A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2005
Hoofdstuk XIII: 122,9
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel 122,9
Verschil 0
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de uitgavenbegroting 2004 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2005 1 580,9
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 122,9
Af: Afrondingsverschil – 0,1
Totaal beschikbaar 1 703,7
Ontvangsten (bedragen x € 1 mln )
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2005
Hoofdstuk XIII: 3 837,0
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel 3 837,0
Verschil 0
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de ontvangstenbegroting 2005 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2005 2 927,3
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 3 837,0
Totaal beschikbaar 6 764,3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De eerste suppletore begroting bevat mutaties op de vastgestelde begroting 2005. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2005 met respectievelijk € 122,9 mln en € 3 837 mln te verhogen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in onderstaande tabel gespecificeerd. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel. De betreffende artikelnummers zijn in de tabel vermeld.
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 983,8 | 1 580,9 | 2 927,3 |
Artikel 1 | |||
1 NMa | 3,1 | 3,1 | |
Artikel 2 | |||
2 IS opkomende markten | 2,0 | 0,2 | |
3 Innovatie vouchers | 3,0 | 3,0 | |
4 Ontvangsten uit het fes | 7,4 | 7,4 | |
Artikel 3 | |||
5 Kansenzone Rotterdam | 17,0 | 3,0 | |
6 Garantieregeling scheepsbouw (garantieplafond € 500 mln) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
7 Terugontvangst Kompas | 19,0 | ||
Artikel 4 | |||
8 Demkolec | 15,9 | 15,9 | |
9 Gasgebouw | 3 777,0 | ||
Artikel 5 | |||
10 Eindejaarsmarge non-ODA | 12,0 | 12,0 | |
Artikel 9 | |||
11 Openingsbalans CBS | 10,4 | 10,4 | |
Artikel 10 | |||
12 Formulierenmachine ICTAL | 2,0 | 1,0 | |
13 Digitale televisie | 3,0 | 3,0 | |
14 Nazorg Zero Base | 5,8 | 5,8 | |
15 Frequentieverdeling | 4,0 | 4,0 | |
16 Afrekening NOZEMA 2005 | 2,9 | ||
17 Ontvangsten uit het fes | 9,0 | 9,0 | |
Diversen | |||
18 Loon- en prijsbijstelling 2005 | 10,4 | 10,4 | |
19 PIA-taakstelling | 35,0 | 35,0 | |
Overige mutaties | 41,9 | – 5,3 | 16,7 |
Stand eerste suppletore begroting 2005 | 2 154,3 | 1 703,7 | 6 764,3 |
Toelichting belangrijkste mutaties
1. De afhandeling van clementieverzoeken in het kader van de bouwfraude vereist tijdelijk extra capaciteit bij de NMa gedurende een periode van 18 maanden.
2. De afgelopen twee jaar is de belangstelling van het bedrijfsleven voor de IS/OM sterk toegenomen, evenals het aantal landen waarin economisch interessante samenwerkingsprojecten kunnen worden gestart. Deze mutatie betreft het budget dat nodig is om meer projecten van goede kwaliteit te kunnen honoreren.
3. Deze mutatie betreft het budget dat nodig is voor 400 extra innovatievouchers.
4. Deze mutatie betreft uit 2004 doorgeschoven budget uit het Fes voor het Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (BSIK) en de IS-regeling.
5. Betreft de bijdragen van Justitie, VROM, BZK en Financiën aan de regeling Kansenzones Rotterdam.
6. Uitgaven en ontvangsten ten behoeve van de garantieregeling voor de scheepsbouw, welke naar verwachting medio 2005 in werking zal treden. In 2005 gaat het vooralsnog om een garantieplafond van € 500 mln.
7. Deze ontvangst heeft betrekking op gerealiseerde onderuitputting van het Integraal Structuurplan Noorden des Lands en de IPR-decentraal tot en met 1999.
8. De € 15,9 mln betreft de compensatie van het verschil tussen de (begrote) boekwaarde en de lagere veilingopbrengst van de in 2001 verkochte experimentele kolenvergassingscentrale Demkolec.
9. Deze mutatie is voornamelijk het gevolg van de herstructurering van het Gasgebouw.
10. Betreft de eindejaarsmarge 2004 voor het HGIS-deel van de EZ-begroting voor wat betreft de non-ODA.
11. Deze mutatie betreft de financiële afhandeling van de verzelfstandiging in 2004 van het CBS.
12. Betreft middelen voor de ontwikkeling en implementatie van de e-formulierenmachine ten behoeve van het voorkomen van fouten bij het invullen van formulieren, hergebruik van gegevens, lagere beheerskosten, eenvoudiger werken, integratie van formulieren die bij elkaar horen (gebruiksgemak), kennisuitwisseling en verdere versnelling van de elektronische overheid.
13. Betreft kosten in het kader van de omschakeling van analoge naar digitale televisie via de ether. Het gaat om communicatiekosten en technische kosten om etherstiltes te voorkomen.
14. Betreft vergoeding van omschakelkosten en kosten vanwege ontvangstklachten in het kader van Zero Base die in 2004 niet zijn gerealiseerd.
15. Deze mutatie heeft betrekking op de kosten van toekomstige frequentieverdelingen.
16. Betreft de afrekening met Nozema van het verstrekte voorschot aan omschakelkosten i.v.m. Zero Base.
17. Deze mutatie betreft vanuit 2004 doorgeschoven budget dat vanuit het Fes beschikbaar is gesteld voor het project Kenniswijk.
18. Het ministerie van Financiën heeft bij Voorjaarsnota loon- en prijsbijstelling uitgedeeld.
19. De op de EZ-begroting geparkeerde PIA-taakstelling wordt verdeeld over alle departementen.
In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2005. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht.
Zoals reeds in de begroting 2005 is aangegeven, specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen, zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema's van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.
Het onderwerp budgetflexibiliteit is met name van belang voor de beleidsartikelen 2 (Innovatiekracht), 3 (Ondernemingsklimaat), 4 (Energie) en 5 (Buitenlandse economische betrekkingen) omdat daar het gros van de beleidsmiddelen van EZ wordt begroot. De budgetflexibiliteit voor het jaar 2005 op deze artikelen die in de ontwerpbegroting 2005 is gepresenteerd, is inmiddels afgenomen omdat bijdragen aan instellingen en instituten in 2005 reeds juridisch vastliggen en gedurende 2005 al verplichtingen zijn aangegaan waarmee kasmiddelen in 2005 juridisch zijn vastgelegd.
Daarnaast kunnen in 2004 meer of minder verplichtingen zijn gerealiseerd dan in de begroting 2005 was verondersteld, waardoor wijzigingen zijn opgetreden in de juridisch verplichte kasmiddelen.
Omdat het ramingstechnisch alleen mogelijk is de verplichte kasmiddelen per jaargrens vast te stellen, kan lopende het jaar slechts een indicatieve schatting worden gemaakt van de budgetflexibiliteit. Deze schatting wordt gemaakt op basis van ervaringsgegevens ten aanzien van het gemiddelde verloop van het aangaan van verplichtingen en het doen van kasbetalingen daarop. De bij de artikelen 2, 3, 4 en 5 weergegeven budgetflexibiliteit is derhalve indicatief.
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 65,3 | 3,6 | 68,9 | 0,8 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Programma-uitgaven | 22,0 | 0,4 | 22,4 | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
Operationeel doel C: Versterken van concurrentie op Nederlandse markten | |||||||
– Bijdrage aan het NMI | 14,6 | – 0,3 | 14,4 | – 0,1 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
– Raad Deskundige Nationale Standaard | 0,1 | 0,1 | |||||
– Kenniscentrum aanbesteden | 0,6 | 0,6 | |||||
– Bijdrage diverse instituten | 1,3 | 1,3 | |||||
Operationeel doel D: Versterken van de positie van de consument | |||||||
– Toezichthouder consumenten | 0,6 | 0,3 | 0,9 | ||||
Algemeen | |||||||
– Onderzoek en Opdrachten Economische Politiek | 3,6 | 1,3 | 4,8 | 1,1 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
– Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken | 1,2 | – 0,9 | 0,3 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 |
Apparaatuitgaven | 43,3 | 3,3 | 46,5 | 0,7 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
– Personeel EP | 8,9 | – 0,1 | 8,8 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
– Apparaatuitgaven NMa/Dte | 34,4 | 3,4 | 37,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Uitgaven (totaal) | 63,6 | 3,0 | 66,7 | 0,7 | 0,4 | 0,3 | 0,3 |
Ontvangsten (totaal) | 114,9 | 114,9 | |||||
– Ontvangsten NMa | 110,0 | 110,0 | |||||
– Ontvangsten Dte | 4,7 | 4,7 | |||||
– Opbrengsten casino's | |||||||
– Opbrengst vergunning | |||||||
– Ontvangsten NMI | |||||||
– Diverse ontvangsten EP | 0,2 | 0,2 |
De afhandeling van de clementieverzoeken rondom de bouwfraude vereist in 2005 tijdelijk extra capaciteit van de NMa. Het budget van de Nma is daarom in 2005 incidenteel verhoogd (€ 2,4 mln).
Daarnaast is het budget structureel verhoogd voor de Vervoerkamer van de NMa (gefinancierd door het Ministerie van V&W) en in verband met extra internationale activiteiten, het versterken van de juridische dienst en het clementiebureau en voor digitalisering van de documentenstroom.
Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 427,4 | 14,4 | 441,8 | 4,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Programma-uitgaven | 372,0 | 18,9 | 390,8 | 5,9 | 2,3 | 1,6 | 1,6 |
Operationeel doel B: Meer starters die technologische kennis ontwikkelen en benutten | |||||||
– TechnoPartner algemeen | 3,0 | 3,3 | 6,3 | 0,5 | 0,5 | ||
– Subsidieregeling KennisExploitatie | 10,0 | 8,6 | 18,6 | ||||
– Seed-regeling | 12,0 | – 0,3 | 11,8 | ||||
Operationeel doel C: Meer toepassing van kennis in het MKB | |||||||
– Bijdrage aan Syntens | 32,3 | 32,3 | |||||
– SKO en SKB / Kennisoverdracht | 12,0 | – 2,7 | 9,3 | ||||
– Innovatie vouchers | 3,0 | 3,0 | |||||
Operationeel doel D: Meer ontwikkeling en benutting van technologische kennis door bedrijven | |||||||
– Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten | 99,1 | 2,2 | 101,3 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Operationeel doel E: Versterken kennisbasis door samenwerking van bedrijven en kennisinstellingen | |||||||
– Bijdrage aan TNO | 28,5 | – 0,3 | 28,3 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
– Bijdrage aan Technologische Topinstituten | 29,2 | 29,2 | |||||
– Bijdrage aan STW | 19,3 | 19,3 | |||||
– Innovatiegerichte onderzoeksprogramma's | 14,6 | 3,1 | 17,7 | 3,2 | |||
– Kennisimpuls actielijn 1 | 2,5 | 2,5 | |||||
– Besluit subsidies investering kennisinfra- structuur (Bsik) | |||||||
– Bijdrage aan NIVR | 9,5 | 9,5 | |||||
– Bijdrage aan NLR | 2,1 | 2,4 | 4,6 | ||||
– Bijdrage aan Marin | 2,3 | 2,3 | |||||
– Bijdrage aan WL/Hydrolics | 1,5 | 1,5 | |||||
– Micro-elektronicastimulering | 36,3 | 36,3 | |||||
– ICT-kennis en -innovatie | 1,4 | 0,8 | 2,2 | 0,6 | 0,2 | ||
– Actieplan Life Sciences / Biopartner | 1,8 | 1,8 | |||||
– Katalyse | 0,1 | 0,1 | |||||
– Smart mix | 20,0 | 20,0 | |||||
– Internationale ruimtevaart | 18,9 | 18,9 | |||||
– Civiele luchtvaartontwikkeling | 1,8 | 1,8 | |||||
– Diversen technologische vernieuwing (incl. STT) | 3,5 | 3,5 | |||||
Algemeen | |||||||
– Onderzoek DG Innovatie | 1,7 | – 0,1 | 1,5 | ||||
– Voorzitterschap EU en Eureka | 2,6 | – 1,1 | 1,6 | ||||
– Beleidsexperimenten DG Innovatie | 5,9 | – 0,1 | 5,9 | ||||
Apparaatuitgaven | 55,4 | – 4,5 | 50,9 | – 1,6 | – 1,8 | – 1,1 | – 1,1 |
– Personeel Innovatie | 9,7 | – 0,2 | 9,5 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
– Bijdrage DGI aan agentschap BIE | 16,5 | – 3,0 | 13,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Bijdrage aan WIPO via BIE | 0,3 | 0,3 | |||||
– Bijdrage Pensioenen EOB | 2,6 | 2,6 | |||||
– Uitgaven TWA-netwerk | 3,6 | – 0,6 | 3,0 | – 0,6 | – 0,6 | 0,1 | 0,1 |
– Bijdrage DGI aan SenterNovem | 21,9 | – 0,7 | 21,2 | – 0,9 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
– Adviesraad WT en Eureka-secretariaat | 0,8 | 0,8 | |||||
Uitgaven (totaal) | 529,2 | – 19,3 | 509,8 | – 4,3 | – 1,6 | – 4,8 | – 3,7 |
Ontvangsten (totaal) | 135,4 | 7,4 | 142,8 | 3,0 | – 5,0 | – 5,0 | |
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet | 25,4 | 25,4 | |||||
– Ontvangsten TOP | 23,8 | 23,8 | |||||
– Ontvangsten uit het Fes | 76,3 | 7,4 | 83,8 | 3,0 | – 5,0 | – 5,0 | |
– Ontvangsten EET-geld | 8,2 | 8,2 | |||||
– Diverse ontvangsten Innovatie | 1,6 | 1,6 |
De twee belangrijkste oorzaken van deze mutatie zijn:
• Het voorstel om het budget voor het convenant Nationaal Regieorgaan voor ICT-onderzoek en -innovatie uit 2004 door te schuiven naar 2005. Dit convenant voorziet erin dat de ministers van OCW en EZ in de periode 2004–2006 elk in totaal maximaal € 5 mln ter beschikking stellen voor de programmakosten van het regieorgaan.
• Daarnaast is het budget voor TechnoPartner met € 2,5 mln verlaagd omdat dit bedrag reeds in 2004 ter beschikking is gesteld aan SenterNovem ter dekking van de uitvoeringskosten.
Subsidieregeling Kennisexploitatie
In het kader van het actieprogramma TechnoPartner is in oktober 2004 de Subsidieregeling Kennisexploitatie (SKE) van start gegaan. De SKE heeft tot doel het aantal spin-offs uit kennisinstellingen te vergroten. Verplichtingen voor deze regeling zullen vanaf 2005 worden aangegaan. In dit verband wordt voorgesteld € 8,6 mln van de Subsidieregeling Infrastructuur Technostarters door te schuiven vanuit 2004.
Deze mutatie betreft budget dat benodigd is voor het toekennen van 400 extra innovatievouchers. Het budget hiervoor wordt overgeboekt vanuit de SKO-regeling.
Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten
Ophoging van het budget is bestemd voor het onderdeel Opkomende Markten van de regeling Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten (IS/OM). Doel van IS/OM is het positioneren van Nederlandse bedrijven in opkomende markten door middel van technologische samenwerking. De afgelopen twee jaar is de belangstelling van het bedrijfsleven voor de IS/OM sterk toegenomen, evenals het aantal landen waarin economisch interessante samenwerkingsprojecten kunnen worden gestart. De toegevoegde middelen hebben als doel meer projecten van goede kwaliteit te kunnen honoreren.
Innovatiegerichte onderzoeksprogramma's
Betreft het doorschuiven van € 6,4 mln van het budget voor IOP's in 2004 naar 2005 en 2006. Hiervan houdt € 3,2 mln verband met het besluit een tender voor het IOP Integrale Productcreatie en -realisatie (IPCR) niet in 2004 maar in 2005 uit te voeren, teneinde de betrokkenheid van het bedrijfsleven beter te waarborgen. De resterende € 3,2 mln is nodig voor het nieuwe programmatische instrument dat in 2005 start en waar alle IOP-middelen onderdeel van gaan uitmaken.
Een ten behoeve van de financiering van het sociaal plan en de toekomstvisie van het NLR gereserveerd bedrag, dat oorspronkelijk gereserveerd stond voor 2004, wordt naar verwachting in 2005 betaald. Dit is afhankelijk van het sociaal plan en de uitkomsten van de taakgroep NLR. Het Ministerie van V&W fungeert hierbij als penvoerend departement. Voorgesteld wordt om de hiervoor in 2004 gereserveerde middelen door te schuiven naar 2005.
Bijdrage DGI aan het Octrooicentrum Nederland
In 2005 kan BIE (inmiddels omgedoopt tot Octrooicentrum Nederland) een groter deel van de efficiencytaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord en het Strategisch Akkoord realiseren dan vooraf ingeschat. Het realiseren van de efficiencytaakstelling in latere jaren zal echter meer tijd vergen. Via deze mutatie wordt voorgesteld de extra besparingswinst uit 2005 door te schuiven naar latere jaren.
De Fes-middelen voor BSIK en de IS-regeling zijn in 2004 niet volledig betaald en schuiven door naar latere jaren. Daarnaast is de realisatie van de Kennis- en innovatie-impuls in 2004 hoger uitgevallen dan geraamd. De hogere realisatie wordt in mindering gebracht op de Fes-middelen in latere jaren.
Bijdragen aan instellingen en instituten liggen voor 2005 inmiddels vast. Omdat bovendien ruim eenderde van het jaar voorbij is, zijn ook verplichtingen aangegaan waarmee naar schatting inmiddels € 24 mln extra aan kasmiddelen in 2005 juridisch zijn verplicht. De complementair noodzakelijke en bestuurlijk gebonden kasmiddelen raken op die wijze gedurende het jaar steeds meer juridisch gebonden.
Artikel 3 Een concurrerend ondernemingsklimaat (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 787,0 | 31,7 | 818,7 | 12,5 | 13,4 | 15,0 | 14,5 |
Programma-uitgaven | 770,8 | 31,6 | 802,5 | 12,6 | 13,9 | 15,5 | 15,0 |
Operationeel doel A: Aantrekkelijke regio's en steden om te kunnen ondernemen | |||||||
– Bedrijventerreinen | 22,9 | 22,9 | |||||
– Gebiedsgerichte regionale stimulering | 61,7 | – 10,0 | 51,7 | ||||
– Centraal deel IPR | 13,1 | 32,2 | 45,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
– Suppletieinstrument Infra/Kennis | 2,4 | 2,4 | |||||
– Cofinanciering EZ in EFRO-projecten | |||||||
– Bijdrage NBTC | 20,0 | 20,0 | |||||
– Bijdrage WTO en EVD | 0,2 | 0,2 | |||||
– Overig Toerisme | 0,8 | 0,4 | 1,1 | ||||
– Bijdrage aan apparaatkosten ROM's | 7,3 | 7,3 | |||||
– Bijdrage aan financiering ROM | |||||||
– Stadseconomie | 154,1 | 154,1 | |||||
– Regio-& infrastructuurprogramma's | |||||||
Operationeel doel B: Meer en beter ondernemerschap | |||||||
– Borgstellingen MKB | 452,5 | 2,0 | 454,5 | 3,0 | 4,0 | 4,5 | 5,0 |
– Actieplan veilig ondernemen | 1,5 | 1,1 | 2,6 | ||||
– Bijdragen aan instituten | 4,7 | 1,6 | 6,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,2 |
– Bevorderen Ondernemerschap | 4,1 | 4,1 | |||||
Operationeel doel C: Aantrekken van buitenlandse investeringen | |||||||
– Uitgaven CBIN-netwerk | 6,7 | 6,7 | |||||
Operationeel doel D: Level Playing Field | |||||||
– Bijdrage Scheepsbouwindustrie | 10,0 | 5,0 | 15,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
– Codema-regeling | |||||||
Algemeen | |||||||
– Opdrachten & Onderzoek DGO | 5,8 | – 1,8 | 4,0 | – 1,6 | – 1,3 | – 0,2 | – 0,2 |
– NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
– Algemene crisesbeheersing | 0,2 | 0,2 | |||||
– Bijdragen aan NML en NDL | 0,6 | 0,6 | |||||
– Vernieuwingsprogramma's | 2,4 | 1,2 | 3,6 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | |
– Bijdrage aan ACTAL | |||||||
Apparaatuitgaven | 16,2 | 0,1 | 16,3 | – 0,1 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 |
– Personeel Ondernemingsklimaat | 14,0 | – 0,2 | 13,8 | – 0,3 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
– Bijdrage DGO aan Agentschappen | 2,2 | 0,3 | 2,4 | 0,2 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
– Personeel ACTAL | |||||||
Uitgaven (totaal) | 280,1 | 20,5 | 300,7 | 14,6 | 11,2 | 12,0 | 10,4 |
Ontvangsten (totaal) | 26,8 | 24,7 | 51,5 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
– Terugontvangsten agentschappen | |||||||
– Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | 19,0 | 19,0 | |||||
– Provisie kredieten | 10,8 | 10,8 | |||||
– Terugbetalingen verliesdeclaraties | 4,1 | 4,1 | |||||
– Rente KMKB | 0,1 | 0,1 | |||||
– Ontvangsten uit Fes (O) | 9,8 | 0,7 | 10,4 | ||||
– Diverse ontvangsten O | 2,1 | 5,0 | 7,1 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Gebiedsgerichte regionale stimulering
Deze middelen worden binnen het budget voor het Integraal Structuurplan Noorden des Lands en de IPR-decentraal worden deze middelen vrijgemaakt ten behoeve van IPR-centraal. Dit is nodig om omvangrijke investeringsprojecten in de Noordelijke provincies op een adequate wijze te kunnen ondersteunen.
Deze mutatie is opgebouwd uit drie onderdelen:
– het vrijmaken van middelen uit het Integraal Structuurplan Noorden des Lands en de IPR-decentraal ten behoeve grote IPR-projecten in het noorden (€ 12,5 mln)
– de bijdragen van Justitie, VROM, BZK en Financiën aan de regeling Kansenzones Rotterdam (€ 17 mln)
– de in het kader van de Langman-afspraken doorgeschoven onderuitputting op het IPR-budget 2004 (€ 2,7 mln).
Naar verwachting zal medio 2005 de garantieregeling voor de scheepsbouw in werking treden. Voor het gebruik van de regeling wordt een premie van 1% in rekening gebracht, die is geraamd op het onderdeel Diverse ontvangsten O. Deze ontvangsten worden eveneens als uitgaven geraamd op het onderdeel Bijdrage scheepsbouwindustrie ter dekking van schadebetalingen. Eventuele overschietende middelen worden aan het einde van het jaar toegevoegd aan een interne reserve ter dekking van toekomstige schadebetalingen. In 2005 gaat het om een garantieplafond van circa € 500 mln, dat in latere jaren oploopt tot € 1 mld.
Bijdragen aan instellingen en instituten liggen voor 2005 inmiddels vast. Omdat bovendien ruim eenderde van het jaar voorbij is, zijn ook verplichtingen aangegaan waarmee naar schatting inmiddels € 16 mln extra aan kasmiddelen in 2005 juridisch zijn verplicht. De complementair noodzakelijke en bestuurlijk gebonden kasmiddelen raken op die wijze gedurende het jaar steeds meer juridisch gebonden.
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 285,0 | 14,4 | 299,4 | – 1,6 | – 1,8 | – 1,8 | – 1,8 |
Programma-uitgaven | 257,1 | 15,5 | 272,6 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
Operationeel doel A: Optimale ordening en werking energiemarkten | |||||||
– Compensatie Demkolec/stadsverwarming | 29,5 | 15,9 | 45,4 | ||||
Operationeel doel B: Duurzame energiehuishouding | |||||||
– Programma energie-efficiency | 8,1 | 8,1 | |||||
– Programma efficiency DGO-deel | 3,3 | – 0,4 | 2,9 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
– EINP | |||||||
– Programma duurzame energie | 9,4 | 9,4 | |||||
– Overige uitgaven duurzame energie | 2,3 | 2,3 | |||||
– CO2-reductieplan | |||||||
– Joint Implementation | 28,2 | 28,2 | |||||
– Lange Termijn Onderzoek | 47,1 | 47,1 | |||||
– TransitieManagement | 20,0 | 20,0 | |||||
– Bijdrage aan ECN | 30,5 | 30,5 | |||||
Operationeel doel C: Handhaving niveau voorzieningszekerheid | |||||||
– Doorsluis COVA-heffing | 72,0 | 72,0 | |||||
– Beheer Mijnschadestichtingen | 0,1 | 0,1 | |||||
– O&O Bodembeheer | 2,2 | 2,2 | |||||
– Bijdrage aan diverse instituten | 1,1 | 1,1 | |||||
Algemeen | |||||||
– Bijdrage Algemene Energie Raad | 0,1 | 0,1 | |||||
– Diverse programmauitgaven Energie (HFR) | |||||||
– Besluit subsidies investering kennisinfrastructuur (Bsik) | |||||||
– O&O Energie | 3,2 | 3,2 | |||||
– NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
Apparaatuitgaven | 27,9 | – 1,1 | 26,8 | – 1,2 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,4 |
– Personeel Energie | 5,7 | – 0,1 | 5,6 | – 0,1 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
– Bijdrage DGE aan agentschappen | 12,4 | – 0,8 | 11,6 | – 0,9 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
– Bijdrage JI DGE aan agentschappen | |||||||
– Uitvoeringskosten agentschappen DGO | 5,7 | – 0,1 | 5,6 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
– Apparaatuitgaven SodM | 4,1 | – 0,1 | 4,0 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
Uitgaven (totaal) | 253,1 | 16,1 | 269,2 | 1,7 | – 1,9 | – 2,2 | – 4,2 |
Ontvangsten (totaal) | 2 623,6 | 3 793,1 | 6 416,7 | 83,2 | 29,0 | – 203,0 | – 406,6 |
– Dividendontvangst UCN | |||||||
– Ontvangsten COVA | 72,0 | 72,0 | |||||
– Ontvangsten Stadsverwarmingsleningen | 14,0 | 14,0 | |||||
– Aardgasbaten | 4 300,0 | 4 245,0 | 8 545,0 | 249,8 | 149,6 | – 250,4 | – 600,0 |
– Bijdrage aan het Fes | – 1 758,0 | – 468,0 | – 2 226,0 | – 167,0 | – 121,0 | 47,0 | 193,0 |
– Ontvangsten zoutwinning | 1,4 | 0,4 | 1,8 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– Ontvangsten Fes | 8,1 | 1,7 | 9,8 | ||||
– Diverse ontvangsten Energie | 0,2 | 0,2 |
Compensatie Demkolec/stadsverwarming
Betreft de compensatie van het verschil tussen de (begrote) boekwaarde en de lagere veilingopbrengst van de in 2001 verkochte experimentele kolenvergassingscentrale Demkolec. Hiervoor is € 15,9 mln vrijgemaakt.
Ontvangsten Stadsverwarmingsleningen
Dit betreft de raming voor de terugontvangsten op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingsprojecten die niet in 2004 zijn ontvangen.
Deze mutatie heeft drie oorzaken:
• Als gevolg van de aankoop van Gasunie Transport (GST) ontvangt het Rijk € 3,295 mld aan niet-belastingontvangsten terug.
• Op de tweede plaats betreft deze mutatie de bijstelling van de raming in het kader van het CEP 2005 van het CPB.
• Op de derde plaats vloeit de mutatie voort uit een aanpassing van het Fes voedingspercentage van de niet-belastingontvangsten. Mede als gevolg van de herstructurering van het Gasgebouw is een nieuw voedingspercentage voor het Fes berekend. De wijziging van het percentage is nodig om budgettaire neutraliteit voor de Fesvoeding te verkrijgen. Het percentage is gewijzigd van 41,5 naar 42,4 van de niet-belastingontvangsten. In deze wijziging is tevens rekening gehouden met de verschuiving binnen de totale ontvangsten uit aardgas als gevolg van de wijziging van het Vpb-percentage van 34,5 naar 30 (Miljoenennota 2005) en de uitzondering als gevolg van de aankoop certificaten EBN van DSM. Zie hiervoor ook de eerste suppletore begrotingswet van het Fes, waarin de wettelijke basis voor de wijziging werd geregeld.
Bijdragen aan instellingen en instituten liggen voor 2005 inmiddels vast. Omdat bovendien ruim eenderde van het jaar voorbij is, zijn ook verplichtingen aangegaan waarmee naar schatting inmiddels € 29 mln extra aan kasmiddelen in 2005 juridisch zijn verplicht. De complementair noodzakelijke en bestuurlijk gebonden kasmiddelen raken op die wijze gedurende het jaar steeds meer juridisch gebonden.
Artikel 5 Internationale economische betrekkingen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 133,2 | 22,2 | 155,4 | 8,1 | 5,4 | – 0,7 | – 0,7 |
Programma-uitgaven | 92,4 | 14,8 | 107,2 | 8,7 | 6,2 | 0,2 | 0,2 |
Operationeel doel A: Europese Interne markt (oud) | |||||||
– Bijdrage Benelux | |||||||
Operationeel doel B: Vrijmaking internationale handels- en investeringsverkeer | |||||||
– Bijdrage aan diverse organisaties (o.a. WTO) | 3,9 | 0,1 | 4,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Operationeel doel C: Bevorderen van internationaal ondernemen | |||||||
– Exportfinanciering BSE | |||||||
– Herverzekering SENO/GOM | 6,9 | 6,9 | |||||
– PESP | 11,1 | 11,1 | |||||
– PSB | 7,3 | 7,3 | |||||
– Instrumentele uitgaven EVD | 3,0 | 0,1 | 3,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Exportfinanciering ODA | |||||||
– TA-OM | 5,5 | 5,5 | |||||
– IFOM | |||||||
– PSO | 51,3 | 14,6 | 65,9 | 6,0 | 6,0 | ||
– Trustfunds | |||||||
– PSI ODA | |||||||
– Managementtraining | 2,4 | 2,4 | |||||
– Overig | |||||||
Algemeen | |||||||
– Beleidsondersteuning | 0,9 | 0,9 | 2,5 | ||||
– NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
Apparaatuitgaven | 40,8 | 7,4 | 48,2 | – 0,6 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 |
– Personeel BEB | 7,1 | – 0,1 | 7,0 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
– Bijdrage DGBEB aan EVD | 24,5 | – 0,3 | 24,1 | – 0,7 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 |
– Bijdrage DGBEB aan EVD voor regelingen in het kader van internationaal ondernemen | 9,2 | 7,8 | 17,0 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Uitgaven (totaal) | 135,5 | 12,0 | 147,4 | 6,5 | 6,6 | 0,4 | |
Ontvangsten (totaal) | 1,8 | 1,8 | |||||
– Ontvangsten gemengde kredieten | 0,7 | 0,7 | |||||
– Ontvangsten uit garanties | |||||||
– Diverse ontvangsten BEB | 1,1 | 1,1 |
Betreft het toevoegen van verplichtingen (€ 2,6 mln) die in 2004 niet konden worden aangegaan door prioriteiten vanwege het Nederlandse EU-voorzitterschap. Daarnaast is op dit artikel de eindejaarsmarge binnen de HGIS voor wat betreft de non-ODA uitgaven geraamd (€ 12,0 mln).
Bijdrage DGBEB aan EVD voor regelingen in het kader van internationaal ondernemen
Deze mutatie betreft voornamelijk de toevoeging van verplichtingenruimte (€ 7,5 mln) uit 2004 voor uitvoeringskosten die in 2005 gecommitteerd zullen worden.
Bijdragen aan instellingen en instituten liggen voor 2005 inmiddels vast. Omdat bovendien ruim eenderde van het jaar voorbij is, zijn ook verplichtingen aangegaan waarmee naar schatting inmiddels € 2 mln extra aan kasmiddelen in 2005 juridisch zijn verplicht. De complementair noodzakelijke en bestuurlijk gebonden kasmiddelen raken op die wijze gedurende het jaar steeds meer juridisch gebonden.
Artikel 8: Economische analyses en prognoses (bedragen in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 11,5 | – 0,1 | 11,5 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
Apparaatuitgaven CPB | 11,5 | – 0,1 | 11,5 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
Uitgaven (totaal) | 11,5 | – 0,1 | 11,5 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 |
Ontvangsten (totaal) |
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (bedragen in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 164,1 | 10,4 | 174,5 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Bijdrage aan CBS | 164,1 | 10,4 | 174,5 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Uitgaven (totaal) | 164,1 | 10,4 | 174,5 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Ontvangsten (totaal) |
Betreft de middelen die nodig zijn voor de financiële afhandeling van de openingsbalans van het CBS. Het gaat om betalingen aan het CBS voor met name overlopende p-uitgaven, zoals bijvoorbeeld vakantie-uitkeringen. Daarnaast moet EZ € 1,5 mln aan het CBS betalen voor herhuisvesting.
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 60,3 | 20,4 | 80,6 | 9,8 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Programma-uitgaven | 45,4 | 20,2 | 65,6 | 9,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Operationeel doel A: Efficiënt werkende communicatie- en postmarkt | |||||||
– Bijdrage Internationale Organisaties | 2,2 | 0,0 | 2,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Bijdrage aan OPTA | 3,5 | 0,5 | 4,0 | ||||
– NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
Operationeel doel B: Waarborg publieke belangen | |||||||
– Subsidies Kerktelefonie | |||||||
Operationeel doel C: Stimuleren voorzieningen, producten en diensten | |||||||
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen | 20,1 | 20,1 | |||||
– ICT-flankerend beleid en administratieve lasten | 12,1 | 3,8 | 15,9 | 3,0 | |||
– Demonstraties/pilots (Kenniswijk) | 1,0 | 2,0 | 3,0 | ||||
Algemeen | |||||||
– Beleidsvoorbereiding en evaluatie | 6,5 | 13,8 | 20,3 | 6,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
Apparaatuitgaven | 14,9 | 0,2 | 15,0 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
– Personeel DGTP | 9,0 | – 0,1 | 9,0 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
– Transitiekosten DGTP | |||||||
– Materieel DGTP | |||||||
– Bijdrage agentschap Telecom | 5,8 | 0,2 | 6,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | |
Uitgaven (totaal) | 75,7 | 30,7 | 106,4 | 9,8 | 4,7 | 3,7 | 3,7 |
Ontvangsten (totaal) | 14,9 | 13,3 | 28,2 | ||||
– Personeel DGTP | 0,9 | 0,9 | |||||
– Diversen Telecom | 0,3 | 0,9 | 1,2 | ||||
– Kenniswijk | 13,5 | 9,0 | 22,6 | ||||
– Ontvangsten OPTA | 0,2 | 0,2 | |||||
– Overige ontvangsten | 3,4 | 3,4 |
ICT-flankerend beleid en administratieve lasten
Binnen het project ICTAL wordt een e-formulierenmachine ontwikkeld en geïmplementeerd ten behoeve van het voorkomen van fouten bij het invullen van formulieren, hergebruik van gegevens, lagere beheerskosten, eenvoudiger werken, integratie van formulieren die bij elkaar horen (gebruiksgemak), kennisuitwisseling en verdere versnelling van de elektronische overheid.
Demonstraties/pilots (Kenniswijk)
Een deel van de verplichtingen uit 2004 wordt pas in 2005 aangegaan voor het breedbandbeleid.
Beleidsvoorbereiding en evaluatie
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door:
1. Kosten voor de omschakeling van analoge naar digitale televisie via de ether (€ 3 mln). Het gaat om communicatiekosten en technische kosten om etherstiltes te voorkomen
2. Vergoeding van omschakelkosten en kosten vanwege ontvangstklachten in het kader van Zero Base die in 2004 niet zijn gerealiseerd (€ 5,8 mln).
3. Voorfinanciering van toekomstige frequentieverdelingen (€ 4 mln).
De Fesbijdrage voor Kenniswijk is in 2004 niet volledig gerealiseerd. daarom worden deze middelen doorgeschoven naar 2005.
Betreft voornamelijk de afrekening met Nozema van het verstrekte voorschot aan omschakelkosten i.v.m. Zero Base (€ 2,9 mln).
Artikel 21: Algemeen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | 87,7 | 87,7 | – 4,0 | – 3,3 | – 3,2 | – 3,4 | |
Personeel Algemeen | |||||||
– Personeel stafdienst | 32,7 | – 1,0 | 31,6 | – 1,4 | – 1,6 | – 1,9 | – 1,7 |
– PIA | 1,0 | 2,9 | 3,9 | ||||
– Centraal Personeel P&O | 10,1 | – 5,2 | 4,9 | – 0,7 | – 0,7 | – 0,7 | – 0,7 |
– Sociaal Plan | 3,5 | – 3,5 | – 2,9 | – 2,7 | – 2,2 | ||
– Personeel Centraal EZ | 2,5 | 3,8 | 6,3 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 |
– Wachtgeld | 3,6 | 2,3 | 5,9 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
– Sociaal plan | 2,3 | – 0,7 | 1,6 | 0,8 | 1,4 | 1,4 | 1,3 |
– Personeel adviescollege | 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | |
– Afwikkeling oude verplichtingen | |||||||
Materieel Algemeen | |||||||
– ICT | 7,4 | 4,9 | 12,3 | 4,0 | 3,0 | 2,2 | 2,2 |
– Inhuur Auditdienst | 0,2 | 0,2 | |||||
– Materieel Auditdienst | |||||||
– Materieel diversen | 0,2 | 0,2 | |||||
– Materieel Communicatie | 4,6 | – 0,5 | 4,1 | – 1,1 | – 1,1 | – 1,1 | – 1,1 |
– Materieel kernministerie | 17,7 | – 3,2 | 14,5 | – 4,3 | – 3,7 | – 2,6 | – 2,6 |
– Huisvesting | |||||||
– Materieel WJZ | 1,5 | 0,1 | 1,6 | – 0,1 | |||
– Afwikkeling oude verplichtingen | |||||||
– Parkeerpost | 0,2 | 0,2 | 0,4 | – 0,1 | 0,4 | – 2,5 | |
Uitgaven (totaal) | 107,0 | – 3,9 | 103,1 | – 3,3 | – 2,8 | – 2,7 | – 3,3 |
Ontvangsten (totaal) | 6,6 | – 1,5 | 5,1 | – 1,8 | – 2,6 | – 2,7 | – 2,7 |
– Diverse ontvangsten personeel | 2,9 | 1,1 | 4,0 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
– Diverse ontvangsten materieel | |||||||
– Ontvangsten pc-privé | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | |
– Commissie vergoeding vacatie | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | |
– Diverse ontvangsten (buiten)diensten | 2,1 | – 1,0 | 1,1 | – 1,3 | – 2,1 | – 2,2 | 2,2 |
– Afdracht Senter | 1,2 | – 1,2 | – 1,5 | – 1,5 | – 1,5 | – 1,5 |
Professioneel Inkopen en Aanbesteden (PIA)
De uitgaven voor de projectorganisatie PIA vinden meer gespreid over de jaren plaats. Voorgesteld wordt om € 2,9 mln van de hiervoor in 2004 gereserveerde middelen door te schuiven naar 2005.
Het onderdeel Personeel Algemeen is opnieuw ingedeeld conform de reorganisatie intern EZ. De budgetten voor Centraal Personeel P&O, Sociaal Plan, Personeel Centraal EZ en Wachtgeld zijn als gevolg hiervan verschoven. De mutaties op het onderdeel personeel algemeen worden voornamelijk hierdoor veroorzaakt.
Naar aanleiding van de reorganisatie heeft de directie I&A taken en activiteiten van andere directies overgenomen. Als gevolg hiervan zijn ook de budgetten overgeheveld.
Naar aanleiding van de reorganisatie is een deel van de taken van de Directie Interne Zaken overgeheveld naar de Directie I&A (€ 3,6 mln in 2005). Daarnaast is een deel van extra efficiency-taakstellingen 2004 ten laste van het Materieel Kernministerie geboekt. Daarnaast heeft de projectdirectie PIA middelen overgeheveld naar de Directie Interne Zaken voor huisvesting.
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)
Stand vastgestelde begroting 2005 | Mutaties 1e suppl. begroting 2005 | Stand 1e suppl. begroting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen (totaal) | – 43,5 | 53,5 | 10,0 | 80,4 | 130,9 | 130,8 | 130,9 |
– Loonbijstelling | 7,1 | 7,1 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 1,2 | |
– Prijsbijstelling | 3,3 | 3,3 | 2,6 | 1,8 | 1,7 | 1,8 | |
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | |||||
– Nog te verdelen posten | – 44,0 | 43,1 | – 0,9 | 76,7 | 128,0 | 127,9 | 127,9 |
Uitgaven (totaal) | – 43,5 | 53,5 | 10,0 | 81,4 | 130,9 | 130,8 | 130,9 |
Betreft met name de uitdeling door het ministerie van Financiën van de compensatie voor de loonontwikkeling en de prijsontwikkeling van EZ-uitgaven.
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de verdeling van de op de EZ-begroting geparkeerde PIA-taakstelling over alle departementen.