11 | Waterkwantiteit | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 34.814 | 0 | 5.033 | 39.847 | 2.928 | – 645 | – 1.835 | – 2.294 | 1) | |
Uitgaven: | 39.731 | 0 | 2.429 | 42.160 | – 597 | 1.211 | – 1.364 | – 2.294 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 85% | 72% | ||||||||
11.01 | Algemeen waterbeleid | 34.564 | 0 | 102 | 34.666 | – 706 | 1.102 | – 1.472 | – 2.402 | |
11.01.01 | Opdrachten | 2.436 | 0 | 52 | 2.488 | – 12 | – 12 | – 11 | – 11 | 2) |
11.01.02 | Subsidies | 10.712 | 0 | 234 | 10.946 | 0 | 1.884 | 0 | 0 | |
– Partners voor Water (HGIS) | 10.500 | 0 | 0 | 10.500 | 1.884 | 3) | ||||
– Overige subsidies | 212 | 0 | 234 | 446 | ||||||
11.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 19.416 | 0 | – 184 | 19.232 | – 694 | – 770 | – 1.461 | – 2.391 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 473 | 0 | 85 | 558 | ||||||
– waarvan bijdrage aan RWS | 18.943 | 0 | – 269 | 18.674 | – 694 | – 770 | – 1.461 | – 2.391 | 4) | |
11.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.02 | Waterveiligheid | 2.860 | 0 | – 18 | 2.842 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
11.02.01 | Opdrachten | 2.860 | 0 | – 18 | 2.842 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | 2.307 | 0 | 2.345 | 4.652 | 44 | 44 | 43 | 43 | |
11.03.01 | Opdrachten | 1.992 | 0 | 2.345 | 4.337 | 44 | 44 | 43 | 43 | 5) |
11.03.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 315 | 0 | 0 | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) De hogere verplichtingen in 2014 worden met name veroorzaakt door HGIS verplichtingenbudgetten die niet zijn gerealiseerd in 2013 en weer in 2014 en 2015 worden toegevoegd. In latere jaren zijn er lagere verplichtingen door onder meer de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid.
-
2) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld.
-
3) In 2013 is € 1,9 miljoen van Partners voor Water niet gerealiseerd. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft deze HGIS-middelen aan de begroting van IenM toegevoegd.
-
4) Dit betreft de invulling van de taakstelling op Bedrijfslevenbeleid. De taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
-
5) De hogere uitgaven in 2014 op het onderdeel 11.03.01 «Opdrachten» Grote Oppervlaktewateren worden met name gedaan ten behoeve van het opstellen van de Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee in het kader van het Energieakkoord voor het opwekken van duurzame energie. Dekking wordt op artikel 13 gevonden door herprioritering en wordt in 2014 vrijgemaakt door een kasschuif tussen artikel 13.02.06 «Bijdrage aan ZBO en RWT» voor Basisregistraties en 13.03.01 «Opdrachten» voor Gebiedsontwikkeling.
12 | Waterkwaliteit | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 83.393 | 0 | 110 | 83.503 | 666 | 794 | 72 | 83 | ||
Uitgaven: | 85.558 | 0 | – 80 | 85.478 | 9 | 860 | 842 | 83 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 97% | 91% | ||||||||
12.01 | Waterkwaliteit | 85.558 | 0 | – 80 | 85.478 | 9 | 860 | 842 | 83 | |
12.01.01 | Opdrachten | 3.815 | 0 | – 436 | 3.379 | – 238 | – 244 | – 183 | – 137 | 1) |
12.01.02 | Subsidies | 36 | 0 | 77 | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 78.944 | 0 | 0 | 78.944 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 78.944 | 0 | 0 | 78.944 | ||||||
* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren | 67.968 | 0 | 0 | 67.968 | ||||||
* Natuurcompensatie Perkpolder | 7.372 | 0 | 0 | 7.372 | ||||||
* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer | 3.153 | 0 | 0 | 3.153 | ||||||
* Verruiming vaargeul Westerschelde | 451 | 0 | 0 | 451 | ||||||
12.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 1.453 | 0 | 0 | 1.453 | 0 | 777 | 778 | 0 | 2) |
12.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.310 | 0 | 279 | 1.589 | 247 | 327 | 247 | 220 | 1) |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 0 | 0 | 0 |
-
1) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld. Daarnaast wordt een deel van het opdrachtenbudget ingezet voor de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (bijdrage aan internationale organisaties).
-
2) Bij tweede suppletoire wet 2013 is de bijdrage voor de bodemprojecten Kempen en Amsterdam Diemerzeedijk versneld betaald. Dit was deels mogelijk door een lagere bijdrage aan medeoverheden in het jaar 2013. Door middel van deze mutatie worden deze middelen weer teruggeven aan het financiële instrument «Bijdrage aan medeoverheden».
13 | Ruimtelijke Ontwikkeling | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 136.319 | 0 | – 44.981 | 91.338 | – 55.459 | – 51.547 | – 11.456 | – 17.167 | 1) | |
Uitgaven: | 105.979 | 0 | 4.109 | 110.088 | – 2.325 | – 1.376 | – 1.154 | 554 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 78% | 98% | ||||||||
13.01 | Ruimtelijk instrumentarium | 10.756 | 0 | 760 | 11.516 | 130 | 136 | – 15 | – 18 | |
13.01.01 | Opdrachten | 7.770 | 0 | 60 | 7.830 | 30 | 36 | – 15 | – 18 | 2) |
13.01.02 | Subsidies | 1.386 | 0 | 600 | 1.986 | 100 | 100 | 3) | ||
13.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.200 | 0 | 0 | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.200 | 0 | 0 | 1.200 | ||||||
13.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 400 | 0 | 100 | 500 | |||||
13.02 | Geo-informatie | 39.131 | 0 | 3.707 | 42.838 | 4.720 | – 458 | 38 | 1.368 | |
13.02.01 | Opdrachten | 2.590 | 0 | – 100 | 2.490 | – 380 | – 380 | 4) | ||
13.02.02 | Subsidies | 0 | 0 | 300 | 300 | 380 | 380 | 4) | ||
13.02.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 36.541 | 0 | 3.507 | 40.048 | 4.720 | – 458 | 38 | 1.368 | |
– Basisregistraties | 36.541 | 0 | 3.507 | 40.048 | 4.720 | – 458 | 38 | 1.368 | 5) | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | 11.083 | 0 | 1.095 | 12.178 | – 80 | 4.352 | 5.479 | – 504 | |
13.03.01 | Opdrachten | 217 | 0 | 1.095 | 1.312 | – 80 | – 6 | – 103 | – 504 | 6) |
13.03.02 | Subsidies | 60 | 0 | 0 | 60 | |||||
13.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
13.03.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 10.806 | 0 | 0 | 10.806 | 0 | 4.358 | 5.582 | 0 | |
– Bufferzones | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
– Projecten BIRK | 5.278 | 0 | 0 | 5.278 | 4.358 | 4.359 | 6) | |||
– Projecten Nota Ruimte | 5.528 | 0 | 0 | 5.528 | 1.223 | 6) | ||||
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
13.04 | Ruimtegebruik bodem | 33.321 | 0 | 547 | 33.868 | – 1.595 | – 5.406 | – 6.656 | – 292 | |
13.04.01 | Opdrachten | 3.856 | 0 | – 519 | 3.337 | 47 | 1.454 | 1.452 | 1.452 | 6) |
13.04.02 | Subsidies | 16.538 | 0 | – 708 | 15.830 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Bedrijvenregeling | 6.400 | 0 | 0 | 6.400 | ||||||
– Overige subsidies | 10.138 | 0 | – 708 | 9.430 | ||||||
13.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 7.066 | 0 | – 204 | 6.862 | 204 | 2.248 | 2.266 | 2.266 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 7.066 | 0 | – 204 | 6.862 | 204 | 2.248 | 2.266 | 2.266 | 6) | |
13.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 4.261 | 0 | 1.258 | 5.519 | – 1.846 | – 9.108 | – 10.374 | – 4.010 | |
– Meerjarenprogramma Bodem | 1.981 | 0 | 1.114 | 3.095 | – 1.846 | – 9.108 | – 10.374 | – 4.010 | 6) | |
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium | 2.280 | 0 | 144 | 2.424 | ||||||
13.04.07 | Bekostiging | 1.600 | 0 | 720 | 2.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Uitvoering klimaatadaptie | 1.600 | 0 | 720 | 2.320 | 7) | |||||
13.05 | Eenvoudig Beter | 11.688 | 0 | – 2.000 | 9.688 | – 5.500 | 0 | 0 | 0 | |
13.05.01 | Opdrachten | 11.376 | 0 | – 3.193 | 8.183 | – 5.738 | 8) | |||
13.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 312 | 0 | 1.193 | 1.505 | 238 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 312 | 0 | 1.193 | 1.505 | 238 | 8) | ||||
| Ontvangsten | 934 | 0 | 0 | 934 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) In de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen is het garantiekader aangescherpt (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750, nr. 13). Een van de doelen is het afbouwen van niet-gebruikte plafonds en het stopzetten van slapende regelingen. IenM heeft een garantieregeling «Regeling Bijzondere Financiering (Bodemsanering)» waarbij sprake is van een verplichtingenplafond van ruim € 65 miljoen. Het verplichtingenplafond van deze garantieregeling wordt in lijn met de kabinetsreactie verlaagd naar € 15 miljoen. De lagere verplichtingen in latere jaren (2017 en 2018) betreft een versnelling van verplichtingen voor opdrachten aan het Kadaster voor Basisregistraties.
-
2) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld.
-
3) In 2014 is een eindejaarsmarge toegevoegd om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het programma Klimaatbuffers.
-
4) Dit betreft een subsidieverstrekking aan de Stichting Geonovum (2014–2016), dat ten laste moet komen van het subsidiebudget. De subsidie is verstrekt met als doel het leveren van een bijdrage aan de basisvoorziening Geo-informatie Nederland.
-
5) Dit betreft de bijdrage van met name gemeenten en het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van het Kadaster voor de uitvoering van de Basisregistratie Kadaster. De opdrachtverstrekking aan het Kadaster loopt via IenM.
-
6) Bij tweede suppletoire wet 2013 is de bijdrage voor de bodemprojecten Kempen en Amsterdam Diemerzeedijk versneld betaald. Dit was deels mogelijk door een lagere uitputting van budgetten voor opdrachten en bijdragen aan medeoverheden in het jaar 2013. Door middel van deze mutatie worden deze instrumenten gecompenseerd voor het mogelijk maken van deze versnelling. Daarnaast is een eindejaarsmarge ontvangen voor kostenverhaal bodemsanering conform afspraak met het Ministerie van Financiën.
-
7) In 2014 is een eindejaarmarge toegevoegd om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het Nationaal Onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat.
-
8) De bedragen in 2014 en 2015 betreffen een saldo van mutaties die te maken hebben met de benodigde werkzaamheden in het kader van de ombouw van het Omgevingsloket. Het gaat in 2014 en 2015 om: toevoeging eindejaarsmarge (€ 3,2 miljoen in 2014), een overboeking van respectievelijk € 4,7 miljoen en € 5,5 miljoen naar Apparaat ten behoeve van extra benodigde capaciteit. Daarnaast betreft dit een bijdrage aan RWS en opdrachten aan het Kadaster evenals voor de uitvoering van het Omgevingsloket.
14 | Wegen en verkeersveiligheid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 28.575 | 0 | 3.167 | 31.742 | – 1.601 | – 1.382 | – 718 | – 625 | 1) | |
Uitgaven: | 33.119 | 0 | 2.134 | 35.253 | – 830 | – 720 | – 718 | – 625 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 65% | 100% | ||||||||
14.01 | Netwerk | 14.029 | 0 | 1.890 | 15.919 | – 605 | – 720 | – 718 | – 625 | |
14.01.01 | Opdrachten | 11.364 | 0 | 1.531 | 12.895 | – 605 | – 720 | – 718 | – 625 | 2) |
14.01.02 | Subsidies | 105 | 0 | 0 | 105 | 0 | ||||
14.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.560 | 0 | 359 | 2.919 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.560 | 0 | 359 | 2.919 | ||||||
14.02 | Veiligheid | 19.090 | 0 | 244 | 19.334 | – 225 | 0 | 0 | 0 | |
14.02.01 | Opdrachten | 5.506 | 0 | 1.008 | 6.514 | 3) | ||||
14.02.02 | Subsidies | 13.208 | 0 | – 1.025 | 12.183 | – 225 | 3 en 4) | |||
14.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 376 | 0 | 261 | 637 | |||||
– waarvan bijdrage aan RWS | 376 | 0 | 261 | 637 | 5) | |||||
Ontvangsten | 6.782 | 0 | 0 | 6.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Voor SWUNG (Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid) wordt in 2014 een driejarige verplichting voor wettelijke taken aangegaan. De verplichtingen worden eerder aangegaan dan ze in de begroting staan. Het voorstel is om de begrote verplichtingen in latere jaren te verlagen ten gunste van het verplichtingenbudget van 2014. Deze mutatie heeft geen gevolgen voor de kasstand.
-
2) Uit het Infrastructuurfonds wordt € 1,5 miljoen overgeboekt voor uitgaven Intelligente Transport Systemen (ITS) die op Hoofdstuk XII moeten worden verantwoord. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op dit artikelonderdeel ingevuld. Tenslotte is de invulling van de Taakstelling op Bedrijfslevenbeleid deels hierin verwerkt. De taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
-
3) Voor de uitvoering van de publiekscampagnes Veiligheid zijn aanvullende middelen toegevoegd uit het onderdeel Netwerk van hetzelfde artikel.
-
4) IenM draagt bij aan Slachtofferhulp Nederland met betrekking tot verkeersslachtoffers (€ 0,225 miljoen in 2014 en 2015). Deze middelen worden overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
-
5) Voor de uitvoeringskosten RWS van de publiekscampagnes Veiligheid zijn aanvullende middelen toegevoegd uit het onderdeel Netwerk van hetzelfde artikel.
15 | Openbaar vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 5.734 | 0 | 3.107 | 8.841 | – 427 | – 456 | – 441 | – 483 | 1) | |
Uitgaven: | 7.531 | 0 | 1.500 | 9.031 | – 427 | – 456 | – 441 | – 483 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 33% | 44% | ||||||||
15.01 | Openbaar vervoer | 7.531 | 0 | 1.500 | 9.031 | – 427 | – 456 | – 441 | – 483 | |
15.01.01 | Opdrachten | 5.252 | 0 | 1.625 | 6.877 | – 427 | – 456 | – 441 | – 483 | 1) |
15.01.02 | Subsidies | 1.284 | 0 | 0 | 1.284 | |||||
15.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 995 | 0 | – 125 | 870 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 995 | 0 | – 125 | 870 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) In 2014 is een eindejaarsmarge toegevoegd voor het project Nationale Databank Openbaar Vervoer (NDOV) als gevolg van vertraagde besluitvorming bij decentrale overheden. Vanaf 2015 betreft dit de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op de opdrachten van openbaar vervoer ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18. Daarnaast is structureel € 0,25 miljoen aan de bijdrage voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) naar artikel 97 Algemeen departement overgeheveld. Op deze wijze worden alle subsidies naar de NWO onder een artikel begroot en verantwoord. Het verplichtingenbudget in 2014 is tenslotte verhoogd als gevolg van vertraging in de vastlegging van verplichtingen van opdrachten regie in 2013.
16 | Spoor | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 5.348 | 0 | 1.440 | 6.788 | – 115 | – 103 | – 118 | – 123 | ||
Uitgaven: | 24.424 | 0 | 4.229 | 28.653 | – 115 | – 103 | – 118 | – 123 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 88% | 100% | ||||||||
16.01 | Spoor | 24.424 | 0 | 4.229 | 28.653 | – 115 | – 103 | – 118 | – 123 | |
16.01.01 | Opdrachten | 2.888 | 0 | 2.093 | 4.981 | – 115 | – 103 | – 118 | – 123 | 1) |
16.01.02 | Subsidies | 21.365 | 0 | 2.136 | 23.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Subsidies Bijzondere Spoordiensten | 12.189 | 0 | 2.136 | 14.325 | 1) | |||||
– Subsidie bodemsanering NS percelen | 9.076 | 0 | 0 | 9.076 | ||||||
– Overige subsidies | 100 | 0 | 0 | 100 | ||||||
16.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 74 | 0 | 0 | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 74 | 0 | 0 | 74 | ||||||
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
16.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 97 | 0 | 0 | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Artikel 16 Spoor wordt met ruim € 4 miljoen verhoogd ten gunste van ERTMS (ruim € 2 miljoen onder opdrachten) en het Actieplan Groei op het spoor (bijna € 1 miljoen onder subsidies) op basis van een geactualiseerde raming. De dekking van deze projecten, die op Hoofdstuk XII moeten worden verantwoord, komt uit het Infrastructuurfonds. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op de opdrachten van Spoor ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
17 | Luchtvaart | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 20.183 | 0 | – 414 | 19.769 | – 367 | – 204 | – 206 | – 241 | ||
Uitgaven: | 34.291 | 0 | – 267 | 34.024 | – 182 | – 204 | – 206 | – 241 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 83% | 75% | ||||||||
17.01 | Luchtvaart | 34.291 | 0 | – 267 | 34.024 | – 182 | – 204 | – 206 | – 241 | |
17.01.01 | Opdrachten | 21.750 | 0 | – 157 | 21.593 | 519 | 496 | 494 | 459 | |
– Opdrachten GIS | 15.530 | 0 | 0 | 15.530 | ||||||
– Overige opdrachten | 6.220 | 0 | – 157 | 6.063 | 519 | 496 | 494 | 459 | 1) | |
17.01.02 | Subsidies | 1.290 | 0 | – 110 | 1.180 | – 701 | – 700 | – 700 | – 700 | 1) |
17.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 10.071 | 0 | 0 | 10.071 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 10.048 | 0 | 0 | 10.048 | ||||||
– bestemd voor Caribisch Nederland | 10.000 | 0 | 0 | 10.000 | ||||||
– waarvan bijdrage aan KNMI | 23 | 0 | 0 | 23 | ||||||
17.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.180 | 0 | 0 | 1.180 | |||||
Ontvangsten | 44.851 | 0 | 0 | 44.851 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) De opdrachten voor de stichting Knowledge & Development Center worden voortaan onder de opdrachten luchtvaart begroot en verantwoord. Hiermee wordt dit budget onder het juiste financiële instrument geplaatst. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op de opdrachten van Luchtvaart ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
18 | Scheepvaart en Havens | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 4.963 | 0 | – 43 | 4.920 | – 20 | – 76 | – 76 | – 87 | ||
Uitgaven: | 5.303 | 0 | – 9 | 5.294 | – 20 | – 76 | – 76 | – 87 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 71% | 99% | ||||||||
18.01 | Scheepvaart en havens | 5.303 | 0 | – 9 | 5.294 | – 20 | – 76 | – 76 | – 87 | |
18.01.01 | Opdrachten | 2.302 | 0 | 340 | 2.642 | 233 | 225 | 225 | 214 | 1) |
18.01.02 | Subsidies | 340 | 0 | 0 | 340 | |||||
18.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.705 | 0 | – 301 | 1.404 | – 301 | – 301 | – 301 | – 301 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.705 | 0 | – 301 | 1.404 | – 301 | – 301 | – 301 | – 301 | 1) | |
18.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 956 | 0 | – 48 | 908 | 48 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Door IenM wordt in 2014 een bedrag van € 1,9 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken. Het betreft een bijdrage voor de door Autoriteit Consument en Markt (ACM) te betalen boete aan de loodsen. Daarnaast wordt de lagere bijdrage aan RWS in de periode 2014–2018 toegevoegd aan het opdrachtenbudget. Tenslotte is de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
19 | Klimaat | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 50.581 | 0 | 5.261 | 55.842 | 1.435 | 1.535 | 1.335 | 1.335 | ||
Uitgaven: | 59.422 | 0 | 10.443 | 69.865 | 1.435 | 1.535 | 1.335 | 1.335 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 82% | 100% | ||||||||
19.01 | Klimaat | 19.969 | 0 | – 3.676 | 16.293 | – 112 | – 102 | – 101 | – 101 | |
19.01.01 | Opdrachten | 5.659 | – 100 | – 3.689 | 1.870 | – 219 | – 102 | – 101 | – 101 | 1) |
19.01.02 | Subsidies | 3.185 | 0 | – 5 | 3.180 | |||||
19.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 11.125 | 100 | 18 | 11.243 | 107 | 0 | 0 | 0 | |
– Waarvan bijdrage aan NEa | 7.894 | 0 | – 980 | 6.914 | – 400 | – 248 | – 606 | 2) | ||
– Waarvan bijdrage aan RWS | 2.913 | 0 | 998 | 3.911 | 507 | 248 | 606 | 2) | ||
– Waarvan bijdrage aan KNMI | 318 | 100 | 0 | 418 | ||||||
19.02 | Internationaal beleid, coordinatie en | |||||||||
samenwerking | 39.453 | 0 | 14.119 | 53.572 | 1.547 | 1.637 | 1.436 | 1.436 | ||
19.02.01 | Opdrachten | 9.181 | 0 | 5.486 | 14.667 | 1.245 | 1.335 | 1.134 | 1.436 | |
– Uitvoering CDM | 2.806 | 0 | 0 | 2.806 | ||||||
– RIVM | 0 | 0 | 163 | 163 | ||||||
– AgNL | 0 | 0 | 1.300 | 1.300 | 3) | |||||
– Overige opdrachten | 6.375 | 0 | 4.023 | 10.398 | 1.245 | 1.335 | 1.134 | 1.436 | 4) | |
19.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 26.737 | 0 | 8.633 | 35.370 | 302 | 302 | 302 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 188 | 0 | 302 | 490 | 302 | 302 | 302 | 5) | ||
– waarvan bijdrage aan AgNL | 1.022 | 0 | 6.778 | 7.800 | 5) | |||||
– waarvan bijdrage aan RIVM | 25.527 | 0 | 1.553 | 27.080 | 5) | |||||
19.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 3.535 | 0 | 0 | 3.535 | |||||
Ontvangsten | 200.000 | 0 | – 53.000 | 147.000 | – 32.000 | – 11.000 | 24.000 | 24.000 | 6) |
-
1) Het lagere opdrachtbudget in 2014 betreft met name de betalingen inzake de gecoördineerde opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan) voor de uitvoering van IenM regelingen (waaronder het milieuinnovatieprogramma). Deze budgetten worden overgeheveld naar artikelonderdeel 19.02. Binnen dat onderdeel is het centrale budget geplaatst voor geheel IenM. In verdere jaren zijn er lagere uitgaven doordat een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van dit artikelonderdeel is ingevuld.
-
2) Enkele budgetten worden herschikt in verband met de definitief verstrekte opdrachten aan de uitvoeringsorganisaties NEa en RWS voor 2014.
-
3) Dit betreft een toevoeging van eindejaarsmarge om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het programma Klimaatbuffers.
-
4) De begroting van IenM wordt in de periode 2014–2020 met € 14,3 miljoen verhoogd (waarvan € 5,3 miljoen in 2014) voor de internationale uitvoering van de programma’s Interreg in Nederland (ook inbegrepen de stimulering van deelname door Nederlandse partners en de evaluatie). Nederland is verantwoordelijk voor de transnationale en Europa brede structuurfondsen. De programma’s 2014–2020 worden rond de zomer ter goedkeuring aan de Europese Commissie aangeboden. Op dat moment moet IenM haar aandeel in de nationale cofinanciering rond hebben.
-
5) De mutaties op het instrument bijdrage aan agentschappen van het artikelonderdeel 19.02 worden onder andere veroorzaakt door de gecoördineerde opdracht 2014 aan de RVO ten behoeve van de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) en aan het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken). De dekking komt uit diverse artikelen, inclusief onderdeel 19.01 (zie ook toelichting 1).
-
6) De mutaties in de ontvangsten worden veroorzaakt doordat in Europees verband is besloten het aantal te veilen emissierechten in de jaren 2014 tot en met 2016 met in totaal 900 miljoen stuks te beperken en deze in 2019 en 2020 op de markt te brengen («backloaden»). Het Nederlandse aandeel in de te veilen rechten bedraagt 3,23%. Dit betekent dat ook in Nederland het aantal te veilen rechten en daarmee de geraamde ontvangsten zullen wijzigen.
20 | Lucht en Geluid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 32.060 | 0 | 6.325 | 38.385 | – 3.225 | – 3.225 | 0 | 0 | 1) | |
Uitgaven: | 49.383 | 0 | – 594 | 48.789 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 95% | 100% | ||||||||
20.01 | Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder | 49.383 | 0 | – 594 | 48.789 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.01.01 | Opdrachten | 5.269 | 0 | – 205 | 5.064 | – 10 | – 43 | 76 | 2) | |
20.01.02 | Subsidies | 20.150 | 0 | 3.600 | 23.750 | 3) | ||||
20.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.292 | 0 | – 264 | 1.028 | 10 | 43 | – 76 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.292 | 0 | – 264 | 1.028 | 10 | 43 | – 76 | 2) | ||
20.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 21.531 | 0 | – 3.725 | 17.806 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– NSL | 1.288 | 0 | 0 | 1.288 | ||||||
– Wegverkeerlawaai | 19.764 | 0 | – 3.725 | 16.039 | 3) | |||||
– Overige bijdrage medeoverheden | 479 | 0 | 0 | 479 | ||||||
20.01.07 | Bekostiging | 1.141 | 0 | 0 | 1.141 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Voor zowel de uitvoering van opdrachten in het kader van luchtkwaliteit als het tegengaan van geluidshinder wordt in 2014 ruim € 6 miljoen aan verplichtingen aangegaan voor opdrachten voor de periode 2014 tot en met 2016. Om dit te realiseren worden de verplichtingenbudgetten in de jaren 2015 en 2016 verlaagd.
-
2) Deze mutaties op artikel 20 worden onder andere veroorzaakt door overboekingen naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan).
-
3) In 2013 is een deel van de bijdragen voor de sanering van wegverkeerlawaai versneld uitgegeven, wat mogelijk was vanwege vertragingen bij de uitputting van het instrument Subsidies. Deze maatregel wordt door middel van deze mutatie gecompenseerd, zodat voor beide onderwerpen het budget meerjarig en in totaliteit ongewijzigd blijft.
21 | Duurzaamheid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 12.707 | 0 | 1.982 | 14.689 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | 1) | |
Uitgaven: | 13.530 | 0 | 435 | 13.965 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 84% | 100% | ||||||||
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | 1.365 | 0 | – 813 | 552 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
21.04.01 | Opdrachten | 1.171 | 0 | – 813 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2) |
21.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 194 | 0 | 0 | 194 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 194 | 0 | 0 | 194 | ||||||
21.05 | Duurzame Productketens | 8.598 | 0 | 1.313 | 9.911 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
21.05.01 | Opdrachten | 5.478 | 0 | 1.313 | 6.791 | 3) | ||||
21.05.02 | Subsidies | 520 | 0 | 0 | 520 | |||||
21.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.600 | 0 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.600 | 0 | 0 | 2.600 | ||||||
21.06 | Natuurlijk kapitaal | 3.567 | 0 | – 65 | 3.502 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | |
21.06.01 | Opdrachten | 2.339 | 0 | – 65 | 2.274 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | 4) |
21.06.02 | Subsidies | 359 | 0 | 0 | 359 | |||||
21.06.03 | Bijdrage aan agentschappen | 869 | 0 | 0 | 869 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 869 | 0 | 0 | 869 | ||||||
21.06.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Dit betreft in 2014 een toevoeging van eindejaarsmarge op verplichtingen om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor duurzame productketens, waaronder het afvalbeleid. In verdere jaren zijn er lagere verplichtingen door de invulling van een deel van de taakstelling van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van dit artikel.
-
2) Dit betreft de overboeking naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan) en het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken).
-
3) Dit betreft in 2014 een toevoeging van een eindejaarsmarge om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor duurzame productketens, waaronder het afvalbeleid.
-
4) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is ten laste van de opdrachten van Natuurlijk Kapitaal ingevuld, zie ook toelichting 1.
22 | Externe veiligheid en risico's | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 25.803 | 0 | – 2.562 | 23.241 | – 2.061 | – 165 | – 232 | – 231 | 1) | |
Uitgaven: | 28.134 | 0 | – 765 | 27.369 | 277 | 172 | 104 | 104 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 92% | 86% | ||||||||
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | 11.908 | 0 | – 966 | 10.942 | 40 | – 36 | – 108 | – 108 | |
22.01.01 | Opdrachten | 8.627 | 0 | – 1.115 | 7.512 | – 73 | – 128 | – 146 | – 146 | 2) |
22.01.02 | Subsidies | 2.369 | 0 | 0 | 2.369 | |||||
22.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 532 | 0 | 149 | 681 | 113 | 92 | 38 | 38 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 532 | 0 | 149 | 681 | 113 | 92 | 38 | 38 | ||
22.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 380 | 0 | 0 | 380 | |||||
22.02 | Veiligheid GGO's | 3.216 | 0 | 0 | 3.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.02.01 | Opdrachten | 3.116 | 0 | 0 | 3.116 | |||||
22.02.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 100 | 0 | 0 | 100 | |||||
22.03 | Externe veiligheid inrichtingen en transport | 13.010 | 0 | 201 | 13.211 | 237 | 208 | 212 | 212 | |
22.03.01 | Opdrachten | 7.688 | 0 | – 998 | 6.690 | – 281 | – 355 | – 170 | – 256 | 3) 4) |
22.03.02 | Subsidies | 3.000 | 0 | 136 | 3.136 | |||||
22.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.022 | 0 | 1.063 | 3.085 | 518 | 563 | 382 | 468 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.022 | 0 | 1.063 | 3.085 | 518 | 563 | 382 | 468 | 5) | |
22.03.04 | Bijdragen aan medeoverheden | 300 | 0 | 0 | 300 | |||||
– Bijdragen asbestsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
– Bijdragen programma EV | 300 | 0 | 0 | 300 | ||||||
– Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
22.03.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 2.369 | 0 | 350 | 2.719 | 350 | 300 | 250 | 250 | 4) |
-
1) Het verplichtingenbudget wordt verlaagd ter compensatie voor de in 2013 versneld vastgelegde verplichtingen. Zo wordt gewaarborgd dat het verplichtingenbudget meerjarig ongewijzigd blijft.
-
2) Dit betreft in 2014 de overboeking naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken). Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van de opdrachten van Veiligheid chemische stoffen ingevuld.
-
3) De mutaties op de opdrachtenbudgetten van Externe veiligheid, inrichtingen en transport worden onder andere veroorzaakt door overboekingen naar artikel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma), aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan), het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken) en RWS Leefomgeving.
-
4) In verband met het grotere aantal BRIKS-vergunningen dat moet worden verleend is er sprake van hogere ontvangsten van het Ministerie van Defensie voor de kosten van de BRIKS-vergunningen.
-
5) Dit betreft een bijdrage aan RWS Leefomgeving voor het versterken van het veiligheidbeleid van gevaarlijke stoffen.
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 33.190 | 0 | 1.642 | 34.832 | 189 | – 73 | 189 | – 73 | 1) | |
Uitgaven: | 33.926 | 0 | 39 | 33.965 | 58 | 58 | 58 | 58 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 93% | ||||||||
23.01 | Meteorologie en seismologie | 23.198 | 0 | 39 | 23.237 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
23.01.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 22.462 | 0 | – 92 | 22.370 | – 73 | – 73 | – 73 | – 73 | |
– Meteorologie | 21.922 | 0 | – 92 | 21.830 | – 73 | – 73 | – 73 | – 73 | 1) | |
– Seismologie | 540 | 0 | 0 | 540 | ||||||
23.01.04 | Bijdrage aan internationale organisatie | 736 | 0 | 131 | 867 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
– Contributie WMO (HGIS) | 736 | 0 | 131 | 867 | 131 | 131 | 131 | 131 | 2) | |
23.02 | Aardobservatie | 10.728 | 0 | 0 | 10.728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
23.02.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 10.728 | 0 | 0 | 10.728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Aardobservatie | 10.728 | 0 | 0 | 10.728 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op de bijdrage aan het agentschap KNMI ingevuld.
-
2) De contributie voor de World Meteorological Organisation (WMO) valt hoger uit als gevolg van een hogere koers van de Zwitserse Frank.
24 | Handhaving en toezicht | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 129.559 | 0 | – 252 | 129.307 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | 1) | |
Uitgaven: | 129.559 | 0 | – 252 | 129.307 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 92% | ||||||||
24.01 | Handhaving en toezicht | 129.559 | 0 | – 252 | 129.307 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 129.559 | 0 | – 252 | 129.307 | – 252 | – 252 | – 252 | – 252 | 1) |
– Risicovolle bedrijven | 12.952 | 0 | 43 | 12.995 | 43 | 43 | 43 | 43 | 1) | |
– Rail en wegvervoer | 28.433 | 0 | – 68 | 28.365 | – 68 | – 68 | – 68 | – 68 | 1) | |
– Scheepvaart | 17.435 | 0 | – 42 | 17.393 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 | 1) | |
– Luchtvaart | 15.259 | 0 | – 37 | 15.222 | – 37 | – 37 | – 37 | – 37 | 1) | |
– Risicovolle stoffen en producten | 38.026 | 0 | – 106 | 37.920 | – 106 | – 106 | – 106 | – 106 | 1) | |
– Water, bodem, bouwen | 17.454 | 0 | – 42 | 17.412 | – 42 | – 42 | – 42 | – 42 | 1) | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Een deel van de bezuiniging op de collectieve sector van € 6 miljard is ingevuld op de bijdrage aan de ILT (circa € 0,2 miljoen structureel). Daarnaast heeft ILT een structurele bijdrage ontvangen voor de inzet op het project «Afpakken» (€ 0,3 miljoen structureel) in het kader van het landelijke programma «Misdaad mag niet lonen». Tenslotte is € 0,3 miljoen structureel voor de taken rondom het Interbestuurlijk Toezicht aan de provincies overgedragen.
25 | Brede doeluitkering | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 1.779.634 | 0 | 143.582 | 1.923.216 | 18.000 | 1) | ||||
Uitgaven: | 1.819.189 | 0 | 165.720 | 1.984.909 | 0 | 18.000 | 0 | 0 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||||||
25.01 | Brede doeluitkering | 1.819.189 | 0 | 165.720 | 1.984.909 | 18.000 | 1) | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) Artikel 25 (Brede Doeluitkering) wordt met bijna € 166 miljoen verhoogd, waarvan bijna € 130 miljoen voor Beter Benutten (waaronder Decentraal Spoor), ruim € 17 miljoen voor Zuidasdok, € 17 miljoen voor de N23 en € 2 miljoen voor Actieplan Groei op het Spoor. De dekking komt uit het Infrastructuurfonds.
26 | Bijdrage investeringsfondsen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2015 | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=(1)t/m(3)) | (5) | (6) | (7) | (8) | |||
Verplichtingen | 7.452.327 | 0 | – 442.944 | 7.009.383 | – 6.396 | 130.371 | 95.424 | – 4.629 | ||
Uitgaven: | 7.452.327 | 0 | – 460.480 | 6.991.847 | – 20.419 | 116.159 | 81.143 | – 18.863 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||||||
26.01 | Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 6.363.354 | 0 | – 440.074 | 5.923.280 | – 18.040 | 268.538 | 83.522 | – 66.484 | 1) |
26.02 | Bijdrage aan het Deltafonds | 1.088.973 | 0 | – 20.406 | 1.068.567 | – 2.379 | – 152.379 | – 2.379 | 47.621 | 2) |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1) De mutaties op 26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds worden hoofdzakelijk verklaard door:
-
• Verwerking van de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op het Infrastructuurfonds ingevuld (€ 14,1 miljoen structureel). Zie voor de nadere verdeling van deze bezuiniging op het Infrastructuurfonds de 1e suppletoire begroting van het Infrastructuurfonds.
-
• De beschikbare budgetten op artikelen 14, 16 en 25 zijn met dekking uit het Infrastructuurfonds verhoogd. Zie de genoemde artikelen voor meer details.
-
• Daarnaast draagt IenM bij aan de financiering van de noodsleephulp en de betonningstaken die Defensie uitvoert. De voeding aan het Hoofdvaarwegenbudget op het Infrastructuurfonds wordt hiertoe verlaagd.
-
• Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Bij het realiseren van meerjarige infrastructuurprojecten is dit een moeilijk te beheersen situatie. Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Deze oplossing is gevonden in twee kasschuiven op het Infrastructuurfonds ten gunste van het jaar 2016. Eén via het generale beeld (€ 250 miljoen uit 2014 naar 2016 en 2017) en één via het Deltafonds (€ 150 miljoen uit 2018 en 2019 naar 2016). Met deze laatste schuif wordt tevens een bijdrage geleverd aan een evenwichtiger kasbeeld op het Deltafonds. Op dit fonds was juist in 2016 sprake van een budgettaire piek en een terugloop in 2018 en 2019. Zie voor meer toelichting de 1e suppletoire 2014 van het Infrastructuurfonds.
-
-
2) De mutaties op 26.02 Bijdrage aan het Deltafonds worden hoofdzakelijk verklaard door:
-
• Verwerking van de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op het Deltafonds ingevuld (€ 2,4 miljoen structureel). Zie voor de nadere verdeling van deze bezuiniging op het Deltafonds de 1e suppletoire begroting van het Deltafonds.
-
• Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Onder andere door middel van een kasschuif met het Deltafonds (in 2016 wordt € 150 miljoen aan het Infrastructuurfonds toegevoegd; deze middelen komen in 2018 en 2019 terug) is bijgedragen aan een oplossing op het Infrastructuurfonds en is tevens een bijdrage geleverd aan een evenwichtiger kasbeeld op het Deltafonds. Op het Deltafonds was juist in 2016 sprake van een budgettaire piek en een terugloop in 2018 en 2019. Zie voor meer toelichting de 1e suppletoire 2014 van het Deltafonds.
-