Artikel | ||||
---|---|---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | 14.556.514 | |||
Stand 1ste suppletoire begroting | 14.821.062 | |||
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor medisch specialisten waardoor een bedrag resteert van circa € 19,0 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken. | – 19.040 | 2 | ||
De voorbereiding op de uitvoeringstoets van de compensatieregeling trekkingsrechten en de verwerking van de resultaten hiervan alsmede de daaropvolgende aanbesteding hebben meer tijd gekost dan beoogd. De gereserveerde middelen zullen daarom niet meer dit jaar tot besteding komen. Deze middelen blijven beschikbaar voor de compensatieregeling in 2017. | – 20.000 | 3 | ||
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor het creëren van een level playing field op het terrein van pensioenen tussen Universitair Medische Centra (UMC’s), aangesloten bij het ABP en andere zorginstellingen,aangesloten bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen vanuit OCW plaatsvinden. | – 17.000 | 4 | ||
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor compensatie van UMC’s voor de herstelopslag op de pensioenpremie die het ABP per 1 april 2016 heeft doorgevoerd. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen aan de UMC’s vanuit OCW plaatsvinden. | – 11.200 | 4 | ||
Als gevolg van het afschaffen van de ouderbijdrage jeugdzorg worden gemeenten gecompenseerd voor gederfde inkomsten door verhoging van het macrobudget Jeugd. | – 9.600 | 5 | ||
Er hebben zich minder jeugdinstellingen dan voorzien gemeld bij de TAJ, hierdoor zijn dit jaar minder subsidies verstrekt dan verwacht (– € 35 miljoen). Daarnaast hebben provincies een groter deel van hun reserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de TAJ. Op de VWS begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd. | – 77.000 | 5 | ||
De zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het CPB naar beneden bijgesteld | – 143.165 | 8 | ||
Overig | – 14.830 | |||
Stand 2de suppletoire begroting 2016 | 14.509.227 |
Ontvangsten | Artikel | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | 174.663 | |
Stand 1ste suppletoire begroting | 190.187 | |
Als gevolg van een hoger dan verwacht inningspercentage zijn de geraamde ontvangsten bijgesteld. | 20.200 | 2 |
Extra ontvangen van het CIZ i.v.m. vrijval reorganisatievoorzieningen. | 10.000 | 3 |
Tot 2015 werd het mantelzorgcompliment gefinancierd vanuit de VWS-begroting, de SVB was verantwoordelijk voor de uitkering. Het betreft hier de resterende ruimte van de over 2014 uitgekeerde mantelzorgcomplimenten | 19.412 | 3 |
Provincies hebben een groter deel van hun reserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de TAJ. Op de VWS begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd. | – 42.000 | 5 |
Overig | 32.077 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 | 229.876 |