Paragraaf 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten per financieringsbron zien. In paragraaf 3.1 is de verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten op hoofdlijnen te zien. De verdieping per sector vindt plaats in paragraaf 3.2, 3.3 en 3.4 en in de verdiepingsparagraaf 5.
3.1. Verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten op hoofdlijnen zien.
2013 | |
---|---|
brutoBKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 70.471,9 |
Totaal mutaties | – 226,4 |
brutoBKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 70.245,5 |
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 | 4.671,0 |
Totaal mutaties | – 105,6 |
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2013 | 4.565,4 |
Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 65.800,9 |
Mutatie in de netto-BKZ-uitgaven | – 120,8 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 65.680,1 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Ten opzichte van de ontwerpbegroting nemen de bruto BKZ-uitgaven af met circa € 226 miljoen en nemen de BKZ-ontvangsten af met circa € 106 miljoen. Daarmee nemen de netto BKZ-uitgaven ten opzichte van ontwerpbegroting 2013 per saldo af met € 121 miljoen.
3.2. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten 2013
Tabel 4 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten van de Zvw zien. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 5.1.
2013 | |
---|---|
brutoZvw-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 41.049,9 |
Mee- en tegenvallers | |
Actualisering zorguitgaven (zie tabel 4A) | – 450,3 |
Ramingsbijstelling kapitaallasten beschikbaarheidsbijdrage UMC's | 14,4 |
Overige | – 3,9 |
Beleidsmatige mutaties | |
Tariefsaanpassing logopedie | 19,9 |
Doelmatig voorschrijven medisch-specialisten | – 6,7 |
Overige | 63,5 |
Technische en macro-economische mutaties | |
Macro-bijstellingen | 48,6 |
Schuif tussen financieringsbronnen | – 71,7 |
Overige | – 2,3 |
Totaal mutaties | – 388,5 |
brutoZvw-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 40.661,4 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 | 2.851,6 |
Beleidsmatige mutaties | |
Eigenbijdrage GGZ/verpleegdag | – 145,0 |
Totaal mutaties | – 145,0 |
Zvw-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2013 | 2.706,6 |
Netto-Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 38.198,3 |
Mutatie in de netto-Zvw-uitgaven | – 243,5 |
Netto-Zvw-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 37.954,8 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Ten opzichte van de ontwerpbegroting nemen de bruto Zvw-uitgaven af met circa € 389 miljoen en nemen de Zvw-ontvangsten af met circa € 145 miljoen. Daarmee nemen de netto Zvw-uitgaven ten opzichte van ontwerpbegroting 2013 per saldo af met circa € 244 miljoen.
Mee- en tegenvallers
Actualisering Zvw-uitgaven
2013 | |
---|---|
Eerstelijnszorg | – 0,5 |
Medisch-specialistische zorg | 17,4 |
Ziekenvervoer | – 5,0 |
Genees- en hulpmiddelen | – 696,6 |
Grensoverschrijdende zorg | 217,6 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 18,2 |
Overige | – 1,4 |
Totaal | – 450,3 |
Bron: VWS, NZa productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens, CVZ (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Op basis van voorlopige realisatiegegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2012 geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo een onderschrijding van circa € 450 miljoen. De belangrijkste mutaties worden hieronder nader toegelicht. In verdiepingsparagraaf 5.1 is de actualisering van de Zvw-uitgaven verder per sector toegelicht.
Geneesmiddelen
Uit cijfers van het CVZ over 2012 komt naar voren dat de uitgaven aan geneesmiddelen aanzienlijk lager waren dan waarvan is uitgegaan bij het opmaken van de ontwerpbegroting 2013. Het geneesmiddelenbeleid gaat uit van een eenduidige en consistente visie, die in lijn is met de uitgangspunten en verantwoordelijkheidsverdeling in het zorgstelsel. Door een samenhangend geheel van maatregelen (onder andere door het afsluiten van convenanten met het veld, het geven van bevoegdheid tot het voeren van preferentiebeleid en vrij onderhandelbare tarieven apotheekhoudenden) en het inkoopbeleid van zorgverzekeraars, zijn de zorguitgaven beduidend lager dan geraamd.
De onderschrijding over 2012 kan deels worden verklaard doordat verzekeraars lagere prijzen dan verwacht voor dienstverlening van de apothekers en geneesmiddelen die apothekers afleveren hebben afgesproken. Ook zijn de prijzen voor geneesmiddelen lager uitgevallen door intensivering en uitbreiding van het preferentiebeleid van zorgverzekeraars. Het gaat om een structurele opbrengst van ruim € 600 miljoen.
Hulpmiddelen
Op basis van CVZ-gegevens blijkt een onderschrijding bij de hulpmiddelen van € 89 miljoen in 2012. Deze onderschrijding wordt structureel verondersteld. De groei van de uitgaven was in de eerste helft van 2012 een stuk lager dan de gemiddelde jaarlijkse groei over de periode 2007 t/m 2011. Deze lagere groei lijkt vooral te komen door een daling in het volume. De onderschrijding kan deels worden verklaard doordat zorgverzekeraars doelmatiger zijn gaan inkopen. Daarnaast hebben de zorgverzekeraars voor verbandmiddelen de regels voor vergoeding strenger gehandhaafd. Verder is incontinentiemateriaal doelmatiger ingekocht.
Grensoverschrijdende zorg
Op basis van cijfers van het CVZ over 2012 blijkt een overschrijding van € 218 miljoen in 2013. De overschrijding wordt structureel verondersteld. De overschrijding doet zich zowel bij de uitgaven binnen als buiten het macroprestatiebedrag voor.
Ramingsbijstelling kapitaallasten beschikbaarheidsbijdrage UMC's
Per 2013 is er een beschikbaarheidsbijdrage ingesteld ten behoeve van de vergoeding van de kapitaallasten die samenhangen met de publieke functie van academische ziekenhuizen. Deze beschikbaarheidsbijdrage maakt onderdeel uit van het kader instellingen medisch specialistische zorg. Als gevolg van een aanpassing van de raming wordt het beschikbare kader in 2013 opwaarts bijgesteld. Gedurende het jaar is inpassing binnen het beschikbare kader niet mogelijk. Daarom vindt een opwaartse bijstelling plaats.
Overige
Deze post is het saldo van verschillende mee- en tegenvallers.
Beleidsmatige mutaties
Tariefsaanpassing logopedie
Dit betreft een tariefsverhoging (totale meerkosten € 34,2 miljoen) die in drie stappen (2012–2014) wordt doorgevoerd. De verhoging over 2013 betreft € 19,9 miljoen. Uit het kostenonderzoek van de NZa is naar voren gekomen dat de tarieven sinds 1984 niet meer zijn herijkt en dat de bestaande rekennorm te krap is voor de huidige logopedische praktijkvoering.
Doelmatig voorschrijven medisch specialisten
Het niet gerealiseerde deel (€ 6,7 miljoen) van de afgesproken besparing doelmatig voorschrijven 2012 is op het kader vrijgevestigd medisch specialisten in 2013 in mindering gebracht.
Overige
Deze post is het saldo van verschillende beleidsmatige mutaties.
Technische en macro-economische mutaties
Macro-bijstellingen
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB).
Schuif tussen financieringsbronnen
Dit is een schuif tussen financieringsbronnen.
Overige
Deze post is het saldo van verschillende technische mutaties.
Ontvangsten
Eigen bijdrage ggz/verpleegdag
De eigen bijdrage in de tweedelijns ggz komt per 2013 geheel te vervallen; daarnaast wordt de invoering van de eigen bijdrage van € 7,50 per verpleegdag in instellingen voor medisch-specialistische zorg teruggedraaid. Dit leidt in totaal tot een neerwaartse bijstelling van de ontvangsten met € 145 miljoen. Deze € 145 miljoen is het saldo van het vervallen van eigen bijdragen van € 200 miljoen en het vervallen van de beoogde compensatieregeling die € 55 miljoen zou kosten.
3.3. Verticale ontwikkeling van de AWBZ-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 5 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten van de AWBZ zien. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 5.2.
2013 | |
---|---|
brutoAWBZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 27.295,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Actualisering zorguitgaven (zie tabel 5A) | 285,5 |
Beleidsmatige mutaties | |
Compensatie Wmo extramuraliseren zzp's | – 15,0 |
Volume-indexering Wmo | – 29,6 |
Technische en macro-economische mutaties | |
Macro-bijstellingen | – 29,0 |
Schuif tussen financieringsbronnen | 71,7 |
Nominaal beeld | – 100,0 |
Overige | – 64,0 |
Totaal mutaties | 119,6 |
brutoAWBZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 27.415,1 |
AWBZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 | 1.819,4 |
Mee-en tegenvallers | |
Eigen bijdrage AWBZ | 39,4 |
Ramingbijstelling vermogensinkomensbijtelling | 17,0 |
Verzachten vermogensinkomensbijtelling | – 17,0 |
Totaal mutaties | 39,4 |
AWBZ-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2013 | 1.858,8 |
Netto-AWBZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 25.476,2 |
Mutatie in de netto-AWBZ-uitgaven | 80,2 |
Netto-AWBZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 25.556,3 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Ten opzichte van de ontwerpbegroting nemen de bruto AWBZ-uitgaven toe met circa € 120 miljoen en nemen de AWBZ-ontvangsten toe met circa € 39 miljoen. Daarmee nemen per saldo de netto AWBZ-uitgaven ten opzichte van ontwerpbegroting 2013 toe met circa € 80 miljoen.
Mee- en tegenvallers
Actualisering AWBZ-uitgaven
2013 | |
---|---|
Zorg in natura | 285,5 |
Totaal | 285,5 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
Zorg in natura door AWBZ-instellingen
Op basis van gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven van deze deelsector geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo een overschrijding van € 286 miljoen. De achtergrond hiervan is een stijging van verleende zorg en toegenomen kapitaallasten vanwege eerder in gebruik genomen nieuwe capaciteit
Beleidsmatige mutaties
Compensatie Wmo extramuraliseren zzp's
Gemeenten ontvangen (zoals aangekondigd in de decembercirculaire 2012 van het Gemeentefonds) compensatie voor hogere kosten in de Wmo als gevolg van het extramuraliseren van lichte zzp’s in de AWBZ voor nieuwe cliënten. Dit betreft een incidentele toevoeging. De effecten voor latere jaren worden nog in beeld gebracht.
Volume-indexering Wmo
Dit betreft de overheveling van de volume-indexatie Wmo naar het Gemeentefonds.
Technische en macro-economische mutaties
Macro-bijstellingen
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB).
Schuif tussen financieringsbronnen
Dit is een schuif tussen financieringsbronnen.
Nominaal beeld
Dit betreft een meevaller in het nominaal beeld van de AWBZ. De beschikbare middelen ter compensatie van de nominale ontwikkeling blijken groter dan de benodigde middelen.
Overige
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
Ontvangsten
Eigen bijdrage AWBZ
Op basis van de CVZ-jaarcijfers doet zich in 2012 een ontvangstenmeevaller voor bij de eigen bijdragen AWBZ. Deze meevaller wordt structureel verondersteld.
Ramingbijstelling vermogensinkomensbijtelling
De opbrengst van het verhogen van de vermogensinkomensbijtelling in het regeerakkoord is hoger dan geraamd. Deze meeropbrengst wordt ingezet voor de verzachting van deze maatregel.
Verzachten vermogensinkomensbijtelling
De vermogensinkomensbijtelling uit het regeerakkoord van het Kabinet-Rutte-Verhagen en het Begrotingsakkoord 2013 wordt gericht verzacht.
3.4. Verticale ontwikkeling van de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 6 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 5.3.
2013 | |
---|---|
brutobegrotingsgefinancierde-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 2126,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Compensatie Wmo extramuraliseren zzp's | 15,0 |
Volume-indexering Wmo | 29,7 |
Tegemoetkomingen Wtcg | 3,4 |
Zorgkosten Caribisch Nederland | 12,9 |
Overige | – 0,2 |
Technische en macro-economische mutaties | |
Macro-bijstellingen | – 7,3 |
Inhouden prijsbijstelling 2013 | – 10,9 |
Totaal mutaties | 42,6 |
brutobegrotingsgefinancierde-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 2.169,0 |
Begrotingsgefinancierde-ontvangsten ontwerpbegroting 2013 | 0,0 |
Totaal mutaties | 0,0 |
Begrotingsgefinancierde-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2013 | 0,0 |
Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven ontwerpbegroting 2013 | 2.126,4 |
Mutatie in de netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven | 42,6 |
Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013 | 2.169,0 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ
De netto-begrotingsgefinancierde uitgaven nemen ten opzichte van ontwerpbegroting 2013 toe met circa € 33 miljoen. Dit is het saldo van de mutaties in de brutobegrotingsgefinancierde-uitgaven en -ontvangsten.
Beleidsmatige mutaties
Compensatie Wmo extramuraliseren zzp's
Gemeenten ontvangen (zoals aangekondigd in de decembercirculaire 2012 van het Gemeentefonds) compensatie voor hogere kosten in de Wmo als gevolg van het extramuraliseren van lichte zzp’s in de AWBZ voor nieuwe cliënten. Dit betreft een incidentele toevoeging. De effecten voor latere jaren worden nog in beeld gebracht.
Volume-indexering Wmo
Dit betreft de overheveling van de volume-indexatie Wmo naar het Gemeentefonds.
Tegemoetkomingen Wtcg
Van het CAK zijn gegevens ontvangen met betrekking tot in 2012 toegekende tegemoetkomingen. Op basis van deze gegevens, een inschatting van budgettaire gevolgen van beleidswijzigingen en uitspraken van de rechter dient de raming van de Wtcg-uitgaven voor de komende jaren te worden bijgesteld met € 3,4 miljoen.
Zorgkosten Caribisch Nederland
De uitgaven voor de zorg in Caribisch Nederland waren voor 2012 € 83 miljoen. Oorspronkelijk was voor 2012 ruim € 40 miljoen in de begroting geraamd. De structurele doorwerking in 2013 van deze groei, gecorrigeerd voor een zestal maatregelen die deze groei moeten afremmen, leidt tot een bijstelling van de uitgaven met € 12,9 miljoen.
Overige
Deze post is het saldo van verschillende beleidsmatige mutaties.
Technische en macro-economische mutaties
Macro-bijstellingen
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB).
Inhouden prijsbijstelling 2013
De prijsbijstelling voor het begrotingsgefinancierde BKZ tranche 2013 wordt voor het jaar 2013 volledig ingehouden.