(A) ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
In maart 2005 is door de Minister van Financiën met de Tweede Kamer overleg gevoerd over de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) regeldruk en controletoren en de naar aanleiding daarvan door het kabinet in december 2004 gedane voorstellen. Tijdens het algemeen overleg op 2 en 3 maart 2005 en in de brief van 9 maart 2005 (Kamerstukken II, 29 949 en 29 950, nr. 5) is toegezegd de getrouwbeeldverklaring van de departementale auditdiensten parallel aan de gewijzigde bedrijfsvoeringparagraaf over het verslagjaar 2006 in te voeren. De departementen hebben sindsdien belangrijke voortgang geboekt met het treffen van de hiervoor noodzakelijke maatregelen. Om op het ingroeitraject naar met name de getrouwbeeldverklaring geen wettelijke obstakels te laten ontstaan, dienen enkele bepalingen in de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) te worden aangepast. Dat zal regulier gebeuren via het moderniseringsproject van die wet dat thans gaande is. Om de getrouwbeeldverklaring al over het jaar 2006 te kunnen toepassen is echter een tijdelijke – op het jaar 2006 gerichte – afwijking van de wet nodig. Dat gebeurt via het onderhavige wetsartikel. Het betreft concreet de aanpassing van artikel 66, vijfde en zesde lid, van de CW 2001. De gewijzigde insteek voor de bedrijfsvoeringparagraaf in het jaarverslag leidt niet tot een aanpassing van de CW 2001. De inhoud van die paragraaf wordt in de Rijksbegrotingvoorschriften geregeld.
Samengevat komen de wijzigingen in de bedrijfsvoeringparagraaf en in de accountantsverklaring op het volgende neer.
Over eventuele rechtmatigheidfouten en -onzekerheden die de terzake gestelde artikelsgewijze tolerantiegrenzen te boven gaan, zal door de betrokken minister in de bedrijfsvoeringparagraaf van zijn departementaal jaarverslag worden gerapporteerd. De departementale auditdienst verstrekt bij het aldus opgestelde jaarverslag (en saldibalans) een getrouwbeeldverklaring in plaats van een zogenaamde eisenverklaring. De getrouwbeeldverklaring heeft betrekking op de elementen die onder a tot en met d van het nieuwe zesde lid van artikel 66 in de CW 2001 zijn opgenomen. Daarbij beoordeelt de auditdienst op grond van onderdeel b of de rapportage over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering klopt en op grond van onderdeel d of er in het jaarverslag eventueel sprake is van strijdigheid tussen de gepresenteerde financiële informatie en de opgenomen beleidsinformatie.
Om aan te sluiten bij de in artikel 58 gehanteerde terminologie wordt in lid 6 van artikel 66 gesproken van deugdelijke weergave in plaats van de in accountantskring gebruikelijke formulering van getrouwe weergave. Daarmee wordt echter hetzelfde bedoeld. Het is geen bezwaar dat de accountant in zijn verklaring het begrip getrouwe weergave gebruikt.
De oordeelsvorming van de Rekenkamer blijft ten opzichte van het verleden ongewijzigd.
In het oude vijfde lid van artikel 66 kan de reikwijdte van de accountantsverklaring (een verklaring omtrent de financiële informatie in het jaarverslag en de saldibalans) worden geschrapt. De reikwijdte staat thans geheel in het zesde lid.
De formulering van de aanhef van het onderhavige wetsartikel luidende: «...komt voor de accountantsdienst van het ministerie van .....voor het jaar 2007 als volgt te luiden» is zodanig gekozen, dat de accountantsdienst de gewijzigde reikwijdte van de verklaring zowel dient toe te passen met betrekking tot het departementale jaarverslag van het betrokken departement als met betrekking tot een eventueel niet-departementaal jaarverslag waarvoor de betrokken minister verantwoordelijk is (zoals bijvoorbeeld een jaarverslag van een begrotingsfonds of van een van de begrotingshoofdstukken I, II, IV of IXA).
Er wordt in de wettekst nog gesproken van accountantsdienst in plaats van auditdienst, omdat die terminologie in de Comptabiliteitswet 2001 nog wordt gehanteerd. Bij de voorziene modernisering van de Comptabiliteitswet zal accountantsdienst worden vervangen door auditdienst.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Met de Voorjaarsnota zijn verschillende wijzigingen in de uitgavenbegroting aangebracht. Tot de belangrijkste kunnen worden gerekend de toekenning van € 65,8 miljoen voor loonbijstelling 2006 en de toekenning van € 59,1 miljoen voor prijsbijstelling 2006. Daarnaast is een aantal overhevelingen tussen de departementen verwerkt wat leidt tot een verlaging van per saldo € 25,9 miljoen.
Deze wijzigingen zijn voorlopig gestald op het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien. Een andere belangrijke wijziging is de eindejaarsmarge 2005, die met een bedrag van € 75,7 miljoen aan het defensiebudget is toegevoegd. Van dit bedrag is het HGIS-deel op de uitgavenbegroting voor crisisbeheersingsoperaties verhoogd met € 22,3 miljoen. Een belangrijke wijziging in de ontvangstenbegroting is de verlaging daarvan met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie van Navo-projecten en een bijstelling van de raming verkoopopbrengsten met een bedrag van – € 15,0 miljoen.
De uitvoering van de migratieplannen om per 2007 te komen tot een volledig gevulde en op de taken afgestemde organisatie is in volle gang. De reorganisatietrajecten en het daaraan verbonden (her)plaatsen van personeel is een weerbarstige materie die meer tijd in beslag neemt en meer obstakels te zien geeft dan oorspronkelijk voorzien. Dit leidt tot een druk op de personele exploitatie die, zonder ingrijpen, kan uitmonden in een significante budgettaire overschrijding. Op dit moment worden ter zake aanvullende acties in gang gezet. Het streven is de migratieplannen nog dit jaar volledig uit te voeren. Ophoging van de personele exploitatie in deze suppletore begroting is dan ook niet aan de orde. In de tweede suppletore begroting zullen de budgettaire kaders voor de personele exploitatie 2006 definitief worden afgestemd op de personele omvang en samenstelling naar de inzichten van dat moment.
Per begrotingsartikel zijn de wijzigingen naar aard en oorzaak gerangschikt in een tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleidsmatige mutaties zijn ook omvangrijke autonome mutaties toegelicht. De wijzigingen van deze eerste suppletore begroting 2006 hebben grotendeels een beleidsmatig karakter.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006, met € 154,738 miljoen te verhogen, respectievelijk met € 34,948 miljoen te verlagen.
De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2006 (Kamerstukken II, 2005–2006, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:
Stand geautoriseerde begroting 2006 € 7 768,660 miljoen
Wijzigingen 1e suppletore begroting 2006 + € 154,738 miljoen
Voorjaarsnota 2006 € 7 923,398 miljoen
Stand geautoriseerde begroting 2006 € 362,685 miljoen
Wijzigingen 1e suppletore begroting 2006 – € 34,948 miljoen
Voorjaarsnota 2006 € 327,737 miljoen
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties
Artikel | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 70 | 80 | 90 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 (incl. NvW) | 213,5 | 629,4 | 1 470,8 | 609,4 | 371,7 | 2 190,3 | 656,2 | 1,8 | – 24,4 | 1 650,0 | 7 768,7 |
Belangrijkste suppletore mutaties | |||||||||||
1) Definitieve eindejaarsmarge 2005 | 22,3 | – 12,9 | – 0,9 | – 51,2 | 11,8 | – 179,3 | 49,5 | 235,3 | 1,1 | 75,7 | |
2) Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 23,8 | – 23,2 | 77,0 | – 7,1 | 188,1 | – 79,1 | – 224,0 | 44,6 | 0,0 | ||
3) Overhevelingen tussen departementen | 46,2 | 0,1 | – 2,7 | – 69,1 | – 0,4 | – 25,9 | |||||
4) Toekenning loonbijstelling | 65,8 | 65,8 | |||||||||
5) Toekenning prijsbijstelling | 59,1 | 59,1 | |||||||||
6) Regeling personeelsvoorziening (Art 20) | 21,8 | – 21,8 | 0,0 | ||||||||
7) Bijstelling ontvangsten | – 19,9 | – 19,9 | |||||||||
0,0 | |||||||||||
0,0 | |||||||||||
0,0 | |||||||||||
Afrondingsverschillen | 0,0 | 0.1 | 0,0 | – 0.1 | – 0,1 | ||||||
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 303,8 | 640,4 | 1 446,8 | 635,2 | 373,7 | 2 199,0 | 626,6 | 1,8 | 20,9 | 1 675,3 | 7 923,4 |
1. Definitieve eindejaarsmarge 2005
De toevoeging van in totaal € 75,7 miljoen aan het defensiebudget betreft de doorwerking in 2006 van de eindejaarsmarge 2005 en is inclusief het HGIS-deel.
2. Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Tussen de defensieonderdelen zijn verschillende budgetten overgeheveld. Deze hebben onder andere betrekking op de ontvlechting voor energie, IV-exploitatie, wetenschappelijk onderzoek en een andere verdeling van de uitgaven (niet zijnde HGIS-uitgaven attachés) voor internationale functies.
3. Overhevelingen tussen departementen
De overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verlaging van uitgavenbegroting met € 25,9 miljoen. Dit bedrag is onder andere het gevolg van het (anticiperen op) het eerder bereikte onderhandelingsresultaat over de arbeidsvoorwaarden. In de komende jaren bestaat een overschot aan arbeidsvoorwaardengeld. Vanaf 2017 slaat dit overschot om in tekorten, met name in verband met het overgangsregime voor functioneel leeftijdsontslag. Via een intertemporele schuif worden de overschotten ingezet om de tekorten in de latere jaren te compenseren, waardoor in alle jaren tot en met 2030 een sluitend beeld ontstaat. In 2006 is hiermee een bedrag van – € 134,7 miljoen gemoeid. Door de beëindiging van de interim-uitkering in 2005 vinden in 2006 nabetalingen plaats. Defensie is hiervoor gecompenseerd met een bedrag van € 15,1 miljoen.
Voor de vervanging van twee in Afghanistan gecrashte Chinook helikopters worden middelen beschikbaar gesteld (€ 30,0 miljoen in 2006). Ook wordt de gederfde verkoopopbrengst van een gecrashte Apache-helikopter (waarvan verkoop was voorzien) gecompenseerd. In het verlengde daarvan wordt rekening gehouden met waarschijnlijke materieelverliezen als gevolg van operationele inzet. Dit is nodig om de inzetgereedheid van de krijgsmacht op peil te houden.
In het kader van civiel-militaire samenwerking is dit jaar (€ 23,4 miljoen) en in latere jaren extra geld beschikbaar voor explosievenopruiming en nucleaire-biologische-chemische (NBC) bescherming.
Vanwege de autonome groei van het luchtverkeer zal de komende jaren meer inzet van de Koninklijke marechaussee nodig zijn. Met het amendement Herben zijn hiervoor extra middelen beschikbaar gekomen.
Als uitkomst van de algemene politieke beschouwingen zijn afspraken gemaakt over de verdeling van een efficiencytaakstelling. Deze heeft betrekking op huisvesting van ZBO’s en baten-lastendiensten en bedraagt voor Defensie € 3,9 miljoen.
Van het ministerie van Buitenlandse Zaken is een bedrag van € 45,7 miljoen ontvangen voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties en een bedrag van € 0,5 miljoen voor CIMIC-Afghanistan. Van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is een bedrag van € 0,145 miljoen ontvangen voor de overname van enkele contracten voor de Kustwacht Nederland. Naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn de volgende bedragen overgemaakt: € 0,4 miljoen voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid, € 2,7 miljoen voor de jaarlijkse exploitatiekosten van het C-2000 communicatiesysteem en € 0,014 miljoen voor de bijdrage van Defensie in het Rijkstraineeprogramma.
4. Uitdeling loonbijstelling 2006
Met de toekenning van € 65,8 miljoen voor loonbijstelling 2006 kan het loongebouw 2006 op het niveau worden gebracht van het in oktober 2001 gesloten en nog steeds vigerende arbeidsvoorwaardenakkoord. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.
5. Uitdeling prijsbijstelling 2006
Met de toekenning van € 59,1 miljoen voor prijsbijstelling 2006 kan het prijspeil worden aangepast. Tijdens de verdere uitvoering van de begroting zal dit bedrag worden uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.
6. Regeling personeelsvoorziening UCBO
Met de vakbonden is overeengekomen dat de voorziening bij vredes- en humanitaire operaties (VVHO) met ingang van 1 januari 2006 wordt verhoogd. Deze VVHO-toelage bestaat uit een onbelaste onkostenvergoeding en een afkoopbedrag voor extra en onregelmatige werktijden. De verhoging bedraagt € 40 per persoon per dag. Hiermee rekening houdend zijn de verwachte uitgaven van alle lopende en nieuwe operaties aangepast met in totaal € 21,8 miljoen.
De uitgavenbegroting is neerwaarts aangepast met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties
Artikel | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 70 | 80 | 90 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 (incl. NvW) | 1,4 | 22,8 | 37,3 | 14,2 | 8,0 | 60,5 | 27,7 | 0,0 | 0,0 | 190,8 | 362,7 |
Belangrijkste suppletore mutaties | |||||||||||
1) Bijstelling ontvangsten Navo | – 19,9 | – 19,9 | |||||||||
2) Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten | – 15,0 | – 15,0 | |||||||||
Afrondingsverschillen | – 0,1 | ||||||||||
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1,4 | 22,8 | 37,3 | 14,2 | 8,0 | 60,5 | 27,7 | 0,0 | 0,0 | 155,9 | 327,7 |
De ontvangstenbegroting is neerwaarts aangepast met € 19,9 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten. Gezien de onderhandelingsresultaten en verschuivingen van geplande materieelverkopen wordt de raming verkoopopbrengsten voor 2006–2011 bijgesteld. Voor 2006 gaat het om een bedrag van € 15 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 213 500 | 90 262 | 303 762 | 18 000 | 18 000 | 18 000 | 18 000 | |
Uitgaven | ||||||||
Operaties | ||||||||
EUFOR Operatie Althea | 22 000 | – 3 000 | 19 000 | |||||
EUPM | 2 000 | – 1 750 | 250 | |||||
KFOR | 0 | 100 | 100 | |||||
PSO/EU contributies | 5 000 | – 1 000 | 4 000 | |||||
Afdracht premie/koopsom pensioenen | 4 000 | 0 | 4 000 | |||||
Stabilisatiemacht Irak (SFIR) | 5 000 | 0 | 5 000 | |||||
NATO Training Mission Irak (NTM-I) | 0 | 650 | 650 | |||||
ISAF PRT Afghanistan | 12 000 | 1 800 | 13 800 | |||||
ISAF Afghanistan Apaches/F-16 | 12 000 | 1 500 | 13 500 | 13 500 | 15 700 | |||
ISAF/HQ ISAF | 500 | 2 000 | 2 500 | 1 200 | 1 000 | |||
ISAF STAGE III (Afghanistan Zuid) | 0 | 149 300 | 149 300 | 127 600 | 130 700 | |||
Enduring Freedom | 12 000 | – 1 000 | 11 000 | |||||
SRF | 0 | 7 700 | 7 700 | |||||
CTF150 | 6 000 | 3 300 | 9 300 | |||||
Overige operaties | 3 700 | – 538 | 3 162 | |||||
CIMIC-projecten | 500 | 500 | ||||||
Voorziening crisisbeheersingoperaties | 69 300 | – 69 300 | 0 | 42 000 | 42 000 | 42 000 | 42 000 | |
Totaal Operaties | 153 500 | 90 262 | 243 762 | 184 300 | 189 400 | 42 000 | 42 000 | |
Contributies | ||||||||
VN-contributies | 60 000 | 0 | 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | |
Totaal Contributies | 60 000 | 0 | 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | |
Totale uitgaven | 213 500 | 0 | 90 262 | 303 762 | 124 300 | 129 400 | – 18 000 | – 18 000 |
Ontvangsten | 1 407 | 0 | 1 407 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
CIMIC projecten | 500 | 500 | |
Doorwerking eindejaarsmarge | 22 262 | 22 262 | |
Wijziging VVHO-toelagen | 21 800 | 21 800 | |
Overheveling van Buitenlandse zaken t.b.v. UCBO | 45 700 | 45 700 | |
Wijziging nieuwe en lopende operaties | 69 300 | 69 300 | |
Vermindering voorziening operaties | – 69 300 | – 69 300 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 90 262 | 90 262 | |
Totaal mutaties | 90 262 | 90 262 |
Het ministerie van Defensie is met de vakbonden overeengekomen dat de voorziening bij vredes- en humanitaire operaties (VVHO) met ingang van 1 januari 2006 wordt aangepast. Deze VVHO-toelage bestaat uit een onbelaste onkostenvergoeding en een afkoopbedrag voor extra en onregelmatige werktijden. De mutatie van € 21,8 miljoen beslaat alle lopende en nieuwe operaties. Compensatie van deze mutatie vindt plaats uit de arbeidsvoorwaardengelden.
De raming van additionele uitgaven voor de EUFOR operatie Althena is aangepast aan de afloop van mandaatperiode op 2 juni 2006.
ISAF Stage III (Afghanistan zuid)
Op 3 februari 2006 heeft het Kabinet ingestemd met de Nederlandse bijdrage aan ISAF stage III. De Nederlandse bijdrage omhelst ongeveer 1 370 militairen en duurt 28 maanden, inclusief de periode van deployment. Door de uitbreiding van de Taskforce Unit neemt het aantal militairen met 170 toe ten opzichte van de gemelde omvang van 1 200 militairen. Vanaf het begin van het opbouwen tot en met het einde van bijdrage is luchtsteun beschikbaar door de aanwezigheid van Apaches en F-16’s. De additionele uitgaven van het F-16 detachement zullen door de besluitvorming over Stage III ook meerjarig doorwerken.
NATO Training Mission Irak (NTM-I)
Op 10 februari 2006 heeft het Kabinet besloten om de Nederlandse deelname (omvang 15 militairen) aan NTM-I te verlengen met een half jaar tot medio augustus 2006. De stafofficieren binnen het NTM-I hoofdkwartier vervullen functies variërend van administratieve ondersteuning tot training van Irakese staven.
De mutatie betreft een overheveling van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van CIMIC-activiteiten in Baghlan (Afghanistan) door het Nederlandse Provincial Reconstruction Team.
Het budget voor VN-contributies is vastgesteld op structureel € 60 miljoen. Het laat zich, bij ongewijzigd beleid, aanzien dat dit voor 2006 afdoende zal zijn. Het budget VN-contributies wordt met de ontwerpbegroting 2007 vanaf 2007 structureel overgeheveld naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Wijziging nieuwe en lopende operaties
De in de begroting opgenomen voorziening crisisbeheersingsoperaties van € 69,3 miljoen is over de in 2006 uit te voeren operaties verdeeld. In deze verdeling is ook rekening gehouden met de bijdrage van € 45,7 miljoen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de doorwerking van de eindejaarsmarge uit 2005. De verdeling heeft grotendeels betrekking op de deelname aan ISAF Stage III.
Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 586 789 | 0 | 6 946 | 597 843 | 1 427 | 1 425 | 1 437 | 1 433 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Commandant ZSK Nederland | 438 306 | 9 869 | 448 175 | 231 | 231 | 231 | 231 | |
Commandant ZSK Caribisch Gebied | 53 600 | 1 405 | 55 005 | 1 251 | 1 249 | 1 261 | 1 257 | |
Opleidingen | 81 373 | – 200 | 81 173 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | |
Militaire bijstand en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | |||||
Explosievenopruiming | 1 584 | 0 | 1 584 | |||||
Kustwacht Nederland | 4 833 | 145 | 4 978 | 145 | 145 | 145 | 145 | |
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba | 6 236 | 0 | 6 236 | |||||
Totaal programmauitgaven | 585 932 | 0 | 11 219 | 597 152 | 1 427 | 1 425 | 1 437 | 1 433 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando ZSK | 32 823 | – 165 | 32 658 | |||||
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 10 598 | 0 | 10 598 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 43 421 | 0 | – 165 | 43 256 | ||||
Totale uitgaven | 629 353 | 0 | 11 054 | 640 407 | 1 427 | 1 425 | 1 437 | 1 433 |
Ontvangsten | 22 775 | 0 | 22 775 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Overname contracten voor KWNED | 145 | 145 | |
Koersontwikkeling NA | 1 900 | 1 900 | |
Beveiliging defensiewoningen NA | 295 | 295 | |
HiTec Masterclass | – 200 | – 200 | |
Kleding en voeding | 4 864 | 4 864 | |
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | – 12 858 | – 12 858 | |
Herschikking exploitatiebudgetten | 21 973 | – 165 | 21 808 |
Commandantenvoorziening | 900 | 900 | |
Brandstof Caribisch gebied | – 790 | – 790 | |
Centralisatie van energiebudgetten | – 3 710 | – 3 710 | |
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | – 1 300 | – 1 300 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 11 219 | – 165 | 11 054 |
Totaal mutaties | 11 219 | – 165 | 11 054 |
Overname contracten voor Kustwacht Nederland
Deze mutatie betreft een overheveling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, behorende bij de overname van een aantal contracten voor de Kustwacht Nederland.
Koersontwikkeling Nederlandse Antillen
De mutatie betreft een aanpassing van het budget voor de zeestrijdkrachten in het Caribisch Gebied in verband met de ontwikkelingen van de valutakoers in de Antillen.
Beveiliging defensiewoningen Nederlandse Antillen
De veiligheid van defensiemedewerkers en hun gezinsleden op Curaçao wordt verbeterd in verband met de stijgende criminaliteit. Dit wordt gerealiseerd door de woningen van defensiemedewerkers en hun gezinsleden te voorzien van alarmsystemen en het uitbreiden van de objectbeveiliging.
DMO organiseert een masterclass voor academici met een technische opleiding om deze te interesseren voor een carrière bij Defensie. De mutatie is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO.
Een deel van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot het voorzieningenniveau van kleding en voeding zijn verschoven van beleidsartikel 25 DMO (artikelonderdeel logistieke ondersteuning CZSK) naar beleidsartikel 21 CZSK.
Doorwerking eindejaarsmarge 2005
Door de sterk gestegen brandstofprijzen in 2005 en de hogere (versnelde) uitgaven voor het onderhoud van af te stoten vliegtuigen, is er in 2005 sprake van een overschrijding. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge worden deze hogere uitgaven in 2006 tegen geboekt.
Herschikking exploitatiebudgetten
Deze herschikking hangt samen met de doorwerking van de eindejaarsmarge 2005 en betreft de compensatie voor het (vanwege de doorwerking eindejaarsmarge) verminderde budget, aangevuld met een compensatie voor de sterk gestegen brandstofprijzen.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Dit is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO voor scheepsbrandstof en vliegtuigbrandstof en volgt de centralisatie van expertise op het gebied van brandstoffen.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 26 CDC.
Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 515 401 | – 24 047 | 1 491 354 | – 35 955 | – 35 955 | – 35 955 | – 35 955 | |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Operationeel Commando LAS | 926 432 | 9 613 | 936 045 | – 3 800 | – 3 800 | – 3 800 | – 3 800 | |
Opleidingen | 247 010 | 744 | 247 754 | |||||
Militaire bijstand en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | |||||
Explosievenopruiming | 5 508 | 0 | 5 508 | |||||
Totaal programmauitgaven | 1 178 950 | 0 | 10 357 | 1 189 307 | – 3 800 | – 3 800 | – 3 800 | – 3 800 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando LAS | 258 623 | – 30 654 | 227 969 | – 32 155 | – 32 155 | – 32 155 | – 32 155 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 33 265 | – 3 750 | 29 515 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 291 888 | – 34 404 | 257 484 | – 32 155 | – 32 155 | – 32 155 | – 32 155 | |
Totale uitgaven | 1 470 838 | 0 | – 24 047 | 1 446 791 | – 35 955 | – 35 955 | – 35 955 | – 35 955 |
Ontvangsten | 37 324 | 0 | 37 324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Multinationale budgetten | – 520 | – 520 | |
Milieuprojecten | 300 | 300 | |
Rijopleiding | 744 | 744 | |
Totaal autonome mutaties | 744 | – 220 | 524 |
Beleidsmatige mutaties | |||
Commandantenvoorziening | – 1 500 | – 1 500 | |
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | – 880 | – 880 | |
Herschikking exploitatiebudgetten | 14 293 | – 2 549 | 11 744 |
Centralisatie van energiebudgetten | – 31 635 | – 31 635 | |
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | – 2 300 | – 2 300 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 9 613 | – 34 184 | – 24 571 |
Totaal mutaties | 10 357 | – 34 404 | – 24 047 |
Defensie draagt bij in de kosten van de Navo hoofdkwartieren waar Nederlandse defensiemedewerkers zijn geplaatst tijdens oefeningen met Navo-partners. De verantwoording van deze kosten geschiedt op het niet-beleidsartikel 90 Algemeen. Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 22 CLAS naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 22 CLAS voor rijopleidingen die de CLAS verzorgt voor de KMAR.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Doorwerking eindejaarsmarge 2005
De overschrijding van verschillende exploitatie-uitgavensoorten is in 2005 meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.
Herschikking exploitatiebudgetten
Met deze mutatie wordt het budget voor exploitatie in lijn gebracht met het activiteitenniveau. Een groot deel van de mutatie betreft aanvullend budget voor oefeningen (Caribbean Lion).
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 22 CLAS naar beleidsartikel 26 CDC.
Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 613 238 | 25 757 | 638 995 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Operationeel Commando Luchtstrijdkrachten | 460 740 | – 1 779 | 458 961 | |||||
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba | 0 | 15 304 | 15 304 | |||||
Opleidingen | 78 567 | – 180 | 78 387 | |||||
Explosievenopruiming | 1 248 | 0 | 1 248 | |||||
Militaire bijstand en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | |||||
Totaal programmauitgaven | 540 555 | 0 | 13 345 | 553 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando Landstrijdkrachten | 57 035 | 12 412 | 69 447 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 11 830 | 0 | 11 830 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 68 865 | 0 | 12 412 | 81 277 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | 13 071 |
Totaal uitgaven | 609 420 | 0 | 25 757 | 635 177 | 13 071 | 13 071 | 13 071 | 13 071 |
Totaal ontvangsten | 14 171 | 14 171 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Milieuprojecten | 170 | 170 | |
Totaal autonome mutaties | 0 | 170 | 170 |
Beleidsmatige mutaties | |||
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | – 51 225 | – 51 225 | |
Herschikking exploitatiebudgetten | 42 567 | 26 716 | 69 283 |
Commandantenvoorziening | – 1 500 | – 1 500 | |
Centralisatie van energiebudgetten | – 11 774 | – 11 774 | |
Onderhoud infrastructuur | 22 003 | 22 003 | |
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | – 1 200 | – 1 200 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 13 345 | 12 242 | 25 587 |
Totaal mutaties | 13 345 | 12 412 | 25 757 |
Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Doorwerking eindejaarsmarge 2005
Door de veranderde samenstelling van de organisatie is de realisatie in 2005 anders verlopen dan initieel gepland en zijn overschrijdingen gerealiseerd. Deze zijn meegenomen in de eindejaarsmarge, evenals de hogere uitgaven vanwege de sterk gestegen brandstofprijzen. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.
Herschikking exploitatiebudgetten
Deze mutatie hangt samen met de doorwerking van de eindejaarsmarge en betreft een gedeeltelijke compensatie voor het verminderde budget, aangevuld met een compensatie voor de sterk gestegen brandstofprijzen.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie wordt de gebruiksvergoeding voor CLSK op het juiste niveau gebracht.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 23 CLSK naar beleidsartikel 26 CDC.
Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 363 263 | 1 000 | 2 045 | 366 308 | 5 523 | 7 523 | 11 523 | 12 523 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Operationele taakvelden | 274 823 | 750 | 737 | 276 310 | 3 153 | 4 653 | 7 653 | 8 403 |
Opleidingen | 36 896 | – 616 | 36 280 | – 664 | – 664 | – 664 | – 664 | |
Militaire bijstand en steunverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programmauitgaven | 311 719 | 750 | 121 | 312 590 | 2 489 | 3 989 | 6 989 | 7 739 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Koninklijke marechaussee | 56 509 | 250 | 1 924 | 58 683 | 3 034 | 3 534 | 4 534 | 4 784 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 469 | 0 | 2 469 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 58 978 | 250 | 1 924 | 61 152 | 3 034 | 3 534 | 4 534 | 4 784 |
Totaal uitgaven | 370 697 | 1 000 | 2 045 | 373 742 | 5 523 | 7 523 | 11 523 | 12 523 |
Totaal ontvangsten | 8 010 | 0 | 0 | 8 010 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Exploitatie C-2000 | – 2 700 | – 2 700 | |
Milieuprojecten | 50 | 50 | |
Rijopleiding | – 744 | – 744 | |
Voorlichting | – 66 | – 66 | |
Totaal autonome mutaties | – 694 | – 2 766 | – 3 460 |
Beleidsmatige mutaties | |||
Beëindiging GOC-convenant | – 756 | – 756 | |
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | 9 615 | 1 272 | 10 887 |
Herschikking exploitatiebudgetten | – 971 | – 971 | |
Commandantenvoorziening | – 1 062 | – 138 | – 1 200 |
Onderhoud infrastructuur | 280 | – 280 | 0 |
Centralisatie van energiebudgetten | – 1 917 | – 238 | – 2 155 |
Herschikking programma-en apparaatsuitgaven | – 1 374 | 1 374 | 0 |
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | – 300 | – 300 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 3 515 | 1 990 | 5 505 |
Totaal mutaties | 2 821 | – 776 | 2 045 |
Dit is een overheveling van budget naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de exploitatie van C-2000.
Verschillende kleine milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 22 CLAS voor rijopleidingen die de landmacht verzorgt voor de KMAR.
Deze mutatie is een overheveling van één functie van beleidsartikel 24 KMAR naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor KMAR-gerelateerde werkzaamheden bij de directie Voorlichting.
Als gevolg van een wijziging in de opzet van de bestrijding van grensoverschrijdende capaciteit door de politiekorpsen is het GOC-convenant tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Justitie en Defensie per 01 januari 2006 beëindigd. Volgens dit convenant stelde de KMAR personele capaciteit beschikbaar voor assistentie aan de politiekorpsen langs de grenzen met België en Duitsland. Met de beëindiging van het convenant wordt de begroting aangepast.
Doorwerking eindejaarsmarge 2005
Door de tegenvallende gemiddelde personele sterkte was in 2005 sprake van lagere exploitatie-uitgaven. Daarnaast is in deze mutatie tevens de hogere ontvangsten in 2005 verwerkt die eveneens doorwerkt naar 2006. Deze lagere uitgaven en hogere ontvangsten zijn meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge is voor de gewijzigde uitgaven het budget in 2006 aangepast.
Herschikking exploitatiebudgetten
Deze mutatie is het saldo van meerdere verschuivingen van in 2005 aangegane verplichtingen en betalingen. Naar aanleiding hiervan is het budget voor 2006 aangepast.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Deze mutatie is een herschikking tussen apparaatuitgaven en programmauitgaven voor de vergoedingen voor het gebruik van infrastructuur.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Herschikking van programma- en apparaatsuitgaven
Deze mutatie is een herschikking tussen apparaatuitgaven en programmauitgaven als gevolg van een actualisatie van de ramingen.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een technische herschikking van IV-exploitatiebudgetten van beleidsartikel 24 KMAR naar beleidsartikel 26 CDC.
Beleidsartikel 25 Defensie Materieelorganisatie
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 636 220 | 0 | 8 738 | 4 644 958 | 31 196 | 26 374 | 26 158 | 26 158 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 356 930 | – 2 216 | 354 714 | – 2 091 | – 2 091 | – 2 091 | – 2 091 | |
Investeringen landstrijdkrachten | 565 554 | – 7 145 | 558 409 | – 6 962 | – 6 784 | – 7 000 | – 7 000 | |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 292 006 | 292 006 | ||||||
Investeringen Koninklijke marechaussee | 17 524 | 6 400 | 23 924 | |||||
Investeringen overig | 19 585 | 1 737 | 21 322 | |||||
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 167 470 | – 11 315 | 156 155 | – 3 551 | – 3 551 | – 3 551 | – 3 551 | |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 171 803 | – 27 194 | 144 609 | |||||
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 320 461 | 10 301 | 330 762 | – 4 402 | – 4 402 | – 4 402 | – 4 402 | |
Totaal programmauitgaven | 1 911 333 | 0 | – 29 433 | 1 881 901 | – 17 006 | – 16 828 | – 17 044 | – 17 044 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Directie Materieel Organisatie | 278 945 | 38 171 | 317 116 | 48 202 | 43 202 | 43 202 | 43 202 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 0 | 0 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 278 945 | 0 | 38 171 | 317 116 | 48 202 | 43 202 | 43 202 | 43 202 |
Totaal uitgaven | 2 190 278 | 0 | 8 739 | 2 199 017 | 31 196 | 26 374 | 26 158 | 26 158 |
Totaal ontvangsten | 60 455 | 60 455 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Milieuprojecten | 200 | 200 | ||
Nationale SIGINT Organisatie | 1 537 | 1 537 | ||
HiTec Masterclass | 200 | 200 | ||
Totaal autonome mutaties | 0 | 200 | 1 737 | 1 937 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | – 18 064 | – 161 264 | – 179 328 | |
Herschikking exploitatiebudgetten | – 1 669 | 250 | – 1 419 | |
Herschikking investeringsbudgetten | 167 664 | 167 664 | ||
Wetenschappelijk onderzoek | – 4 402 | – 9 361 | – 13 763 | |
Kleding en voeding | – 4 864 | – 4 864 | ||
Brandstof Caribisch gebied | 790 | 790 | ||
Afstotingskosten | 19 000 | 19 000 | ||
Commandantenvoorziening | 2 400 | 2 400 | ||
Onderhoud infrastructuur | – 26 680 | – 26 680 | ||
Centralisatie van energiebudgetten | 51 702 | 51 702 | ||
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | – 8 700 | – 8 700 | ||
Totaal beleidsmatige mutaties | – 28 209 | 37 972 | – 2 961 | 6 802 |
Totaal mutaties | – 28 209 | 38 172 | – 1 224 | 8 739 |
Verschillende kleinere milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Deze mutatie is een overheveling van budget van artikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 25 DMO voor het project Nationale SIGINT(-signal intelligence) Organisatie. Omdat de NSO in 2006 nog niet volledig operationeel is, wordt de onderrealisatie die daardoor ontstaat aangewend voor de additionele investeringen in infrastructuur binnen dit project.
DMO organiseert een masterclass voor academici met een technische opleiding om deze interesseren voor een carrière bij Defensie. De mutatie is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO.
Doorwerking eindejaarsmarge investeringen
In 2005 heeft zich een aantal versnellingen en vertragingen voorgedaan in het investeringsprogramma voor groot materieel. Dit betreft de projecten NH-90, All Terrain Vehicles, Fennek/LVB, IGV, Vervanging M109, Wissellaadsystemen, MRAT en TACTIS. Bovendien is in 2005 een aantal niet in de Ontwerpbegroting geraamde projecten gerealiseerd, zoals de verwerving van kantooraccommodatie in Breda en het derde en vierde C-130 Hercules transportvliegtuig. Het saldo van deze versnellingen en vertragingen bedraagt € 161,2 miljoen en is meegenomen in de eindejaarsmarge. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.
Herschikking investeringsbudgetten
Met deze mutatie wordt het investeringsbudget in lijn gebracht met het niveau in de ontwerpbegroting 2006. In de opmaat naar de ontwerpbegroting 2007 zal de gehele investeringsraming worden herzien waarbij tevens wordt beschouwd de overrealisatie op investeringen in de jaren 2004 en 2005. Het investeringsniveau 2006 kan op basis van deze beschouwing nog wijzigen.
Doorwerking eindejaarsmarge exploitatie
In de categorieën personele exploitatie en materiële exploitatie zijn in 2005 hogere uitgaven gerealiseerd. Dit als gevolg van verschuivingen in de personeelsopbouw, wijzigingen in de Foreign Military Sales betaalschema’s en uitbesteding van werkzaamheden. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge wordt voor deze hogere uitgaven het budget in 2006 aangepast.
Herschikking exploitatiebudgetten
Deze mutatie betreft een aantal kleine aanpassingen van uiteenlopende aard om het exploitatieniveau in lijn te krijgen met de uit te voeren taken.
Onderdeel van de Reorganisatie Wetenschappelijk Onderzoek is de centralisatie van budgetten voor wetenschappelijk onderzoek. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van beleidsartikel 25 DMO naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Een deel van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot het voorzieningenniveau van kleding en voeding zijn verschoven van beleidsartikel 25 DMO (artikelonderdeel logistieke ondersteuning CZSK) naar beleidsartikel 21 CZSK.
Dit is een overheveling van beleidsartikel 21 CZSK naar beleidsartikel 25 DMO voor scheepsbrandstof en vliegtuigbrandstof en volgt de centralisatie van expertise op het gebied van brandstoffen.
Deze mutatie betreft zowel het in lijn brengen van de budgetten voor afstoting met de voorcalculatorische projectramingen als het in lijn brengen van de budgetten met de daadwerkelijke uitgaven voor afstoting.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie wordt de gebruiksvergoeding voor DMO op het juiste niveau gebracht.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.
Beleidsartikel 26 Commando Dienstencentra
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 653 059 | 29 628 | 623 431 | 17 095 | 17 095 | 17 095 | 17 022 | |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Bedrijfsgroep informatievoorziening | 28 450 | 28 450 | ||||||
Bedrijfsgroep Telematica | 20 856 | 20 856 | ||||||
Bedrijfsgroep Vervoer | 54 489 | 54 489 | ||||||
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 61 307 | 61 307 | ||||||
Bedrijfsgroep Personeelsondersteuning | 55 999 | 3 872 | 59 871 | 3 872 | 3 872 | 3 872 | 3 872 | |
Bedrijfsgroep Personeelszorg | 86 767 | – 60 126 | 26 641 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Bedrijfsgroep Hogere Opleidingen | 35 834 | 73 | 35 907 | 76 | 76 | 76 | 3 | |
Attachés | 20 668 | 20 668 | ||||||
Investeringen infrastructuur | 174 420 | 174 420 | ||||||
Investeringen informatievoorziening | 86 460 | – 8 022 | 78 438 | |||||
Exploitatie informatievoorziening | 13 587 | 13 536 | 27 123 | 13 900 | 13 900 | 13 900 | 13 900 | |
Totaal programmauitgaven | 638 837 | 0 | – 50 667 | 588 170 | 18 248 | 18 248 | 18 248 | 18 175 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando Dienstencentra | 15 367 | 21 039 | 36 406 | – 1 153 | – 1 153 | – 1 153 | – 1 153 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 044 | 2 044 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 17 411 | 0 | 21 039 | 38 450 | – 1 153 | – 1 153 | – 1 153 | – 1 153 |
Totaal uitgaven | 656 248 | 0 | – 29 628 | 626 620 | 17 095 | 17 095 | 17 095 | 17 022 |
Totaal ontvangsten | 27 696 | 27 696 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||||
Doorwerking eindejaarsmarge 2005 | 33 412 | 16 131 | 49 543 | |
Herschikking exploitatiebudgetten | – 33 776 | 692 | – 33 084 | |
Herschikking investeringsbudgetten | – 20 837 | – 20 837 | ||
Internationale functies | – 60 526 | – 60 526 | ||
SPEER | – 15 431 | – 15 431 | ||
Claims | 3 872 | 3 872 | ||
Faculteit Militaire Wetenschappen | 73 | 73 | ||
Bankkosten | 400 | 400 | ||
Commandantenvoorziening | – 100 | – 100 | ||
Onderhoud infrastructuur | 21 500 | 21 500 | ||
Centralisatie van energiebudgetten | – 1 053 | – 1 053 | ||
Centralisatie van IV-exploitatie (niet-werkplek georiënteerd) | 13 900 | 12 115 | 26 015 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 42 645 | 21 039 | – 8 022 | – 29 628 |
Totaal mutaties | -42 645 | 21 039 | – 8 022 | – 29 628 |
Deze mutatie is de doorwerking van de eindejaarsmarge uit 2005. De lagere uitgaven in 2005 zijn vooral het gevolg van een groot aantal wijzigingen in de uitvoering van infrastructurele projecten, de reguliere vervanging van voertuigen en verschillende wijzigingen in de uitgaven van geplande investeringen in informatievoorziening. In de categorieën personele exploitatie en materiële exploitatie zijn in 2005 lagere uitgaven gerealiseerd. Dit als gevolg van verschuivingen in de personeelsopbouw en een herschikking van budgetten in combinatie met de exploitatie van informatievoorziening. Conform de methodiek van de eindejaarsmarge is voor deze doorwerking het budget 2006 aangepast.
Herschikking investeringsbudgetten
Met deze mutatie wordt het investeringsbudget voor infrastructuur en informatievoorziening in lijn gebracht met het niveau in de ontwerpbegroting 2006. In de opmaat naar de ontwerpbegroting 2007 zal de gehele investeringsraming worden herzien waarbij tevens wordt beschouwd de overrealisatie op investeringen in de jaren 2004 en 2005. Het investeringsniveau 2006 kan op basis van deze beschouwing nog wijzigen.
Herschikking exploitatiebudgetten
Met deze mutatie wordt het uitgavenbudget voor exploitatie van informatievoorziening in lijn gebracht met de ramingen.
De ontvlechting van internationale functies naar beleidsartikel 26 CDC is met één jaar uitgesteld tot 1 januari 2007. De mutatie betreft een correctie van de uitgaven voor internationale functies. In afwachting van nieuwe ramingen wordt deze mutatie gestald op niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien.
Het project Strategic Process and Enterprice Resource Planning Enabled Reengineering (SPEER) maakt als bijzondere organisatie eenheid vanaf 2006 deel uit van de bestuursstaf. De budgetten voor SPEER worden met deze mutatie overgeheveld van beleidsartikel 26 CDC naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, verbonden aan de vorming van de Afdeling Claims binnen CDC. Deze afdeling behandelt claims van derden op Defensie.
Faculteit Militaire Wetenschappen
Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, voor de inhuur van docenten door de faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie.
Deze mutatie betreft een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC verbonden aan de overdracht van bankkosten.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
Met het oog op de omvorming van de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGWT) naar de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) wordt een nieuwe systematiek voor de raming en verrekening van het gebruik van infrastructuur ontwikkeld. In deze nieuwe systematiek worden de uitgaven voor klein en groot onderhoud, alsmede het honorarium van de DGWT omgezet naar een eenheidsprijs per oppervlakte en inhoud. Met deze mutatie worden de eerder, door de defensieonderdelen, aangegane verplichtingen voor groot en klein onderhoud «afgekocht» om de overgang van klein en groot onderhoud van het kasverplichtingenstelsel naar het baten-lastenstelsel mogelijk te maken.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.
Niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 24 423 | – 21 883 | – 2 540 | 43 793 | 32 406 | 11 153 | 13 400 | |
Uitgaven | ||||||||
Loonbijstelling | 133 937 | 25 893 | 159 830 | – 41 012 | – 37 881 | – 34 327 | – 31 959 | |
Prijsbijstelling | – 158 360 | – 31 113 | – 189 473 | 30 831 | 34 249 | 34 437 | 34 246 | |
Onvoorzien | 0 | 50 503 | 50 503 | 85 174 | 69 638 | 78 943 | 89 413 | |
Totaal uitgaven | – 24 423 | 45 283 | 20 860 | 74 993 | 66 006 | 79 053 | 91 700 |
De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Loonbijstelling zijn de volgende:
– De overboeking van € 21,8 miljoen naar beleidsartikel 20 Uitvoeren Crisisbeheersingsoperaties in verband met de (bij dat artikel toegelichte) aanpassing van de Voorziening bij Vredes- en Humanitaire Operaties (VVHO) – toelage.
– Door het uitblijven van een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord is het hiervoor in 2005 beschikbare bedrag van € 101,5 miljoen niet tot realisatie gekomen. Dit bedrag blijft voor arbeidsvoorwaarden beschikbaar in 2006.
– Anticiperend op het arbeidsvoorwaardenonderhandelingsresultaat bestaat de komende jaren een overschot aan arbeidsvoorwaardengeld. Vanaf 2017 slaat dit overschot om in tekorten, met name in verband met het overgangsregime voor functioneel leeftijdsontslag. Via een intertemporele schuif worden de overschotten ingezet om de tekorten in de latere jaren te compenseren zodat in alle jaren tot en met 2030 een sluitend beeld ontstaat. Voor 2006 is hiermee een bedrag gemoeid van – € 134,7 miljoen.
– Door de beëindiging van de interim-uitkering in 2005 vinden in 2006 nog nabetalingen plaats. Defensie is hiervoor met een bedrag van € 15,1 miljoen gecompenseerd.
– De met de Voorjaarsnota toegekende loonbijstelling van € 65,8 miljoen. In het verloop van de begrotingsuitvoering wordt dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen verdeeld.
De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Prijsbijstelling zijn de volgende:
– De doorwerking van de eindejaarsmarge als gevolg van de door het ministerie van Defensie gerealiseerde bedragen in het jaar 2005 en de herschikkingen tussen de defensieonderdelen voor een bedrag van per saldo – € 61,3 miljoen.
– De overboeking van € 28,9 miljoen naar het niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor de huisvesting van de Haagse regio.
– De met de Voorjaarsnota toegekende prijsbijstelling van € 59,1 miljoen. In het verloop van de begrotingsuitvoering zal dit bedrag over de daarvoor in aanmerking komende artikelen worden verdeeld.
De belangrijkste wijzigingen van het artikelonderdeel Onvoorzien zijn het gevolg van de besluitvorming over de Voorjaarsnota. Het betreft de volgende:
– De voorziening van € 30,0 miljoen (2006) voor de vervanging van twee in Afghanistan gecrashte Chinook helikopters. In deze voorziening is ook rekening gehouden met de gederfde verkoopopbrengst van een gecrashte Apache helikopter (€ 15 miljoen). Voor de structurele materieelverliezen tijdens operationele inzet is een voorziening opgenomen voor de latere jaren. Deze voorziening is noodzakelijk om de inzetgereedheid van de krijgsmacht op peil te houden. In juni 2006 zal de Kamer worden geïnformeerd over een nadere regeling.
– De voorziening van € 23,4 miljoen in 2006 met een doorwerking naar de latere jaren is ten behoeve van de explosievenopruiming en nucleaire-biologische-chemische bescherming in het kader van civiel-militaire samenwerking.
– De voorziening van € 1,0 miljoen in 2006 (en oplopend in latere jaren) voor uitbreiding van de Koninklijke marechaussee in verband met de autonome groei van het luchtverkeer.
– Een (negatieve) voorziening van – € 3,9 miljoen voor een efficiencytaakstelling als uitkomst van de algemene politieke beschouwingen. De voorziening heeft betrekking op huisvesting van ZBO’s en baten-lastendiensten.
Met het opstellen van de ontwerpbegroting 2007 zullen deze wijzigingen worden verdeeld over de daarvoor in aanmerking komende (niet-)beleidsartikelen en deze inhoudelijk worden toegelicht.
Niet-beleidsartikel 90 Algemeen
Omschrijving | Stand OntwerpBegroting (1) | Mutaties via NvW en amen-dementen (2) | Mutaties 1e sup-pletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting (4)=(1+2+3) | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 647 621 | – 1 000 | – 23 473 | 1 671 894 | – 16 714 | – 18 892 | – 22 676 | – 23 603 |
Uitgaven | ||||||||
Programmauitgaven | ||||||||
Pensioenen en uitkeringen | 1 048 534 | 1 206 | 1 049 740 | |||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 131 341 | – 1 000 | 9 962 | 140 303 | – 9 994 | – 11 994 | – 15 994 | – 16 994 |
Ziektekostenvoorziening | 35 108 | 35 108 | ||||||
Milieu-uitgaven | 23 153 | – 11 313 | 11 840 | |||||
Subsidies en bijdragen | 17 945 | 83 | 18 028 | |||||
Bijdragen aan Navo | 95 154 | – 16 446 | 78 708 | |||||
Internationale samenwerking | 2 141 | 1 022 | 3 163 | 940 | 940 | 940 | 940 | |
Overige uitgaven | 49 271 | – 17 418 | 31 853 | – 20 744 | – 20 744 | – 20 744 | – 20 744 | |
Wetenschappelijk onderzoek | 63 375 | 13 843 | 77 218 | 12 980 | 12 802 | 13 018 | 13 018 | |
Totaal programmauitgaven | 1 466 022 | – 1 000 | – 19 061 | 1 445 961 | – 16 818 | – 18 996 | – 22 780 | – 23 780 |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Bestuursstaf | 127 377 | 45 803 | 173 180 | 187 | 187 | 187 | 260 | |
Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst | 57 385 | – 1 469 | 55 916 | – 83 | – 83 | – 83 | 83 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 205 | 205 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 184 967 | 0 | 44 334 | 229 301 | 104 | 104 | 104 | 177 |
Totaal uitgaven | 1 650 989 | – 1 000 | 25 273 | 1 675 262 | – 16 714 | – 18 892 | – 22 676 | – 23 603 |
Totaal ontvangsten | 190 847 | – 34 948 | 155 899 |
Omschrijving | Programma uitgaven | Apparaat uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Multinationale budgetten | 520 | 520 | |
Voorlichting | 66 | 66 | |
Onderzoeksraad voor Veiligheid | – 400 | – 400 | |
Navo ontvangsten | – 19 948 | – 19 948 | |
Rijkstraineeprogramma | – 14 | – 14 | |
Bankkosten | – 400 | – 400 | |
Faculteit Militaire Wetenschappen | – 73 | – 73 | |
NSO | – 1 537 | – 1 537 | |
Claims | – 3 872 | – 3 872 | |
Van apparaat naar programma | – 464 | 464 | 0 |
Milieuprojecten | – 720 | – 720 | |
Totaal autonome mutaties | -25 004 | – 1 374 | – 26 378 |
Beleidsmatige mutaties | |||
SPEER | 15 431 | 15 431 | |
Cannerberg | – 1 758 | – 1 758 | |
NIVP | 804 | 804 | |
AWACS | 795 | 795 | |
EDA | 1 903 | 1 903 | |
Vertraging Windmolens | – 11 100 | – 11 100 | |
Huisvesting Haagse Regio | 28 883 | 28 883 | |
Centralisatie van IV-exploitatie | – 100 | – 100 | |
Centralisatie van energiebudgetten | – 1 375 | – 1 375 | |
Commandantenvoorziening | 1 400 | 1 400 | |
Doorwerking eindejaarsmarge | – 5 995 | 8 448 | 2 453 |
Herschikking exploitatiebudgetten | 5 871 | – 6 515 | – 644 |
Luchtverkeersbeveiliging vliegbasis Twente | 1 196 | 1 196 | |
Wetenschappelijk onderzoek | 13 763 | 13 763 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 4 943 | 45 708 | 50 651 |
Totaal mutaties | – 19 061 | 44 334 | 25 273 |
Defensie draagt bij in de kosten van de Navo hoofdkwartieren waar Nederlandse defensiemedewerkers zijn geplaatst tijdens oefeningen met Navo-partners. De verantwoording van deze kosten geschiedt op niet-beleidsartikel 90 Algemeen. Deze mutatie is een overheveling van beleidsartikel 22 CLAS naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Deze mutatie is een overheveling van één functie van beleidsartikel 24 KMAR naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen voor KMAR-gerelateerde werkzaamheden bij de directie Voorlichting.
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Met de detachering van vier militairen levert het ministerie van Defensie levert een structurele bijdrage aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De mutatie betreft de overheveling van de personele uitgaven die achteraf worden verrekend.
Deze mutatie is verbonden aan de mutatie voor Navo Veiligheids- en Investeringsprojecten (NVIP).
Deze mutatie betreft een overheveling naar het ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanwege de deelname van Defensie aan het Rijkstraineeprogramma.
Deze mutatie betreft een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC verbonden aan de overdracht van bankkosten.
Faculteit Militaire Wetenschappen
Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, voor de inhuur van docenten door de faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie.
Deze mutatie is een overheveling van budget van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 25 DMO voor het project Nationale SIGINT (-signal intelligence) Organisatie (NSO). Omdat de NSO in 2006 nog niet volledig operationeel is, wordt de onderrealisatie die daardoor ontstaat aangewend voor de onvoorziene investeringen in infrastructuur binnen dit project.
Deze mutatie is een overheveling van niet-beleidsartikel 90 Algemeen naar beleidsartikel 26 CDC, verbonden aan de vorming van de Afdeling Claims binnen het CDC. Deze afdeling behandelt claims van derden op Defensie.
Deze mutatie is het saldo van enkele herschikkingen tussen programma- en apparaatuitgaven als gevolg van een actualisatie van de ramingen.
Verschillende kleinere milieuprojecten worden door de defensieonderdelen uitgevoerd. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Het project Strategic Process and Enterprice Resource Planning Enabled Reengineering (SPEER) maakt als bijzondere organisatie eenheid vanaf 2006 deel uit van de bestuursstaf. De budgetten voor SPEER worden met deze mutatie overgeheveld van beleidsartikel 26 CDC naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
Het voormalige hoofdkwartier van de Navo in de Cannerberg wordt gesaneerd. Het niet door de NAVO gefinancierde deel van de sanering komt ten laste van niet-beleidsartikel 90 Algemeen. De sanering verloopt voorspoedig met voordelige aanbestedingen en weinig calamiteiten. De mutatie betreft een neerwaartse bijstelling van het saneringsbudget.
De realisatie van het Navo Veiligheids- en Investeringsprogramma (NVIP) in de afgelopen jaren noodzaakt een herziening van de methode van ramen. Gelet op de doorlooptijd van het autorisatietraject is onderscheid aangebracht in het NVIP wat betreft geautoriseerde en nog niet geautoriseerde projecten. Met de mutatie wordt het budget in lijn gebracht met de nieuwe ramingen.
Nederland draagt 3,6% bij aan het Midterm Modernization Program van de AWACS-vliegtuigen. Dezelfde relatieve bijdrage is van toepassing voor de exploitatie van de AWACS-vliegtuigen. Met de mutatie wordt het budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen in lijn gebracht met de kosten van het moderniseringsprogramma en het exploitatieprogramma.
De mutatie betreft het in lijn brengen van het budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen met de overeengekomen bijdrage aan het Europese Defensie Agentschap.
De uitvoering van het windturbinepark Coevorden heeft in 2005 vertraging opgelopen in de RO-procedure. De bouw van het windturbinepark is daardoor ook vertraagd.
Vooruitlopend op de oprichting van een Haagse facilitaire organisatie is een raming gemaakt voor de facilitaire ondersteuning van de complexen van Alkemadelaan (Frederik- en Alexanderkazerne), Prinses Julianakazerne en Binckhorsthof. Met de mutatie wordt het benodigde budget op niet-beleidsartikel 90 Algemeen in lijn gebracht met de raming. De mutatie wordt gestald op niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien in afwachting van inzicht in structurele dekking en inzicht in doelmatigheidswinsten, op basis waarvan ontvlechting kan plaatsvinden. Deze ontvlechting wordt verwerkt in de 2e suppletore begroting 2006.
Centralisatie van IV-exploitatie
Tot nu toe werd de IV-legacy naar behoefte aangepast door de defensieonderdelen. Om de aanpassing van de legacy in lijn te brengen met het project SPEER wordt de regie gecentraliseerd. Deze mutatie is een overheveling van IV-exploitatiebudgetten naar beleidsartikel 26 CDC.
Centralisatie van energiebudgetten
De ontwikkelingen op de energiemarkt vereisen centrale regie op het gebied van inkoop en beheer. Deze mutatie is een overheveling van alle budgetten voor energie (elektriciteit, gas, water, stadsverwarming, kabel) naar beleidsartikel 25 DMO.
Deze mutatie is het gevolg van een herschikking tussen de defensieonderdelen van de zogenaamde commandantenvoorziening. Deze voorziening stelt de commandant, als drijver van de inrichting, in staat om kleine infrastructurele aanpassingen te laten uitvoeren.
In 2005 heeft zich een aantal versnellingen en vertragingen voorgedaan. Zo is bijvoorbeeld sprake van hogere uitgaven voor pensioenen en de afwikkeling met terugwerkende kracht van inhaalacties door het ABP en lagere uitgaven voor brandveiligheidvergunningen. Per saldo heeft dit in 2005 lagere uitgaven opgeleverd die conform de methodiek van de eindejaarsmarge in 2006 worden gespiegeld.
Herschikking exploitatiebudgetten
Met deze mutatie wordt het uitgavenbudget voor exploitatie in lijn gebracht met de ramingen.
Bij het besluit tot sluiting van de vliegbasis Twente is de gemeente Enschede en de provincie Overijssel toegezegd dat de opening van de vliegbasis voor burgerluchtvaart tot en met 2007 gegarandeerd is. Met deze mutatie wordt het budget voor luchtverkeersbeveiliging in lijn gebracht met de ramingen voor de openstelling.
Onderdeel van de Reorganisatie Wetenschappelijk Onderzoek is de centralisatie van budgetten voor wetenschappelijk onderzoek. Hiertoe worden budgetten overgeheveld van beleidsartikel 25 DMO naar niet-beleidsartikel 90 Algemeen.
De ontvangstenbegroting is neerwaarts aangepast met € 34,948 miljoen in verband met voortschrijdend inzicht in de autorisatie door de Navo van infrastructuurprojecten voor een bedrag van € 19,948 miljoen. Daarnaast is op grond van onderhandelingsresultaten en verschuivingen van geplande materieelverkopen de raming verkoopopbrengsten voor 2006–2011 bijgesteld. Voor 2006 gaat het om een bedrag van – € 15 miljoen. Voor de latere jaren vallen de verkoopopbrengsten hoger uit.