A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 | ||
B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 | ||
1. | Leeswijzer | 3 | ||
2. | Het beleid | 3 | ||
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 | ||
2.2 | De beleidsartikelen | 5 | ||
Veiligheid | 5 | |||
2: | Politie | 5 | ||
4: | Partners in veiligheid | 6 | ||
5: | Nationale veiligheid | 8 | ||
14: | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 8 | ||
15: | Crisisbeheersing | 9 | ||
16: | Brandweer en GHOR | 10 | ||
Bestuur en democratie | 11 | |||
1: | Grondwet en democratie | 11 | ||
6: | Functioneren openbaar bestuur | 11 | ||
Publieke Dienstverlening en Openbare Sector | 12 | |||
7: | Innovatie- en informatiebeleid openbare sector | 12 | ||
10: | Arbeidszaken overheid | 14 | ||
11: | Kwaliteit Rijksdienst | 15 | ||
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 17 | ||
12: | Algemeen | 17 | ||
13: | Nominaal en onvoorzien | 19 | ||
17: | Vutfonds | 19 | ||
3. | Baten-lastendiensten | 19 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2009 en van de budgettaire gevolgen van nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2009 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij paragraaf 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2009 | |
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2009 | 6 584 302 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | 367 570 | |
Administratieve lastenverlichting | 7.2 | 5 400 |
VRD project E-Inspectie | 11.2 | 9 700 |
VRD Digitale werkomgeving Rijk | 11.9 | 35 000 |
Overige mutaties | div. | 317 470 |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 6 951 872 |
Administratieve lastenverlichting. Toevoeging middelen in het kader van Vernieuwing Rijksdienst aan het programma Administratieve Lastenverlichting. Dit betreft meerjarige financiering voor het programma.
VRD project E-Inspectie. Meerjarige doorwerking van de ter beschikking gestelde middelen ten behoeve van het project e-inspectie in het kader van de Projecten Vernieuwing Rijksdienst 1e tranche.
VRD Digitale werkomgeving Rijk. Meerjarige doorwerking van de ter beschikking gestelde middelen ten behoeve van het project in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst 1e tranche.
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
Artikel | Aanwending | 2009 |
---|---|---|
1.2 | Staatscommissie grondwet | 700 |
2.4 | BES-eilanden | 1 700 |
4.2 | Prostitutie registratiesysteem | 1 000 |
5.1 | Huisvesting Zoetermeer | 8 600 |
7.4 | Modernisering GBA | 5 700 |
10.7 | SCP onderzoek | 300 |
10.8 | Veilige publieke taak | 3 000 |
11.2 | Project verzilvering | 1 000 |
12.1 | EJM | 251 |
16.2 | convenanten veiligheidsregio’s | 2 500 |
16.3 | BES-eilanden | 2 100 |
Totaal | 2 6851 |
Artikel 2.4. en 16.3. BES-eilanden
Voor het op korte termijn verbeteren van het functioneren en de doorontwikkeling van de politie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba dient de zichtbaarheid van de politie op de drie eilanden sterk te worden verbeterd, door onder andere een wijk/buurt/bario-gerichte aanpak. Voor de drie eilanden worden drie teams gevormd: team Bonaire, team Sint Eustatius en team Saba. Daarnaast dient een gezamenlijke recherche-eenheid te worden geformeerd, een gemeenschappelijke meldkamer en een stafbureau. Met betrekking tot het onderdeel brandweerzorg en rampenbestrijding gaat het om een meerjarig plan voor het verbeteren van de uitvoering van de brandweerzorg, de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Mede op basis van een rapport van het ministerie van V&W, over de noodzakelijke verbetering van de luchthavens, is zicht gekregen op de consequenties voor de brandweerzorg en de rampenbestrijding. Dit heeft geresulteerd in een tweetal concrete plannen, te weten het Beleidsplan Vakbekwaamheid BES-brandweer (BVBb) en het Brandweerorganisatieplan BES (BopB). De met deze plannen samenhangende uitgaven hebben een incidenteel karakter.
Artikel 4.2. Prostitutie registratiesysteem
In het Wetsvoorstel Regulering Prostitutie wordt aangekondigd dat er twee landelijke registers dienen te komen: een register waarin de vergunningen tot het exploiteren van een escortbedrijf zijn ingeschreven en een register waarin gegevens van zelfstandig werkende prostituees worden ingeschreven. Het Rijk zal de ontwikkelkosten en invoering van deze systemen voor haar rekening nemen.
Artikel 5.1. Huisvesting Zoetermeer
De gebruiksvergoeding voor het pand in Zoetermeer is hoger dan oorspronkelijk geraamd.
Artikel 7.4. Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA)
Deze bijdrage maakt onderdeel uit van het financieringsarrangement modernisering gemeentelijke Basisadministratie/Online Raadpleegbare Reisdocumentenadministratie (ORRA).
Artikel 10.8. Veilige publieke taak
Voor het Programma Veilige Publieke Taak is een extra bijdrage nodig voor de bestaande stimuleringsregeling en de doorloop van de communicatiecampagne.
Artikel 11.2. Project verzilvering
Het project verzilvering gaat om ervaren managers die worden ingezet voor bijzondere opdrachten waarin ervaring op maat wordt ingebracht.
In het kader van de Vernieuwing Rijksdienst zijn in 2008 financiële middelen beschikbaar gekomen voor het project Verzilvering die in 2009 zullen worden uitgegeven. Doel van het project is om optimaler gebruik te maken van e kennis en kunde van ABD-leden van 57 jaar en ouder.
Artikel 16.2. Convenanten veiligheidsregio’s
In het kader van invoering veiligheidsregio’s zullen extra middelen besteed worden aan budgettaire knelpunten die samenhangen met de invoering.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. Politie | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 5 060 518 | – 76 | 3 342 | 5 063 784 | 307 | 307 | 307 | 307 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 950 875 | ||||||||
Uitgaven: | 4 744 138 | – 76 | 3 342 | 4 747 404 | 307 | 307 | 307 | 307 | |
1 | Apparaat | 11 553 | 0 | 11 553 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 4 732 585 | – 76 | 3 342 | 4 735 851 | 30 7 | 307 | 307 | 307 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 608 150 | ||||||||
2 | Politie op regionaal niveau | 3 788 318 | 0 | – 212 | 3 788 106 | – 212 | – 212 | – 212 | – 212 |
* | Bijdragen baten-lastendienst LFR | 2 700 | |||||||
a | Politietaken asiel (naar Justitie) | – 212 | – 212 | – 212 | – 212 | – 212 | |||
3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 618 834 | 0 | 519 | 619 353 | 519 | 519 | 519 | 519 |
* | Bijdragen baten-lastendienst KLPD | 513 800 | |||||||
a | Landelijke Faciliteit Ondersteuning Ontmantelen (LFO) (van Justitie) | 519 | 519 | 519 | 519 | 519 | |||
4 | Prestatievermogen van de politie | 64 599 | – 76 | 3 035 | 67 558 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Bureau Veiligheidsmonitor (van Justitie) | 335 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Verbeterplan politie BES-eilanden (van Koninkrijksrelaties) | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | BES-eilanden (EJM) | 1 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 260 834 | 0 | 0 | 260 834 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Geneeskundige verzorging politie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3 215 | 0 | – 2 715 | 500 | – 2 715 | – 2 715 | 0 | 0 | |
a | Correctie ontvangstenraming | – 2 715 | – 2 715 | 2 715 |
b. Verbeterplan politie BES-eilanden. In het staatkundig proces van de Nederlandse Antillen krijgen Bonaire, Sint Eustatius en Saba de status van openbaar lichaam binnen het Nederlandse staatsbestel. Het kabinet heeft in de begroting 2009 extra budget uitgetrokken voor verbeteringen op gebied van op Bonaire, St. Eustatius en Saba (zie begrotingshoofdstuk IV 2009, verdiepingshoofdstuk artikel 2.3). Op grond van het opgestelde activiteitenplan wordt budget overgeheveld voor BZK/Veiligheid.
c. BES-eilanden. Zie de toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
a. Correctie ontvangstenraming. Betreft een neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming. In de periode 2001–2006 werd met de regiokorpsen de bijdragen voor asiel verrekend. Dit leidde tot een terugbetaling van de regiokorpsen aan BZK. Sinds 2006 is deze systematiek gewijzigd, maar is de ontvangstenraming niet daarop aangepast.
Beleidsartikel 4. Partners in veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4. Partners in veiligheid | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 105 112 | – 81 | 375 | 105 406 | 947 | 1 266 | 2 015 | 2 215 | |
Uitgaven: | 137 102 | – 81 | 375 | 137 396 | 947 | 1 266 | 2 015 | 2 215 | |
1 | Apparaat | 8 693 | – 64 | 0 | 8 629 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 128 409 | – 17 | 375 | 128 767 | 947 | 1 266 | 2 015 | 2 215 | |
Waarvan juridisch verplicht | 94 306 | ||||||||
2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 48 894 | – 17 | – 572 | 48 305 | – 255 | – 64 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendienst LFR | 900 | |||||||
a | Prostitutie registratiesysteem (EJM) | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Uitkering Polarisatie en radicalisering (naar GF) | – 1 272 | – 255 | – 64 | 0 | 0 | |||
c | gezinsmanagers Gouda | – 300 | |||||||
3 | ICT-infrastructuur | 73 882 | 0 | 5 792 | 79 674 | 6 287 | 6 415 | 7 100 | 7 300 |
a | Bijdrage C2000 | 10 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Pilot controlestraat Schiphol (naar Justitie) | – 632 | 200 | 0 | 0 | 0 | |||
c | FES maatschappelijke sectoren ICT | 494 | 296 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Onderzoek douanelab (naar financiën) | – 480 | – 224 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Gebruik brandweer C2000 (van GF) | 7 300 | 7 300 | 7 300 | 7 300 | 7 300 | |||
f | Project gezichtsvergelijking (naar Justitie) | – 225 | – 240 | – 240 | – 200 | 0 | |||
g | Project opsporing NFI (naar Justitie) | – 525 | – 475 | – 475 | 0 | 0 | |||
h | NWO centrale kenniseenheid (naar art. 12.4) | – 340 | – 170 | – 170 | 0 | 0 | |||
i | Onderhoud C2000 (naar art. 7.4) | – 10 200 | |||||||
6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 5 633 | 0 | – 4 845 | 788 | – 5 085 | – 5 085 | – 5 085 | – 5 085 |
a. | Internationale samenwerking (naar art. 12.1) | – 4 845 | – 5 085 | – 5 085 | – 5 085 | – 5 085 | |||
Ontvangsten | 413 | 0 | 494 | 907 | 296 | 0 | 0 | 0 | |
a | FES Maatschappelijke sectoren ICT | 494 | 296 |
a. Prostitutie registratiesysteem. Zie de toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
b. Uitkering polarisatie en radicalisering.Overboeking naar de begroting van het Gemeentefonds. Het betreft hier de bijdragen aan gemeenten in het kader van de uitvoering van het actieplan polarisatie en radicalisering.
a. en e. Bijdrage exploitatie C2000. Het betreft hier het totaal van de bijdragen voor 2009 in de centrale exploitatiekosten C2000 van de Koninklijke Marechaussee (Ministerie van Defensie) en de ambulancediensten (Ministerie van VWS) en de bijdrage van gemeenten voor het gebruik van C2000 door de brandweerkorpsen.
i. Onderhoud C2000. In verband met de verwachte lagere uitgaven voor het onderhoud van C2000 wordt een bedrag overgeheveld naar artikel 7.4 voor de ontwikkeling van aanvraagstations voor reisdocumenten.
a. Internationale samenwerking. Overheveling naar artikel 12.1 in verband met centralisatie internationale activiteiten bij Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering.
Beleidsartikel 5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 169 026 | 0 | 11 486 | 180 512 | 3 086 | 2 471 | 2 471 | 2 471 | |
Uitgaven: | 169 026 | 0 | 11 486 | 180 512 | 3 086 | 2 471 | 2 471 | 2 471 | |
1 | Apparaat | 164 852 | 0 | 8 986 | 173 838 | 586 | – 29 | – 29 | – 29 |
a | FES BEA | 300 | 600 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Kwetsbaarheidsanalyse spionage (van art. 15.3) | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Huisvesting Zoetermeer (EJM) | 8 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Uitzending ambtenaren EU (naar art. 12.1) | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | |||
e | FES Toponderzoek VIA | 15 | 15 | ||||||
2 | Geheime uitgaven | 4 174 | 0 | 2 500 | 6 674 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 |
a | Aanvulling geheime begroting | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | |||
Ontvangsten | 391 | 0 | 315 | 706 | 615 | 0 | 0 | 0 | |
a | FES BEA | 300 | 600 | ||||||
b | FESToponderzoek VIA | 15 | 15 |
c. Huisvesting Zoetermeer. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
a. Aanvulling geheime begroting. Gezien de aard van de uitgaven kan over deze aanvulling in het openbaar geen mededeling gedaan worden.
Beleidsartikel 14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 15 112 | – 15 | – 18 | 15 079 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 15 112 | – 15 | – 18 | 15 079 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 4 731 | – 15 | – 18 | 4 698 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | bijdrage IOOV aan de Inspectieraad | – 18 | |||||||
2 | Onderzoeksraad voor veiligheid (Ovv) | 10 381 | 0 | 0 | 10 381 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 15. Crisisbeheersing
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15. Crisisbeheersing | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 31 158 | – 99 | – 4 861 | 26 198 | – 4 761 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | |
Uitgaven: | 32 522 | – 99 | – 4 861 | 27 562 | – 4 761 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | |
1 | Apparaat | 8 026 | 0 | 8 026 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma uitgaven | 24 496 | – 99 | – 4 861 | 19 536 | – 4 761 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | |
waarvan juridisch verplicht | 19 255 | ||||||||
2 | Nationale veiligheid/BVI | 4 308 | – 99 | 890 | 5 099 | 890 | 0 | 0 | 0 |
a | FES NAVI | 890 | 890 | ||||||
3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 11 998 | 0 | – 5 751 | 6 247 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 |
* | Bijdrage baten-lastendienst LFR | 700 | |||||||
a | Kwetsbaarheidsanalyse spionage (naar art. 5.1) | – 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Overdracht PD (naar art. 16) | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | – 5 651 | |||
4 | Aansturen crisisbeheersing | 6 372 | 0 | 0 | 6 372 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Crisiscommunicatie | 1 818 | 0 | 0 | 1 818 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 700 | 0 | 890 | 1 590 | 890 | 0 | 0 | 0 | |
a | FES NAVI | 890 | 890 |
b. Overdracht Preparatie Decentraal. In verband met de interne reorganisatie zijn de taken op het gebied van de Preparatie Decentraal (PD) overgeheveld van artikel 15.2 naar artikel 16.
Beleidsartikel 16. Brandweer en GHOR
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16. Brandweer en GHOR | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 161 737 | – 639 | 10 218 | 171 316 | 5 553 | 5 553 | 5 553 | 5 553 | |
Uitgaven: | 161 764 | – 639 | 10 218 | 171 343 | 5 553 | 5 553 | 5 553 | 5 553 | |
1 | Apparaat | 3 036 | – 98 | 2 938 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 | |
a | Uitzending ambtenaren EU (naar art. 12.1) | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 | – 98 | |||
Programma-uitgaven | 158 728 | – 639 | 10 316 | 168 405 | 5 651 | 5 651 | 5 651 | 5 651 | |
Waarvan juridisch verplicht | 118 874 | ||||||||
2 | Bestuurlijke organisatie | 124 421 | – 639 | 5 015 | 128 797 | 1 465 | 1 465 | 1 465 | 1 465 |
a | Overdracht PD (van art. 15.3) | 1 465 | 1 465 | 1 465 | 1 465 | 1 465 | |||
b | CBRN steunpuntregio’s (van art. 16.4) | 1 050 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Convenanten veiligheidsregio’s (EJM) | 2 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Taken | 5 207 | 0 | 2 875 | 8 082 | 710 | 710 | 710 | 710 |
a | BES-eilanden (EJM) | 2 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Overdracht PD (van art. 15.3) | 710 | 710 | 710 | 710 | 710 | |||
c | Website brandveiligheid (van VROM) | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4 | Kwaliteit | 29 100 | 0 | 2 426 | 31 526 | 3 476 | 3 476 | 3 476 | 3 476 |
* | Bijdragen baten-lastendienst LFR | 16 100 | |||||||
a | Overdracht PD (van art. 15.3) | 3 476 | 3 476 | 3 476 | 3 476 | 3 476 | |||
b | CBRN steunpuntregio’s (naar art. 16.2) | – 1 050 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 250 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a. Overdracht PD. Zie voor een toelichting onder artikel 15.3.b.
b. CBRN steunpuntregio’s. Budgetoverheveling van artikel 16.4 naar artikel 16.2.
In de novembercirculaire 2008 is voor 2009 het budget voor CBRN (het budget ter voorkoming van een terroristische aanslag met chemische, biologische, radiologische of nucleaire middelen) opgenomen als een afzonderlijke bijdrage onder de BDUR-bijdragen (Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen). Vanaf het begrotingsjaar 2010 is deze CBRN financiering een structureel onderdeel van de BDUR-regeling in relatie tot de substantiële verhoging van de BDUR
c. Convenanten veiligheidsregio’s. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
a. BES-eilanden. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
b. Overdracht PD. Zie toelichting bij artikelonderdeel 15.3.b.
a. Overdracht PD. Zie toelichting bij artikelonderdeel 15.3.b.
b. CBRN steunpuntregio’s. Zie toelichting bij artikelonderdeel 16.2. Mutatie b.
Beleidsartikel 1. Grondwet en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. Grondwet en democratie | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 12 282 | 493 | 1 237 | 14 012 | 267 | 400 | 500 | 500 | |
Uitgaven: | 12 282 | 493 | 1 237 | 14 012 | 267 | 400 | 500 | 500 | |
1 | Apparaat | 4 353 | 257 | 4 610 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Kader CZW (van art. 12.1) | 137 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Detachering Brussel (van art. 12.1) | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Stroomlijnen beleidsinformatie IBI (van art. 6.2) | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma-uitgaven | 7 929 | 493 | 980 | 9 402 | 267 | 400 | 500 | 500 | |
Waarvan juridisch verplicht | 6 290 | ||||||||
2 | Programma | 5 887 | 500 | 980 | 7 367 | 267 | 400 | 500 | 500 |
a | Good governance (van art. 10.8) | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Amendement Heijnen (naar art. 6.4) | – 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Anti discriminatie voorlichting (van WWI) | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Herverdeling budget OBD en PKB (van art. 6.2) | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Huis voor de democratie (van art. 12.1) | 200 | 267 | 400 | 500 | 500 | |||
f | Lokale proeftuinen burgerparticipatie (van art. 6.2) | 119 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
g | Staatscommissie grondwet (EJM) | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Kiesraad | 2 042 | – 7 | 0 | 2 035 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 6. Functioneren Openbaar Bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 42 401 | – 614 | 1 110 | 42 897 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 | |
Uitgaven: | 42 177 | – 614 | 1 110 | 42 673 | – 119 | – 119 | – 119 | – 119 | |
1 | Apparaat | 10 046 | 0 | – 79 | 9 967 | – 79 | – 79 | – 79 | – 79 |
a | Uitzending ambtenaren EU (naar art. 12.1) | – 79 | – 79 | – 79 | – 79 | – 79 | |||
Programma-uitgaven | 32 131 | – 614 | 1 189 | 32 706 | – 40 | – 40 | – 40 | – 40 | |
Waarvan juridisch verplicht | 28 651 | ||||||||
2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 6 516 | – 911 | 729 | 6 334 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Reallocatie DRI (van art. 7.2) | 585 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Reallocatie OBD (van art. 7.2) | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Reallocatie van DRI (van art. 7.2) | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | NICIS-EUKN | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Stroomlijnen beleidsinformatie IBI (naar art. 1.1) | – 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
f | Herverdeling budget OBD en PKB (naar art. 1.2) | – 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
g | Lokale proeftuinen burgerparticipatie (naar art. 1.2) | – 119 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 10 133 | 0 | – 40 | 10 093 | – 40 | – 40 | – 40 | – 40 |
a | Bijdrage APPA (naar SZW) | – 40 | – 40 | – 40 | – 40 | 40 | |||
4 | Faciliteren politieke partijen | 15 482 | 297 | 500 | 16 279 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Amendement Heijnen (van art. 1.2) | 500 | |||||||
Ontvangsten | 193 777 | 0 | 25 | 193 802 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | NICIS-EUKN | 25 |
Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 123 639 | – 21 | 25 815 | 149 433 | 18 863 | 13 077 | 1 485 | – 24 118 | |
Uitgaven: | 123 807 | – 21 | 25 815 | 149 601 | 18 863 | 13 077 | 1 485 | – 24 118 | |
1 | Apparaat | 4 455 | 0 | 4 455 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 119 352 | – 21 | 25 815 | 145 146 | 18 863 | 13 077 | 1 485 | – 24 118 | |
Waarvan juridisch verplicht | 47 972 | ||||||||
2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 34 366 | – 21 | – 6 554 | 27 791 | 5 300 | 5 300 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 3 267 | |||||||
a | Reallocatie DRI (naar art. 6.2) | – 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Administratieve lastenverlichting | 5 400 | 5 300 | 5 300 | 0 | 0 | |||
c | Terugboeking GBO naar DRI (naar art. 7.3) | – 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Reallocatie OBD (naar art. 6.2) | – 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Reallocatie DRI (naar art. 7.4) | – 8 018 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
f | Reallocatie GBA (naar art. 7.4) | – 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 51 872 | 0 | 3 104 | 54 976 | 113 | 127 | 135 | 132 |
a | Correctie meerjaren reeks (van art. 11.9) | 104 | 113 | 127 | 135 | 132 | |||
b | Terugboeking GBO naar DRI (van art. 7.2) | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 33 114 | 0 | 29 265 | 62 379 | 13 450 | 7 650 | 1 350 | – 24 250 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 20 421 | |||||||
a | Onderhoud C2000 (van art. 4.3) | 10 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | DRI reallocatie (van art. 7.2) | 7 433 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Reallocatie GBA (van art. 7.2) | 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Modernisering GBA (EJM) | 5 700 | |||||||
e | Financiering MGBA/ORRA (van GF) | 4 800 | 12 700 | 6 900 | 600 | – 25 000 | |||
f | Bureau verstigingsregistratie Den Haag | 500 | 750 | 750 | 750 | 750 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. Administratieve lastenverlichting. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
c. Doorontwikkeling Digi-D.
Betreft een overheveling van budget binnen artikel 7 bestemd voor de doorontwikkeling van Digi-D.
e. Reallocatie Dienstverlening, regeldruk en Informatiebeleid (DRI).
Budgetoverheveling binnen artikel 7 ter medefinanciering van diverse programma’s van de Directie DRI.
b. Doorontwikkeling Digi-D.
Betreft een overheveling van budget binnen artikel 7 bestemd voor de doorontwikkeling van Digi-D.
a. Onderhoud C2000
De aanbesteding van de aanvraagstations voor reisdocumenten vindt alsnog in 2009 plaats (in 2008 uitgesteld als gevolg van een rechterlijke uitspraak. Er wordt een bedrag overgeheveld van artikel 4.3.
b. Reallocatie Dienstverlening, regeldruk en Informatiebeleid (DRI).
Zie toelichting bij artikelonderdeel 7.2.e.
d. Modernisering GBA. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
e. Financiering mGBA/ORRA. Het betreft een overboeking van het Gemeentefonds. Deze bijdrage maakt onderdeel uit van het financieringsarrangement modernisering gemeentelijke Basisadministratie/Online Raadpleegbare Reisdocumentenadministratie (ORRA).
Beleidsartikel 10. Arbeidszaken Overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10. Arbeidszaken Overheid | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 87 409 | – 51 | 1 552 | 88 910 | – 1 653 | – 1 667 | – 1 642 | – 1 651 | |
Uitgaven: | 87 409 | – 51 | 1 552 | 88 910 | – 1 653 | – 1 667 | – 1 642 | – 1 651 | |
1 | Apparaat | 5 119 | 852 | 5 971 | 847 | 833 | 858 | 849 | |
a | Correctie meerjarige reeks (van art. 11.1) | 852 | 847 | 833 | 858 | 849 | |||
Programma-uitgaven | 82 290 | – 51 | 700 | 82 939 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | |
Waarvan juridisch verplicht | 76 368 | ||||||||
5 | Uitkeringsregelingen | 67 579 | 0 | – 2 500 | 65 079 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 |
a | SAIP | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | |||
7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 8 580 | – 51 | 300 | 8 829 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | SCP onderzoek (EJM) | 300 | |||||||
8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 6 131 | 0 | 2 900 | 9 031 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Veilige Publieke Taak (EJM) | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Good governance (naar art. 1.2) | – 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Bijdrage veilige publieke taak (van V&W) | 75 | |||||||
9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 820 | 0 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a. Veilige publieke taak. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
Beleidsartikel 11. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11. Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 66 154 | – 166 | 68 328 | 134 316 | 35 728 | 20 993 | 2 088 | 2 300 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 478 | ||||||||
Uitgaven: | 66 154 | – 166 | 68 328 | 134 316 | 35 728 | 20 993 | 2 088 | 2 300 | |
1 | Apparaat | 16 101 | – 14 | – 1 969 | 14 118 | – 870 | – 856 | – 881 | 872 |
a | Uizending ambtenaren EU (naar art. 12.1) | – 23 | – 23 | – 23 | – 23 | – 23 | |||
b | Herschikking ivm OPR nieuwe directie (van art. 11.11) | 258 | |||||||
c | Correctie meerjarige reeks (naar art. 10.1) | – 852 | – 847 | – 833 | – 858 | – 849 | |||
d | Uitplaatsing EC/AMC (naar art. 11.6) | – 1 120 | |||||||
e | Categoriemanagement | – 232 | |||||||
Programma-uitgaven | 50 053 | – 152 | 70 297 | 120 198 | 36 598 | 21 849 | 2 969 | 3 172 | |
Waarvan juridisch verplicht | 37 823 | ||||||||
2 | Profesioneel topmanagement | 17 099 | 0 | 2 393 | 19 492 | 593 | 793 | 993 | 1 193 |
a | Project verzilvering (EJM) | 1 000 | |||||||
b | Uitzending ambtenaren EU (naar art. 12.1) | – 7 | – 7 | – 7 | – 7 | – 7 | |||
c | ABD-interim | 1 000 | |||||||
d | Lidmaatschap TMG-consult/verzilvering | 400 | 600 | 800 | 1 000 | 1 200 | |||
5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Goed functionerend personeel | 13 280 | – 17 | 1 120 | 14 383 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Uitplaatsing EC/AMC (van art. 11.1) | 1 120 | |||||||
7 | Goed functionerende organisatie | 6 170 | – 110 | 13 781 | 19 841 | 8 257 | 3 422 | 0 | 0 |
a | Bijdrage inspectieraad (van diverse departementen) | 1 193 | |||||||
b | VRD project casusadoptie | 600 | 600 | 350 | 0 | 0 | |||
c | VRD project e-inspectie | 9 700 | 6 600 | 2 000 | 0 | 0 | |||
d | VRD project benchmark beleid | 1 157 | 1 057 | 1 072 | 0 | 0 | |||
e | Inspectieraad bijdrage telecom | 1 131 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lasteniensten P-Direkt | ||||||||
9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 11 657 | – 1 | 48 100 | 59 756 | 25 637 | 15 523 | – 135 | – 132 |
* | Bijdrage baten-lastendienst CAS | 4 831 | |||||||
a | Bijdrage ICBR (van diverse departementen) | 7 454 | |||||||
b | VRD CIO-functie | 1 950 | 1 950 | 1 950 | 0 | 0 | |||
c | VRD digitale werkomgeving Rijk | 35 000 | 20 000 | 10 000 | 0 | 0 | |||
d | VRD interne reorganisatie | 3 100 | 3 100 | 3 000 | 0 | 0 | |||
e | VRD project gateway | 700 | 700 | 700 | 0 | 0 | |||
f | Correctie meerjarenreeks (naar art. 7.3) | – 104 | – 113 | – 127 | – 135 | – 132 | |||
10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 339 | – 24 | 0 | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Inkoop, facilitaire zaken en huisvestingsbeleid Rijk | 1 508 | 4 903 | 6 411 | 2 111 | 2 111 | 2 111 | 2 111 | |
a | Bijdrage ICBR (van diverse departementen) | 2 050 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Herschikking ivm OPR nieuwe directie (naar art. 11.1) | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Domein facilitair | 164 | 164 | 164 | 164 | 164 | |||
d | Overdracht RIR (van EZ) | 1 947 | 1 947 | 1 947 | 1 947 | 1 947 | |||
e | Domein huisvesting RGD | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 267 | 0 | 3 306 | 3 573 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Inspectieraad bijdrage telecom | 1 131 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Domein huisvesting RGD | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Bijdrage inspectieraad | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | ABD Interim | 1 000 |
d. Uitplaatsing Expertisecentra (EC) AMC
Budgetoverheveling binnen artikel 11. Het betreft een herschikking ten gevolge van de uitplaatsing van het Expertisecentra (EC) AMC naar de Werkmaatschappij.
a. Project verzilvering
Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1 aanwending eindejaarsmarge.
c. ABD-interim. Zie voor een toelichting bij ontvangsten d.
a. Uitplaatsing Expertisecentra (EC) AMC. Zie voor toelichting artikelonderdeel 11.1.e.
a. Bijdrage Inspectieraad.
Bijdrage van diverse departementen aan de Inspectieraad.
c. VRD project e-inspectie. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
d. VRD project benchmark beleid. Meerjarige doorwerking van de ter beschikking gestelde middelen ten behoeve van het project benchmark beleid in het kader van de Projecten Vernieuwing Rijksdienst 1e tranche.
e. inspectieraad bijdrage telecom. De bijdrage van verschillende baten lasten diensten aan de activiteiten van de Inspectieraad in 2009.
a. Bijdrage ICBR. Bijdrage van diverse departementen aan de activiteiten van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR).
b. VRD CIO-functie. Meerjarige doorwerking van de ter beschikking gestelde middelen ten behoeve van het project CIO-functie (Chief Information Officer) in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst 1e tranche.
c. VRD digitale werkomgeving Rijk. Zie voor een toelichting onder paragraaf 2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
d. VRD interne reorganisatie. Meerjarige doorwerking van de ter beschikking gestelde middelen ten behoeve van het project vorming Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (DGOBR), in het kader van de projecten Vernieuwing Rijksdienst 1e tranche.
a. Bijdrage ICBR
Bijdrage aan de activiteiten van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR)
d. Overdracht RIR
Overdracht Regiebureau Inkoop Rijksdienst (RIR)
e. Domein huisvesting RGD
Domein huisvesting Rijksgebouwendienst (RGD)
a. Inspectieraad bijdrage telecom. Zie toelichting bij uitgaven artikel 11.7.e.
b. Domein huisvesting Rijksgebouwendienst (RGD)
d. ABD-interim. ABD genereert met haar activiteiten ontvangsten van circa € 1,0 mln. Om deze ontvangsten ook te kunnen aanwenden door de ABD-begroting is het budget met € 1,0 mln opgehoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12. Algemeen | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 95 554 | – 461 | 24 791 | 119 884 | 8 835 | 7 032 | 5 032 | 5 032 | |
Uitgaven | 95 554 | – 461 | 24 791 | 119 884 | 8 835 | 7 032 | 5 032 | 5 032 | |
1 | Apparaat | 77 348 | – 461 | 24 451 | 101 338 | 8 665 | 7 032 | 5 032 | 5 032 |
a | Salarisadministratie (van AZ) | 50 | |||||||
b | Dienstverlening werkmaatschappij en P-direkt | 11 000 | |||||||
c | VRD innovatieimpulsen | 4 900 | 3 400 | 1 900 | 0 | 0 | |||
d | Dienstverleningsafspraken P&O | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Dienstverlening bedrijfsvoering | 1 637 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
f | Dienstverlening C&I | 381 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
g | Detachering Brussel (naar art. 1.1) | – 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
h | Kader CZW (naar art. 1.1) | – 137 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
i | Huis voor de democratie (naar art. 1.2) | – 200 | – 267 | – 400 | – 500 | – 500 | |||
j | Internationale samenwerking (van art. 4.6) | 4 845 | 5 085 | 5 085 | 5 085 | 5 085 | |||
k | Uitzending ambtenaren EU (van diverse artikelen) | 236 | 236 | 236 | 236 | 236 | |||
l | Sociaal flankerend beleid | 1 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
m | Bijdrage SDU contract | – 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
n | EJM | 251 | |||||||
o | HGIS | 220 | 211 | 211 | 211 | 211 | |||
2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 11 098 | 0 | 0 | 11 098 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Verzameluitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Centrale kennisfunctie | 7 108 | 0 | 340 | 7 448 | 170 | 170 | 0 | 0 |
a | NWO centrale kenniseenheid (van art. 4.3) | 340 | 170 | 170 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 13 238 | 13 238 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Dienstverlening werkmaatschappij en P-direkt | 11 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Dienstverleningsafspraken P&O | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Dienstverlening C&I | 381 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
d | Dienstverlening bedrijfsvoering | 1 637 | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. Dienstverlening Werkmaatschappij en P-direkt
Dienstverlening aan de werkmaatschappij en P-direkt.
c. VRD innovatie-impulsen
Betreft een serie innovatieve initiatieven, projecten en onderzoeken in het kader van de vernieuwing rijksdienst. Kenmerk van deze projecten en onderzoeken is dat ze veelal multidepartementaal zijn opgezet, budgettair een klein beslag hebben, maar een grote voorbeeldwerking kunnen hebben.
e. Dienstverlening bedrijfsvoering
Intern geleverde producten en diensten, waarvan een gedeelte conform gemaakte dienstverleningsafspraken.
j. Internationale samenwerking
Zie voor een toelichting onder artikel 4.6 onderhoud C2000.
l. Sociaal flankerend beleid
Betreft de aan het ministerie van BZK toegekende reeks voor Sociaal Flankerend Beleid.
a. Dienstverlening Werkmaatschappij en P-direkt. Zie de toelichting bij artikelonderdeel 12.1.b.
d. Dienstverlening bedrijfsvoering. Zie de toelichting bij artikelonderdeel 12.1.e
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | – 1 015 | 0 | 224 195 | 223 180 | 221 430 | 221 544 | 221 790 | 220 564 | |
Uitgaven | – 1 015 | 0 | 224 195 | 223 180 | 221 430 | 221 544 | 2 21 790 | 220 564 | |
1 | Loonbijstelling | 0 | 195 808 | 195 808 | 193 441 | 193 383 | 193 744 | 192 752 | |
a | Loonbijstelling | 195 808 | 193 441 | 193 383 | 193 744 | 192 752 | |||
2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 28 387 | 28 387 | 27 989 | 28 161 | 28 046 | 27 812 |
a | Prijsbijstelling | 28 387 | 27 989 | 28 161 | 28 046 | 27 812 | |||
3 | Onvoorzien | – 1 015 | 0 | 0 | – 1 015 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Eindejaarsmarge | 26 851 | |||||||
b | Verdeling eindejaarsmarge | – 26 851 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
17 Vutfonds | Stand ontwerp begroting 2009 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e supple-tore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 20010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 900 000 | 0 | 0 | 900 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | VUT-fonds | 900 000 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 38 240 | 0 | – 2 546 | 35 694 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Ontvangsten Vutfonds | – 2 546 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a. ontvangsten VUT-fonds. In verband met de goedkeuring van de BZK begroting door de Eerst Kamer in maart 2008, is de lening aan het VUT-Fonds in 2008 op een latere datum ter beschikking gesteld aan het VUT-Fonds dan aanvankelijk was geraamd. Hierdoor wordt de door het Vutfonds in 2009 te betalen rente lager en is het ontvangsten bedrag (rente) aangepast.
3. Baten-lastendiensten Werkmaatschappij
De Werkmaatschappij is een baten-lastendienst onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en per 1 januari 2008 officieel ingesteld. Per die datum bestaat deze organisatie uit een Houdster en 12 bedrijfseenheden. In 2008 zijn voorbereidingen getroffen zodat per 1 januari 2009 6 nieuwe bedrijfseenheden zijn toegetreden, te weten:
– de eenheid Benchmark beleid en bedrijfsvoering Rijk (BBR)
– het expertisecentrum mobiliteit (EC-MOB)
– de eenheid Digitale werkplek Rijk (DWR)
– de eenheid Strategische Beheerorganisatie (SBO)
– de Rijksbeveiligingsorganisatie (RBO)
– de eenheid Facilitaire Samenwerking (FASAM)
De in totaal 18 bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij leveren een breed scala aan producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. Bijvoorbeeld HRM diensten zoals arbeidsmarktcommunicatie of bedrijfsmaatschappelijk werk, grafische en ICT-dienstverlening het bieden van coaching, arbeidsjuridische ondersteuning en post- en koeriersdiensten.
Naast de producten en diensten die door de bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij voor de onderdelen van de rijksoverheid worden geleverd heeft De Werkmaatschappij een aanvullende taak. De Werkmaatschappij helpt aangesloten organisaties bij het implementeren en optimaal benutten van bedrijfsprocessen ensystemen. Daarbij wordt zoveel mogelijk ingezet op standaardisatie, ketenintegratie en efficiencywinst. Naast de centrale inkoop van diensten biedt De Werkmaatschappij ondersteuning op het gebied van strategie, management, onderzoek, ontwikkeling en begeleiding naar een baten-lastenorganisatie.
Mutaties vanwege nieuwe toetreders per 1 januari 2009
Conform de toezegging gedaan aan de Tweede Kamer in de voorhangbrief met kenmerk TK, vergaderjaar 2007–2008, 31 306, nr. 1 worden bij eerste suppletore begroting de nieuw toegetreden bedrijfseenheden tot de Werkmaatschappij per 1 januari 2009 verwerkt. De toetreding van 6 nieuwe eenheden per 1 januari 2009 leidt tot een verhoging van zowel de begrote baten met circa € 68,5 mln en lasten met circa € 67 mln.
Mutaties vanwege bijstelling van begrote baten en lasten bestaande eenheden
Vanwege verschillen in inzicht en groepering ten tijde van het opmaken van de begroting 2008 en de jaarrekening 2008 zijn onderstaande aanpassingen in de begrote baten en lasten over 2009 verwerkt:
1. In de ontwerpbegroting 2009 zijn bij de bedrijfseenheden Houdstermaatschappij, Flexchange en AMC de doorberekeningen van kosten van derden vermeerderd met de fee aan afnemers als baten opgenomen. In de jaarrekening 2008 is echter bij deze bedrijfseenheden als omzet de fee verantwoord welke is gebaseerd op de door de eigenaar goedgekeurde tarieven. De gewijzigde omzetverantwoording leidt tot een verlaging van de begrote baten en de lasten 2009 van circa € 123 mln.
2. Het verschuiven van de inhuur ten behoeve productie (personeel) in de begroting 2009 van de materiele kosten naar personele kosten. Deze budgettair neutrale verschuiving resulteert in een verhoging van de begrote personele kosten en een verlaging van de begrote materiële kosten,
3. Het verschuiven van de overige personele kosten in de begroting onder de materiele kosten en in de realisatie onder de personele kosten. Ook hier is sprake van een budgettair neutrale verschuiving resulterend in een verhoging van de begrote personele kosten en een verlaging van de begrote materiële kosten.
Exploitatieoverzicht (x € 1000)
Werkmaatschappij | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of – ) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 23 046 | 11 602 | 34 648 |
Opbrengst overige departementen | 140 509 | – 74 024 | 66 485 |
Opbrengst derden | 4 148 | 1 813 | 5 961 |
Rentebaten | 30 | 180 | 210 |
Bijzondere baten/ exploitatiebijdrage | 470 | 5 129 | 5 599 |
Totaal baten | 168 203 | – 55 300 | 112 903 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 166 305 | – 59 029 | 107 276 |
– personele kosten | 25 559 | 41 840 | 67 399 |
– materiele kosten | 140 746 | – 100 868 | 39 878 |
Rentelasten | 191 | 195 | 386 |
Afschrijvingskosten | 580 | – 236 | 344 |
– materiaal | 580 | – 236 | 344 |
– Immateriaal | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 2 700 | 2 700 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 2 700 | 2 700 |
Totaal lasten | 167 076 | – 56 369 | 110 707 |
Saldo van baten en lasten | 1 127 | 1 069 | 2 196 |
Werkmaatschappij | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari | – 184 | 184 | 0 |
2 | Totale operationele kasstroom | 641 | – 115 | 526 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | 0 | – 233 | – 233 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3 | Totaal investeringkasstroom | 0 | – 233 | – 233 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | 0 |
4c | Aflossingen op leningen (-/-) | – 516 | 510 | – 6 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 200 | 200 |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 516 | 710 | 194 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december | – 59 | 546 | 487 |
begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting | |
---|---|---|
Klanttevredenheid departementen | 7,1 | 6,4 |
Medewerkertevredenheid | 7,1 | 7,1 |
% fte overhead *) | 19% | 19% |
% fte primaire proces (obv 2 jaarlijkse benchmark) | 81% | 81% |
Omzet (in €) | 168 203 | 112 903 |
Gemiddeld aantal fte **) | 398 | 597 |
Omzet per fte in € | 422 621 | 189 117 |
*) overhead inclusief verkoop
**) fte inclusief tijdelijk IF/detachering
Indicatoren per Bedrijfseenheid
Jaarplan 2009 | ||
---|---|---|
Fasam | % fte primaire processen | 71,9% |
omzet per fte | € 217 562 | |
DWR | Aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 74,6% |
Verhouding Managementkosten vs. totale personeelskosten | 8,9% | |
SBO | Ontwikkeling declarabiliteit uitgedrukt in integrale kostprijs (€ ) | 117,6 |
Aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 34,8% | |
BBR | Ontwikkeling gemiddelde Kps/decl.uur (in € ) | 137,20 |
Aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 54,9% | |
RBO | Ontwikkeling gemiddelde Kps/decl.uur rijksbeveiligers (in € ) | 51,6 |
MO | Realiseren gemiddelde kostprijs per afdeling | € 89,45 dienstverlening € 109,62 Regio’s € 136,28 P&P |
Ontwikkeling declarabiliteit personeel, uitgedrukt in gem. aantal directe uren per declarabele fte | 1 200 |
Toelichting generieke indicatoren
De klanttevredenheid van de departementen voor 2009 is gebaseerd op een meting die eind 2008 is uitgevoerd en geeft daarmee een meer realistisch beeld dan het streefcijfer dat in de begroting 2009 is opgenomen.
Het grote verschil in omzet en gemiddelde omzet per fte is het gevolg van de bij het exploitatieoverzicht vermelde aanpassingen. Vanwege verschillen in inzicht en groepering ten tijde van het opmaken van de begroting 2008 en de jaarrekening 2008 zijn onderstaande aanpassingen in de begrote baten en lasten verwerkt.