Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Stand ontwerp begroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 61.821 | 52 | 61.873 | – 270 | – 270 | – 270 | – 270 | |
Uitgaven: | 61.821 | 52 | 61.873 | – 270 | – 270 | – 270 | – 270 | |
Waarvan juridisch verplicht | 86% | 91% | ||||||
1.1 | Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht | 61.821 | 52 | 61.873 | – 270 | – 270 | – 270 | – 270 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 61.821 | 52 | 61.873 | – 270 | – 270 | – 270 | – 270 | |
Grensbewaking | 0 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | |
Kustwacht | 0 | 35.400 | 35.400 | 35.402 | 38.502 | 35.402 | 35.402 | |
Kustwacht en grensbewaking | 41.500 | – 41.500 | 0 | – 41.502 | – 44.602 | – 41.502 | – 41.502 | |
Recherchecapaciteit | 15.968 | – 270 | 15.698 | – 270 | – 270 | – 270 | – 270 | |
Rechterlijke macht | 4.353 | 322 | 4.675 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 4.857 | 0 | 4.857 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1.1. Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Grensbewaking / Kustwacht / Kustwacht en grensbewaking
De mutatie omvat een administratieve aanpassing. De regeling «Kustwacht en grensbewaking» is gesplitst in een regeling «Kustwacht» en een regeling «Grensbewaking».
Beleidsartikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 22.230 | – 1.000 | 7.235 | 28.465 | 3.757 | 2.333 | 2.127 | 2.088 | |
Uitgaven: | 193.709 | – 1.000 | 7.235 | 199.944 | 3.757 | 2.333 | 2.127 | 2.088 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 93% | |||||||
2.1 | Apparaat | 8.647 | 0 | 1.229 | 9.876 | 1.186 | 1.092 | 873 | 834 |
Personeel | 5.738 | 0 | 2.534 | 8.272 | 694 | 594 | 396 | 358 | |
Eigen personeel | 5.488 | 0 | 2.510 | 7.998 | 694 | 594 | 396 | 358 | |
Externe inhuur | 0 | 0 | 24 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig personeel | 250 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 2.909 | 0 | – 1.305 | 1.604 | 492 | 498 | 477 | 476 | |
Overig materieel | 2.909 | 0 | – 1.305 | 1.604 | 492 | 498 | 477 | 476 | |
2.2 | duurzame economische ontwikkeling | 12.583 | – 1.000 | 5.661 | 17.244 | 2.226 | 896 | 909 | 909 |
Subsidies | 954 | 0 | 0 | 954 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IUCN | 954 | 0 | 0 | 954 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdracht | 5.009 | 0 | 0 | 5.009 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Pensioenen | 5.009 | 0 | 0 | 5.009 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 6.620 | – 1.000 | 5.661 | 11.281 | 2.226 | 896 | 909 | 909 | |
Samenwerkingsprogramma`s | 6.620 | – 1.000 | 5.661 | 11.281 | 2.226 | 896 | 909 | 909 | |
2.4 | Schuldsanering | 172.479 | 0 | 345 | 172.824 | 345 | 345 | 345 | 345 |
Leningen | 172.479 | 0 | 345 | 172.824 | 345 | 345 | 345 | 345 | |
Lopende inschrijving | 172.479 | 0 | 0 | 172.479 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tijdelijke leenfaciliteit | 0 | 0 | 345 | 345 | 345 | 345 | 345 | 345 | |
Ontvangsten: | 27.358 | 0 | 4.437 | 31.795 | 737 | 737 | 737 | 737 |
Toelichting
2.1. Apparaat
Personeel
Eigen personeel
De formatie van Koninkrijksrelaties wordt deels tijdelijk, deels structureel versterkt. Tijdelijk is extra inzet nodig voor onder andere de staatkundige evaluatie van Caribisch Nederland, de afwikkeling samenwerkingsmiddelen en de versterking van het financieel beheer. Structureel wordt er geïntensiveerd op het financieel toezicht en de coördinatie van Caribisch Nederland. Dekking is voorzien uit nog beschikbare middelen op artikel 3 Nominaal en onvoorzien.
De overige mutaties betreffen een verdeling van het totaal beschikbare apparaatsbudget over eigen personeel en materieel.
Materieel
Overige materieel
De departementale taakstelling uit het begrotingsakkoord van 2013 is per abuis op het apparaatsbudget geboekt. Met deze correctie wordt de taakstelling overgeboekt naar het programmabudget.
De overige mutaties betreffen een verdeling van het totaal beschikbare apparaatsbudget over eigen personeel en materieel.
2.2 Duurzame economische ontwikkeling
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Samenwerkingsprogramma’s
Solidariteitsfonds
De laatste betaling aan het Solidariteitsfonds in 2010 is door onzekerheid over de toekomst van het Solidariteitsfonds niet uitgekeerd. Deze laatste bijdrage is meegenomen in de vaststelling van de boedelscheiding door de vereffeningscommissie. Doordat het eindrapport van de vereffeningscommissie in 2014 wordt verwacht, zal ook de betaling aan het Solidariteitsfonds in 2014 plaatsvinden.
Stichting Ontwikkeling Nederlandse Antillen (SONA) / Stichting Antilliaanse Medefinancierings Organisatie (AMFO)
Eind 2012/begin 2013 heeft Nederland de laatste samenwerkingsmiddelen ten behoeve van Curaçao en Sint Maarten overgemaakt. In 2013 heeft de eindafrekening met de uitvoerende stichting AMFO plaatsgevonden. Het is de bedoeling tot een eindafrekening te komen met de uitvoerende stichting SONA per ultimo 2014. Conform afspraken wordt een aantal reeds lopende beleidsprogramma’s gecontinueerd op Curaçao dat gefinancierd wordt vanuit de vrijgekomen middelen uit de tussenafrekening met SONA.
Kasschuif AMFO
Het is wenselijk dat een aantal beleidsprogramma’s gecontinueerd wordt op Curaçao. Er is overeengekomen (een deel van) de vrijvallende middelen van de stichtingen SONA en AMFO gebruikt mag worden voor de uitvoering van deze programma’s, onder voorwaarde dat ook de regering van Curaçao middelen vrijmaakt voor deze uitvoering.
Integrale middelen BES
Integrale middelen dienen vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties te worden verstrekt. Daarom wordt het budget bijzonder uitkeringen van het BES-fonds naar de begroting van Koninkrijksrelaties verplaatst.
De overige mutaties zijn bijdragen vanuit Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Wonen en Rijksdienst (WenR).
Ontvangsten
De ontvangsten betreffen middelen die bij de eindafrekening van stichting AMFO en de tussenafrekening van stichting SONA zijn vrijgekomen. Volgens afspraak worden deze middelen hergebruikt om enkele reeds lopende beleidsprogramma’s op Curaçao te continueren.