Inleiding
Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) bestaat uit twee directies, namelijk de directies Vastgoed en Ontwikkeling. De hoofddoelstelling van de Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. De Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van de dienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming en in sommige gevallen bij de uitvoering van complexe ruimtelijke projecten.
Staat van baten en lasten
2013 Stand Slotwet | 2014 1e suppletoire begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 21.888 | 24.079 | 20.315 | 19.289 | 18.000 | 17.454 | 17.454 |
Omzet overige departementen | 46 | 100 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Omzet derden | 1.764 | 1.350 | 13.541 | 34.941 | 63.909 | 88.230 | 100.711 |
– waarvan omzet KORV | 0 | 0 | 11.841 | 33.241 | 62.209 | 86.530 | 99.011 |
Rentebaten | 172 | 20 | 124 | 124 | 124 | 124 | 124 |
Vrijval voorzieningen | 425 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 24.304 | 25.549 | 34.030 | 54.404 | 82.083 | 105.858 | 118.339 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 20.852 | 21.949 | 33.230 | 53.095 | 80.112 | 103.413 | 115.608 |
– personele kosten | 15.902 | 15.453 | 16.590 | 15.548 | 14.711 | 14.350 | 14.350 |
– waarvan eigen personeel | 14.721 | 15.053 | 15.690 | 14.648 | 13.811 | 13.450 | 13.450 |
– waarvan externe inhuur | 1.181 | 400 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
– materiële kosten | 4.950 | 6.496 | 16.640 | 37.547 | 65.401 | 89.063 | 101.258 |
– waarvan apparaat ICT | 1.261 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
– waarvan bijdrage SSO’s | 661 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
– waarvan inkoopwaarde KORV | 0 | 0 | 10.964 | 30.687 | 57.386 | 79.802 | 91.254 |
– waarvan huisvesting en overige kosten RVOB | 3.028 | 4.346 | 2.923 | 2.923 | 2.476 | 2.378 | 2.378 |
– waarvan verkoopkosten KORV | 0 | 0 | 55 | 252 | 519 | 743 | 913 |
– waarvan onderhoud KORV | 0 | 0 | 548 | 1.535 | 2.870 | 3.990 | 4.563 |
Rentelasten | 0 | 0 | 274 | 767 | 1.435 | 1.995 | 2.282 |
– waarvan financiering KORV | 0 | 0 | 274 | 767 | 1.435 | 1.995 | 2.282 |
Afschrijvingskosten | 329 | 312 | 356 | 345 | 308 | 308 | 333 |
– materieel | 306 | 287 | 331 | 320 | 283 | 283 | 308 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 233 | 262 | 257 | 230 | 248 | 286 |
– immaterieel | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Overige kosten | 0 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 21.181 | 25.361 | 33.860 | 54.207 | 81.855 | 105.716 | 118.223 |
Saldo van baten en lasten | 3.123 | 188 | 170 | 197 | 228 | 142 | 116 |
Toelichting op baten en lasten (aparte kop lasten ..ook aparte kop baten?)
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van het RVOB is een kostendekkende exploitatie.
In de meerjarige apparaatbegroting zijn de diverse taakstellingen van het kabinet Rutte (I en II) geheel verwerkt. Grotendeels worden deze taakstellingen opgevangen door efficiënter te werken, wat in het neerwaarts verloop van de gehanteerde uurtarieven en de kostprijzen per product tot uiting komt. Als gevolg van de taakstellingen neemt de post Omzet moederdepartement over de jaren af. De invulling van de taakstellingen vindt plaats binnen de personele en materiële lasten en zal met name worden bereikt door een natuurlijk personeelsverloop en terughoudend personeelsbeleid. Voor een deel van taakstelling Rutte II (€ 1,8 mln. vanaf 2018) is tot op heden nog geen invulling gevonden. Momenteel worden de besparingsmogelijkheden onderzocht, zoals versobering van de dienstverlening. Hier zal overleg over moeten plaatsvinden tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
KORV
Het nieuwe Kader Overname Rijksvastgoed (KORV) houdt in dat het RVOB met ingang van 1 juli 2014 de verplichting krijgt al het overtollig (rijks)vastgoed over te nemen tegen directe betaling op het moment van overname door het RVOB. De afstotende partijen ontvangen direct 60% van de overnamesom. De overige 40% (of een deel daarvan) wordt jaarlijks betaald ná verkoop van het betreffende vastgoed door het RVOB, mits en voor zover het netto verkoopresultaat van de deelportefeuille dat toelaat. Indien na de nabetaling een positief resultaat overblijft, zal dit op basis van een 50/50 verhouding verdeeld worden tussen het RVOB en de ministeries die vastgoed hebben overgedragen.
Het vastgoed wordt bij overname geactiveerd op onderhanden werk op de balans van het RVOB en tussentijds gemaakte kosten worden hieraan toegevoegd. Bij verkoop worden de verkoopopbrengsten en de hiermee verband houdende verwervingskosten en verkoopkosten verantwoord in de begroting van baten en lasten.
Door een ontbreken aan empirische kennis aangaande dit stelsel, zijn in deze begroting de opbrengsten en kosten als even hoog ingeschat. Onderstaande tabel geeft een samenvattend overzicht van de in de begrotingstabel verwerkte KORV omzet en lasten.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet KORV | 11.841 | 33.241 | 62.209 | 86.530 | 99.011 | ||
Kostprijs inkopen objecten | 10.964 | 30.687 | 57.386 | 79.802 | 91.254 | ||
Verkoopkosten (1% verkoopwaarde) | 55 | 252 | 519 | 743 | 913 | ||
Opslag planmatig onderhoud (5% verkoopwaarde) | 548 | 1.535 | 2.870 | 3.990 | 4.563 | ||
Rentekosten | 274 | 767 | 1.435 | 1.995 | 2.282 | ||
Kostprijs verkopen | 11.841 | 33.241 | 62.210 | 86.530 | 99.011 | ||
Saldo KORV | nvt | nvt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement (€ 20,3 mln.) heeft betrekking op de bijdrage van het moederdepartement aan het agentschap.
Producten (x € 1.000) | Omzet | Producten (x € 1.000) | Omzet |
---|---|---|---|
Homogeen | Heterogeen | ||
Erfpacht | 902 | Beheerstaken in eigen beheer | 577 |
Huur | 3.776 | Verkopen | 6.335 |
Pacht | 1.508 | Aankopen | 75 |
Medegebruik | 1.697 | Taxaties en Advies | 1.706 |
Behandelen zakelijke lasten | 886 | Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 417 |
Onbeheerde nalatenschappen | 924 | Business cases gebiedsontwikkeling | 1.058 |
Bodemmaterialen | 244 | Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 210 |
Totaal | 9.937 | Totaal | 10.378 |
Omzet overige departementen
De omzet betreft vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van overige departementen.
Omzet derden
De betreffende omzet heeft betrekking op:
-
• Opbrengsten omzet KORV in verband met verkoopopbrengsten uit gerealiseerde KORV-projecten, in 2015 € 11,8 mln. De verkoopopbrengsten zijn geraamd op basis van de te verwachten overtolligstellingen van de ministeries na 1 juli 2014 en de verwachte doorlooptijden van de te verkopen objecten;
-
• Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 1,0 mln.);
-
• Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 0,2 mln.);
-
• Opbrengst externe taxatiewerkzaamheden en ureninzet voor tijdelijk beheer (€ 0,5 mln.).
Rentebaten
De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1,24%.
Lasten
De personele kosten zijn met ingang van 2015 gebaseerd op de rijksbrede kostensoortentabel. Dit heeft tot gevolg dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van materiële kosten naar personele kosten. Het betreft de categorieën reis- en verblijfkosten, opleiding en wervingskosten, kosten Arbo en kosten Landsadvocaat.
De materiële kosten (€ 16,6 mln.) bestaan grotendeels uit inkoopwaarde KORV-kosten (€ 11 mln.), huisvestingskosten (€ 2,9 mln.) en automatiseringskosten (€ 1,4 mln.).
In verband met de verkoop van KORV projecten zijn de gerelateerde aankopen en gemaakte verkoopkosten vanuit de balans (onderhanden werk) ten laste van het resultaat gebracht, bedrag € 11,8 mln.
Kasstroomoverzicht
2013 Stand Slotwet | 2014 1e suppletoire begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen | 29.100 | 20.003 | 18.286 | 16.935 | 16.440 | 15.876 | 14.986 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 3.435 | – 6.467 | – 919 | – 91 | – 78 | – 165 | – 165 |
-/- totaal investeringen | – 5.696 | – 23.631 | – 81.244 | – 69.234 | – 62.289 | – 64.496 | – 64.252 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 6.824 | 19.373 | 36.680 | 52.099 | 61.311 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 5.696 | – 23.631 | – 74.420 | – 49.861 | – 25.609 | – 12.397 | – 2.941 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 76 | – 188 | – 170 | – 197 | – 229 | – 142 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | – 6.824 | – 19.373 | – 36.680 | – 52.099 | – 61.311 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 8.417 | 23.200 | 81.000 | 69.000 | 62.000 | 64.000 | 64.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 8.417 | 23.124 | 73.988 | 49.457 | 25.123 | 11.672 | 2.547 |
5. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 28.386 | 13.029 | 16.935 | 16.440 | 15.876 | 14.986 | 14.427 |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
-
1. Het jaar 2013 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens. Het jaar 2014 betreft de gegevens Ontwerpbegroting 2014. De eindstanden 2013 – beginstanden 2014, respectievelijk eindstanden 2014 – beginstanden 2015, sluiten om deze reden niet aan.
-
2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).
-
3.a De investeringen hebben betrekking op aankoop van gronden, gebouwen en activering van plan- en uitvoeringskosten met betrekking tot gebiedsontwikkelingsprojecten (€ 31 mln.) en KORV projecten (€ 50 mln.). Hiernaast is sprake van ICT (vervangings)investeringen (€ 0,2 mln.).
-
3.b De boekwaarde van de desinvesteringen betreft de verkopen van KORV projecten.
-
4.a De post «eenmalige uitkering aan het moederdepartement» heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5%-regeling eigen vermogen).
-
4.c De aflossing op leningen betreft de gerealiseerde KORV projecten.
-
4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen met betrekking tot Gebiedsontwikkelingsprojecten en KORV.
Doelmatigheid
Het management bewaakt de doelmatigheid door middel van de planning&control en interne controlecyclus via welke strakke budgetsturing plaatsvindt en continu wordt nagedacht over verdere efficiencies, verbeteringen en opbrengstmogelijkheden. Hierbij is sprake van sturing op productiviteit en het zoveel mogelijk beperken van personele en materiële kosten en uitgaven, daarbij hanteert zij een sober personeelsbeleid. Jaarplan en tariefnotitie zijn in dit kader belangrijke conditionerende stukken welke als kaderstellend en richtinggevend gelden voor de dienst. Naast het minimaliseren van de kosten wordt ook gestuurd op het maximaliseren van de opbrengst.
Omschrijving Generiek Deel | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (* € 1) | |||||||
Pacht | 594 | 600 | 597 | 594 | 589 | 583 | 578 |
Huur | 632 | 709 | 705 | 702 | 696 | 689 | 683 |
Erfpacht | 624 | 491 | 600 | 594 | 589 | 583 | 578 |
Medegebruik/overig | 470 | 436 | 382 | 378 | 375 | 371 | 368 |
Zakelijke lasten | 243 | 273 | 218 | 216 | 214 | 212 | 210 |
Omzet per productgroep (* € 1.000) | |||||||
Homogene producten | 10.388 | 10.622 | 9.937 | 9.355 | 8.625 | 8.315 | 8.315 |
Heterogene producten | 13.916 | 14.927 | 24.093 | 45.049 | 73.458 | 97.543 | 110.024 |
Totale omzet | 24.304 | 25.549 | 34.030 | 54.404 | 82.083 | 105.858 | 118.339 |
Aandeel directe uren | 63% | 62% | 64% | 65% | 66% | 67% | 67% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1.361 | 1.320 | 1.330 | 1.340 | 1.350 | 1.360 | 1.360 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur), begrotingssterkte | 208,6 | 242,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 |
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 13% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 96% | 70% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 7 | 7 | |||||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 100% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Toelichting op de doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld. De daling in de kostprijzen wordt gerealiseerd door voortgaande efficiencymaatregelen. Dit wordt bereikt door verbeterde werkprocessen, toename van kostenbewustzijn en sober personeelsbeleid.
Omzet per productgroep
Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten. Er is een inschatting gemaakt van de omzetten per product.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte en geeft het maximaal toegestaan aantal fte’s weer.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat het baten-lastenagentschap RVOB volledig kostendekkend is.
Saldo van baten en lasten (%)
Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 80% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord. Er worden weinig klachten ontvangen. Om te voorkomen dat een kleine onvolkomenheid (bijvoorbeeld 1 klacht 1 dag buiten de termijn) leidt tot een onevenredig negatief beeld is een kleine foutenmarge in het kengetal ingebouwd (80%-score).