A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringsparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpasing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingsvoorschriften geregeld.
Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringsparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.
Over eventuele rechtmatigheidsfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringsparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.
Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.
De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.
In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.
De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «.... komt voor de accountantsdienst van het ministerie van .....voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).
Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M. C. F. Verdonk
1. | Inleiding | 4 | ||
2. | Het beleid | 4 | ||
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 | ||
2.2 | De beleidsartikelen | 8 | ||
11 | Nederlandse rechtsorde | 8 | ||
12 | Rechtspleging en rechtsbijstand | 8 | ||
13 | Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding | 9 | ||
14 | Jeugd | 11 | ||
15 | Vreemdelingen | 12 | ||
16 | Integratie | 15 | ||
17 | Internationale rechtsorde | 16 | ||
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 16 | ||
Niet-beleidsartikel 91 Algemeen | 16 | |||
Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien | 17 | |||
Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven | 18 | |||
Bijlage 1: Definitieve openingsbalans Gemeenschappelijke Beheerorganisatie | 19 |
Dit is de 1e suppletore begroting 2006 van het Ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2006.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2006, de mutaties betreffende nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2006, de mutaties 1e suppletore begroting 2006, de stand 1e suppletore begroting 2006 en de mutaties 1e suppletore begroting 2006 voor de jaren 2007 tot en met 2010 inclusief nota’s van wijzingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2006.
Vervolgens worden bij het beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en overige politiek relevante mutaties toegelicht.
De eindejaarsmarge 2005 (circa € 29,5 miljoen), de loonbijstelling (€ 62,9 miljoen) en de prijsbijstelling (€ 33,2 miljoen) zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» is een tweetal taakstellingen verwerkt. Deze worden bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 toegelicht.
In de begroting 2006 is de indicatieve openingsbalans van de Gemeenschappelijke Beheersorganisatie (GBO) weergegeven. Deze 1e suppletore begroting 2006 bevat de definitieve openingsbalans van de GBO (bijlage 1). De controle van deze openingsbalans heeft geleid tot een goedkeurende accountantsverklaring.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Voorjaarsnota)bedragen x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 5 421 699 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Ontwikkelingen rechtspraak | 12 | 8 500 |
2) Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI | 13 | 5 412 |
3) Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus) | 13 | 13 608 |
4) Eerwraak | 13 | 1 925 |
5) Terrorisme | 13 | – 2 900 |
6) Asiel: IND instroom | 15 | 24 420 |
7) Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers) | 15 | 33 100 |
8) IND: Vernieuwing IND | 15 | 14 500 |
9) IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges | 15 | 13 800 |
10) Inburgering oudkomers | 16 | 38 200 |
11) Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM) | 16 | 22 500 |
12) Breed Initiatief Maatschappelijke Binding | 16 | 10 000 |
Overige mutaties | 127 192 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 5 731 956 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties
De Raad verwacht in 2006 een verdere toename van de instroom ten opzichte van 2005. De instroom van zaken blijkt in 2005 (evenals in 2003 en 2004) in de sectoren civiel, bestuur en kanton fors gestegen. Op basis van een uitgebreide meerjarige analyse over de periode 1999–2005 van de groei in de sectoren civiel en bestuur wordt de komende jaren een verdere groei verwacht in het zaaksaanbod. Door middel van een verhoging van de bijdrage aan de Raad van € 8,5 miljoen wordt aan een deel van de benodigde capaciteitsbehoefte tegemoet gekomen.
2) Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI
Als gevolg van de brand op Schiphol-Oost wordt DJI nu ook voor de andere inrichtingen geconfronteerd met striktere eisen tot naleving van de brandveiligheid van de brandweer en andere lokale instanties. Om te voorkomen dat inrichtingen door deze eisen buiten gebruik gesteld moeten worden, is het treffen van additionele maatregelen onontkoombaar. Het gaat hierbij om gebouwelijke (o.a. automatische branddetectiesystemen), maar ook om organisatorische maatregelen (o.a. het versterken van de personele bezetting in de nachtelijke uren). Vanaf 2006 wordt hiermee een start gemaakt en circa € 5,4 miljoen toegevoegd aan operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
3) Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)
Naar aanleiding van de evaluatie van de Schiedammer parkmoord is het verbeterprogramma «Versterking Opsporing en Vervolging» opgesteld. De doelen van dit programma zijn:
– versterking van het vertrouwen in politie en Openbaar Ministerie;
– versterking kwaliteit en professionaliteit, teneinde de criminaliteit daadkrachtig en effectief te kunnen bestrijden;
– een zichtbaar transparante en integere werkwijze.
Daartoe wordt bij het OM vooral geïnvesteerd in capaciteit voor complexe onderzoeken, het organiseren van tegenspraak en review en forensische opsporing. Bij het NFI hebben de investeringen vooral betrekking op capaciteit voor duidelijker rapporteren, versterking kwaliteit plaats delict en forensische intake, de invoering van de landelijke sporendatabank en de organisatie van 24 uurs-beschikbaarheid.
De Tweede Kamer heeft «Eergerelateerd geweld» aangewezen als «groot project». Voor de opzet van een programma-organisatie die de verdere uitwerking van de projecten voor haar rekening moet nemen, wordt in 2006 de operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» met circa € 1,9 miljoen verhoogd.
In het kader van terrorismebestrijding wordt voor de oprichting van de Dienst Speciale Interventies (DSI), als onderdeel van de KLPD, in 2006 van operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» een bedrag van € 2,9 miljoen overgeboekt naar BZK.
Voor 2006 wordt een hogere asielinstroom verwacht van 500 asielzoekers. Daarnaast is sprake van een tijdelijke extra instroom van asielbeoordelingen van 3 700 als gevolg van «14-1 brieven» en bezwaren. Dit vergt extra capaciteitsinzet. Op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt in 2006 circa € 24,4 miljoen toegevoegd.
7) Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers)
De bezetting in de COA-opvang is hoger dan geraamd. De bezetting is voor 2006 (op basis van de realisatie over 2005) naar boven bijgesteld, wat tevens een doorwerking heeft voor 2007 en verder. De belangrijkste oorzaak van de hogere bezetting is de aanmerkelijk lagere uitstroom. De uitstroom uit de opvang is lager uitgevallen, omdat de uitplaatsing van de statushouders en het aantal verwijderingen uit de opvang lager is. Operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt om deze reden met € 33,1 miljoen verhoogd in 2006.
Naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer (TK 30 240, nrs. 1–2) heeft het Kabinet ingestemd met een aantal verbetermaatregelen. Op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» wordt in 2006 € 14,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de reductie van beslistermijnen en programmakosten. Momenteel wordt inzichtelijk gemaakt wat de mogelijke financiële consequenties zijn voor de overige maatregelen en de meerjarige doorwerking daarvan. De resultaten zullen worden verwerkt in de ontwerpbegroting 2007.
9) IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges
In de begroting 2006 is het doorberekenen van de kosten van procesvertegenwoordigers van de IND in de leges als besparing opgenomen. Het rechtstreeks doorberekenen aan de burger is juridisch vooralsnog niet mogelijk. Daardoor ontstaat in 2006 een besparingsverlies van € 13,8 miljoen.
Een latere ingangsdatum van de Wet Inburgering (WI) heeft tot gevolg dat nieuwkomers in de tweede helft 2006 een traject moet worden aangeboden tegen de hogere prijzen volgens het huidige stelsel. Hierdoor resteren minder middelen voor het aanbieden van oudkomerstrajecten. Om in 2006 ongeveer hetzelfde aantal inburgeringstrajecten voor oudkomers te realiseren als in 2005 (ca. 15 000), wordt het budget op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» verhoogd met € 38,2 miljoen.
11) Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM)
De commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen (PaVEM) is ingesteld om de gemeenten te ondersteunen in hun streven om meer vrouwen te laten participeren. Voor de jaren 2006 en 2007 zijn extra middelen vrijgemaakt voor de emancipatie van allochtone vrouwen via inburgering. Het gaat om een bedrag van € 22,5 miljoen per jaar ten laste van de Justitiebegroting (operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden»). Dit budget was bedoeld als co-financieringsbudget voor gemeenten. Vanwege het wegvallen van ESF-financiering is door het kabinet besloten in de jaren 2006 en 2007€ 22,5 miljoen beschikbaar te stellen als compensatie.
12) Breed Initiatief Maatschappelijke Binding
In het kader van Breed Initiatief Maatschappelijke Binding (BIMB) wordt op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» € 10 miljoen beschikbaar gesteld voor een uitbreiding van het aantal antidiscriminatiebureaus en voor landelijke integratie-activiteiten. Ook wordt binnen de beschikbare middelen de mogelijkheid bezien om een leenfaciliteit voor taalcursussen op niveau 3 tot en met 5 vorm te geven.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2006 | 1 017 389 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Asiel: Meevaller COA 2005 | 15 | 35 000 |
2) Asiel: Ontvangsten ODA | 15 | – 24 806 |
Overige mutaties | 2 433 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 030 016 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Vooruitlopend op de eindafrekening COA heeft het COA aangegeven over 2005 een positief resultaat te hebben behaald. Hierdoor vloeit € 35 miljoen terug van het COA naar de Justitie-begroting. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt derhalve € 35 miljoen terug ontvangen van het COA.
De kosten van de eerstejaars opvang van asielzoekers worden ten laste van het ODA-budget gebracht. De gemiddelde verblijfsduur van de eerstejaars opvang is op basis van realisatiegegevens aangepast van 11 maanden naar 9 maanden. Onder andere als gevolg hiervan wordt de ontvangstenraming in 2006 neerwaarts bijgesteld met circa € 24,8 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf».
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 929 | 0 | – 3 225 | 12 704 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 |
Waarvan juridisch verplicht | 11 801 | |||||||
Apparaat-uitgaven | 15 929 | 0 | – 3 225 | 12 704 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 327 | 0 | – 119 | 5 208 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 327 | 0 | – 119 | 5 208 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 10 602 | 0 | – 3 106 | 7 496 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 10 602 | 0 | – 3 106 | 7 496 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 209 618 | 10 850 | 44 892 | 1 265 360 | 52 376 | 51 822 | 51 604 | 51 613 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 264 035 | |||||||
Programma-uitgaven | 1 209 618 | 10 850 | 44 892 | 1 265 360 | 52 376 | 51 822 | 51 604 | 51 613 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 801 142 | 10 000 | 27 667 | 838 809 | 35 151 | 34 597 | 34 379 | 34 388 |
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 756 742 | 10 000 | 18 471 | 785 213 | 34 955 | 34 401 | 3 4 183 | 34 192 |
12.1.2 Hoge Raad | 24 871 | 0 | 0 | 24 871 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1.3 Overige diensten | 19 529 | 0 | 9 196 | 28 725 | 196 | 196 | 196 | 196 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 408 476 | 850 | 17 225 | 426 551 | 17 225 | 17 225 | 17 225 | 17 225 |
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 375 648 | 850 | 17 225 | 393 723 | 17 225 | 17 225 | 17 225 | 17 225 |
12.2.2 Overig | 32 828 | 0 | 0 | 32 828 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 178 606 | 0 | 4 961 | 183 567 | 4 961 | 4 961 | 4 961 | 4 961 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 170 237 | 0 | 4 961 | 175 198 | 4 961 | 4 961 | 4 961 | 4 961 |
Toelichting op beleidsartikel 12
Op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» zal als gevolg van de toenemende zaaksinstroom naar verwachting voor een bedrag van bijna € 5 miljoen in 2006 aan meeropbrengsten uit griffierechten optreden. De meeropbrengsten zullen worden ingezet ter financiering van een deel van de benodigde capaciteitsuitbreiding bij de rechtspraak, naast de eerder genoemde € 8,5 miljoen ten behoeve van ontwikkelingen bij de rechtspraak (zie paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 8,5 miljoen toegelicht.
Op grond van eerdere afspraken met de Raad voor de rechtspraak (zie 2e suppletore begroting 2004) wordt éénmalig een bedrag van € 9 miljoen toegevoegd aan het eigen vermogen van de Raad voor de rechtspraak.
Autonome groei civiele toevoegingen
In 2005 is het aantal civiele toevoegingen met circa vijf procent gestegen. Om deze stijging in de komende jaren op te vangen moet de capaciteit structureel op het (gerealiseerde) niveau van 2005 gebracht worden, te weten 196 800. Op dit moment is een capaciteit beschikbaar van structureel 188 600 zaken. Voor deze capaciteitsstijging is op basis van de kostprijs een bedrag van € 6 miljoen benodigd op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel».
Asiel: Rechtsbijstand, instroom asiel
In de begroting 2006 werd nog uitgegaan van een instroom in 2006 van 10 000 asielzoekers. De verwachte instroom 2006 is inmiddels verhoogd tot 10 500, waardoor ook de vraag naar rechtsbijstand met 500 toeneemt. Op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt daarom € 0,85 miljoen toegevoegd.
Rechtsbijstand: bewaringszaken
Op basis van de PMJ-doorrekening blijkt dat de beschikbare capaciteit onvoldoende is om aan de behoefte te voldoen. Door deze middelen (circa € 9,1 miljoen) toe te voegen aan operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt de capaciteit voor rechtsbijstand bij bewaringszaken op het niveau gebracht van het daadwerkelijke aantal zaken bij de Vreemdelingenkamers. Het gaat daarbij om uitgaven in het kader van vreemdelingenbewaring.
Zie toelichting bij de uitgaven van dit beleidsartikel.
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 081 816 | – 1 200 | 1 851 | 2 082 467 | 34 215 | 30 600 | 31 061 | 26 805 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 956 256 | |||||||
Programma-uitgaven | 2 081 816 | – 1 200 | 1 851 | 2 082 467 | 34 215 | 30 600 | 31 061 | 26 805 |
13.1 Preventieve maatregelen | 7 950 | 0 | 377 | 8 327 | 126 | 127 | 1 776 | 1 776 |
13.1.1 Dienst Justis | 228 | 0 | 0 | 228 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.1.2 Overig | 7 722 | 0 | 377 | 8 099 | 126 | 127 | 1 776 | 1 776 |
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek | 61 762 | – 850 | 15 794 | 76 706 | 25 075 | 28 528 | 31 047 | 31 047 |
13.2.1 NFI | 42 476 | 0 | 0 | 42 476 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.2.2 Overig | 19 286 | – 850 | 15 794 | 34 230 | 25 075 | 28 528 | 31 047 | 31 047 |
13.3 Handhaving en vervolging | 510 023 | 300 | 3 507 | 513 830 | 2 064 | 2 048 | 2 048 | 2 048 |
13.3.1 Rechtshandhaving | 15 688 | 300 | – 4 892 | 11 096 | – 2 072 | – 1 565 | – 464 | 3 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 494 335 | 0 | 8 399 | 502 734 | 4 136 | 3 613 | 2 512 | 2 045 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 448 298 | – 650 | – 16 407 | 1 431 241 | 7 370 | 317 | – 3 390 | – 6 646 |
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 051 030 | 0 | – 10 854 | 1 040 176 | 5 472 | 5 251 | 5 251 | 5 251 |
13.4.2 DJI-TBS | 131 022 | 0 | – 5 012 | 126 010 | – 5 046 | – 5 034 | – 5 039 | – 5 039 |
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties | 139 830 | 0 | – 3 295 | 136 535 | – 1 471 | – 1 471 | – 1 471 | – 1 471 |
13.4.4 SRN – taakstraffen | 40 735 | 0 | 0 | 40 735 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.4.5 CJIB | 80 186 | 0 | 2 174 | 82 360 | 8 477 | 1 633 | – 2 069 | – 5 325 |
13.4.6 Overig | 5 495 | – 650 | 580 | 5 425 | – 62 | – 62 | – 62 | – 62 |
13.5 Slachtofferzorg | 29 273 | 0 | 603 | 29 876 | 603 | 603 | 603 | 603 |
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 12 063 | 0 | 615 | 12 678 | 615 | 615 | 615 | 615 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 17 210 | 0 | – 12 | 17 198 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 |
13.6 Terrorismebestrijding | 24 510 | 0 | – 2 023 | 22 487 | – 1 023 | – 1 023 | – 1 023 | – 2 023 |
13.6.1 NCTb | 21 510 | 0 | – 2 023 | 19 487 | – 1 023 | – 1 023 | – 1 023 | – 2 023 |
13.6.2 IND | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 707 847 | 1 300 | 998 | 710 145 | – 4 222 | – 4 222 | – 4 222 | – 4 222 |
Waarvan Boeten & Transacties | 691 960 | 0 | 465 | 692 425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan Pluk ze | 10 789 | 1 300 | 531 | 12 620 | 1 031 | 1 031 | 1 031 | 1 031 |
Toelichting op beleidsartikel 13
Incidentele verlaging budgettair kader DJI
Als onderdeel van de uitvoering van de Justitiebegroting 2006 wordt de bijdrage aan het agentschap DJI op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» éénmalig verlaagd met € 18 miljoen.
Mede vanwege het, in 2005 ingezette, zeer terughoudende verlofbeleid en de hogere instroom in de TBS wordt een verdere oploop van de behoefte aan TBS-plaatsen verwacht. Het realiseren van extra TBS-plaatsen neemt veel tijd in beslag. Derhalve wordt reeds nu begonnen met de voorbereidende werkzaamheden hiertoe en wordt in 2006 operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met circa € 1,6 miljoen verhoogd. Overigens zullen in verband met het parlementair onderzoek naar de TBS nog geen onomkeerbare stappen worden ondernomen.
Overheveling TBS-uitbreidingsmiddelen naar AFBZ (naar VWS)
In verband met de uitbreidingen van de capaciteit in de TBS-sector wordt de AWBZ-component in de beschikbare uitbreidingsmiddelen voor een bedrag van circa € 5,2 miljoen overgeheveld van artikel 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» naar het Ministerie van VWS voor het AFBZ (Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten).
Gevolgen Schipholbrand: Brandpreventie inrichtingen DJI
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 5,4 miljoen toegelicht.
Verbeterprogramma opsporing en vervolging (Posthumus)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 13,6 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van – € 2,9 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 1,9 miljoen toegelicht.
Correctie Amendement 30 300 VI NR. 51: Voortzetting subsidieproject HEKTOR
Bij de toelichting op niet-beleidsartikel 91 wordt deze mutatie met een omvang van € 0,6 miljoen toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 754 240 | 0 | – 2 301 | 751 939 | 13 881 | 11 151 | 4 461 | 3 531 |
Waarvan juridisch verplicht | 736 351 | |||||||
Programma-uitgaven | 754 240 | 0 | – 2 301 | 751 939 | 13 881 | 11 151 | 4 461 | 3 531 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 330 705 | 0 | – 7 969 | 322 736 | 1 081 | – 439 | – 4 999 | – 5 759 |
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 101 717 | 0 | 2 316 | 104 033 | – 2 394 | – 2 394 | – 2 394 | – 2 394 |
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | 16 930 | 0 | 324 | 17 254 | 324 | 324 | 324 | 324 |
14.1.3 Bureaus jeugdzorg – (gezins-) voogdij | 163 316 | 0 | 7 677 | 170 993 | 13 557 | 12 037 | 7 477 | 6 717 |
14.1.4 Overig | 48 742 | 0 | – 18 286 | 30 456 | – 10 406 | – 10 406 | – 10 406 | – 10 406 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 377 564 | 0 | 5 560 | 383 124 | 12 692 | 11 482 | 9 352 | 9 182 |
14.2.1 DJI – jeugd | 298 899 | 0 | – 6 642 | 292 257 | 100 | 100 | 100 | 100 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 23 929 | 0 | 5 200 | 29 129 | 5 200 | 5 200 | 5 200 | 5 200 |
14.2.3 HALT | 11 913 | 0 | 0 | 11 913 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.2.4 Bureau’s jeugdzorg – jeugdreclassering | 42 823 | 0 | 7 002 | 49 825 | 7 392 | 6 182 | 4 052 | 3 882 |
14.3 Voogdij ama’s | 45 971 | 0 | 108 | 46 079 | 108 | 108 | 108 | 108 |
14.3.1 NIDOS – opvang | 35 015 | 0 | 0 | 35 015 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.3.2 NIDOS – voogdij | 10 956 | 0 | 108 | 11 064 | 108 | 108 | 108 | 108 |
Ontvangsten | 12 339 | 0 | 324 | 12 663 | 324 | 324 | 324 | 324 |
Toelichting op beleidsartikel 14
Overboeking productiemiddelen jeugdzorg (naar VWS)
In het kader van het traject optimalisering zorgaanbod voor jeugdigen met ernstige gedragsproblemen wordt in 2006 € 7,2 miljoen overgeheveld naar VWS van operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Op dit artikel worden de kosten van de sector JJI verantwoord voor zowel civiel- als strafrechtelijk geplaatste jeugdigen. De totale productietaakstelling JJI wordt als gevolg van deze overheveling met 94 plaatsen neerwaarts bijgesteld. VWS creëert met de overgehevelde middelen zorgaanbod voor civielrechtelijk geplaatste jeugdigen, waardoor de druk op de justitiële jeugdinrichtingen wordt verminderd.
Op diverse deelgebieden binnen het jeugdbeleid zijn structureel middelen beschikbaar gesteld. De enveloppe jeugd betreft in 2006 in totaal € 14 miljoen. Deze middelen zijn als volgt aan de diverse dienstonderdelen toebedeeld:
– Op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» is het uitgavenkader voor 2006 verhoogd met € 7,1 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de groei van aantal ondertoezichtstellingen bij de Bureau’s Jeugdzorg. Het gaat hier om 1244 extra zaken.
– Op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» is het uitgavenkader voor 2006 verhoogd met € 6,9 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de groei van het aantal zaken jeugdreclassering (inclusief samenloop). Totaal gaat het hier om 1 821 extra zaken.
De afgelopen twee jaren heeft de Raad voor de Kinderbescherming op de operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» een onderuitputting die in relatie gezien moet worden met de overschrijding op 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd». Dit laat zich verklaren doordat de begrote uitgaven van civiele en strafzaken respectievelijk taakstraffen zich anders verhouden dan de gerealiseerde uitgaven. Het betreft hier diverse posten waaronder ook het bedrijfsinformatiesysteem KBPS. Een deel van de uitgaven in het kader van het bedrijfsinformatiesysteem KBPS wordt gerealiseerd op artikel 14.2, terwijl het budget voor dit systeem op operationele doelstelling 14.1 staat. Derhalve wordt van operationele doelstelling 14.1 € 5,2 miljoen overgeboekt naar operationele doelstelling 14.2.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 831 331 | – 300 | 112 534 | 943 565 | 64 946 | 45 066 | 15 305 | 10 680 |
Waarvan juridisch verplicht | 938 141 | |||||||
Programma-uitgaven | 831 331 | – 300 | 112 534 | 943 565 | 64 946 | 45 066 | 15 305 | 10 680 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 131 167 | 0 | 53 320 | 184 487 | 19 175 | 4 800 | 2 000 | 2 000 |
15.1.1 IND | 131 167 | 0 | 53 320 | 184 487 | 19 175 | 4 800 | 2 000 | 2 000 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 428 111 | – 300 | 44 549 | 472 360 | 31 294 | 32 894 | 9 294 | 6 494 |
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 418 352 | – 300 | 40 254 | 458 306 | 27 794 | 31 794 | 9 194 | 6 494 |
15.2.2 Overige instellingen | 9 759 | 0 | 4 295 | 14 054 | 3 500 | 1 100 | 100 | 0 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 272 053 | 0 | 14 665 | 286 718 | 14 477 | 7 372 | 4 011 | 2 186 |
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 130 550 | 0 | 0 | 130 550 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 52 654 | 0 | 0 | 52 654 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.3.3 IND | 82 630 | 0 | 4 046 | 86 676 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 1 900 |
15.3.4 Overig | 6 219 | 0 | 10 619 | 16 838 | 12 577 | 5 472 | 2 111 | 286 |
Ontvangsten | 103 676 | 0 | 10 194 | 113 870 | – 22 884 | – 12 863 | – 13 083 | – 13 429 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Vanwege de hogere instroom is het nodig meer capaciteit in te zetten. De belangrijkste stijging doet zich voor bij Verblijfsvergunningen Regulier (VVR) en VVR bezwaar. Hiervoor wordt op operationele doelstelling 15.1 «Vreemdelingen – Verblijfsrechten vreemdelingen» € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld.
Asiel: Bezetting COA (incl. vervolgaanvragers)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 33,1 miljoen toegelicht.
Zorgwet Voorwaardelijke Vergunning tot Verblijf (VVTV)
Op grond van de Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de afwikkeling van de zorgplicht voor zogenaamde ex-VVTV’ers in procedure. Daartoe worden van rijkswege vergoedingen verstrekt aan de gemeenten. Deze tegemoetkoming blijft bestaan zolang er recht is op zorg op grond van de invoeringswet Vreemdelingenwet 2000. Door vertraagde uitstroom uit de VVTV is het noodzakelijk het budget op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» te verhogen met € 3,7 miljoen voor enerzijds de bevoorschotting 2006 en anderzijds hogere nabetalingen op grond van de afrekeningen over voorgaande jaren van de gemeenten.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 24,4 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 14,5 miljoen toegelicht.
Het project beëindiging leefgelden ex-amv’s is in 2005 gestart en heeft als doelgroep alleenstaande voormalig minderjarige vreemdelingen (zogenaamde 18+). Deze groep ontvangt via het Nidos leefgelden. Nidos kan pas stoppen met het betalen van leefgelden aan een ex-amv wanneer het COA een beëindigingsbesluit heeft opgesteld. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt hiervoor € 8,3 miljoen beschikbaar gesteld.
Door de verhoogde instroom van het aantal asielzoekers en de «beperkte» verwerkingscapaciteit op het aanmeldcentrum (AC) was de capaciteit van de Tijdelijke noodvoorziening (TNV) te laag. Middels verhoging van de TNV capaciteit met 400 plaatsen is de druk op de capaciteit van het AC tijdelijk verlicht. Op operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt hiervoor circa € 5,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Opvang amv’s 15–18 jr. op nieuwe amv-campusplaatsen
Conform de wensen van de Tweede Kamer worden op de beveiligde amv-campussen een aantal verbeteringen gerealiseerd. Het betreft 24-uursbegeleiding, scholingstrajecten (leerwerktrajecten) alsook bouwkundige aanpassingen in de centra. Voor dit doel wordt in 2006 € 2 miljoen beschikbaar gesteld op operationele doelstelling 15.2«Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf».
Asiel: Aanpassing RVA aan Nibud-normen
De huidige hoogte voor eetgelden liggen voor alle leeftijdsgroepen lager dan de huidige Nibud-normen. In dit kader wordt de RVA-uitkering (onderdeel eetgeld) vanaf 2006 gefaseerd op het gewenste Nibud-niveau gebracht. In 2006 wordt operationele doelstelling 15.2 «Vreemdelingen – Opvang gedurende beoordeling verblijf» verhoogd met circa € 4,4 miljoen.
Door het Kabinet is besloten dat er een project-DG wordt aangesteld voor de herinrichting van de vreemdelingenketen. De daarmee samenhangende afzonderlijke terugkeerorganisatie moet o.a. leiden tot een betere sturing van de keten en minder versnippering in de werkprocessen. De minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie wordt direct verantwoordelijk voor de inzet van de mensen en middelen van de organisaties die primair betrokken zijn bij de uitvoering van het terugkeerbeleid. Hiervoor is op operationele doelstelling 15.3 «Vreemdelingen – Terugkeer vreemdelingen» voor 2006 circa € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld.
De toename van instroom bewaringszaken (9 000 in 2006 en 12 000 voor 2007 e.v.) veroorzaakt een stijging in de aantallen Habeas Corpus beroepen en daarmee extra kosten voor procesvertegenwoordiging. Op operationele doelstelling 15.3 «Vreemdelingen – Terugkeer vreemdelingen» wordt in 2006 € 1,9 miljoen voor dit doel toegevoegd.
IND: Niet doorberekenen kosten PV in leges
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 13,8 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 35 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 24,8 miljoen toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 318 810 | 2 000 | 38 001 | 358 811 | 1 574 | – 20 926 | – 20 926 | – 20 926 |
Waarvan juridisch verplicht | 346 527 | |||||||
Programma-uitgaven | 318 810 | 1 300 | 38 001 | 358 111 | 1 574 | – 20 926 | – 20 926 | – 20 926 |
16.1 Inburgering etnische minderheden | 270 070 | 0 | 33 001 | 303 071 | – 3 426 | – 25 926 | – 25 926 | – 25 926 |
16.1.1 Gemeenten | 270 070 | 0 | 33 001 | 303 071 | – 3 426 | – 25 926 | – 25 926 | – 25 926 |
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen | 48 740 | 1 300 | 5 000 | 55 040 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB) | 31 237 | 0 | 0 | 31 237 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.2.2 Overig | 17 503 | 1 300 | 5 000 | 23 803 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Ontvangsten | 5 154 | 0 | – 4 700 | 454 | – 16 109 | – 20 983 | – 27 926 | – 30 926 |
Toelichting op beleidsartikel 16
Extra integratietrajecten allochtone vrouwen (Taaltotaal PaVEM)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 22,5 miljoen toegelicht.
Als gevolg van het wegwerken van achterstanden uit 2005 bij de IND zijn in 2006 2 759 meer nieuwkomers ingestroomd in de inburgering dan in de ramingen waren opgenomen. Het inburgeringsbudget op operationele doelstelling 16.1 «Integratie – Inburgering etnische minderheden» wordt met circa € 6,2 miljoen verhoogd.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 38,2 miljoen toegelicht.
Breed Initiatief Maatschappelijke Binding
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 10 miljoen toegelicht.
In het nieuwe inburgeringsstelsel is een kredietfaciliteit opengesteld. O.a. als gevolg van de vertraging van het nieuwe inburgeringsstelsel wordt de thans ingeboekte leenfaciliteit met – € 38,7 miljoen aangepast.
Zie toelichting bij de uitgaven van dit beleidsartikel.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 765 | 0 | 0 | 1 765 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 599 | |||||||
Apparaat-uitgaven | 1 765 | 0 | 0 | 1 765 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 765 | 0 | 0 | 1 765 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 765 | 0 | 0 | 1 765 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 195 820 | 0 | – 6 339 | 189 481 | – 9 664 | – 8 020 | – 683 | – 8 235 |
Programma-uitgaven | 22 296 | 0 | – 13 354 | 8 942 | – 5 446 | – 5 534 | 1 819 | – 5 733 |
91.1 Algemeen | 22 296 | 0 | – 13 354 | 8 942 | – 5 446 | – 5 534 | 1 819 | – 5 733 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 22 296 | 0 | – 13 354 | 8 942 | – 5 446 | – 5 534 | 1 819 | – 5 733 |
Apparaat-uitgaven | 174 205 | 0 | 7 015 | 181 220 | – 4 218 | – 2 486 | – 2 502 | – 2 502 |
91.1 Algemeen | 174 205 | 0 | 7 015 | 181 220 | – 4 218 | – 2 486 | – 2 502 | – 2 502 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 174 205 | 0 | 7 015 | 181 220 | – 4 218 | – 2 486 | – 2 502 | – 2 502 |
Ontvangsten | 8 467 | 0 | 850 | 9 317 | 850 | 850 | 850 | 850 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Er wordt op operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» circa € 7,6 miljoen van 2006 naar 2007 en 2009 doorgeschoven, in verband met de vertraging van de nieuwbouw voor Europol.
Correctie Amendement 30 300 VI NR. 51: Voortzetting subsidieproject HEKTOR
Door middel van deze correctie wordt het uitgavenbudget voor project Hektor (€ 0,6 miljoen), zoals dat in amendement 30 300 VI nr. 51 wordt beschreven, bij de juiste operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» geplaatst.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 930 | 0 | 124 387 | 123 457 | 92 131 | 90 686 | 91 464 | 91 456 |
Apparaat-uitgaven | – 930 | 0 | 124 387 | 123 457 | 92 131 | 90 686 | 91 464 | 91 456 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 930 | 0 | 124 387 | 123 457 | 92 131 | 90 686 | 91 464 | 91 456 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 930 | 0 | 124 387 | 123 457 | 92 131 | 90 686 | 91 464 | 91 456 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
De eindejaarsmarge 2005 (circa € 29,5 miljoen) is verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen die voor de eindejaarsmarge in aanmerking komen.
Er is voor 2006 een bedrag van circa € 33,2 miljoen ontvangen voor prijsbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Er is voor 2006 een bedrag van circa € 62,9 miljoen ontvangen voor loonbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2006 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Algemene efficiencytaakstelling agentschappen, ZBO’s en departementen
Bij de moties Algemene Politieke Beschouwingen was € 23 miljoen aan efficiencytaakstelling nog niet belegd. Conform de indertijd gemaakte afspraken is deze taakstelling bij Voorjaarsnota over de departementen verdeeld. De taakstelling bedraagt voor Justitie voor 2006 circa € 2,1 miljoen en wordt bij Vermoedelijke Uitkomsten over de Justitie-onderdelen doorbelast.
Bij Voorjaarsnota 2005 is een taakstelling Adviesraden opgelegd. Deze is nu verdeeld over de specifieke Justitie-onderdelen.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2006 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2006 | Stand 1e suppl. 2006 | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 969 | 0 | 457 | 2 426 | 957 | 957 | 957 | 957 |
Programma-uitgaven | 1 969 | 0 | 457 | 2 426 | 957 | 957 | 957 | 957 |
93.1 Geheim | 1 969 | 0 | 457 | 2 426 | 957 | 957 | 957 | 957 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 1 969 | 0 | 457 | 2 426 | 957 | 957 | 957 | 957 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |