Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 606.939 | 597.337 | 2.619 | – 6.581 | 593.375 |
Uitgaven | 613.156 | 605.765 | – 894 | – 8.821 | 596.050 |
Waarvan juridisch verplicht | 95% | ||||
1. Gezondheidsbescherming | 103.030 | 104.312 | 2.814 | – 992 | 106.134 |
Subsidies | 4.988 | 2.723 | 69 | – 83 | 2.709 |
waarvan onder andere: | |||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie | 4.654 | 2.723 | 65 | – 83 | 2.705 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 319 | 0 | 4 | 0 | 4 |
Opdrachten | 2.735 | 2.924 | 25 | – 695 | 2.254 |
waarvan onder andere: | |||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid | 1.268 | 268 | 11 | – 200 | 79 |
Aanschaf Jodiumtabletten | 1.000 | 774 | 0 | 0 | 774 |
Bijdragen aan agentschappen | 94.975 | 98.333 | 2.714 | – 114 | 100.933 |
waarvan onder andere: | |||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 78.313 | 79.849 | 349 | 0 | 80.198 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 14.627 | 17.654 | 1.046 | 1.634 | 20.334 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 232 | 232 | 5 | 0 | 237 |
Bijdragen aan medeoverheden | 100 | 100 | 1 | – 100 | 1 |
waarvan onder andere: | |||||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 100 | 100 | 1 | – 100 | 1 |
2. Ziektepreventie | 441.512 | 432.444 | – 4.066 | – 9.769 | 418.609 |
Subsidies | 221.253 | 214.474 | – 1.848 | – 2.509 | 210.117 |
Ziektepreventie | 15.036 | 14.722 | – 4.712 | – 3.509 | 6.501 |
Jeugdgezondheidszorg | 1.952 | 1.952 | 27 | 0 | 1.979 |
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid | 192.125 | 185.512 | 2.668 | 1.000 | 189.180 |
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid | 12.140 | 12.288 | 169 | 0 | 12.457 |
Opdrachten | 15.377 | 12.457 | – 11.748 | 0 | 709 |
waarvan onder andere: | |||||
(Vaccin)onderzoek | 15.271 | 12.351 | – 12.351 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 203.916 | 204.547 | 9.517 | – 7.260 | 206.804 |
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 203.916 | 204.547 | 9.517 | – 7.260 | 206.804 |
Bijdragen aan medeoverheden | 966 | 966 | 13 | 0 | 979 |
3. Gezondheidsbevordering | 50.445 | 50.960 | 129 | 490 | 51.579 |
Subsidies | 30.733 | 32.090 | 370 | 805 | 33.265 |
waarvan onder andere: | |||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 1.524 | 1.524 | 591 | 26 | 2.141 |
Verslavingszorg | 7.361 | 7.015 | – 346 | 98 | 6.767 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG | 10.458 | 11.339 | 0 | 465 | 11.804 |
Gezonde leefstijl jeugd | 300 | 300 | 0 | 0 | 300 |
Letselpreventie | 3.767 | 4.427 | – 255 | – 42 | 4.130 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 4.579 | 4.612 | 64 | 340 | 5.016 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.631 | 2.778 | 37 | 0 | 2.815 |
Opdrachten | 4.951 | 4.296 | 44 | – 210 | 4.130 |
waarvan onder andere: | |||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 3.100 | 3.100 | 0 | – 210 | 2.890 |
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 1.060 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 513 | 954 | 0 | 0 | 954 |
Letselpreventie | 75 | 75 | 0 | 0 | 75 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG | 196 | 196 | 0 | 0 | 196 |
Bijdragen aan agentschappen | 577 | 92 | 13 | – 105 | 0 |
RIVM: Voedselconsumptiepeiling | 121 | 21 | 3 | – 24 | 0 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. | 106 | 71 | 2 | – 73 | 0 |
Afgifte Schengenverklaringen via het CAK | 350 | 0 | 8 | – 8 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 550 | – 495 | 0 | 55 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.184 | 13.932 | 197 | 0 | 14.129 |
waarvan onder andere: | |||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.067 | 13.815 | 117 | 0 | 13.932 |
4. Ethiek | 18.169 | 18.049 | 229 | 1.450 | 19.728 |
Subsidies | 17.067 | 16.667 | 210 | 1.420 | 18.297 |
Abortusklinieken | 15.661 | 15.361 | 190 | 1.420 | 16.971 |
Beleid Medische Ethiek | 1.406 | 1.306 | 20 | 0 | 1.326 |
Opdrachten | 396 | 379 | 3 | 0 | 382 |
Bijdragen aan agentschappen | 703 | 1.003 | 16 | 30 | 1.049 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 703 | 1.003 | 16 | 30 | 1.049 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 10.903 | 7.403 | 0 | 9.800 | 17.203 |
waarvan onder andere: | |||||
Bestuurlijke boetes | 4.252 | 4.252 | 0 | 0 | 4.252 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Gezondheidsbescherming
Bijdragen aan agentschappen
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
Uit de doorlichting naar het efficiencypotentieel van de NVWA is gebleken dat deze niet gerealiseerd kan worden zonder bijstelling van de bijdrage aan de NVWA (TK 33 835, nr. 33). EZ verstrekt daarom een aanvullende bijdrage aan de NVWA. VWS draagt daaraan in 2016 € 5,3 miljoen bij, waarvan € 1,5 miljoen afkomstig is uit de loonbijstelling op het opdrachtgeversbudget voor de NVWA en € 3,8 miljoen is toegevoegd aan het budget. Het gevolg is dat er € 5,3 miljoen is toegevoegd aan het budget en vervolgens is overgeheveld naar het Ministerie van EZ.
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Voor de financiering van additionele projecten van het RIVM is een totaalbedrag van € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit andere instrumenten binnen artikel 1 en andere artikelen binnen de VWS-begroting. De projecten betreffen het granulaatonderzoek sportvelden (€ 1,0 miljoen), aanvulling programma Risicoschatting en beoordeling voor beleid (€ 0,4 miljoen), Exportcommunity (€ 0,3 miljoen), Grenzeloos actief (€ 0,1 miljoen), Acute zorg (€ 0,1 miljoen) en diverse opdrachten met een omvang van minder dan € 0,1 miljoen (€ 0,5 miljoen).
Voorts is het budget met € 0,3 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
Voor het antibioticaresistentiebeleid is budget overgeheveld naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor aanvullende opdrachten aan het RIVM (€ 5,0 miljoen) en naar Artikel 10 Apparaatsuitgaven voor beleidscommunicatie (€ 0,7 miljoen). De Kamerbrief van 24 juni 2015 (TK 32 620, nr. 159) gaat in op de aanpak van de antibioticaresistentieproblematiek.
Verder komt € 2,2 miljoen niet tot besteding als gevolg van ontstane vertraging op het verbetertraject rond hygiëne in de verpleeghuiszorg en door vertraging in het opzetten van de netwerkstructuur tussen publieke en private partijen op het gebied van antibioticaresistentie.
Verder is € 0,3 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken voor de bijdragen aan het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) en de monitoring van zoönosen bij gezelschapsdieren. In totaal is het subsidiebudget voor ziektepreventie met € 8,2 miljoen neerwaarts bijgesteld.
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid
Het budget is met € 2,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016. Verder is € 1 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de nabetaling aan de Screeningsorganisaties in verband met de vaststelling van de subsidies over het jaar 2015.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Zoals in de VWS-begroting 2016 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen), de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 4,3 miljoen) en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door de Stichting Antonie van Leeuwenhoek. Het budget is hiervoor overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 4.098.913 | 288.763 | 3.389.717 | – 34.455 | 3.644.025 |
Uitgaven | 4.188.457 | 4.235.195 | – 6.421 | – 34.925 | 4.193.849 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 129.213 | 138.037 | – 5.007 | – 1.568 | 131.462 |
Subsidies | 118.421 | 122.243 | 161 | – 2.184 | 120.220 |
waarvan onder andere: | |||||
Integraal Kankercentrum Nederland | 34.490 | 34.490 | 14 | 0 | 34.504 |
Nederlands Kanker Instituut | 17.226 | 17.226 | 0 | 0 | 17.226 |
Zwangerschap en geboorte | 3.505 | 3.505 | 750 | 500 | 4.755 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.462 | 3.462 | – 159 | 0 | 3.303 |
Nictiz | 5.110 | 5.110 | 302 | 0 | 5.412 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service | 1.272 | 1.408 | 0 | 19 | 1.427 |
Regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie | 6.819 | 7.237 | 0 | – 572 | 6.665 |
Nederlandse Transplantatie Stichting | 3.032 | 3.123 | 0 | 582 | 3.705 |
Regeling Donatie bij leven | 700 | 900 | 0 | 0 | 900 |
Onderzoek | 2000 | 1.000 | – 1.000 | 0 | 0 |
TKI Life Sciences and Health (LSH Plaza) | 2.825 | 2.897 | 0 | – 189 | 2.708 |
LSH projecten inclusief DCTI | 7.742 | 7.742 | 0 | 0 | 7.742 |
UMC Groningen: Lifelines project | 3.498 | 3.498 | 0 | 0 | 3.498 |
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 21.250 | 21.620 | 24 | 0 | 21.644 |
Antibioticaresistentie | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 |
Inloophuizen kankerpatiënten | 0 | 450 | 0 | 0 | 450 |
ZonMW programma | 0 | 2.500 | – 484 | 0 | 2.016 |
Opdrachten | 7.923 | 12.226 | – 5.232 | 737 | 7.731 |
waarvan onder andere: | |||||
Implantatenregister | 300 | 504 | 0 | 0 | 504 |
Publiekscampagne orgaandonatie | 1.500 | 1.720 | 0 | 0 | 1.720 |
Programma Gender en Gezondheid | 0 | 3.000 | – 3.000 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.869 | 3.568 | 64 | – 171 | 3.461 |
waarvan onder andere: | |||||
CIBG: Donorregister | 2.355 | 2.380 | 0 | 501 | 2.881 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 3.919.193 | 3.923.115 | 1.917 | – 11 | 3.925.021 |
Subsidies | 15.654 | 18.712 | 2.167 | 1.003 | 21.882 |
waarvan onder andere: | |||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Anonieme e-mental health | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.199 | 6.199 | 5 | 0 | 6.204 |
Suïcidepreventie | 1.642 | 3.758 | 375 | 0 | 4.133 |
Verspilling in de zorg | 0 | 324 | 0 | 0 | 324 |
Kwaliteitsimpuls apothekers | 2.900 | 1.600 | 1.258 | 0 | 2.858 |
Bekostiging | 3.893.700 | 3.893.700 | 389 | 1.377 | 3.895.466 |
waarvan onder andere: | |||||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.508.700 | 2.508.700 | 0 | 0 | 2.508.700 |
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 1.353.000 | 1.353.000 | 0 | 0 | 1.353.000 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 32.000 | 32.000 | 389 | 1.377 | 33.766 |
Opdrachten | 7.845 | 9.328 | – 682 | – 2.880 | 5.766 |
waarvan onder andere: | |||||
Programma Verspilling in de zorg | 300 | 100 | 0 | 0 | 100 |
Aanvulling ZonMw-programma Doelmatigheidsonderzoek | 500 | 500 | 0 | – 500 | 0 |
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik | 2.880 | 2.880 | 0 | – 2.880 | 0 |
Publiekscampagne Depressie | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.375 | 1.375 | 31 | 489 | 1.895 |
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.375 | 1.375 | 31 | 0 | 1.406 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 619 | 0 | 12 | 0 | 12 |
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 619 | 0 | 12 | 0 | 12 |
3. Ondersteuning van het stelsel | 140.051 | 174.043 | – 3.331 | – 33.346 | 137.366 |
Subsidies | 31.930 | 22.345 | – 78 | – 19.275 | 2.992 |
waarvan onder andere: | |||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 791 | 941 | 11 | 0 | 952 |
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 30.000 | 20.160 | 0 | – 19.040 | 1.090 |
Inkomensoverdrachten | 26.927 | 112.017 | 0 | – 1.800 | 110.217 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 26.927 | 26.927 | 0 | – 1.800 | 25.127 |
Schadevergoeding Erasmus MC | 0 | 85.000 | 0 | 0 | 85.000 |
Opdrachten | 4.529 | 8.287 | 132 | – 531 | 7.888 |
waarvan onder andere: | |||||
Risicoverevening | 1.890 | 1.785 | 121 | 200 | 2.106 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 471 | 1.154 | – 2 | – 166 | 986 |
Patiëntenvervoer Waddeneilanden | 0 | 3.000 | 0 | 400 | 3.400 |
Bijdragen aan agentschappen | 21.539 | 21.389 | – 3.518 | – 1.666 | 16.205 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 21.539 | 21.389 | – 3.518 | – 1.666 | 16.205 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 51.022 | 9.991 | 83 | – 10.074 | 0 |
waarvan onder andere: | |||||
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers | 35.954 | 6.493 | – 215 | – 6.278 | 0 |
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket | 15.068 | 3.498 | – 227 | – 3.271 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.104 | 14 | 50 | 0 | 64 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.104 | 14 | 50 | 0 | 64 |
Ontvangsten | 60.955 | 60.955 | 0 | 23.672 | 84.627 |
waarvan onder andere: | |||||
Wanbetalers | 59.902 | 59.902 | 0 | 20.200 | 80.102 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het in 2016 aangaan van de verplichtingen ten behoeve van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor de financiering van zorguitgaven voor jongeren (18-) en de rijksbijdrage ten behoeve van het dempen van de hoogte van de premie ten gevolgen van HLZ voor 2017, is verplichtingenbudget overgeheveld van 2017 naar 2016 (circa € 3,4 miljard).
1. Kwaliteit en veiligheid
Opdrachten
Programma Gender en Gezondheid
Voor het doen van onderzoek naar genderverschillen in de gezondheidszorg, en het beter verspreiden van kennis gaat ZonMw de komende jaren het programma «Gender en gezondheid» uitvoeren. VWS stelt hiervoor in totaal € 12 miljoen ter beschikking. De middelen voor 2016
(€ 3 miljoen) zijn overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Deze middelen zijn vervolgens via kasschuiven verschoven naar latere jaren.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor medisch specialisten waardoor een bedrag resteert van circa € 19 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken.
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
Door de herschikking van het budget is € 4 miljoen overgeheveld naar het subartikelonderdeel Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s met als instrument Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van de wanbetalersregeling en onverzekerden een meevaller zien (€ 1,7 miljoen) door een gestage afname van het aantal wanbetalers. Tot slot is het budget met € 0,5 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers
Door de herschikking van het budget is € 4 miljoen overgeheveld van het subartikelonderdeel Bijdragen aan agentschappen met als instrument CJIB: Onverzekerden en wanbetalers.
Het budget voor de uitvoeringskosten onverzekerden en wanbetalers (€ 4,9 miljoen) is overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Ook is € 1 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid in verband met extra kosten als gevolg van de overheveling van de burgerregelingen naar het CAK als gevolg van het uitstel van de overheveling naar 1 januari 2017.
Bij de Mid Term review (MTR) is gebleken dat er meer uitvoeringskosten nodig zijn bij het ZiNL ten behoeve van de uitvoering van de regelingen wanbetalers, onverzekerden en de overheveling van de burgerregelingen. Hiervoor is € 2,6 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van de wanbetalersregeling en onverzekerden een meevaller zien (€ 2,6 miljoen) door een gestage afname van het aantal wanbetalers. Tot slot is het budget met € 0,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016. In totaal is het budget met € 6,5 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
Voor het doorlichten van het pakket is € 0,3 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van het doorlichten van het pakket een meevaller zien (€ 3 miljoen). Omdat het ZiNL een aantal onderzoeken in eigen beheer uitvoert zijn de kosten lager uitgevallen dan geraamd.
Ontvangsten
Wanbetalers
Als gevolg van een hoger dan verwacht inningspercentage zijn de geraamde ontvangsten met € 20,2 miljoen bijgesteld.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.643.306 | 368.014 | 3.447.513 | – 19.301 | 3.796.226 |
Uitgaven | 3.644.801 | 3.735.209 | – 1.187 | – 19.301 | 3.714.721 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 98% | ||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 88.899 | 91.076 | 110 | 2.911 | 94.097 |
Subsidies | 22.629 | 24.413 | 324 | 5.000 | 29.737 |
waarvan onder andere: | |||||
Movisie | 7.198 | 7.198 | 0 | 0 | 7.198 |
Transitie en transformatie | 1.135 | 4.515 | 0 | 0 | 4.515 |
Wmo-werkplaatsen | 2.600 | 2.600 | 0 | 0 | 2.600 |
Ondersteuning vrijwilligers | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 | 1.400 |
Mezzo | 3.200 | 3.200 | 0 | 0 | 3.200 |
Siriz (opvang specifieke groepen) | 1.517 | 1.517 | 0 | 0 | 1.517 |
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 |
Opdrachten | 66.270 | 65.603 | 846 | – 2.089 | 64.360 |
waarvan onder andere: | |||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 60.654 | 60.654 | 0 | 0 | 60.654 |
Evaluatie Wmo 2015 | 980 | 980 | 0 | 0 | 980 |
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 | 1.700 |
Aanpak Laaggeletterdheid1 | 2.000 | 2.000 | 0 | – 1.596 | 404 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 1.060 | – 1.060 | 0 | 0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.555.902 | 3.644.133 | – 1.297 | – 22.212 | 3.620.624 |
Subsidies | 82.613 | 110.015 | 729 | – 28.783 | 81.961 |
waarvan onder andere: | |||||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten | 18.000 | 20.000 | 0 | – 20.000 | 0 |
Vilans | 4.686 | 4.689 | 0 | 65 | 4.754 |
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 11.142 | 11.349 | 0 | 152 | 11.501 |
InVoorZorg! (IVZ) | 9.642 | 7.348 | – 1.750 | 0 | 5.598 |
Joodse en Indische instellingen | 2.504 | 2.504 | 0 | 0 | 2.504 |
Subsidieregeling palliatieve zorg | 15.551 | 15.510 | 0 | 0 | 15.510 |
Subsidies netwerken palliatieve zorg | 3.480 | 3.479 | 2 | 39 | 3.520 |
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg | 2.416 | 2.416 | 135 | – 32 | 2.519 |
Waardigheid en trots | 0 | 17.500 | 0 | 714 | 18.214 |
Kwaliteit gehandicaptenzorg | 0 | 0 | 1.600 | – 1.600 | 0 |
Dementie | 3.000 | 3.000 | 163 | – 703 | 2.460 |
Transitie HLZ | 4.722 | 3.086 | – 51 | 98 | 3.133 |
Bureau mentorschap | 513 | 551 | 0 | 0 | 551 |
Bekostiging | 3.365.700 | 3.384.100 | – 3.800 | 0 | 3.380.300 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.365.700 | 3.384.100 | – 3.800 | 0 | 3.380.300 |
Inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 135 | 135 |
Opdrachten2 | 12.859 | 5.098 | – 112 | – 1.041 | 3.945 |
waarvan onder andere: | |||||
Informatievoorziening zorg en ondersteuning | 1.670 | 1.098 | 0 | – 1.012 | 86 |
Transitie HLZ | 2.350 | 139 | 0 | 0 | 139 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.600 | 2.600 | 282 | – 58 | 2.824 |
CIBG: Opdrachtgeverschap | 2.600 | 2.600 | 282 | – 58 | 2.824 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 92.130 | 142.320 | 1.604 | 7.535 | 151.459 |
waarvan onder andere: | |||||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten | 23.400 | 71.000 | 1.644 | 7.452 | 80.096 |
Centrum Indicatiestelling Zorg | 68.707 | 71.320 | – 52 | 95 | 71.363 |
ZiNL: iWlz | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 3.441 | 3.441 | 0 | 35.592 | 39.033 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het aangaan in 2016 van de verplichtingen van de bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) voor 2017 is verplichtingenbudget overgeheveld van 2017 naar 2016 (circa € 3,4 miljard).
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid
Het betreft hier uitgaven op het gebied van informele zorg waaronder diverse (project)subsidies gericht op ondersteuning en versterking van de positie van vrijwilligers en mantelzorgers.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten
De voorbereiding op de uitvoering van de compensatieregeling trekkingsrechten en de verwerking van de resultaten alsmede de daaropvolgende aanbesteding hebben meer tijd gekost dan beoogd. De verwachting is dat de uitvoering van de regeling in het eerste kwartaal 2017 van start kan gaan. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd in de voortgangsrapportage trekkingsrecht van 2 november 2016 (TK 25657–273). Deze middelen blijven beschikbaar voor de compensatieregeling in 2017 (€ 20 miljoen).
Kwaliteit gehandicaptenzorg
Bij de ontwikkeling van het kwaliteitsplan voor de gehandicaptensector is ervoor gekozen om eerst samen met betrokken partijen na te gaan welke aanpak goed past bij de gehandicaptensector. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke kwaliteitsagenda «Samen werken aan een betere gehandicaptenzorg» die op 1 juli jl. aan de Kamer is gestuurd. Vanwege de latere start worden vrijwel alle beschikbare middelen niet besteed (€ 1,6 miljoen). Inmiddels wordt er samen met veldpartijen hard gewerkt aan een meerjarenplan inclusief begroting voor de komende periode.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van Macro Economische Verkenning van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 3,8 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
Er is sprake van meerkosten bij de SVB (€ 8,8 miljoen) onder andere als gevolg van werkzaamheden die samenhangen met het afschaffen van het coulancebeleid en daarmee het uitvoeren van alle reguliere controles op de zorgovereenkomsten en declaraties. Een deel van deze extra uitgaven van de SVB hebben betrekking op de uitvoering van trekkingsrechten voor gemeenten. Met gemeenten wordt gesproken over hun bijdrage aan de extra uitvoeringskosten.
Ontvangsten
De initiële ontvangstenraming wordt met € 35,6 miljoen overschreden door enkele substantiële incidentele ontvangsten. Deze bestaan onder meer uit € 12,7 miljoen vaststelling mantelzorgcompliment 2014 en € 6,7 miljoen vaststelling mantelzorgcompliment 2015, € 10,7 miljoen extra ontvangsten CIZ lagere operationele kosten en een vrijval uit de voorzieningen), verkoop VWS-aandeel Zonnehuizen (€ 2,5 miljoen) en terugontvangst subsidies zorgkantoren 2013 en 2014 (€ 3,3 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 829.432 | 775.215 | 50.326 | 60.410 | 885.951 |
Uitgaven | 871.197 | 947.136 | – 7.324 | – 29.590 | 910.222 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 94% | ||||
1. Positie cliënt | 23.383 | 25.419 | 524 | 1.230 | 27.173 |
Subsidies | 20.002 | 19.827 | 278 | – 1.815 | 18.290 |
waarvan onder andere: | |||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 19.730 | 19.555 | 274 | – 1.815 | 18.014 |
Opdrachten | 3.289 | 5.522 | 244 | 3.045 | 8.811 |
waarvan onder andere: | |||||
Ondersteuning cliëntorganisaties | 3.144 | 3.144 | 0 | – 707 | 2.437 |
Bijdragen aan agentschappen | 92 | 70 | 2 | 0 | 72 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 430.131 | 459.178 | – 23.052 | – 30.571 | 405.555 |
Subsidies | 414.954 | 443.944 | – 22.440 | – 34.080 | 387.424 |
waarvan onder andere: | |||||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg | 191.433 | 191.433 | 2.665 | 0 | 194.098 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 112.022 | 112.000 | 37 | 0 | 112.037 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 20.615 | 20.615 | 286 | – 2.000 | 18.901 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 4.700 | 4.700 | 65 | 0 | 4.765 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 38.197 | 38.197 | 521 | – 16.323 | 22.395 |
Opleidingsplaatsen jeugd ggz | 1.501 | 1.501 | 49 | – 500 | 1.050 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid | 8.500 | 8.500 | 118 | – 758 | 7.860 |
Innovatie, beroepen en opleidingen (o.a. ziekenhuisarts) | 8.312 | 2.412 | 115 | – 1.154 | 1.373 |
Pensioenregeling UMC's | 0 | 28.200 | – 28.200 | 0 | 0 |
Arbeidsomstandigheden (o.a. veilig werken in de zorg) | 3.474 | 3.474 | 48 | – 522 | 3.000 |
Opdrachten | 8.653 | 8.148 | – 758 | – 971 | 6.419 |
Arbeidsmarktonderzoek | 1.250 | 1.250 | 0 | 0 | 1.250 |
Celsus | 650 | 650 | 0 | 0 | 650 |
Bijdragen aan agentschappen | 6.521 | 7.086 | 146 | 4.480 | 11.712 |
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z | 6.521 | 7.086 | 146 | 4.480 | 11.712 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorginstituut Nederland: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 124.782 | 140.493 | 3.260 | – 7.738 | 136.015 |
Subsidies | 10.636 | 19.148 | – 1.599 | – 5.450 | 12.099 |
waarvan onder andere: | |||||
Nivel | 5.636 | 5.973 | 148 | – 411 | 5.710 |
Innovatie en zorgvernieuwing | 0 | 7.007 | – 1.747 | – 4.700 | 560 |
Jaar van de transparantie | 5.000 | 5.000 | 0 | – 1.732 | 3.268 |
Opdrachten | 344 | 494 | 1.318 | – 200 | 1.612 |
Bijdragen aan agentschappen | 3.791 | 1.393 | 85 | 350 | 1.828 |
waarvan onder andere: | |||||
CIBG: toelating nieuwe zorgaanbieders | 500 | 500 | 0 | 0 | 500 |
CIBG: Landelijk register Zorgaanbieders | 1.411 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording | 800 | 800 | 0 | – 26 | 774 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 110.011 | 119.458 | 3.456 | – 2.438 | 120.476 |
waarvan onder andere: | |||||
ZonMw: programmering | 110.011 | 119.458 | 3.456 | – 2.438 | 120.476 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 180.401 | 200.419 | 12.032 | 8.054 | 220.505 |
Subsidies | 26 | 26 | 0 | 0 | 26 |
Uitvoering Wtcg | 26 | 26 | 0 | 0 | 26 |
Opdrachten | 202 | 167 | 52 | 0 | 219 |
waarvan onder andere: | |||||
Uitvoering Wtcg | 102 | 183 | 1 | 0 | 184 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 178.173 | 200.226 | 11.956 | 8.054 | 220.236 |
CAK | 69.870 | 79.625 | 4.943 | 4.656 | 89.224 |
NZa | 55.969 | 55.879 | 1.123 | – 1.939 | 55.063 |
Zorginstituut Nederland | 48.503 | 62.222 | 5.832 | 5.337 | 73.391 |
CBZ | 899 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CSZ | 2.923 | 2.500 | 58 | 0 | 2.558 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 2.000 | 0 | 24 | 0 | 24 |
EZ: ACM | 2.000 | 0 | 24 | 0 | 24 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 109.018 | 116.427 | 1.098 | 0 | 117.525 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 109.018 | 116.427 | 1.098 | 0 | 117.525 |
Zorg en welzijn | 109.018 | 116.427 | 1.098 | 0 | 117.525 |
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude | 3.482 | 5.200 | – 1.186 | – 565 | 3.449 |
Subsidies | 300 | 2.000 | 204 | – 800 | 1.404 |
Opdrachten | 3.182 | 3.200 | – 1.390 | 235 | 2.045 |
Ontvangsten | 4.858 | 4.858 | 0 | 4.114 | 8.972 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het aangaan in 2016 van de verplichtingen van ZonMw voor 2017 is verplichtingenbudget overgeheveld van de komende begrotingsjaren naar 2016 (circa € 107 miljoen).
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Kwaliteitsimpuls ziekenhuiszorg
Het budget is € 2,7 miljoen hoger door de loonbijstelling tranche 2016.
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
Het budget ten behoeve van de opleiding tot verpleegkundig specialist/ physician assistant wordt met € 16,3 miljoen verlaagd. De lagere uitgaven worden veroorzaakt door een lagere instroom dan oorspronkelijk geraamd voor de opleidingen tot advanced nurse practitioner (ANP) en physician assistant (PA).
Pensioenregeling UMC’s
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor een aparte sectorale pensioenregeling voor Universitair Medische Centra binnen het APB. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen vanuit OCW plaatsvinden.
Daarnaast zijn bij de eerste suppletoire begroting 2016 middelen gereserveerd voor compensatie van UMC’s voor de herstelopslag op de pensioenpremie die het ABP per 1 april 2016 heeft doorgevoerd. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen aan de UMC’s vanuit OCW plaatsvinden. In totaal is er voor € 28,2 miljoen gemuteerd.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
De bijdrage aan het agentschap CIBG is hoger dan oorspronkelijk geraamd door onder meer extra uitgaven voor het BIG-register en kosten voor het voorkomen van problemen bij het gebruik van de UZI-pas (€ 3,5 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Innovatie en zorgvernieuwing
Dit voorjaar zijn middelen gereserveerd voor het inrichten van een Fasttrack-innovatiefonds om ondernemers in het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen bij de opschaling van goede e-Health initiatieven. Afgelopen periode zijn er gesprekken gevoerd tussen de Ministeries van EZ, Financiën en VWS en de RVO om te kijken op welke wijze de middelen gericht kunnen worden ingezet. De voorbereiding voor een fasttrack-innovatiefonds neemt, op grond van de uitkomsten van deze gesprekken, meer tijd in beslag dan aanvankelijk was voorzien. Als gevolg hiervan valt een bedrag van € 4,7 miljoen vrij.
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Voor de hogere uitvoeringskosten door het CAK in verband met de uitvoering van gewijzigde wettelijke regelingen is extra budget toegevoegd. Daarnaast is aan het CAK gevraagd om extra inspanningen te verrichten voor het inrichten van MijnCAK en het vereenvoudigen van de aan burgers te verzenden facturen (totaal € 3,1 miljoen).
Daarnaast is vanuit artikel 2 (Curatieve zorg) budget overgeheveld naar het CAK voor de uitvoeringskosten van het CAK ten behoeve van onverzekerde verwarde personen(€ 0,5 miljoen) en voor kosten als gevolg van de overheveling van de burgerregelingen naar het CAK door van het uitstel van de overheveling naar 1 januari 2017 (€ 1 miljoen).
Bij de eerste suppletoire begroting 2016 is een foutieve boeking verwerkt. Het CAK wil tussen 2016 en 2018 een gedegen ICT- en informatiseringsagenda uitvoeren die klant- en toekomstgericht is. Met dit voorstel kan invulling gegeven worden aan het borgen van de Quality Assurance, de implementatie van de BIR en de implementatie van open data. Met de overheveling van het budget van artikel 10 is de boeking gecorrigeerd (€ 3,1 miljoen).
Voor de Schengenverklaringen die door het CAK worden verstrekt is budget vanuit artikel 1 (Volksgezondheid) overgeheveld (€ 0,5 miljoen).
Tot slot is het budget met € 1,4 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
In totaal is het budget met € 9,6 miljoen verhoogd.
Zorginstituut Nederland
Door de herschikking van het budget binnen het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s is € 2,4 miljoen overgeheveld van de post NZa naar het ZiNL.
Ten behoeve van de uitvoeringskosten onverzekerden en wanbetalers is € 4,9 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg).
Bij de midterm review (MTR) is gebleken dat er meer uitvoeringskosten nodig zijn bij het ZINL ten behoeve van de uitvoering van de regelingen wanbetalers, onverzekerden en de overheveling van de burgerregelingen. Hiervoor is € 2,6 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg)
Voor het doorlichten van het pakket is € 0,3 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg).
Tot slot is het budget met € 1 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
In totaal is het budget met € 11,2 miljoen verhoogd.
Ontvangsten
Een aantal van de met de opleidingsbudgetten samenhangende subsidieregelingen komt dit jaar niet volledig tot uitputting, vooral omdat bij de zorgopleidingen, publieke gezondheidsopleidingen en de opleidingen tot nurse practicioner en physician assistant sprake is van lager dan geraamde instroom (€ 2,8 miljoen).
Er is sprake van lagere kosten bij de uitvoering van taken en opdrachten door het Zorginstituut en het CSZ (€ 1,3 miljoen)
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 126.154 | 211.131 | – 8.267 | – 87.207 | 115.657 |
Uitgaven | 126.154 | 211.131 | – 8.267 | – 87.207 | 115.657 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 51% | ||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Noodzakelijke en passende zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 126.154 | 211.131 | – 8.267 | – 87.207 | 115.657 |
Subsidies | 112.345 | 200.195 | – 8.268 | – 86.073 | 105.854 |
Schippersinternaten | 22.484 | 22.484 | 78 | 0 | 22.562 |
Participatie | 1.932 | 1.742 | 27 | 0 | 1.769 |
Kennis en beleidsinformatie | 6.076 | 6.076 | 84 | 1.013 | 7.173 |
Kindermishandeling | 1.816 | 2.150 | 707 | – 2.786 | 71 |
Jeugdhulp | 20.026 | 34.732 | – 397 | – 7.300 | 27.035 |
Transitie jeugd | 60.011 | 133.011 | – 8.767 | – 77.000 | 47.244 |
Opdrachten | 12.374 | 9.501 | 107 | – 1.134 | 8.474 |
Kennis en beleidsinformatie | 1.737 | 1.841 | 15 | – 50 | 1.806 |
Kindermishandeling | 1.668 | 1.833 | 14 | – 1.200 | 647 |
Jeugdhulp | 4.504 | 2.434 | 39 | 16 | 2.489 |
Transitie jeugd | 4.465 | 3.393 | 39 | 100 | 3.532 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.232 | 1.232 | 75 | 0 | 1.307 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 203 | 203 | – 181 | 0 | 22 |
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer | 203 | 203 | – 181 | 0 | 22 |
Ontvangsten | 82.508 | 82.508 | 0 | – 43.300 | 39.208 |
waarvan onder andere: | |||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 4.423 | 0 | – 1.300 | 3.123 |
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 78.000 | 78.000 | 0 | – 42.000 | 36.000 |
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 85 | 0 | 0 | 85 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Voor de afschaffing van de ouderbijdrage is budget gereserveerd voor het afvloeien van personeel. Aangezien het CAK al het personeel heeft kunnen herplaatsen is het budget niet benodigd (€ 2 miljoen).
De VNG heeft verschillende activiteiten in het kader van de transitie tegen lagere kosten kunnen realiseren (€ 0,8 miljoen).
Op basis van bezetting ontvangen gesloten jeugdzorginstellingen een subsidie ter dekking van hun kapitaallasten in verband met huisvesting. Aangezien de subsidies over meerdere jaren gespreid dienen te worden (om hoge boetes met het aflossen van leningen te voorkomen) is ruimte vrijgevallen op het budget (€ 4,5 miljoen).
Transitie jeugd
Provincies hebben tot en met 2016 egalisatiereserves beschikbaar gehouden voor jeugdinstellingen. In 2016 gaan de overgebleven reserves over naar de VWS-begroting, waar ze worden ingezet voor subsidieverlening aan jeugdinstellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Provincies hebben in 2016 een groter deel van hun egalisatiereserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Op de VWS-begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd.
Ook hebben zich minder jeugdinstellingen dan voorzien gemeld bij de Transitie Autoriteit Jeugd (TAJ). Het lagere beroep komt mede doordat de TAJ door bemiddeling tussen instellingen en gemeenten alsnog betalingsregelingen heeft kunnen treffen (– € 35 miljoen).
Daarnaast is als gevolg van het afschaffen van de ouderbijdrage jeugdzorg worden gemeenten gecompenseerd voor gederfde inkomsten door verhoging van het macrobudget Jeugd. Na goedkeuring van de wetswijziging volgt structurele overboeking (€ 9,6 miljoen).
Tot slot is het budget met € 0,8 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
Ontvangsten
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Provincies hebben tot en met 2016 egalisatiereserves beschikbaar gehouden voor jeugdinstellingen. In 2016 gaan de overgebleven reserves over naar de VWS-begroting, waar ze worden ingezet voor subsidieverlening aan jeugdinstellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Provincies hebben in 2016 een groter deel van hun egalisatiereserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Op de VWS-begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met 42 miljoen verlaagd
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 106.757 | 42.272 | 25.455 | – 480 | 67.247 |
Uitgaven | 128.813 | 65.798 | 660 | – 580 | 65.878 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 96% | ||||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 79.098 | 19.585 | – 245 | – 1.370 | 17.970 |
Subsidies | 22.591 | 15.619 | – 635 | – 435 | 14.549 |
Gehandicaptensport | 2.124 | 1.892 | 29 | – 100 | 1.821 |
Verantwoord sporten en bewegen | 929 | 91 | 13 | 0 | 104 |
Sport en bewegen in de buurt | 12.085 | 6.402 | – 780 | – 335 | 5.287 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.453 | 7.234 | 103 | 0 | 7.337 |
Bekostiging | 3.000 | 3.600 | – 200 | – 375 | 3.025 |
Compensatie van betaalde energiebelasting | 0 | 600 | – 200 | – 375 | 25 |
Energiebesparing en duurzame energie | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 3.000 |
Opdrachten | 0 | 203 | 0 | 125 | 328 |
Sport en bewegen in de buurt | 0 | 203 | 0 | 125 | 328 |
Bijdragen aan medeoverheden | 53.507 | 163 | 590 | – 685 | 68 |
Sport en bewegen in de buurt | 47.108 | 10 | 654 | – 600 | 64 |
Energiebesparing en duurzame energie | 6.399 | 153 | – 64 | – 85 | 4 |
2. Uitblinken in sport | 40.263 | 38.323 | 775 | 870 | 39.968 |
Subsidies | 28.028 | 26.088 | 389 | 1.380 | 27.857 |
Topsportevenementen | 7.033 | 4.383 | 98 | 0 | 4.481 |
Topsportprogramma's | 19.508 | 20.068 | 270 | 1.300 | 21.638 |
Dopingbestrijding | 1.487 | 1.637 | 21 | 80 | 1.738 |
Inkomensoverdrachten | 12.055 | 12.055 | 386 | – 570 | 11.871 |
Stipendiumregeling | 12.055 | 12.055 | 386 | – 570 | 11.871 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 180 | 180 | 0 | 60 | 240 |
Dopingbestrijding | 180 | 180 | 0 | 60 | 240 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 9.452 | 7.890 | 130 | – 80 | 7.940 |
Subsidies | 9.287 | 7.800 | 129 | – 80 | 7.849 |
Kennis als fundament | 9.287 | 7.800 | 129 | – 80 | 7.849 |
Opdrachten | 103 | 28 | 1 | 0 | 29 |
Kennis als fundament | 103 | 28 | 1 | 0 | 29 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 62 | 62 | 0 | 0 | 62 |
Ontvangsten | 740 | 740 | 0 | 0 | 740 |
Artikel 7 Oorlogsgetroffen en herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 290.109 | 40.901 | 1.278 | – 3.387 | 38.792 |
Uitgaven | 290.109 | 310.109 | 1.278 | – 3.387 | 308.000 |
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99% | ||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II | 20.260 | 16.960 | 984 | – 1.100 | 16.844 |
Subsidies | 19.460 | 16.160 | 981 | – 1.100 | 16.041 |
waarvan onder andere: | |||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 5.486 | 5.486 | 76 | 0 | 5.562 |
Nationale herinneringscentra | 1.848 | 1.848 | 0 | – 450 | 1.398 |
Zorg- en dienstverlening | 7.667 | 5.367 | 106 | 0 | 5.473 |
Bekostiging | 400 | 400 | 0 | 0 | 400 |
Opdrachten | 400 | 400 | 3 | 0 | 403 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II | 269.849 | 293.149 | 294 | – 2.287 | 291.156 |
Inkomensoverdrachten | 254.922 | 278.322 | 0 | – 900 | 277.422 |
waarvan onder andere: | |||||
Wuv vervolgingsslachtoffers | 148.200 | 152.600 | 0 | – 900 | 151.700 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen | 65.800 | 65.800 | 0 | 0 | 65.800 |
Wbp via Stichting 1940–1945 | 36.200 | 36.200 | 0 | 0 | 36.200 |
Backpay | 0 | 19.000 | 0 | 0 | 19.000 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 14.927 | 14.827 | 294 | – 1.387 | 13.734 |
waarvan onder andere: | |||||
SVB | 10.800 | 10.700 | 0 | 0 | 10.700 |
PUR | 2.900 | 2.900 | 0 | 0 | 2.900 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 901 | 901 | 4.112 | 0 | 5.013 |
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8.
vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 4.432.332 | 4.405.087 | – 143.165 | – 865 | 4.261.057 |
Uitgaven | 4.432.332 | 4.405.087 | – 143.165 | – 865 | 4.261.057 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||
Inkomensoverdrachten | 4.432.332 | 4.405.087 | – 143.165 | – 865 | 4.261.057 |
1. Zorgtoeslag | 4.383.295 | 4.356.050 | – 143.165 | 0 | 4.212.885 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 7.738 | 7.738 | 0 | 0 | 7.738 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 41.299 | 41.299 | 0 | – 865 | 40.434 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (circa € 143,2 miljoen).