A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 |
Wetsartikelen 1 en 2 | 2 | |
B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1 | Leeswijzer | 3 |
2 | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
2.2.1 | Artikel 1: Grondwet en democratie | 6 |
2.2.2 | Artikel 2: Politie | 7 |
2.2.3 | Artikel 4: Partners in veiligheid | 8 |
2.2.4 | Artikel 5: Nationale veiligheid | 9 |
2.2.5 | Artikel 6: Functioneren openbaar bestuur | 10 |
2.2.6 | Artikel 7: Informatiebeleid openbare sector | 10 |
2.2.7 | Artikel 9: Grotestedenbeleid | 11 |
2.2.8 | Artikel 10: Arbeidszaken overheid | 12 |
2.2.9 | Artikel 11: Kwaliteit rijksdienst | 12 |
2.2.10 | Artikel 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 13 |
2.2.11 | Artikel 15: Crisis- en rampenbeheersing | 14 |
2.2.12 | Artikel 16: Brandweer en GHOR | 15 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 16 |
2.3.1 | Algemeen | 16 |
2.3.2 | Nominaal en onvoorzien | 16 |
3 | De overzichtsconstructie extracomptabel overzicht grote stedenbeleid | 18 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechtold
De 2e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor 2005. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2005.
In hoofdstuk 2 worden eerst de belangrijkste uitgavenmutaties gepresenteerd en voorzien van een toelichting. Vervolgens worden per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Daarbij zijn de mutaties groter dan € 1 miljoen toegelicht.
Indien een toelichting op de mutaties betrekking heeft op twee of meer beleidsartikelen is de toelichting weergegeven onder het eerst genoemde beleidsartikel.
De stand van de 2e suppletore begroting is opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de 1e suppletore begroting. De tabellen budgettaire gevolgen van beleid geeft ook de stand van de juridische verplichtingen weer. Deze stand heeft alleen betrekking op programma gelden.
De reeds bij de 1e suppletore begroting toegekende middelen voor de loon- en prijsbijstelling 2005 worden in de 2e suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet beleidsartikel «nominaal en onvoorzien».
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 5 177 648 | |
Mutaties 1ste suppletore begroting 2005 | 241 603 | |
Mutaties 2de suppletore begroting 2005 | 201 232 | |
reeds toegelicht in OW 2006 | 63 019 | |
mutaties na OW 2005 | 138 213 | |
1) CAO Politie | 2.5 | – 8 744 |
2) Nationaal Actieplan elektronische snelwegen | 7.2 | – 8 000 |
3) Afkoop Specifieke Uitkeringen | 9.3 | 168 125 |
4) Middelen schattingsbesluit weglek WAO | 11.6/ 13.3 | – 15 000 |
5) P-direkt | 11.8 | 20 825 |
6) Onderuitputting | diversen | – 26 241 |
7) Overige mutaties | diversen | 7 248 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 5 620 483 |
Bij de politie komt een bedrag van € 8,7 miljoen voor de CAO politie gereserveerde middelen niet meer tot besteding. Van belang is dat deze middelen volgend jaar beschikbaar blijven voor de CAO. Deze incidentele ruimte wordt afgeboekt ten gunste van 2006.
2. Nationaal Actieplan elektronische snelwegen
Bij de Voorjaarsnota 2005 zijn middelen ontvangen (met gelijktijdige verhoging van de uitgaven) van het ministerie van Economische Zaken (de zogenaamde NAP-systematiek). Deze middelen komen niet volledig tot besteding; de uitgavenraming wordt voor dat deel bijgesteld.
3. Afkoop Specifieke Uitkeringen
In het kader van de implementatie van het kabinetsstandpunt op het rapport van de stuurgroep Brinkman: «Anders gestuurd, beter bestuurd», is het streven om vier specifieke uitkeringen nog in 2005 af te kopen. Het gaat om de drie regelingen «Impuls leefbaarheid, veiligheid en stadseconomie» (gezamenlijk € 85,1 miljoen) en om de regeling «Werkgelegenheidsimpuls» (ca. € 83 miljoen).
4. Middelen schattingsbesluit weglek WAO
De middelen die in 2004 aan de begroting zijn toegevoegd in het kader van het Schattingsbesluit ter compensatie van de weglek van de WAO in de WW zijn in 2005 niet tot besteding gekomen. Oorzaak is de vertraging in de uitvoering van de herkeuringsoperaties en de verlaging van de leeftijdsgrens voor herbeoordelingen. Met het niet besteden van deze middelen, wordt de raming met in totaal € 15 miljoen neerwaarts aangepast.
Het betreft de financiële gevolgen van het beëindigen van de samenwerking tussen IBM en de Staat. Voor het contractueel overeengekomen bedrag verwerft de Staat licenties en reeds geproduceerde (half)producten.
Op hoofdstuk VII wordt op enkele onderwerpen een specifieke onderuitputting voorzien voor het totaal bedrag van € 26,2 miljoen.
Onderuitputting 2005 | x € mln. |
---|---|
Geïntegreerd Meldkamer Systeem en ITO ISC | – 4,5 |
Arbeidsvoorwaarden | – 2,9 |
Nieuwe huisvesting | – 2,9 |
Stimuleringsprogramma veiligheidsregio’s | – 2,5 |
Koppeling waarschuwingssysteem | – 2,5 |
Materieel terreurbestrijding | – 2,0 |
Decentraal oefenen | – 2,0 |
Arbeidscommunicatie | – 1,9 |
Service center | – 1,1 |
Territoriale congruentie | – 1,0 |
Overige onderuitputting | – 3,0 |
Totaal | – 26,2 |
Geïntegreerd Meldkamer Systeem en ITO ISC
Binnen de voor de regiokorpsen beschikbare budgetten zijn dit jaar middelen vrijgemaakt voor de herstructurering van GMS en de transitiekosten voor ITO/ISC. Het is echter voor het grootste deel niet mogelijk de budgetten hiervoor nog in dit jaar aan te wenden.
De onderuitputting arbeidsvoorwaarden heeft betrekking op een gedeelte van de geraamde middelen om voor 2005 CAO-afspraken te maken. Daarnaast betreft dit een deel van de middelen voor het Arbeidsmarkt- & Opleidingsfonds die niet meer tot besteding komen.
Het project Nieuwbouw Justitie en BZK heeft met de vernietiging van het bestemmingsplan door de Raad van State verdere vertraging opgelopen. Het budget voor de projectdirectie wordt daardoor in 2005 niet volledig besteed. Daarnaast wordt een voorgenomen reservering voor de eenmalige investeringen in de Nieuwbouw niet besteed.
Stimuleringsprogramma Veiligheidsregio’s
Door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in overleg met de Veiligheidskoepel afgesproken een incidentele bijdrage beschikbaar te stellen om naast de stimulering van de implementatie van de kabinetsstandpunten, ook andere op de vorming van veiligheidsregio’s gerichte ontwikkelingen en experimenten te ondersteunen. Het ontwerpen van het stimuleringsprogramma, het opstellen van de visiedocumenten door de regio’s en het proces van beoordeling en waardering van de aanvragen vergt de nodige tijd. Verwacht wordt dat een deel van de aanvragen pas in 2006 wordt afgerond en tot betaling komt.
Koppeling Waarschuwingssysteem
Voor de aansturing van het Waarschuwingsstelsel (WAS) wordt een nieuw netwerk aangelegd. Het Europese aanbestedingstraject en andere voorbereidende werkzaamheden vinden in 2005 plaats. De feitelijke uitvoering kan pas plaatsvinden als de invoering van C2000 voltooid is. Dit zal na 1 januari 2006 het geval zijn. De betalingen kunnen dan ook pas in 2006 plaatsvinden.
Vertraging materieel terreurbestrijding
Het Kabinet heeft medio 2005 als onderdeel van de terreurbestrijding geld beschikbaar gesteld voor de aanschaf van groot materieel. Vanwege het aanbestedingstraject kunnen de eerste 6 voertuigen voor verscherpt rijdend toezicht, de zogeheten VRT’s, niet meer in 2005 geleverd en betaald worden. De afwikkeling zal derhalve in 2006 plaatsvinden.
Decentrale overheden kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van het houden en/of verbeteren van multidisciplinaire oefeningen. Hiertoe kunnen tot 1 november 2005 aanvragen worden ingediend. Hiervoor is in 2005 € 3 miljoen beschikbaar. Naar verwachting zullen als gevolg van de tijd die de beoordeling van de aanvragen vergt, niet alle aanvragen tijdig afgehandeld worden.
Een deel van de beschikbare middelen voor de arbeidsmarktcommunicatie van het Rijk komt in 2005 niet meer tot besteding mede in verband met de doorlooptijd van de aanbestedingsprocedure.
Het Service Center is onder meer verantwoordelijk voor Media inzet, het bureau Internationale Ambtenaren en het Trainneeprogramma. De uitvoering van de activiteiten in dit kader is mede afhankelijkheid van betrokken partijen. De in 2005 afgesloten contracten zullen daardoor voor een deel in 2006 tot uitgaven leiden.
De problematiek van de territoriale congruentie focust zich het op elkaar laten aansluiten van brandweer- en GHOR-regio’s enerzijds, en de politieregio’s anderzijds. Logischerwijs brengt dit kosten met zich mee. Als uitgangspunt geldt dat de regio’s die kosten zelf opvangen. In bepaalde gevallen kan een bijdrage van BZK in de frictiekosten gewenst zijn om processen van start te doen gaan. Frictiekosten zijn de extra kosten die nodig zijn om bijvoorbeeld personeel te financieren dat bij de ene regio overbodig is geworden, maar niet bij de andere regio gewenst is. Deze redenering geldt ook voor materiele kosten als huisvesting e.d. De territoriale congruentie is in bijna alle regio’s afgerond. Echter in de regio Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, zijn nog enige knopen door te hakken. Het beschikbare budget zal naar verwachting pas in 2006 tot betaling komen.
Dit betreft o.a. meevallende budgetten voor subsidiëring politieke partijen (€ 0,8 miljoen), extra activiteiten in het kader van project Andere Overheid (€ 0,65 miljoen), op het project normalisatie rechtspositie overheid (€ 0,6 miljoen) en Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (€ 0,25 miljoen).
Hieronder zijn opgenomen de technische mutaties zoals desalderingen (het gelijktijdig verhogen van uitgaven en niet-belastingontvangsten die rechtstreeks met elkaar samenhangen), overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken en reallocaties van budgetten.
Overige mutaties | x € mln. |
---|---|
Desalderingen | 9,2 |
Overboekingen | – 2,0 |
Totaal | 7,2 |
2.2.1 Artikel 1: Grondwet en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1: Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 867 | 13 751 | 799 | 14 550 |
0 | ||||
Uitgaven | 8 867 | 13 751 | 799 | 14 550 |
1. apparaat | 8 867 | 13 751 | 799 | 14 550 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 1 278 | |||
b. apparaat project gekozen burgemeester (zie ook art. 6.1) | – 60 | |||
c. automatisering Herengracht (zie ook art. 12.1) | – 72 | |||
d. kiezen op afstand KOA (zie ook art. 13.3) | 500 | |||
e. EU referendum (zie art. 13.3) | 510 | |||
f. EU referendum | 1 131 | |||
g. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 68 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het kader van het project Kiezen op afstand is besloten tot verbreding van het vervolgexperiment «stemmen in een willekeurig stemlokaal», bij de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006. De extra middelen worden ingezet om de gemeenten te stimuleren mee te doen aan dit experiment. Deze stimulering lijkt succesvol, nu bijna 250 gemeenten zich hebben aangemeld.
Deze middelen worden ingezet voor de kosten voor de extra huis-aan-huisbezorging van de informatie over de Grondwet en van de verzwaarde «U komt toch ook?!» campagne.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2: Politie | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 071 506 | 4 118 584 | 466 295 | 4 584 879 |
garantieverplichtingen | 338 275 | |||
Uitgaven | 4 055 126 | 4 102 204 | 34 595 | 4 136 799 |
Juridisch verplicht | 3 968 462 | |||
1. apparaat | 12 472 | 11 422 | 145 | 11 567 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 252 | |||
b. efficiency taakstelling (zie ook art. 13.3) | – 200 | |||
c. taakstelling inkoop (zie ook art. 13.3) | – 26 | |||
d. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 119 | |||
2. politie op regionaal niveau | 3 150 166 | 3 170 384 | 30 012 | 3 200 396 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 41 416 | |||
b. herbestemming regionale middelen (zie ook art. 2.4) | – 2 300 | |||
c. KLPD korpsen (zie ook art. 2.3) | – 3 500 | |||
d. Geïntegreerd Meldkamer Systeem en ITO ISC | – 4 500 | |||
e. Landelijke Aanbesteding Rand Apparatuur (zie ook art. 4.3) | – 1 354 | |||
f. tolkendiensten (bijdrage van Justitie) | 250 | |||
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 438 442 | 463 329 | 10 582 | 473 911 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 4 908 | |||
b. bekostiging internationale taken (zie ook art. 4.6) | 178 | |||
c. KLPD korpsen (zie ook art. 2.2) | 3 500 | |||
d. materieel terreurbestrijding | – 2 000 | |||
e. kosten ambassaderaad (zie ook art. 4.6) | 118 | |||
f. kosten xtc liaisons (zie ook art. 4.6) | 331 | |||
g. prestatiebekostiging KLPD (zie ook art. 2.4) | 2 667 | |||
h. tijdelijke ouderen regeling KLPD (zie ook art. 2.5) | 579 | |||
i. landelijke sporendatabank en ambassaderaad | 136 | |||
j. Bijdrage National High Tech Crime Center (bijdrage EZ) | 165 | |||
4. prestatievermogen van de politie | 67 915 | 67 845 | 429 | 68 274 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 826 | |||
b. herbestemming regionale middelen (zie ook art. 2.2) | 2 300 | |||
c. defensie en nationale veiligheid (zie ook art. 4.2) | – 30 | |||
d. prestatiebekostiging KLPD (zie ook art. 2.3) | – 2 667 | |||
5. adequaat niveau van politiepersoneel | 187 055 | 189 654 | – 6 573 | 183 081 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 2 570 | |||
b. CAO politie | – 8 744 | |||
c. compensatie fpu-flo-afup | 180 | |||
d. tijdelijke ouderen regeling KLPD (zie ook art. 2.3) | – 579 | |||
6. geneeskundige verzorging politie | 199 076 | 199 570 | 0 | 199 570 |
Ontvangsten | 202 291 | 206 185 | 136 | 206 321 |
a. landelijke sporendatabank en ambassaderaad | 136 |
2.2.b. Herbestemming regionale middelen
Dit betreft de herbestemming van regionale budgetten ten behoeve van een centrale aanwending van middelen voor stimulering en innovatie bij de politiekorpsen.
De geparkeerde middelen op artikel 2.2 «politie op regionaal niveau» wordt toebedeeld aan de KLPD, waar de kosten worden verantwoord (o.a. voor de versnelling politiesterkte en het extra budget voor terreurbestrijding).
2.2.e. Landelijke Aanbesteding Rand Apparatuur
Het betreft de bijdrage van Politie voor de voorgefinancierde projectkosten LARA (aanbestedingstraject randapparatuur).
Betreft de overheveling van het KLPD-deel voor de prestatiebekostiging waar de kosten worden gemaakt.
Zie toelichting paragraaf 2.1., onder 1.
2.2.3 Artikel 4: Partners in Veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4: Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 139 755 | 165 004 | 2 312 | 167 316 |
Uitgaven | 140 755 | 166 132 | 644 | 166 776 |
Juridisch verplicht | 128 210 | |||
1. apparaat | 8 713 | 8 619 | 613 | 9 232 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 169 | |||
b. ambassaderaad Permanente Vertegenwoordiging NAVO | 76 | |||
c. personele kosten project C2000 (zie ook art. 4.3) | 352 | |||
d. efficiency taakstelling (zie ook art. 13.3) | – 139 | |||
e. kosten dienstreizen international (zie ook art. 4.6) | 100 | |||
f. taakstelling inkoop (zie ook art. 13.3) | – 18 | |||
g. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 73 | |||
2. integraal veiligheidsbeleid | 5 837 | 3 356 | – 2 060 | 1 296 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 1 072 | |||
b. defensie en nationale veiligheid (zie ook art. 2.4 en 15.3) | 173 | |||
c. operatie Hartslag (zie ook art. 9.3) | – 1 500 | |||
d. actieplan veilig ondernemen (bijdrage aan EZ) | – 242 | |||
e. campagne meld geweld (bijdrage aan Justitie) | – 450 | |||
f. Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (bijdrage van Justitie) | – 874 | |||
g. defensie en nationale veiligheid (bijdrage aan Defensie) | – 239 | |||
3. ICT-infrastructuur | 118 707 | 146 731 | 3 077 | 149 808 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 5 912 | |||
b. personele kosten project C2000 (zie ook art. 4.1) | – 352 | |||
c. koppeling waarschuwingssysteem C2000 (zie ook art. 16.4) | – 3 562 | |||
d. korte termijn Schengen (KTS) (zie ook art. 4.6) | 319 | |||
e. Landelijke Aanbesteding Rand Apparatuur (zie ook art. 2.2) | 1 354 | |||
f. medegebruik C2000 opstelpunten | 852 | |||
g. randapparatuur verbinding commadowagens (zie ook art. 16.4) | – 1 946 | |||
h. aanbesteding randapparatuur commandowagens (zie ook art. 16.4) | 500 | |||
6. veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 7 498 | 7 426 | – 986 | 6 440 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 60 | |||
b. bekostiging internationale taken (zie ook art. 2.3) | – 178 | |||
c. korte termijn Schengen (KTS) (zie ook art. 4.3) | – 319 | |||
d. kosten ambassaderaad (zie ook art. 2.3) | – 118 | |||
e. kosten dienstreizen (zie ook art. 4.1) | – 100 | |||
f. kosten xtc-liaisons (zie ook art. 2.3) | – 331 | |||
Ontvangsten | 0 | 900 | 852 | 1 752 |
a. medegebruik opstelpunten C2000 | 852 |
Bij de behandeling van de BZK-begroting 2005 is door de Tweede Kamer een amendement aangenomen, waardoor BZK de gemeente Heerlen extra geld beschikbaar stelt voor de operatie Hartslag. Hartslag is een project in de Binnenstad van Heerlen gericht op het tegengaan van drugsoverlast. Er zijn aanvullende afspraken gemaakt met de gemeente Heerlen. De middelen worden via de GSB-gelden beschikbaar gesteld aan de gemeente Heerlen. Hiertoe wordt een bedrag van € 1,5 miljoen overgeheveld van artikel 4 «Partners in veiligheid» naar artikel 9.«Grotestedenbeleid» De € 1,5 miljoen is conform de wens van de Kamer gekort op de bijdrage ITO.
4.3.c. Koppeling waarschuwingssysteem C2000
Op het artikel 4 «Partners in veiligheid» is budget gereserveerd voor de aansluiting van de brandweer op het C2000-netwerk. Dit budget wordt overgeheveld naar artikel 16 «Brandweer en GHOR», waar deze kosten worden verantwoord.
4.3.g/h Randapparatuur verbinding commandowagens
De bijdrage van Brandweer en GHOR in de kosten van de landelijke aanbesteding van randapparatuur voor C2000 (LARA) leidt tot een overheveling van budget van artikel 16 «Brandweer en GHOR» naar artikel 4 «Partners in veiligheid».
2.2.4 Artikel 5: Nationale Veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5: Nationale Veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 96 191 | 111 476 | – 4 790 | 106 686 |
Uitgaven | 96 191 | 111 476 | – 4 790 | 106 686 |
Juridisch verplicht | ||||
1. apparaat | 93 086 | 108 371 | – 6 729 | 101 642 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 1 804 | |||
b. afspraak AIVD-middelen (zie ook art. 13.3) | – 7 500 | |||
c. apparaat (zie ook art. 12.1) | – 115 | |||
d. geheim (zie ook art. 5.2) | – 1 600 | |||
e. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 682 | |||
2. geheime uitgaven | 3 105 | 3 105 | 1 939 | 5 044 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 39 | |||
b. geheim (zie ook art. 5.1) | 1 600 | |||
c. bijdrage vitale chemie (bijdrage van VROM) | 300 | |||
Ontvangsten | 91 | 91 | 0 | 91 |
Als gevolg van de gefaseerde personeelsinstroom in 2005 bij de AIVD is, in lijn met de afspraken in het voorjaar hierover, een deel van de extra middelen voor terreurbestrijding ingezet voor o.a. extra politiegroei en ontwikkeling Schengen Informatie Systeem (SISII).
2.2.5 Artikel 6: Functioneren Openbaar Bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6: Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 39 817 | 44 572 | 217 | 44 789 |
Uitgaven | 40 617 | 45 372 | 217 | 45 589 |
Juridisch verplicht | 25 481 | |||
1. apparaat | 9 035 | 8 238 | 672 | 8 910 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 344 | |||
b. apparaat project gekozen burgemeester (zie ook art. 1.1) | 60 | |||
c. overdracht europese taken (zie ook art. 9.1) | – 232 | |||
d. projectkosten invoering gekozen burgemeester en middenbestuur (zie ook art. 6.2) | 417 | |||
e. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 83 | |||
2. inrichting en werking openbaar bestuur | 8 738 | 8 490 | – 2 484 | 6 006 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 1 832 | |||
b. benchmarken (zie ook art. 10.6) | – 160 | |||
c. overdracht europese taken (zie ook art. 9.1) | – 75 | |||
d. projectkosten invoering gekozen burgemeester en middenbestuur (zie ook art. 6.1) | – 417 | |||
e. ontvangsten nationale ombudsman | 806 | |||
f. ontvangsten nationale ombudsman (overboeking aan HIIB) | – 806 | |||
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 6 702 | 7 302 | 2 805 | 10 107 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 2 805 | |||
4. faciliteren politieke partijen | 16 142 | 21 342 | – 776 | 20 566 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 24 | |||
b. subsidiering politieke partijen | – 800 | |||
Ontvangsten | 163 | 163 | 806 | 969 |
a. Nationale Ombudsman | 806 |
2.2.6 Artikel 7: Informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7: Informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 51 655 | 72 985 | – 3 892 | 69 093 |
Uitgaven | 70 469 | 89 099 | – 2 192 | 86 907 |
Juridisch verplicht | 53 929 | |||
1. apparaat | 4 085 | 4 039 | 125 | 4 164 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 84 | |||
b. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 41 | |||
2. publieke dienstverlening en toegankelijkheid overheidsinformatie | 20 539 | 32 041 | – 2 390 | 29 651 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 5 610 | |||
b. nationaal actieplan elektronische snelwegen (NAP) | – 8 000 | |||
3. informatie-infrastructuur binnen openbare sector | 14 610 | 15 484 | 70 | 15 554 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 91 | |||
b. CAS kinderopvang (zie ook art. 12.1) | – 48 | |||
c. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 27 | |||
4. reisdocumenten en GBA-stelsel | 31 235 | 37 535 | 3 | 37 538 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 1 | |||
b. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 4 | |||
Ontvangsten | 30 041 | 40 824 | – 8 000 | 32 824 |
a. Nationaal Actieplan elektronische snelwegen | – 8 000 |
2.2.7 Artikel 9: Grotestedenbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
9: Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 300 001 | 1 534 669 | 303 541 | 1 838 210 |
Uitgaven | 333 695 | 334 363 | 285 200 | 619 563 |
Juridisch verplicht | 325 207 | |||
1. apparaat | 3 089 | 3 089 | 849 | 3 938 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 113 | |||
b. overdracht europese taken (zie ook art. 6.1 en 6.2)) | 307 | |||
c. projectkosten Grote Steden Beleid (zie ook art. 9.2) | 400 | |||
d. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 29 | |||
2. coördineren grotestedenbeleid | 2 329 | 2 464 | – 387 | 2 077 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 13 | |||
b. projectkosten Grote Steden Beleid (zie ook art. 9.1) | – 400 | |||
3. sociale integratie en veiligheid G25 | 328 277 | 328 810 | 284 738 | 613 548 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 109 693 | |||
b. Almere (zie ook art. 13.3) | – 1 200 | |||
c. operatie Hartslag (zie ook art. 4.2) | 1 500 | |||
d. herionebeleid | – 1 000 | |||
d. aanpassing Brede Doel Uitkering Social Integratie Veiligheid Justitie/VWS | 7 620 | |||
e. afkoop specifieke uitkeringen | 168 125 | |||
Ontvangsten | 218 881 | 214 516 | 120 682 | 335 198 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 113 062 | |||
b. aanpassing Brede Doel Uitkering Social Integratie Veiligheid Justitie/VWS | 7 620 |
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties draagt vanuit het artikel 9 Grotestedenbeleid bij aan de extra middelen voor de gemeente Almere.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties draagt in het kader van het Grotestedenbeleid bij aan een aantal experimenten op het gebied van heroïnebeleid. Hiertoe wordt € 1 miljoen overgeboekt naar het ministerie van VWS.
De middelen voor inburgering Nieuwkomers en Oudkomers maken deel uit van de brede doeluitkering Sociale Integratie en Veiligheid. De door de ministeries van Justitie en VWS beschikbaar gestelde bijdragen worden verhoogd met ca. € 7,6 miljoen. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een toekenning van een bezwaar van één van de gemeenten en een aanpassing in de uitvoeringsregeling. Deze middelen worden via een verhoging van de ontvangsten en uitgavenramingen verwerkt.
9.3.e. Afkoop specifieke regelingen
Zie toelichting paragraaf 2.1, onder 4.
2.2.8 Artikel 10: Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10: Arbeidszaken overheid | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 68 400 | 71 250 | – 5 911 | 65 339 |
Uitgaven | 68 400 | 71 250 | – 5 911 | 65 339 |
Juridisch verplicht | 34 873 | |||
1. apparaat | 11 901 | 11 503 | 71 | 11 574 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 98 | |||
b. apparaatsuitgaven tbv overig personeel (zie ook art. 10.6) | 100 | |||
c. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 69 | |||
5. uitkeringsregelingen | 48 662 | 48 662 | – 4 780 | 43 882 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 4 780 | |||
6. randvoorwaarden sectoren/overheid | 7 837 | 11 085 | – 1 202 | 9 883 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 88 | |||
b. apparaatsuitgaven tbv overig personeel (zie ook art. 10.1) | – 100 | |||
c. benchmarken (zie ook art. 6.2) | 160 | |||
d. Bureau Internationale Ambtenaren (BIA) | – 250 | |||
e. Bureau Integriteitbevordering Openbare Sector (BIOS) | – 250 | |||
f. good governance | – 250 | |||
g. project normalisatie rechtspositie overheid | – 600 | |||
Ontvangsten | 619 | 619 | 300 | 919 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 300 |
2.2.9 Artikel 11: Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11: Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 89 503 | 144 365 | – 38 281 | 106 084 |
* garantieverplichtingen | 989 | |||
Uitgaven | 89 503 | 144 365 | – 38 281 | 106 084 |
Juridisch verplicht | 54 009 | |||
1. apparaat | 13 515 | 14 545 | 667 | 15 212 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 332 | |||
b. apparaatsuitgaven DGMOS | – 650 | |||
c. Project Andere Overheid (zie ook art. 13.3) | 420 | |||
d. WW budget (zie ook art. 11.2 en 12.1) | 350 | |||
e. intercollegiale consultatie ABD (zie ontvangsten) | 95 | |||
f. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 120 | |||
2. topmanagers rijksdienst | 4 979 | 5 099 | 3 | 5 102 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 307 | |||
b. WW budget (zie ook art. 11.1) | – 315 | |||
f. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 11 | |||
6. professionele en goede medewerkers | 57 898 | 108 610 | – 59 933 | 48 677 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 50 029 | |||
b. arbeidscommunicatie | – 1 900 | |||
c. arbeidsvoorwaarden | – 2 942 | |||
d. service center | – 1 090 | |||
e. middelen schattingsbesluit weglek WAO | – 2 295 | |||
f. CAO rijk (overboeking aan VROM) | – 2 196 | |||
g. Rijkstrainees (bijdrage van diverse departementen) | 486 | |||
h. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 33 | |||
7. functionerende organisatie | 777 | 777 | 9 | 786 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 9 | |||
8. functionerende bedrijfsvoering | 12 334 | 15 334 | 20 973 | 36 307 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 148 | |||
b. P-direkt | 20 825 | |||
Ontvangsten | 0 | 300 | 266 | 566 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 171 | |||
b. intercollegiale consultatie ABD | 95 |
Het betreft een overboeking aan het ministerie van VROM voor de Eindejaarsuitkering 2004 en 2005 en Besluit Tegemoetkoming Ziektekosten Rijkspersoneel (BTZR).
2.2.10 Artikel 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 623 | 11 246 | – 89 | 11 157 |
Uitgaven | 6 623 | 11 246 | – 89 | 11 157 |
1. Inspectie Openbare orde en Veiligheid | 4 111 | 4 245 | 59 | 4 304 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 18 | |||
g. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 41 | |||
2. Ongevallenraad | 2 512 | 7 001 | – 148 | 6 853 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 42 | |||
b. dienstverleningsafspraken (zie ook art. 12.1) | – 202 | |||
c. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 12 |
2.2.11 Artikel 15: Crisis- en Rampenbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15: Crisis-en Rampenbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 35 447 | 39 181 | – 4 842 | 34 339 |
Uitgaven | 36 811 | 39 472 | – 3 842 | 35 630 |
Juridisch verplicht | 18 642 | |||
1. apparaat | 5 848 | 6 647 | 974 | 7 621 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 122 | |||
b. aanvulling apparaatsbudget (zie ook art. 15.4) | 548 | |||
c. efficiency taakstelling (zie ook art. 13.3) | – 137 | |||
d. taakstelling inkoop (zie ook art. 13.3) | – 17 | |||
e. tijdelijke extra capaciteit projecten (zie ook art. 15.4) | 400 | |||
d. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 58 | |||
2. proactie/preventie | 4 402 | 4 320 | – 937 | 3 383 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 28 | |||
b. verbouwing Nationaal Coördinatie Centrum (zie ook art. 15.4) | – 832 | |||
c. bijdrage tunnelveiligheid (bijdrage aan V&W) | – 100 | |||
d. handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico (bijdrage aan VROM) | – 33 | |||
3. preparatie | 20 615 | 21 647 | – 4 121 | 17 526 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 160 | |||
b. defensie en nationale veiligheid (zie ook art. 4.2) | – 143 | |||
c. decentraal oefenen | – 2 000 | |||
d. verbouwing nationaal coördinatie centrum (zie ook art. 15.4) | – 338 | |||
e. versterking Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (zie ook art 16.3) | 1 000 | |||
f. beheer nationaal meetnet radioactiviteit (bijdrage aan VROM) | – 800 | |||
4. respons | 5 946 | 6 858 | 242 | 7 100 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 71 | |||
b. aanvulling apparaatsbudget (zie ook art. 15.1) | – 548 | |||
c. dienstverleningsafspraken (zie ook art. 12.1) | – 51 | |||
d. tijdelijke extra capaciteit projecten (zie ook art. 15.1) | – 400 | |||
e. verbouwing Nationale coördinatie centrum (zie ook art. 15.2 en 15.3) | 1 170 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.e. Versterking Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR)
Door middel van deze mutatie wordt het budget ingezet voor uitvoering van gedeelte van het kabinetsstandpunt Veiligheidsregio’s met betrekking tot de GHOR.
2.2.12 Artikel 16: Brandweer en GHOR
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16: Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 134 580 | 143 333 | 12 406 | 155 739 |
Uitgaven | 134 608 | 135 478 | 1 206 | 136 684 |
Juridisch verplicht | 96 546 | |||
1. apparaat | 5 673 | 6 335 | 681 | 7 016 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 112 | |||
b. efficiency taakstelling (zie ook art. 13.3) | – 77 | |||
c. taakstelling inkoop (zie ook art. 13.3) | – 10 | |||
d. tijdelijke extra capaciteit projecten (zie ook art. 16.2 en 16.4) | 600 | |||
e. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 56 | |||
2. bestuurlijke organisatie | 100 000 | 99 955 | – 2 962 | 96 993 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 1 278 | |||
b. compensatie tegenvallers Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (zie ook art. 16.4) | – 300 | |||
c. stimuleringsprogramma veiligheidsregio’s | – 2 500 | |||
d. territoriale congruentie | – 1 000 | |||
e. Slachtoffer vervolg systeem (SVS) (zie ook art. 16.3) | – 100 | |||
f. tijdelijke extra capaciteit projecten (zie ook art. 16.1) | – 250 | |||
g. bijdrage stichting impact (bijdrage aan VWS) | – 90 | |||
3. taken | 3 753 | 3 676 | 1 115 | 4 791 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 35 | |||
b. Slachtoffer vervolg systeem (SVS) (zie ook art. 16.2) | 100 | |||
c. versterking Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (zie ook art. 15.3) | 1 000 | |||
d. ontvluchting bij hoge personendichtheid (bijdrage aan VROM) | – 20 | |||
4. kwaliteit | 25 182 | 25 512 | 2 372 | 27 884 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 232 | |||
b. compensatie Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (zie ook art. 16.2) | 300 | |||
c. dienstverleningsafspraken (zie ook art. 12.1) | – 258 | |||
d. koppeling waarschuwingssysteem C2000 (zie ook art. 4.3) | 3 562 | |||
e. koppeling waarschuwingssysteem | – 2 500 | |||
f. randapparatuur verbinding commandowagens (zie ook art. 4.3) | 1 946 | |||
g. tijdelijke extra capaciteit projecten (zie ook art. 16.1) | – 350 | |||
h. bijdrage stichting impact | – 60 | |||
i. aanbesteding randapparatuur commandowagens (zie ook art. 4.3) | – 500 | |||
Ontvangsten | 250 | 250 | 0 | 250 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 84 799 | 89 552 | – 833 | 88 719 |
Uitgaven | 84 799 | 89 552 | – 833 | 88 719 |
1. apparaat | 72 928 | 77 681 | – 1 164 | 76 517 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 498 | |||
b. apparaat (zie ook art. 5.1) | 115 | |||
c. automatisering Herengracht (zie ook art. 1.1) | 72 | |||
d. CAS kinderopvang (zie ook art. 7.3) | 48 | |||
e. diensten Gemeenschappelijke Diensten (zie ook art. 13.3) | 564 | |||
f. dienstverleningsafspraken (zie ook art. 14.2; 15.4 en 16.4) | 511 | |||
g. ICT RYX | – 156 | |||
h. nieuwe huisvesting | – 2 853 | |||
i. projectteam Azië (zie ook art. 13.3) | 200 | |||
j. WW budget (zie ook art. 11.1) | – 35 | |||
k. onderzoek ihkv samenwerkingsmiddelen (bijdrage van Defensie) | 24 | |||
l. ontvangsten Gemeenschappelijke Diensten | 531 | |||
m. restant compensatie (zie ook art. 13.3) | 55 | |||
h. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 258 | |||
2. bijdrage functionele kosten Koninklijk huis | 11 871 | 11 871 | 331 | 12 202 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | 232 | |||
b. aanvullende Btzr (zie ook art. 13.3) | 99 | |||
Ontvangsten | 983 | 983 | 531 | 1 514 |
a. ontvangsten Gemeenschappelijke Diensten | 531 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2005 (1) | Stand 1e suppletore begroting 2005 (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting 2005 (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 184 | 65 491 | – 65 491 | 0 |
Uitgaven | 11 184 | 65 491 | – 65 491 | 0 |
1. loonbijstelling | 0 | 42 152 | – 42 152 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 42 152 | |||
2. prijsbijstelling | – 36 | 14 565 | – 14 565 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 14 565 | |||
3. onvoorzien | 11 220 | 8 774 | – 8 774 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerp-begroting 2006 | – 2 767 | |||
b. middelen schattingsbesluit weglek WAO | – 12 705 | |||
c. afspraak AIVD middelen (zie ook art. 5.1) | 7 500 | |||
d. Almere (zie ook art. 9.3) | 1 200 | |||
e. diensten Gemeenschappelijke Diensten (zie ook art. 12.1) | – 564 | |||
f. efficiency taakstelling (zie ook diverse artikelen) | 553 | |||
g. EU referendum (zie ook art. 1.1) | – 510 | |||
h. kiezen op afstand (zie ook art. 1.1) | – 500 | |||
i. Project Andere Overheid (zie ook art. 11.1) | – 420 | |||
j. projectteam Azië (zie ook art. 12.1) | – 200 | |||
k. taakstelling inkoop (zie ook diverse artikelen) | 71 | |||
l. EU referendum (bijdrage aan Gemeentefonds) | – 377 | |||
m. restant taakstelling en compensaties BZK | – 55 | |||
n. aanvullende Btzr | 1 883 | |||
o. aanvullende Btzr (zie ook diverse artikelen) | – 1 883 |
13.3.n Bijdrage tegemoetkoming ziektekosten regeling (BTZR)
Bij 2e suppletore begroting 2005 wordt aan de begroting van BZK € 1,8 miljoen toegevoegd i.v.m. de tegemoetkoming ziektekosten regeling (BTZR) per 1 januari 2006 (als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekosten regeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald).
13.1./13.2. Verdeling loon en prijsbijstelling
De in het voorjaar 2005 ontvangen middelen voor loon- en prijsbijstelling zijn doorverdeeld volgens de onderstaande overzichten vanuit het artikel 13 «Nominaal en onvoorzien» naar de diverse beleidsartikelen.
Bedragen in (x € 1 000) Loonbijstelling Uitgaven
Art. nr. | Omschrijving | 2005 |
---|---|---|
Totaal 1 | Grondwet en democratie | 5 |
Totaal 2 | Politie | 5 086 |
Totaal 4 | Partners in veiligheid | 48 |
Totaal 5 | Nationale Veiligheid | 54 |
Totaal 6 | Functioneren Openbaar Bestuur | 9 |
Totaal 7 | Informatiebeleid Openbare Sector | 5 |
Totaal 9 | Grotestedenbeleid | 168 |
Totaal 10 | Arbeidszaken overheid | 14 |
Totaal 11 | Kwaliteits Rijksdienst | 132 |
Totaal 14 | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 4 |
Totaal 15 | Crisis-en Rampenbeheersing | 5 |
Totaal 16 | Brandweer en GHOR | 131 |
Totaal 12 | Algemeen | – 85 |
TOTAAL VAN DE VERDELING | 42 152 |
Bedragen in (x € 1 000) Prijsbijstelling Uitgaven
Art. nr. | Omschrijving | 2005 |
---|---|---|
Totaal 1 | Grondwet en democratie | 32 |
Totaal 2 | Politie | 9 650 |
Totaal 4 | Partners in veiligheid | 774 |
Totaal 5 | Nationale Veiligheid | 340 |
Totaal 6 | Functioneren Openbaar Bestuur | 184 |
Totaal 7 | Informatiebeleid Openbare Sector | 419 |
Totaal 9 | Grotestedenbeleid | 293 |
Totaal 10 | Arbeidszaken overheid | 123 |
Totaal 11 | Kwaliteits Rijksdienst | 941 |
Totaal 14 | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 23 |
Totaal 15 | Crisis-en Rampenbeheersing | 395 |
Totaal 16 | Brandweer en GHOR | 916 |
Totaal 12 | Algemeen | 511 |
TOTAAL VAN DE VERDELING | 14 601 |
3 DE OVERZICHTSCONSTRUCTIE EXTRACOMPTABEL OVERZICHT GROTE STEDENBELEID
Het is nog steeds mogelijk dat de budgetten van de BDU’s fluctueren, vanwege evt. uitkering van loon- en prijsbijstellingen en het algemeen budgettair voorbehoud.
De budgetten in categorie «B» betreffen ramingen.
2005 | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Categorie A: gebundelde geldstromen t.b.v. de convenantafspraken | ||||||
TOTAAL BREDE DOELUITKERINGEN GSB (BDU ECONOMIE + SOCIAAL INTEGRATIE EN VEILIGHEID + FYSIEK) | 606 501 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | ||||
I BDU ECONOMIE | totaal BDU G30 | 10 300 | ||||
EZ | art. 3.10 | Stadseconomie | totaal beleidsterrein | 10 300 | Bedragen G30 excl. een bedrag gereserveerd voor onvoorziene kansen | |
G30 | 9 300 | en bedreigingen. mutatie: er is voor 2005 en 2006 1 mln. uit reservepot GSB gehaald voor Kansenzone Rotterdam | ||||
II BDU SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | totaal BDU G30 | 412 958 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en) | |||
VWS | art. 34 | Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Verslavingszorg | totaal beleidsterreinG30 | 227 200190 088 | Bedragen worden in de loop van 2005 nog aangpast ivm de OVA. De verdeelsleutel van de RFV wordt jaarlijks geactualiseerd. | |
VWS | art. 34 | Gezond in de stad | totaal beleidsterrein | 5 000 | Eèn van de doelstellingen van de tweede convenantperiode van het | |
G30 | 5 000 | Beleidskader grotestedenbeleid 2005–2009 is het inlopen van de gezondheidsachterstanden bij mensen met een lage opleiding en een laag inkomen (€ 5,0 miljoen). Hierin krijgt de bestrijding van overgewicht extra aandacht. | ||||
OCW | art. 4.3 | Voortijdig schoolverlaten | totaal beleidsterrein | 21 780 | ||
G30 | 21 780 | |||||
OCW | art. 1.1 | Voor- en vroegschoolse educatie en | totaal beleidsterrein | – | De middelen GOA zullen per 1 augustus 2006 opgenomen worden in | |
schakelklassen | G30 | – | de BDU.Tot 1/8/2006 geldt het (uit GOA-budget) landelijk beleidskader GOA 2002–2006. De bedragen voor de G30 zijn indicatieve bedragen, op basis van teldatum 1 oktober 2004. Bij de uiteindelijke verdeling van de middelen zal teldatum 1 oktober 2005 worden gehanteerd. | |||
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | – | De middelen Volwasseneneducatie zullen naar verwachting per | |
G30 | – | 1 januari 2006 uit het WEB-budget worden gehaald, en in de BDU opgenomen In de reeks ’totaal beleidsterrein is een bedrag van 57,3 mln opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | ||||
BZK | art. 9.3 | Veiligheid, Sociale integratie en Leefbaarheid | totaal beleidsterrein | 77 735 | ||
G30 | 77 735 | |||||
JUS | art. 16.1.1 | Inburgering Oudkomers en Nieuwkomers | totaal beleidsterrein | 201 477 | Het is nog alleen voor het jaar 2005 aan te geven welk budget opgenomen wordt in de BDU. | |
G30 | 118 355 | Naar verwachting wordt eind september het budget dat toegedeeld wordt aan de G30 bekend. De huidige regeling inburgering Nieuwkomers en oudkomers zal op korte termijn eindigen. Verwacht wordt dat de nieuwe regeling met ingang van 2006 van kracht zal zijn. | ||||
III BDU FYSIEK | totaal BDU G30 | 183 243 | Het ISV kent een uitfinanciering in 2010 | |||
VROM | art. 4 | ISV II | totaal beleidsterrein | 253 602 | De vermelde budgetten betreffen alleen ISV II. In 2005 is ook voor ISV I | |
G30 | 178 975 | nog 108,7 mln. betaald. De in de begroting 2005 verwerkte kasschuif van 2005 naar 2010 ad 30 mln. is terug gedraaid. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln. per jaar) zijn vanuit BLS aan ISV II toegevoegd. | ||||
LNV | art. U0114–11 | Grootschalig Groen | totaal beleidsterreinG30 | 1 5001 500 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van LNV aan VROM ten behoeve van ISV II | |
OCW | art. 14.04 | Cultuurimpuls | totaal beleidsterreinG30 | 4 0002 768 | Het betreft hier voor de G30 een bijdrage van OCW aan VROM ten behoeve van ISV II | |
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||
I ECONOMIE | ||||||
EZ | 03.10 100 | Topprojecten herstructurering bedrijventerreinen (TOPPER) | totaal beleidsterreinG30 | 20 200p.m | Dit is het totaal TOPPER-budget, nog onduidelijk is hoeveel er neerslaat in de G30 | |
EZ | 03.10 210 | Kansenzone (Doorzettingsmacht Rotterdam) | totaal beleidsterrein | 24 000 | Deze middelen zijn alleen bestemd voor Rotterdam. Het betreft hier de verplichtingen Het kasritme wordt bij NJN ingeboekt. Vanwege snelle actie heeft Justitie een afwijkend ritme t.o.v. andere departementen. | |
EZ | 03.10 510 | Reservering voor onvoorziene kansen | totaal beleidsterrein | 1 000 | Het betreft hier een knelpuntenbudget dat jaarlijks in het kader van de | |
en bedreigingen BDU Economie | G30 | 1 000 | BDU Economie verdeeld zal worden over de steden. | |||
V&W | art. 19.02 | Voorstel tot Wet Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer | totaal beleidsterrein | 1 469 658 | Samenvoeging van de budgetten uit de artikelen 05.01, 06.01, 07.01 en IF01.03 t.b.v. exploitatie openbaar vervoer en regionaal spoorvervoer, sociale veiligheid, GDU+, duurzaam veilig, het kenniscentrum verkeer en vervoer en vervoersmanagement. Gelden worden uitgekeerd aan de provincies en kaderwetgebieden, splitsing naar de G30 is niet mogelijk. | |
SZW | art. 2 | Wet Werk en Bijstand (FWI/Flexibel | totaal beleidsterrein | 1 610 843 | ||
reïntegratiebudget) | G30 | 1 078 480 | ||||
II SOCIAAL, INTEGRATIE EN VEILIGHEID | ||||||
DIVERSE MINISTERIES | Veiligheidsprogramma ’Naar een veiliger samenleving’ | Uitgaande van de in het GSB-beleidskader opgenomen outputdoelstellingen veiligheid en de onder «overige inzet Rijk» opgenomen maatregelen, ontstaat het volgende overzicht, waarbij in passende gevallen ook de inzet van andere departementen betrokken is (schuin gedrukt) | ||||
Bron: Nota Krachtige stad: Aanhangsel 1 | ||||||
JUS | JUS | art. 14.1.4 | Overig (nog niet bestemde middelen Jeugd Terecht) | 7 000 | Begunstigde: OM/HALT/RvdK. T.o.v. vorig jaar verdeeld in bestemmingen en meer toegekend aan org. | |
art. 14.2.2 | RvdK taakstraffen | 21 720 | Begunstigde: RvdK | |||
art. 14.2.3 | Halt | 12 040 | Begunstigde: Bureaus HALT | |||
art. 14.2.4 | Jeugdreclassering | 37 153 | Begunstigde: Bureaus Jeugdzorg | |||
JUS | art. 13.4.3 | Reclassering/MST | totaal beleidsterrein | 117 401 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.4 | Taakstraffen | totaal beleidsterrein | 37 250 | Begunstigde: Reclassering | ||
JUS | art. 13.4.1. | Capaciteitsuitbreiding DJI-GW | totaal beleidsterrein | 1 046 291 | Er is geen uitsplitsing naar de G30 mogelijk. | |
art. 13.4.2 | Capaciteitsuitbreiding DJI-TBS | totaal beleidsterrein | 111 304 | Begunstigde: Justitiële inrichtingen | ||
JUS | art. 14.1.4 | Huiselijk geweld | totaal beleidsterrein | 2 300 | Een gedeelte hiervan gaat naar de VNG, maar er worden ook middelen ingezet voor de Rechtsbijstand, de Rechterlijke organisatie etc. | |
JUS | art. 3.3.3 | Justitie in de Buurt | totaal beleidsterrein | 6 259 | Begunstigde: OM | |
Opmerking Justite (DFEZ): deze post (Justitie in de Buurt) vervalt in de nieuwe begroting/dus niet opnemen | ||||||
JUS | art. 13.1.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 8 514 | De gezamenlijke subsidie aan het CCV (JUS en BZK) bedraagt jaarlijks 5 mln. Daarnaast subsidieert Justitie, met een bedrag van 1 mln., | |
BZK | BZK | art. 4.2 | Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid | totaal beleidsterrein | 1 000 | keurmerken (bijvoorbeeld het keurmerk veilig ondernemen) |
OCW | art. 4.2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie (WEB) | totaal beleidsterrein | 250 847 | Naar verwachting wordt vanaf 2006 dit deel van de Educatiemiddelen ingezet in de BDU Sociaal Integratie en Veiligheid | |
G30 | 73 700 | Bij het budget voor «totaal beleidsterrein» is een bedrag van 57,3 mln. opgenomen dat nog naar VenI moet worden overgeheveld. | ||||
VWS | art. 35 | BOS-regeling (buurt, onderwijs en sport) | Totaal beleidsterrein | 4 543 | ||
Categorie B: Overige rijksinzet ondersteunend aan GSB | ||||||
III FYSIEK | ||||||
LNV | art. p.m. | Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG)/Groen in en om de stad | totaal beleidsterrein | – | Het Rijk zal in het kader van de midterm review GSB III in 2007 extra middelen voor de prioriteit «Groen in de stad» beschikbaar stellen, | |
provincies met G30 | – | indien de financiële ruimte daarvoor mogelijkheid biedt (conform Nota Samenwerken aan de Krachtige stad). | ||||
VROM | art. 4 | Impulsbudget | totaal beleidsterrein | 16 000 | Impuls (€ 110 mln.) ter versnelling van proces stedelijke vernieuwing | |
G30 | 16 000 | en om knelpunten te «kunnen opheffen tijdens GSB III; trekkingsrecht G4 € 70 mln., G26» | ||||
€ 20 mln. niet-G30 10 mln. Resterende 10 mln. voor Rijk ten behoeve van gerichte stimulerende maatregelen. Afhankelijk van de verdere uitwerking van de inpulsregeling kan het kasritme nog wijzigen. | ||||||
VROM | FES | Beleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | totaal beleidsterreinG30 | p.m.22 800 | Verdeling van de overige BIRK gelden is op dit moment onbekend. In het overzicht opgenomen de toekenningen aan twee steden die vallen onder de G30. | |
VROM | art. 7 | Bodemsanering (WBB) | totaal beleidsterrein | 105 245 | Bedragen opgenomen op basis van begrotingscijfers (excl. ISV) | |
G30 | 30 025 | Alleen bedragen t.b.v. Meerjarenprogramma’s 2005–2009 Wbb (excl. ISV0) | ||||
provincies met G30 | 96 210 | Alleen 2005 o.b.v. 30% reservering voor Meerjarenprogramma’s 2005–2009 | ||||
VROM | art. 4 | Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS)/Woningbouwafspraken | totaal beleidsterrein | 72 088 | Begunstigden: provincies/kaderwetgebieden Het kasritme is aangepast uitgaande van een jaarlijkse bevoorschotting van 65% en een nabetaling van 35% als de afgesproken aantallen woningen zijn gerealiseerd. De budgetten voor bodemsanering Vinac (€ 28 mln.) per jaar zijn overgeboekt naar ISV (2 BDU FYSIEK) |