Beleidsartikel 1
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 95.101 | 100.301 | – 762 | 99.539 | ||
Uitgaven: | Instrument | |||||
Programma-uitgaven totaal | 111.701 | 117.251 | – 927 | 116.324 | ||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 57.831 | 59.081 | – 2.862 | 56.219 | |
Subsidies | ||||||
Internationaal recht | 6.135 | 7.135 | 2.079 | 9.214 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Verenigde Naties | 40.501 | 40.501 | – 5.008 | 35.493 | ||
OESO | 6.375 | 6.625 | 134 | 6.759 | ||
VN-campagne VN veiligheidsraad | 1.780 | 1.780 | – 300 | 1.480 | ||
Internationaal Strafhof | 3.040 | 3.040 | 233 | 3.273 | ||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 53.870 | 58.170 | 1.935 | 60.105 | |
Subsidies | ||||||
Bevordering van het vrije woord | 14.000 | 14.000 | 0 | 14.000 | ||
Landenprogramma's mensenrechten | 10.915 | 13.915 | 935 | 14.850 | ||
bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 21.205 | 22.505 | 1.000 | 23.505 | ||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.750 | 7.750 | 7.750 |
Uitgaven
Artikel 1.1
De per saldo daling van het budget kent twee oorzaken. Het budget voor Internationaal recht stijgt doordat de uitgaven voor de huisvesting van het Internationaal Gerechtshof en het Permanent Hof van Arbitrage zijn toegenomen, omdat extra kosten zijn gemaakt in verband met asbestverwijdering. Hier staat een daling tegenover van de uitgaven voor de Verenigde Naties vanwege koerseffecten.
Artikel 1.2
Het budget voor landenprogramma’s mensenrechten (onderdeel van het Mensenrechtenfonds) is verhoogd om additionele inzet mogelijk te maken op het gebied van gelijke rechten voor LHBTI, vrijheid van godsdienst en levensovertuiging, mensenrechten en bedrijfsleven en bescherming van mensenrechtenverdedigers.
Beleidsartikel 2
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 232.482 | 247.767 | – 24.263 | 223.504 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 251.622 | 266.918 | – 21.551 | 245.367 | ||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 18.468 | 21.573 | 1.137 | 22.710 | |
Subsidies | ||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 2.250 | 2.500 | 1.800 | 4.300 | ||
Atlantische Commissie | 440 | 500 | 0 | 500 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
NAVO | 14.713 | 15.713 | – 2.413 | 13.300 | ||
Veiligheidsfonds | 500 | 2.250 | 1.750 | 4.000 | ||
WEU | 565 | 610 | 0 | 610 | ||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal | |||||
terrorisme en andere vormen van internationale | ||||||
criminaliteit | 6.800 | 8.541 | 1.059 | 9.600 | ||
Subsidies | ||||||
Anti-terrorisme instituut | 300 | 400 | 300 | 700 | ||
Opdrachten | ||||||
Cyber Security Conference | 6.500 | 8.141 | 259 | 8.400 | ||
Global Forum on Cyber Expertise | 0 | 500 | 500 | |||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 12.794 | 12.830 | – 487 | 12.343 | |
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | – 317 | 7.000 | ||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 3.557 | 3.585 | 3.585 | |||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | – 170 | 1.750 | ||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 194.620 | 205.434 | – 27.557 | 177.877 | |
Subsidies | ||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 15.500 | 20.500 | 3.000 | 23.500 | ||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 28 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
OVSE | 7.195 | 7.195 | – 695 | 6.500 | ||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 102.000 | 102.000 | – 24.000 | 78.000 | ||
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 63.400 | 69.400 | 4.000 | 73.400 | ||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 18.940 | 18.540 | 4.297 | 22.837 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies | ||||||
Landenprogramma's hervormingen Arabische Regio | 8.118 | 8.118 | 4.122 | 12.240 | ||
MATRA-programma's | 10.822 | 10.422 | – 7 | 10.415 | ||
Ontvangsten | 1.168 | 1.182 | 2.456 | 3.638 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 168 | 182 | 0 | 182 | |
2.40 | Restituties contributies | 1.000 | 1.000 | 2.456 | 3.456 |
Verplichtingen
De verplichtingen nemen af vanwege de verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband als gevolg van de vertraging van een deel van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties (zie ook uitgaven).
Uitgaven
Artikel 2.1
De per saldo stijging van het budget voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid wordt (hoofdzakelijk) veroorzaakt doordat het budget voor het Veiligheidsfonds en het Programma ondersteuning buitenlands beleid is verhoogd om hiermee in te zetten op ondersteuning in conflictsituaties (m.n. in Irak en Syrië) en op het terrein van contraterrorisme en cybersecurity. Hier staat een daling van de uitgaven voor de NAVO(-nieuwbouw) tegenover omdat op basis van de voortgang bij de nieuwbouw dit jaar een lagere bijdrage nodig is. Een deel van de voorziene uitgaven voor 2015 wordt via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2016.
Artikel 2.4
De verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is het gevolg van een vertraging van een deel van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Deze uitgaven vinden plaats na afroep door de VN en zijn gebaseerd op de kosten van de verschillende operaties, de geldende afspraken over het Nederlandse aandeel in de totale kosten, en de liquiditeitsbehoefte in dit specifieke jaar. De uitgaven voor programma’s op het gebied van vrede, veiligheid & ontwikkeling (Stabiliteitsfonds) zijn gestegen als gevolg van de problematiek in de instabiele ring rond Europa.
Artikel 2.5
De stijging van het budget voor de bevordering van transitie in prioritaire gebieden vloeit voort uit additionele inzet op het ondersteunen van hervormingen in een zestal Arabische transitielanden op het gebied van goed bestuur en duurzame en inclusieve groei.
Ontvangsten
Een deel van de eerder betaalde bijdrage ten behoeve van de wederoplevering van het huidige ICC-gebouw is dit jaar teruggestort. Hierdoor nemen de ontvangsten toe.
Beleidsartikel 3
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.962.322 | 7.939.033 | 1.068.685 | 9.007.718 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 6.680.065 | 8.113.981 | 1.068.685 | 9.182.666 | ||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt | 6.479.038 | 7.912.644 | 1.066.131 | 8.978.775 | |
Bijdragen (inter)natioanle organisaties | ||||||
BNP-afdracht | 3.713.099 | 4.315.703 | 814.849 | 5.130.552 | ||
BTW-afdracht | 67.406 | 898.408 | 3.939 | 902.347 | ||
Invoerrechten | 2.698.533 | 2.698.533 | 247.343 | 2.945.876 | ||
3.2 | Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden | 174.00 | 174.600 | 0 | 174.600 | |
Bijdragen (inter)natioanle organisaties | ||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 174.600 | 174.600 | 174.600 | |||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 10.100 | 10.100 | – 350 | 9.750 | |
Bijdragen (internationale organisaties | ||||||
Raad van Europa | 10.100 | 10.100 | – 350 | 9.750 | ||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 16.327 | 16.637 | 2.904 | 19.541 | |
Subsidies/Opdrachten | ||||||
EU voorzitterschap | 12.000 | 12.310 | 2.940 | 15.250 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | – 36 | 3.943 | ||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 348 | ||
Ontvangsten | 413.890 | 674.858 | 69.933 | 744.791 | ||
3.10 | Perceptiekostenvergoedingen | 413.740 | 674.633 | 69.933 | 744.566 | |
Invoerrechten | 413.740 | 674.633 | 69.933 | 744.566 | ||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 150 | 225 | 225 |
Verplichtingen
De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven is toegelicht.
Uitgaven
Artikel 3.1
De mutatie op de afdracht aan de Europese Unie bestaat uit een aantal onderdelen:
Mutaties EU afdrachten Voorjaarsnota 2015 – Miljoenennota 2016:
Ten eerste betreft het de verwerking van de voorjaarsraming van de Europese Commissie. Dit heeft geleid tot een actualisatie van de raming voor het BNI en de geharmoniseerde grondslag voor de BTW-afdracht. In de voorjaarsraming autoriseert de Europese Commissie nooit nieuwe uitgaven.
2015 | |
---|---|
Voorjaarsraming van de Europese Commissie | 136,631 |
Overboeking van de perceptiekostenvergoeding naar niet-belastingontvangsten | 20,456 |
Totale mutatie EU-afdrachten (bruto) | 157,087 |
Mutaties EU afdrachten Miljoenennota 2016 – Najaarsnota 2015:
Daarnaast zijn sinds de Miljoenennota 2016 twee aanvullende begrotingen (draft amending budget; DAB7 en DAB8) ingediend. De aanname van DAB8 in het Europees Parlement heeft niet tijdig genoeg plaatsgevonden om de aan DAB8 gekoppelde restituties nog in 2015 te verwerken. De uitbetaling van de restituties vindt nu plaats in 2016, dit resulteert voor 2015 in een aanvullende bruto-afdracht van EUR 909 miljoen1, waarvoor EUR 612 miljoen reeds gereserveerd was op de aanvullende post zoals opgenomen in de Miljoenennota 2016 (H86).
Een overzicht van de mutaties van de EU-afdrachten sinds de Miljoenennota 2016 treft u aan in onderstaande tabel.
2015 | ||
---|---|---|
1. Bruto nacalculatie | 512,386 | |
2. Tweede terugbetaling naheffing 2014 | 251,597 | |
3. Invoerrechten | 145,061 | |
Totale mutatie EU-afdrachten (bruto) | 909,044 |
-
1. De bruto nabetaling van EUR 512 miljoen is het gevolg van enkele opwaartse bijstellingen van de BTW en BNI-grondslagen voor de Nederlandse afdrachten aan de EU-begroting. Deze opwaartse bijstellingen vloeien voort uit de bronnenrevisie die in 2014 plaatsvond en uit een nieuwe herziening door het CBS en in samenwerking met DNB, waardoor de nationale rekeningen en de betalingsbalans beter op elkaar aansluiten.
-
2. De tweede terugbetaling van de naheffing over 2014 zal om bovengenoemde reden niet meer in 2015 plaatsvinden. Door valuta-effecten valt deze restitutie hoger uit (EUR 269 miljoen) dan geraamd bij Miljoenennota 2016 (EUR 252 miljoen). Nu blijkt dat deze ontvangst pas in 2016 zal plaatsvinden, moet er voor 2015 de eerder ingeboekte EUR 252 miljoen weer worden afgeboekt. Voor het EMU-saldo is dit niet relevant, de terugbetaling is al in het EMU-saldo van 2014 verwerkt.
-
3. Verder heeft de EU de raming voor de invoerrechten voor 2015 verhoogd. Dit leidt voor Nederland tot een verwachte extra bruto-afdracht van EUR 145 miljoen.
In 2016 zal Nederland de restitutie ontvangen van EUR 443 miljoen. Deze bestaat uit de volgende onderdelen: de restitutie van EUR 66 miljoen voor de nacalculatie 2015, de tweede nabetaling van de restitutie over 2014 van EUR 252 miljoen, die tegelijkertijd verhoogd wordt naar EUR 269 miljoen door valuta-effecten, de restitutie van EUR 38 miljoen uit hoofde van de hogere invoerrechtenafdracht en de restitutie van EUR 70 miljoen door hogere additionele inkomsten. Nadere informatie over de aanvullende begrotingen is terug te vinden in brieven aan de Kamer van 72 en 203 oktober j.l.
Artikel 3.4
Het budget voor de versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 stijgt omdat bepaalde uitgaven voor het EU-Voorzitterschap in 2015 betaald zijn die oorspronkelijk voorzien waren voor 2016. Om binnen het totale vastgestelde budget te blijven wordt bij Voorjaarsnota 2016 het budget voor dat jaar met hetzelfde bedrag verlaagd.
Ontvangsten
De stijging van de ontvangsten met 49 miljoen euro is gerelateerd aan de stijging van de invoerrechten binnen het uitgavenkader. Het betreft de vergoeding die de lidstaten ontvangen voor het innen van de invoerrechten.
Beleidsartikel 4
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 50.981 | 57.200 | 270 | 57.470 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 53.220 | 57.205 | – 401 | 56.804 | ||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienst-verlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 10.545 | 14.545 | 1.601 | 16.146 | |
Subsidies | ||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 2.000 | 2.000 | 350 | 2.350 | ||
Opdrachten | ||||||
Consulaire bijstand | 259 | 259 | 51 | 310 | ||
Reisdocumenten en verkiezingen | 4.025 | 5.825 | 0 | 5.825 | ||
Consulaire opleidingen | 500 | 400 | 0 | 400 | ||
Consulaire informatiesystemen | 3.761 | 6.261 | 1.000 | 7.261 | ||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 5.319 | 6.829 | – 1.186 | 5.643 | |
Opdrachten | ||||||
Visumverlening | 900 | 1.100 | 0 | 1.100 | ||
Ambtsberichtenonderzoek | 300 | 130 | – 30 | 100 | ||
Legalisatie en verificatie | 100 | 80 | 80 | |||
Consulaire informatiesystemen | 3.156 | 3.156 | 344 | 3.500 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Asiel en migratie | 863 | 863 | 863 | |||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 6.927 | 7.585 | 0 | 7.585 | |
Subsidies | ||||||
Internationaal cultuurbeleid | 3.598 | 6.389 | 90 | 6.479 | ||
Erfgoed | 3.329 | 1.196 | – 90 | 1.106 | ||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 20.899 | 20.881 | – 559 | 20.322 | |
Subsidies | ||||||
Instituut Clingendael | 2.320 | 2.320 | – 269 | 2.051 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.058 | 3.458 | 0 | 3.458 | ||
overige subsidies | 270 | 250 | 0 | 250 | ||
Opdrachten | ||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.200 | 4.600 | 0 | 4.600 | ||
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken | 2.000 | 3.200 | 0 | 3.200 | ||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 525 | ||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 106 | 166 | – 106 | 60 | ||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 9.530 | 7.365 | – 257 | 7.108 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 490 | 1.800 | 0 | 1.800 | ||
Internationaal Strafhof | 4.400 | 4.400 | 0 | 4.400 | ||
Nederland Gastland | 640 | 1.165 | 0 | 1.165 | ||
Ontvangsten | 42.090 | 42.090 | 5.800 | 47.890 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 19.300 | 19.300 | 800 | 20.100 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 22.000 | 22.000 | 5.000 | 27.000 | |
4.40 | Dooberekening Defensie diversen | 790 | 790 | 0 | 790 |
Uitgaven
Geen toelichting
Ontvangsten
De consulaire ontvangsten nemen toe doordat er meer visa zijn afgegeven dan oorspronkelijk geraamd.
Beleidsartikel 5
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||
Uitgaven | 0 | 0 | 0 |
Verplichting en uitgaven
Geen mutaties
Niet-beleidsartikel 6
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 17.018 | 1.087 | – 1.057 | 30 | |
Uitgaven: | |||||
Uitgaven totaal | 17.018 | 1.087 | – 1.057 | 30 | |
6.1 | Nominaal en onvoorzien | 17.018 | 1.087 | – 1.057 | 30 |
Verplichtingen
Conform de toelichting onder de uitgaven.
Uitgaven
De verlaging op het artikel nominaal en onvoorzien is het gevolg van de bijstelling van de BBP-raming. Deze raming is gepubliceerd in de MEV 2015 door het CPB. Hierdoor neemt het beschikbare budget voor dit niet-beleidsartikel af.
Niet-Beleidsartikel 7
Stand ontwerpbegroting 2015 (1) | Stand 1e suppletoire begroting 2015 (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting 2015 (3) | Stand 2e suppletoire begroting 2015 (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 683.284 | 680.102 | 44.391 | 724.493 | |
Uitgaven | 760.864 | 757.623 | – 9.774 | 747.849 | |
7.1.1 | Personeel | 478.800 | 471.109 | – 10.845 | 460.264 |
Eigen personeel | 470.300 | 462.609 | – 10.845 | 451.764 | |
Inhuur extern | 8.500 | 8.500 | 0 | 8.500 | |
7.1.2 | Materieel | 282.064 | 286.514 | – 32.929 | 253.585 |
ICT | 38.100 | 80.586 | – 2.586 | 78.000 | |
bijdragen aan SSO's | 64.116 | 69.116 | 0 | 69.116 | |
Overige materiele uitgaven | 179.848 | 136.812 | – 30.343 | 106.469 | |
7.2 | Koersverschillen | pm | 34.000 | 34.000 | |
Ontvangsten | 19.450 | 21.450 | 7.000 | 28.450 | |
7.10 | Diverse ontvangsten | 19.450 | 21.450 | 7.000 | 28.450 |
7.11 | Koersverschillen | pm | pm |
Verplichtingen
De verplichtingen zijn verhoogd en verder in lijn gebracht met het uitgavenniveau. (De stand van de verplichtingen is lager dan het uitgavenplafond omdat een deel van de verplichtingen vorig jaar al is aangegaan).
Uitgaven
Een deel van de uitgaven voor onderhoud aan vastgoed in het buitenland, IT uitgaven en kosten voor het openen en upgraden van posten in het buitenland vallen begin 2016. Deze uitgaven worden opgenomen als eindejaarsmarge. Daarnaast zijn koersverliezen opgenomen die zijn opgetreden vanwege de stijging van de koers van de USD ten opzichte van de Euro. Volgens een gebruikelijke systematiek werkt het ministerie met een vooraf voor een jaar vastgestelde wisselkoers ten opzichte van buitenlandse valuta. Deze vaste wisselkoers wordt jaarlijks vastgesteld door het CPB. Voor 2015 wordt een bedrag van EUR 34 miljoen geraamd. Het genoemde bedrag is opgenomen onder koersverschillen. Ten slotte dalen de uitgaven voor eigen personeel omdat een reservering voor de werkkostenregeling dit jaar niet wordt aangesproken en omdat uitgaven voor personeel in het buitenland zijn afgenomen. Het apparaatsbudget daalt per saldo ten gevolge van voornoemde mutaties.
Ontvangsten
De ontvangsten stijgen als gevolg van de verkoop van panden in het buitenland (o.a. in Denemarken, Hongarije, Chili en Bolivia). Deze onroerend goed ontvangsten worden toegevoegd aan het zgn. huisvestingsfonds.