Inleiding
BPR beheert de stelsels van de identiteitsgegevens en zorgt daarmee voor een betrouwbare levering van persoonsgegevens en reisdocumenten.
BPR is verantwoordelijk voor de volgende stelsels:
-
• de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP);
-
• de beheervoorziening burgerservicenummer (BV-BSN);
-
• het systeem van aanvraag, productie en distributie van reisdocumenten;
-
• de persoonsinformatievoorziening van het Caribisch gebied (PIVA);
-
• het Register Niet Ingezetenen (RNI) met ingang van eind 2013.
Verder beheert BPR de volgende registers:
-
• het register Paspoortsignalering (RPS),
-
• het Basisregister Reisdocumenten (BRR) en
-
• het Verificatieregister Reisdocumenten (VR).
Begin 2014 is een geheel vernieuwde technische infrastructuur in gebruik genomen bij het Rijksdatacenter (ODC Noord) met als doel te komen tot een generieke infrastructuur waarbij housing, hosting en technisch beheer voor alle stelselsystemen op eenduidige wijze ingericht wordt. Met deze vernieuwde infrastructuur is BPR ook in de toekomst in staat op een zeer hoog niveau van informatiebeveiliging, performance en schaalbaarheid diensten te leveren. In 2014 is er een hernieuwde sourcingsstrategie opgesteld, eind 2014 zullen diverse (applicatie) contracten opnieuw worden aanbesteed en in 2015 worden geïmplementeerd.
BRP
Op 6 januari 2014 is de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP) in werking getreden. De Wet BRP vervangt de Wet Gemeentelijke Basisadministratie (Wet GBA), waardoor het GBA-stelsel opgevolgd wordt door het BRP-stelsel. Deze overgang betekent niet dat alle onderdelen van het GBA-stelsel vanaf dat moment vervangen zijn. De invoering vindt gefaseerd plaats. Direct met de inwerkingtreding van de Wet BRP zijn de loketten van de Registratie niet-ingezetenen (RNI) geopend.
Onderstaand de speerpunten van de BPR werkzaamheden in het kader van de BRP.
-
– De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de Registratie niet-ingezetenen. Het beheer van de RNI is in 2014 ondergebracht bij BPR. Voor de benodigde uitvoeringskosten van de RNI zal door de opdrachtgever gezocht worden naar meerjarige financieringsmogelijkheden. De registratie van niet-ingezetenen is één van de basisregistraties en vormt samen met de registratie van ingezetenen de Basis Registratie Personen (BRP) en is daarmee een kernproduct uit de BPR-productportfolio.
-
– BPR participeert met kennis en expertise en levert daarnaast ondersteuning bij de voorbereiding op de implementatie en integratie van het Programma Operatie BRP. Met de komst van het Operatie BRP vinden er aanpassingen van het systeemlandschap plaats waaronder het uitfaseren van bestaande systemen en moeten er voorbereidingen getroffen worden voor de overname van de beheertaken. Door de opdrachtgever (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) is BPR aangewezen als beoogd beheerder van de BRP.
-
– In 2015 voorziet BPR een transitie van verschillende applicaties en zal gestart worden met het uitfaseren van aanpalende systemen.
-
– In 2014 is de kwaliteitsmonitor BRP in gebruik genomen. Het betreft een jaarlijkse kwaliteitsmeting die deels uit een zelfevaluatie en deels uit een bestandscontrole bestaat. Ook in 2015 dienen alle gemeenten deze kwaliteitsmeting onder toezicht van BPR uit te voeren.
Reisdocumenten
Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart (NIK) heeft met ingang van maart 2014 een geldigheidsduur van 10 jaar indien de aanvrager 18 jaar of ouder is. De financiële consequenties van dit besluit zijn in kaart gebracht. Met het Ministerie van Financiën is overeenstemming over het opstellen van een egalisatierekening ter opbouw van een reserve voor de jaren waarin de aanvragen reisdocumenten sterk zullen teruglopen.
-
– De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot het toezicht op het aanvraag- en uitgifte proces en de productie van het paspoort en de NIK zullen onder verantwoordelijkheid van BPR worden uitgevoerd. In 2015 start de aanbesteding van de biometrische aanvraagstations en wordt een begin gemaakt met de nieuwe infrastructuur voor reisdocumenten. Gemeenten zijn verplicht een jaarlijkse kwaliteitsmeting voor hun reisdocumententaak uit te voeren. Daar waar gemeenten beneden de gestelde norm scoren oefent BPR een verscherpt toezicht uit.
-
– Het project Check ID- Stop ID zal in 2015 bijdragen aan de fraudebestrijding van reisdocumenten door het, door de burger, sneller als vermist of gestolen kunnen opgeven van het reisdocument (StopID) en ook het online kunnen controleren of een reisdocument in omloop mag zijn (CheckID).
Caribisch gebied
Ter voorbereiding van de beoogde overgang van het Caribisch gebied van PIVA naar BRP wordt een kwaliteitsverbeteringsprogramma uitgevoerd. Er wordt aandacht geschonken aan de bestuurlijke verankering, organisatorische-, technische- en kwalitatieve verbeteringen. Tevens wordt in 2014 gezamenlijk gewerkt aan de verdere kwaliteitsverbetering van de bevolkingsadministratie. Doel is om meer rijksdiensten op PIVA-V aan te sluiten.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
Het CMI begeleidt slachtoffers van identiteitsfraude. Tevens begeleidt het CMI burgers met fouten in hun persoonsgegevens. Het aantal meldingen neemt jaarlijks gestaag toe. Er is een plan opgesteld voor doorontwikkeling van het Meldpunt. In 2015 zal een keuze gemaakt worden over de toekomst van het Meldpunt. Het CMI is tot eind 2015 bij BPR ondergebracht.
BPR vervult een centrale rol in de Hervormingsagenda Rijkdienst. Hierbij wordt samengewerkt met betrokken overheidsinstanties en koepelorganisaties. Daarnaast functioneert BPR als de uitvraag organisatie voor de identiteitsinfrastructuur.
Staat van baten en lasten
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastgestelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 19.468 | 25.121 | 17.731 | 17.482 | 17.469 | 17.557 | 17.454 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 79.456 | 75.334 | 82.843 | 90.303 | 89.831 | 78.245 | 38.462 |
Rentebaten | 41 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 98.965 | 100.505 | 100.624 | 107.835 | 107.350 | 95.852 | 55.966 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 93.226 | 97.455 | 97.448 | 104.571 | 103.630 | 92.283 | 52.846 |
– personele kosten | 9.419 | 11.980 | 12.493 | 12.746 | 13.005 | 13.269 | 13.538 |
– waarvan eigen personeel | 6.525 | 9.280 | 9.273 | 9.461 | 9.653 | 9.849 | 10.049 |
– waarvan externe inhuur | 2.894 | 2.563 | 3.220 | 3.284 | 3.351 | 3.419 | 3.489 |
– materiële kosten | 83.807 | 85.475 | 84.955 | 91.825 | 90.625 | 79.014 | 39.308 |
– waarvan apparaat ICT | 134 | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
– waarvan bijdrage SSO's | 131 | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Rentelasten | 1 | 450 | 376 | 264 | 120 | 120 | 120 |
Afschrijvingskosten | 322 | 2.600 | 2.800 | 3.000 | 3.600 | 3.450 | 3.000 |
– materieel | 322 | 2.600 | 2.800 | 3.000 | 3.600 | 3.450 | 3.000 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 93.549 | 100.505 | 100.624 | 107.835 | 107.350 | 95.852 | 55.966 |
Saldo van baten en lasten | 5.416 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De kosten voor het beheren van de BRP worden doorberekend aan de gebruikers door middel van een kostendekkend tarief in de vorm van een abonnementsprijs. In het kader van financiering basisregistraties 2016 zal deze financieringsmethodiek mogelijk worden aangepast. In het programma van stelsel basisregistraties (PSB) wordt namelijk gesproken over een rijksbrede financiering van alle basisregistraties. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen, innovatie, investering en de kosten van de productie en distributie worden gedekt uit het tarief dat BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties. De overige opdrachten worden betaald door de opdrachtgever, namelijk het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Toelichting op baten en lasten
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van BPR is een kostendekkende exploitatie.
Voor het jaar 2015 zijn de lasten van de voorzieningen die in beheer zijn bij BZK gelijk gemaakt aan de beschikbare begroting. Als gevolg hiervan wordt een rem gezet op zowel het beheer en de doorontwikkeling van de huidige voorzieningen (RNI, CNL), als nieuwe ontwikkelingen.
De baten en lasten bedragen in 2015 € 101 mln. Het grootste gedeelte van de lasten (€ 85 mln.) betreft de kosten die worden gemaakt voor de productie en distributie van de reisdocumenten, het in stand houden van het BRP-netwerk, het beheer van de centrale verstrekkingvoorziening van de BRP (GBA-V) en de beheervoorziening BSN, RNI, CMI, PIVA-V en Sedula. De personele lasten bedragen zo’n € 12 mln. in 2015. Hierin is rekening gehouden met de rijksbrede doelmatigheidskorting van 1,5%, de additionele taakstelling van € 0,1 mln. De taakstelling Rutte-II zal door de opdrachtgevers worden ingevuld en is meegenomen in de cijfers. Voor de uitvoering van de taken maakt BPR gebruik van geautomatiseerde systemen die werken op een technische infrastructuur. De technische infrastructuur en het beheer daarvan zijn vervangen en uitgebreid. Hiermee sluit BPR aan op de doelstellingen van de compacte rijksdienst en de informatiestrategie (I-strategie). Op de materiële activa wordt in 2015 € 2,8 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op de investering van de vernieuwde BPR-infrastructuur.
De omzet van het moederdepartement (€ 17,7 mln.) bestaat uit:
-
– de abonnementen voor het gebruik van de BRP door de afnemers die met ingang van 1 januari 2008 onder de budgetfinanciering vallen (€ 11 mln.);
-
– de bijdrage in de kosten van de BV-BSN (€ 2,6 mln.);
-
– de bijdrage in de kosten voor de voorziening PIVA-V en Sedula (€ 0,9 mln.);
-
– de bijdrage voor het beheer van de RNI (€ 2,9 mln.);
-
– de bijdrage CMI (€ 0,25 mln.).
De omzet van derden (€ 83 mln. In 2015) bestaat voornamelijk uit:
-
– de opbrengsten van de afnemers van de BRP die niet onder budgetfinanciering vallen (€ 7 mln.);
-
– de leges voor de reisdocumenten die de uitgevende instanties aan BPR afdragen (€ 76 mln.).
Om te voorkomen dat er grote fluctuaties in de kostprijs van reisdocumenten ontstaan als gevolg van de invoering van de 10-jarige geldigheid, maakt BPR gebruik van een egalisatierekening. Dit maakt realisatie van kostendekkendheid over 10 jaar mogelijk. Het vullen van deze rekening vindt plaats in de jaren voor 2019. Hierdoor kunnen vanaf 2019 de baten vanuit de egalisatierekening worden aangevuld. Dit betreft voor 2019 € 15,9 mln.
Kasstroomoverzicht
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastgestelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen | 45.710 | 30.047 | 30.447 | 30.447 | 30.447 | 30.447 | 30.447 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 2.765 | 4.000 | 2.800 | 3.000 | 3.600 | 3.450 | 3.300 |
– /– totaal investeringen | – 9.553 | – 1.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9.553 | – 1.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | – 2.600 | – 2.800 | – 3.000 | – 3.600 | – 3.450 | – 3.300 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 10.000 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 10.000 | – 2.600 | 200 | 0 | – 600 | – 450 | – 300 |
5. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 43.392 | 30.447 | 30.447 | 30.447 | 30.447 | 30.447 | 30.447 |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling van de rekening courant. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, de investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties.
Investeringskasstroom
Voor 2015 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 3 mln. Het grootste deel van de investeringen betreft investeringen ten behoeve van de technische infrastructuur. Desinvesteringen worden niet verwacht.
Aflossingen op leningen
Deze bedragen betreffen de aflossingen van de aangegane leningen om investeringen te financieren.
Beroep op leenfaciliteit
Het beroep op leenfaciliteit omvat de door BPR bij het Ministerie van Financiën geleende bedragen. Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen.
Doelmatigheid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
*BRP tarief klasse B | 1.100 | 1.200 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
*Reisdocumenten | |||||||
– Paspoort 18+ (in euro’s) | 20,80 | 20,05 | 37,11 | 37,11 | 37,11 | 37,11 | 37,11 |
– Identiteitskaart 18+ (in euro’s) | 15,35 | 14,21 | 29,89 | 29,89 | 29,89 | 29,89 | 29,89 |
Omzet per productgroep | |||||||
*BRP | 17.369 | 17.025 | 18.500 | 18.500 | 18.500 | 18.500 | 18.500 |
*Reisdocumenten | 65.175 | 73.379 | 75.448 | 82.908 | 82.436 | 70.850 | 15.172 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 95 | 119 | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Omschrijving Specifiek Deel ICT diensten | |||||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 99,9% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Beschikbaarheid GBA -V | 99,9% | 99,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Responstijd GBA-V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid Basisregister | 99,9% | 99,3% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid Verificatieregister | 99,9% | 99,7% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 99,9% | 99,8% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Klanttevredenheid | 7,4 | 7,4 | 7,4 | Nvt | 7,4 | Nvt | 7,4 |
Doorlichting | 2014 |
Toelichting op de doelmatigheidsindicatoren
De doelmatigheid van BPR wordt inzichtelijk gemaakt door het opnemen van de tarieven voor de reisdocumenten en de BRP en indicatoren met betrekking tot de kwaliteit van deze producten.
Kostprijs per product
De hoogte van de leges is gelijk aan de kostprijs van de documenten die BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten, de buitenlandse posten en de Caribische gemeenten (Bonaire, Eustatius en Saba). De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. In de stijgingen van de kosten voor de komende jaren is rekening gehouden met een prijsindexcijfer.
Het BRP-tarief is onder andere door doelmatigheidsresultaten uit efficiëntere inkoop en aanbesteding stabiel. Het maximale tarief opgenomen in de abonnementen voor 2015 is € 0,12 per bericht. Gebruik binnen de bandbreedte van het abonnement leidt tot een lagere prijs per bericht (staffel). De bandbreedte van het meest gebruikte abonnement B bedraagt 10.000 – 100.000 berichten (maximale tarief € 12 cent minimaal € 1,2 cent).
FTE-totaal
De verwachting voor het aantal fte vanaf 2015 is stabiel en de impact van het in beheer nemen van de BRP en andere opdrachten zou kunnen leiden tot een aanpassing van de benodigde fte de komende jaren.
Beschikbaarheid
De doelstelling in 2015 voor de beschikbaarheid van de netwerken is het halen van de gestelde normen.
Klanttevredenheid
Tweejaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats.