 21,9 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Artikel 2.2 Ramingbijstelling Asiel
Artikel 2.2 wordt verhoogd met € 12, 82 mln. als gevolg van aanpassing van de raming van asiel-bve's bij de politiekorpsen. Deze raming is gebaseerd op asielcijfers die in de hele asielketen worden gehanteerd. Deze verhoging wordt voor een bedrag van € 3,4 mln. gedekt uit een inkomstenverhoging als gevolg van bij de korpsen teruggevorderde asielgelden op basis van de afrekening 2004. Bij Vermoedelijke Uitkomsten worden de structurele effecten budgettair verwerkt.
Artikelen 2.2/2.3/5.1 Terrorismebestrijding
Bij brief van 24 januari 2005 heeft het kabinet verdere intensiveringen in verband met terrorismebestrijding aangekondigd. Voor BZK gaat het o.a. om extra capaciteit voor bewaken en beveiligen van personen en objecten, uitbreiding van de regionale inlichtingendiensten, van de nationale recherche en van de AIVD. (€ 23,4 mln.)
Bovenop de gelden uit de motie Verhagen voor de sterktegroei politie worden incidenteel additionele middelen voor dit doel ingezet. (€ 5 mln.)
Artikel 2.3 Overdrachtsprotocol KLPD
Het betreft een overboeking van Justitie naar BZK voor de financiering van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit, Gedetineerde Recherche Informatie Profiel (GRIP), Joegoslavië-tribunaal en mensensmokkel. Voor deze taken is vast personeel aangetrokken waarmee een groot deel van de doeluitkering is vastgelegd. Jaarlijks wordt aan Justitie een beleidsmatige verantwoording afgelegd. (€ 6,7 mln.)
Het betreft een reallocatie van artikel 2 naar artikel 4 als gevolg van de in 2004 voor politie ingezette onderuitputting bij C2000 ad € 10,8 mln. De operationele ingebruikneming van het netwerk C2000 vindt voor 10 politieregio's pas in de loop van 2005 plaats, zoals ook in de Voortgangsrapportage C2000 van 1 oktober 2004 aan de Tweede Kamer is vermeld. Het beschikbare budget kon in 2004 hierdoor worden aangewend voor de versnelling van de instroom bij de Nederlandse politie van voormalig defensiepersoneel ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Met dit bedrag konden de aan deze instroom verbonden kosten worden opgevangen.
Artikel 4.2 Overheveling LOCC/CRN
Het project ActiEV (actiepunten Enschede en Volendam) is ultimo 2003 formeel beëindigd. Enkele activiteiten zijn echter nog niet geheel afgerond. Het gaat hierbij onder andere om de financiële afwikkeling van de donatiebrief nieuwjaarsbrand Volendam en het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC). Als gevolg van de reorganisatie bij DG Veiligheid zijn deze activiteiten ondergebracht bij de directie Crisisbeheersing. Voor de jaren 2005 en 2006 zal respectievelijk een bedrag van € 2,548 mln. en € 2,510 mln. worden gerealloceerd van artikel 4 naar artikel 15.
Artikel 4.3 C2000 Brandweerveld
De minister van BZK heeft op 6 oktober 2004 in overleg met de gemeenten besloten om de bijdrage van de brandweer in de exploitatiekosten C2000 ad € 7,3 mln. voor de jaren 2005 en 2006 te financieren door middel van een uitname uit het Gemeentefonds.
Artikel 5.1 Commissie Havermans
Naar aanleiding van het eindrapport van de Commissie bestuurlijke evaluatie AIVD heeft het kabinet besloten tot een stapsgewijze verhoging van het AIVD-budget voor o.a. extra capaciteit voor operationele controle, analyse en de inlichtingentaak buitenland, alsook voor investeringen in technische infrastructuur. Zie ook de brief van het kabinet hierover aan de Tweede Kamer van 24 januari jl.
Artikel 7.2 Desaldering NAP gelden
De desalderingsboeking NAP (Nationaal Actieplan Elektronische Snelwegen) heeft betrekking op te declareren subsidies bij EZ. De ontvangsten (en de daaraan gekoppelde uitgaven) zijn o.a. voor de volgende programma's: het Burger Service Nummer (BSN), Digid (voorheen OverheidsToegangsVoorziening of OTV) en voor het programma Open Standaarden en Open Source Software (OSOSS). (€ 10,7 mln.)
Ter vermindering van de administratieve lasten voor ondernemer en burger wordt met het eDossier een algemene vraaggerichte ontsluiting van formulieren gebouwd. Eenmalige gegevensaanlevering en meervoudig gebruik door de overheid wordt hiermee mogelijk. (€ 2 mln.)
Artikel 7.4 Investeringen biometrie door het Rijk
Er worden extra middelen uitgetrokken voor de investeringen van het Rijk om de invoering van biometrische kenmerken in de reisdocumenten mogelijk te maken (o.a. aanpassen van de centrale productiefaciliteiten SDU). Het gaat om een totale investering van € 42 mln., waarvan € 4 mln. in 2005.
Artikel 9.3 Verplichtingenschuif BDU/SIV
Het Rijk is met het afsluiten van de convenanten GSBIII in 2005 een meerjarige verplichting met de steden aangegaan. De verplichtingenruimte voor de periode 2006–2009 voor de brede doeluitkeringen Sociale Integratie en Veiligheid wordt daarom naar 2005 gehaald.
Artikel 9.3 Bijdrage BZK aan investeringsregeling Rotterdam
BZK draagt in totaal 4 miljoen euro over de periode 2005–2009 bij aan kansenzones in het kader van doorzettingsmacht Rotterdam (inclusief bijdragen EZ, VROM, Financiën en Justitie gaat het in totaal om 24 miljoen euro over de periode 2005–2009 voor Rotterdam). Hiermee komt het kabinet tegemoet aan de afspraken die met Rotterdam zijn gemaakt om de specifieke problemen en belemmeringen in die stad aan te pakken.
Artikel 9.3 Verplichtingenschuif investeringsregeling Rotterdam
Zie de omschrijving bij de bijdrage van BZK aan de investeringsregeling voor Rotterdam (kansenzones) voor de periode 2005–2009. Omdat door EZ een meerjarige verplichting wordt aangemaakt in 2005 voor deze periode, moet de verplichtingenruimte naar voren worden gehaald.
De verdeling over de artikelen zal bij Najaarsnota worden geregeld.
De verdeling over de artikelen zal bij Najaarsnota worden geregeld.
Artikel 13.3 Campagne Alerteringssysteem
De voorgenomen publiekscampagne over het nieuwe alerteringssysteem vindt niet langer doorgang. De hiervoor gereserveerde middelen vanuit 2004 vallen daardoor vrij ten gunste van het generale beeld.
Artikel 14.2 Overboeking bijdrage Onderzoeksraad voor de Veiligheid
Het budget van de Onderzoeksraad is opgebouwd uit de volgende componenten:
– het ministerie van V&W draagt € 5,4 mln. bij en dit is bestemd voor onderzoek in de transportsector;
– de ministeries van Defensie en BZK dragen gezamenlijk € 2,8 mln. bij om onderzoek te doen op de andere werkterreinen: defensie, industrie- en handel, milieu- en natuurvoorvallen, gezondheidszorg, hulpverlening en nazorg.
De overboeking betreft de structurele bijdrage van V&W en Defensie.
Artikel 16.4 Negatieve bijstelling verplichtingen conversie
Als gevolg van een herschikking in de administratie en een gewijzigde indeling in kostensoorten is het noodzakelijk gebleken om een aantal bestaande verplichtingen af te boeken en opnieuw aan te maken. Deze technische mutatie heeft geen nadere kaseffecten.
Artikel 12.1 Reorganisatie Leeuwensprong
Door reorganisatie Leeuwensprong is een deel van de capaciteit van de stafbureau's van de verschillende DG's overgeheveld naar de GD. De bedragen worden structureel gerealloceerd naar artikel 12.
Financiën en BZK hebben afspraken gemaakt over de ondersteuning van Almere; de overboeking aan Financiën vormt de uitwerking hiervan.
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x €1000)
Operationeel doel | Omschrijving onderwerp | Bedrag |
---|---|---|
1.1 | Kiezen op Afstand | 400 |
4.3 | C2000 | 10 000 |
6.2 | onderzoek OZB | 150 |
6.4 | politieke partijen | 6 000 |
7.2 | electronische handtekening op eNIK | 3 000 |
7.2 | GBO | 2 667 |
7.4 | modernisering GBA | 800 |
7.4 | Biometrie | 1 500 |
9.3 | Grotestedenbeleid | 1 200 |
10.1 | overheveling eigen vermogen IVOP | 910 |
11.1 | PAO Oeso conferentie | 750 |
11.2 | Beleidsevaluaties | 50 |
11.2 | Managementleerlijnen | 70 |
11.6 | doorstart campagne werken bij het rijk | 2 673 |
11.8 | Rijksnet | 4 800 |
15.4 | Beleidsplan crisisbeheersing | 1 350 |
16.4 | Randapparatuur C2000 | 295 |
Totaal eindejaarsmarge BZK | 36 615 | |
2.5 | Operationele toelage CAO politie | 14 100 |
11.6 | Arbeidsvoorwaarden eindejaarsuitkering | 20 000 |
11.6 | Arbeidsvoorwaarden regulier | 25 000 |
Totaal | 95 715 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
2. Politie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 4 061 506 | 10 000 | 47 078 | 4 118 584 | 52 952 | 69 362 | 62 673 | 62 666 | 52 666 |
Uitgaven | 4 045 126 | 10 000 | 47 078 | 4 102 204 | 52 952 | 69 361 | 62 672 | 62 665 | 52 665 |
1. apparaat | 12 472 | – 1 050 | 11 422 | – 1 188 | – 1 188 | – 1 188 | – 1 188 | – 1 188 | |
Herschikking DGV | 483 | 329 | 329 | 329 | 329 | 329 | |||
Reorganisatie Leeuwensprong | – 1 473 | – 1 457 | – 1 457 | – 1 457 | – 1 457 | – 1 457 | |||
secretarieële ondersteuning GO KLPD | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 | |||
2. politie op regionaal niveau | 3 140 166 | 10 000 | 20 218 | 3 170 384 | 19 795 | 22 343 | 17 343 | 17 343 | 7 343 |
Uitbreiding politiesterkte motie Verhagen | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 0 | |||
Ramingsbijstelling Asiel | 12 820 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Sterkte politie | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 | 0 | |||
Terrorismebestrijding | 2 398 | 4 795 | 7 343 | 7 343 | 7 343 | 7 343 | |||
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 438 442 | 24 887 | 463 329 | 36 384 | 48 680 | 46 680 | 46 580 | 46 580 | |
Overboeking Justitie | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |||
Bijdrage BZK aan campagne Nederland veilig | – 1 000 | – 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
BBE SIE | 745 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Wet 0,2 promille beginnend bestuurder | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
overdrachtsprotocol KLPD | 6 700 | 6 700 | 6 700 | 6 700 | 6 700 | 6 700 | |||
Herschikking DGV | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | |||
secretarieële ondersteuning GO KLPD | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | |||
technische mutatie | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | |||
BIBOB | – 646 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Terrorisemgelden | 18 527 | 30 123 | 41 719 | 39 719 | 39 719 | 39 719 | |||
4. prestatievermogen politie | 67 915 | – 70 | 67 845 | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | |
technische mutatie | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | – 70 | |||
5. adequaat niveau van politiepersoneel | 187 055 | 2 599 | 189 654 | – 404 | – 404 | – 93 | 0 | 0 | |
Herschikking DGV | – 701 | – 404 | – 404 | – 93 | 0 | 0 | |||
C2000 | – 10 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM Operationele toelage CAO politie | 14 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6. geneeskundige verzorging politie | 199 076 | 494 | 199 570 | – 1 565 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Desaldering DGVP | 494 | – 1 565 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 202 291 | 3 894 | 206 185 | – 1 565 | 460 | 2 672 | 15 506 | 15 506 | |
Desaldering DGVP | 494 | – 1 565 | 460 | 2 672 | 15 506 | 15 506 | |||
Teruggevorderde asielgelden | 3 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
4. Partners in veiligheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 139 755 | 0 | 25 249 | 165 004 | 7 266 | – 5 314 | – 5 296 | – 5 290 | – 5 290 |
Uitgaven | 140 755 | 25 377 | 166 132 | 7 266 | – 5 314 | – 5 296 | – 5 290 | – 5 290 | |
1. apparaat | 8 713 | – 94 | 8 619 | – 71 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | |
Compensatie taakstellingen | 845 | 868 | 913 | 913 | 913 | 913 | |||
Reorganisatie Leeuwensprong | – 161 | – 161 | – 161 | – 161 | – 161 | – 161 | |||
Stafonderstening BLMD | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | 22 | |||
Overheveling formatie EBB naar NCTB | – 800 | – 800 | – 800 | – 800 | – 800 | – 800 | |||
2. integraal veiligheidsbeleid | 5 837 | – 2 481 | 3 356 | – 2 569 | – 1 562 | – 1 562 | – 1 562 | – 1 562 | |
Compensatie taakstellingen | – 25 | – 52 | – 55 | – 55 | – 55 | – 55 | |||
Herschikking DGV | 424 | 325 | 325 | – 7 | – 7 | – 7 | |||
Overheveling LOCC CRN | – 2 548 | – 2 510 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | |||
technische mutatie | – 332 | – 332 | – 332 | 0 | 0 | 0 | |||
3. ICT-infrastructuur | 118 707 | 28 024 | 146 731 | 6 412 | – 933 | – 925 | – 922 | – 922 | |
C2000 brandweerveld | 7 300 | 7 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Medegebruik Opstelpunten | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Compensatie taakstellingen | – 769 | – 694 | – 739 | – 739 | – 739 | – 739 | |||
Formatie uitbreiding C2000 voor IOOV | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 | |||
Herschikking DGV | – 308 | – 109 | – 109 | – 101 | – 98 | – 98 | |||
Bijdrage NVBR | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
C2000 | 10 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Project LARA | 198 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Toezicht C2000 | – 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM C2000 | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Amendement Spies Vierens (kamerstuknummer 29 800 VII, nr. 14) | 0 | ||||||||
6. veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 7 498 | – 72 | 7 426 | – 139 | – 136 | – 135 | – 135 | – 135 | |
Compensatie taakstellingen | – 51 | – 122 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 | |||
Herschikking DGV | – 21 | – 17 | – 17 | – 16 | – 16 | – 16 | |||
Ontvangsten | 0 | 900 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Desaldering opstelpunten | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
5. Nationale Veiligheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 96 191 | 15 285 | 111 476 | 24 285 | 34 078 | 42 478 | 46 498 | 46 498 | |
Uitgaven | 96 191 | 15 285 | 111 476 | 24 285 | 34 078 | 42 478 | 46 498 | 46 498 | |
1. apparaat | 93 086 | 15 285 | 108 371 | 24 285 | 34 078 | 42 478 | 46 498 | 46 498 | |
terrorismebestrijding | 2 510 | 5 520 | 8 030 | 9 140 | 10 250 | 10 250 | |||
commissie Havermans | 12 775 | 18 765 | 26 048 | 33 338 | 36 248 | 36 248 | |||
2. geheim | 3 105 | 0 | 3 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 91 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 6 623 | 4 623 | 11 246 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | |
Uitgaven | 6 623 | 4 623 | 11 246 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | 5 896 | |
1. inspectie openbare orde en veiligheid | 4 111 | 134 | 4 245 | 63 | 63 | 63 | 63 | 63 | |
Formatieuitbreiding C2000 voor IOOV | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | |||
Stafondersteuning BLMD | – 22 | – 22 | – 22 | – 22 | – 22 | – 22 | |||
Toezicht C2000 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. onderzoeksraad voor de veiligheid | 2 512 | 4 489 | 7 001 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | |
Overboeking bijdrage Onderzoeksraad voor de Veiligheid | 4 489 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | 5 833 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15. Crisis- en Rampenbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
15. Crisis- en Rampenbeheer- sing | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 35 447 | 0 | 3 734 | 39 181 | 1 778 | 968 | 970 | 971 | 971 |
Uitgaven | 36 811 | 2 661 | 39 472 | 1 778 | 968 | 970 | 971 | 971 | |
1. apparaat | 5 848 | 799 | 6 647 | 799 | 799 | 799 | 799 | 799 | |
Reorganisatie Leeuwensprong | – 93 | – 93 | – 93 | – 93 | – 93 | – 93 | |||
DCIM | – 108 | – 108 | – 108 | – 108 | – 108 | – 108 | |||
Expertisecentrum voor Risico- en Crisiscommunicatie (ERC) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||
2. Proactie/Preventie | 4 402 | – 82 | 4 320 | – 24 | – 24 | – 23 | – 23 | – 23 | |
Overboeking project Pech moet weg | – 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Herschikking DGV | – 63 | – 24 | – 24 | – 23 | – 23 | – 23 | |||
3. Preparatie | 20 615 | 1 032 | 21 647 | 2 129 | 1 319 | 1 320 | 1 321 | 1 321 | |
Overheveling LOCC CRN | 2 548 | 2 510 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | |||
Herschikking DGV | – 216 | – 81 | – 81 | – 80 | – 79 | – 79 | |||
KIM | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |||
oefening BONFIRE | – 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
RIVM waakvlamovereenkomst | – 200 | – 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4. Respons | 5 946 | 912 | 6 858 | – 1 126 | – 1 126 | – 1 126 | – 1 126 | – 1 126 | |
Herschikking DGV | – 70 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | |||
KIM | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |||
oefening BONFIRE | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Expertisecentrum voor Risico- en Crisiscommunicatie (ERC) | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
Cell Broadcasting | – 268 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM beleidsplan Crisisbeheersing | 1 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
16. Brand weer en GHOR | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 134 580 | 8 753 | 143 333 | 169 | 169 | 179 | 182 | 182 | |
Uitgaven | 134 608 | 870 | 135 478 | 169 | 169 | 179 | 182 | 182 | |
1. apparaat | 5 673 | 662 | 6 335 | 62 | 62 | 62 | 62 | 62 | |
Herschikking DGV | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Reorganisatie Leeuwensprong | – 92 | – 92 | – 92 | – 92 | – 92 | – 92 | |||
DCIM | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 | |||
Formatieplaats GD naar LFR | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | |||
2. Bestuurlijke organisatie | 100 000 | – 45 | 99 955 | 165 | 165 | 169 | 170 | 170 | |
Herschikking DGV | – 86 | – 35 | – 35 | – 31 | – 30 | – 30 | |||
bijdrage NVBR | – 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
KIM | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
investeringen LFR | – 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. Taken | 3 753 | – 77 | 3 676 | – 11 | – 11 | – 10 | – 9 | – 9 | |
Herschikking DGV | – 27 | – 11 | – 11 | – 10 | – 9 | – 9 | |||
investeringen LFR | – 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4. Kwaliteit | 25 182 | 330 | 25 512 | – 47 | – 47 | – 42 | – 41 | – 41 | |
Herschikking DGV | – 115 | – 47 | – 47 | – 42 | – 41 | – 41 | |||
investeringen LFR | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM randapparatuur C2000 | 295 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Thema Bestuurlijke vernieuwing
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
1. Grondwet en Democratie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 8 867 | 4 884 | 13 751 | – 196 | – 196 | 14 | 14 | 14 | |
Uitgaven | 8 867 | 4 884 | 13 751 | – 196 | – 196 | 14 | 14 | 14 | |
1. apparaat | 8 867 | 4 884 | – 196 | – 196 | 14 | 14 | 14 | ||
Loonbijstelling IPP | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | |||
technische mutatie | – 280 | – 210 | – 210 | 0 | 0 | 0 | |||
referendum europese grondwet | 27 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM Kiezen op Afstand | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
referendum europese grondwet | – 21 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
refendum europese grondwet | – 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6. Functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 39 817 | 4 755 | 44 572 | – 706 | – 706 | – 372 | – 372 | – 372 | |
Uitgaven | 40 617 | 4 755 | 45 372 | – 706 | – 706 | – 372 | – 372 | – 372 | |
1. apparaat | 9 035 | – 797 | 8 238 | – 786 | – 786 | – 786 | – 786 | – 786 | |
Reorganisatie Leeuwensprong | – 913 | – 902 | – 902 | – 902 | – 902 | – 902 | |||
reallocatie overdracht APPA taken | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 | |||
2. inrichting en werking openbaar bestuur | 8 738 | – 248 | 8 490 | – 167 | – 167 | 0 | 0 | 0 | |
Technische mutatie | – 167 | – 167 | – 167 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage BZK aan operatie JONG | – 231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM onderzoek OZB | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 6 702 | 600 | 7 302 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Wachtgelden europarlementariers | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | |||
4. faciliteren politieke ambtdragers | 16 142 | 5 200 | 21 342 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EJM politieke partijen | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
invulling taakstelling | – 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 163 | 0 | 163 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. Informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
7. Informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 51 655 | 19 630 | 71 285 | 34 371 | 3 620 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 70 469 | 18 630 | 89 099 | 35 371 | 3 620 | 0 | 0 | 0 | |
1. apparaat | 4 085 | – 46 | 4 039 | 56 | 120 | 0 | 0 | 0 | |
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | – 46 | 56 | 120 | 0 | 0 | 0 | |||
2. verbeteren ICT-voorzieningen | 20 539 | 11 502 | 32 041 | 815 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische mutatie | – 874 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Desaldering NAP gelden | 10 783 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Reallocatie samenhangend met uitputting 2004 | – 4 372 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
E-dossier | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM Electronische handtekening op eNIK | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM GBO | 2 667 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
ACTAL | – 702 | – 185 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3. instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 14 610 | 874 | 15 484 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische mutatie | 874 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4. reisdocumenten en GBA stelsel | 31 235 | 6 300 | 37 535 | 34 500 | 3 500 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen biometrie door Rijk | 4 000 | 34 500 | 3 500 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM modernisering GBA | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM biometrie | 1 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 30 041 | 10 783 | 40 824 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Desaldering NAP gelden | 10 783 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
9. Grotestedenbeleid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 300 001 | 1 234 668 | 1 534 669 | – 312 782 | – 314 782 | – 307 615 | – 302 115 | 135 | |
Uitgaven | 333 695 | 668 | 334 363 | – 1 032 | – 1 032 | – 865 | – 365 | 135 | |
1. apparaat | 3 089 | 0 | 3 089 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. faciliteren grotestedenbeleid | 2 329 | 135 | 2 464 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | |
Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtspunten | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | |||
3. stimuleren grotestedenbeleid | 328 277 | 533 | 328 810 | – 1 167 | – 1 167 | – 1 000 | – 500 | 0 | |
technische mutatie | – 167 | – 167 | – 167 | 0 | 0 | 0 | |||
Overboeking financiën ivm Kansenzones | – 500 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 500 | 0 | |||
EJM grotestedenbeleid | 1 200 | ||||||||
Ontvangsten | 218 881 | 0 | 218 881 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Thema Kwaliteit Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
10. Arbei dszaken overheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 68 400 | 2 850 | 71 250 | – 326 | – 454 | – 514 | – 514 | – 514 | |
Uitgaven | 68 400 | 2 850 | 71 250 | – 326 | – 454 | – 514 | – 514 | – 514 | |
1. apparaat | 11 901 | – 398 | 11 503 | – 1 136 | – 1 275 | – 795 | – 795 | – 795 | |
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | – 816 | – 582 | – 721 | – 31 | – 31 | – 31 | |||
technische mutatie | 280 | 210 | 210 | 0 | 0 | 0 | |||
Reorganisatie Leeuwensprong | – 736 | – 728 | – 728 | – 728 | – 728 | – 728 | |||
Reallocatie overdracht APPA taken | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | |||
EJM overheveling eigen vermogen IVOP | 910 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. arbeidsmarktpositie collectieve sector | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. Nederlandse presentatie in organen van de EU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. uitkeringsregelingen | 48 662 | 0 | 48 662 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6. randvoorwaarden sectoren/ overheid | 7 837 | 3 248 | 11 085 | 810 | 821 | 281 | 281 | 281 | |
EU conferentie | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | 1 248 | 810 | 821 | 281 | 281 | 281 | |||
Reallocatie samenhangen met uitputting 2004 | 1 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 619 | 0 | 619 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
11. Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 89 503 | 54 862 | 144 365 | 1 123 | – 220 | – 250 | – 250 | – 250 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Uitgaven | 89 503 | 54 862 | 144 365 | 1 123 | – 220 | – 250 | – 250 | – 250 | |
1. apparaat | 13 515 | 1 030 | 14 545 | 280 | 280 | 250 | 250 | 250 | |
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | 280 | 280 | 280 | 250 | 250 | 250 | |||
EJM PAO Oeso conferentie | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. topmanagers rijksdienst | 4 979 | 120 | 5 099 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EJM beleidsevaluaties | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM managementleerlijnen | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6. proffesionele en goede medewerkers | 57 898 | 50 712 | 108 610 | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overboeking trainees 5e en 8e tranche | 533 | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | – 166 | – 64 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Reallocatie samenhangend met uitputting 2004 | 2 672 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM arbeidsvoorwaarden eindejaarsuitkering | 20 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
EJM arbeidsvoorwaarden regulier | 25 000 | ||||||||
EJM doorstart campagne werken bij het Rijk | 2 673 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
7. functionerende organisatie | 777 | 0 | 777 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8. functionerende bedrijfsvoering | 12 334 | 3 000 | 15 334 | 800 | – 500 | – 500 | – 500 | – 5 00 | |
Reallocatie meerjarige verwerking reorganisatie DGMOS | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |||
EJM Rijksnet | 4 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
IC P Direct | – 1 300 | 1 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
follow up EU conferentie | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
12. Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 84 799 | 4 753 | 89 552 | 4 671 | 4 671 | 4 694 | 4 694 | 4 694 | |
Uitgaven | 84 799 | 4 753 | 89 552 | 4 671 | 4 671 | 4 694 | 4 694 | 4 694 | |
1. apparaat | 72 928 | 4 753 | 77 681 | 4 671 | 4 671 | 4 694 | 4 694 | 4 694 | |
Vergoeding AZ voor Personeels- en Salarisadministratie | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage BZK heroïne experiment | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | 0 | 0 | 0 | |||
Vergoeding huisvesting Raad van State | 311 | 311 | 311 | 0 | 0 | 0 | |||
Reorganisatie Leeuwensprong | 5 062 | 5 018 | 5 018 | 5 018 | 5 018 | 5 018 | |||
technische mutatie | 666 | 666 | 666 | 0 | 0 | 0 | |||
formatieplaats van GD naar LFR | – 46 | – 46 | – 46 | – 46 | – 46 | – 46 | |||
reallocatie overdracht APPA taken | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 | |||
Taakstelling adviesraden | – 198 | – 198 | – 198 | – 198 | – 198 | – 198 | |||
2. bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 11 871 | 0 | 11 871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 983 | 0 | 983 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 13: Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
13. Nominaal en Onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 12 656 | – 1 472 | 54 307 | 65 491 | 12 781 | 9 232 | 9 107 | 8 878 | 11 272 |
Uitgaven | 12 656 | – 1 472 | 54 307 | 65 491 | 12 781 | 9 232 | 9 107 | 8 878 | 11 272 |
1. loonbijstelling | 0 | 42 152 | 42 152 | 5 863 | 5 928 | 5 936 | 5 956 | 5 956 | |
Loonbijstelling | 42 152 | 5 863 | 5 928 | 5 936 | 5 956 | 5 956 | |||
2. prijsbijstelling | – 36 | 14 601 | 14 565 | 15 120 | 15 470 | 15 337 | 15 088 | 15 088 | |
prijsbijstelling | 14 601 | 15 120 | 15 470 | 15 337 | 15 088 | 15 088 | |||
3. onvoorzien | 12 692 | – 1 472 | – 2 446 | 8 774 | – 8 202 | – 12 166 | – 12 166 | – 12 166 | – 9 772 |
Taakstelling motie verhagen | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | 0 | |||
efficiencytaakstellingen motie verhagen | – 1 335 | – 1 796 | – 2 257 | – 2 257 | – 2 257 | 0 | |||
invulling taakstelling | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
PIA taakstelling | – 3 817 | – 6 269 | – 9 772 | – 9 772 | – 9 772 | – 9 772 | |||
Campagne alerteringssyteem | – 3 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Eindejaarsmarge | 102 086 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
reallocatie diverse artikelen van eindejaarsmarge | – 36 615 | ||||||||
Arbeidsvoorwaarden | – 45 000 | ||||||||
Operationele toelage CAO politie | – 14 100 | ||||||||
Overboeking Almere | – 2 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid
Extra-Comptabel Overzicht Grotestedenbeleid Stand Ontwerpbegroting 2005
De bedragen voor de BDU's zijn nog niet definitief. Dit gebeurt pas op het momen dat de convenanten zijn ondertekend en de wetgeving is vastgesteld.
Het is dan nog steeds mogelijk dat de budgetten fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.
De budgetten in categorie «B» betreffen meerjarenramingen.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken | ||||||||||
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK) | 415 914 | 449 065 | 541 250 | 546 350 | 535 350 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | ||||
I BDU ECONOMIE | totaal BDU G30 | 11 300 | 19 000 | 37 800 | 49 900 | 43 900 | ||||
EZ | art. 3.10 | Stadseconomie | totaal beleidsterrein | 11 300 | 19 000 | 37 800 | 49 900 | 43 900 | Bedragen G30 excl. een bedrag | |
G30 | 9 300 | 17 200 | 35 800 | 47 900 | 41 900 | gereserveerd voor onvoorziene kansen en bedreigingen. Deze middelen zijn nog niet verdeeld maar worden wel jaarlijks uitbetaald in het kader van de BDU. Deze middelen zijn ook opgenomen onder categorie «B». | ||||
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | totaal BDU G30 | 404 614 | 430 065 | 503 450 | 496 450 | 491 450 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
VWS | art. 24 | Maatschappelijke opvang, | totaal beleidsterrein | 225 397 | 225 397 | 225 397 | 225 397 | 225 397 | Bedragen worden in de loop van 2004 | |
Vrouwenopvang en Verslavingszorg | G30 | 187 735 | 187 735 | 187 735 | 187 735 | 187 735 | nog aangpast ivm de OVA. De verdeelsleutel van de RFV wordt jaarlijks geactualiseerd. | |||
VWS | art. 21 | Gezond in de stad | totaal beleidsterrein | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | Eén van de doelstellingen van de tweede | |
G30 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | convenantperiode van het Beleidskader grotestedenbeleid 2005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstan- den bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. | ||||
OCW | art. 4.3 | Voortijdig schoolverlaten | totaal beleidsterrein | 21 780 | 21 780 | 21 780 | 21 780 | 21 780 | ||
G30 | 21 780 | 21 780 | 21 780 | 21 780 | 21 780 | |||||
OCW | art. 1.1 | Voor- en vroegschoolse | totaal beleidsterrein | – | 64 583 | 167 900 | 167 900 | 167 900 | De middelen GOA zullen per 1 augustus | |
educatie en schakelklassen (uit GOA-budget) | G30 | – | 44 615 | 116 000 | 116 000 | 116 000 | 2006 opgenomen worden in de BDU. Tot 1/8/2006 geldt het landelijk beleidskader GOA 2002–2006. De bedragen voor de G30 zijn indicatieve bedragen, op basis van teldatum 1 oktober 2004. Bij de uiteindelijke verdeling van de middelen zal teldatum 1 oktober 2005 worden gehanteerd. | |||
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwassenene | totaal beleidsterrein | – | 244 800 | 244 800 | 244 800 | 244 800 | De middelen Volwasseneneducatie zullen | |
ducatie (WEB) | G30 | – | 73 700 | 73 700 | 73 700 | 73 700 | naar verwachting per 1 januari 2006 uit het WEB-budget worden gehaald, en in de BDU opgenomen. In de reeks «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||
BZK | art. 9.3 | Veiligheid, Sociale integratie en Leefbaarheid | totaal beleidsterrein | 76 235 | 97 235 | 99 235 | 92 235 | 87 235 | ||
G30 | 76 235 | 97 235 | 99 235 | 92 235 | 87 235 | |||||
JUS | art. 6.4 | Inburgering Oudkomers en Nieuwkomers | totaal beleidsterrein | 194 793 | 195 716 | 182 671 | 185 671 | 185 671 | Het is nog alleen voor het jaar 2005 aan | |
G30 | 113 865 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m.w | te geven welk budget opgenomen wordt in de BDU. Naar verwachting wordt eind september het budget dat toegedeeld wordt aan de G30 bekend. De huidige regeling inbur- gering Nieuwkomers en oudkomers zal op korte termijn eindigen. Verwacht wordt dat de nieuwe regeling met ingang van 2006 van kracht zal zijn. | ||||
III BDU FYSIEK | totaal BDU G30 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
VROM | art. 4 | ISV II | totaal beleidsterrein | 148 336 | 278 889 | 321 729 | 315 491 | 373 666 | De vermelde budgetten betreffen alleen | |
G30 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ISV II. In 2005 is ook voor ISV I nog € 108,7 mln. betaald. De in de bgroting 2005 verwerkte kasschuif van 2005 naar 2010 ad € 30 mln. is terug gedraaid. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln. per jaar) zijn vanuit BLS aan ISV II toegevoegd. Tevens zijn budgetten voor bodemsanering (totaal € 152,750 mln.) toegevoegd. | ||||
LNV | art. U0114- | Grootschalig Groen | totaal beleidsterrein | 1 500 | 2 000 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage | |
11 | G30 | 1 500 | 2 000 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II | |||
OCW | art. 14.04 | Cultuurimpuls | totaal beleidsterrein | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage | |
G30 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | 2 604 | van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II | ||||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||||||
I ECONOMIE | ||||||||||
EZ | 03.10.100 | Topprojecten herstructurering | totaal beleidsterrein | 22 800 | 22 900 | 22 800 | 22 800 | 22 500 | Dit is het totaal TOPPER-budget, nog | |
bedrijventerreinen (TOPPER) | G30 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | onduidelijk is hoeveel er neerslaat in de G30 | |||
EZ | 03.10.210 | Kansenzone (Doorzettingsmacht Rotterdam) | totaal beleidsterrein | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | – | Deze middelen zijn alleen bestemd voor Rotterdam. Het betreft hier enkel de bijdrage van EZ aan Rotterdam. Rijksbreed zal via een nog op te stellen regeling jaarlijks € 6 mln beschikbaar worden gesteld aan Rotterdam (EZ, VROM, VWS, JUS en BZK elk € 1mln. en Financiën € 2 mln. per jaar) | |
EZ | 03.10 510 | Reservering voor onvoorziene | totaal beleidsterrein | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | Het betreft hier een knelpuntenbudget | |
kansen en bedreigingen BDU Economie | G30 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | dat jaarlijks in het kader van de BDU Economie verdeeld zal worden over de steden. | |||
V&W | art. 19.02 | Voorstel tot Wet Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer | totaal beleidsterrein | 1 435 403 | 1 431 098 | 1 484 679 | 1 609 115 | 1 645 808 | Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk. | |
SZW | art. 2 | Wet Werk en Bijstand | totaal beleidsterrein | 1 610 843 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | 1 629 270 | ||
(FWI/Flexibel reïntegratiebudget) | G30 | 1 078 480 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||||
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | ||||||||||
DIVERSE MINISTERIES | Veiligheidsprogramma «Naar een veiliger samenleving» | Uitgaande van de in het GSB-beleids- kader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in pas- sende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1 | ||||||||
JUS | JUS | art. 14.1.4 | Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht) | 8 810 | 8 180 | 11 860 | 11 860 | 11 860 | Begunstigde: OM/HALT/RvdK . T.o.v. vorig jaar verdeeld in bestemmingen en meer toegekend aan org. | |
art. 14.2.2 | RvdK taakstraffen | 19 097 | 19 544 | 19 504 | 19 707 | 19 731 | Begunstigde: RvdK | |||
art. 14.2.3 | Halt | 11 840 | 11 715 | 11 810 | 12 112 | 12 626 | Begunstigde: Bureaus HALT | |||
art. 14.2.4 | Jeugdreclassering | 36 810 | 42 452 | 45 368 | 45 368 | 45 368 | Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg | |||
JUS | art. 13.4.3 | Reclassering/MST | totaal beleidsterrein | 115 188 | 134 720 | 148 811 | 151 419 | 151 419 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.4 | Taakstraffen | totaal beleidsterrein | 34 928 | 38 501 | 39 970 | 41 368 | 41 368 | Begunstigde: Reclassering | ||
JUS | art. 13.4.1. | Capaciteitsuitbreiding DJI-GW | totaal beleidsterrein | 1 032 752 | 1 044 534 | 1 089 998 | 1 073 877 | 1 075 509 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.2 | Capaciteitsuitbreiding DJI-TBS | totaal beleidsterrein | 85 081 | 98 847 | 102 896 | 105 601 | 105 601 | Begunstigde: Justitiële inrichtingen | ||
JUS | art. 14.1.4 | Huiselijk geweld | totaal beleidsterrein | 2 000 | 2 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc. | |
JUS | art. 3.3.3 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 6 259 | 6 261 | 4 262 | 4 262 | 4 262 | Begunstigde: OM | |
JUS | art. 13.1.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 8 296 | 7 648 | 7 563 | 7 564 | 7 564 | De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks € 5 mln. Daarnaast subsidieert | |
BZK | BZK | art. 4.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | – | Justitie, met een bedrag van € 1 mln., keurmerken (bijvoorbeeld het keurmerk veilig ondernemen) |
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwassenen- | totaal beleidsterrein | 244 800 | – | – | – | – | Naar verwachting wordt vanaf 2006 dit | |
educatie (WEB) | G30 | 73 700 | – | – | – | – | deel van de Educatiemiddelen ingezet in de BDU Sociaal Integratie en Veiligheid. Bij het budget voor «totaal beleidsterrein is een bedrag van € 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | |||
VWS | art. 16.35 | BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport) | Totaal beleidsterrein | 4 500 | 18 500 | 18 500 | 18 500 | 18 500 | ||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||||||
III FYSIEK | ||||||||||
LNV | art. p.m. | Investeringsbudget Landelijk | totaal beleidsterrein | – | – | p.m. | p.m. | p.m. | Het Rijk zal in het kader van de midterm | |
Gebied (ILG)/Groen in en om de stad | provincies met G30 | – | – | p.m. | p.m. | p.m. | review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit «Groen in de stad» beschikbaar stellen, indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt. (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad) | |||
VROM | art. 4 | Impulsbudget | totaal beleidsterrein | – | 27 500 | 27 500 | 27 500 | 27 500 | Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling van | |
G30 | – | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | proces stedelijke vernieuwing en om knelpunten te kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26 € 20 mln. niet-G30 € 10 mln. Resterende € 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. | ||||
VROM | FES | Beleidsregeling Subsidies | totaal beleidsterrein | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | De BIRK middelen staan in het FES- | |
Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | G30 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | fonds. Verdeling van de gelden over de jaren heen is op dit moment onbekend. Beoordeling van de subsidieaanvragen vindt later in het jaar plaats. | |||
VROM | art. 7 | Bodemsanering (WBB) | totaal beleidsterrein | 128 595 | 142 412 | 149 454 | 154 454 | 158 490 | Bedragen opgenomen op basis van begrotingscijfers | |
G30 | 57 804 | 57 084 | 57 084 | 57 084 | 57 084 | Alleen bedragen t.b.v. Meerjarenprogramma's 2005–2009 Wbb (excl. ISV0 | ||||
provincies met G30 | 122 110 | 122 110 | 122 110 | 122 110 | 122 110 | Alleen 2005 o.b.v. 30% reservering voor Meerjarenprogramma's 2005–2009 | ||||
VROM | art. 4 | Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woning- bouwafspraken | totaal beleidsterrein | 72 088 | 122 262 | 130 277 | 124 826 | 121 530 | Begunsti gden: provincies/kaderwet- gebieden Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK) |