4.2.1. Inleiding
De belangrijkste informatiebron voor specifieke uitkeringen is het Onderhoudsrapport Specifieke Uitkeringen (OSU). Het doel van het OSU is inzicht geven in het stelsel van specifieke uitkeringen en in het onderhoud van het stelsel. Het rapport bevat een overzicht van de specifieke uitkeringen en de daarmee gemoeide bedragen. Het OSU wordt op grond van artikel 20 van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) jaarlijks aan de Tweede Kamer aangeboden. Tot en met het OSU 2014 bevatte het OSU cijfers over het verwachte aantal uitkeringen en de financiële omvang van die uitkeringen op basis van de ontwerpbegrotingen van de betreffende departementen. Met ingang van het OSU 2015 geeft het OSU nauwkeuriger invulling aan artikel 20 van de Fvw en bevat het de definitieve cijfers over aantal en omvang van specifieke uitkeringen op basis van de jaarverslagen van de betreffende departementen. Het OSU kijkt sinds 2015 dus niet meer vooruit, maar terug.
Het gevolg hiervan is dat het OSU 2015 geen informatie meer bevat over specifieke uitkeringen in het lopende begrotingsjaar, in dit geval 2015. De cijfers voor het lopende begrotingsjaar zijn daarom afkomstig uit de in de ontwerpbegroting 2015 van het Ministerie van BZK geïntroduceerde bijlage specifieke uitkeringen. Deze bijlage bevat een overzicht van de bedragen die de diverse departementen in hun ontwerpbegrotingen hebben opgenomen voor specifieke uitkeringen.
4.2.2. Aantal specifieke uitkeringen
Uit het OSU 2015 blijkt dat het aantal specifieke uitkeringen verder is afgenomen.
Tabel 4.2.1. geeft inzicht in het aantal specifieke uitkeringen in de periode 2010–2015 en omvat niet alleen de specifieke uitkeringen aan provincies, maar ook die aan gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. Zoals in paragraaf 4.2.1. is vermeld, zijn de cijfers voor het lopende begrotingsjaar – 2015 – afkomstig uit een andere bron. Dit betekent ook dat deze cijfers niet goed vergelijkbaar zijn met de cijfers tot en met 2014. De komende jaren zullen de cijfers uit deze bronnen verder op elkaar worden afgestemd.
Ministerie | 2010 | 2011 (oud)1 | 2011 (nieuw)1 | 2012 | 2013 | 2014 | 20152 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 3 | 3 | 7 | 5 | 3 | 1 | |
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie | 15 | 9 |
| ||||
Economische Zaken | 12 | 10 | 8 | 6 | 6 | ||
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 5 | 5 | |||||
Financiën | |||||||
Infrastructuur en Milieu | 31 | 24 | 20 | 16 | 5 | ||
Verkeer en Waterstaat | 11 | 7 | |||||
Veiligheid en Justitie | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||
Justitie | 4 | 3 | |||||
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 6 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 7 | 7 | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 5 | 5 | 8 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Jeugd en Gezin | 4 | 3 | |||||
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | 25 | 24 | |||||
Wonen, Wijken en Integratie | 6 | 4 | |||||
Totaal | 88 | 75 | 75 | 55 | 45 | 35 | 26 |
Bron 2010–2014: Onderhoudsrapportages Specifieke Uitkeringen
Bron 2015: Ontwerpbegroting BZK 2015 (begrotingcijfers met bewerking BZK).