De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Buitenlandse Zaken;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken,
M. J. M. Verhagen
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A. G. Koenders
1. Majeure wijzigingen op de begroting van Buitenlandse Zaken
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld hoofdstuk V (Buitenlandse Zaken) van de begroting van uitgaven van het Rijk voor het jaar 2007 te verlagen met respectievelijk EUR 167,7 mln en de ontvangsten te verhogen met EUR 47,3 mln. Deze mutaties betreffen wijzigingen die ook in de Voorjaarsnota zijn verwerkt.
In de volgende tabel volgt een overzicht van majeure wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2007 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, gevolgd door een toelichting per mutatie. Alleen de beleidsrelevante mutaties zijn in het overzicht opgenomen.
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2007 (x EUR 1,0 mln)
Artikel | Mutatie |
---|---|
1 Mensenrechten | 8,5 |
1 VN-contributie | 14,3 |
2 Regionale stabiliteit | 26,2 |
2 Humanitaire hulpverlening | 41,0 |
3 Nederlandse afdrachten aan de EU | – 340,0 |
3 Europees ontwikkelingsfonds | – 25,3 |
4 Overige armoedebestrijding | 55,6 |
5 HIV/AIDS en reproductieve gezondheid | 68,1 |
6 Milieu en water | 57,0 |
7 Vreemdelingenbeleid | – 19,4 |
7 Consulaire informatiesystemen | 3,8 |
8 Draagvlak Nederlands Buitenland beleid | 2,0 |
Mensenrechten (beleidsartikel 1)
Voor een aantal mensenrechtenprogramma’s wordt meer middelen beschikbaar gesteld. Het betreft onder andere programma’s in de partnerlanden, het FSA-mensenrechtenprogramma en ondersteuning van Nederlandse maatschappelijke organisaties via het nieuwe Medefinancieringsstelsel.
VN-contributie (beleidsartikel 1)
De procentuele bijdrage aan de Verenigde Naties neemt toe als gevolg van een stijging van het Bruto Nationaal Inkomen. Verder vindt er een verplichte bijdrage aan het Capital Master Plan plaats van EUR 5,2 mln voor de komende vijf jaar.
Regionale stabiliteit (beleidsartikel 2)
Meerjarig worden meer middelen beschikbaar gesteld voor activiteiten op het gebied van wederopbouw en voor programma’s op het gebied van vrede en veiligheid binnen het Medefinancieringsstelsel.
Humanitaire hulpverlening (beleidsartikel 2)
In 2007 wordt het beschikbare budget voor humanitaire hulp verhoogd ten behoeve van onder andere extra humanitaire hulp in Sudan (Darfur), de Centraal Afrikaanse Republiek, Indonesië en voor (andere) onvoorziene humanitaire noden.
Europees Ontwikkelingsfonds (beleidsartikel 3)
De verlaging betreft een bijstelling op basis van nieuwe ramingen voor het Europees Ontwikkelingsfonds.
Overige armoedebestrijding (beleidsartikel 4)
De meerjarige ramingen voor schuldverlichting worden bijgesteld. De bestuurssituatie in de partnerlanden is strenger beoordeeld. In een aantal landen heeft dit geleid tot een korting op de algemene begrotingssteun. Het betreft Armenië, Georgië, Uganda en Vietnam.
HIV/AIDS en reproductieve gezondheid (beleidsartikel 5)
De verhoging op dit artikel wordt met name veroorzaakt door de hogere toekenning van subsidies voor productontwikkeling op het gebied van medicijnen en door de meerjarige verwerking van de verhoogde bijdrage aan het Global Fund to fight Aids and Malaria (GFATM). Tevens wordt de meerjarige bijdrage aan de Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) verhoogd en zijn er intensiveringen in enkele landenprogramma’s op het gebied van gezondheidszorg.
Milieu en water (beleidsartikel 6)
De stijging in 2007 wordt met name veroorzaakt door toekenning van middelen voor een energiefonds in Suriname. Ook worden er middelen toegekend voor binnen het Medefinancieringsstelsel goedgekeurde programma’s op het gebied van milieu. Tenslotte worden programma’s op het gebied van drinkwater en sanitaire voorzieningen verder geïntensiveerd, vooral in partnerlanden.
Consulaire informatiesystemen (beleidsartikel 7)
De verhoging is het gevolg van vertraagde uitgaven voor het NVIS-project in 2006 die naar verwachting in 2007 tot uitgaven zullen leiden. Ook worden extra uitgaven voorzien in verband met de aanschaf en invoering van het consulaire automatiseringsprogramma Kompas.
Vreemdelingenbeleid (beleidsartikel 7)
Op grond van informatie over het gebruik van vertrouwensadvocaten ten behoeve van verificatie en legalisatie in 2006 is de raming voor 2007 neerwaarts bijgesteld. Ook zijn er lagere kosten voorzien voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen.
Draagvlak Nederlands Buitenland Beleid (beleidsartikel 8)
Het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) wordt met EUR 2 mln verhoogd. Verwacht wordt dat een aantal activiteiten uit eerdere jaren tot betaling zullen komen. Om ook in 2007 het buitenlandbeleid voldoende te kunnen ondersteunen wordt extra budget toegevoegd voor nieuw te ontwikkelen activiteiten.
Op basis van de meest recente inschatting ten aanzien van de voorziene EKI-kwijtschelding worden de ramingen van de EKI-toerekening in 2007 verlaagd. De hierdoor vrijgekomen middelen worden deels ingezet ten behoeve van de hogere toerekening van de EU-begroting aan het budget voor ontwikkelingssamenwerking en in deze wet genoemde intensiveringen. Tevens wordt het betalingsschema aan internationale financiële instellingen (de International Development Association van de Wereldbank en het African Fund for Development) herschikt. De omvang van deze jaarlijkse betalingen wordt mede bepaald in het licht van de meerjarige beschikbaarheid van middelen. Dit jaar worden voor 2008 geplande betalingen gedeeltelijk naar 2007 en gedeeltelijk naar 2009 geschoven.
2. Wijzigingen in de omvang van de HGIS
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Miljoenennota 2007. Zoals uit de hierna volgende tabel blijkt is de HGIS toegenomen met EUR 46,1 miljoen.
Omvang van de HGIS (bedragen x EUR 1 miljoen) | MJN 2007 | VJN 2007 | Mutatie |
---|---|---|---|
HGIS-uitgaven | 6 177,4 | 6 328,5 | 151,1 |
HGIS-ontvangsten | 116,3 | 221,4 | 105,1 |
Omvang HGIS (uitgaven min ontvangsten) | 6 061,1 | 6 107,1 | 46,0 |
De toename van de HGIS is het gevolg van meerdere mutaties. In de hierna volgende tabellen zijn deze uitgesplitst.
HGIS-uitgaven (bedragen x EUR 1 miljoen) | Totaal |
---|---|
Stand Miljoenennota 2007 | 6 177,4 |
1. Aanpassing BNP-raming | – 12,4 |
2. Eindejaarsmarge | 80,0 |
3. Desaldering ontvangsten | 105,1 |
4. Diverse overboekingen van/naar HGIS (saldo) | – 21,6 |
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2007 | 151,1 |
Stand Voorjaarsnota 2007 | 6 328,5 |
HGIS-ontvangsten (bedragen x EUR 1 miljoen) | Totaal |
---|---|
Stand Miljoenennota 2007 | 116,3 |
5. Desalderingen | 105,1 |
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2007 | 105,1 |
Stand Voorjaarsnota 2007 | 221,4 |
1. Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNP en de prijscomponent van het BBP is de omvang van de HGIS naar beneden bijgesteld.
2. De eindejaarsmarge over 2006 is toegevoegd aan de HGIS. Hierin is de nacalculatie van de EU-toerekening 2005 meegenomen.
3. Zowel de HGIS-uitgaven als de -ontvangsten zijn positief bijgesteld (zie ook 5. Desalderingen ontvangsten).
4. Het saldo van bij- en afboekingen van de HGIS.
C) TOELICHTING PER BELEIDSARTIKEL
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten Bedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 61 190 | 43 409 | 104 599 | 27 078 | – 20 954 | 1 927 | 6 465 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 77 797 | 22 767 | 100 564 | 15 800 | 15 586 | 14 880 | 14 880 | |
1.1 Internationale rechtsorde | 32 003 | 14 290 | 46 293 | 13 710 | 13 610 | 13 610 | 13 610 | |
1.2 Mensenrechten | 29 059 | 8 477 | 37 536 | 2 090 | 1 976 | 1 270 | 1 270 | |
1.3 Internationale juridische instellingen | 16 735 | 16 735 |
De verhoging van de verplichtingen is onder andere het gevolg van de gestegen procentuele contributie aan de Verenigde Naties en een hogere bijdrage aan het Capital Master Plan.
De verhoging is met name het gevolg van de verplichte contributie aan het Capital Masterplan met EUR 5,2 mln en een verhoogde procentuele Nederlandse bijdrage aan de Verenigde Naties als gevolg van een BNI-aanpassing. Het Capital Master Plan is opgericht voor de financiering van de renovatie van de permanente huisvesting van de Verenigde Naties.
Voor mensenrechtenprogramma’s worden meer middelen beschikbaar gesteld. Het betreft onder andere programma’s in Sri Lanka, Burkina Faso en de Palestijnse Gebieden. Tevens zijn enkele programma’s goedgekeurd onder het Medefinancieringsstelsel en wordt ook het FSA-mensenrechtenprogramma verhoogd in 2007.
Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
Beleidsartikel 2 Grotere veilig- heid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuurBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 676 591 | 261 737 | 938 328 | – 20 226 | – 509 | 47 814 | 47 814 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 762 747 | 86 848 | 849 595 | 61 524 | 71 638 | 70 506 | 70 506 | |
2.1 Nationale en bondge- nootschappelijke veiligheid | 13 477 | 411 | 13 888 | – 753 | 1 042 | 2 149 | 2 149 | |
2.2 Bestrijding internationaal terrorisme | 0 | |||||||
2.3 Non-proliferatie en ontwapening | 8 588 | 33 | 8 621 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
2.4 Conventionele wapenbeheersing | 0 | |||||||
2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 330 145 | 26 164 | 356 309 | 37 700 | 52 003 | 53 128 | 53 128 | |
2.6 Humanitaire hulpverlening | 244 481 | 41 000 | 285 481 | |||||
2.7 Goed bestuur | 166 056 | 6 390 | 172 446 | 11 044 | 8 060 | 5 696 | 5 696 | |
2.8 Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid | ||||||||
2.9 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 12 850 | 12 850 | 13 500 | 10 500 | 9 500 | 9 500 | ||
Ontvangsten | 224 | 926 | 1 150 | |||||
2.10 Nationale en bondge- nootschappelijke veiligheid | 135 | 15 | 150 | 20 | 24 | 29 | 29 | |
2.70 Humanitaire hulpverlening | 89 | 911 | 1 000 | 911 | 911 | 911 | 911 |
De verhoging van de verplichtingen op dit artikel wordt veroorzaakt door nieuwe committeringen voor wederopbouw in Indonesië ten behoeve van Atjeh en Yogjakarta, alsmede invulling van eerdere toezeggingen voor wederopbouw in Sudan. Tevens worden nieuwe verplichtingen aangegaan door ambassades voor programma’s op het gebied van goed bestuur, bijvoorbeeld in Suriname, Indonesië en Bangladesh. Daarnaast is er een verhoogde verplichtingenruimte voor humanitaire hulp in 2007, en wordt er een nieuwe meerjarige verplichting aangegaan met het Wereldvoedselprogramma.
2.1 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid
Het betreft een verhoging samenhangend met de nieuwbouw van het NAVO-hoofdkantoor conform de meest recente opgave van de NAVO.
2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing
De verhoging betreft met name de meerjarige toekenning van middelen voor programma’s op het gebied van vrede en veiligheid binnen het Medefinancieringsstelsel. Verder worden in 2007 extra middelen beschikbaar gesteld voor (regionale) activiteiten op het gebied van vredesopbouw in de Hoorn van Afrika en in Colombia.
Mede in het licht van de gestegen uitgaven voor humanitaire hulpverlening in de afgelopen jaren wordt het budget voor 2007 verhoogd. Deze extra middelen worden onder andere aangewend ten behoeve van Sudan (Darfur), de Centraal Afrikaanse Republiek, Indonesië (overstroming Jakarta en aardbeving Sumatra) en voor (andere) onvoorziene humanitaire noden.
De meerjarige verhoging op dit artikel wordt veroorzaakt door intensivering van landenprogramma’s op het gebied van goed bestuur in onder andere Afghanistan, Kenia en Benin. Tevens vindt er een intensivering plaats van het programma met de Vereniging van Nederlandse Gemeentes (VNG).
2.9 Grotere veiligheid en stabiliteit door strijd tegen aantasting van het milieu en vernietiging van ecosystemen
De verhoging betreft een tweetal overhevelingen van artikel 6.1 voor het regionale milieuprogramma in de Westelijke Balkan en voor het Congo-bekken programma, aangezien de focus van beide milieuprogramma’s ecologische veiligheid betreft. Tevens wordt gestart met een regionale milieuprogramma in de Grote Meren-regio.
De ontvangsten vallen hoger uit door restituties van contributies van met name de NAVO en de OVSE.
Beleidsartikel 3 Versterkte Europese Samenwerking
Beleidsartikel 3 Versterkte Europese samenwerkingBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 7 026 591 | 760 434 | 7 787 025 | 357 | 357 | – 7 929 | 357 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 7 213 261 | – 364 960 | 6 848 301 | – 2 297 | – 5 951 | – 731 | – 731 | |
3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU | 7 014 198 | – 340 000 | 6 674 198 | |||||
3.2 Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 11 800 | 11 800 | ||||||
3.3 Europees ontwikkelingsfonds | 174 870 | – 25 317 | 149 553 | – 2 654 | – 6 308 | – 1 088 | – 1 088 | |
3.4 Nederlandse positie in de EU | 3 385 | 62 | 3 447 | 62 | 62 | 62 | 62 | |
3.5 Raad van Europa | 9 008 | 295 | 9 303 | 295 | 295 | 295 | 295 | |
Ontvangsten | 611 400 | 0 | 611 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.10 Perceptiekostenvergoe- dingen | 611 400 | 611 400 | ||||||
3.40 Restitutie Raad van Europa | 0 | 0 |
De verhoging van de verplichtingenstand wordt grotendeels veroorzaakt door de dit jaar beoogde committering van de bijdrage aan het Europese Ontwikkelingsfonds (EOF-10).
3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU
Wegens meevallende uitgaven op de EU-begroting in 2006, hoeft Nederland in 2007 EUR 340 mln minder af te dragen.
3.3 Europees Ontwikkelingsfonds
De meerjarige bijstelling betreft een aanpassing op basis van herziene ramingen voor het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF).
De verhoging is het gevolg van de gestegen begroting van de Raad van Europa en de daaraan gekoppelde Nederlandse bijdrage.
Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoede
Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoedeBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 456 199 | 0 | 514 558 | 970 757 | 217 202 | – 66 283 | 122 159 | – 142 552 |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 690 297 | 0 | 41 849 | 732 146 | – 106 977 | – 39 480 | 116 214 | – 100 797 |
4.1 Handels- en financieel systeem | 61 569 | – 15 185 | 46 384 | – 15 402 | – 15 402 | – 15 402 | – 15 402 | |
4.2 Armoedebestrijding | 222 036 | 55 610 | 277 646 | – 125 156 | – 58 083 | 124 938 | – 144 773 | |
4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 385 427 | 0 | – 849 | 384 578 | 33 381 | 33 805 | 6 478 | 59 178 |
4.4 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16 000 | 200 | 16 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
4.5 Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 5 265 | 2 073 | 7 338 | |||||
Ontvangsten | 34 776 | 44 764 | 79 540 | 523 | 298 | – 833 | – 833 | |
4.10 Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties | 34 776 | 44 764 | 79 540 | 523 | 298 | – 833 | – 833 |
De ophoging van de verplichtingen is met name het gevolg van nieuwe committeringen ten behoeve van PSOM, het Programma Uitzending Managers (PUM), het Nederlandse Investering Matching Fonds (NIMF) investeringsbevordering en de International Finance Corporation (IFC). Daarnaast zijn er extra verplichtingen aangegaan voor de bijdragen aan UNDP, ten behoeve van schuldverlichtingsinitiatieven via de African Development Bank (AfDB) en een bijdrage aan het EU-Africa Infrastructure Partnership Trustfund. De verhoging in 2008 wordt met name veroorzaakt door nieuw beoogde committeringen voor algemene begrotingssteun in een aantal landen.
4.1 Handels- en financieel systeem
De verlaging is het gevolg van verwachte lagere rentesubsidies op OS-leningen. De inmiddels meerjarige onderuitputting op deze budgettaire stelpost is aanleiding tot een prudente neerwaartse bijstelling.
4.2 Overige armoedebestrijding
De mutatie op dit artikel betreft een saldo. Zo worden de ramingen voor schuldverlichting meerjarig bijgesteld. Tevens worden meerjarig middelen beschikbaar gesteld voor diverse multilaterale activiteiten, zoals kiesgroepondersteuning en schuldenmanagement. De bestuurssituatie in de partnerlanden is strenger beoordeeld. In een aantal landen heeft dit geleid tot een korting op de algemene begrotingssteun. Het betreft Armenië, Georgië, Uganda en Vietnam. Tenslotte wordt de omvang van de mutatie beïnvloed door het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.
4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden
De middelen voor ondernemingsklimaat worden in 2007 iets neerwaarts bijgesteld, maar meerjarig aanzienlijk verhoogd. De neerwaarste bijstelling in 2007 betreft een saldo en is vooral technisch van aard. Uitgaven aan het MOL-fonds bij de FMO worden namelijk in 2007 neerwaarts bijgesteld, omdat reeds in 2006 was bevoorschot. De middelen voor NIMF investeringsbevordering worden ook meerjarig neerwaarts bijgesteld. Daarnaast worden meer middelen ter beschikking gesteld voor het versterken van het ondernemingsklimaat in partnerlanden, onder andere op het gebied van Aid for Trade. De uitgaven worden tenslotte naar boven bijgesteld vanwege een meerjarig stijging van middelen voor PSOM, enkele goedgekeurde programma’s onder het Medefinancieringsstelsel en hogere uitgaven aan het partnershipprogramma met de International Finance Corporation (IFC).
4.4 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking
Deze kleine mutatie betreft een aanpassing van ramingen voor wachtgelden van OS-deskundigen.
4.5 Nederlandse handels en investeringsbevordering
De verhoging is het gevolg van de verdere ontwikkeling van de economische functie in het postennetwerk. De meeruitgaven zijn voor het bouwen en implementeren van een applicatie die de economische afdelingen van posten ondersteunt en voor het openen van twee nieuwe NBSO’s (Netherlands Business Support Office) in Izmir en Jekatarinaburg.
4.10 Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties
De meerontvangsten zijn het gevolg van een schuldenterugbetaling door Angola.
Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling
Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkelingBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 572 196 | 382 995 | 955 191 | 280 034 | 2 210 166 | – 2 362 592 | – 147 592 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 1 634 316 | – 15 332 | 1 618 984 | 79 166 | 58 151 | 16 344 | 126 344 | |
5.1 Onderwijs | 521 035 | 5 680 | 526 715 | 28 843 | 29 193 | 28 208 | 28 208 | |
5.2 Kennisontwikkeling | 130 126 | – 250 | 129 876 | – 80 | – 80 | – 2 946 | – 2 946 | |
5.3 Gender | 4 722 | 283 | 5 005 | 1 200 | 4 550 | 4 550 | 4 550 | |
5.4 HIV/Aids | 272 244 | 25 368 | 297 612 | 38 128 | 30 273 | 26 835 | 26 835 | |
5.5 Reproductieve gezondheid | 93 715 | 42 721 | 136 436 | 40 210 | 50 310 | 48 360 | 48 360 | |
5.6 Participatie civil society | 612 474 | – 89 134 | 523 340 | – 29 135 | – 56 095 | – 88 663 | 21 337 |
De verplichtingen nemen meerjarig toe. In 2007 worden verplichtingen aangegaan voor een aantal onderwijsprogramma’s in partnerlanden, onder andere Zambia, Ghana en Pakistan. De verhoging in 2008 betreft het aangaan van een nieuwe verplichting voor het Catalytic Fund voor onderwijs. Voorts worden er in 2007 verplichtingen aangegaan voor de meerjarig verhoogde bijdrage aan het Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM), een meerjarige bijdrage aan het Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI) en ten behoeve van subsidies die in 2007 van start gaan onder het SALIN (Strategische Allianties Internationale Netwerken) op het gebied van reproductieve gezondheid. De mutatie in 2009 betreft een technische correctie ten opzichte van 2010.
De verhoging betreft een saldo. Op basis van ervaringen in 2006 en de eerste maanden van 2007 wordt vertraging in landenprogramma’s voorzien in onder andere Pakistan en Indonesië. Daarentegen zijn ook meerjarig intensiveringen van de landenprogramma’s voorzien. Meerjarig is er ook een verhoging voor onderwijs in postconflictlanden via UNICEF en Early Childhood Development. De ramingen voor MFS-programma’s op het gebied van onderwijs worden neerwaarts bijgesteld op basis van de goedkeuringen binnen het Medefinancieringsstelsel.
Deze mutatie betreft een aanpassing in de ramingen voor programma’s op het gebied van hoger onderwijs.
De verhogingen op dit artikel zijn een gevolg van nieuwe gender programma’s in Egypte, Uganda en Burkina Faso, alsmede nieuwe programma’s op het gebied van gender binnen het Medefinancieringsstelsel.
De verhoging op dit artikel wordt met name veroorzaakt door de hogere toekenning van subsidies voor productontwikkeling op het gebied van medicijnen en door de meerjarige verwerking van de verhoogde bijdrage aan het Global Fund to fight Aids and Malaria (GFATM). Verder worden de budgetten van de ambassades in 2007 neerwaarts bijgesteld, deels in verband met lager dan verwachte uitgaven, deels in verband met verschuiving van middelen naar programma’s op het gebied van (algemene) gezondheidszorg.
5.5 Reproductieve gezondheidszorg
De verhoging wordt met name veroorzaakt door verwerking van de meerjarige bijdrage aan GAVI en door verhoging voor landenprogramma’s via de ambassades. Meerjarig wordt vanaf 2008 EUR 10 mln toegekend voor de programma’s via internationale NGO’s die dan van start gaan, als onderdeel van SALIN.
5.6 Participatie Civil Society
De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door de thematische allocatie over de begroting van de op dit artikel gereserveerde middelen voor het Medefinancieringsstelsel (MFS). Voorts worden middelen toegekend voor de afbouwsubsidie voor organisaties (met name Plan) die geen subsidie onder het MFS hebben toegekend gekregen maar wel voor een afbouwsubsidie in aanmerking kwamen. Verder is er een verhoging ten behoeve van de activiteiten ter bevordering van een onafhankelijke en pluriforme media in Iran (motie-Van Baalen-Karimi (kamerstuk 29 800V, 116) dd. ).
Beleidsartikel 6 Beter beschermd en verbeterd milieu
Beleidsartikel 6 Beter beschermd milieu en verbeterd milieuBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 180 432 | 308 016 | 488 448 | 2 427 | – 41 243 | – 31 616 | – 28 116 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 371 339 | 57 011 | 428 350 | 2 336 | 214 | – 7 881 | – 427 | |
6.1 Milieu en water | 237 409 | 54 201 | 291 610 | – 4 464 | – 10 236 | – 19 531 | – 12 077 | |
6.2 Water en stedelijke ontwikkeling | 133 930 | 2 810 | 136 740 | 6 800 | 10 450 | 11 650 | 11 650 |
De verhoging van verplichtingen in 2007 wordt veroorzaakt door nieuwe committeringen voor landenprogramma’s voor milieu en energie in onder andere Ghana, Indonesië, Kenia en Suriname. Daarnaast wordt er een verplichting aangegaan voor een programma voor biodiversiteit en bossen, en voor de in 2007 te starten programma’s onder het SALIN (Strategische Allianties Internationale Netwerken). Ook zijn er nieuwe programma’s ten behoeve van de doelstelling om 50 miljoen mensen te helpen aan drinkwater en sanitaire voorzieningen in 2015. De meerjarige daling in de verplichtingenstand wordt met name veroorzaakt door bijgestelde ramingen voor de landenprogramma’s.
De stijging in 2007 wordt met name veroorzaakt door toekenning van de zogenoemde Pariteitsmiddelen (als onderdeel van de Verdragsmiddelen) voor een energiefonds in Suriname. Ook worden er middelen toegekend voor de binnen het Medefinancieringsstelsel goedgekeurde programma’s op het gebied van milieu. Meerjarig worden de budgetten neerwaarts bijgesteld als gevolg van onder andere overhevelingen van dit artikel naar andere artikelen (waaronder artikel 2.9), alsmede een herschikking van het betaalschema voor het Global Environmental Facility (GEF).
6.2 Water en Stedelijke Ontwikkeling
De verhoging wordt met name veroorzaakt door intensivering van programma’s op het gebied van drinkwater en sanitaire voorzieningen, onder andere in Benin, Indonesië en Kenia.
Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer
Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regule- ring van personenverkeerBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 106 053 | – 17 238 | 88 815 | – 11 982 | – 10 940 | – 10 511 | – 11 102 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 106 053 | – 17 018 | 89 035 | – 17 982 | – 10 940 | – 10 511 | – 11 102 | |
7.1 Consulaire dienstverlening | 12 470 | 3 780 | 16 250 | – 3 935 | 665 | 690 | 690 | |
7.2 Vreemdelingenbeleid | 93 583 | – 20 798 | 72 785 | – 14 047 | – 11 605 | – 11 201 | – 11 792 | |
Ontvangsten | 26 543 | 1 558 | 28 101 | 1 558 | 1 558 | 1 558 | 1 558 | |
7.10 Consulaire dienstverlening | 26 543 | 1 558 | 28 101 | 1 558 | 1 558 | 1 558 | 1 558 |
De verlaging van de verplichtingen hangt samen met de voorziene verlaging van de uitgaven.
7.1 Consulaire dienstverlening
De verhoging in 2007 is ondermeer het gevolg van in 2006 vertraagde uitgaven voor het NVIS-project (Nieuw Visum Informatie Systeem) die waarschijnlijk in 2007 zullen plaatsvinden en de aanschaf van het consulaire automatiseringsprogramma Kompas. Verder is de kostprijs van reisdocumenten gestegen in verband met de opname van biometrische kenmerken.
Op grond van informatie uit 2006 over het gebruik van vertrouwensadvocaten ten behoeve van verificatie en legalisatie in 2006 is de raming voor 2007 neerwaarts bijgesteld. Voorts zijn er lagere kosten voorzien voor eerstejaarsopvang van asielzoekers.
7.10 Consulaire dienstverlening
De meerontvangsten zijn het gevolg van afgifte van paspoorten en visa.
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten NederlandBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 46 510 | 17 486 | 63 996 | – 741 | – 893 | – 1 041 | – 1 041 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 86 100 | 8 501 | 94 601 | 3 633 | 2 521 | 2 421 | 2 421 | |
8.1 Nederlandse cultuur | 13 050 | 2 665 | 15 715 | 2 879 | 1 917 | 1 917 | 1 917 | |
8.2 Cultureel erfgoed | 4 971 | 521 | 5 492 | 281 | 281 | 281 | 281 | |
8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 68 079 | 5 315 | 73 394 | 473 | 323 | 223 | 223 | |
8.4 Vestigingsklimaat internationale organisaties in Nederland | 0 | |||||||
Ontvangsten | 755 | 16 | 771 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
8.10 Doorberekening Defensie diversen | 755 | 16 | 771 | 16 | 16 | 16 | 16 |
De verhoging van de verplichtingen is met name het gevolg van een verhoging van een structurele bijdrage aan het Institut Néerlandais en een financiering van het Azië-project Encompass. Verder worden extra verplichtingen aangegaan voor het Internationaal cultuurbeleid (ICB) en het Programma Ondersteuning Buitenlands beleid (POBB).
De verhoging wordt veroorzaakt door een bijdrage van EUR 1 mln per jaar ten behoeve van het Huis Kosmopolis en een eenmalige financiering van het Azië-project «Encompass».
Ook worden er middelen toegekend voor programma’s op het gebied van cultuur onder het Medefinancieringsstelsel.
Deze mutatie is een bijstelling van de ramingen voor de bijdrage aan UNESCO. Ook is er in 2007 nog een laatste betaling voor het nationaal geschenk in Suriname.
8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid
De verhoging is met name het gevolg van extra middelen (EUR 2,0 mln) voor het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) en extra uitgaven voor staatsbezoeken en voorlichtingsuitgaven.
Artikel 9 GeheimBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e supple-tore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | pm | pm | ||||||
Uitgaven | pm | pm | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Niet-beleidsartikel 10 Nominaal en onvoorzien
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | (5)=(1+4) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 92 254 | – 88 870 | – 88 870 | 3 384 | – 26 401 | – 3 508 | – 52 083 | – 33 363 | |
Uitgaven: | 92 254 | – 88 870 | – 88 870 | 3 384 | – 26 401 | – 3 508 | – 52 083 | – 33 363 | |
Nominaal en onvoorzien | 92 254 | – 88 870 | – 88 870 | 3 384 | – 26 401 | – 3 508 | – 52 083 | – 33 363 |
Het artikel wordt per saldo verlaagd met EUR 89 miljoen. Dit betreft overboekingen naar artikelen op diverse begrotingen (zie uitsplitsing hierna) in verband met loon- en prijsontwikkeling (EUR 22 mln) en compensatie voor een tegenvaller op de begroting van Defensie bij de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties (EUR 92 mln). Daarnaast wordt het artikel verlaagd als gevolg van een aanpassing in de raming voor de prijscomponent van het BBP (EUR 6 mln) en de technische verwerking van het besluit in 2006 om de reservering voor contributies aan VN-crisisbeheersingsoperaties (begroting van Buitenlandse zaken) op te hogen (EUR 8 mln). Hier staan enkele verhogingen tegenover zoals de eindejaarsmarge uit 2006 (EUR 28 mln), de nacalculatie van de EU-toerekening 2005 (EUR 5 mln) en het effect van een kasschuif op de begroting van Justitie (EUR 6 mln).
Begroting | Bedrag x EUR 1 mln |
---|---|
Overboekingen: | |
V BZ | 14,48 |
VI Justitie | 0,26 |
IXB Financiën | 0,06 |
X, Defensie | 91,77 |
XII V&W | 0,02 |
XIII EZ | 1,11 |
XIV LNV | 6,10 |
XVI VWS | 0,03 |
Totaal | 113,83 |
Niet-beleidsartikel 11 Algemeen
Artikel 11 AlgemeenBedragen in EUR 1000 | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Mutaties 1e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | (5)=(1+4) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Verplichtingen | 684 513 | 92 863 | 92 863 | 777 376 | 45 594 | 32 597 | 5 275 | – 7 664 | |
Uitgaven: | 688 728 | 101 552 | 101 552 | 790 280 | 55 694 | 27 597 | 4 490 | – 7 664 | |
Apparaatsuitgaven | 688 728 | 101 552 | 101 552 | 790 280 | 55 694 | 27 597 | 4 490 | – 7 664 | |
Ontvangsten | 50 833 | 0 | 0 | 50 833 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse ontvangsten | 50 833 | 0 | 50 833 | ||||||
Koersverschillen | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verhogingen van het verplichtingenbudget hangen samen met de verhoging van de uitgaven.
De verhoging op artikel 11 is met name het gevolg van een aantal geplande investerings-uitgaven, zoals de bouw van een nieuwe kanselarij in Teheran in verband met de vereiste aardbevingsbestendigheid. Daarnaast zijn er investeringen voorzien op het terrein van ICT en zijn de beveiligingskosten op de Nederlandse vertegenwoordigingen opgelopen. Ook worden extra middelen gereserveerd in verband met de mogelijke fiscalisering van een deel van de buitenlandvergoedingen. Tenslotte zijn er hogere verwachte uitgaven in verband met loon- en prijsontwikkelingen.