1. Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2016, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2017.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2016 bestaat uit de volgende paragrafen:
-
1. Inleiding
-
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2016
-
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2016
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2016
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2017. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).
2016 | |
---|---|
BKZ stand ontwerpbegroting 2017 | 67.927 |
IJklijnmutaties (overboekingen) | 2 |
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2016 | 67.929 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 | 66.729 |
Onderschrijding BKZ | – 1.201 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het BKZ is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 toegenomen met € 2 miljoen als gevolg van overboekingen. De verwachte onderschrijding van het BKZ is nu € 1,2 miljard.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2016 vanaf de stand ontwerpbegroting 2017. Sinds de ontwerpbegroting 2017 is de kaderonderschrijding met € 0,4 miljard toegenomen. Dit is het saldo van de opwaartse bijstelling van het BKZ met circa € 2 miljoen als gevolg van overboekingen die hebben plaatsgevonden van de VWS-begroting (behorend tot het kader R) naar het Budgettair Kader Zorg. Daarnaast zijn de netto-BKZ-uitagven neerwaarts bijgesteld met circa € 400 miljoen.
In tabel 3 wordt de bijstelling van de netto-BKZ-uitgaven nader toegelicht.
2016 | |
---|---|
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2017 | – 798 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 | – 402 |
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2016 | – 1.201 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het bedrag van € 1,2 miljard kan nog wijzigen op grond van nieuwe cijfers over 2016 van het ZiNL en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2016 nader gerapporteerd.
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2016
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 al in de 1e suppletoire begroting 2016 en in de ontwerpbegroting 2017 is toegelicht, worden hier slechts de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 weergegeven.
2016 | |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 72.150,1 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2016 | |
Actualisering zorguitgaven | – 400,0 |
Mbi-kader MSZ | 19,0 |
Subsidieregeling overgang integrale tarieven | – 19,0 |
Opleidingen | – 6,6 |
Meerkosten zorgkantoren | 5,9 |
Overige | 0,0 |
Totaal mutaties | – 400,7 |
brutoBKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 | 71.749,4 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.020,9 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2016 | 0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2016 | 5.020,9 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 | 66.728,5 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2016 van het Zorginstituut Nederland (ZiNL) zijn de ramingen van de zorguitgaven 2016 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich een onderschrijding af van circa € 400 miljoen. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2016. Daarover wordt in het jaarverslag 2016 nader gerapporteerd.
Mbi-kader MSZ/Subsidieregeling overgang integrale tarieven
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling die medisch specialisten faciliteert bij de overstap naar loondienst, waardoor een bedrag resteert van € 19 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken. De betreffende middelen worden daartoe saldoneutraal overgeheveld van het begrotingsgefinancierde BKZ naar het premiegefinancierde BKZ.
Opleidingen
Er is sprake van een onderschrijding van € 6,6 miljoen op de uitgaven voor opleidingen. Deze wordt onder meer veroorzaakt doordat er geen aanvragen zijn gedaan voor tijdelijke financiering van nieuwe opleidingen in een experimentele fase.
Meerkosten zorgkantoren
Het betreft hier de kosten die zorgkantoren in 2016 maken in verband met het inkopen van onafhankelijke cliëntenondersteuning en vanwege de uitbreiding van de meerzorgregeling. Daarnaast hebben zorgkantoren kosten gemaakt voor de beoordeling of een budgethouder bij (vermeende) fraude te goeder trouw heeft gehandeld en geen terugvordering zal plaatsvinden.