Introductie
Het Ministerie van IenM kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn bij IenM belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Producten en diensten
De producten en diensten van de Inspectie betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aan wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de inspectie één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. handhaving
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing. Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De inspectie kent de volgende vormen:
-
• objectinspecties;
-
• administratie controles;
-
• audits;
-
• convenanten;
-
• digitale inspecties.
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Basis daarvoor vormt een nog verder uit te werken risicoselectiesysteem. Bij correcte naleving krijgt de ondertoezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden gesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, bedrijfsinspecties, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal of themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
3. incidentmelding en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen, soms geheel (luchtvaart), opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In die gevallen levert de inspectie expertise en deskundigen. In de scheepvaart en het railvervoer heeft de inspectie een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Op de weg ligt de taak bij de politie. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en moeten gecoördineerd worden aangepakt. Crisismanagement is geen toezichtstaak, maar de (systeem) verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak is belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten.
Begroting van baten en lasten
BATEN | Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet IenM | 147.822 | 135.735 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 |
Omzet overige departementen | 417 | 6.281 | 6.690 | 6.527 | 6.374 | 6.217 | 6.060 |
Omzet derden | 8.334 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
Rentebaten | 231 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Bijzondere baten | 2.088 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
totaal baten | 158.892 | 149.650 | 143.883 | 140.907 | 138.178 | 134.998 | 132.562 |
LASTEN | |||||||
apparaatskosten | 136.672 | 147.535 | 141.768 | 138.792 | 136.063 | 132.883 | 130.447 |
* personele kosten | 99.532 | 105.305 | 102.419 | 99.972 | 99.444 | 98.916 | 98.575 |
w.v. eigen personeel | 99.800 | 96.988 | 94.605 | 94.094 | 93.583 | 93.242 | |
w.v. externe inhuur | 5.505 | 5.431 | 5.367 | 5.350 | 5.333 | 5.333 | |
* materiële kosten | 37.140 | 42.230 | 39.349 | 38.820 | 36.619 | 33.967 | 31.872 |
w.v. ICT | 13.625 | 14.411 | 15.114 | 14.973 | 14.875 | 14.875 | |
w.v. bijdrage SSO | 13.397 | 14.100 | 13.959 | 13.861 | 13.826 | 13.826 | |
rentelasten | 21 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
afschrijvingskosten | 2.674 | 2.015 | 2.015 | 2.015 | 2.015 | 2.015 | 2.015 |
* materieel | 1.130 | 1.720 | 1.720 | 1.720 | 1.720 | 1.720 | 1.720 |
w.v. apparaat ICT | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | |
* immaterieel | 1.544 | 295 | 292 | 295 | 295 | 295 | 295 |
overige lasten | 11.583 | ||||||
totaal lasten | 150.950 | 149.650 | 143.883 | 140.907 | 138.178 | 134.998 | 132.562 |
saldo van baten en lasten | 7.942 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is een vergoeding voor de productgroepen handhaving (toezicht) en incidentmelding en onderzoek.
De bedragen per productgroepen zijn:
Realisatie 2012 | Begroot 2013 | Begroot 2014 | |
---|---|---|---|
Handhaving | 140.546 | 135.582 | 130.081 |
Incidentafhandeling en onderzoek | 7.693 | 6.434 | 6.168 |
Totaal | 148.239 | 142.016 | 136.249 |
In de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op zowel de omzet IenM als op de apparaatskosten.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | ||||||
ILT | – 1.726 | – 3.430 | – 5.135 | – 5.135 |
De taakstelling is vooralsnog over de budgetten voor personeel, inhuur en materieel verwerkt. Op basis van de nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaatsvinden. Voor nadere informatie over de verwerking van de Taakstelling Rutte II wordt verwezen naar artikel 98.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | ||||||
Artikel 24 Handhaving en toezicht | 135.735 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 |
Totaal | 135.735 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 |
Van totale omzet IenM | ||||||
*apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 135.735 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen betreft een bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken voor de door de ILT doorbelaste kosten inzake de handhavingsactiviteiten van de Kernfysische Dienst. De Inspectie houdt in dit kader toezicht op de nucleaire industrie en op alle andere branches waarin radio-actieve stoffen en ioniserende straling worden toegepast.
2014 | |
---|---|
Ministerie van Economische zaken | 6.6901 |
Totaal | 6.690 |
In de eerste suppletoire begroting 2013 is het Kernfysische dienst- en Crisismanagement budget (na taakstelling Rutte I en II) overgeheveld naar de begroting van EZ. Voor de bepaling van de kosten voor personeel en materieel wordt een nieuw kostprijsmodel ingevoerd. Op basis van de uitkomst van het nieuwe kostprijsmodel zal bij eerste suppletoire begroting 2014 een tweede tranche voor de jaren 2014 en verder worden overgeheveld naar de EZ begroting.
Omzet derden
De opbrengsten derden betreffen de doorberekende kosten aan de afnemers van de vergunningen.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte | 1.175 | 1.140 | 1.110 | 1.104 | 1.098 | 1.018 |
Eigen personeelskosten (x € 1.000) | 99.800 | 96.988 | 94.605 | 94.094 | 93.583 | 93.242 |
Inhuur (x € 1.000) | 5.505 | 5.431 | 5.367 | 5.350 | 5.333 | 5.333 |
Toelichting
In de ontwerpbegroting 2013 stond het aantal fte voor het jaar 2013 op 1.137. Dit aantal is met 38 fte gestegen naar 1.175 fte. De onderstaande ontwikkelingen zorgen bij ILT in de komende jaren voor de toename van het aantal ambtelijke fte:
-
• Met ingang van 2013 zijn de kennis- en uitvoeringstaken van Agentschap NL (AgNL) ingebed in het domein Risicovolle Stoffen en Producten. Het gaat om de uitvoering van de EVOA (Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen). Dit is vastgelegd in een protocol van Overdracht tussen de Minister van IenM en de Minister van EZ.
-
• Bij de uitvoering van deze taken werd door AgNL een structureel beroep gedaan op 16 inhuurmedewerkers. Uit het oogpunt van behoud van kennis, continuïteit en goed werkgeverschap zijn deze medewerkers, die structurele overheidstaken verrichten, in ambtelijke dienst aangesteld. Met deze verambtelijking wordt een besparing van 30 procent op de inhuurkosten gerealiseerd.
mutaties | |
---|---|
Fte begroting 2013 | 1.137 |
EVOA | 22 |
Verambtelijking inhuurmedewerkers | 16 |
totaal | 1.175 |
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen, communicatie, et cetera. Er vindt daarnaast een bijdrage van € 0,2 mln aan het KNMI plaats in het kader van BORI en BOTMI.
Kasstroomoverzicht
Stand slowet 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari 2012 + stand deposito-rekening | 65.374 | 82.849 | 72.791 | 66.733 | 62.733 | 60.733 | 59.733 |
2. Totaal operationele kasstroom | 19.448 | – 10.000 | – 6.000 | – 4.000 | – 2.000 | – 1.000 | – 1.000 |
3a. totaal investeringen (-/-) | – 2.378 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
3b. totaal desinvesteringen (+) | 1.717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 661 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. aflossingen op leningen (-/-) | – 1.312 | – 58 | – 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4d. beroep op leenfaciliteit(+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 1.312 | – 58 | – 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31 december 2012 + stand deposito-rekening (=1+2+3+4) | 82.849 | 72.791 | 66.733 | 62.733 | 60.733 | 59.733 | 58.733 |
(Maximale roodstand € 0,5 mln.) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De verwachting is dat de gereserveerde middelen voor het project BCT vanaf 2013 tot betaling komen.
Investeringskasstroom
Investeringen hebben vooral betrekking op het wagenpark. Gelet op de beschikbare liquiditeiten worden de investeringen gefinancierd met eigen middelen.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen in 2011.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | ||||||
1. Kostprijzen per produkt (groep) | ||||||
– Handhaving | 142.066 | 136.299 | 133.323 | 130.594 | 127.414 | 124.978 |
– Vergunningverlening | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
2. Tarieven/uur | ||||||
– Handhaving | 148,4 | 148,4 | 148,4 | 148,4 | 148,4 | 148,4 |
– Vergunningverlening | 147,3 | 147,3 | 147,3 | 147,3 | 147,3 | 147,3 |
3. Omzet per produktgroep (pxq) | ||||||
– Handhaving | 142.066 | 136.299 | 133.323 | 130.594 | 127.414 | 124.978 |
– Vergunningverlening | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
4. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1.175 | 1.140 | 1.110 | 1.104 | 1.098 | 1.018 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Binnen norm doorlooptijd vergunningen | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
7. Kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. | < 60 sec. |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | ||||||
8. Kostprijs/produkt: | ||||||
Inspectie | 142.066 | 136.299 | 133.323 | 130.594 | 127.414 | 124.978 |
Vergunningverlening | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
Monsterafname | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
9. Kwaliteit Handhaving: | ||||||
Klachten | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Waarvan afgerond binnen wettelijke termijn | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Toelichting
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de ILT is opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften 2013. Het aantal fte in de organisatie is gebaseerd op de formele formatie. De kwaliteitsindicatoren en zijn indicatief opgenomen. De overdracht van een groot deel van de vergunningverlening heeft geleid tot verschuivingen binnen de organisatie. De doorlooptijd van de niet overgedragen vergunningen moet opnieuw vastgesteld.
Indicator 9. heeft betrekking op het aantal ontvangen klachten. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectieproces niet bestaan, cq. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «afgerond binnen wettelijke termijn. »Conform de AWB moeten deze klachten binnen zes weken in behandeling worden genomen. De inspectie verwacht voor 95 procent van het aantal klachten aan deze norm te voldoen.