Budgettaire gevolgen van beleid
11 – Goed functionerende economie en markten | Stand 0orspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 218.334 | 215.887 | 2.530 | 218.417 |
UITGAVEN | 220.068 | 217.611 | 1.477 | 219.088 |
Waarvan juridisch verplicht | 97% | 97% | ||
Subsidies | 1.700 | 1.700 | – 903 | 797 |
– Digitalisering regionale radio | 1.700 | 1.700 | – 903 | 797 |
Opdrachten | 12.897 | 8.215 | 415 | 8.630 |
– Onderzoek en Opdrachten | 2.816 | 2.298 | 2.249 | 4.547 |
– PIANOo/TenderNed | 5.851 | 1.912 | – 384 | 1.528 |
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 4.230 | 4.005 | – 1.450 | 2.555 |
Bijdragen aan agentschappen | 11.116 | 13.588 | 1.315 | 14.903 |
– Agentschap Telecom | 11.116 | 11.172 | – 249 | 10.923 |
– Agentschap DICTU | 2.416 | 1.050 | 3.466 | |
– Agentschap NL | 514 | 514 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 190.463 | 189.624 | 886 | 190.510 |
– Metrologie | 14.337 | 14.456 | 504 | 14.960 |
– Raad voor Accreditatie | 213 | 215 | – 35 | 180 |
– ACM (NMa/OPTA) | 3.135 | 1.327 | 117 | 1.444 |
– CBS | 172.778 | 173.626 | 300 | 173.926 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 3.892 | 4.484 | – 236 | 4.248 |
– Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.136 | 1.148 | – 98 | 1.050 |
– Internationale organisaties | 2.696 | 3.276 | – 78 | 3.198 |
– Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden | 60 | 60 | – 60 | |
ONTVANGSTEN | 52.265 | 3.856.411 | – 9.308 | 3.847.103 |
– Ontvangsten ACM | ||||
– High Trust | 31.300 | 31.300 | – 10.300 | 21.000 |
– Diverse ontvangsten | 20.965 | 3.825.111 | 992 | 3.826.103 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen hangt samen met de verhoging van het uitgavenbudget. Het betreft een verhoging voor het onderdeel opdrachten (€ 2,2 mln) als gevolg van een ontvangen bijdrage van de departementen BZK en V&J voor het project Cybersecurity 2013. De uitgavenraming bij het onderdeel opdrachten wordt om dezelfde reden verhoogd.
Toelichting op de ontvangsten
Vanwege lagere ontvangsten uit hoofde van het High Trust boetebeleid wordt de raming op dit onderdeel naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt doordat het College van Beroep voor het bedrijfsleven in een aantal gevallen de in het verleden opgelegde en reeds ontvangen boetes heeft verlaagd. Hierdoor heeft in 2013 een terugbetaling plaatsgevonden van € 6,1 mln, daarnaast verlopen de (hoger) beroepsprocedures en overeengekomen betalingsregelingen trager dan verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid
12 – Een sterk innovatievermogen | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 607.730 | 745.954 | 147.418 | 893.372 |
UITGAVEN | 795.764 | 818.101 | 77.186 | 895.287 |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | 90% | ||
Leningen | 88.996 | 90.496 | 101.105 | 191.605 |
– Innovatiefonds: innovatiekrediet | 65.335 | 65.835 | 9.075 | 74.914 |
– Innovatiefonds: SEED | 23.661 | 15.561 | 30 | 15.591 |
– Innovatiefonds: Fund of funds | 9.100 | 9.100 | ||
– Innovatiefonds: vroege fase/ informal investors/ROM’s | 92.000 | 92.000 | ||
Subsidies | 81.343 | 84.076 | 3.359 | 87.435 |
– Innovatie Prestatie Contracten | 31.498 | 33.198 | – 14.979 | 18.219 |
– Eurostars | 8.638 | 6.738 | 6.738 | |
– Lucht- en Ruimtevaart | 17.789 | 16.035 | 2.270 | 18.305 |
– Overig | 23.418 | 28.105 | 16.068 | 44.173 |
Opdrachten | 2.856 | 4.020 | – 1.634 | 2.386 |
– Onderzoek en opdrachten | 2.856 | 4.020 | – 1.634 | 2.386 |
Bijdragen aan agentschappen | 72.653 | 73.594 | – 5.123 | 68.471 |
– Agentschap NL | 72.512 | 73.453 | – 5.229 | 68.224 |
– Agentschap Telecom | 141 | 141 | 106 | 247 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 136.287 | 140.799 | 14.857 | 155.656 |
– TNO | 136.287 | 140.799 | 14.857 | 155.656 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 413.629 | 425.116 | – 35.378 | 389.734 |
– Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) | 77.100 | 77.100 | – 44.764 | 32.336 |
– Grote Technologische Instituten (GTI’s) | 40.009 | 40.212 | 14.579 | 54.791 |
– Topsectoren overig | 218.331 | 213.357 | – 24.040 | 189.317 |
– Syntens | 19.884 | 19.884 | 39 | 19.919 |
– Ruimtevaart (ESA) | 57.058 | 73.495 | 19.348 | 92.843 |
– Overig (inclusief onderzoeksprojecten) | 1.247 | 1.068 | – 540 | 528 |
ONTVANGSTEN | 45.782 | 47.653 | 36.916 | 84.569 |
– Luchtvaartkredietregeling | 382 | 382 | 1.300 | 1.682 |
– Technische Ontwikkelings- projecten (TOP) | 5.000 | 5.000 | – 3.800 | 1.200 |
– Rijksoctrooiwet | 31.212 | 31.212 | 31.212 | |
– Innovatiekredieten | 5.544 | 5.544 | 10.000 | 15.544 |
– Ontvangsten Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 17.000 | 17.000 | ||
– Eurostars | 2.056 | 2.056 | 2.056 | |
– Diverse ontvangsten | 1.588 | 3.459 | 12.416 | 15.875 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen (€ 147,4 mln) hangt met name samen met:
-
– De terugontvangsten uit de Innovatiekredieten (€ 10 mln) worden opnieuw ingezet voor dit instrument.
-
– Verhoging van totaal € 92 mln voor «innovatiefonds: vroege fase/informal investors/ROM’s». Voor vroege fase financiering en investeringen van informal investors is € 75 mln beschikbaar gesteld. Dit instrument is bedoeld voor innovatieve startende bedrijven en het bestaande ambitieuze MKB dat wil innoveren en doorgroeien. Hiernaast wordt € 17 mln beschikbaar gesteld aan Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) voor investeringen in jonge innovatieve ondernemingen.
-
– Ten behoeve van het onderzoeksproject Thermoplastic Affordable Primary Aircracft Structures (Lucht- en Ruimtevaart) draagt EZ € 9,5 mln bij.
-
– De vaste bijdrage voor Ruimtevaart ten behoeve van ESA-General budget en Kourou (€ 13,5 mln)
-
– De temporisatie ten behoeve van de Eurekaclusters (Topsectoren overig) ad € 9,1 mln.
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de leningen
De uitgaven op het onderdeel leningen worden verhoogd met € 101 mln. Deze verhoging betreft:
-
– De terugontvangen Innovatiekredieten (€ 10 mln) die opnieuw worden ingezet voor dit instrument.
-
– Voor vroege fase financiering en investeringen van informal investors is € 75 mln beschikbaar gesteld. Dit instrument is bedoeld voor innovatieve startende bedrijven en het bestaande ambitieuze MKB dat wil innoveren en doorgroeien. Hiernaast wordt € 17 mln beschikbaar gesteld aan Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen voor investeringen in jonge innovatieve ondernemingen.
Toelichting op de subsidies
De verhoging van de uitgaven voor het onderdeel subsidies (€ 3,4 mln) wordt met name veroorzaakt door:
-
– De uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen voor Lucht- en Ruimtevaart (€ 1,3 mln).
-
– De bijdrage aan het onderzoeksproject Thermoplastic Affordable Primary Aircracft Structures (Lucht- en Ruimtevaart € 1 mln).
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
De lagere uitgaven (€ 5,1 mln) hebben met name betrekking op de herverdeling van het bijdragebudget voor Agentschap NL naar beleidsartikel 13.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
De uitgavenraming voor TNO wordt verhoogd met € 14,9 mln vanwege:
-
– De omzetting van contractonderzoek naar Publiek Private Samenwerking in 2013 is erg bewerkelijk gebleken en daarmee niet meer doelmatig. Daarom wordt vanuit de TKI-toeslag budget overgeboekt (€ 2,6 mln) naar de bijdrage aan TNO om hiermee bij te dragen aan de onderzoekslijnen zoals de Topconsortia voor Kennis en Innovatie deze hebben afgesproken.
-
– Hiernaast wordt de bevoorschotting aan TNO beperkt versneld (€ 11 mln), zodat TNO begin 2014 over voldoende liquiditeiten kan beschikken.
Toelichting op de bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De lagere uitgaven (€ 35,4 mln) worden met name veroorzaakt door:
-
– Lagere uifinanciering op aangegane verplichtingen voor de Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (€ 44,8 mln). Deze middelen worden met name ingezet voor de MKB Innovatiestimulering Topsectoren (€ 5 mln), invaren van de Technologische Topinstituten bij de TO2-instituten (€ 6 mln), de toegezegde subsidie voor de ombouw productielijn Nedcar (€ 2,6 mln), als dekking voor diverse problematiek op de EZ-begroting (€ 18 mln), ICT-doorbraakprojecten (€ 1,5 mln), werkbudgetten topsectoren (€ 2,7 mln) en de financiering van de TO2 instituten ten behoeve van de onderzoekslijnen zoals de Topconsortia voor Kennis en Innovatie die hebben afgesproken (€ 5 mln) maar zijn in latere jaren alsnog benodigd.
-
– Hogere uitgaven voor de Grote Technologische Instituten. Dit betreft met name de huisvesting van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (€ 13,5 mln).
-
– De lagere uitgaven op Topsectoren overig is met name het gevolg van lagere uitfinanciering op eerder aangegane verplichtingen voor oude FES-programma’s (zoals BE-BASIC, COMMIT en TIFN van in totaal € 19,1 mln.
-
– De vaste bijdrage voor Ruimtevaart ten behoeve van ESA-General budget en Kourou (€ 13,5 mln) en de uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen (€ 5,8 mln).
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten (€ 36,9 mln) hangen samen met:
-
– De raming van de ontvangsten op Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP) wordt verlaagd (€ 3,8 mln). Deze ontvangsten zijn afhankelijk van het commerciële succes van in het verleden gegeven bijdragen en daardoor lastig in te schatten.
-
– De terugontvangen middelen op Innovatiekredieten (€ 10 mln) worden opnieuw ingezet voor dit instrument.
-
– Vanuit de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij wordt € 17 mln ontvangen en ingezet voor Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.
-
– De raming van Diverse ontvangsten wordt verhoogd met € 12,4 mln, de belangrijkste reden hiervoor is het terugontvangen van uitvoeringskosten van Agentschap NL inzake de opdracht voor 2012 (€ 9 mln) en het terugontvangen van afgerekende voorschotten op subsidieregelingen (€ 3,4 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid
13 – Een excellent ondernemingsklimaat | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 2.591.009 | 2.600.464 | 56.854 | 2.657.318 |
Waarvan garantieverplichtingen | 2.384.011 | 2.384.011 | 2.384.011 | |
UITGAVEN | 379.101 | 346.591 | 119.663 | 466.254 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | 97% | ||
Garanties | 129.211 | 97.459 | 41.459 | 138.918 |
– BMKB | 65.541 | 65.541 | 29.459 | 95.000 |
– Groeifinancieringsfacilitieit | 9.281 | 9.281 | 9.281 | |
– Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 44.752 | 13.000 | 12.000 | 25.000 |
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 9.637 | 9.637 | 9.637 | |
Subsidies | 29.755 | 29.755 | 49.393 | 79.148 |
– Bevorderen ondernemerschap | 1.139 | 1.139 | 7.379 | 8.518 |
– Biobased Economy | 5.710 | 5.210 | 2.316 | 7.526 |
– Uitfinanciering subsidies | 22.906 | 23.406 | 39.698 | 63.104 |
Opdrachten | 25.969 | 25.038 | 1.682 | 26.720 |
– Onderzoek & ontwikkeling | 351 | 351 | 3.800 | 4.151 |
– ICT-beleid | 20.852 | 19.921 | – 23 | 19.898 |
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 2.436 | 2.436 | – 995 | 1.441 |
– Regiegroep Regeldruk/ACTAL | 2.330 | 2.330 | – 1.100 | 1.230 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 18.922 | 21.084 | 2.231 | 23.315 |
– NBTC | 13.329 | 13.520 | 16 | 13.536 |
– UNWTO | 233 | 233 | 233 | |
– Bijdragen aan instituten | 5.360 | 7.331 | 2.215 | 9.546 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 150.577 | 147.229 | 6.777 | 154.006 |
– Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen | 150.577 | 147.229 | 6.777 | 154.006 |
Bijdragen aan agentschappen | 24.667 | 26.026 | 18.121 | 44.147 |
– Agentschap NL | 22.467 | 23.826 | 4.417 | 28.243 |
– Logius | 2.200 | 2.200 | 5.004 | 7.204 |
– DICTU | 8.150 | 8.150 | ||
– Dienst Regelingen | 550 | 550 | ||
ONTVANGSTEN | 92.599 | 60.847 | 8.770 | 69.617 |
– BMKB | 25.230 | 25.230 | – 3.230 | 22.000 |
– Groeifinancieringsfaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
– Garantie Ondernemingsfinanciering | 46.000 | 14.248 | 12.000 | 26.248 |
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
– Joint Strike Fighter | 1.847 | 1.847 | 1.847 | |
– Diverse ontvangsten | 1.522 | 1.522 | 1.522 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van de raming van de verplichtingen met € 56,9 mln bestaat met name uit de toevoeging van een stimuleringspakket op het terrein van kredietverlening aan ondernemers. Dit stimuleringspakket bevat onder meer € 30 mln aanvullende kapitaalverstrekking aan stichting Qredits (Microkrediet), ondersteuning bij de oprichting van een Nederlandse Investeringsinstelling en een Nationale hypotheekinstelling (€ 10 mln) en flankerend beleid en ondersteuning van alternatieve financieringsvormen (€ 5 mln). Daarnaast worden de verplichtingen verhoogd voor de bijdrage in de algemene kosten voor de agentschappen DICTU, Agentschap NL en Dienst Regelingen (€ 10 mln).
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de garanties
De uitgaven voor het onderdeel garanties worden met € 41,5 mln verhoogd.
Dit betreft het bijstellen van de raming van de BMKB (€ 29,5 mln) en Garantie Ondernemersfinanciering (€ 12 mln) als gevolg van naar verwachting hogere schadebetalingen dan oorspronkelijk geraamd.
Toelichting op de subsidies
De hogere uitgaven (€ 49,4 mln) hebben met name betrekking op het toevoegen van het stimuleringspakket (€ 45 mln) zoals toegelicht onder de verplichtingen en de uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen (€ 4,4 mln).
Toelichting op bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
De hogere uitgaven voor de Kamers van Koophandel/Ondernemerspleinen (€ 6,8 mln) hangt samen met de implementatie van Standard Business Reporting die duurder uitvalt dan geraamd (€ 1,3 mln), een bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor bronkopie Nieuw Handelsregister (€ 1,5 mln) en wordt de bevoorschotting beperkt versneld (€ 4 mln), zodat de Kamers van Koophandel begin 2014 over voldoende liquiditeiten kunnen beschikken.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
Agentschap NL (AgNL)
De bijdrage aan AgNL wordt verhoogd met € 4,4 mln. Dit betreft met name de herverdeling van het budget met artikel 12 voor de bijdrage aan Agentschap NL (€ 2,4 mln) en de bijdrage ten behoeve van de omstelkosten voor het financieel systeem Oracle EBS (E-Business Suite) ad € 2 mln.
Logius
Dit betreft de uitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen van agentschap Logius (€ 5 mln).
DICTU
De bijdrage aan DICTU wordt verhoogd met € 8 mln. Het betreft het aandeel van AgNL in de algemene kosten van DICTU (€ 5 mln) en de infrastructuur kosten van DR (€ 3 mln).
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten (€ 8,8 mln) worden veroorzaakt door:
-
– Lagere benutting van de regeling BMKB waardoor minder premie ontvangsten (€ 3,2 mln) worden gerealiseerd.
-
– De geraamde onttrekking (€ 12 mln) aan de interne begrotingsreserve voor de Garantie Ondernemingsfinanciering als gevolg van de verwachting dat dit jaar meer schadebetalingen gerealiseerd zullen worden dan geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
14 – Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 2.014.164 | 3.470.423 | 25.888 | 3.496.311 |
Waarvan garantieverplichtingen | 43.350 | 43.350 | ||
UITGAVEN | 1.330.815 | 1.307.273 | – 47.331 | 1.259.942 |
Waarvan juridisch verplicht | 95% | 95% | ||
Subsidies | 1.086.731 | 1.080.813 | – 44.729 | 1.036.084 |
– Topsectoren Energie (14.3) | 23.848 | 39.894 | – 3.183 | 36.711 |
– Energie-innovatie (IA) (14.3) | 31.658 | 31.658 | 11.150 | 42.808 |
– Green Deal (14.3) | 25.000 | 23.625 | – 21.541 | 2.084 |
– MEP (14.3) | 555.000 | 528.000 | 528.000 | |
– SDE (14.3) | 244.858 | 268.372 | 17.000 | 285.372 |
– SDE+ (14.3) | 100.000 | 79.040 | 79.040 | |
– CCS (14.3) | 49.400 | 49.400 | – 44.200 | 5.200 |
– Hoge Flux Reactor (14.3) | 7.250 | 7.250 | 7.250 | |
– Aanschafsubsidie zonnepanelen (14.3) | 30.000 | 29.332 | 468 | 29.800 |
– Elektrisch rijden (14.3) | 4.123 | 4.123 | – 1.848 | 2.275 |
– Caribisch Nederland | 4.325 | 4.325 | ||
– Overige subsidies (14.3) | 15.594 | 20.119 | – 6.900 | 13.219 |
Garanties | 515 | 515 | ||
– Geothermie | 515 | 515 | ||
Opdrachten | 57.980 | 32.919 | 2.056 | 34.975 |
– O&O bodembeheer (14.2) | 296 | 296 | 2.774 | 3.070 |
– Joint implementation (14.3) | 33.651 | 7.214 | 1.741 | 8.955 |
– Straling (14.3) | 9.517 | 11.043 | 718 | 11.761 |
– Pallas (14.3) | 10.100 | 10.100 | – 2.600 | 7.500 |
– Onderzoek en opdrachten (14.3) | 4.416 | 4.266 | – 577 | 3.689 |
Bijdragen aan agentschappen | 37.018 | 43.852 | 3.068 | 46.920 |
– Agentschap NL | 36.326 | 39.634 | 381 | 40.015 |
– NVWA | 692 | 694 | 1 | 695 |
– Kernfysische Dienst | 3.524 | 2.686 | 6.210 | |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 113.100 | 113.100 | – 8.800 | 104.300 |
– Doorsluis COVA heffing (14.2) | 111.000 | 111.000 | – 10.000 | 101.000 |
– TNO bodembeheer (14.2) | 2.100 | 2.100 | 1.200 | 3.300 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 35.986 | 36.589 | 559 | 37.148 |
– ECN/NRG (14.3) | 34.981 | 35.266 | 710 | 35.976 |
– Diverse instituten (14.2) | 1.005 | 1.323 | – 151 | 1.172 |
ONTVANGSTEN | 12.212.911 | 12.812.911 | 648.386 | 13.461.297 |
– COVA | 111.000 | 111.000 | – 10.000 | 101.000 |
– SDE+ | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
– Aardgasbaten | 12.000.000 | 12.600.000 | 650.000 | 13.250.000 |
– Ontvangsten zoutwinning | 1.761 | 1.761 | 612 | 2.373 |
– Diverse ontvangsten | 150 | 150 | 7.774 | 7.924 |
Toelichting op de verplichtingen
De hogere verplichtingen (€ 25,9 mln) houden met name verband met:
-
– Een lening ten behoeve van het Pallas-project, de voorziene opvolger van de Hoge Flux Reactor te Petten (€ 29,9 mln). De verplichting wordt in 2013 vastgelegd. Daartoe wordt verplichtingenruimte van 2014 naar voren gehaald.
-
– De verlaging bij Voorjaarsnota 2013 van de kas- en verplichtingenraming van het budget voor «Joint Implementation» met € 26 mln om deze in overeenstemming te brengen met de verwachte financieringsbehoefte voor 2013 dient te worden aangepast. Omdat de verplichtingen al vóór 2013 waren vastgelegd is er in 2013 uit hoofde van deze aanpassing alleen een kaseffect. De verplichtingraming dient ter correctie derhalve met € 26 mln te worden verhoogd.
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de subsidies
De lagere uitgaven (€ 44,7 mln) worden met name veroorzaakt door:
-
– Een hogere uitgavenraming als gevolg van een groot aantal vertraagde energie innovatie projecten uit het verleden in het kader van de Innovatie Agenda Energie (IA) die naar verwachting dit jaar tot uitbetaling komen (€ 11,2 mln).
-
– Het bijstellen van de raming van de Green Deal omdat in 2013 € 6,4 mln wordt overgeheveld naar Gemeente- en Provinciefonds (dit veroorzaakt een verlaging van de begrotingsstand) en daarnaast is de verwachting dat de kasuitgaven voor (in het verleden) aangegane verplichtingen lager ligt dan oorspronkelijk geraamd.
-
– Hogere uitgavenraming voor de SDE. Dit is het saldo van een, per saldo neutrale, kasschuif waarin de raming voor 2013 is verhoogd met € 23 mln en een verlaging van de raming met € 6 mln vanwege een meevaller bij de afrekening in 2013 van de in 2012 geproduceerde energie. Deze meevaller is het gevolg van gunstigere gemiddelde energieprijzen in 2012 dan waar bij het opstellen van de ramingen mee was gerekend.
-
– Lagere uitgavenraming op het onderdeel Carbon Capture and Storage (CSS) (€ 44,2 mln). Dit betreft met name het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (ROAD), omdat de finale investeringsbeslissing nog niet genomen is en het voor 2013 geraamde budget voor bevoorschotting derhalve niet benut kan worden.
-
– Lagere uitgaven voor overige subsidies, dit betreft name een overboeking (€ 4,3 mln) naar het budget voor Caribisch Nederland voor een financiële bijdrage aan Water en Energiebedrijf Bonaire (WEB). Dit om in de overgangsfase naar een nieuw regulerend kader de noodzakelijke tariefsverhoging voor elektriciteit tot een maatschappelijk aanvaardbaar niveau te beperken.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
De hogere uitgaven hebben met name betrekking op de bijdrage aan de Kernfysische Dienst (KFD)
(€ 2,7 mln). Voor de uitvoering van nucleaire activiteiten en crisismanagement door de KFD is budget overgeheveld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) naar het Ministerie van Economische Zaken. Dit betreft de tweede tranche. De eerste tranche is verwerkt bij 1e suppletoire begroting 2013.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
De verhoging van de voorraadheffing van COVA op basis van de Wet voorraadvorming aardolieproducten 2012 is later ingegaan dan oorspronkelijk verwacht. Dit resulteert in lagere opbrengsten en een lagere doorsluis van de COVA-heffing (€ 10 mln).
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten (€ 648,4 mln) houden met name verband met:
– Bijstelling van de raming van de aardgasbaten gebaseerd op het meest recente scenario van het
Centraal Plan Bureau uit de Macro Economische Verkenning (€ 650 mln).
-
– Lagere ontvangsten vanuit de COVA (€ 10 mln). Zie de toelichting bij de verplichtingen.
-
– Een afrekening van Agentschap NL uit hoofde van uitvoeringskosten 2012 (€ 7,8 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid
16 – Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 650.762 | 706.421 | 54.937 | 761.358 |
Waarvan garantieverplichtingen | 138.000 | 138.000 | – 3.000 | 135.000 |
UITGAVEN | 529.610 | 584.953 | 90.919 | 675.872 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 94% | ||
Subsidies | 59.579 | 64.960 | 10.124 | 75.084 |
– Agrarisch ondernemerschap (16.1) | 5.088 | 7.674 | 1.335 | 9.009 |
– Duurzame veehouderij (16.1) | 5.584 | 13.899 | 4.850 | 18.549 |
– Mestbeleid (16.1) | 2.050 | 2.050 | – 200 | 1.850 |
– Plantaardige productie (16.1) | 16.866 | 15.343 | 2.800 | 18.143 |
– Agrarische innovatie en overig (16.1) | 9.601 | 5.726 | – 1.626 | 4.100 |
– Visserij (16.1) | 5.991 | 5.991 | 2.800 | 8.791 |
– Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3) | 2.130 | 2.008 | 365 | 2.373 |
– Apurement (16.5) | 12.269 | 12.269 | 12.269 | |
Garanties | 12.000 | 12.000 | 15.000 | 27.000 |
– Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 3.000 |
– Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1) | 10.000 | 10.000 | 14.000 | 24.000 |
Opdrachten | 147.909 | 152.943 | 609 | 153.552 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 24.020 | 28.306 | – 1.638 | 26.688 |
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 8.437 | 8.538 | – 550 | 7.988 |
– Plant- en diergezondheid (16.3) | 19.492 | 17.385 | – 2.989 | 14.396 |
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 93.887 | 98.998 | 1.496 | 100.494 |
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 2.073 | 3.646 | 360 | 4.006 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 106.470 | 107.032 | 12.534 | 119.566 |
– Medebewind productschappen (16.5) | 13.501 | 13.501 | 9.584 | 23.085 |
– Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4) | 91.119 | 91.681 | 2.028 | 93.709 |
– ZonMW/dierproeven | 1.850 | 1.850 | – 1.850 | |
– Commissie Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden (16.3) | 0 | 0 | 2.772 | 2.772 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.200 | 3.800 | 2.000 | 5.800 |
– Diergezondheidsfonds | 4.200 | 3.800 | 2.000 | 5.800 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 7.915 | 8.038 | – 156 | 7.882 |
– UNEP, FAO en overige contributies | 7.915 | 8.038 | – 156 | 7.882 |
Bijdragen aan agentschappen | 191.537 | 236.180 | 50.808 | 286.988 |
– NVWA | 94.007 | 119.200 | 24.912 | 144.112 |
– Dienst Regelingen | 84.281 | 102.586 | 11.770 | 114.356 |
– Agentschap NL | 4.010 | 5.796 | 14.062 | 19.858 |
– Dienst Landelijk Gebied | 221 | 222 | 222 | |
– Rijksrederij | 9.018 | 8.376 | 64 | 8.440 |
ONTVANGSTEN | 291.579 | 296.529 | 41.118 | 337.647 |
– Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1) | 21.081 | 24.081 | 30.684 | 54.765 |
– Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2) | 430 | 430 | – 5 | 425 |
– Plant- en diergezondheid (16.3) | 500 | 500 | 1.900 | 2.400 |
– Kennisontwikkeling en innovatie (16.4) | 10.884 | 12.461 | 7.921 | 20.382 |
– Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5) | 258.684 | 259.057 | 618 | 259.675 |
Toelichting op de verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget hangt grotendeels samen met de verhoging van de uitgaven behoudens de onttrekkingen uit de begrotingsreserves. Deze hebben alleen betrekking op de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de subsidies
De uitgaven voor het onderdeel subsidies worden verhoogd met totaal € 10,1 mln. Dit wordt met name veroorzaakt door:
-
– De verhoging op het onderdeel «Duurzame veehouderij» (€ 4,9 mln) houdt voor € 4,5 mln verband met uitfinanciering van de investeringsregeling duurzame stallen, de investeringssregeling luchtwassers en de regeling fijnstofmaatregelen. Hiervan wordt € 3,9 mln gecompenseerd vanuit de begrotingsreserve landbouw.
-
– De verhoging op het onderdeel «Plantaardige productie» (€ 2,8 mln) ten behoeve van de uitfinanciering van de regeling Marktintroductie Energie Innovaties. Compensatie vindt plaats vanuit de interne begrotingsreserve landbouw
-
– Hogere uitgaven op het onderdeel «Visserij» (€ 2,8 mln) voor uitgaven op grond van uitfinanciering van projecten in het kader van het Europees Visserijfonds (EVF). Compensatie vindt plaats vanuit de interne begrotingsreserve visserij € 1,5 mln en uit extra inkomsten uit verhuur mosselen oesterpercelen en visaktes ad € 1,3 mln.
Toelichting op de garanties
De garanties worden verhoogd met totaal € 15 mln. Dit wordt met name veroorzaakt door de verhoging op het onderdeel «Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit» met € 14 mln. Als compensatie voor deze hogere uitgaven wordt een bedrag van € 12,2 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit. Daarnaast vindt compensatie plaats voor € 1,8 mln uit van banken ontvangen provisies voor agrarische schadeverzekeringen.
Toelichting op de bijdragen aan ZBO's/RWT's
De bijdragen aan ZBO’s/RWT’s worden verhoogd met totaal € 12,5 mln. Dit wordt met name veroorzaakt door het volgende:
-
– De verhoging op het onderdeel «Medebewind productschappen» (€ 9,6 mln). Productschappen voeren taken op gebied van marktordening in medebewind uit. Het hiervoor beschikbare uitvoeringsbudget werd vanaf 2013 sterk afgebouwd als gevolg van de tussentijdse evaluatie van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in 2009 (Health Check) om het systeem van marktordening vanaf 2013 af te bouwen. In latere besluiten van de Europese Commissie is de eerder geplande afbouw deels teruggedraaid waardoor de uitvoeringskosten hoger uitvallen dan eerder geraamd op basis van de Health Check.
-
– De verhoging op onderdeel «Commissie Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden» (€ 2,8 mln) houdt verband met het feit dat de betreffende uitgaven tot nu toe abusievelijk op de categorie «opdrachten» werden geraamd.
Toelichting op de bijdragen aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
De bijdrage aan de NVWA wordt verhoogd met totaal € 24,9 mln. Voor de afkoop van huurcontracten van niet langer benodigde huisvesting heeft NVWA een voorziening op de balans getroffen. De totaal benodigde voorziening bedraagt € 33 mln. Bij de 2e suppletoire begroting 2012 heeft EZ reeds € 10 mln aan deze voorziening bijgedragen. Bij de onderhavige suppletoire begroting 2013 wordt de voorziening door EZ aangevuld met € 8 mln en door VWS met € 10 mln. De overige verhoging met € 6,9 mln houdt verband met in de loop van 2013 noodzakelijk geworden meerwerk in het opdrachtenpakket.
Dienst Regelingen (DR)
De hogere bijdrage aan DR (€ 11,8 mln) houdt hoofdzakelijk verband met uitvoering- en transitiekosten ten behoeve van de nationale cofinanciering van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GLB/GVB 2014–2020).
Agentschap NL (AgNL)
De hogere bijdrage aan AgNL (€ 14,1 mln) houdt hoofdzakelijk verband met de boekingsystematiek omtrent uitvoeringskosten van de Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland. Tot en met het eerste kwartaal 2013 werden deze vanuit artikel 40 (apparaat) betaald. Vanaf het tweede kwartaal worden deze uitgaven op beleidsartikel 16 geboekt.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten worden verhoogd met totaal € 41,1 mln. Deze verhoging heeft met name betrekking op de volgende onderdelen:
-
– De hogere ontvangsten op het onderdeel «Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij» (€ 30,7 mln) hebben voornamelijk betrekking op onttrekking uit de interne begrotingsreserves voor onder meer de uitfinanciering van de investeringsregeling duurzame stallen en de investeringsregeling luchtwassers en ter dekking van de verliesdeclaraties van banken op basis van de borgstellingsfaciliteit.
-
– De hogere ontvangsten op het onderdeel «Kennisontwikkeling en innovatie» (€ 7,9 mln) komen onder meer voort uit een bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van € 6,2 mln voor een onderzoeksproject in Afghanistan. Dit onderzoek heeft als doel landbouwontwikkeling in Afghanistan te bevorderen. Bovendien wordt aan rente en aflossing Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) in 2013 € 1,4 mln meer ontvangen dan oorspronkelijk geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
17 – Groen onderwijs van hoge kwaliteit | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 777.779 | 798.939 | 67.712 | 866.651 |
UITGAVEN | 776.575 | 797.622 | 16.342 | 813.964 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||
Bekostiging | 700.561 | 718.257 | 20.008 | 738.265 |
– Wageningen Universiteit | 161.521 | 166.256 | 3.364 | 169.620 |
– HBO-groen | 74.074 | 77.480 | 2.185 | 79.665 |
– MBO-groen | 154.706 | 155.437 | 5.700 | 161.137 |
– Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) | 11.575 | 12.887 | 1.022 | 13.909 |
– Wachtgelden | 12.987 | 13.772 | – 36 | 13.736 |
– VMBO-groen | 278.538 | 284.010 | 7.761 | 291.771 |
– Aequor | 7.160 | 8.415 | 12 | 8.427 |
Subsidies | 73.303 | 77.138 | – 4.525 | 72.613 |
– Groene Kennis Coöperatie | 4.008 | 4.008 | 1.396 | 5.404 |
– School als Kenniscentrum | 30.538 | 30.538 | – 7.011 | 23.527 |
– Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs | 7.834 | 7.834 | – 6.065 | 1.769 |
– Aanvullende onderwijssubsidies | 25.641 | 32.012 | 3.166 | 35.178 |
– Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 2.382 | 2.382 | 9 | 2.391 |
– Educatie | 2.900 | 364 | 3.980 | 4.344 |
Opdrachten | 2.711 | 2.227 | 859 | 3.086 |
– Kennisverspreidingsprojecten | 2.711 | 2.227 | 859 | 3.086 |
ONTVANGSTEN | 75 | 75 | 3.085 | 3.160 |
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen worden verhoogd met totaal € 67,7 mln. EZ staat garant voor het in gebreke blijven van de groene onderwijsinstellingen die gebruik maken van de regeling schatkistbankieren. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget met € 50 mln verhoogd. Het resterende deel (€ 16,7 mln) hangt grotendeels samen met de begrotingsmutaties op de uitgaven (zie toelichting onder de betreffende uitgavencategorieën).
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de bekostiging
De uitgaven voor de categorie bekostiging worden met € 20 mln naar boven bijgesteld. Dit wordt met name veroorzaakt door het volgende:
-
– In de brief van de Minister van Financiën aan de Kamer over de begrotingsafspraken 2014 (TK, 33 750 nr 19) is aangegeven dat voor 2014 extra middelen beschikbaar worden gesteld voor onderwijskwaliteit en innovatie ten bedrage van € 650 mln. Het aandeel voor het Groen Onderwijs hierin bedraagt € 15 mln. Deze middelen worden beschikbaar gesteld voor Wageningen Universiteit (€ 3 mln), HBO-groen (€ 1,4 mln), MBO-groen (€ 4,8 mln) en VMBO-groen (€ 5,8 mln). Uitbetaling vindt plaats op basis van de OCW-conforme bekostigingssystematiek.
-
– Voor MBO-groen vindt een overboeking van middelen plaats van de Regeling stagebox (€ 1,5 mln).
-
– Bij Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) vallen de uitgaven € 1 mln hoger uit door het hoger uitvallen van het aantal bekostigde leerlingen.
-
– Bij VMBO worden de uitgaven met € 1,5 mln hoger bijgesteld door hoger uitvallen van het aantal bekostigde leerlingen.
Toelichting op de subsidies
De uitgaven voor de categorie subsidies vallen in het totaal € 4,5 mln lager uit. Dit wordt met name veroorzaakt door:
-
– Een verlaging van de uitgaven voor het onderdeel «School als Kenniscentrum» (€ 7 mln). Dit wordt veroorzaakt doordat een aantal onderwijssubsidies is overgeheveld naar het onderdeel «Aanvullende onderwijssubsidies» (€ 3,2 mln) en «Groene Kennis Coöperatie» (€ 1,4 mln). Voor € 2,4 mln is er sprake van lagere uitgaven in 2013 doordat oorspronkelijk voor 2013 geraamde uitgaven meerjarig via Dienst Regelingen worden besteed.
-
– Lagere uitgaven op het onderdeel «Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs» (€ 6,1 mln). Met ingang van 2013 wordt deze regeling niet meer opengesteld. De subsidies vallen voortaan onder de instrumenten «Aanvullende onderwijssubsidies», «School als Kenniscentrum», en «Groene Kennis Coöperatie».
-
– Hogere uitgaven voor het onderdeel «Aanvullende onderwijssubsidies» (€ 3,2 mln). Deze verhoging wordt met name bepaald door een overheveling (€ 4,3 mln) van de post «Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs». Hier staat een daling van € 1,1 mln tegenover als gevolg van vertraging bij enkele onderwijsprojecten.
-
– De toename van de uitgaven op het onderdeel «Educatie» (€ 4 mln) houdt verband met nabetaling over verplichtingen aangegaan in voorgaande jaren in combinatie met afspraken gemaakt in het kader van het nieuwe programma Duurzaam Door.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten (totaal € 3,1 mln) hebben met name betrekking op terugontvangen onderwijssubsidies (€ 2,7 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid
18 – Natuur en regio | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013 (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN | 452.969 | 652.136 | – 298.195 | 353.941 |
Waarvan garantieverplichtingen | 50.509 | 50.509 | – 50.509 | |
UITGAVEN | 690.625 | 485.080 | – 41.679 | 443.401 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 99% | ||
Subsidies | 99.283 | 122.947 | – 18.341 | 104.606 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 87.273 | 94.937 | – 20.782 | 74.155 |
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 5.817 | 5.817 | 14.087 | 19.904 |
– Behouden van de (inter–) nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 6.193 | 22.193 | – 11.646 | 10.547 |
Leningen | 36.400 | 34.250 | – 2.800 | 31.450 |
– Behouden van de (inter–) nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 36.400 | 34.250 | – 2.800 | 31.450 |
Opdrachten | 40.576 | 116.024 | – 79.294 | 36.730 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 750 | 668 | – 270 | 398 |
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 28.994 | 95.550 | – 77.700 | 17.850 |
– Behouden van de (inter–) nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 10.832 | 19.806 | – 1.324 | 18.482 |
Bijdragen aan mede-overheden | 363.459 | 41.579 | 38.467 | 80.046 |
– Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1) | 12.149 | 12.149 | – 2.149 | 10.000 |
– Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2) | 41.097 | 21.930 | 48.116 | 70.046 |
– Behouden van de (inter–) nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 7.500 | – 7.500 | ||
– Te decentraliseren (18.4) | 310.213 | |||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 36.681 | 37.289 | 28 | 37.317 |
– Behouden van de (inter–) nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 36.681 | 37.289 | 28 | 37.317 |
Bijdragen aan (inter)natio-nale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3) | 888 | 1.045 | – 20 | 1.025 |
– Overige contributies | 888 | 1.045 | – 20 | 1.025 |
Bijdragen aan agentschappen | 113.338 | 131.946 | 20.281 | 152.227 |
– Dienst Landelijk Gebied | 71.207 | 75.149 | 17.893 | 93.042 |
– Dienst Regelingen | 33.250 | 47.435 | 1.498 | 48.933 |
– Agentschap NL | 1.036 | 1.472 | 288 | 1.760 |
– Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 7.845 | 7.890 | 602 | 8.492 |
ONTVANGSTEN | 113.714 | 122.195 | – 31.863 | 90.332 |
– Landinrichtingsrente | 42.161 | 42.161 | 42.161 | |
– Bijdragen van derden | 19.773 | 40.913 | – 14.665 | 26.248 |
– EU-bijdragen | 2.096 | 2.096 | 2.096 | |
– Jachtakten | 1.031 | 1.031 | 1.031 | |
– Synergiegelden | 12.659 | |||
– Verkoop gronden | 35.000 | 35.000 | – 20.000 | 15.000 |
– Overige | 994 | 994 | 2.802 | 3.796 |
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingen (totaal € 298,1 mln) houden naast de uitgavenmutaties verband met het volgende. Het verplichtingenbudget op het onderdeel Investeringsbudget Landelijk Gebied van
€ 230,2 mln wordt afgeboekt aangezien verplichtingenbudgetten geen deel uitmaken van de decentralisatie die bij Voorjaarsnota 2013 is verwerkt. In verband met de decentralisatie van het natuurbeleid naar de Provincies worden, onder garantie van het Rijk, geen nieuwe leningen meer aangegaan voor grondaankopen in het kader van de EHS. Bovendien wordt de Regeling subsidies particuliere terreinbeherende natuurbeschermingsorganisaties (PNB-regeling) per 1 januari 2014 ingetrokken. Derhalve wordt het bedrag aan garantieverplichtingen van € 50,5 mln dat verband houdt met deze leningen voor 2013 afgeboekt.
Toelichting op de uitgaven
Toelichting op de subsidies
De lagere uitgaven op de categorie «subsidies» van totaal € 18,3 mln worden veroorzaakt door:
-
– De verlaging op het onderdeel «Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren» (€ 20,8 mln) houdt voor € 12,2 mln verband met de decentralisatie van de resterende middelen voor het Nota Ruimte project Westelijke Dordtse Oever. Op grond hiervan wordt € 12,2 mln overgeheveld naar de begroting van het Gemeentefonds. Tevens is in ditzelfde kader € 2,8 mln overgeheveld vanuit de categorie «Bijdrage medeoverheden». Tenslotte wordt dit onderdeel in 2013 met € 9 mln verlaagd teneinde budgetten op dit begrotingsonderdeel meerjarig in lijn te brengen met verwachtte uitgaven (betreft reeds bij ontwerpbegroting verwerkte mutatie).
-
– De verhoging op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» (€ 14,1 mln) komt voort uit het feit dat EZ de de PNB-regeling intrekt, en ter alternatieve financiering van haar verplichtingen in het project Grensmaas een overeenkomst met Natuurmonumenten sluit. Met deze overeenkomst worden de EZ verplichtingen in dit project versneld afgerond waardoor de betrokkenheid van EZ in dit project definitief wordt beëindigd. Dekking vindt plaats binnen artikel 18. Natuurmonumenten en consortiumpartners verplichten zich met deze regeling tot volledige uitvoering van het project Grensmaas.
-
– De verlaging op het onderdeel «Behouden van de (inter–)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» (€ 11,6 mln) houdt grotendeels verband met de overboeking van het budget (€ 15 mln) voor het project Marker Wadden naar de begroting van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M). De doelstellingen en bijdragen van de verschillende deelnemers van dit project zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst met Natuurmonumenten en het Ministerie van I&M. Anderzijds wordt dit onderdeel verhoogd met € 2,5 mln als gevolg van correcties op declaraties van subsidiebetalingen uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) periode 2001–2012.
Toelichting op de opdrachten
De uitgaven op de categorie «opdrachten» worden met € 79,3 mln naar beneden bijgesteld. Dit wordt met name veroorzaakt door de verlaging op het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» (€ 77,7 mln). De beschikbare middelen voor het natuurprogramma Westerschelde ad € 67 mln stonden in de begroting ten onrechte geraamd op de categorie «opdrachten» en worden thans overgeheveld naar de categorie «bijdrage aan medeoverheden». Tevens wordt dit onderdeel in 2013 met € 4 mln verlaagd teneinde budgetten op dit begrotingsonderdeel meerjarig in lijn te brengen met verwachtte uitgaven (betreft reeds bij ontwerpbegroting verwerkte mutatie). Daarnaast wordt dit onderdeel om begrotingstechnische redenen met € 4,5 mln verlaagd ten gunste van artikelonderdeel 18.3. Resterende mutaties houden verband met de financiering van de versnelde afwikkeling van het project Grensmaas en de hiertoe gesloten overeenkomst met natuurmonumenten.
Toelichting op de bijdrage aan de mede-overheden
Het onderdeel «bijdragen aan mede-overheden wordt verhoogd met € 38,5 mln. Dit wordt met name veroorzaakt door:
-
– De verhoging van het onderdeel «Wederzijds versterken van ecologie en economie» (€ 48,1 mln). De beschikbare middelen voor het natuurprogramma Westerschelde ad € 67 mln stonden in de begroting ten onrechte geraamd op de categorie «opdrachten» en worden thans overgeheveld naar de categorie «bijdrage medeoverheden». Hierop vindt een verlaging plaats van € 7 mln ten gunste van volgende jaren om de beschikbaarheid van middelen in lijn te brengen met de vertraagde uitvoering. Tevens wordt het budget voor Programmatische Aanpak Stikstof met € 10,7 mln verlaagd. Hiervan komt € 6 mln ten gunste van het programmabudget voor Natura 2000 omdat in 2012 vertraging is ontstaan in de implementatie van beheersplannen Natura 2000, deze vinden plaats in 2013. De resterende verlaging van € 4,7 mln dient als compensatie voor de versnelde afwikkeling van het project Grensmaas, genoemd onder de categorie «subsidies».
-
– De verlaging op het onderdeel «Behouden van de (inter–)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur» (€ 7,5 mln). In het begrotingsakkoord voor 2013 is € 200 mln extra beschikbaar gesteld voor Natuur. Hiervan is € 7,5 mln bestemd voor Natuurtaken op Bonaire, Saba en St. Eustatius, voor een periode van vier jaar. De middelen zijn echter in 2013 in één keer ter beschikking gesteld, maar leiden in 2013 niet tot uitgaven.
Toelichting op de bijdrage aan agentschappen
Dienst Landelijk Gebied (DLG)
De DLG zal worden opgesplitst waarbij in 2015 400 fte’s naar de provincies zullen overgaan. Hierdoor wordt de bijdrage aan DLG in 2013 met € 15 mln verhoogd ten behoeve van een reorganisatievoorziening. Voorts worden vanuit de provincies middelen ontvangen voor de uitvoering van werkzaamheden door DLG in het kader van het Plattelands Ontwikkelings Plan (POP). Dit leidt tot extra ontvangsten en een verhoging van de bijdrage aan DLG met € 1,3 mln. De resterende verhoging van € 1,6 mln houdt voornamelijk verband met de uitvoering van beheersplannen in het kader van Natura 2000.
Dienst Regelingen (DR)
De hogere bijdrage aan DR (€ 1,5 mln) heeft betrekking op het behandelen van beroeps- en bezwaarschriften samenhangend met Natura 2000.
Agentschap NL (AgNL)
De hogere bijdrage aan AgNL (€ 0,3 mln) hangt voornamelijk samen met ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het Platform Biodiversiteit, Ecosystemen & Economie.
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
De hogere bijdrage aan de NVWA (€ 0,6 mln) houdt verband met extra opdrachten met betrekking tot de eliminatie van exoten.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten worden verlaagd met totaal € 31,9 mln. Dit wordt met name veroorzaakt door:
-
– De bijdrage 2013 van het Ministerie van I&M voor het Investeringsbudget Landelijk Gebied wordt ontvangen via een budgetoverheveling. Hierdoor komen de geraamde ontvangsten op het onderdeel «Bijdragen aan derden» voor 2013 (€ 14,7 mln) te vervallen.
-
– Van de geraamde opbrengsten op het onderdeel «Verkoop (natuur)gronden» van € 35 mln die deel uitmaken van het Regeerakkoord 2010, wordt naar verwachting € 20 mln niet in 2013 gerealiseerd. Dit bedrag zal in latere jaren worden ontvangen.