De totale realisatie is met € 57,8 miljoen bijgesteld. De belangrijkste wijzigingen worden per artikel toegelicht.
Op artikel 1 inzet is de realisatie van de uitgaven € 18,7 lager uitgekomen dan was voorzien met de 2e suppletoire begroting. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan achterblijvende munitieverrekeningen van de strijd tegen ISIS, het vertraagd tot betaling komen van havenbezoeken in de operatie Atalanta en een lagere realisatie van Resolute Support.
Bij de operationele commando’s (de artikelen 2, 3 en 4) is de realisatie hoger uitgevallen dan was voorzien ten tijde van de 2e suppletoire begroting. Deze overschrijdingen zijn bij CZSK, CLAS en CLSK voornamelijk het gevolg van hogere instandhoudingskosten en materiele uitgaven.
Op het artikel investeringen is de totale overschrijding € 62 miljoen. Daarvan betreft € 52,2 miljoen hogere realisatie bij Voorzien in Nieuw Materieel. Projecten die hebben bijgedragen aan de hogere realisatie zijn het groot Pantserwielvoertuig Boxer, de vervanging en modernisering van de Chinook, langer doorvliegen met de F-16 en de verwerving van precision guided ammunition.
De overschrijding bij de Investeringen in ICT (€ 16 miljoen) wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor met name het aanpassen van legacysystemen, waarvan de facturering later werd verwacht. Daarentegen vallen de uitgaven bij investeringen voor infrastructuur € 5 miljoen lager uit vanwege de vertraging in de uitvoering van projecten bij het Rijksvastgoedbedrijf en het niet tijdig realiseren van de opdrachten en de lagere uitgaven voor de NAVO.
Op artikel 7 ondersteuning krijgsmacht door het DMO is de overschrijding € 22 miljoen. Dit komt voornamelijk door hogere uitgaven voor gereedstelling. De uitgaven voor brandstof (€ 8 miljoen), de uitgaven voor instandhouding van de wapensystemen (€ 10 miljoen) waaronder de NSPO (NATO Communications and Information Organization (NCIO) NATO Support Organization) en luchtwapensystemen (LVS) maken hier een aanzienlijk deel van uit. Daarnaast zijn de uitgaven aan persoonsgebonden uitgaven zoals kleding hoger dan geraamd.
Op de niet-beleidsartikelen 9 (algemeen) en 10 Centraal apparaat is er sprake van onderrealisatie van € 19 miljoen resp. € 30,4 miljoen. Voor artikel 9 komt dit doordat het verzoek tot bijdrage van de NAVO budgetten, de «call for contributions» te laat is ontvangen. Voor het artikel 10 wordt de onderrealisatie voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op pensioenen, wachtgelden en uitkeringen en SBK (€ 22,7 miljoen). Verder zijn er lagere uitgaven dan verwacht voor de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel met € 8 miljoen, de compensatie van het AOW-gat met € 2,3 miljoen en de waardeoverdrachten met € 2 miljoen. Daarnaast was de realisatie UKW € 7 miljoen lager dan verwacht door lagere uitkeringen en een lagere instroom. Voor de wachtgelden, inactiviteitswedden en het sociaal beleidskader waren de uitgaven € 3,4 miljoen lager dan geraamd.
Het onderstaande overzicht geeft de uitgaven weer, vanaf de begroting, wat de gevolgen zijn van de mutaties voor de verschillende deelbudgetten en welk bedrag uiteindelijk voor elk defensieonderdeel beschikbaar was (x € 1 miljoen):
artikel | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10,0 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Inzet | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | Investeringen krijgsmacht | DMO | CDC | Algemeen | Centraal apparaat | Geheim | Nominaal en onvoorzien | Totaal |
Stand Voorjaarsnota 2015 | 328,0 | 708,2 | 1.163,2 | 691,8 | 321,9 | 1.205,0 | 726,1 | 1.052,9 | 96,9 | 1.614,8 | 5,3 | 80,0 | 7.993,8 |
Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2015 | – 36,7 | 25,4 | 44,5 | 5,4 | 16,0 | – 165,5 | 10,0 | – 5,1 | 6,9 | – 56,8 | 0,0 | – 79,8 | – 235,7 |
Stand Najaarsnota 2015 | 291,3 | 733,5 | 1.207,6 | 697,2 | 337,9 | 1.039,5 | 736,1 | 1.047,9 | 103,8 | 1.558,0 | 5,3 | 0,2 | 7.758,1 |
Nadere wijzigingen: | – 18,7 | 10,9 | 13,6 | 14,7 | – 0,7 | 62,1 | 22,5 | 3,2 | – 19,3 | – 30,4 | 0,0 | 57,8 | |
A. Autonome wijzigingen: | |||||||||||||
1. Bijstelling uitgaven | |||||||||||||
2. Doorwerking van de ontvangsten | |||||||||||||
B. Beleidsmatige wijzigingen: | |||||||||||||
3. Overhevelingen departementen | 0,0 | ||||||||||||
Stand Slotwet 2015 | 272,6 | 744,4 | 1.221,2 | 711,8 | 337,1 | 1.101,6 | 758,6 | 1.051,0 | 84,5 | 1.527,6 | 5,3 | 0,2 | 7.815,9 |
opmerking: afrondingsverschillen zijn mogelijk