A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
In aansluiting op de eerste suppletore begroting 2005 (de wet van 16 september 2005, Stb. 2005, 519), wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2005 voor de uitgaven en de ontvangsten met respectievelijk € 260 mln en € 371 mln te verhogen.
Deze mutaties zijn deels verwerkt in de Miljoenennota 2006 (Kamerstukken II 2005/06, 30 300, nr.2) en betreffen verder de nadere wijzigingen, die in de Najaarsnota 2005 zijn verwerkt.
Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deuitgavenbegroting (bedragen x € 1 mln):
Aansluiting met de tweede suppletore begroting
1. Verwerkt in de Miljoenennota 2006 | 20,2 |
---|---|
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2005) | 239,7 |
3. Bij: Afrondingsverschil | 0,1 |
Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 260,0 |
Samenvatting uitgavenmutaties in begrotingen
Vastgestelde begroting 2005 (Stb. 2005, 261) | 1 580,9 |
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 (Stb. 2005, 519) | 122,9 |
Bij: Tweede suppletore begroting 2005 (onderhavig wetsvoorstel) | 260,0 |
Af: Afrondingsverschil | – 0,1 |
Totaal geraamd | 1 963,7 |
Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deontvangstenbegroting (bedragen x € 1 mln):
Aansluiting met de tweede suppletore begroting
1. Verwerkt in de Miljoenennota 2006 | 359,2 |
---|---|
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2005) | 11,8 |
Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 371,0 |
Samenvatting ontvangstenmutaties in begrotingen
Vastgestelde begroting 2005 (Stb. 2005, 261) | 2 927,3 |
---|---|
Bij: Eerste suppletore begroting 2005 (Stb. 2005, 519) | 3 837,0 |
Bij: Tweede suppletore begroting 2005 (onderhavig wetsvoorstel) | 371,0 |
Totaal geraamd | 7 135,3 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De tweede suppletore begroting bevat mutaties op de stand eerste suppletore begroting 2005. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2005 met € 260 mln respectievelijk € 371 mln te verhogen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in de onderstaande tabel gespecificeerd en kort toegelicht. Verplichtingenmutaties die reeds in de Miljoenennota 2006 zijn verwerkt, zijn uitgebreider toegelicht in de EZ-begroting 2006. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties, die na Miljoenennota 2006 zijn ontstaan, wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel. De betreffende artikelnummers zijn in de tabel vermeld.
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € mln)
verplichtingen | uitgaven | ontvangsten | art. nr. | |
---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 982,3 | 1 580,9 | 2 927,3 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 2 152,8 | 1 703,7 | 6 764,3 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||||
1. Seed regeling (deels gemeld in MN 2006) | 8,9 | 0,5 | 2 | |
2. Genomics | 9,1 | 9,1 | 2 | |
3. Holst (deels gemeld in MN 2006) | 12,5 | 2 | ||
4. Knooppunt Born | 10,2 | 0,9 | 3 | |
5. BBMKB | 78,0 | 3 | ||
6. Overloop scheepsbouw | 16,3 | 9,8 | 3 | |
7. Demkolec | 30,4 | 30,4 | 4 | |
8. MEP | 176,0 | 176,0 | 4 | |
9. Tennet | 200,0 | 4 | ||
10. Warmtebedrijf Rotterdam | 14,0 | 4 | ||
11. Aardgasbaten (gemeld in MN 2006) | 345,6 | 4 | ||
12. Seno/gom | 15,5 | 15,5 | 10,0 | 5 |
13. Openingsbalans CBS (gemeld in MN 2006) | 15,0 | 9 | ||
14. Kredietfaciliteit CBS | 50,0 | 9 | ||
15. Zero base | 20,8 | 20,8 | 10 | |
Overige mutaties | 15,3 | – 3,0 | 0,4 | |
Totaal van de mutaties | 657,0 | 260,0 | 371,0 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2005 | 2 809,8 | 1 963,7 | 7 135,3 |
Toelichting:
1. Deze mutatie heeft betrekking op een bijdrage vanuit het Fes ten behoeve van de Seed-regeling. Een deel van de uitgaven en ontvangsten zullen in 2006 plaatsvinden.
2. Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ aan het ministerie van OC&W voor «Genomics»
3. Deze mutatie betreft de bijdrage vanuit het Fonds Economische Structuurversterking voor het Holst Center dat moet uitgroeien tot een internationaal erkend centrum op het gebied van polymeren, elektronica en microsystemen.
4. Van de oorspronkelijke bijdrage aan het project knooppunt Beek/Born wordt € 10,2 mln ingezet via het regionaal innovatiebeleid in Zuid-oost Nederland.
5. Deze mutatie betreft de verhoging van het garantieplafond BBMKB van € 452 mln naar € 530 mln. Bij brief van 23 september 2005 (Kamerstukken II 2005–2006, 30 300 XIII, nr. 3) is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.
6. Betreft het doorschuiven naar dit jaar van het in 2004 nog niet bestede deel van de tweede tranche van de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw (TROS).
7. De mutatie heeft betrekking op een deel van het bedrag dat als gevolg van het arbitraal vonnis in de Demkolec-zaak moet worden betaald.
8. Betreft de overboeking van een op de aanvullende post van het ministerie van Financiën gereserveerde rijksbijdrage ten behoeve van de MEP.
9. EZ staat garant voor de door TenneT op te nemen leningen bij het ministerie van Financiën (schatkistbankieren) tot een bedrag van maximaal € 200 mln.
10. Betreft de bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam.
11. Deze mutatie betreft een ophoging van de raming van ontvangsten uit aardgasbaten.
12. De verhoogde uitgavenraming dient voor de betaling van schadedeclaraties in het kader van deze regeling en voor een storting in de interne reserve SENO/GOM.
13. Betreft de financiële afhandeling van het tot ZBO omgevormde CBS.
14. Het CBS voert aanpassingen in zijn organisatie door om de kwaliteit van de statistiekproductie op langere termijn te kunnen garanderen. Mogelijk ontstaat hierdoor tijdelijk een financieringsprobleem. Deze mutatie betreft een reservering voor een kredietfaciliteit voor het CBS, welke is gemaximeerd op € 50 mln.
15. Deze mutatie heeft betrekking op het bedrag dat het ministerie van EZ als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet terugbetalen aan een vijftal commerciële radiostations.
In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2005. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de belangrijkste beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht die zijn ontstaan na Miljoenennota 2006. De belangrijkste mutaties tussen eerste suppletore begroting 2005 en Miljoenennota 2006 zijn reeds toegelicht in de ontwerpbegroting 2006.
Zoals gebruikelijk specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.
1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN IN NEDERLAND EN EUROPA
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 65,3 | 68,9 | 1,1 | – 1,2 | 2,3 | 70,0 |
Programma-uitgaven | 22,0 | 22,4 | – 0,2 | – 0,5 | 0,3 | 22,1 |
Operationeel doel C: Versterken van concurrentie op Nederlandse markten | ||||||
– Bijdrage aan het NMI | 14,6 | 14,4 | 0,2 | 0,2 | 14,5 | |
– Raad Deskundige Nationale Standaard | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 |
– Kenniscentrum aanbesteden | 0,6 | 0,6 | – 0,6 | – 0,6 | ||
– Bijdrage diverse instituten | 1,3 | 1,3 | 0,0 | 0,0 | 1,3 | |
Operationeel doel D: Versterken van de positie van de consument | ||||||
– Toezichthouder consumenten | 0,6 | 0,9 | 0,4 | 0,4 | 1,3 | |
Algemeen | ||||||
– Onderzoek en Opdrachten Economische Politiek | 3,6 | 4,8 | – 0,2 | – 0,1 | – 0,1 | 4,6 |
– Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken | 1,2 | 0,3 | 0,3 | |||
Apparaatuitgaven | 43,3 | 46,6 | 1,3 | – 0,7 | 2,0 | 47,9 |
– Personeel EP | 8,9 | 8,8 | – 0,3 | – 0,5 | 0,2 | 8,5 |
– Apparaatuitgaven NMa/Dte | 34,4 | 37,8 | 1,6 | – 0,2 | 1,8 | 39,4 |
Uitgaven (totaal) | 63,6 | 66,7 | 6,2 | 4,1 | 2,1 | 72,9 |
Ontvangsten (totaal) | 114,9 | 114,9 | 114,9 | |||
– Ontvangsten NMa | 110,0 | 110,0 | 110,0 | |||
– Ontvangsten Dte | 4,7 | 4,7 | 4,7 | |||
– Opbrengsten casino’s | ||||||
– Opbrengst vergunning | ||||||
– Ontvangsten NMI | ||||||
– Diverse ontvangsten EP | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT
Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 427,4 | 441,8 | 15,8 | 57,6 | – 41,8 | 457,5 |
Programma-uitgaven | 372,0 | 390,8 | 9,0 | 57,3 | – 48,4 | 399,8 |
Operationeel doel B: Meer starters die technologische kennis ontwikkelen en benutten | ||||||
– TechnoPartner algemeen | 3,0 | 6,3 | – 6,3 | – 2,8 | – 3,5 | 0,0 |
– Subsidieregeling KennisExploitatie | 10,0 | 18,6 | – 3,6 | – 3,6 | 15,0 | |
– Seed-regeling | 12,0 | 11,8 | 8,9 | 12,0 | – 3,2 | 20,6 |
Operationeel doel C: Meer toepassing van kennis in het MKB | ||||||
– Bijdrage aan Syntens | 32,3 | 32,3 | 0,4 | 0,4 | 32,7 | |
– SKO en SKB / Kennisoverdracht | 12,0 | 9,3 | – 5,6 | – 5,6 | 3,7 | |
– Innovatie vouchers | 3,0 | 8,5 | 7,5 | 1,0 | 11,5 | |
Operationeel doel D: Meer ontwikkeling en benutting van technologische kennis door bedrijven | ||||||
– Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten | 99,1 | 101,3 | – 3,2 | – 3,2 | 98,2 | |
Operationeel doel E: Versterken kennisbasis door samenwerking van bedrijven en kennisinstellingen | ||||||
– Bijdrage aan TNO | 28,5 | 28,3 | 0,4 | 0,4 | 28,7 | |
– Bijdrage aan Technologische Topinstituten | 29,2 | 29,2 | – 0,7 | 0,4 | – 1,1 | 28,6 |
– Bijdrage aan STW | 19,3 | 19,3 | 0,3 | 0,3 | 19,5 | |
– Innovatiegerichte onderzoeksprogramma’s | 14,6 | 17,7 | – 0,4 | – 0,4 | 17,3 | |
– Kennisimpuls actielijn 1 | 2,5 | 2,5 | – 2,5 | – 2,5 | 0,0 | |
– Besluit subsidies investering kennisinfrastructuur (Bsik) | ||||||
– Bijdrage aan NIVR | 9,5 | 9,5 | – 4,8 | – 0,2 | – 4,6 | 4,7 |
– Bijdrage aan NLR | 2,1 | 4,6 | – 2,4 | 0,0 | – 2,4 | 2,2 |
– Bijdrage aan Marin | 2,3 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | 2,3 | |
– Bijdrage aan WL/Hydrolics | 1,5 | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 1,5 | |
– Holst Center | 12,5 | 20,0 | – 7,5 | 12,5 | ||
– Micro-elektronicastimulering | 36,3 | 36,3 | 9,2 | 6,8 | 2,4 | 45,5 |
– ICT-kennis en -innovatie | 1,4 | 2,2 | – 1,1 | – 0,5 | – 0,6 | 1,1 |
– Actieplan Life Sciences/Biopartner | 1,8 | 1,8 | – 1,8 | – 1,8 | ||
– Katalyse | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– Smart mix | 20,0 | 20,0 | – 10,2 | 20,5 | – 30,7 | 9,8 |
– Internationale ruimtevaart | 18,9 | 18,9 | 14,8 | 8,9 | 5,9 | 33,7 |
– Civiele luchtvaartontwikkeling | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |||
– Diversen technologische vernieuwing (incl. STT) | 3,5 | 3,5 | – 3,2 | – 3,2 | – 0,1 | 0,1 |
Algemeen | ||||||
– Onderzoek DG Innovatie | 1,7 | 1,5 | 0,6 | 0,6 | 0,0 | 2,2 |
– Voorzitterschap EU en Eureka | 2,6 | 1,6 | – 1,1 | – 1,1 | 0,5 | |
– Beleidsexperimenten DG Innovatie | 5,9 | 5,9 | 0,1 | 0,2 | 0,0 | 6,0 |
Apparaatuitgaven | 55,4 | 50,9 | 6,7 | 0,3 | 6,5 | 57,7 |
– Personeel Innovatie | 9,7 | 9,5 | – 0,7 | – 0,9 | 0,2 | 8,8 |
– Bijdrage DGI aan agentschap Octrooi Centrum Nederland | 16,5 | 13,4 | 1,2 | 0,1 | 1,1 | 14,7 |
– Bijdrage aan WIPO via Octrooi Centrum Nederland | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||
– Bijdrage Pensioenen EOB | 2,6 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 2,7 | |
– Uitgaven TWA-netwerk | 3,6 | 3,0 | 0,1 | 3,1 | ||
– Bijdrage DGI aan SenterNovem | 21,9 | 21,2 | 6,9 | 1,0 | 5,9 | 28,0 |
– Adviesraad WT en Eureka-secretariaat | 0,8 | 0,8 | – 0,7 | 0,0 | – 0,7 | 0,1 |
Uitgaven (totaal) | 529,2 | 509,8 | – 15,6 | – 11,2 | – 4,4 | 494,2 |
Ontvangsten (totaal) | 135,4 | 142,8 | – 2,7 | – 4,0 | 1,3 | 140,1 |
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet | 25,4 | 25,4 | 2,3 | 2,3 | 27,7 | |
– Ontvangsten TOP | 23,8 | 23,8 | – 5,0 | – 5,0 | 18,8 | |
– Ontvangsten uit het Fes | 76,3 | 83,8 | 1,0 | – 1,0 | 83,8 | |
– Ontvangsten EET-geld | 8,2 | 8,2 | 8,2 | |||
– Diverse ontvangsten Innovatie | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Deze mutatie betreft voornamelijk de overboeking naar SenterNovem van de uitvoeringskosten van TechnoPartner.
Subsidieregeling KennisExploitatie
Belangrijkste deel van de mutatie betreft het voorstel om een bedrag van € 3,2 miljoen naar 2006 door te schuiven ten behoeve van het proefproject voor «creatieve starters» conform aankondiging in de nota Cultuur en Economie (Kamerstuk 2005–2006, 27 406, nr. 57). De pilot Creative Starters gaat in 2006 van start.
Aan het Seed-budget is in 2005 € 12 mln toegevoegd vanuit het Fes. Voor 2005 is daardoor € 23,8 mln. beschikbaar. Voor € 3,2 mln worden commiteringen voor de Seed-regeling echter pas in 2006 aangegaan. Daarom wordt voorgesteld het Seed-budget in 2005 te verlagen met € 3,2 mln.
In 2005 is uit hoofde van het Revolving Fund (RF) voor het luchtvaartbeleid € 4,6 mln beschikbaar. Het nieuwe regeringsstandpunt voor het luchtvaartbeleid wordt eind 2005 naar de Tweede Kamer gezonden. Vanuit het RF zullen dit jaar voor dit regeringsstandpunt geen nieuwe verplichtingen meer worden aangegaan. Daarom worden de middelen verschoven naar 2006.
Een ten behoeve van de financiering van het sociaal plan en de toekomstvisie van het NLR gereserveerd bedrag wordt naar verwachting pas in 2006 betaald. Het Ministerie van V&W fungeert hierbij als penvoerend departement.
Een deel van de verplichtingen voor het Holst Center (€ 7,5 mln) wordt in 2006 in plaats van in 2005 gecommitteerd.
De verhoging van € 2,4 mln betreft extra commiteringsruimte voor MEDEA+ projecten uit de eerste fase van het programma (2001 tot en met 2004), die gestart zijn vóór 1 januari 2005 en nog één of meer jaren doorlopen. De projecten ontvingen al eerder een bijdrage uit hoofde van het MEDEA+ flankerend beleid, dat per 1 januari 2005 is beëindigd. Deze bijdrage werd per kalenderjaar verstrekt. De voorgenomen toezeggingen hebben betrekking op de resterende looptijd.
Over aanvullende financiering voor de definitieve plannen voor de drie innovatieprogramma’s (het onderzoekprogramma van het Holst Centre (draadloze microsystemen), scheidingstechnologie en Food & Nutrition/WCFS+) bestaat nog geen duidelijkheid. Daarom zal de committering naar verwachting niet dit jaar plaatsvinden. Voorgesteld wordt om het budget 2005 door te schuiven naar 2006.
De verplichtingenruimte voor de regeling Prekwalificatie ESA-programma’s (PEP) ad € 5,9 mln wordt structureel naar voren gehaald, omdat het moment van commitering eerder ligt dan bij de reguliere Ruimtevaartprogramma’s. Het verplichtingenbudget in 2005 wordt daarom met € 5,9 mln verhoogd.
Deze mutatie betreft overboekingen van in totaal € 5,9 mln vanuit verschillende beleidsbudgetten naar het opdrachtenbudget van SenterNovem, ten behoeve van de uitvoering van diverse innovatieregelingen.
De verhoging van € 2,3 mln betreft terugbetalingen van Octrooicentrum Nederland aan het kerndepartement uit hoofde van afrekeningen van opdrachten uit eerdere jaren.
3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3 Een concurrerend ondernemingsklimaat (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 787,0 | 818,7 | 98,4 | 494,1 | – 395,7 | 917,1 |
Programma-uitgaven | 770,8 | 802,5 | 97,8 | 495,0 | – 397,2 | 900,2 |
Operationeel doel A: Aantrekkelijke regio’s en steden om te kunnen ondernemen | ||||||
– Bedrijventerreinen | 22,9 | 22,9 | – 2,9 | – 2,9 | 20,0 | |
– Gebiedsgerichte regionale stimulering | 61,7 | 51,7 | 0,1 | 0,1 | 51,8 | |
– Centraal deel IPR | 13,1 | 45,3 | 7,5 | 4,5 | 3,0 | 52,8 |
– Suppletieinstrument Infra/Kennis | 2,4 | 2,4 | 0,2 | 0,2 | 2,6 | |
– Cofinanciering EZ in EFRO-projecten | ||||||
– Bijdrage NBTC | 20,0 | 20,0 | 0,3 | 0,3 | 20,3 | |
– Bijdrage WTO en EVD | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Overig Toerisme | 0,8 | 1,1 | – 0,1 | – 0,1 | 1,1 | |
– Bijdrage aan apparaatkosten ROM’s | 7,3 | 7,3 | 0,1 | 0,1 | 7,4 | |
– Bijdrage aan financiering ROM | ||||||
– Stadseconomie | 154,1 | 154,1 | – 1,0 | – 1,0 | 0,0 | 153,1 |
– Regio-& infrastructuurprogramma’s | ||||||
Operationeel doel B: Meer en beter ondernemerschap | ||||||
– Borgstellingen MKB | 452,5 | 454,5 | 76,0 | – 2,0 | 78,0 | 530,4 |
– Actieplan veilig ondernemen | 1,5 | 2,6 | 0,1 | 0,1 | 2,7 | |
– Bijdragen aan instituten | 4,7 | 6,3 | – 0,1 | – 0,1 | 0,0 | 6,2 |
– Bevorderen Ondernemerschap | 4,1 | 4,1 | 2,2 | 3,5 | – 1,3 | 6,2 |
Operationeel doel C: Aantrekken van buitenlandse investeringen | ||||||
– Uitgaven CBIN-netwerk | 6,7 | 6,7 | 0,1 | 0,1 | 6,7 | |
Operationeel doel D: Level Playing Field | ||||||
– Bijdrage Scheepsbouwindustrie | 10,0 | 15,0 | 5,2 | – 10,3 | 15,5 | 20,2 |
– Garantieregeling Scheepsbouw (garantieverplichting) | 500,0 | – 500,0 | ||||
– Codema-regeling | ||||||
Algemeen | ||||||
– Opdrachten & Onderzoek DGO | 5,8 | 4,0 | – 0,5 | – 0,2 | – 0,4 | 3,5 |
– NL voorzitterschap EU 2004 | ||||||
– Algemene crisesbeheersing | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Bijdragen aan NML en NDL | 0,6 | 0,6 | – 0,2 | 0,0 | – 0,2 | 0,4 |
– Vernieuwingsprogramma’s | 2,4 | 3,6 | 10,8 | 10,8 | 14,4 | |
– Bijdrage aan ACTAL | ||||||
Apparaatuitgaven | 16,2 | 16,3 | 0,7 | – 0,9 | 1,6 | 16,9 |
– Personeel Ondernemingsklimaat | 14,0 | 13,8 | – 0,7 | – 0,9 | 0,2 | 13,1 |
– Bijdrage DGO aan Agentschappen | 2,2 | 2,4 | 1,4 | 0,0 | 1,4 | 3,8 |
– Personeel ACTAL | ||||||
Uitgaven (totaal) | 280,1 | 300,7 | – 5,0 | – 5,8 | 0,8 | 295,7 |
Ontvangsten (totaal) | 26,8 | 51,5 | 1,1 | 3,6 | – 2,5 | 52,6 |
– Terugontvangsten agentschappen | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||
– Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | 19,0 | 3,6 | 3,6 | 22,6 | ||
– Provisie kredieten | 10,8 | 10,8 | 2,2 | 2,2 | 13,0 | |
– Terugbetalingen verliesdeclaraties | 4,1 | 4,1 | 4,1 | |||
– Rente KMKB | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– Garantieregeling scheepsbouw | 5,0 | – 5,0 | – 5,0 | 0 | ||
– Ontvangsten uit Fes (O) | 9,8 | 10,4 | 10,4 | |||
– Diverse ontvangsten O | 2,1 | 2,1 | 2,1 |
Het procesgeld op bedrijventerreinen (€ 2,1 mln) en het budget voor de prijsvraag innovatieve bedrijventerreinen (€ 0,6 mln) is pas in 2006 nodig. Een bedrag van € 0,2 mln wordt gebruikt voor aanvullingen van de budgetten voor Aanpak urgente bedrijvenlokaties en Regionaal innovatiebeleid.
Door Justitie is vier maal € 1 mln overgeheveld ten behoeve van de Kansenzone Rotterdam. Omdat de volledige verplichting in 2005 is aangegaan wordt de verplichtingenruimte voor de jaren 2006–2008 naar voren gehaald.
Uit cijfers over de uitputting tot nu toe en uit contacten met de banken komt naar voren dat dit jaar een fors hogere benutting van de BBMKB mogelijk is. Oorzaken zijn onder meer de achterblijvende investeringen in voorafgaande jaren, meer promotie van de regeling, een verruiming van de BBMKB voor kleine kredieten en beter gebruik van de regeling door onder meer de scheepvaart en de innovatieve sector. Bij brief van 23 september 2005 (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 XIII, nr. 3) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de verhoging van het garantieplafond van € 452 mln naar € 530 mln.
De mutatie betreft het doorschuiven van het in 2004 nog niet gecommitteerde deel van de verplichtingenruimte van de tweede tranche van de TROS.
Garantieregeling Scheepsbouw (garantieverplichting)
Het traject van totstandkoming van de garantieregeling heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor de regeling later van start zal gaan. In 2005 zullen daarom geen aanvragen meer worden gecommitteerd.
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een deel van de oorspronkelijke bijdrage van EZ aan de totale projectkosten voor het knooppunt Beek/Born (€ 10,2 mln) wordt ingezet via het regionaal innovatiebeleid in Zuid-oost Nederland.
Garantieregeling Scheepsbouw (ontvangstenmutatie)
Vanwege de later dan verwachte start van de garantieregeling scheepsbouw zullen in 2005 geen aanvragen meer worden gecommitteerd. Hierdoor zullen ook geen premieontvangsten worden gerealiseerd.
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 285,0 | 299,4 | 427,1 | – 0,2 | 427,3 | 726,5 |
Programma-uitgaven | 257,1 | 272,6 | 425,2 | 0,2 | 425,1 | 697,8 |
Operationeel doel A: Optimale ordening en werking energiemarkten | ||||||
– Compensatie Demkolec/stadsverwarming | 29,5 | 45,4 | 30,4 | 30,4 | 75,8 | |
Operationeel doel B: Duurzame energiehuishouding | ||||||
– Programma energie-efficiency | 8,1 | 8,1 | – 1,3 | – 1,3 | 6,8 | |
– Programma efficiency DGO-deel | 3,3 | 2,9 | 0,3 | – 0,1 | 0,5 | 3,2 |
– EINP | ||||||
– Programma duurzame energie | 9,4 | 9,4 | 4,1 | 4,1 | 13,4 | |
– Bijdrage MEP | 176,0 | 176,0 | 176,0 | |||
– Garantie leningen TenneT | 200,0 | 200,0 | 200,0 | |||
– Overige uitgaven duurzame energie | 2,3 | 2,3 | – 0,6 | – 0,6 | 1,6 | |
– CO2-reductieplan | 10,2 | 10,2 | 10,2 | |||
– Joint Implementation | 28,2 | 28,2 | – 0,1 | – 0,1 | 28,2 | |
– Lange Termijn Onderzoek | 47,1 | 47,1 | 47,1 | |||
– TransitieManagement | 20,0 | 20,0 | 4,0 | 4,0 | 24,0 | |
– Bijdrage aan ECN | 30,5 | 30,5 | 0,4 | 0,4 | 30,9 | |
Operationeel doel C: Handhaving niveau voorzieningszekerheid | ||||||
– Doorsluis COVA-heffing | 72,0 | 72,0 | 72,0 | |||
– Beheer Mijnschadestichtingen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– O&O Bodembeheer | 2,2 | 2,2 | 1,2 | 1,2 | 3,4 | |
– Bijdrage aan diverse instituten | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |||
Algemeen | ||||||
– Bijdrage Algemene Energie Raad | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | |
– Diverse programmauitgaven Energie (HFR) | ||||||
– Besluit subsidies investering kennisinfrastructuur (Bsik) | ||||||
– O&O Energie | 3,2 | 3,2 | 0,7 | – 0,1 | 0,8 | 3,9 |
– NL voorzitterschap EU 2004 | ||||||
Apparaatuitgaven | 27,9 | 26,8 | 1,8 | – 0,4 | 2,2 | 28,7 |
– Personeel Energie | 5,7 | 5,6 | 2,2 | 2,0 | 0,2 | 7,8 |
– Bijdrage DGE aan agentschappen | 12,4 | 11,6 | 1,7 | 0,1 | 1,6 | 13,3 |
– Bijdrage JI DGE aan agentschappen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– Uitvoeringskosten agentschappen DGO | 5,7 | 5,6 | – 2,1 | – 2,5 | 0,3 | 3,4 |
– Apparaatuitgaven SodM | 4,1 | 4,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 4,1 |
Uitgaven (totaal) | 253,1 | 269,2 | 235,6 | 26,8 | 208,8 | 504,8 |
Ontvangsten (totaal) | 2 623,6 | 6 416,7 | 346,3 | 345,6 | 0,7 | 6 763,0 |
– Dividendontvangst UCN | ||||||
– Ontvangsten COVA | 72,0 | 72,0 | 72,0 | |||
– Ontvangsten Stadsverwarmingsleningen | 14,0 | 14,0 | ||||
– Aardgasbaten | 4 300,0 | 8 545,0 | 600,0 | 600,0 | 9 145,0 | |
– Bijdrage aan het Fes | – 1 758,0 | – 2 226,0 | – 254,4 | – 254,4 | – 2 480,4 | |
– Ontvangsten zoutwinning | 1,4 | 1,8 | 0,1 | 0,1 | 1,9 | |
– Ontvangsten Fes | 8,1 | 9,8 | 9,8 | |||
– Diverse ontvangsten Energie | 0,2 | 0,2 | 0,6 | 0,6 | 0,7 |
Compensatie Demcolec/stadsverwarming
Ingevolge het arbitraal vonnis in de Demkolec-zaak moet in totaal € 46,2 mln betaald worden.
€ 15,9 mln was reeds beschikbaar. Deze mutatie betreft het restant.
De verplichtingenruimte van het programma duurzame energie is verhoogd ter dekking van (een gedeelte) van de voorgenomen bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam. Het Warmtebedrijf heeft als doel industriële restwarmte te benutten voor verwarming en zal daartoe zorgdragen voor de uitkoppeling van de restwarmte tot en met de levering daarvan aan warmtedistributiebedrijven. Het project leidt tot bevordering van een doelmatige en duurzame energiehuishouding en de reductie c.q. vermijding van de emissie van broeikasgassen.
Deze mutatie heeft betrekking op de overboeking van een op de aanvullende post van het ministerie van Financiën gereserveerde rijksbijdrage ten behoeve van de MEP.
TenneT is de uitvoerder van de MEP-regeling. EZ staat garant voor de door TenneT op te nemen leningen bij het ministerie van FIN (schatkistbankieren) tot een bedrag van maximaal € 200 mln.
Betreft de verhoging van de verplichtingenruimte CO2-reductie in verband met de voorgenomen bijdrage aan het Warmtebedrijf Rotterdam.
Het UKR-budget is opgehoogd met € 4 mln via een bijdrage van het ministerie van LNV aan het OCAP-project (Organische CO2 voor Assimilatie van Planten).
5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5 Internationale economische betrekkingen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 133,2 | 155,4 | 38,6 | 7,2 | 31,4 | 194,0 |
Programma-uitgaven | 92,4 | 107,2 | 17,6 | 6,9 | 10,7 | 124,8 |
Operationeel doel A: Europese Interne markt (oud) | ||||||
– Bijdrage Benelux | ||||||
Operationeel doel B: Vrijmaking internationale handels- en investeringsverkeer | ||||||
– Bijdrage aan diverse organisaties (o.a. WTO) | 3,9 | 4,0 | 4,0 | |||
Operationeel doel C: Bevorderen van internationaal ondernemen | ||||||
– Exportfinanciering BSE | ||||||
– Herverzekering SENO/GOM | 6,9 | 6,9 | 15,5 | 15,5 | 22,4 | |
– PESP | 11,1 | 11,1 | 11,1 | |||
– PSB | 7,3 | 7,3 | 2,5 | 1,2 | 1,3 | 9,8 |
– Instrumentele uitgaven EVD | 3,0 | 3,1 | 5,8 | 5,8 | 8,9 | |
– Exportfinanciering ODA | ||||||
– TA-OM | 5,5 | 5,5 | 5,5 | |||
– IFOM | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |||
– PSO | 51,3 | 65,9 | – 11,5 | – 11,5 | 54,4 | |
– Trustfunds | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||
– PSI ODA | ||||||
– Managementtraining | 2,4 | 2,4 | 0,1 | 0,1 | 2,5 | |
– Overig | 1,5 | 1,5 | 1,5 | |||
Algemeen | ||||||
– Beleidsondersteuning | 0,9 | 0,9 | 1,1 | – 0,1 | 1,2 | 2,0 |
– NL voorzitterschap EU 2004 | ||||||
Apparaatuitgaven | 40,8 | 48,2 | 21,0 | 0,3 | 20,7 | 69,2 |
– Personeel BEB | 7,1 | 7,0 | 2,6 | 2,2 | 0,3 | 9,6 |
– Bijdrage DGBEB aan EVD | 24,5 | 24,1 | 18,3 | – 1,9 | 20,2 | 42,5 |
– Bijdrage DGBEB aan EVD voor regelingen in het kader van internationaal | ||||||
ondernemen | 9,2 | 17,0 | 0,1 | – 0,1 | 0,2 | 17,1 |
Uitgaven (totaal) | 135,5 | 147,4 | 15,5 | 2,1 | 13,3 | 162,9 |
Ontvangsten (totaal) | 1,8 | 1,8 | 10,1 | 10,1 | 11,9 | |
– Ontvangsten gemengde kredieten | 0,7 | 0,7 | 0,7 | |||
– Ontvangsten uit garanties | 10,1 | 10,1 | 10,1 | |||
– Diverse ontvangsten BEB | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
SENO/GOM (Exportbevordering – Herverzekering en ontvangsten kredieten en garanties)
De verhoogde uitgavenraming dient voor de betaling van schadedeclaraties in het kader van deze regeling en voor een storting in de interne reserve SENO/GOM. Een deel van deze uitgaven worden gedekt uit de ontvangstenraming van € 10 mln (desaldering) aan remises (provenuen en premies). De resterende € 5,5 mln wordt verkregen uit de verdeling van de eindejaarsmarge 2004.
Deze mutatie betreft de verdeling van de eindejaarsmarge HGIS 2004 die bij 1e suppletore tijdelijk op dit instrument geplaatst was. De eindejaarsmarge is verdeeld over diverse instrumenten waaronder SENO/GOM (€ 5,5 mln).
De opdracht die DGBEB jaarlijks aan de EVD verstrekt voor de uitvoering van diverse programma’s wordt vanaf dit jaar vóór aanvang van het desbetreffende jaar aangegaan. Om de vervroegde committering mogelijk te maken is eenmalig extra verplichtingenruimte benodigd. Voor de daadwerkelijke kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.
8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES
Artikel 8: Economische analyses en prognoses (bedragen in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 11,5 | 11,5 | 2,0 | 0,2 | 1,8 | 13,5 |
Apparaatuitgaven CPB | 11,5 | 11,5 | 2,0 | 0,2 | 1,8 | 13,5 |
Uitgaven (totaal) | 11,5 | 11,5 | 2,0 | 0,2 | 1,8 | 13,5 |
Ontvangsten (totaal) | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (bedragen in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 164,1 | 174,5 | 6,9 | 5,4 | 51,5 | 231,5 |
Bijdrage aan CBS | 164,1 | 174,5 | 6,9 | 5,4 | 51,5 | 231,5 |
Uitgaven (totaal) | 164,1 | 174,5 | 6,9 | 5,7 | 1,3 | 181,4 |
Ontvangsten (totaal) | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
Om ook op langere termijn de kwaliteit van de statistiekproductie te kunnen garanderen, zal het CBS – gefaseerd in de komende jaren – aanpassingen in zijn organisatie doorvoeren. Mogelijkerwijs leiden deze aanpassingen tot een tijdelijk financieringsprobleem, indien de liquiditeitsbehoefte van het CBS in enig jaar uitgaat boven het voor dat jaar in de EZ-begroting geraamde bijdrage voor deze organisatie. Een kredietfaciliteit, die gemaximeerd wordt op € 50 mln, zal het CBS in staat stellen in deze tijdelijke financieringsbehoefte te voorzien. Na deze tijdelijke additionele financieringsbehoefte, voorziet het CBS op termijn positieve exploitatieresultaten. Deze exploitatieresultaten zullen – voor zover nodig – gebruikt worden voor het aflossen van eventuele aanspraken op de kredietfaciliteit, zodat sprake is van een faciliteit met een budgettair neutraal effect over de jaren heen.
10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 60,3 | 80,6 | 20,9 | – 1,3 | 22,2 | 101,6 |
Programma-uitgaven | 45,4 | 65,6 | 20,3 | – 1,6 | 21,9 | 85,9 |
Operationeel doel A: Efficiënt werkende communicatie- en postmarkt | ||||||
– Bijdrage Internationale Organisaties | 2,2 | 2,2 | 2,2 | |||
– Bijdrage aan OPTA | 3,5 | 4,0 | – 1,4 | 0,0 | – 1,4 | 2,6 |
– NL voorzitterschap EU 2004 | ||||||
Operationeel doel B: Waarborg publieke belangen | ||||||
– Subsidies Kerktelefonie | ||||||
Operationeel doel C: Stimuleren voorzieningen, producten en diensten | ||||||
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen | 20,1 | 20,1 | 20,1 | |||
– ICT- flankerend beleid en administratieve lasten | 12,1 | 15,9 | – 1,9 | – 1,9 | 14,1 | |
– Demonstraties/pilots (Kenniswijk) | 1,0 | 3,0 | 3,3 | – 1,5 | 4,8 | 6,3 |
Algemeen | ||||||
– Beleidsvoorbereiding en evaluatie | 6,5 | 20,3 | 20,3 | – 0,1 | 20,4 | 40,6 |
Apparaatuitgaven | 14,9 | 15,0 | 0,6 | 0,3 | 0,3 | 15,6 |
– Personeel DGTP | 9,0 | 9,0 | 0,9 | 0,2 | 0,7 | 9,9 |
– Transitiekosten DGTP | ||||||
– Materieel DGTP | ||||||
– Bijdrage agentschap Telecom | 5,8 | 6,1 | – 0,3 | 0,1 | – 0,4 | 5,7 |
Uitgaven (totaal) | 75,7 | 106,4 | 13,6 | – 4,4 | 18,0 | 120,0 |
Ontvangsten (totaal) | 14,9 | 28,2 | 0,1 | – 0,7 | 0,8 | 28,3 |
– Personeel DGTP | 0,9 | 0,9 | – 0,7 | – 0,7 | 0,2 | |
– Diversen Telecom | 0,3 | 1,2 | 1,2 | |||
– Kenniswijk | 13,5 | 22,5 | 22,5 | |||
– Ontvangsten OPTA | 0,2 | 0,2 | 0,8 | 0,8 | 1,0 | |
– Overige ontvangsten | 3,4 | 3,4 |
Demonstraties/pilots (Kenniswijk)
In 2005 zal de opdracht worden gegeven voor de inrichting van het Programma Bureau, dat de uitvoering van het project Maatschappelijke Sectoren & ICT gaat ondersteunen. Voorgesteld wordt om het hiervoor beschikbare verplichtingenbudget ad € 3 mln in 2006 te verschuiven naar 2005. Daarnaast is sprake van een herschikking van verplichtingenbudget over de jaren voor het project Kenniswijk, dat uit het Fonds Economische Structuurversterking wordt gefinancierd.
Beleidsvoorbereiding en evaluatie
Deze mutatie heeft als voornaamste reden een terugbetaling op de Zero Base verdeling. In 2003 heeft een verdeling van commerciële FM-frequenties plaatsgevonden, ook wel Zero Base genoemd. Bij deze verdeling is gebruik gemaakt van het zgn. Financieel Instrument. Dit hield in dat per vergunning een vast bedrag betaald moest worden, naast het financiële bod dat deel uitmaakte van de vergelijkende toets. Als gevolg van een rechterlijke uitspraak moet EZ aan een vijftal radiostations het via het Financieel Instrument ontvangen bedrag terugbetalen, inclusief wettelijke rente. De Staat heeft beroep ingesteld tegen de rechterlijke uitspraak.
Artikel 21: Algemeen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 87,7 | 87,7 | 6,2 | 4,1 | 2,1 | 93,9 |
Personeel Algemeen | ||||||
– Personeel stafdienst | 32,7 | 31,6 | 2,2 | 1,4 | 0,8 | 33,8 |
– PIA | 1,0 | 3,9 | – 0,1 | – 0,1 | 3,8 | |
– Centraal Personeel P&O | 10,1 | 4,9 | – 0,1 | – 0,1 | 4,9 | |
– Sociaal Plan | 3,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– Personeel Centraal EZ | 2,5 | 6,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,4 |
– Wachtgeld | 3,6 | 5,9 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 6,0 |
– Sociaal plan | 2,3 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 1,7 | |
– Personeel adviescollege | 0,1 | |||||
– Kenniscentrum Aanbesteden | 2,9 | 0,6 | 2,3 | 2,9 | ||
– Afwikkeling oude verplichtingen | ||||||
Materieel Algemeen | ||||||
– ICT | 7,4 | 12,3 | 0,1 | 0,1 | 12,4 | |
– Inhuur Auditdienst | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | |
– Materieel Auditdienst | ||||||
– Materieel diversen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Materieel Communicatie | 4,6 | 4,1 | – 0,1 | – 0,1 | 0,0 | 3,9 |
– Materieel kernministerie | 17,7 | 14,5 | – 1,0 | 0,8 | – 1,9 | 13,5 |
– Huisvesting | ||||||
– Materieel WJZ | 1,5 | 1,6 | 1,6 | |||
– Afwikkeling oude verplichtingen | ||||||
– Parkeerpost | 0,2 | 0,4 | 2,1 | 1,3 | 0,8 | 2,5 |
Uitgaven (totaal) | 107,0 | 103,1 | 11,1 | 9,0 | 2,1 | 114,2 |
Ontvangsten (totaal) | 6,6 | 5,1 | – 0,4 | – 0,4 | 4,7 | |
– Diverse ontvangsten personeel | 2,9 | 4,0 | 4,0 | |||
– Diverse ontvangsten materieel | ||||||
– Ontvangsten pc-privé | 0,2 | |||||
– Commissie vergoeding vacatie | 0,2 | |||||
– Diverse ontvangsten (buiten)diensten | 2,1 | 1,1 | – 0,4 | – 0,4 | 0,7 | |
– Afdracht Senter | 1,2 |
Kenniscentrum Aanbesteden (PIANOo)
Deze mutatie betreft de bijdrage van VROM aan PIANOo (voorheen Kenniscentrum Aanbesteden).
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e supl. begroting | Mutatie MN 2006 | Mutatie na MN 2006 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | – 43,5 | 10,0 | – 10,0 | – 6,0 | – 4,0 | 0,0 |
– Loonbijstelling | 7,1 | – 7,1 | – 2,9 | – 4,2 | 0,0 | |
– Prijsbijstelling | 3,3 | – 3,3 | – 2,5 | – 0,8 | 0,0 | |
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | 0,0 | |
– Nog te verdelen posten | – 44,0 | – 0,9 | 0,9 | – 0,6 | 1,5 | 0,0 |
Uitgaven (totaal) | – 43,5 | 10,0 | – 10,0 | – 6,0 | – 4,0 | 0,0 |
Betreft de verdeling van de nog resterende middelen voor loonbijstelling.