A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen C en D van deze memorie van toelichting toegelicht.
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 2005 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere aanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 2005 bij derde – en laatste – suppletore begroting met € 98,8 mln verlaagd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 2005 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verhoging plaats ter grootte van € 406,2 mln.
De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota’s: | |||
Stand Miljoenennota 2005 | 1 580,9 | ||
Bij: | Voorjaarsnota 2005 | 122,9 | |
Bij: | Miljoenennota 2006 (Vermoed. uitk. 2005) | 20,2 | |
Bij: | Najaarsnota 2005 | 239,7 | |
Af: | Slotwet | – 98,8 | |
Totaal geraamd | 1 864,9 | ||
Opgenomen in begrotingen: | |||
Vastgestelde begroting 2005 | 1 580,9 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2005 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2005) | 122,9 | ||
Bij: | tweede suppletore begroting 2005 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 2005) | 259,9 | ||
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2005 | 1 963,7 | ||
Slotwetmutatie (verlaging) | – 98,8 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 2005 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2005 | 1 580,9 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2005 | 122,9 | |
Bij: | tweede suppletore begroting 2005 | 259,9 | |
Af: | derde suppletore begroting 2005 (slotwet) | – 98,8 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 1 864,9 | ||
Gerealiseerde uitgaven in 2005 | 1 864,9 | ||
Verschil | 0 |
De verlaging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x € 1 mln):
Ramingen in budgettaire nota’s: | |||
Stand Miljoenennota 2005 | 2 927,3 | ||
Bij: | Voorjaarsnota 2005 | 3 837,0 | |
Bij: | Miljoenennota 2006 (Vermoed. uitk. 2005) | 359,2 | |
Bij: | Najaarsnota 2005 | 11,8 | |
Bij: | Slotwet | 406,2 | |
Totaal geraamd | 7 541,5 | ||
Opgenomen in begrotingen: | |||
Vastgestelde begroting 2005 | 2 927,3 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2005 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2005) | 3 837,0 | ||
Bij: | tweede suppletore begroting 2005 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 2005) | 371,0 | ||
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting 2005 | 7 135,3 | ||
Slotwetmutatie (verhoging) | 406,2 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 2005 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 2005 | 2 927,3 | ||
Bij: | eerste suppletore begroting 2005 | 3 837,0 | |
Bij: | tweede suppletore begroting 2005 | 371,0 | |
Bij: | derde suppletore begroting 2005 (slotwet) | 406,2 | |
Totaal geraamd na de slotwet | 7 541,5 | ||
Gerealiseerde ontvangsten in 2005 | 7 541,5 | ||
Verschil | 0 |
Toelichting bij de begrotingsartikelen
1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 65 276 | 63 640 | 114 919 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 3 639 | 3 012 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 1 094 | 6 224 | |
Mutatie slotwet 2005 | – 3 367 | – 8 395 | – 7 336 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. O&O EP | – 2 016 | 162 | |
2. Ontvangsten Nma | – 5 122 | ||
3. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 351 | – 8 557 | 2 214 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 66 642 | 64 481 | 107 583 |
In 2005 zijn minder beleidsvoorbereidende (nieuw beleid) en beleidsondersteunende onderzoeken uitgevoerd dan was voorgenomen. Daarentegen heeft meer implementatie plaatsgevonden van eerder uitgezette (beleids)onderzoeken.
Als gevolg van lopende procedures is de boeteraming niet gehaald. Wanneer tegen een besluit van de NMa beroep of bezwaar wordt aangetekend, heeft dat opschortende werking voor de betaling. Het moment van daadwerkelijk ontvangen van de boetes is daardoor lastig in te schatten.
2 BEVORDEREN VAN INNOVATIEKRACHT
Artikel 2: Bevorderen van innovatiekracht
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 427 399 | 529 176 | 135 374 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 14 369 | – 19 348 | 7 449 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 15 785 | – 15 643 | – 2 748 |
Mutatie slotwet 2005 | – 37 344 | 4 360 | – 33 410 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Bijdrage aan Syntens | – 21 372 | 4 605 | |
2. Smartmix | – 9 785 | – 1 577 | |
3. Bijdrage DGOI aan Octrooicentrum Nederland | – 2 940 | – 2 408 | |
4. Ontvangsten uit het FES | – 21 775 | ||
5. Ontvangsten TOP | – 9 923 | ||
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 3 247 | 3 740 | – 1 712 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 420 209 | 498 545 | 106 665 |
De committering aan Syntens voor het jaar 2006 is niet geheel in 2005 verstrekt. De oorzaak hiervan is dat aanvullende informatie op het businessplan 2006 is opgevraagd, met name over de exacte prestaties in 2006 en de opbouw van de daarvoor benodigde subsidies. De committering in december 2005 betrof slechts een voorschot van € 11,4 voor de eerste 3 maanden van 2006.
Doordat de besluitvorming ten aanzien van twee uit de Fes-enveloppe voor innovatieprogramma’s/toponderzoek voorgestelde projecten (WCFS+ en Scheidingstechnologie) nog niet volledig is afgerond, zijn minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk geraamd. Deze projecten zouden deels met Smartmix-middelen worden gefinancierd.
De bijdrage aan Octrooicentrum Nederland was € 2,9 mln lager dan geraamd, in verband met kostenmeevallers bij dit agentschap.
In 2005 zijn de kasuitgaven voor innovatieprojecten die uit het Fes worden gefinancierd in totaal € 21,8 mln lager uitgevallen dan geraamd. Dit bedrag is het saldo van lagere uitgaven voor BSIK en de regeling Innovatiesubsidies Samenwerkingsprojecten (resp. € 21,7 en 4,1 mln) en hogere uitgaven voor de Kennis- en innovatie-impuls (€ 4,0 mln). De lagere uitgaven voor de BSIK en IS zijn veroorzaakt door minder voorschotten en afrekeningen dan geraamd. Voor de Kennis- en innovatie-impuls zijn de uitgaven hoger uitgevallen dan geraamd omdat de uitvoering sneller loopt dan verwacht.
De ontvangsten voor de TOP waren € 9,9 mln lager dan geraamd, in verband met enkele omvangrijke terugontvangsten die wel waren verwacht maar niet zijn gerealiseerd.
3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3: Een concurrerend ondernemingsklimaat
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 787 004 | 280 147 | 26 815 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 31 708 | 20 524 | 24 700 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 98 396 | – 4 977 | 1 130 |
Mutatie slotwet 2005 | – 59 750 | – 27 824 | – 20 510 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Borgstellingen MKB | – 52 003 | – 443 | |
2. Centraal deel IPR | – 8 822 | – 6 175 | |
3. Scheepsbouw | – 8 798 | ||
4. Ontvangsten REB | – 22 264 | ||
5. Ontvangsten BBMKB | 5 175 | ||
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 1 075 | – 12 408 | 3 421 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 857 358 | 267 870 | 32 135 |
De plafondverhoging van € 78 mln (garantieverplichtingen) eerder dit jaar als gevolg van de positieve verwachtingen van de banken bleek niet volledig nodig te zijn.
Betreft de resterende ruimte t.a.v. IPR-centraal. Een aantal projectaanvragen bleek onvol-doende committeringsrijp om nog in 2005 te worden afgewikkeld. De overgebleven ruimte dient in het kader van de Langman-afspraken door te schuiven naar 2006.
De uitfinanciering van de reeds aangegane verplichtingen voor de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw (TROS) verloopt minder snel dan verwacht werd.
De eindafrekening van het ISP-V/IPR-programma voor het Noorden is als gevolg van een samenloop met de afrekening in Brussel in 2005 niet meer tot afronding gekomen. De hiermee samenhangende ontvangst zal in 2006 plaatsvinden.
De hogere ontvangsten BBMKB worden met name veroorzaakt door enkele grote terugontvangsten op uitbetaalde verliesdeclaraties.
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 284 986 | 253 136 | 2 623 649 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 14 448 | 16 064 | 3 793 050 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 427 082 | 235 563 | 346 302 |
Mutatie slotwet 2005 | 14 147 | – 1 344 | 469 608 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Doorsluis COVA-heffing | 6 022 | 6 022 | |
2. Bijdrage aan agentschappen | 5 753 | – 7 743 | |
3. Aardgasbaten | 479 738 | ||
4. Diverse ontvangsten DGE | – 13 417 | ||
5. Ontvangsten COVA | 6 022 | ||
6. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 372 | 377 | – 2 735 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 740 663 | 503 419 | 7 232 609 |
De COVA-heffing is in 2005 € 6 mln hoger uitgevallen dan begroot. De heffing wordt volledig doorgesluisd naar COVA ter dekking van de kosten van aanhouding van de strategische voorraden aardolieproducten.
De hogere bijdrage van DGE aan agentschappen betreft de vergoeding voor uitvoerende activiteiten door SenterNovem in het kader van energieonderzoekprogramma’s. Het betreft activiteiten die aanvullend voor 2006 in opdracht zijn gegeven.
De aardgasbaten zijn hoger dan geraamd, met name doordat de olieprijs hoger is uitgevallen. Hiervan wordt 42,4% afgedragen aan het FES. Tevens zijn ontvangsten uit hoofde van de Common Area baten verwerkt (netto € 162 mln). Zier hiervoor ook de Voorjaarsnota 2005 (Kamerstukken II 2004–2005, 30 105, nr. 1, pagina 63)
De terugontvangsten van in het verleden door Novem BV verstrekte leningen voor energiebesparingsprojecten zijn niet, zoals eerder geraamd, in 2005 gerealiseerd. Naar de huidige inzichten zullen deze in 2006 worden ontvangen.
5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5: Internationale economische betrekkingen
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 133 246 | 135 456 | 1 815 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 22 163 | 11 964 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 38 599 | 15 452 | 10 080 |
Mutatie slotwet 2005 | – 13 826 | – 23 125 | 510 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Programma Samenwerking Opkomende Markten | – 7 173 | – 9 669 | |
2. Technische Assistentie Opkomende Markten | – 4 971 | – 1 533 | |
3. Bijdrage DGBEB aan agentschappen | – 3 024 | – 2 096 | |
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 1 342 | – 9 827 | 510 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 180 182 | 139 747 | 12 405 |
Er zijn minder verplichtingen aangegaan omdat PSOM (Programma Samenwerking Opkomende Markten) later is opengesteld dan aanvankelijk verwacht werd. Hierdoor vonden ook minder betalingen plaats.
Deze mutatie wordt veroorzaakt doordat de TAOM regeling in 2005 is stopgezet.
In 2005 zijn de uitvoeringskosten lager uitgevallen vanwege aflopende regelingen (o.a. EFI en BSE) en wijzigingen in de uitvoering van regelingen, b.v. SENO GOM in het kader van de integratie met EKV.
8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES
Artikel 8: Economische analyses en prognoses
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 11 545 | 11 545 | 43 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | – 51 | – 51 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 1 989 | 2 014 | 1 462 |
Mutatie slotwet 2005 | – 172 | – 203 | – 76 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 13 311 | 13 305 | 1 429 |
9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 164 135 | 164 135 | |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 10 400 | 10 400 | |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 56 949 | 6 949 | 14 993 |
Mutatie slotwet 2005 | 10 291 | 291 | |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Bijdrage aan CBS | 10 291 | 291 | |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 241 775 | 181 775 | 14 993 |
Betreft een rekening-courantkrediet, dat middels een convenant is afgesloten met het Ministerie van Financiën eind 2003/ begin 2004 in het kader van de ZBO-vorming van het CBS. De mutatie betreft alleen een verplichting en heeft geen kasgevolgen.
10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € 1000)
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 60 289 | 75 660 | 14 890 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | 20 355 | 30 698 | 13 316 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 20 920 | 13 561 | 140 |
Mutatie slotwet 2005 | – 9 251 | – 27 214 | – 6 095 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Beleidsvoorbereiding en evaluaties | – 5 273 | – 11 538 | |
2. Kenniswijk | – 2 395 | – 11 374 | – 11 374 |
3. Ontvangsten DGTP | 5 317 | ||
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | – 1 583 | – 4 302 | 38 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 92 313 | 92 705 | 22 251 |
Het voorgenomen beleid t.a.v. de afschakeling van analoge televisie is nog niet uitgevoerd. Hierdoor is een bedrag van € 3 mln (zowel kas als verplichtingen) onbenut gebleven. Verder is een bedrag van ongeveer € 2 mln voor de afwikkeling van de ontvangstklachten AM/FM frequenties onbenut gebleven.
De beoordeling van een aantal ingediende aanvragen heeft in 2005 niet meer plaats kunnen vinden. Hierdoor zijn minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk verwacht werd. De kasuitgaven verlopen langzamer dan verwacht en schuiven door naar latere jaren via het Fes.
De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van de uitgifte van de vergunningen voor PAMR (Public Access Mobile Radio) eind 2005. Door de vergunningontvangers is een bedrag van ongeveer € 5,1 mln betaald.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 87 692 | 106 980 | 6 606 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | – 38 | – 3 908 | – 1 532 |
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 6 209 | 11 097 | – 350 |
Mutatie slotwet 2005 | – 4 900 | – 13 817 | 3 139 |
Specificatie mutatie slotwet: | |||
1. Kenniscentrum aanbesteden | – 2 530 | – 2 230 | |
2. ICT | – 2 400 | – 1 446 | |
3. Centraal personeel P&O | – 2 439 | – 5 162 | |
4. Overige niet beleidsmatig relevante mutaties | 2 469 | – 4 979 | 3 139 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 88 963 | 100 352 | 7 863 |
Omdat het kenniscentrum PIANOo aan het einde van 2005 is opgericht zijn de uitgaven lager geweest (€ 2,2 mln) dan oorspronkelijk werd verwacht.
Betreft het lager uitvallen van ICT-ontwikkelkosten door lagere inhuurkosten ten aanzien van een aantal ICT-projecten.
De centrale personeelsbudgetten van EZ zijn in 2005 gesplitst in een budget waarvoor P&O beslissingbevoegd is ten aanzien van de uitgaven en een budget waarvoor P&O geen beslissingsbevoegdheid heeft. Voor P-Direkt zijn de kasuitgaven minder dan oorspronkelijk geraamd. Dit komt doordat het consortium zich heeft teruggetrokken uit de oprichting van P-Direkt en de Minister van Bestuurlijke Vernieuwing de Tweede Kamer heeft medegedeeld vooralsnog het project te stoppen.
23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN
Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (in € 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 4 211 | 4 211 | 3 206 |
Mutatie 1e suppl. begroting 2005 | |||
Mutatie 2e suppl. begroting 2005 | 25 | ||
Mutatie slotwet 2005 | – 1 468 | – 1 493 | 332 |
Stand slotwet 2005 (= realisatie 2005) | 2 743 | 2 743 | 3 538 |
D. OVERZICHTEN VAN BATEN EN LASTEN EN KASSTROOMOVERZICHTEN VAN DE BATEN-LASTENDIENSTEN
Baten-lastendienst
SenterNovem Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 47 670 | 0 | 0 | 47 670 | 53 874 | 6 204 |
Omzet VROM | 32 790 | 0 | 0 | 32 790 | 34 051 | 1 261 |
Opbrengst overige departementen | 7 860 | 0 | 0 | 7 860 | 7 713 | – 147 |
Opbrengst derden | 2 940 | 0 | 0 | 2 940 | 4 765 | 1 825 |
Overige baten | 1 500 | 0 | 0 | 1 500 | 0 | – 1 500 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 92 760 | 0 | 0 | 92 760 | 100 403 | 7 643 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 70 940 | 0 | 0 | 70 940 | 78 064 | 7 124 |
* materiële kosten | 16 100 | 0 | 0 | 16 100 | 14 168 | – 1 932 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 180 | 180 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 3 940 | 0 | 0 | 3 940 | 3 212 | – 728 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval egalisatierekening | – 710 | 0 | 0 | – 710 | – 707 | 3 |
Dotaties voorzieningen | 500 | 0 | 0 | 500 | 5 021 | 4 521 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 90 770 | 0 | 0 | 90 770 | 99 938 | 9 168 |
Saldo van baten en lasten | 1 990 | 0 | 0 | 1 990 | 465 | – 1 525 |
Baten-lastendienst SenterNovem
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2005
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1)+ (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005 | 1 374 | 0 | 0 | 1 374 | 9 742 | 11 116 |
2. Totaal operationele kasstroom | 4 221 | 0 | 0 | 4 221 | – 9 444 | – 5 223 |
Totaal investeringen (-/-) | – 3 949 | 0 | 0 | – 3 949 | 2 031 | – 1 918 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 57 | 57 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 3 949 | 0 | 0 | – 3 949 | 2 088 | – 1 861 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 1 990 | 0 | 0 | – 1 990 | 1 657 | – 333 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 1 990 | 0 | 0 | – 1 990 | 1 657 | – 333 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 | – 344 | 0 | 0 | – 344 | 4 043 | 3 699 |
(= 1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 30 617 | 0 | 0 | 30 617 | 29 341 | – 1 276 |
Opbrengst overige departementen | 6 107 | 0 | 0 | 6 107 | 7 916 | 1 809 |
Opbrengst derden | 682 | 0 | 0 | 682 | 1 892 | 1 210 |
Rentebaten | 40 | 0 | 0 | 40 | 113 | 73 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 37 446 | 0 | 0 | 37 446 | 39 262 | 1 816 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | £ | |||||
* personele kosten | 16 413 | 0 | 0 | 16 413 | 18 358 | 1 945 |
* materiële kosten | 19 069 | 0 | 0 | 19 069 | 20 388 | 1 319 |
Rentelasten | 131 | 0 | 0 | 131 | 0 | – 131 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 740 | 0 | 0 | 740 | 414 | – 326 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 475 | 0 | 0 | 475 | 64 | – 411 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 36 828 | 0 | 0 | 36 828 | 39 224 | 2 396 |
Saldo van baten en lasten | 618 | 0 | 0 | 618 | 38 | – 580 |
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2005
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005 | 8 399 | 0 | 0 | 8 399 | 1 934 | 10 333 |
2. Totaal operationele kasstroom | 577 | 0 | 0 | 577 | – 72 | 505 |
Totaal investeringen (-/-) | – 400 | 0 | 0 | – 400 | – 2 830 | – 3 230 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 51 | 51 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 400 | 0 | 0 | – 400 | – 2 779 | – 3 179 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 618 | 0 | 0 | – 618 | 618 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 642 | 0 | 0 | – 642 | 642 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 1 260 | 0 | 0 | – 1 260 | 1 260 | 0 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 | 7 316 | 0 | 0 | 7 316 | 343 | 7 659 |
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |
Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 13 978 | 0 | 0 | 13 978 | 13 568 | – 410 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 200 | 0 | 0 | 200 | 323 | 123 |
Rentebaten | 35 | 0 | 0 | 35 | 130 | 95 |
Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 11 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 14 213 | 0 | 0 | 14 213 | 14 032 | – 181 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 7 118 | 0 | 0 | 7 118 | 7 091 | – 27 |
* materiële kosten | 5 941 | 0 | 0 | 5 941 | 5 612 | – 329 |
Rentelasten | 11 | 0 | 0 | 11 | 15 | 4 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 830 | 0 | 0 | 830 | 636 | – 194 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 250 | 0 | 0 | 250 | 182 | – 68 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 14 150 | 0 | 0 | 14 150 | 13 536 | – 614 |
Saldo van baten en lasten | 63 | 0 | 0 | 63 | 496 | 433 |
Baten-lastendienst Octrooicentrum Nederland
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2005
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005 | 3 513 | 0 | 0 | 3 513 | 3 304 | 6 817 |
2. Totaal operationele kasstroom | 255 | 0 | 0 | 255 | 1 155 | 1 410 |
Totaal investeringen (-/-) | – 1 000 | 0 | 0 | – 1 000 | 599 | – 401 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 000 | 0 | 0 | – 1 000 | 602 | – 398 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 119 | 0 | 0 | – 119 | – 73 | – 192 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | – 200 | – 200 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 174 | 0 | 0 | – 174 | 174 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 293 | 0 | 0 | – 293 | – 99 | – 392 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 | 2 475 | 0 | 0 | 2 475 | 4 962 | 7 437 |
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |
Slotwet
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf stand ontwerpbegroting naar de stand van slotwet/rekening
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 5 351 | 0 | 0 | 5 351 | 5 909 | 558 |
Opbrengst overige departementen | 23 722 | 0 | 0 | 23 722 | 25 217 | 1 495 |
Opbrengst derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 25 | 0 | 0 | 25 | 319 | 294 |
Buitengewone baten | 770 | 0 | 0 | 770 | 566 | – 204 |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 29 868 | 0 | 0 | 29 868 | 32 011 | – 2 143 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
* personele kosten | 18 384 | 0 | 0 | 18 384 | 17 030 | – 1 354 |
* materiële kosten | 8 073 | 0 | 0 | 8 073 | 7 687 | – 386 |
Rentelasten | 703 | 0 | 0 | 703 | 484 | – 219 |
Afschrijvingskosten | ||||||
* materieel | 4 021 | 0 | 0 | 4 021 | 2 909 | – 1 112 |
* immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 161 | 0 | 0 | 161 | 805 | 644 |
Buitengewone lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 31 342 | 0 | 0 | 31 342 | 28 915 | – 2 427 |
Saldo van baten en lasten | – 1 474 | 0 | 0 | – 1 474 | 3 096 | 4 570 |
Slotwet
Kasstroomoverzicht per 31 december 2005
Bedragen in EUR 1 000
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | (5) | (6) = (1) + (2) + (3) + (5) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutatie 1e suppletore begroting | Mutatie 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | Mutatie slotwet | Stand slotwet |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005 | 4 435 | 0 | 0 | 4 435 | 8 054 | 12 489 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2 097 | 0 | 0 | 2 097 | 2 690 | 4 787 |
Totaal investeringen (-/-) | – 4 995 | 0 | 0 | – 4 995 | 1 348 | – 3 647 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 995 | 0 | 0 | – 4 995 | 1 348 | – 3 647 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing op leningen (-/-) | – 3 584 | 0 | 0 | – 3 584 | – 3 122 | – 6 706 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 3 584 | 0 | 0 | – 3 584 | – 3 122 | – 6 706 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 | – 2 047 | 0 | 0 | – 2 047 | 8 970 | 6 923 |
(= 1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |