Base description which applies to whole site

2.3. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

2.3.1. Algemeen - Niet-beleidsartikel 9

In dit artikel worden de departementsbrede programma-uitgaven begroot. Dit betreft de subsidies en bijdragen, bijdragen aan de Navo, internationale samenwerking en overige uitgaven.

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 9 Algemeen (bedragen x € 1000)

Artikel 9 Algemeen
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verplichtingen en uitgaven

1 714 495

223 760

95 502

100 394

100 109

97 806

93 100

Uitgaven

             

Apparaatsuitgaven

             

Bestuursstaf

116 779

           

Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst

72 751

           

Totaal apparaatsuitgaven

189 530

           

Programma-uitgaven

             

Pensioenen en uitkeringen

1 224 066

           

Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden

123 102

           

Ziektekostenvoorziening

5 783

           

Opdracht Milieu-uitgaven

3 842

5 481

         

Subsidies en bijdragen

21 554

21 963

19 695

19 690

19 705

19 705

19 705

Bijdrage NAVO en internationale samenwerking

67 248

77 859

44 898

49 593

49 652

49 649

44 943

Internationale samenwerking

3 039

3 904

         

Wetenschappelijk onderzoek

69 447

70 172

         

Overige uitgaven

39 857

44 381

30 909

31 111

30 752

28 452

28 452

Totaal programma-uitgaven

1 557 938

223 760

95 502

100 394

100 109

97 806

93 100

Totaal uitgaven

1 747 468

223 760

95 502

100 394

100 109

97 806

93 100

Totaal ontvangsten

14 212

10 934

         

Toelichting op financiële instrumenten

Subsidies en bijdragen

De subsidies en bijdragen worden verleend aan instellingen die voor Defensie een zeker nut hebben. Een overzicht van de subsidies is opgenomen in bijlage 4.5.

Bijdrage Navo en internationale samenwerking

De bijdrage aan de Navo die betrekking heeft op Navo-investeringprogramma’s wordtn vanaf 2013 geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht. De hier onder niet-beleidsartikel 9 geraamde uitgaven hebben betrekking op de Navo-exploitatieuitgaven, waaronder uitgaven voor AWACS-vliegtuigen.

Internationale Militaire Samenwerking omvat in beginsel alle militaire samenwerkingsactiviteiten die Defensie in internationaal verband uitvoert. Het betreft onder meer militair-operationele samenwerking, defensiematerieelsamenwerking, militaire inlichtingensamenwerking, juridische samenwerking en steun bij de oprichting en versterking van veiligheidsstructuren in het kader van wapenbeheersing. Op hoofdlijnen zijn de kosten voor deze samenwerking als volgt opgebouwd: EU-satellietwaarnemingen (€ 0,7 miljoen), het Europees Defensie Agentschap (€ 1,5 miljoen), wapenbeheersing (€ 0,5 miljoen) en High Readiness Forces (€ 0,5 miljoen).

Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek wordt vanaf 2013 geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht.

Overige uitgaven

Deze defensiebrede uitgaven hebben onder meer betrekking op de voorlichtings- en communicatieactiviteiten, de schadevergoedingen via de landsadvocaat en uitgaven aan de Belastingdienst.

2.3.2. Centraal apparaat - niet-beleidsartikel 10

In dit artikel worden alle apparaatsuitgaven en -ontvangsten van het ministerie van Defensie geraamd exclusief de defensieonderdelen maar inclusief de Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst.

Budgettaire gevolgen

Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 10 centraal apparaat (bedragen x € 1000)

Artikel 10 Centraal apparaat
 

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verplichtingen en uitgaven

 

1 572 355

1 592 910

1 552 803

1 571 670

1 494 006

1 452 315

Apparaatsuitgaven

             

Bestuursstaf

 

116 496

99 960

77 448

74 406

73 462

72 868

Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst

 

71 149

56 879

64 133

63 251

62 197

61 464

Pensioenen en uitkeringen

 

1 187 356

1 177 256

1 190 538

1 205 026

1 214 213

1 208 113

Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden

 

194 193

258 815

220 684

228 987

144 134

109 870

Ziektekostenvoorziening

 

3 161

         

Totaal apparaatsuitgaven

 

1 572 355

1 592 910

1 552 803

1 571 670

1 494 006

1 452 315

Apparaat per uitgavencategorie

 

1 572 355

1 592 910

1 552 803

1 571 670

1 494 006

1 452 315

personele uitgaven

 

1 518 030

1 562 284

1 531 974

1 552 523

1 474 978

1 377 161

– waarvan eigen personeel

 

133 320

126 213

120 752

118 510

116 631

116 078

– waarvan externe inhuur

             

– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen

 

1 384 710

1 436 071

1 411 222

1 434 013

1 358 347

1 261 083

materiele uitgaven

 

54 325

30 626

20 829

19 147

19 028

75 154

– waarvan huisvesting en infrastructuur

 

200

         

– waarvan ICT

 

21 891

         

– waarvan overige exploitatie

 

32 234

30 626

20 829

19 147

19 028

75 154

Totaal ontvangsten

 

6 582

6 937

6 951

6 951

6 951

6 925

Bestuursstaf

De Bestuursstaf draagt zorg voor een beheerste uitvoering van het beleidsproces en de bedrijfsvoering van het ministerie van Defensie. De daarmee gemoeide uitgaven betreffen voornamelijk salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, inhuur boven formatief en overig materieel.

Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Binnen de Bestuursstaf is de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) belast met de ondersteuning van Defensie op het gebied van inlichtingen en veiligheid. De daarmee gemoeide uitgaven betreffen voornamelijk salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, informatievoorziening en overig materieel.

Pensioenen en uitkeringen

Dit betreft de betaling van ouderdomspensioen en overige uitkeringen aan voormalig defensiepersoneel.

Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden

Dit betreft de verstrekking van uitkeringen krachtens verscheidene regelingen aan voormalig defensiepersoneel. Met de centrales van overheidspersoneel is overeenstemming bereikt over het nieuwe Sociaal Beleidskader (SBK2012). Hierdoor zijn de meerjarenramingen voor de voorzieningen voor het personeel aangepast.

Personele uitgaven

De apparaatsuitgaven bevatten vooral personele uitgaven. Deze uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen en reiskosten woon-werkverkeer, De uitgaven voor salarissen en sociale lasten worden besteed aan de volgende aantallen personeel (gemiddelde jaarsterktes):

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

1 925

1 810

1 714

1 675

1 637

1 618

1 618

De uitgaven voor huisvesting en ICT zijn met ingang van 2013 overgeheveld naar CDC en DMO.

De overige exploitatie is voor het grootste deel personeelsgebonden. Deze uitgaven bestaan voornamelijk uit opleidingen, werving, dienstreizen en kleding en uitrusting en overige materiële uitgaven.

Totaal apparaatsuitgaven en apparaatskosten Defensie

Bedragen x € 1 000

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verplichtingen

1 039 517

5 584 403

5 400 760

5 154 148

5 086 347

4 972 322

4 909 826

Kerndepartement

189 530

1 572 355

1 592 910

1 552 803

1 571 670

1 494 006

1 452 315

               

Uitvoeringsorganisaties

849 987

4 012 048

3 807 850

3 601 345

3 514 677

3 478 316

3 457 511

BA Inzet

0

0

0

0

0

0

0

Commando zeestrijdkrachten

16 645

596 511

548 983

529 896

524 197

518 054

516 010

Commando landstrijdkrachten

238 769

1 164 167

972 832

898 643

877 267

854 943

851 423

Commando luchtstrijdkrachten

102 656

627 588

531 946

494 832

483 409

476 817

474 666

Commando Koninklijke marechaussee

33 621

378 885

315 333

307 063

307 214

302 709

300 829

Defensie Materieel Organisatie

259 924

367 104

505 156

470 570

432 241

451 432

446 826

Commando DienstenCentra

198 372

877 793

933 600

900 341

890 348

874 361

867 757

Totaal apparaatsuitgaven

1 039 517

5 584 403

5 400 760

5 154 148

5 086 347

4 972 322

4 909 826

Batenlastendiensten:

481 836

457 209

421 434

408 051

381 216

385 241

385 190

Defensie Telematica Organsiatie

317 012

297 000

273 353

264 475

240 980

246 048

245 997

Dienst Vastgoed Defensie

76 777

75 732

69 102

65 835

62 495

61 452

61 452

Paresto

88 047

84 477

78 979

77 741

77 741

77 741

77 741

Totaal apparaatskosten

481 836

457 209

421 434

408 051

381 216

385 241

385 190

De bovenstaande tabel bevat alle apparaatsuitgaven van Defensie. Zie voor verdere toelichting de relevante beleidsartikelen.

Bedrijfsvoering bij Defensie

Bedrijfsvoering op orde

In de beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis is aangekondigd dat de defensieorganisatie in 2014 op orde is. Defensie streeft naar het op orde brengen en houden van de bedrijfsvoering door in te zetten op vereenvoudiging en standaardisering van beheerprocessen en de aandacht te richten op de grootste risico’s. Hierbij worden risicoanalyses uitgevoerd om zicht te krijgen op risico’s die mogelijk voortvloeien uit de defensiebrede reorganisatie. Daarnaast wordt met de oprichting van de Hoofddirectie Bedrijfsvoering in 2013 de centrale regierol op het beheer op één plaats belegd. Hiermee kunnen de doelstellingen en maatregelen voor het financieel, materieel- en personeelsbeheer in onderlinge samenhang worden bepaald en bewaakt, en kan vervolgens in samenhang gestuurd worden op de doeltreffende uitvoering hiervan. Een verdere vereenvoudiging van de bedrijfsvoering, met als doel het primaire proces van Defensie zoveel mogelijk ruimte te bieden, krijgt vorm door het vereenvoudigen en verminderen van de defensiebrede regelgeving.

Conform de toezegging om twee keer per jaar te rapporteren over de voortgang van de maatregelen en doelstellingen om het beheer op orde te brengen, wordt bij deze begroting een brief aan de Tweede Kamer verstuurd met een rapportage over het financieel, materieel- en personeelsbeheer.

Financieel beheer

Op weg naar 2014 zet Defensie met de oprichting in 2013 van het Financieel Administratie- en Beheerkantoor (FABK) een volgende stap naar een doelmatige en beheerste bedrijfsvoering. Het FABK ondersteunt en beheert het volledige proces vanaf behoeftestelling tot en met betaling. Tijdens de aanloop- en opstartperiode van dit kantoor wordt de procesbewaking versterkt om zoveel mogelijk een terugval in de kwaliteit van het financieel beheer te voorkomen.

Daarnaast worden de reeds in gang gezette verbeteringsmaatregelen ten aanzien van de vereenvoudiging van regelgeving en het stroomlijnen van processen voortgezet, waardoor de kwaliteit van brongegevens verbetert en uniformiteit in informatie ontstaat. De verdere implementatie van SAP ondersteunt hierbij. De aandacht wordt gericht op de beheersing van de grootste risico’s aangezien het gaat om bedreigingen voor de comptabele rechtmatigheid. Voor het financieel beheer gebeurt dit door de versterkte procesbewaking op het verplichtingenbeheer. Na de oprichting van het FABK hebben nog verdere procesverbeteringen plaats, waardoor het financieel beheer structureel en over de hele linie op orde zal zijn.

Materieelbeheer

In 2013 treden de randvoorwaarden in werking voor een goede besturing en beheersing van het materieelbeheer. Deze randvoorwaarden zijn in de voorgaande jaren ontwikkeld en ingericht volgens het meerjarig verbeterplan voor het materieelbeheer. Zo zijn de rollen en taken uit het besturingsmodel belegd in de defensieorganisatie, wordt aandacht besteed aan de juiste rolneming en wordt het Voorschrift Materieelbeheer Defensie doorontwikkeld.

In 2013 wordt prioriteit gegeven aan een eenduidige relatie tussen het materieelbeheer en SAP zodat een goede ondersteuning van het feitelijk beheer gegarandeerd is. De verdere afstemming tussen gewenste functionaliteiten voor het materieelbeheer en de mogelijkheden van SAP wordt bewaakt door het projectbureau Professionaliseren Materieelbeheer Defensie. Hierbij worden ook keuzes gemaakt ten aanzien van de integratie van de Monitor Kwaliteit Materieelbeheer in SAP.

Waar nodig worden in de komende jaren specifieke maatregelen getroffen voor de oplossing van de resterende onvolkomenheden.

Uitvoering veiligheidsonderzoeken MIVD

Binnen Defensie is de MIVD belast met de uitvoering van die veiligheidsonderzoeken. Dit betreft onderzoeken naar medewerkers die een vertrouwensfunctie gaan vervullen. In het Rapport bij het Jaarverslag van Defensie 2011 heeft de Algemene Rekenkamer vastgesteld dat de behandeltermijnen van veiligheidsonderzoeken door de MIVD te lang zijn. Dit is deels te wijten aan achterstanden bij de MIVD, onder meer veroorzaakt door personele tekorten bij de bureaus die de veiligheidsonderzoeken uitvoeren. De MIVD heeft verscheidene maatregelen genomen om de achterstanden verder in te lopen. Een belangrijke inspanning is gericht op de verdere automatisering van de processen. Daarnaast vindt risicomanagement plaats en worden er extra inspanningen verricht ter verbetering van de personele vulling van de betrokken bureaus.

Genetwerkt Samenwerken

In 2013 worden, op basis van pilots bij het CLAS en het CDC, besluiten genomen over hoe het Genetwerkt Samenwerken defensiebreed wordt ingevoerd. Met Genetwerkt Samenwerken wordt een meer flexibele digitale en fysieke werkomgeving ingevoerd en een verbetering van informatie- en kennismanagement nagestreefd. Deze veranderingen dienen in 2014 voor de gehele defensieorganisatie gerealiseerd te zijn.

Basisadministraties

De basisadministraties van Defensie voorzien in drie hoofdfuncties: het vaststellen en vastleggen; het uitwisselen en gebruik; en het bewaken van de kwaliteit van de basisgegevens. In 2013 wordt de basisadministratie Gereedstelling opgeleverd. Deze administratie berust op andere basisadministraties en vormt het fundament voor het rapportageproces over de operationele gereedheid van eenheden.

2.3.3. Geheime uitgaven – niet-beleidsartikel 11

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 11 Geheime uitgaven (bedragen x € 1000)

Artikel 11 Geheime uitgaven

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verplichtingen en uitgaven

6 238

5 014

5 264

5 264

5 264

5 264

5 264

Geheime uitgaven

6 238

5 014

5 264

5 264

5 264

5 264

5 264

Totaal uitgaven en verplichtingen

6 238

5 014

5 264

5 264

5 264

5 264

5 264

2.3.4. Nominaal en onvoorzien – niet-beleidsartikel 12

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 12 Nominaal (bedragen x € 1000)

Artikel 12 Nominaal en onvoorzien

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Verplichtingen en uitgaven

0

257 754

63 401

168 780

155 388

167 372

188 965

Loonbijstelling

             

Prijsbijstelling

             

Nader te verdelen

0

257 754

63 401

168 780

155 388

167 372

189 219

Onvoorzien

             

Totaal uitgaven

0

257 754

63 401

168 780

155 388

167 372

189 219

Toelichting

Op de post Nader te verdelen zijn de nog niet uitgedeelde loon- en prijsbijstelling en een voorziening voor de reorganisatie geboekt. Op dit artikel is tijdelijk ook de taakstelling verwerkt naar aanleiding van het begrotingsakkoord van mei 2012 (structureel € 84 miljoen vanaf 2013).

Licence