A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin voor het jaar 2009 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2009 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2009, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van Jeugd en Gezin, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
Paragraaf 2 bestaat uit een artikelsgewijze toelichting.
In paragraaf 3 is een lijst met instellingen en maximumbedragen voor 2009 ten aanzien van de incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de bouwimpuls jeugdzorg opgenomen. In de eerste suppletore begroting 2010 volgen de bedragen voor 2010.
Tijdens de behandeling van de 1e suppletore begroting 2009 zijn geen amendementen of moties aangenomen.
2. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen
Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.
1.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 4 267 391 | 4 401 391 | 21 392 | 4 422 783 |
Uitgaven | 4 267 391 | 4 401 391 | 21 392 | 4 422 783 |
Programma-uitgaven | 4 267 391 | 4 401 391 | 21 392 | 4 422 783 |
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 4 267 391 | 4 401 391 | 21 392 | 4 422 783 |
Ontvangsten | 272 | 272 | 7 156 | 7 428 |
1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 4 401 391 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Indexatie Algemene Kinderbijslagwet (AKW) 2009. | 15 772 |
2. Als het gevolg van het actualiseren van de raming voor AKW-toekenning met terugwerkende kracht over 2009 wordt de AKW-raming opwaarts bijgesteld. | 24 000 |
3. Indexatie Wet Kindgebonden budget (WKB) 2009. | 17 464 |
4. Op basis van realisaties van de Belastingdienst wordt de raming voor de WKB-bevoorschotting voor geheel 2009 neerwaarts aangepast. | – 35 000 |
5. Overige mutaties | – 844 |
Stand 2e suppletore begroting | 4 422 783 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 272 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Op basis van de nadere afrekening AKW 2008 betaalt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) circa € 7,2 terug aan Jeugd en Gezin. | 7 156 |
Stand 2e suppletore begroting | 7 428 |
Beleidsartikel 2 Gezond opgroeien
Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op.
2.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 58 608 | 63 453 | 13 543 | 76 996 |
Uitgaven | 348 179 | 355 307 | – 5 916 | 349 391 |
Programma-uitgaven | 348 179 | 355 307 | – 5 916 | 349 391 |
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen. | 329 918 | 335 809 | 461 | 336 270 |
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving. | 18 261 | 19 498 | – 6 377 | 13 121 |
Ontvangsten | 1 545 | 6 687 | 0 | 6 687 |
2.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving.
Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 335 809 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2009 | 8 856 |
2. Een deel van de stimuleringsenvelop jeugdwerkloosheid slaat neer op de Jeugd en Gezin-begroting; dit bedrag is bestemd voor het ontwikkelen van plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren en het project MKB/MOgroep jeugdzorg (MKB: Midden-en Kleinbedrijf; MO: Maatschappelijke Ondernemersgroep). | 17 500 |
3. Overboeking naar het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap bestemd voor het ontwikkelen van plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren. | – 15 000 |
4. Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Gemeentefonds) in verband met de invoering van het digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg/Elektronisch Kinddossier (EKD). | – 2 000 |
5. Jeugd en Gezin heeft in het kader van de stimuleringsenveloppe jeugdwerkloosheid middelen in 2009 en 2010 beschikbaar gekregen voor landelijke voorbeeldprojecten (o.a. MKB/MO-groep). De zwaarte van uitvoering van deze projecten blijkt evenwel in 2010 te liggen, waardoor in in 2009 slechts een beperkt deel van het beschikbare budget tot besteding komt. | – 2 000 |
6. Overige mutaties | – 6 895 |
Stand 2e suppletore begroting | 336 270 |
2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 19 498 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) in verband met projecten vrijwilligerswerk. De motie Slob heeft hiervoor middelen vrijgemaakt op de begroting van Jeugd en Gezin. Uitvoering van deze projecten vindt plaats door ZonMw. | – 4 100 |
2. Overboeking naar het ministerie van VWS in verband met een bijdrage aan de campagne tegen alcoholgebruik door kinderen. | – 1 000 |
3. Overige mutaties | – 1 277 |
Stand 2e suppletore begroting | 13 121 |
Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming
Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.
3.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 1 606 744 | 1 825 005 | 142 338 | 1 967 343 |
Uitgaven | 1 606 744 | 1 637 852 | 67 868 | 1 705 720 |
Programma-uitgaven | 1 606 744 | 1 637 852 | 67 868 | 1 705 720 |
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder | 1 229 557 | 1 246 106 | 61 679 | 1 307 785 |
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen | 372 437 | 386 123 | 6 689 | 392 812 |
3. Campussen | 4 750 | 5 623 | – 500 | 5 123 |
Ontvangsten | 11 698 | 12 398 | 274 | 12 672 |
3.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;
3. Campussen.
3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 1 246 106 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2009 | 33 619 |
2. Bouwimpuls Jeugdzorginstellingen (zie paragraaf 3 voor toelichting) | 25 000 |
3. Overige mutaties | 3 060 |
Stand 2e suppletore begroting | 1 307 785 |
3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate hulpmiddelen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 386 123 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Er treedt onderuitputting op bij de jeugdbescherming omdat de groei in 2009 lager uitvalt dan geraamd. | – 5 000 |
2. Loonbijstelling 2009 | 7 481 |
3. Overige mutaties | 4 208 |
Stand 2e suppletore begroting | 392 812 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 5 623 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Een deel van de stimuleringsenvelop jeugdwerkloosheid slaat neer op de Jeugd en Gezin-begroting; dit bedrag is bestemd voor het Internaat voor Veiligheid en Vakmanschap. | 500 |
2. Er is in 2009 minder uitgegeven aan campussen dan eerder verwacht, onder andere omdat één campus niet is doorgegaan. Daarnaast zal een geplande conferentie worden doorgeschoven naar 2010. | – 1 000 |
3. Overige mutaties | 0 |
Stand 2e suppletore begroting | 5 123 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 12 398 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overige mutaties | 274 |
Stand 2e suppletore begroting | 12 672 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
Hieronder valt de verzameluitkering Jeugd en Gezin. Deze bevat de uitkering van bestuurskosten aan de drie grootstedelijke regio’s, namelijk de stadsregio Amsterdam, het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 300 | 300 | 8 | 308 |
Uitgaven | 300 | 300 | 8 | 308 |
Programma-uitgaven | 300 | 300 | 8 | 308 |
1. Verzameluitkering Jeugd en Gezin | 300 | 300 | 8 | 308 |
98.3 Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 300 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2009 | 8 |
Stand 2e suppletore begroting | 308 |
99.1 Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon- en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geraamd. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | – 776 | 60 139 | – 60 139 | 0 |
Uitgaven | – 776 | 60 139 | – 60 139 | 0 |
Programma-uitgaven | – 776 | 60 139 | – 60 139 | 0 |
1 – Loonbijstelling | 2 216 | 52 907 | – 52 907 | 0 |
2 – Prijsbijstelling | 0 | 7 232 | – 7 232 | 0 |
3 – Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 – Taakstelling | – 2 992 | 0 | 0 | 0 |
99.3 Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 52 907 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Uitdelen loonbijstelling 2009 aan beleidsartikelen | – 52 907 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 7 232 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Uitdelen prijsbijstelling 2009 aan beleidsartikelen | – 4 647 |
2. Vrijval restant prijsbijstelling 2009 | – 2 585 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Geen mutaties | 0 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
3. Stimuleringsmaatregel bouw en onderhoud jeugdzorginstellingen
In het aanvullende beleidsakkoord 2009–2015 van het kabinet is een reeks van maatregelen opgenomen om de economische ontwikkeling in 2009 en 2010 te stimuleren.
Daarbij zijn incidentele middelen beschikbaar gekomen voor bouw en onderhoud van jeugdzorginstellingen. Het gaat in totaal om € 80 miljoen, te verdelen over de jaren 2009 en 2010. Van dit bedrag is € 70 miljoen bestemd voor de provinciaal gefinancierde jeugdzorg en € 10 miljoen voor de gesloten jeugdzorg.
Om deze eenmalige, tijdelijke impuls zo snel en zo gericht mogelijk (temporary, timely and targeted) effect te laten hebben, worden de jeugdzorginstellingen rechtstreeks gesubsidieerd op grond van de Begrotingswet. In deze tweede suppletoire begroting 2009 is een lijst met instellingen en maximumbedragen voor 2009 opgenomen. In de eerste suppletore begroting 2010 volgen de bedragen voor 2010.
De incidentele middelen die beschikbaar zijn voor de bouwimpuls jeugdzorg, zijn als subsidieplafond gehanteerd. Voor het bepalen van de volgorde waarin de subsidieaanvragen gehonoreerd werden, zijn van tevoren beleidsprioriteiten aangebracht voor de provinciaal gefinancierde jeugdzorg en voor de gesloten jeugdzorg is na beschouwing van alle aanvragen het beleid aangescherpt tot drie type projecten. De subsidies zijn verleend met vermelding van de verplichtingen van de subsidieontvanger. Deze verplichtingen zijn zoveel als mogelijk ontleend aan de Subsidieregeling VWS-subsidies.
Naam instelling | Bedrag in € |
---|---|
Provinciaal gefinancierd | |
Stichting Jeugdhulp Friesland | 966 965 |
Stichting Trajectum Novum | 1 086 944 |
Mutsaersstichting | 604 451 |
Stichting Horizon instelling voor Jeugdzorg En Onderwijs | 24 680 |
Stichting Parlan Specialisten in Kinder En Jongerenzorg | 393 670 |
Stichting Jeugdhulpverlening Flevoland | 699 729 |
Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn | 205 000 |
Stichting Altra | 160 155 |
Stichting het Kabouterhuis | 1 423 183 |
Leger Des Heils (Gelderland) | 125 000 |
Stichting Lindenhout | 168 018 |
Stichting Tender | 347 159 |
Stichting Bj Brabant | 58 017 |
Stichting Kompaan | 344 148 |
Stichting Leger Des Heils Welzijns En Gezondheidszorg | 136 500 |
Stichting Base Groep | 137 145 |
De Hoenderloo Groep | 868 300 |
Stichting Rubicon Jeugdzorg | 163 000 |
Stichting Oosterpoort | 366 237 |
Stichting Jeugdformaat | 3 179 120 |
Stichting Ock het Spalier | 327 649 |
Stichting De Opbouw | 586 831 |
Stichting Timon | 170 491 |
Stichting Koraal Groep | 150 684 |
Stichting Frentrop Jongerenhuis Harreveld | 692 776 |
Triade | 98 378 |
Stichting De Combinatie Jeugdzorg Zuidoost-Brabant | 847 201 |
Leo Stichting Groep | 614 000 |
Stichting Yorneo | 381 893 |
Stichting Reinaerde | 114 702 |
Entrea | 1 000 107 |
Stichting Trivium | 131 500 |
Stichting Frentrop De Widdonck | 249 490 |
Stichting Stek Jeugdzorg | 51 883 |
Stichting Xonar | 1 051 019 |
Jarabee Stichting Voor Jeugdzorg in Twente | 1 209 820 |
Leger Des Heils Jeugdzorg & Reclassering | 792 051 |
Spirit | 540 000 |
Stichting Prokino | 334 855 |
Stichting Cardea Jeugdzorg | 1 381 144 |
Stichting Agogische Zorgcentra | 407 610 |
Subtotaal provinciaal gefinancierde jeugdzorg | 22 591 505 |
Gesloten jeugdzorg | |
De Hoenderloo Groep | 191 500 |
Spirit | 431 620 |
Stichting Jeugdzorg St Joseph | 288 504 |
Stg Rentray | 425 000 |
Stg Frentrop Jongerenhuis Harreveld | 48 405 |
Stg Bj Brabant | 201 370 |
Stg het Poortje Justitiële Jeugdinrichting | 662 044 |
Stg Jjc | 42 385 |
Vws Agentschap De Lindenhorst | 130 800 |
Vws Agentschap Almata | 680 223 |
Subtotaal gesloten jeugdzorg | 3 101 851 |
Totaal bouwimpuls jeugdzorginstellingen 2009 | 25 693 356 |