A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
2.2 De beleidsartikelen
2.3 De niet-beleidsartikelen
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2009.
Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2010 (Vermoedelijke Uitkomsten 2009), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2010 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 8 794,2 | 90,4 | |
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13 | 0,0 | ||
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 41 | 0,0 | ||
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 50 | 0,0 | ||
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13 | |||
Nota van Wijziging, 2009–2009, 31 700 XII, nr. 43 | – 3,4 | ||
Stand vastgestelde begroting 2009 | 8 790,8 | 90,4 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 9 126,8 | 117,4 | |
– mutaties Miljoenennota 2010 (uitkomst 2009) | – 22,9 | 5,9 | |
– mutaties Najaarsnota 2009 (belangrijkste) | |||
1. Diverse hogere uitgaven | 34 | 26,4 | |
2. Large Low Speed Facility (bijdrage ministerie van EZ) | 35 | 5,5 | |
3. 1e tranche huisvesting NLR | 35 | 4,6 | |
4. Lagere FES gerelateerde uitgaven | 36 | – 14,4 | |
FES bijdrage | 41 | – 14,4 | |
5. Investeringsprogramma lucht | 36 | – 2,8 | |
6. GIS 3 | 36 | – 10,0 | |
7. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 39 | – 33,4 | |
8. Deltaris | 41 | 2,5 | 2,5 |
9. Omzetgarantie IBM | 41 | 3,7 | |
10. Doorberekeningen andere Ministeries | 41 | 4,2 | 4,2 |
11. Dienstverleningsovereenkomst met ministerie Sociale Zaken en werkgelegenheid | 41 | 6,7 | |
12. Regeringsvliegtuig | 41 | 1,0 | |
13. LVNL | 35 | PM | |
Diversen | – 14,0 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2009 | 9 083,9 | 115,6 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2009 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
1. De verhoging van dit artikel betreffen uitgaven:
• voor de apparaat- en programmauitgaven van de projectdirectie implementatie Elverding (besluitvorming Infra);
• in het kader van het programma Filevermindering;
• Internet in de trein;
• mobiliteitsmanagement naar aanleiding van adviezen cie. De Waal;
• OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek door vertraging OV-chipkaart en lopende communicatie- en organisatiekosten);
• Multimodale reisinformatie.
Aangezien het hier uitgaven zijn die betrekking hebben op Infra uitgaven en die op het Infrastructuurfonds begroot zijn, vindt een overboeking plaats uit het Infrastructuurfonds naar artikel 34.
2. Dit betreft de bijdrage van het ministerie van Economische Zaken ter financiering van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) voor de urgente vervangingsinvesteringen in de Large Low Speed Facility (Duits Nederlandse Windtunnel). De urgente vervangingsinvesteringen hebben een doorlooptijd van 3 jaar en bedragen € 11 mln., waarvan € 5,5 mln. ten laste van het NLR en € 5,5 mln ten laste van de DLR (Duits zusterinstituut van het NLR). Het aandeel van het NLR in de periode 2009 tot en met 2011 wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken die hiertoe bij Najaarsnota € 5,5 mln. overhevelt naar VenW als penvoerder. VenW verzorgt in dit kader als penvoerder de betaalbaarstelling door het ministerie van Economische Zaken aan het NLR.
3. Verkeer en Waterstaat vergoedt in 2009 € 5,5 mln. aan het NLR ten behoeve van de renovatie en gedeeltelijke vervanging van de huisvesting van het NLR. Deze bijdrage zal in de vorm van een eenmalige afkoopsom worden betaald voor de voorbereidende werkzaamheden in 2009 tot en met 2011, specifiek ten behoeve van het voorontwerp, het definitief ontwerp, bouw- en milieuvergunningenprocedure, bestek en eerste aanbestedingen. Van het bedrag van € 5,5 mln. wordt € 0,9 mln. binnen artikel 35 gecompenseerd, zodat dit artikel verhoogd wordt met € 4,6 mln.
4. Bij het project Auto van de Toekomst/Schoner en Zuiniger, Biobrandstoffen en de Stichting Transumo (TRANsition SUstainable MObility), die uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) worden gefinancierd, worden lagere uitgaven verwacht van in totaal € 14,4 mln. De bijdrage uit het FES kan analoog daaraan met eenzelfde bedrag worden verminderd (artikel 41.09).
5. Op het investeringsprogramma Lucht ontstaat een overschot doordat de evaluatie van het Innovatie programma Logistiek is vertraagd.
6. Door tegenvallende prestaties van de ingenieursbureaus, verantwoordelijk voor het akoestisch onderzoek en het ontwerp van de geluidwerende voorzieningen, is de einddatum van de isolatiewerkzaamheden verschoven van 31 december 2010 naar 31 juli 2011. Tijdens de resterende looptijd is het geluidsisolatieproject ook sterk afhankelijk van de prestaties van de ingeschakelde marktpartijen. Gelet hierop is een planning uitgewerkt waarin de markt optimaal functioneert en een variant waarin gerekend wordt met vertragingen. De bandbreedte tussen de beide planningen varieert tussen 30 april 2011 en 30 november 2011. Op basis van de nieuwe planning wordt verwacht dat op 31 juli 2011 de isolatie van woningen zal zijn afgerond.
Door deze vertraging kan veel minder snel gestart worden met het daadwerkelijk aanbrengen van de akoestische voorzieningen. (wel zijn inmiddels 500 woningen in een uitvoeringscontract ondergebracht. Deze worden echter pas in 2010/2011 afgerekend)
Aangezien verreweg het grootste gedeelte van het projectbudget (ca 70%) is gereserveerd voor het aanbrengen van deze voorzieningen door aannemers, moet een flink bedrag (€ 10) worden doorgeschoven naar 2011.
7. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds.
De opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden HSL/Betuweroute, de overboekingen naar artikel 34 (zie punt 1) en de overboeking naar het Gemeente Fonds voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.
8. Het betreft uitgaven voor Deltaris (TNO Bouw en Ondergrond-Bodem en grondwater). Tegenover deze uitgaven staat een bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor Deltaris tot eenzelfde bedrag (artikel 41.09).
9. Dit vloeit voort uit het gegeven dat er dit jaar minder kosten dan geraamd met betrekking tot het outsourcingscontract IBM kunnen worden doorberekend aan de afnemende VenW diensten.
10. Met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten op het gebied van ICT, E-Inspecties en inhuurbudget. Tegenover deze uitgaven staan bijdragen van genoemde ministeries voor eenzelfde bedrag (artikel 41.09).
11. Door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt ca. € 6,7 mln. naar de begroting van VenW overgeboekt in verband met een gesloten dienstverleningsoverkomst waarin de ICT dienstverlening door SSO-ICT is vastgelegd.
12. De hogere uitgaven voor het regeringsvliegtuig betreffen BTW-kosten omdat de modificatie van het regeringsvliegtuig thans in Nederland wordt uitgevoerd. In Engeland, waar dit in eerste instantie zou gebeuren, is dit een van BTW vrijgestelde activiteit. Daarnaast zijn de kosten die verband houden met de noodzakelijke beveiliging van het toestel gestegen.
13. Egalisatiereserve Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
Geconstateerd wordt dat de inkomsten en uitgaven op de korte termijn niet met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht zonder draconische tariefsverhogingen en/of kostenreducties. Een oplossing voor de geconstateerde onevenwichtigheid, die tevens past in het streven van de Europese Commissie naar een stabiele tariefpolitiek, kan worden gevonden in een aanzienlijke structurele kostenreductie in combinatie met de introductie van een egalisatiereserve. Met een dergelijke egalisatiereserve is LVNL in staat om gerekend over een periode van vijf jaar tot een nagenoeg sluitende exploitatie te komen en een stabiele tariefpolitiek te volgen. Bezien zal worden of het noodzakelijk is om een overheidsbijdrage aan die reservevorming te leveren, en zo ja, in welke omvang, op welke wijze en tegen welke condities, waaronder in ieder geval een voldoende mate van structurele kostenreductie. Een eventuele (tijdelijke) overheidsbijdrage kan plaats hebben in de vorm van een garantstelling, schatkistbankieren, een dotatie of een mix van deze instrumenten. Daarover moet nog verder overleg worden gevoerd. Een en ander is mede afhankelijk van de financiële positie LVNL waarnaar nog nader (accountants)onderzoek plaats vindt. Ten tijde van het opstellen van deze Najaarsnota is de exacte omvang van deze bijdrage nog niet bekend.
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 72 581 | 74 627 | 2 175 | – 495 | 76 307 |
Uitgaven: | 79 382 | 81 857 | 677 | – 3 042 | 79 492 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 32 356 | 38 202 | – 1 483 | – 4 141 | 32 578 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 13 401 | 19 538 | – 997 | – 798 | 17 743 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 14 687 | 14 396 | 0 | – 2 396 | 12 000 |
31.01.03 Leven met Water | 4 268 | 4 268 | – 486 | – 947 | 2 835 |
31.02 Veiligheid | 14 805 | 15 505 | 356 | 333 | 16 194 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 426 | 9 740 | 272 | 197 | 10 209 |
31.02.02 Kust | 1 973 | 1 816 | 3 | 136 | 1 955 |
31.02.03 Inspectie VenW | 3 406 | 3 949 | 81 | 0 | 4 030 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 613 | 2 418 | 251 | – 59 | 2 610 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 613 | 2 418 | 251 | – 59 | 2 610 |
31.04 Waterkwaliteit | 28 608 | 25 732 | 1 553 | 825 | 28 110 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 21 627 | 18 510 | 792 | 495 | 19 797 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 3 313 | 3 554 | 85 | 297 | 3 936 |
31.04.03 Inspectie VenW | 3 668 | 3 668 | 676 | 33 | 4 377 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 9 538 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 25 970 | ||||
– Restant | 43 984 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 92% | ||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 570 | 0 | 0 | 570 |
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 51 411 | 52 636 | 429 | 92 | 53 157 |
Uitgaven: | 54 411 | 55 956 | 429 | – 1 973 | 54 412 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 48 850 | 49 592 | 41 | – 1 973 | 47 660 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 811 | 1 811 | – 131 | 27 | 1 707 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 609 | 4 609 | 89 | 0 | 4 698 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 26 379 | 24 562 | – 305 | – 2 000 | 22 257 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 16 051 | 18 610 | 388 | 0 | 18 998 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 5 471 | 6 276 | 385 | 0 | 6 661 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 201 | 0 | 56 | 0 | 56 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 218 | 419 | 9 | 0 | 428 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 5 052 | 5 857 | 320 | 0 | 6 177 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 90 | 88 | 3 | 0 | 91 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 27 | 0 | 0 | 27 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 63 | 61 | 3 | 0 | 64 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 491 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 26 028 | ||||
– Restant | 25 893 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
32.09 Ontvangsten | 3 700 | 3 700 | 0 | 0 | 3 700 |
Uit het artikelonderdeel 32.01.03 worden aan de Fietsersbond ( € 0,465 mln.), Stichting Nationaal Instituut Gezondheidszorg (€ 0,125 mln.), Algemene Bond voor Ouderen (€ 0,883 mln.) Stichting Connekt en de Verenigde Eigen Rijders Nederland (€ 1,2 mln.) subsidie verleend voor gedragsbeinvloeding. Het kabinet heeft in 2008 het zogenaamde Dieselakkoord gesloten. Onderdeel van dit akkoord was het programma om het imago van transport en logistiek te verbeteren. Met de subsidie aan de Verenigde Eigen Rijders Nederland wordt invulling gegeven aan dit programma.
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 46 147 | 50 601 | 6 577 | – 2 205 | 54 973 |
Uitgaven: | 47 747 | 53 245 | 6 863 | – 2 281 | 57 827 |
33.01 Externe veiligheid | 7 847 | 9 910 | 239 | 135 | 10 284 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 572 | 4 461 | 209 | 850 | 5 520 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 393 | 1 159 | – 58 | – 715 | 386 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 1 320 | 1 320 | 28 | 0 | 1 348 |
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer | 2 562 | 2 970 | 60 | 0 | 3 030 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 16 682 | 18 234 | 1 008 | – 1 089 | 18 153 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 2 163 | 1 453 | 693 | – 720 | 1 426 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 892 | 1 106 | – 37 | – 433 | 636 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 614 | 654 | 55 | – 262 | 447 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 0 | – 87 | 329 |
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij | 12 597 | 14 605 | 297 | 413 | 15 315 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 22 427 | 24 328 | 5 568 | – 1 277 | 28 619 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 619 | 1 098 | 1 205 | – 50 | 2 253 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 365 | 1 365 | 0 | – 155 | 1 210 |
33.03.03 Internationaal | 4 250 | 1 250 | 251 | – 1 072 | 429 |
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart- operationele- en luchtvaarttechnische bedijven | 15 193 | 17 615 | 3 712 | 0 | 21 327 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES | 0 | 3 000 | 400 | 0 | |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority | 0 | ||||
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 791 | 773 | 48 | – 50 | 771 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 449 | 431 | 34 | – 50 | 415 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 278 | 278 | 11 | 0 | 289 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 64 | 64 | 3 | 0 | 67 |
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 4 655 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 45 146 | ||||
– Restant | 8 026 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 122 | 122 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 83 437 | 75 335 | – 3 420 | 44 450 | 116 365 |
Uitgaven: | 87 784 | 88 970 | – 5 110 | 24 493 | 108 353 |
34.01 Netwerk weg | 6 287 | 7 718 | 59 | 8 220 | 15 997 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 3 039 | 4 294 | – 25 | 6 383 | 10 652 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 86 | 86 | 2 | 0 | 88 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg | 602 | 602 | 24 | 2 000 | 2 626 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 874 | 781 | 17 | – 163 | 635 |
34.01.07 IVW | 1 686 | 1 955 | 41 | 0 | 1 996 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 299 | 2 246 | 89 | – 54 | 2 281 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 299 | 2 246 | 89 | – 54 | 2 281 |
34.03 Netwerk spoor | 42 666 | 47 963 | 624 | 1 115 | 49 702 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 913 | 913 | 19 | 15 | 947 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 635 | 635 | 25 | 0 | 660 |
34.03.03 Beheer overig | 558 | 558 | 22 | 0 | 580 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 39 808 | 45 007 | 539 | 1 100 | 46 646 |
34.03.05 Vervoer overig | 137 | 137 | 5 | 0 | 142 |
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.03.07 IVW | 615 | 713 | 14 | 0 | 727 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 36 532 | 31 043 | – 5 882 | 15 212 | 40 373 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 5 138 | 4 317 | 137 | – 1 366 | 3 088 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 6 888 | 888 | – 888 | 621 | 621 |
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 3 367 | 2 109 | 15 | 4 849 | 6 973 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 8 090 | 8 015 | – 5 278 | 9 966 | 12 703 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 775 | 775 | 15 | – 300 | 490 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 1 772 | 2 763 | 21 | 0 | 2 784 |
34.04.07 IVW | 10 502 | 12 176 | 96 | 1 442 | 13 714 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 12 559 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 21 272 | ||||
– Restant | 74 522 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 98 | 0 | 0 | 98 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er in 2009 verplichtingen worden aangegaan die in latere jaren tot uitbetaling komen (o.a. internet in de trein en OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek).
Uit begrotingsonderdeel 34.03.04 wordt aan Arriva en NS voor € 16 066 425 subsidie verleend ten behoeve van gratis internet in de trein. Op deze subsidies zijn de uitvoeringsbepalingen van de tijdelijke subsidieregeling gratis internet in de trein van overeenkomstige toepassing.
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 63 518 | 66 829 | – 943 | 16 484 | 82 370 |
Uitgaven: | 69 578 | 83 189 | 1 803 | 3 444 | 88 436 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 4 858 | 7 057 | 1 246 | 697 | 9 000 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 50 | 50 | 1 | 0 | 51 |
35.01.02 Luchthavens en omgeving | 3 061 | 3 179 | 2 721 | 382 | 6 282 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 240 | 3 240 | – 1 489 | 315 | 2 066 |
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol | 507 | 588 | 13 | 0 | 601 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 2 527 | 3 036 | – 708 | 0 | 2 328 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 225 | 1 696 | – 646 | 0 | 1 050 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 701 | 633 | – 73 | 0 | 560 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 601 | 707 | 11 | 0 | 718 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 31 969 | 31 472 | 2 424 | 9 889 | 43 785 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 25 169 | 25 080 | 885 | 9 978 | 35 943 |
35.03.02 Luchtruim | 2 572 | 2 642 | – 228 | – 71 | 2 343 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 079 | 1 258 | 1 633 | – 18 | 2 873 |
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaart- | |||||
operationele bedrijven | 2 149 | 2 492 | 134 | 0 | 2 626 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 30 224 | 41 624 | – 1 159 | – 7 142 | 33 323 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 5 485 | 5 998 | – 349 | – 179 | 5 470 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart | 6 054 | 7 245 | – 743 | – 591 | 5 911 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 4 523 | 6 383 | – 1 327 | – 1 172 | 3 884 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 201 | 4 007 | 1 291 | 400 | 5 698 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 9 793 | 17 793 | – 35 | – 5 600 | 12 158 |
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer | 168 | 198 | 4 | 0 | 202 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 13 743 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 7 099 | ||||
– Restant | 67 594 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 75% | ||||
35.09 Ontvangsten | 11 276 | 11 276 | 360 | 0 | 11 636 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 9 234 | 9 234 | 360 | 0 | 9 594 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat verlagingen in de uitgaven niet in alle gevallen een doorwerking heeft in de verplichtingen.
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 80 654 | 85 924 | 10 250 | 3 669 | 99 843 |
Uitgaven: | 107 945 | 97 368 | 7 850 | – 30 840 | 74 378 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 26 839 | 38 005 | 6 741 | – 19 889 | 24 857 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 791 | 791 | 26 | 328 | 1 145 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 2 463 | 5 292 | 43 | – 687 | 4 648 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 14 351 | 22 679 | 7 131 | – 16 730 | 13 080 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 082 | 1 082 | 21 | 0 | 1 103 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. 148 | 148 | 2 | 0 | 150 | |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 8 004 | 8 013 | – 482 | – 2 800 | 4 731 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 152 | 9 152 | 3 | 0 | 9 155 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 76 | 76 | 3 | 0 | 79 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 68 121 | 45 693 | 1 882 | – 10 037 | 37 538 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 641 | 12 655 | 317 | 0 | 12 972 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 4 318 | 1 303 | 92 | 0 | 1 395 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 31 000 | 19 000 | 662 | – 10 000 | 9 662 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 905 | 975 | 19 | 0 | 994 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 202 | 20 | 4 | 0 | 24 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 17 291 | 8 001 | 370 | 0 | 8 371 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 1 320 | 1 320 | 28 | 0 | 1 348 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 150 | 1 044 | 373 | 0 | 1 417 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 0 | 0 | 300 | 0 | 300 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 786 | 786 | – 296 | – 37 | 453 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn. bedr.en luchth./luchtruim | 508 | 589 | 13 | 0 | 602 |
36.04 Scheepvaart | 3 833 | 4 518 | – 776 | – 914 | 2 828 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 791 | 838 | 12 | – 326 | 524 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 315 | 315 | – 93 | 0 | 222 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 155 | 2 702 | – 708 | – 588 | 1 406 |
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij | 572 | 663 | 13 | 0 | 676 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 199 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 1 658 | ||||
– Restant | 70 521 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
36.09 Ontvangsten | 59 190 | 60 258 | 0 | 0 | 60 258 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 11 638 | 11 900 | 0 | 0 | 11 900 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 35 929 | 36 727 | 0 | 0 | 36 727 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11 348 | 11 356 | 0 | 0 | 11 356 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 25 | 25 | 0 | 0 | 25 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat de verlagingen in de uitgaven (FES en GIS-3) geen doorwerking heeft in de verplichtingen.
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 47 903 | 46 057 | – 1 334 | 545 | 45 268 |
Uitgaven: | 44 445 | 41 847 | 2 140 | 545 | 44 532 |
37.01Weer, klimaat en seismologie | 29 915 | 29 317 | 2 300 | 545 | 32 162 |
37.01.01 Weer | 15 811 | 15 793 | 2 189 | – 739 | 17 243 |
37.01.02 Klimaat | 11 835 | 11 353 | 106 | 1 153 | 12 612 |
37.01.03 Seismologie | 1 533 | 1 435 | 5 | 131 | 1 571 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 0 | 0 | 736 |
37.02 Aardobservatie | 14 530 | 12 530 | – 160 | 0 | 12 370 |
37.02.01 Aardobservatie | 14 530 | 12 530 | – 160 | 0 | 12 370 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Agentschapsbijdragen | 43 796 | ||||
– Restant | 736 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 454 | – 454 | 0 | 0 |
Vanuit de beleidsartikelen van de ministeries van OCW, EZ en VenW werd bijgedragen aan de uitvoering van het Nederlandse ruimtevaartbeleid. Bij VenW werd de operationele doelstelling verantwoord binnen het beleidsartikel 37: Weer, Klimaat, Seismologie en ruimtevaart. Eind 2008 zijn genoemde ministeries door middel van een interdepartementaal convenant overeengekomen om hun uitvoeringsactiviteiten aangaande het Nederlandse ruimtevaartbeleid te bundelen in een gezamenlijk uitvoeringsbureau: Netherlands Space Office (NSO).
De activiteiten inzake meteorologisch aardobservatie (satellietwaarnemingen) zijn niet overgedragen aan NSO omdat die bewuste activiteiten rechtstreeks bijdragen aan de weer- en klimaatverwachtingen van het KNMI. Doordat de satellietwaarnemingen een onderdeel zijn van de kernwerkzaamheden van het KNMI, zijn de gelden met ingang van 1/1/2009 ondergebracht in de agentschapbijdrage van het KNMI.
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 8 487 097 | 8 487 109 | 263 924 | – 35 004 | 8 716 029 |
Uitgaven: | 8 073 770 | 8 119 644 | 211 254 | – 33 345 | 8 297 553 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 6 202 356 | 6 235 404 | 75 890 | – 35 004 | 6 276 290 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 871 414 | 1 884 240 | 135 364 | 1 659 | 2 021 263 |
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 1 116 | 257 973 | – 260 062 | 1 099 | – 990 |
Uitgaven: | 1 116 | 257 973 | – 260 062 | 1 099 | – 990 |
Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 203 064 | 216 546 | 13 224 | 24 467 | 254 237 |
Uitgaven: | 228 054 | 246 718 | 11 245 | 21 988 | 279 951 |
41.01 Centrale diensten | 143 647 | 140 090 | – 1 664 | 9 166 | 147 592 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 524 | 9 687 | 351 | 1 400 | 11 438 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 35 532 | 40 615 | 5 731 | 8 540 | 54 886 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 9 022 | 8 246 | 327 | – 591 | 7 982 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 662 | 9 405 | 617 | – 600 | 9 422 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 672 | 6 524 | 95 | 450 | 7 069 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 305 | 4 481 | 740 | 67 | 5 288 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 365 | 2 365 | 0 | 0 | 2 365 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 59 568 | 52 867 | – 9 501 | 1 400 | 44 766 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 6 997 | 5 900 | – 24 | – 1 500 | 4 376 |
41.02 Shared Service Organisatie | 60 853 | 87 557 | 10 263 | 10 989 | 108 809 |
41.02.01 ICT-dienstverlening | 6 725 | 17 839 | 7 269 | 9 511 | 34 619 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 34 944 | 40 391 | 3 221 | 786 | 44 398 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 778 | 14 306 | 839 | 0 | 15 145 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 3 473 | 9 944 | – 158 | 0 | 9 786 |
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling | 5 933 | 5 077 | – 908 | 692 | 4 861 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 23 554 | 19 071 | 2 646 | 1 833 | 23 550 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 5 613 | 8 653 | 1 396 | 990 | 11 039 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 6 046 | 2 831 | 296 | 0 | 3 127 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 7 886 | 5 349 | 767 | 1 127 | 7 243 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 4 009 | 2 238 | 187 | – 284 | 2 141 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 244 892 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 7 122 | ||||
– Restant | 27 937 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
41.09 Ontvangsten | 15 085 | 41 010 | 6 000 | – 7 720 | 39 290 |