Met ingang van 1 juli 2009 is er sprake van een nieuwe fusiedienst, genaamd Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB). De voormalige organisaties Domeinen Onroerende Zaken en het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) hebben met ingang van 1 januari 2010 de status van (tijdelijke) baten-lastendienst gekregen. De hoofddoelstelling van RVOB/Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. RVOB/Directie Ontwikkeling (voormalig GOB) is de ontwikkelpoot van de nieuwe fusiedienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming van complexe ruimtelijke projecten.
4.2.1 Begroting van baten en lasten
(Bedragen * € 1 000) | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 20 766 | 22 904 | 21 660 | 21 660 | 21 660 | 21 660 | 21 660 |
Opbrengst overige departementen | 420 | 750 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Opbrengsten derden | 632 | 750 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Rentebaten | 11 | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Buitengewone baten | |||||||
Exploitatie bijdrage | |||||||
Totaal baten | 21 829 | 24 424 | 22 870 | 22 870 | 22 870 | 22 870 | 22 870 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 13 875 | 16 682 | 16 189 | 16 189 | 16 189 | 16 189 | 16 189 |
Materiële kosten | 5 786 | 6 893 | 6 144 | 6 144 | 6 144 | 6 144 | 6 144 |
Rentelasten | 27 | 64 | 6 | 15 | 9 | 5 | 14 |
Afschrijvingskosten | 398 | 672 | 392 | 474 | 482 | 431 | 412 |
Materieel | 386 | 665 | 382 | 464 | 472 | 421 | 402 |
Immaterieel | 12 | 7 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Dotaties voorzieningen | – 388 | ||||||
Buitengewone lasten | |||||||
Totaal lasten | 19 698 | 24 311 | 22 731 | 22 822 | 22 824 | 22 769 | 22 759 |
Saldo van baten en lasten | 2 131 | 113 | 139 | 48 | 46 | 101 | 111 |
Toelichting op de baten
Opbrengst moederdepartement (€ 21,7 miljoen)
De opbrengsten in 2011 zijn als volgt te verdelen naar de diverse productgroepen:
Producten | Omzetbedrag (* € 1 000) |
---|---|
Erfpacht | 944 |
Huur | 3 398 |
Pacht | 2 265 |
Medegebruik | 1 888 |
Behandelen zakelijke lasten | 1 699 |
Onbeheerde nalatenschappen | 755 |
Bodemmaterialen | 378 |
Beheerstaken in eigen beheer | 679 |
Verkopen | 6 020 |
Aankopen | 94 |
Taxatie & Advies | 755 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1 748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 21 660 |
Opbrengst overige departementen (€ 500 000)
De opbrengst betreft grotendeels vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van Rijkswaterstaat, Rijksgebouwendienst en Defensie.
Opbrengsten derden (€ 700 000)
De betreffende opbrengsten zijn te verdelen naar 3 afnemerscategorieën:
• Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) in verband met ICT-dienstverlening (€ 450 000);
• Opbrengsten uit diensten voor het verstrekken van schatkistleningen aan onderwijsinstellingen (€ 50 000);
• Opbrengst activiteiten in verband met onbeheerde nalatenschappen (€ 200 000).
Rentebaten (€ 10 000)
De rentebaten zijn vastgesteld op basis van een rentevoet van 1%.
Toelichting op de lasten
Personeel (€ 16,2 miljoen)
De personele kosten 2011 zijn vanuit 2 componenten samengesteld. Het betreffen:
• Personeel, bedrag € 16,1 miljoen betrekking hebbende op 257 fte’s. De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 63 000;
• Uitzendkrachten (€ 100 000).
Materieel (€ 6,1 miljoen)
De materiële kosten 2011 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.
Materiële kosten – categorieën | Bedrag (* € 1 000) |
---|---|
Automatisering | 1 400 |
Huren Rijksgebouwendienst | 1 375 |
Huisvesting | 800 |
Opleiding en wervingskosten | 420 |
Reis- en verblijfkosten | 644 |
Communicatie | 350 |
Overig | 1 155 |
Totaal | 6 144 |
Rentelasten (€ 6 000)
De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen (gebruik leenfaciliteit). De daadwerkelijke rentepercentages zijn afhankelijk van het startjaar en de looptijden van de leningen. Het gemiddeld gehanteerde rentepercentage bedraagt 4%.
Afschrijvingskosten (€ 392 000)
De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachte (vervangings-) investeringen. In onderstaande tabel zijn de betreffende afschrijvingskosten uitgesplitst naar activagroep. Tevens is hierbij de gehanteerde (totale) afschrijvingstermijn vermeld.
Activa groepen | afschrijvings termijnen | Bedrag (* € 1 000) |
---|---|---|
Verbouwingen | 10 jaar | 29 |
Meubilair | 10 jaar | 31 |
Kantoormachines | 5 jaar | 5 |
Computer apparatuur | 3 jaar | 293 |
Telecommunicatie apparatuur | 7 jaar | 11 |
Voertuigen | 4 jaar | 13 |
Software | 3 jaar | 9 |
Licenties | 3 jaar | 1 |
Totaal | 392 |
Saldo van baten en lasten (€ 139 000)
Uitgaande van de aanname dat op 31 december 2010 het RVOB een maximaal toegestaan eigen vermogen (5% regeling) heeft, dan zal het saldo van baten en lasten worden afgedragen aan de algemene middelen.
4.2.2 Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 3 270 | 4 234 | 1 307 | 882 | 954 | 726 | 721 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1 847 | – 962 | 270 | 290 | 472 | 507 | 510 |
3a. –/– Totaal investeringen | – 570 | – 188 223 | – 24 425 | – 512 | – 445 | – 320 | – 500 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 50 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 520 | – 188 223 | – 24 425 | – 512 | – 445 | – 320 | – 500 |
4a. –/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 1 963 | – 113 | – 139 | – 48 | – 46 | – 97 |
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | 756 | ||||||
4c. –/– Aflossingen op leningen | – 363 | – 363 | – 157 | – 79 | – 207 | – 146 | – 146 |
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | 187 828 | 24 000 | 512 | 500 | |||
4. Totaal financieringskasstroom | – 363 | 186 258 | 23 730 | 294 | – 255 | – 192 | 257 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 4 234 | 1 307 | 882 | 954 | 726 | 721 | 988 |
Toelichting
1. Het jaar 2009 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens.
2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).
3.a De investeringen hebben grotendeels betrekking op RVOB / directie Ontwikkeling. Het betreft aankoop van gronden en financiering van plankosten.
4.a De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5% regeling eigen vermogen).
4.c De totale aflossing op leningen ad € 157 000 heeft volledig betrekking op de initiële lening.
4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen, zoals gemeld onder 3.
4.2.3 Doelmatigheidsindicatoren
Indicatoren | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product | |||||||
• Pacht | € 813 | € 696 | € 683 | € 670 | € 657 | € 644 | € 631 |
• Huur | € 739 | € 696 | € 683 | € 670 | € 657 | € 644 | € 631 |
• Erfpacht | € 662 | € 642 | € 630 | € 618 | € 606 | € 594 | € 582 |
• Medegebruik / overig | € 383 | € 375 | € 368 | € 361 | € 354 | € 347 | € 340 |
• Zakelijke lasten | € 317 | € 375 | € 368 | € 361 | € 354 | € 347 | € 340 |
Omzet per productgroep (* 1 000) | |||||||
• Homogene producten | € 12 628 | € 11 924 | € 11 327 | € 11 327 | € 11 327 | € 11 327 | € 11 327 |
• Heterogene producten | € 9 201 | € 12 500 | € 11 543 | € 11 543 | € 11 543 | € 11 543 | € 11 543 |
• Totaal | € 21 829 | € 24 424 | € 22 870 | € 22 870 | € 22 870 | € 22 870 | € 22 870 |
Aandeel directe uren | 56% | 54% | 56% | 58% | 60% | 62% | 64% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1 246 | 1 250 | 1 260 | 1 270 | 1 280 | 1 290 | 1 300 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 268,9 | 266,9 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 |
begrotingssterkte | |||||||
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 10% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 85% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 7,0 | 7,0 | |||||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting doelmatigheidskengetallen
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden vermenigvuldigd met het voor betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.
Omzet naar productgroep
RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik / overig en zakelijke lasten. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit in verband met de diversiteit aan activiteiten en inzet van uren binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB
Deze prestatie-indicator geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead ten opzichte van het totale aantal gewerkte uren (bedrijfsvoering, management en beleid).
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften, ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure van 6 weken inhoudelijk worden beantwoord (100%-score).