Base description which applies to whole site

nr. 4MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg

ONDERDEEL B. BEGROTINGSTOELICHTING

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

21 Duurzaam ondernemen(1)Stand ontwerp-begroting 2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006 (3)Mutaties 2e suppletore begroting 2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwet-mutaties
Verplichtingen269 956126 341443396 740382 207– 14 533
Uitgaven292 207124 295– 11 750404 752390 184– 14 568
Programma-uitgaven:93 221128 922– 19 055203 088196 480– 6 608
       
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat12 072– 1346 34318 28118 164– 117
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn12 82212 530– 11 61413 73815 4611 723
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw46 954– 336– 10 74835 87030 763– 5 107
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren12 031116 800– 2 400126 431124 565– 1 866
21.15 Bevorderen van duurzame ketens9 34262– 6368 7687 527– 1 241
       
Apparaatsuitgaven198 986– 4 6277 305201 664193 704– 7 960
21.21 Apparaat17 106– 2971 82318 63219 440808
21.22 Baten-lastendiensten181 880– 4 3305 482183 032174 264– 8 768
       
Ontvangsten36 59511 2352 51750 34751 6191 272

Toelichting:

In het verleden betaalde Mineralenheffingen kunnen over een periode van 6 jaar worden verrekend. Als gevolg hiervan hebben in 2006 op OD 21.12 voor € 4 mln. terugbetalingen aan boeren plaatsgevonden. Hier staan € 6,3 mln. ontvangsten aan mineralenheffingen tegenover.

In verband met de uitvoering door DLO van diverse projecten op het gebied van gewasbescherming en bemesting zijn er vanuit de OD’s 21.12 en 21.13 middelen overgeboekt naar artikel 26.

De uitgaven 2006 voor de afwikkeling van de uitkoop van kokkelvissers op OD 21.14 zijn uiteindelijk € 1,9 mln. lager uitgevallen.

De lagere uitgaven op OD 21.15 zijn toe te schrijven aan vertraging in de uitvoering van het project Client Export.

De lagere uitgaven baten-lastendiensten worden voornamelijk veroorzaakt door een vertraging in het werkpakket uitvoering regelingen in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid.

Naast de hogere ontvangsten mineralenheffing ad € 6,5 mln. doen zich lagere FIOV ontvangsten visserij (€ 4,2 mln.) voor.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

22 Agrarische ruimte(1) Stand ontwerp-begroting2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006(3)Mutaties 2e suppletore begroting 2006(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen23 981– 12157 22781 087128 83847 751
Uitgaven51 675– 1214 71356 26781 46525 198
Programma-uitgaven43 163 4 67347 83672 97025 134
       
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw42 725 11142 83671 50728 671
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw438 4 5625 0001 463– 3 537
       
Apparaatsuitgaven8 512– 121408 4318 49564
22.21 apparaat125– 3212418864
22.22 baten-lastendiensten8 387– 118388 3078 3070
       
Ontvangsten67 5452 0006 56276 10770 254– 5 853

Toelichting:

De hogere verplichtingenrealisatie hangt samen met 2-jarig Uitvoeringscontract (UC) dat het rijk met de provincies heeft afgesloten. De provincies hebben in 2006 een inhaalslag gemaakt en de achterstand op de uitvoering van de ruimte op grondgebonden landbouw nagenoeg volledig weggewerkt. Hierdoor zijn in 2006 meer verplichtingen aangegaan dan geraamd. De uitgaven vinden grotendeels plaats in 2007.

De hogere uitgaven op OD 22.11 houden verband met de afkoop van vertragingsrente op de stadsmeierrechten Groningen van € 30 mln. Het bedrag is voor de helft (€ 15 mln.) uit de algemene middelen en voor de andere helft uit de begrotingen van VROM, EZ en LNV (ieder voor € 5 mln.) gefinancierd.

De lagere uitgaven op OD 22.12 zijn toe te schrijven aan vertraging in de uitvoering van projecten in het kader van de Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG).

De lagere ontvangsten zijn het gevolg van een vertraging in de projecten voor Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG), waardoor minder middelen uit het O&S fonds zijn ontvangen. Voorts zijn minder EU-ontvangsten gerealiseerd in het kader van het POP voor de uitvoering van landinrichtingswerken.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

23 Natuur(1)Stand ontwerp-begroting 2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006 (3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen430 88447 344155 544633 772769 120135 348
– waarvan garanties75 186  75 18675 186 
Uitgaven433 727– 2 156– 30 456401 115418 10316 988
Programma-uitgaven383 886– 1 942– 49 756332 188348 27216 084
       
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur94 370– 17 424– 15 26661 68075 08013 400
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur64 4169 232– 27 30746 34147 3731 032
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur143 74815 4004 845163 993164 817824
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit81 352– 9 150– 12 02860 17461 002828
       
Apparaatsuitgaven49 841– 21419 30068 92769 831904
23.21 apparaat6 460– 482126 6247 196572
23.22 baten-lastendiensten43 381– 16619 08862 30362 635332
       
Ontvangsten37 644 – 11 86625 77847 41821 640

Toelichting:

De hogere verplichtingenrealisatie houdt verband met het feit dat in de verplichtingenstand van de begroting 2006 abusievelijk de aan te gane garantieverplichtingen in verband met de leningsconstructie EHS niet in het totaalbedrag is opgenomen met uitzondering van € 9,1 mln.

Het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) laat in 2005 een batig saldo zien van € 11,1 mln. door bijdragen van derden ten behoeve van ontwikkelingsgericht werken Meerstad (Groningen). Conform de Wet Agrarisch Grondverkeer is dit saldo van BBL ten gunste gebracht van de LNV begroting hetgeen leidt tot een hogere ontvangstenrealisatie. Hiertegenover staan hogere uitgaven (OD 23.11) aangezien dit bedrag is terugbetaald aan BBL voor een storting in de risicobuffer/bestemmingsreserve ten behoeve van het project Meerstad.

De overige meerontvangsten houden verband met extra bijdragen van derden voor landinrichting en terugontvangsten van het Faunafonds. Het betreft hier eindafrekeningen met het Faunafonds in 2006 over de jaren 2002 t/m 2005.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

24 Landschap en recreatie(1)Stand ontwerp-begroting2006 (2)Mutaties 1e suppletore begroting2006 (3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen136 313– 2 64734 469168 135244 58876 453
Uitgaven153 635– 2 64711 995162 983164 6261 643
Programma-uitgaven125 971– 2 1805 277129 068130 8411 773
       
24.11 Nationale Landschappen18 855 7 47426 32926 281– 48
24.12 Landschap Algemeen6 675– 602 4259 04012 2763 236
24.13 Recreatie in en om de Stad52 658– 2 00019750 85549 729– 1 126
24.14 Recreatie algemeen47 783– 120– 4 81942 84442 555– 289
       
Apparaatsuitgaven27 664– 4676 71833 91533 785– 130
24.21 apparaat4 16671214 2945 4561 162
24.22 baten-lastendiensten23 498– 4746 59729 62128 329– 1 292
       
Ontvangsten800  8008 0577 257

Toelichting:

De hogere verplichtingenrealisatie houdt verband met een inhaalslag op het 2-jarig Uitvoeringscontract (UC) dat tussen rijk en provincies is afgesloten. De provincies hebben een inhaalslag gemaakt en de achterstand op de uitvoering van inrichtingsprojecten op het gebied van recreatie in en om de stad nagenoeg volledig weggewerkt. Hierdoor zijn in 2006 meer verplichtingen aangegaan dan geraamd. De uitgaven vinden grotendeels plaats in de periode dat de ILG in werking is getreden.

De hogere uitgavenrealisatie bij Landschap Algemeen bedraagt per saldo € 3 mln. De oorzaak hiervan ligt enerzijds aan hogere uitgaven ad € 6 mln. voor landinrichtingsprojecten en anderzijds een temporisering ad € 3 mln. t.b.v. projecten om de bodemdaling in de Veenweidegebieden tegen te gaan.

De hogere ontvangstenrealisatie houdt verband met meer bijdragen van derden voor recreatieprojecten in en om de stad.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid(1)Stand ontwerp-begroting2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006(3)Mutaties 2e suppletore begroting 2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen105 87125 96220 019151 852150 058– 1 794
Uitgaven105 87125 96220 535152 368148 196– 4 172
Programma-uitgaven45 76728 452– 9 01665 20365 21512
       
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon28 10728 864– 13 36043 61142 069– 1 542
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau17 660– 4124 34421 59223 1461 554
       
Apparaatsuitgaven60 104– 2 49029 55187 16582 981– 4 184
U25.21 Apparaat9 876– 1 241– 1 7226 9136 283– 630
U25.22 baten-lastendiensten50 228– 1 24931 27380 25276 698– 3 554
       
Ontvangsten32 9406 954– 24 45615 43818 3972 959

Toelichting:

De uitgaven voor destructie op OD 25.11 zijn lager uitgevallen door lagere kosten voor destructie.

De uitgaven handhaven diergezondheidsniveau zijn hoger uitgevallen door extra betalingen in het kader van de KVP.

De bijdrage aan de VWA is lager uitgevallen dan bij de Najaarsnota was voorzien.

De ontvangsten zijn hoger uitgevallen doordat in 2006 alsnog een deel van de bijdrage van de EU ontvangen is in het kader van de AI (€ 3,2 mln).

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

26 Kennis en Innovatie(1)Stand ontwerp-begroting2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006 (3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd (5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen867 3604 06575 186946 611922 439– 24 172
Uitgaven860 5936 90825 150892 651889 507– 3 144
Programma-uitgaven846 6247 66424 359878 647875 442– 3 205
       
26.11 Waarborgen van het kennisstelsel603 035022 404625 439629 5794 140
26.12 Benutten van samenhang tussen instellingen32 54502 56635 11129 740– 5 371
26.13 Vernieuwen van het kennisstelsel41 5746 6551 39649 62545 685– 3 940
26.14 Ondersteunen van LNV-beleid met kennis169 4701 009– 2 007168 472170 4381 966
       
Apparaatsuitgaven13 969– 75679114 00414 06561
26.21 apparaat13 334– 74245813 05013 205155
26.22 baten-lastendiensten635– 14333954860– 94
       
Ontvangsten14 31910 6249 98634 92929 269– 5 660

Toelichting:

De lagere verplichtingenrealisatie hangt voornamelijk samen met de vertraging in de uitvoering van het FES-project Technologisch TopInstituut (TTI) Groene Genetica, waarvoor de verplichting naar verwachting in 2007 wordt aangegaan.

Op het terrein van de onderwijsbekostiging (OD 26.11) is sprake van € 4,1 mln. hogere uitgaven met name uit hoofde van de regeling Vormende en Ondersteunende Activiteiten (VOA).

De lagere uitgaven op OD 26.12 zijn veroorzaakt door vertraging van projecten op het gebied van de ondersteuningsstructuur van het groene onderwijs, met name de Innovatieve PraktijkCentra (IPC’s) en de Cooperatieve Kenniscooperatie.

De lagere uitgaven op OD 26.13 zijn toe te schrijven aan vertraging in de uitvoering van de FES-projecten Technologisch Top Instituut (TTI) Groene Genetica, Transitie Duurzame Landbouw (TDL) en Potato Genomics Sequencing (PGS).

Er is sprake van hogere uitgaven (€ 3,6 mln.) op OD 26.14 in verband met de uitvoering door DLO van diverse projecten op het gebied van gewasbescherming en bemesting. Daartegenover is € 1,6 mln. minder uitgegeven aan stimuleringsprogramma’s en regionale groene innovatieprojecten.

De lagere ontvangstenrealisatie hangt samen met een vertraging in de uitvoering van de FES-projecten Technologisch Top Instituut (TTI) Groene Genetica, Transitie Duurzame Landbouw (TDL) en Potato Genomics Sequencing (PGS). Dit leidt tot een lagere FES-bijdrage 2006.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

27 Reconstructie(1)Stand ontwerp-begroting2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006(3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen45 1785 72164 790115 689144 82429 135
Uitgaven51 2415 7217 34264 30461 154– 3 150
Programma-uitgaven38 3825 9007 28051 56248 348– 3 214
       
27.11 Uitvoeren reconstructie38 3825 9007 28051 56248 348– 3 214
       
Apparaatsuitgaven12 859– 1796212 74212 80664
27.21 apparaat179– 3418024464
27.22 baten-lastendiensten12 680– 1765812 56212 5620
       
Ontvangsten3 650 11 80015 45017 1141 664

Toelichting:

De hogere verplichtingenrealisatie houdt verband met een inhaalslag op het 2-jarig Uitvoeringscontract (UC) dat tussen rijk en provincies is afgesloten. De provincies hebben een inhaalslag gemaakt en de achterstand op de uitvoering van de reconstructie nagenoeg volledig weggewerkt. Hierdoor zijn in 2006 meer verplichtingen aangegaan dan geraamd. De uitgaven vinden grotendeels plaats in de periode dat de ILG in werking is getreden.

De lagere realisatie op de uitgaven op OD 27.11 is het gevolg van het niet volledig tot uitbetaling komen van de verplichtingen op het UC 2005/2006. Hiervoor hebben VROM en V&W een bijdrage geleverd van respectievelijk € 5,9 mln. en € 7,2 mln.

De EU-bijdragen voor de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB) zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Als gevolg daarvan zijn er meer ontvangsten gerealiseerd.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

28 Nominaal en onvoorzien(1)Stand ontwerp-begroting2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006(3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen– 12 1156 0936 022000
Uitgaven– 12 1159 2882 827000
28.11 Prijsbijstelling014 035– 14 035000
28.12 Loonbijstelling024 576– 24 576000
28.13 Onvoorzien– 12 115– 29 32341 438000
       
Ontvangsten      

Toelichting:

nvt

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1 000)

29 Algemeen(1)Stand ontwerp-begroting 2006(2)Mutaties 1e suppletore begroting2006(3)Mutaties 2e suppletore begroting2006(4)=(1)+(2)+(3)Totaal geraamd(5)Realisatie(6)=(5)–(4)Slotwetmutaties
Verplichtingen207 4242226 717234 163240 0445 881
Uitgaven207 4202230 407237 849240 0182 169
Programma-uitgaven41 0791 0006 57548 65447 462– 1 192
29.11 Internationale contributies7 4201 00008 4208 297– 123
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen33 659 6 57540 23439 165– 1 069
       
Apparaatsuitgaven166 341– 97823 832189 195192 5563 361
29.21 Apparaat158 094– 86423 797181 027184 4333 406
29.22 Baten-lastendiensten8 247– 114358 1688 123– 45
       
Ontvangsten284 534– 41826 225310 341353 37643 035

Toelichting:

De hogere apparaatsuitgaven worden met name veroorzaakt door hogere uitgaven aan herplaatsingskandidaten. Deze herplaatsingskandidaten zijn het gevolg van reorganisaties binnen het departement.

De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op landbouwheffingen vanwege toename van de importvolumes.

Licence