2.3.1. Algemeen - Niet-beleidsartikel 9
In dit artikel worden de departementsbrede programma-uitgaven begroot. Dit betreft de subsidies en bijdragen, bijdragen aan de Navo, internationale samenwerking en overige uitgaven.
Budgettaire gevolgen
Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 9 Algemeen (bedragen x € 1000)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 1 714 495 | 223 760 | 95 502 | 100 394 | 100 109 | 97 806 | 93 100 |
Uitgaven | |||||||
Apparaatsuitgaven | |||||||
Bestuursstaf | 116 779 | ||||||
Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 72 751 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 189 530 | ||||||
Programma-uitgaven | |||||||
Pensioenen en uitkeringen | 1 224 066 | ||||||
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden | 123 102 | ||||||
Ziektekostenvoorziening | 5 783 | ||||||
Opdracht Milieu-uitgaven | 3 842 | 5 481 | |||||
Subsidies en bijdragen | 21 554 | 21 963 | 19 695 | 19 690 | 19 705 | 19 705 | 19 705 |
Bijdrage NAVO en internationale samenwerking | 67 248 | 77 859 | 44 898 | 49 593 | 49 652 | 49 649 | 44 943 |
Internationale samenwerking | 3 039 | 3 904 | |||||
Wetenschappelijk onderzoek | 69 447 | 70 172 | |||||
Overige uitgaven | 39 857 | 44 381 | 30 909 | 31 111 | 30 752 | 28 452 | 28 452 |
Totaal programma-uitgaven | 1 557 938 | 223 760 | 95 502 | 100 394 | 100 109 | 97 806 | 93 100 |
Totaal uitgaven | 1 747 468 | 223 760 | 95 502 | 100 394 | 100 109 | 97 806 | 93 100 |
Totaal ontvangsten | 14 212 | 10 934 |
Toelichting op financiële instrumenten
Subsidies en bijdragen
De subsidies en bijdragen worden verleend aan instellingen die voor Defensie een zeker nut hebben. Een overzicht van de subsidies is opgenomen in bijlage 4.5.
Bijdrage Navo en internationale samenwerking
De bijdrage aan de Navo die betrekking heeft op Navo-investeringprogramma’s wordtn vanaf 2013 geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht. De hier onder niet-beleidsartikel 9 geraamde uitgaven hebben betrekking op de Navo-exploitatieuitgaven, waaronder uitgaven voor AWACS-vliegtuigen.
Internationale Militaire Samenwerking omvat in beginsel alle militaire samenwerkingsactiviteiten die Defensie in internationaal verband uitvoert. Het betreft onder meer militair-operationele samenwerking, defensiematerieelsamenwerking, militaire inlichtingensamenwerking, juridische samenwerking en steun bij de oprichting en versterking van veiligheidsstructuren in het kader van wapenbeheersing. Op hoofdlijnen zijn de kosten voor deze samenwerking als volgt opgebouwd: EU-satellietwaarnemingen (€ 0,7 miljoen), het Europees Defensie Agentschap (€ 1,5 miljoen), wapenbeheersing (€ 0,5 miljoen) en High Readiness Forces (€ 0,5 miljoen).
Wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek wordt vanaf 2013 geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht.
Overige uitgaven
Deze defensiebrede uitgaven hebben onder meer betrekking op de voorlichtings- en communicatieactiviteiten, de schadevergoedingen via de landsadvocaat en uitgaven aan de Belastingdienst.
2.3.2. Centraal apparaat - niet-beleidsartikel 10
In dit artikel worden alle apparaatsuitgaven en -ontvangsten van het ministerie van Defensie geraamd exclusief de defensieonderdelen maar inclusief de Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst.
Budgettaire gevolgen
Budgettaire gevolgen niet-beleidsartikel 10 centraal apparaat (bedragen x € 1000)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 1 572 355 | 1 592 910 | 1 552 803 | 1 571 670 | 1 494 006 | 1 452 315 | |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Bestuursstaf | 116 496 | 99 960 | 77 448 | 74 406 | 73 462 | 72 868 | |
Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 71 149 | 56 879 | 64 133 | 63 251 | 62 197 | 61 464 | |
Pensioenen en uitkeringen | 1 187 356 | 1 177 256 | 1 190 538 | 1 205 026 | 1 214 213 | 1 208 113 | |
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden | 194 193 | 258 815 | 220 684 | 228 987 | 144 134 | 109 870 | |
Ziektekostenvoorziening | 3 161 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 1 572 355 | 1 592 910 | 1 552 803 | 1 571 670 | 1 494 006 | 1 452 315 | |
Apparaat per uitgavencategorie | 1 572 355 | 1 592 910 | 1 552 803 | 1 571 670 | 1 494 006 | 1 452 315 | |
personele uitgaven | 1 518 030 | 1 562 284 | 1 531 974 | 1 552 523 | 1 474 978 | 1 377 161 | |
– waarvan eigen personeel | 133 320 | 126 213 | 120 752 | 118 510 | 116 631 | 116 078 | |
– waarvan externe inhuur | |||||||
– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen | 1 384 710 | 1 436 071 | 1 411 222 | 1 434 013 | 1 358 347 | 1 261 083 | |
materiele uitgaven | 54 325 | 30 626 | 20 829 | 19 147 | 19 028 | 75 154 | |
– waarvan huisvesting en infrastructuur | 200 | ||||||
– waarvan ICT | 21 891 | ||||||
– waarvan overige exploitatie | 32 234 | 30 626 | 20 829 | 19 147 | 19 028 | 75 154 | |
Totaal ontvangsten | 6 582 | 6 937 | 6 951 | 6 951 | 6 951 | 6 925 |
Bestuursstaf
De Bestuursstaf draagt zorg voor een beheerste uitvoering van het beleidsproces en de bedrijfsvoering van het ministerie van Defensie. De daarmee gemoeide uitgaven betreffen voornamelijk salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, inhuur boven formatief en overig materieel.
Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Binnen de Bestuursstaf is de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) belast met de ondersteuning van Defensie op het gebied van inlichtingen en veiligheid. De daarmee gemoeide uitgaven betreffen voornamelijk salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, informatievoorziening en overig materieel.
Pensioenen en uitkeringen
Dit betreft de betaling van ouderdomspensioen en overige uitkeringen aan voormalig defensiepersoneel.
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden
Dit betreft de verstrekking van uitkeringen krachtens verscheidene regelingen aan voormalig defensiepersoneel. Met de centrales van overheidspersoneel is overeenstemming bereikt over het nieuwe Sociaal Beleidskader (SBK2012). Hierdoor zijn de meerjarenramingen voor de voorzieningen voor het personeel aangepast.
Personele uitgaven
De apparaatsuitgaven bevatten vooral personele uitgaven. Deze uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen en reiskosten woon-werkverkeer, De uitgaven voor salarissen en sociale lasten worden besteed aan de volgende aantallen personeel (gemiddelde jaarsterktes):
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 925 | 1 810 | 1 714 | 1 675 | 1 637 | 1 618 | 1 618 |
De uitgaven voor huisvesting en ICT zijn met ingang van 2013 overgeheveld naar CDC en DMO.
De overige exploitatie is voor het grootste deel personeelsgebonden. Deze uitgaven bestaan voornamelijk uit opleidingen, werving, dienstreizen en kleding en uitrusting en overige materiële uitgaven.
Totaal apparaatsuitgaven en apparaatskosten Defensie
Bedragen x € 1 000 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 039 517 | 5 584 403 | 5 400 760 | 5 154 148 | 5 086 347 | 4 972 322 | 4 909 826 |
Kerndepartement | 189 530 | 1 572 355 | 1 592 910 | 1 552 803 | 1 571 670 | 1 494 006 | 1 452 315 |
Uitvoeringsorganisaties | 849 987 | 4 012 048 | 3 807 850 | 3 601 345 | 3 514 677 | 3 478 316 | 3 457 511 |
BA Inzet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Commando zeestrijdkrachten | 16 645 | 596 511 | 548 983 | 529 896 | 524 197 | 518 054 | 516 010 |
Commando landstrijdkrachten | 238 769 | 1 164 167 | 972 832 | 898 643 | 877 267 | 854 943 | 851 423 |
Commando luchtstrijdkrachten | 102 656 | 627 588 | 531 946 | 494 832 | 483 409 | 476 817 | 474 666 |
Commando Koninklijke marechaussee | 33 621 | 378 885 | 315 333 | 307 063 | 307 214 | 302 709 | 300 829 |
Defensie Materieel Organisatie | 259 924 | 367 104 | 505 156 | 470 570 | 432 241 | 451 432 | 446 826 |
Commando DienstenCentra | 198 372 | 877 793 | 933 600 | 900 341 | 890 348 | 874 361 | 867 757 |
Totaal apparaatsuitgaven | 1 039 517 | 5 584 403 | 5 400 760 | 5 154 148 | 5 086 347 | 4 972 322 | 4 909 826 |
Batenlastendiensten: | 481 836 | 457 209 | 421 434 | 408 051 | 381 216 | 385 241 | 385 190 |
Defensie Telematica Organsiatie | 317 012 | 297 000 | 273 353 | 264 475 | 240 980 | 246 048 | 245 997 |
Dienst Vastgoed Defensie | 76 777 | 75 732 | 69 102 | 65 835 | 62 495 | 61 452 | 61 452 |
Paresto | 88 047 | 84 477 | 78 979 | 77 741 | 77 741 | 77 741 | 77 741 |
Totaal apparaatskosten | 481 836 | 457 209 | 421 434 | 408 051 | 381 216 | 385 241 | 385 190 |
De bovenstaande tabel bevat alle apparaatsuitgaven van Defensie. Zie voor verdere toelichting de relevante beleidsartikelen.
Bedrijfsvoering bij Defensie
Bedrijfsvoering op orde
In de beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis is aangekondigd dat de defensieorganisatie in 2014 op orde is. Defensie streeft naar het op orde brengen en houden van de bedrijfsvoering door in te zetten op vereenvoudiging en standaardisering van beheerprocessen en de aandacht te richten op de grootste risico’s. Hierbij worden risicoanalyses uitgevoerd om zicht te krijgen op risico’s die mogelijk voortvloeien uit de defensiebrede reorganisatie. Daarnaast wordt met de oprichting van de Hoofddirectie Bedrijfsvoering in 2013 de centrale regierol op het beheer op één plaats belegd. Hiermee kunnen de doelstellingen en maatregelen voor het financieel, materieel- en personeelsbeheer in onderlinge samenhang worden bepaald en bewaakt, en kan vervolgens in samenhang gestuurd worden op de doeltreffende uitvoering hiervan. Een verdere vereenvoudiging van de bedrijfsvoering, met als doel het primaire proces van Defensie zoveel mogelijk ruimte te bieden, krijgt vorm door het vereenvoudigen en verminderen van de defensiebrede regelgeving.
Conform de toezegging om twee keer per jaar te rapporteren over de voortgang van de maatregelen en doelstellingen om het beheer op orde te brengen, wordt bij deze begroting een brief aan de Tweede Kamer verstuurd met een rapportage over het financieel, materieel- en personeelsbeheer.
Financieel beheer
Op weg naar 2014 zet Defensie met de oprichting in 2013 van het Financieel Administratie- en Beheerkantoor (FABK) een volgende stap naar een doelmatige en beheerste bedrijfsvoering. Het FABK ondersteunt en beheert het volledige proces vanaf behoeftestelling tot en met betaling. Tijdens de aanloop- en opstartperiode van dit kantoor wordt de procesbewaking versterkt om zoveel mogelijk een terugval in de kwaliteit van het financieel beheer te voorkomen.
Daarnaast worden de reeds in gang gezette verbeteringsmaatregelen ten aanzien van de vereenvoudiging van regelgeving en het stroomlijnen van processen voortgezet, waardoor de kwaliteit van brongegevens verbetert en uniformiteit in informatie ontstaat. De verdere implementatie van SAP ondersteunt hierbij. De aandacht wordt gericht op de beheersing van de grootste risico’s aangezien het gaat om bedreigingen voor de comptabele rechtmatigheid. Voor het financieel beheer gebeurt dit door de versterkte procesbewaking op het verplichtingenbeheer. Na de oprichting van het FABK hebben nog verdere procesverbeteringen plaats, waardoor het financieel beheer structureel en over de hele linie op orde zal zijn.
Materieelbeheer
In 2013 treden de randvoorwaarden in werking voor een goede besturing en beheersing van het materieelbeheer. Deze randvoorwaarden zijn in de voorgaande jaren ontwikkeld en ingericht volgens het meerjarig verbeterplan voor het materieelbeheer. Zo zijn de rollen en taken uit het besturingsmodel belegd in de defensieorganisatie, wordt aandacht besteed aan de juiste rolneming en wordt het Voorschrift Materieelbeheer Defensie doorontwikkeld.
In 2013 wordt prioriteit gegeven aan een eenduidige relatie tussen het materieelbeheer en SAP zodat een goede ondersteuning van het feitelijk beheer gegarandeerd is. De verdere afstemming tussen gewenste functionaliteiten voor het materieelbeheer en de mogelijkheden van SAP wordt bewaakt door het projectbureau Professionaliseren Materieelbeheer Defensie. Hierbij worden ook keuzes gemaakt ten aanzien van de integratie van de Monitor Kwaliteit Materieelbeheer in SAP.
Waar nodig worden in de komende jaren specifieke maatregelen getroffen voor de oplossing van de resterende onvolkomenheden.
Uitvoering veiligheidsonderzoeken MIVD
Binnen Defensie is de MIVD belast met de uitvoering van die veiligheidsonderzoeken. Dit betreft onderzoeken naar medewerkers die een vertrouwensfunctie gaan vervullen. In het Rapport bij het Jaarverslag van Defensie 2011 heeft de Algemene Rekenkamer vastgesteld dat de behandeltermijnen van veiligheidsonderzoeken door de MIVD te lang zijn. Dit is deels te wijten aan achterstanden bij de MIVD, onder meer veroorzaakt door personele tekorten bij de bureaus die de veiligheidsonderzoeken uitvoeren. De MIVD heeft verscheidene maatregelen genomen om de achterstanden verder in te lopen. Een belangrijke inspanning is gericht op de verdere automatisering van de processen. Daarnaast vindt risicomanagement plaats en worden er extra inspanningen verricht ter verbetering van de personele vulling van de betrokken bureaus.
Genetwerkt Samenwerken
In 2013 worden, op basis van pilots bij het CLAS en het CDC, besluiten genomen over hoe het Genetwerkt Samenwerken defensiebreed wordt ingevoerd. Met Genetwerkt Samenwerken wordt een meer flexibele digitale en fysieke werkomgeving ingevoerd en een verbetering van informatie- en kennismanagement nagestreefd. Deze veranderingen dienen in 2014 voor de gehele defensieorganisatie gerealiseerd te zijn.
Basisadministraties
De basisadministraties van Defensie voorzien in drie hoofdfuncties: het vaststellen en vastleggen; het uitwisselen en gebruik; en het bewaken van de kwaliteit van de basisgegevens. In 2013 wordt de basisadministratie Gereedstelling opgeleverd. Deze administratie berust op andere basisadministraties en vormt het fundament voor het rapportageproces over de operationele gereedheid van eenheden.
2.3.3. Geheime uitgaven – niet-beleidsartikel 11
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 11 Geheime uitgaven | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 6 238 | 5 014 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 |
Geheime uitgaven | 6 238 | 5 014 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 |
Totaal uitgaven en verplichtingen | 6 238 | 5 014 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 | 5 264 |
2.3.4. Nominaal en onvoorzien – niet-beleidsartikel 12
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 12 Nominaal en onvoorzien | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 0 | 257 754 | 63 401 | 168 780 | 155 388 | 167 372 | 188 965 |
Loonbijstelling | |||||||
Prijsbijstelling | |||||||
Nader te verdelen | 0 | 257 754 | 63 401 | 168 780 | 155 388 | 167 372 | 189 219 |
Onvoorzien | |||||||
Totaal uitgaven | 0 | 257 754 | 63 401 | 168 780 | 155 388 | 167 372 | 189 219 |
Toelichting
Op de post Nader te verdelen zijn de nog niet uitgedeelde loon- en prijsbijstelling en een voorziening voor de reorganisatie geboekt. Op dit artikel is tijdelijk ook de taakstelling verwerkt naar aanleiding van het begrotingsakkoord van mei 2012 (structureel € 84 miljoen vanaf 2013).