Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 2.917.637 | 3.928.676 | 3.329.833 | – 331.340 | 2.998.493 |
Uitgaven | 2.011.120 | 1.830.898 | 2.111.430 | – 22.410 | 2.089.020 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
12.01 Verkeersmanagement | 9.691 | 10.282 | 10.502 | 0 | 10.502 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 678.756 | 608.157 | 630.225 | 6.288 | 636.513 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 498.217 | 495.717 | 512.618 | 0 | 512.618 |
12.02.04 Vervanging | 180.539 | 112.440 | 117.607 | 6.288 | 123.895 |
12.03 Aanleg | 443.676 | 317.725 | 533.082 | – 4.727 | 528.355 |
12.03.01 Realisatie | 351.349 | 291.640 | 475.605 | 7 | 475.612 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 92.327 | 26.085 | 57.477 | – 4.734 | 52.743 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 371.932 | 385.286 | 357.480 | – 23.971 | 333.509 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 567.712 | 567.594 | 580.141 | 0 | 580.141 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 446.542 | 446.907 | 459.269 | 0 | 459.269 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 121.170 | 120.687 | 120.872 | 0 | 120.872 |
12.07 Investeringsruimte | – 60.647 | – 58.146 | 0 | 0 | 0 |
12.09 Ontvangsten | 55.525 | 129.053 | 97.276 | – 25.753 | 71.523 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging bij Slotwet van € 6,3 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een nadelig saldo zien van € 6,3 miljoen. Deze hogere uitgaven worden met name veroorzaakt door de voorspoedig verlopen renovatie van de Velsertunnel. Het nadelig saldo wordt in 2017 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging bij Slotwet van € 24,0 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 24,0 miljoen. De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt op het project A15 Maasvlakte – Vaanplein door een korting opgelegd op de beschikbaarheidsvergoeding alsmede niet gerealiseerde nadeelcompensatie en niet (tijdig) ingediende eindafrekeningen met betrekking tot kabels en leidingen (€ 20,2 miljoen). Ook op het project A10 Coentunnel (€ 1,5 miljoen) en het project A1/A6/A9 SAA Schiphol – Amsterdam – Almere (€ 1,9 miljoen) is sprake van lagere uitgaven als gevolg van niet gerealiseerde nadeelcompensatie respectievelijk facturen voor het verleggen van kabels en leidingen die niet tijdig zijn ontvangen. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.09 Ontvangsten
De verlaging bij Slotwet van € 25,8 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een nadelig saldo zien van € 25,8 miljoen. Deze lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt doordat in overleg met de Stadsregio en de provincie Noord-Holland de bijdragen voor het project A9 omlegging Badhoevedorp in 2017 worden ontvangen. Het nadelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Slotwet hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– Aflossing tunnels (€ 67,3 miljoen): de lagere verplichtingen wordt vooral veroorzaakt door bijstelling van de verplichting voor aflossing van de tunnel de Noord en de Wijkertunnel als gevolg van tariefswijziging voertuigpassages.
-
– Beter Benutten (34,7 miljoen): zoals in de kamerbrief over de voornaamste budgettaire mutaties na de 2e suppletoire begroting 2016 (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 550 XII) is gemeld, is in het kader van het vervolgprogramma Beter Benutten € 30,1 miljoen verplichtingenbudget overgeboekt naar de begroting Hoofdstuk XII om projecten te kunnen gunnen.
-
– A10 knooppunt de Nieuwe Meer en Amstel (€ 29,8 miljoen): er schuift verplichtingenruimte door omdat er minder verplichtingen zijn aangegaan voor met name verleggingen van kabels en leidingen.
-
– A15 Maasvlakte – Vaanplein (€ 27,7 miljoen). de lagere verplichtingen op het project A15 MaVa hangen samen met de lagere uitgaven op dit project. Zie de toelichting bij artikelonderdeel 12.04.
-
– N18 Varsseveld – Enschede (€ 21,2 miljoen): Er schuift verplichtingenruimte door omdat er minder verplichtingen zijn aangegaan voor voorbereidende werkzaamheden, waaronder het verleggingen van kabels en leidingen en vastgoedaankopen.
-
– A4 Delft – Schiedam (€ 20,4 miljoen): de verplichtingen vallen lager uit doordat de afkoop van het toekomstige Beheer en Onderhoud pas in 2017 plaatsvindt.
Artikel 13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 2.244.286 | 2.929.650 | 2.163.806 | – 321.562 | 1.842.244 |
Uitgaven | 2.447.262 | 2.765.102 | 2.054.483 | 19.521 | 2.074.004 |
Waarvan juridisch verplicht | 94% | 100% | |||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.291.436 | 1.299.080 | 1.218.765 | – 4.656 | 1.214.109 |
13.03 Aanleg | 963.385 | 1.152.380 | 658.521 | 49.594 | 708.115 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 671.883 | 762.227 | 496.808 | 43.364 | 540.172 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 52.643 | 55.908 | 12.278 | 8.795 | 21.073 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 115.134 | 206.333 | 30.987 | – 1.146 | 29.841 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 123.725 | 127.912 | 118.448 | – 1.419 | 117.029 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 157.384 | 193.101 | 160.177 | – 25.417 | 134.760 |
13.07 Rente en aflossing | 17.020 | 48.786 | 17.020 | 0 | 17.020 |
13.08 Investeringsruimte | 18.037 | 71.755 | 0 | 0 | 0 |
13.09 Ontvangsten | 299.796 | 315.354 | 288.701 | 59.431 | 348.132 |
13.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 49,6 miljoen. Een verhoging als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 59,5 miljoen) en met daartegenover een verlaging als gevolg van het saldo 2016 (€ 9,9 miljoen).
Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015
De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 9,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat op het programma Intensivering Spoor in Steden door gemeenten minder uitkeringen zijn aangevraagd dan geraamd (€ 5,2 miljoen). Daarnaast hebben zich vertragingen voorgedaan op de programma's Verbeteraanpak trein (€ 2,8 miljoen), Kleine Projecten Personenvervoer (€ 2,0 miljoen), en Kleine Projecten Goederenvervoer (€ 1,6 miljoen). Daartegenover staan hogere uitgaven op het project Utrecht Centraal (€ 2,4 miljoen) doordat de bij de Najaarsnota vermelde vertraging uiteindelijk maar deels is opgetreden. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging bij Slotwet van € 25,4 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 25,4 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door een vertraging in de afwikkeling van de zogenaamde tax-adjustments tussen IenM, Infraspeed en de Belastingdienst. De afwikkeling wordt nu in 2017 voorzien. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
13.09 Ontvangsten
Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 59,4 miljoen. Een verhoging als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 59,5 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van het saldo 2016 (€ 0,1 miljoen).
Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015
De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de ontvangsten wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door een vertraging van de subsidieaanvraag voor het project Zwolle-Herfte. Hierdoor is € 163,5 miljoen aan verplichtingen niet meer in 2016 aangegaan. Daarnaast is sprake van lagere verplichtingenrealisaties op de programma's Verbeteraanpak trein (€ 44,5 miljoen), PHS (€ 32,1 miljoen), Goederenroute Elst-Deventer-Twente (€ 16,9 miljoen), en Verbeteraanpak Stations (€ 10,1 miljoen).
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 Regionaal, lokale infrastructuur | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 182.873 | 478.768 | 114.005 | – 328 | 113.677 |
Uitgaven | 278.714 | 189.797 | 141.123 | 421 | 141.544 |
Waarvan juridisch verplicht | 46% | 82% | |||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 133.159 | 128.526 | 100.357 | 246 | 100.603 |
14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok | 22.868 | 21.136 | 5.001 | – 5.001 | 0 |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 113.210 | 109.373 | 95.356 | 5.247 | 100.603 |
14.01.04 Investeringsruimte | – 2.919 | – 1.983 | 0 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 145.555 | 61.271 | 40.766 | 175 | 40.941 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 93.298 | 25.221 | 4.716 | 175 | 4.891 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 36.050 | 36.050 | 36.050 | 0 | 36.050 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 175 | 175 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Fasewisseling projecten
Het project Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase (14.01.02) naar de realisatiefase (14.01.03).
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 1.131.208 | 1.338.236 | 1.335.425 | 57.260 | 1.392.685 |
Uitgaven | 854.411 | 915.751 | 862.034 | – 104 | 861.930 |
Waarvan juridisch verplicht |
| 100% | 100% | ||
15.01 Verkeersmanagement | 8.412 | 8.412 | 8.428 | 0 | 8.428 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 411.347 | 426.597 | 406.950 | 3.209 | 410.159 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 288.426 | 290.471 | 312.611 | – 1.760 | 310.851 |
15.02.04 Vervanging | 122.921 | 136.126 | 94.339 | 4.969 | 99.308 |
15.03 Aanleg | 141.226 | 184.346 | 122.985 | 1.324 | 124.309 |
15.03.01 Realisatie | 122.646 | 171.652 | 118.624 | 1.324 | 119.948 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 18.580 | 12.694 | 4.361 | 0 | 4.361 |
15.04 Geïntegreerde Contractvormen/PPS | 6.184 | 9.738 | 16.202 | – 4.637 | 11.565 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 301.578 | 300.994 | 307.469 | 0 | 307.469 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 271.463 | 271.826 | 278.244 | 0 | 278.244 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 30.115 | 29.168 | 29.225 | 0 | 29.225 |
15.07 Investeringsruimte | – 14.336 | – 14.336 | 0 | 0 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 32.620 | 24.103 | 91.159 | 2.922 | 94.081 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is met € 57,3 miljoen overschreden. Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 550 A, nr. 71) is eerder een overschrijding van € 47,3 miljoen gemeld met de volgende toelichting:
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de volgende projecten:
-
– Capaciteitsuitbreiding Sluis Eefde (€ 83,0 miljoen): eind 2016 is het contract van dit DBFM project gesloten. Van deze verplichting van € 143,0 miljoen was € 60,0 miljoen in 2016 beschikbaar.
-
– Zeetoegang IJmond (€ 11,9 miljoen): er zijn meer kabels en leidingen in de grond aangetroffen die moeten worden aangepakt dan voorzien.
Hier tegenover staan lagere verplichtingen op diverse projecten.
De resterende overschrijding van € 10,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door het project overdracht Brokx-Nat.
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 185.987 | 241.641 | 102.696 | – 29.522 | 73.174 |
Uitgaven | 98.963 | 165.045 | 81.496 | – 12.066 | 69.430 |
Waarvan juridisch verplicht |
| 49% | 100% | ||
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.02 Betuweroute | 4.555 | 7.416 | 2.014 | – 325 | 1.689 |
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid | 20.183 | 38.436 | 1.384 | – 968 | 416 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 4.604 | 5.702 | 6.934 | – 247 | 6.687 |
17.07 ERTMS | 41.338 | 55.446 | 33.901 | – 7.146 | 26.755 |
17.08 Zuidasdok | 28.283 | 58.045 | 37.263 | – 3.380 | 33.883 |
17.09 Ontvangsten | 40.441 | 41.838 | 40.938 | – 814 | 40.124 |
17.07 ERTMS
Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 7,2 miljoen. Verhogingen als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 4,8 miljoen) en EU subsidies (€ 1,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 13,0 miljoen).
Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015
De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.
EU-subsidie
ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In 2016 zijn reeds enkele voorschotten van de subsidies ontvangen (€ 1,0 miljoen).
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 13,0 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door een vertraging van de planuitwerkingsfase van ERTMS. Daarnaast hebben de hierboven beschreven ontvangen voorschotten van de EU geleid tot aanvullende onderuitputting in 2016. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
17.08 ZuidasDok
De verlaging bij Slotwet van € 3,4 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.
Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 3,4 miljoen. Dat is het gevolg van facturen die te laat zijn ontvangen om nog in 2016 tot betaling te kunnen komen. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door de vertraging van de planuitwerkingsfase van ERTMS, waardoor verplichtingen van een aantal voorbereidende werkzaamheden niet meer in 2016 zijn aangegaan.
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 132.798 | 72.036 | 1.090 | – 257 | 833 |
Uitgaven | 93.481 | 35.544 | 1.995 | – 318 | 1.677 |
Waarvan juridisch verplicht |
| 47% | 28% | ||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Beter Benutten | 128.431 | 61.845 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 3.045 | 5.627 | 195 | – 3 | 192 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 0 | 1.908 | 0 | 0 | 0 |
18.06 Externe veiligheid | 2.005 | 6.164 | 1.800 | – 315 | 1.485 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif | – 40.000 | – 40.000 | 0 | 0 | 0 |
18.15.01 Ramingsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15.02 Kasschuif | – 40.000 | – 40.000 | 0 | 0 | 0 |
18.16 Reservering Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 207.607 | 207.607 | – 1 | 207.606 |
Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Ontvangsten | 5.355.569 | 5.184.182 | 5.026.766 | 0 | 5.026.766 |
19.09 Ten laste van begroting IenM | 5.355.569 | 5.184.182 | 5.026.766 | 0 | 5.026.766 |