31 Nationale politie
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.155.411 | 0 | 89.036 | 5.244.447 | 73.627 | 83.986 | 41.002 | 40.238 | |
Programma-uitgaven | 5.155.411 | 0 | 89.036 | 5.244.447 | 73.627 | 83.986 | 41.002 | 40.238 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,86% | ||||||||
31.2 Bekostiging nationale politie | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Nationale Politie | 4.882.090 | 0 | 76.113 | 4.958.203 | 73.224 | 84.287 | 41.303 | 40.539 | |
Politieacademie | 121.303 | 0 | 150 | 121.453 | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage mede-overheden | |||||||||
BES brandweer- en politiekorps | 17.573 | 0 | – 1.093 | 16.480 | – 952 | 0 | 0 | 0 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 20.962 | 0 | 0 | 20.962 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
C2000 / GMS | 93.181 | 0 | 10.992 | 104.173 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 790 | 0 | 0 | 790 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen mede-overheden | |||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 0 | 0 | 1.249 | 1.249 | 1.249 | 1.249 | 1.249 | 1.249 | |
Subsidies | |||||||||
Subsidies in het kader van opsporing | 750 | 0 | 0 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Providers | 14.262 | 0 | – 3.262 | 11.000 | – 3.264 | – 3.100 | – 3.100 | – 3.100 | |
Overig Opdrachten | 0 | 0 | 4.887 | 4.887 | 3.820 | 2.050 | 2.050 | 2.050 | |
Bijdragen Sociale fondsen | |||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 4.500 | 0 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 500 | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het juridisch verplichte deel betreft vrijwel alle uitgaven die op dit artikel worden verantwoord (99,9%). Het betreft verplichtingen op grond van de politiewet. Het niet-juridische verplichte deel is gereserveerd voor uitgaven op het gebied van internationale politiesamenwerking (o.a. t.b.v. uitzendingen) en opdrachten aan de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Nationale Politie
De mutatie in het budget voor de Nationale Politie wordt met name verklaard door:
-
– Overheveling budget Verkeershandhavingsteams (VHT): het Openbaar Ministerie (OM) verstrekt van de middelen die zij ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie bijdragen aan de nationale politie voor de bekostiging van de verkeershandhavingsteams (VHT) en kleine handhavingsmiddelen die deze teams gebruiken. Met het oog op een eenduidige bekostiging van de nationale politieorganisatie door de Minister van Veiligheid en Justitie zullen deze bijdragen niet langer door het OM aan de nationale politie worden verstrekt. Met ingang van 1 januari 2014 wordt dit budget opgenomen in de bijdragen die het Ministerie van Veiligheid en Justitie aan de nationale politie verstrekt. Daartoe worden de betreffende bijdragen overgeheveld van artikel 33 naar artikel 31.
-
– Reorganisatie nationale politie: de vorming van de nationale politie gaat gepaard met een personele reorganisatie, waar alle medewerkers van de voormalige 25 regionale korpsen, het KLPD en de VtSPN bij betrokken zijn. Met het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is voor de kosten van deze reorganisatie voor de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal een bedrag van € 130 mln. gereserveerd op de aanvullende post van het Rijk. Dit bedrag wordt over vier jaren verspreid uitgekeerd waarvan € 30 mln. wordt toegevoegd aan het budget van 2014.
Kwaliteit, Arbeidvoorwaarden en ICT politie
De mutatie in het budget C2000 / GMS wordt met name verklaard door een hogere bijdrage 2014 in de centrale exploitatiekosten C2000. De Ministeries van Defensie, VWS en Financiën leveren een bijdrage in verband met het gebruik van het netwerk door de Koninklijke Marechaussee, Ambulancezorg en Douane.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.509.230 | 0 | – 20.190 | 1.489.040 | – 46.831 | – 57.842 | – 96.242 | – 97.237 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||||
Personeel | 20.870 | 0 | 0 | 20.870 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan eigen personeel | 20.117 | 0 | 0 | 20.117 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan externe inhuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 4.255 | 0 | 0 | 4.255 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan ICT | 502 | 0 | 0 | 502 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 1.484.105 | 0 | – 20.190 | 1.463.915 | – 46.831 | – 57.842 | – 96.242 | – 97.237 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,94% | ||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO/RWT | |||||||||
Raad voor rechtsbijstand | 50.813 | 0 | 0 | 50.813 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bureau Financieel Toezicht | 2.398 | 0 | 4.000 | 6.398 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
Stichting geschillencommissies | 1.216 | 0 | 107 | 1.323 | 107 | 65 | 10 | – 10 | |
Overig toegang rechtsbestel | 178 | 0 | 0 | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
WSNP | 15.414 | 0 | 0 | 15.414 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 383.507 | 0 | – 1.473 | 382.034 | 3.427 | 4.871 | 4.971 | 4.871 | |
Overig toegang rechtsbestel | 1.608 | 0 | 2.383 | 3.991 | – 17 | 25 | 80 | 100 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 1.011.452 | 0 | – 25.648 | 985.804 | – 50.348 | – 62.803 | – 101.303 | – 102.198 | |
Bijdrage ZBO/RWT | |||||||||
College Bescherming Persoonsgegevens | 8.185 | 0 | 0 | 8.185 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
College voor de Rechten van de Mens (CRM) | 6.066 | 0 | 100 | 6.166 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
College Toezicht Auteursrechten | 685 | 0 | 341 | 1.026 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen mede overheden | |||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 86 | 0 | 0 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
Subsidies rechtspleging | 897 | 0 | 0 | 897 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies wetgeving | 1.433 | 0 | 0 | 1.433 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 167 | 0 | 0 | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 313.839 | 0 | – 63.529 | 250.310 | – 59.029 | – 72.529 | – 86.529 | – 88.829 | |
waarvan griffie | 306.226 | 0 | – 60.400 | 245.826 | – 54.900 | – 68.400 | – 82.400 | – 84.700 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Nederlandse Orde van Advocaten. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand. Daarnaast heeft niet niet-juridisch verplichte deel betrekking op bijdrage van internationale organisaties en opdrachten en onderzoek op gebied van rechtspleging
Toelichting
Mutaties uitgaven
Raad voor de Rechtspraak
Volumeontwikkeling rechtspraak: op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ), zijn de geraamde uitgaven aan de rechtspraak neerwaarts bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak en de vreemdelingenkamers is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat.
Mutaties ontvangsten
Griffieontvangsten
-
– bij de griffierechten wordt op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ) een tegenvaller van € 41,4 verwacht.
-
– als gevolg van een vertraging invoering wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2014 verwacht. Er wordt uitgegaan van een invoering per 1 juli 2014.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 742.753 | 0 | – 40.177 | 702.576 | – 49.638 | – 47.706 | – 45.453 | – 47.685 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||||||
Personeel | 354.299 | 0 | 6.804 | 361.103 | – 235 | – 235 | – 235 | – 235 | |
waarvan eigen personeel | 322.652 | 0 | 6.804 | 329.456 | – 235 | – 235 | – 235 | – 235 | |
warvan externe inhuur | 31.647 | 0 | 0 | 31.647 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 109.991 | 0 | 3.121 | 113.112 | 983 | 548 | 548 | 548 | |
waarvan ICT | 39.127 | 0 | 2.676 | 41.803 | 800 | 800 | 800 | 800 | |
waarvan SSO's | 28.704 | 0 | 0 | 28.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 278.463 | 0 | – 50.102 | 228.361 | – 50.386 | – 48.019 | – 45.766 | – 47.998 | |
Waarvan juridisch verplicht | 97,36% | ||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie | |||||||||
Bijdrage aan mede-overheden | |||||||||
RIEC's/LIEC | 7.759 | 0 | – 1.100 | 6.659 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.524 | 0 | 0 | 1.524 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
CCV | 2.200 | 0 | – 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.492 | 0 | 0 | 1.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.462 | 0 | 520 | 1.982 | 220 | 220 | 220 | 220 | |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Nederlands Forensisch Instituut (NFI) | 66.501 | 0 | 11 | 66.512 | – 120 | – 120 | – 120 | – 120 | |
Domeinen | 12.754 | 0 | 0 | 12.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT | |||||||||
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.723 | 0 | 0 | 1.723 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationale Politie | 43.773 | 0 | – 43.773 | 0 | – 43.773 | – 42.371 | – 40.576 | – 39.875 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden | |||||||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 13.411 | 0 | – 78 | 13.333 | – 481 | 0 | 0 | 0 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen (shna) | 3.909 | 0 | 0 | 3.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
FIU-Nederland | 4.044 | 0 | 0 | 4.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 2.525 | 0 | – 150 | 2.375 | – 50 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
Overig opsporing en vervolging | 2.701 | 0 | – 595 | 2.106 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Schadeloosstellingen | 24.988 | 0 | 0 | 24.988 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Keten Informatie Management (KIM) | 5.506 | 0 | – 1.183 | 4.323 | – 3.000 | – 3.000 | – 2.699 | – 2.695 | |
Onrechtmatige Detentie | 6.179 | 0 | 0 | 6.179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 3.500 | 0 | – 2.921 | 579 | – 435 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten | 25.633 | 0 | 4.000 | 29.633 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Innovatieagenda | 2.599 | 0 | – 86 | 2.513 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeershandhaving OM | 32.800 | 0 | – 4.091 | 28.709 | – 4.257 | – 4.258 | – 4.101 | – 4.038 | |
Afpakken | 10.800 | 0 | – 900 | 9.900 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | |
Overig opsporing en vervolging | 680 | 0 | – 556 | 124 | – 90 | – 90 | – 90 | – 90 | |
Ontvangsten | 1.036.798 | 0 | 74.117 | 1.110.915 | 37.600 | 30.700 | 31.900 | 34.300 | |
waarvan Boeten en Transacties | 956.738 | 0 | 72.300 | 1.029.038 | 37.600 | 30.700 | 31.900 | 34.300 | |
waarvan Afpakken | 70.060 | 0 | 0 | 70.060 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel gereserveerd voor onder andere de uitvoering van de prostitutiewet en de verdere opbouw van de RIEC’s. Daarnaast zijn de middelen op dit beleidsartikel complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij met name het OM.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie, waarvan eigen personeel
De mutatie in het apparaatsbudget eigen personeel wordt verklaard doordat voor 2014 extra budget (€ 5 mln.) ter beschikking is gesteld, conform toezegging aan de Kamer bij de behandeling van de ontwerpbegroting 2014, voor het aannemen van circa 100 tijdelijke juristen die zullen worden ingezet bij het wegwerken van de nog te beoordelen zaken.
Opsporing en vervolging.
De mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door een overheveling van het budget Verkeershandhavingsteams (VHT). Het Openbaar Ministerie (OM) verstrekt van de middelen die zij ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie bijdragen aan de nationale politie voor de bekostiging van de verkeershandhavingsteams (VHT) en kleine handhavingsmiddelen die deze teams gebruiken. Met het oog op een eenduidige bekostiging van de nationale politieorganisatie door de Minister van Veiligheid en Justitie zullen deze bijdragen niet langer door het OM aan de nationale politie worden verstrekt. Met ingang van 1 januari 2014 wordt dit budget opgenomen in de bijdragen die het Ministerie van Veiligheid en Justitie aan de nationale politie verstrekt. Daartoe worden de betreffende bijdragen overgeheveld van artikel 33 naar artikel 31.
Mutaties ontvangsten
De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is herijkt. Daarnaast is de raming opgehoogd vanwege de investeringen om de zogenaamde cross-border richtlijn uit te voeren. Dit maakt het mogelijk eenvoudiger kentekengegevens tussen EU-lidstaten uit te wisselen en daardoor meer boetes te innen. In 2014 wordt er tenslotte extra ontvangsten verwacht in verband met de schikking met de Rabobank in de Libor-fraudezaak.
34 Sanctietoepassing
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.271.998 | 0 | 220.059 | 2.492.057 | 47.952 | 24.243 | 14.111 | 13.448 | |
Programma-uitgaven | 2.271.998 | 0 | 220.059 | 2.492.057 | 47.952 | 24.243 | 14.111 | 13.448 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,34% | ||||||||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Dienst Justis | 15.871 | 0 | – 167 | 15.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
Preventie bedrijfsleven | 6.527 | 0 | 173 | 6.700 | 171 | 171 | 171 | 183 | |
Subsidies Integriteit | 1.240 | 0 | – 90 | 1.150 | – 191 | – 191 | – 191 | – 187 | |
Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV) | 1.995 | 0 | 3.258 | 5.253 | 105 | 105 | 105 | 106 | |
Overig preventieve maatregelen | 4.579 | 0 | – 1.901 | 2.678 | – 2.270 | – 2.529 | – 2.489 | – 2.980 | |
Opdrachten | |||||||||
Kansspelbeleid | 1.085 | 0 | 0 | 1.085 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig preventieve maatregelen | 940 | 0 | 3.492 | 4.432 | 3.277 | 2.277 | 2.277 | 2.277 | |
Garanties | |||||||||
Faillissementscuratoren | 700 | 0 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.097.268 | 0 | 176.171 | 1.273.439 | 24.373 | – 1.144 | – 12.044 | – 9.344 | |
DJI-Forensische zorg | 715.590 | 0 | 25.111 | 740.701 | 11.701 | 13.164 | 12.753 | 12.252 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 104.594 | 0 | 6.058 | 110.652 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CJIB | 21.695 | 0 | 4.700 | 26.395 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Reclassering Nederland | 129.123 | 0 | 7.806 | 136.929 | 206 | – 386 | – 533 | 1.463 | |
Leger des Heils | 21.646 | 0 | – 772 | 20.874 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG) | 64.579 | 0 | 2.224 | 66.803 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Forensische zorg | 5.866 | 0 | – 4.568 | 1.298 | – 370 | 630 | 815 | – 185 | |
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | 28.150 | 0 | – 8.332 | 19.818 | 35 | 1.456 | 2.557 | – 827 | |
34.4 Slachtofferzorg | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 5.311 | 0 | 0 | 5.311 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 23.196 | 0 | 3.356 | 26.552 | 9.125 | 8.900 | 8.900 | 8.900 | |
Subsidies | |||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB) | 599 | 0 | 650 | 1.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Slachtofferzorg | 5.700 | 0 | 1.390 | 7.090 | – 210 | – 210 | – 210 | – 210 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 15.744 | 0 | 0 | 15.744 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 21.141 | 21.141 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel is voornamelijk gereserveerd voor overige materiële uitgaven bij DJI en financiering van ontwikkelingen op beleidsmatige speerpunten uit het Regeerakkoord (slachtofferbeleid, modernisering kansspelen, etc.).
Toelichting
Mutaties uitgaven
De mutatie op het artikelonderdeel Dienst Justitiële Inrichtingen wordt in hoofdzaak verklaard door:
-
– Frictiekosten huisvesting DJI
De uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Voor het inpassen van de frictiekosten huisvesting Masterplan DJI is vorig jaar door Financiën een kasschuif toegepast. De in 2014 benodigde middelen worden nu via de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
-
– Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen: DJI heeft een negatief eigen vermogen. De niet benutte financiering 2013 bij de organisaties CJIB, Justis, DJI en Jeugdbescherming en -reclassering worden ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken.
-
– Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA): een groot deel van het personeel binnen de zorg wordt betaald op basis van het OVA-convenant. De OVA wordt jaarlijks vastgesteld op basis van ramingen van het Centraal Planbureau voor het contractloon en sociale lastenontwikkeling in de markt. De departementen zijn gehouden de hoogte van de vastgestelde OVA over te nemen en uit te keren aan de zorgverleners binnen VenJ. Dit leidt tot een structurele tegenvaller op de VenJ begroting.
Reclassering Nederland en Overige strafrechtelijke sancties: op deze artikelonderdelen doen zich alleen kleinere mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.:
-
– technische correctie binnen het reclasseringsbudget in het kader van Verantwoord Begroten;
-
– investeringen die samenhangen met de nieuwe ZSM werkwijze (zie ook post 7 tabel belangrijkste uitgaven).
-
– kosten implementatie Veiligheidshuizen 2014 als gevolg van de motie Oskam;
-
– vanuit het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB) worden middelen beschikbaar gesteld voor uitgaven aan het CJIB en OM;
Mutaties ontvangsten
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt in hoofdzaak verklaard door de volgende mutatie:
-
– Outputfinanciering 2013 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
In 2013 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken. Zie ook de toelichting bij de tabel belangrijkste ontvangsten.
35 Jeugd
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 738.464 | 0 | – 8.034 | 730.430 | – 6.165 | – 5.076 | – 4.547 | – 3.700 | |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||||||
Personeel | 126.554 | 0 | 10.108 | 136.662 | 8.427 | 8.427 | 8.423 | 8.340 | |
waarvan eigen personeel | 112.563 | 0 | 17.214 | 129.777 | 15.482 | 15.297 | 15.019 | 14.813 | |
waarvan externe inhuur | 12.400 | 0 | – 6.796 | 5.604 | – 6.748 | – 6.571 | – 6.312 | – 6.195 | |
Materieel | 33.562 | 0 | 3.216 | 36.778 | 3.191 | 3.191 | 3.195 | 3.178 | |
waarvan ICT | 5.903 | 0 | 502 | 6.405 | 502 | 535 | 554 | 550 | |
waarvan SSO's | 17.296 | 0 | – 1.284 | 16.012 | – 1.186 | 592 | 1.128 | 576 | |
Programma-uitgaven | 578.348 | 0 | – 21.358 | 556.990 | – 17.783 | – 16.694 | – 16.165 | – 15.218 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98,90% | ||||||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | |||||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) | 3.511 | 0 | 995 | 4.506 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
NIDOS – opvang | 25.096 | 0 | – 25.096 | 0 | – 22.913 | – 22.088 | – 20.998 | – 20.557 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming | 278.194 | 0 | 2.538 | 280.732 | 3.538 | 3.539 | 3.168 | 3.159 | |
BES-Voogdijraad | 1.225 | 0 | – 12 | 1.213 | 18 | 250 | 250 | 250 | |
Subsidies | |||||||||
Subsidies jeugdbescherming | 2.872 | 0 | 3.179 | 6.051 | 2.186 | 2.261 | 2.173 | 2.794 | |
Opdrachten | |||||||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten | 490 | 0 | 10 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stelsel Jeugdzorg | 0 | 0 | 2.100 | 2.100 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 449 | 0 | – 407 | 42 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | |
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
DJI – jeugd | 163.877 | 0 | 5.349 | 169.226 | 886 | 859 | 829 | 725 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
HALT | 12.567 | 0 | – 85 | 12.482 | – 85 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 69.299 | 0 | – 3.093 | 66.206 | 909 | 907 | 835 | 833 | |
Opdrachten | |||||||||
Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen | 5.305 | 0 | – 2.426 | 2.879 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Projecten jeugd straf | 15.463 | 0 | – 4.410 | 11.053 | – 2.272 | – 2.272 | – 2.272 | – 2.272 | |
Ontvangsten | 1.487 | 0 | 3.191 | 4.678 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplicht deel betreft uitgaven van RvdK aangaande lopende programma-/projectactiviteiten waarvoor nog externen ingehuurd worden (dit betreft 3% van de totale uitgaven aan de RvdK). Het overige budget dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere nog te starten projecten binnen de jeugdbescherming en jeugdsancties en -preventie en de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen
Toelichting
Mutaties uitgaven
Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
-
– Op de apparaatsuitgaven wordt een tegenvaller verwacht als gevolg van een hogere productie.
-
– De mutatie externe inhuur betreft voornamelijk een technische mutatie. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten binnen de apparaatsuitgaven van de Raad.
Nidos-opvang
De subsidie aan Nidos wordt overgeheveld van artikel 35 Jeugd naar artikel 37 Vreemdelingen.
Justitiële sancties jeugd
-
– Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen: DJI heeft een negatief eigen vermogen. De niet benutte financiering 2013 bij de organisaties CJIB, Justis, DJI en Jeugdbescherming en -reclassering worden ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken.
-
– Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA): een groot deel van het personeel binnen de zorg wordt betaald op basis van het OVA-convenant. De OVA wordt jaarlijks vastgesteld op basis van ramingen van het Centraal Planbureau voor het contractloon en sociale lastenontwikkeling in de markt. De departementen zijn gehouden de hoogte van de vastgestelde OVA over te nemen en uit te keren aan de zorgverleners binnen VenJ. Dit leidt tot een structurele tegenvaller op de VenJ begroting.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 253.413 | 0 | 400 | 253.813 | – 2.350 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 | |
Programma-uitgaven | 253.413 | 0 | 400 | 253.813 | – 2.350 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 | |
Waarvan juridisch verplicht | 91,03% | ||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 320 | 0 | 0 | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) | 30.236 | 0 | 536 | 30.772 | 536 | 536 | 536 | 536 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) | 176.770 | 0 | 0 | 176.770 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 2.999 | 0 | 2.634 | 5.633 | 2.134 | 2.134 | 2.134 | 2.134 | |
Subsidies | |||||||||
Nederlands Rode Kruis | 1.685 | 0 | 0 | 1.685 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.305 | 0 | 0 | 1.305 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs Veiligheidsregio's | 1.930 | 0 | – 1.930 | 0 | – 1.930 | – 1.930 | – 1.930 | – 1.930 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 4.950 | 0 | – 3.556 | 1.394 | – 3.556 | – 3.556 | – 3.556 | – 3.556 | |
Opdrachten | |||||||||
Project NL-Alert | 2.900 | 0 | 3.281 | 6.181 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | |
Opdrachten NCSC | 8.343 | 0 | – 4.709 | 3.634 | – 4.709 | – 4.709 | – 4.709 | – 4.709 | |
Overig terrorismebestrijding | 2.257 | 0 | 2.400 | 4.657 | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid | 8.578 | 0 | 1.744 | 10.322 | 1.394 | 1.394 | 1.394 | 1.394 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.140 | 0 | 0 | 11.140 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisreponsorganisatie. Verder zijn middelen voor het identificeren en beoordelen van mogelijke dreigingen op de nationale veiligheid en terrorismebestrijding onder het verplichte deel inbegrepen
37 Vreemdelingen
Stand OB 2014 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2014 | Stand 1e suppl. 2014 | Mutatie 2015 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2016 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2017 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2018 (incl. NvW en amend.) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 681.201 | 0 | 109.975 | 791.176 | 123.852 | 130.881 | 96.816 | 96.315 | |
Programma-uitgaven | 681.201 | 0 | 109.975 | 791.176 | 123.852 | 130.881 | 96.816 | 96.315 | |
Waarvan juridisch verplicht | 94,43% | ||||||||
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 290.598 | 0 | 8.889 | 299.487 | – 1.911 | – 1.820 | – 1.705 | – 1.655 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) | 322.413 | 0 | 84.889 | 407.302 | 104.375 | 104.148 | 79.071 | 78.966 | |
Nidos-opvang | 0 | 0 | 25.397 | 25.397 | 23.188 | 22.353 | 21.250 | 20.804 | |
Subsidies | |||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) | 5.743 | 0 | 0 | 5.743 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen | 662 | 0 | 0 | 662 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
Programma Biometrie | 7.310 | 0 | 0 | 7.310 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma Vernieuwing Grensmanagement | 3.017 | 0 | – 1.800 | 1.217 | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | |
Programma keteninformatisering | 19.415 | 0 | – 8.000 | 11.415 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | |
Versterking vreemdelingenketen | 3.970 | 0 | 600 | 4.570 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
37.3 | Terugkeer | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
DJI terugkeer vreemdelingen | 8.399 | 0 | 0 | 8.399 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
REAN-regeling | 6.599 | 0 | 0 | 6.599 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | |||||||||
terugkeer vreemdelingen | 13.075 | 0 | 0 | 13.075 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 10.800 | 10.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel betreft voornamelijk een deel van de uitvoeringsuitgaven voor terugkeer die nog niet als verplichting is opgenomen, maar voornamelijk bestuurlijk gebonden. Ook een deel van het budget bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen, met name voor de ontwikkeling van biometrische producten, is bestuurlijk gebonden.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt in hoofdzaak verklaard door met name de volgende posten:
-
– Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND): in verband met de verwachte hogere instroom asielzoekers, exclusief de recente instroom van asielzoekers uit Eritrea, is het budget van IND verhoogd.
-
– COA: de stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien. Zie ook de ontvangsten.
-
– ODA-toerekening eerstejaars Asielopvang COA: de raming voor de asielinstroom is voor de komende jaren naar boven bijgesteld, hierbij is geen rekening gehouden met de recent sterk opgelopen instroom van asielzoekers uit Eritrea. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. De extra kosten voor eerstejaars asielopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ontwikkelingssamenwerking (ODA) voor 2014 ad € 88,4 mln. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe.
Om eenmalig het ODA budget te ontlasten is besloten een kasschuif aan te brengen over de jaren 2014 (- € 50 mln.) naar 2015 (€ 25 mln.) en 2016 (€ 25 mln.).
-
– Nidos-opvang: de subsidie aan Nidos wordt overgeheveld van artikel 35 Jeugd naar artikel 37 Vreemdelingen.
Programma Keteninformatisering
Eind 2013 is een herzien programmaplan opgesteld. Met het bestuurlijk akkoord onderschrijven de partners de verantwoordelijkheid die zij hebben voor de aansluiting van hun organisaties op de nieuwe centrale voorzieningen en de daarbij behorende aanpassing van hun processen en systemen. De absorptiecapaciteit van ketenpartners maakt dat de aansluitingen en aanpassingen gefaseerd en op verschillende momenten moet plaatsvinden. Door een kasschuif aan te brengen in de jaren 2014 en 2016 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven.
Mutaties ontvangsten
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt in hoofdzaak verklaard door de volgende mutatie:
-
– Inzet asielreserve: de stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien. Zie ook post 4 in de toelichting bij de tabel belangrijkste ontvangsten.