Artikel
Op dit artikel worden de personele en materiële uitgaven van het kerndepartement, de Rijksdienst Cultureel Erfgoed, de inspecties en adviesraden geraamd.
95.1 Budgettaire gevolgen
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 260.103 | 248.262 | 247.052 | 233.400 | 215.150 | 207.537 | 207.984 | |
Uitgaven | 260.103 | 248.262 | 247.052 | 233.400 | 215.150 | 207.537 | 207.984 | |
Personele uitgaven | 173.603 | 159.136 | 159.386 | 150.572 | 138.798 | 133.678 | 133.678 | |
Waarvan | ||||||||
– | eigen personeel | 161.046 | 143.597 | 143.343 | 135.399 | 124.839 | 120.192 | 120.192 |
– | externe inhuur | 7.522 | 5.890 | 6.081 | 5.731 | 5.246 | 5.068 | 5.068 |
Materiële uitgaven | 84.101 | 89.126 | 87.666 | 82.828 | 76.352 | 73.859 | 74.306 | |
Waarvan | ||||||||
– | ICT | 29.071 | 20.410 | 21.136 | 19.936 | 18.449 | 17.828 | 17.828 |
– | bijdrage aan SSO's | 27.875 | 29.691 | 29.454 | 27.734 | 25.536 | 24.652 | 25.099 |
– | Begrotingsreserve schatkistbankieren | 2.399 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 5.101 | 567 | 567 | 567 | 567 | 567 | 567 |
Toelichting:
Op het artikel Apparaatskosten staan vanaf 2013 apparaatsuitgaven van de directies van het kerndepartement, zowel die van de beleidsdirecties als die van de niet-beleidsdirecties, de Rijksdienst Cultureel Erfgoed, de inspecties en de adviesraden van het ministerie. Daarnaast worden hier de centrale uitgaven voor onder andere huisvesting, automatisering en bijdragen aan SSO’s geraamd.
Op dit artikel worden tevens de mutaties op de begrotingsreserve schatkistbankieren geraamd. OCW staat garant voor het in gebreke blijven van instellingen die gebruik maken van de regeling schatkistbankieren. Gegeven de omvang van het budget is er om doelmatigheidsredenen voor gekozen om niet per relevant beleidsartikel (1, 3, 4, 6 en 7) een reeks op te nemen, maar dit te doen op het artikel 95 Apparaatskosten. De van instellingen ontvangen premies worden jaarlijks via het Ministerie van Financiën aan OCW overgemaakt en via de slotwet en de saldibalans (toevoeging premie aan gegroeide reserve) in het jaarverslag verwerkt. Voor het jaar 2013 ging het om een bedrag van € 2,4 miljoen. De geraamde uitgaven vanuit deze reserve zijn als onderdeel van de materiële uitgaven gespecificeerd in tabel 95.1.
In onderstaande tabel zijn ter informatie de apparaatsuitgaven OCW onderverdeeld naar kerndepartement, Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE), Inspectie van het Onderwijs (IvhO), Erfgoedinspectie (EGI), Onderwijsraad, Raad voor Cultuur (RvC) en de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal ministerie | 260.103 | 248.262 | 247.052 | 233.400 | 215.150 | 207.537 | 207.984 |
Kerndepartement | 135.246 | 135.230 | 137.326 | 127.098 | 111.463 | 106.434 | 106.881 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 52.694 | 37.331 | 36.010 | 34.959 | 34.416 | 33.883 | 33.883 |
Inspectie van het Onderwijs | 62.865 | 66.701 | 65.629 | 63.478 | 61.569 | 59.678 | 59.678 |
Erfgoedinspectie | 2.473 | 2.436 | 2.356 | 2.270 | 2.191 | 2.113 | 2.113 |
Onderwijsraad | 2.451 | 2.436 | 2.425 | 2.373 | 2.339 | 2.306 | 2.306 |
Raad voor Cultuur | 2.941 | 2.709 | 2.625 | 2.558 | 2.518 | 2.479 | 2.479 |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1.433 | 1.419 | 681 | 664 | 654 | 644 | 644 |
In onderstaande tabel zijn ter informatie de apparaatsuitgaven van het kerndepartement weergegeven zoals deze direct toe te rekenen zijn aan de verschillende beleidsterreinen.
Beleidsartikel | Bedrag |
---|---|
Primair onderwijs | 4,8 |
Voortgezet onderwijs | 5,4 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 5,6 |
Hoger onderwijs en Studiefinanciering | 5,7 |
Internationaal beleid | 2,4 |
Arbeidsmarkt- en personeelbeleid | 2,0 |
Cultuur | 8,7 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 2,8 |
Emancipatie | 1,9 |
In onderstaande tabel zijn ter informatie de apparaatskosten van de baten-lastenagentschappen en ZBO’s weergegeven.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten-lastendiensten | |||||||
Dienst Uitvoering Onderwijs | 277,5 | 229,4 | 257,3 | 231,2 | 215,4 | 210,5 | 210,5 |
Nationaal Archief | 24,2 | 40,4 | 40,8 | 38,5 | 22,3 | 22,3 | 22,3 |
ZBO's | |||||||
Stichting Fonds Podiumkunsten | 4,5 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | 2,2 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
Stichting Mondriaanfonds | 2,0 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Stichting Nederlands Filmfonds | 2,5 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | 1,6 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Stichting Nederlands letterenfonds | 2,0 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds) | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 4,2 | 4,8 | 3,9 | 3,7 | 3,4 | 3,2 | 3,2 |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 3,0 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Nederlands–Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 3,9 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,2 | 3,1 | 3,1 |
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | 16,0 | 15,0 | 13,0 | 13,0 | 13,0 | 13,0 | 13,0 |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 10,7 | 12,0 | 15,3 | 15,3 | 15,3 | 15,3 | 15,3 |
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 30,3 | 32,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 |
Stichting Participatiefonds | 2,5 | ||||||
Stichting Vervangingsfonds | 3,2 | ||||||
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
De cijfers in bovenstaande tabel zijn niet met elkaar te consolideren aangezien het zowel uitgaven als kosten betreft.
De apparaatskosten bij de baten-lastendiensten en ZBO's betreffen naast de apparaatskosten in verband met werkzaamheden voor OCW ook de kosten die verband houden met werkzaamheden die voor tweeden en derden worden uitgevoerd.
Toelichting:
In bovenstaande tabel zijn niet alle RWT’s opgenomen. Niet opgenomen zijn RWT’s waarbij een individuele uitvraag in het veld nodig is. Dit betreft ondermeer alle onderwijsinstellingen, academische ziekenhuizen en musea. Opgenomen zijn die ZBO’s waarbij de gegevens met betrekking tot de apparaatsuitgaven uit hoofde van reguliere bestaande informatiestromen beschikbaar zijn. Creatie van een extra informatielast wordt niet wenselijk geacht.
In onderstaande tabel staat de voorlopige verdeling van de APK-taakstelling uit het Regeerakkoord weergegeven. Deze taakstelling is verdeeld over kerndepartement, agentschappen en ZBO’s.
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 24,0 | 54,0 | 67,0 | 67,0 |
Kerndepartement | 6,9 | 20,0 | 26,5 | 26,5 |
Agentschappen | ||||
Dienst Uitvoering Onderwijs | 12,1 | 23,5 | 27,9 | 27,9 |
Nationaal Archief | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Totaal Agentschappen | 12,9 | 24,5 | 28,9 | 28,9 |
ZBO’s | ||||
Cultuurfondsen | 0,5 | 1,1 | 1,4 | 1,4 |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 0,2 | 0,5 | 0,6 | 0,6 |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 0,1 | 0,3 | 0,4 | 0,4 |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Kon.Ned.Academie van Wetenschappen (KNAW) | 0,7 | 1,6 | 2,0 | 2,0 |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 0,6 | 1,3 | 1,6 | 1,6 |
Ned.organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 1,5 | 3,5 | 4,3 | 4,3 |
Stichting Participatiefonds | 0,1 | 0,3 | 0,4 | 0,4 |
Stichting Vervangingsfonds | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Totaal ZBO's | 4,2 | 9,5 | 11,6 | 11,6 |
Nog in te vullen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ingedeeld naar verschillende maatregelen wordt de taakstelling als volgt ingevuld:
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | ||
---|---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal inclusief agentschappen) | 19,8 | 44,5 | 55,4 | 55,4 | |
waarvan: | |||||
– | Versobering bedrijfsvoering, incl huisvesting | 7,4 | 16,7 | 19,8 | 19,8 |
– | Taakbeëindiging / herinrichten primaire proces | 8,1 | 11,3 | 16,2 | 16,2 |
– | Minder staf/secretariaat, financiële functie en digitalisering | 1,6 | 3,0 | 4,2 | 4,2 |
– | Inspectie van het Onderwijs | 1,8 | 3,6 | 5,4 | 5,4 |
– | DUO:PVS | 2,7 | 7,5 | 7,6 | 7,6 |
Toelichting:
Alle ZBO’s van OCW krijgen een korting van 13,3% op hun apparaatskostenbudget opgelegd. Deze korting is gelijk aan de korting die OCW als departement opgelegd heeft gekregen. Deze keuze wordt ondersteund door de uitgangspunten uit het regeerakkoord. De ZBO’s zullen evenals het departement de opdracht krijgen efficiënter te werken, hun werkwijze te vereenvoudigen en op het gebied van bedrijfsvoering samenwerking te onderzoeken. Dit levert een bijdrage aan de taakstelling op van € 11,6 miljoen.
De inrichting en aansturing van de bedrijfsvoering van de rijksoverheid zal de komende jaren grote veranderingen laten zien. Totaal wordt op de bedrijfsvoering € 19,8 miljoen bespaard.
Een forse taakstelling op de apparaatskosten gaat ook gepaard met taakbeëindiging en herinrichting van het primaire proces. Voor het beleidsproces gaat het dan met name om «sturen op stoppen», het periodiek beoordelen van alle taken en bepalen welke taken met minder intensiteit of zelfs helemaal beëindigd kunnen worden (herprioritering). Dit levert € 16,2 miljoen op.
Minder management en secretariaat, bundeling in de financiële functie en efficiency door digitalisering levert € 4,2 miljoen op.
De Inspectie van het Onderwijs zal het financieel toezicht en kwaliteitstoezicht en daarbij ook toezicht op het bestuurlijk handelen verder integreren. Het toezicht zal zich primair richten op de besturen. Dat levert een besparing op van € 5,4 miljoen.
De uitvoering van het Programma Vernieuwing Studiefinanciering heeft structurele baten. Deze baten (€ 7,6 miljoen) worden ingezet als invulling van de taakstelling.