In de begroting 2016 was bij artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid een overzichtsconstructie van de investeringen onderwijs opgenomen. Deze tabel is hieronder wederom opgenomen. Over deze investeringen zijn in het sectorakkoord VO respectievelijk de bestuursakkoorden PO en MBO afspraken gemaakt. Het betreft onder andere middelen uit de Regeerakkoorden Rutte I en II, het Begrotingsakkoord 2013 en de Begrotingsafspraken 2014.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen in het primair onderwijs | |||||
Prestatiebox | 128 | 151 | 223 | 263 | |
– | professionalisering/ leraren schoolleiders en bestuurders | ||||
– | aanpak toptalenten en bewegingsonderwijs | ||||
– | duurzame kwaliteitsverbetering | ||||
– | brede vorming (cultuur, wetenschap en techniek) | ||||
Lumpsum | 138 | 138 | 142 | 142 | |
– | cao afspraak begeleiding startende leraar | ||||
– | cao afspraak professionele ontwikkeling leraren | ||||
– | werkdrukvermindering door conciërges en klassenassistenten | ||||
– | verminderen zittenblijven | ||||
Subsidie | 33 | 35 | 39 | 39 | |
– | verhoging budget lerarenbeurs en extra vervangingsvergoeding | ||||
– | Implementatie, ICT, verbeterscholen | ||||
Totaal PO | 299 | 324 | 404 | 444 | |
Investeringen in het voortgezet onderwijs | |||||
Prestatiebox | 177 | 203 | 274 | 302 | |
– | professionalisering leraren, schoolleiders en bestuurders | ||||
– | aanpak toptalenten | ||||
– | opbrengstgericht werken | ||||
– | cofinanciering aanpak continu verbeteren | ||||
– | meer masters voor de klas | ||||
Lumpsum | 25 | 29 | 29 | 29 | |
– | werkdrukvermindering door inzet klassenassistenten | ||||
– | (academische)opleidingsscholen | ||||
Subsidie | 36 | 43 | 36 | 38 | |
– | verhoging budget lerarenbeurs en extra vervangingsvergoeding | ||||
– | verminderen zittenblijven | ||||
– | implementatie en ICT-ondersteuning | ||||
Totaal VO | 238 | 275 | 339 | 369 | |
Investeringen in het middelbaar en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | |||||
Investeringsdeel kwaliteitsafspraken MBO | 195 | 187 | 190 | 190 | |
– | Professionalisering leraren en schoolleiders | ||||
– | taal en rekenen | ||||
– | professionalisering examenfunctionarissen | ||||
– | Excellentie | ||||
Resultaatafhankelijk deel kwaliteitsafspraken | 37 | 136 | 211 | 211 | |
– | Studiesucces | ||||
– | Beroepspraktijkvorming | ||||
– | voortijdig schoolverlaten | ||||
Totaal MBO | 231 | 322 | 400 | 400 | |
Totaal investeringen | 768 | 921 | 1.143 | 1.213 |
Onderwijsmonitor
De Algemene Rekenkamer constateerde in hun rapport «Onderwijsmonitor (d.d. 5 juni 2015)» dat de informatie over de beleidsdoelen de Tweede Kamer versnipperd bereikt: via begroting en jaarverslag, het onderwijsverslag, voortgangrapportages en andere (onderzoek)rapportages. Om dit te stroomlijnen en de Tweede Kamer aldus beter te kunnen informeren adviseerde de Algemene Rekenkamer o.a. om een dashboard te ontwikkelen. Een dashboard dat op macroniveau inzicht geeft in de voorwaarden voor goed onderwijs met de daarbij behorende beleidsinstrumenten, en de behaalde onderwijsresultaten. OCW heeft in reactie op dit advies een brede onderwijsmonitor ontwikkeld en gepubliceerd op http://www.trendsinbeeldocw.nl/ocw-stelsels-in-beeld/onderwijs. De monitor bestaat uit een dashboard van output- en outcome-indicatoren die de resultaten van het onderwijs weergeven, aangevuld met een wegwijzer naar actuele beleidsinformatie over het onderwijsproces. De in de monitor gepresenteerde output en outcome zijn mede te danken aan de in tabel genoemde investeringen, maar een direct causaal verband tussen beide is niet mogelijk.
Vrijheid in besteding
Instellingen zijn vrij om te bepalen voor welke doelen zij de middelen inzetten. Zij worden wel gestimuleerd om binnen de kaders van de bestuurs- en sectorakkoorden te blijven, maar zij zijn niet beperkt tot de in tabel genoemde doelen. In de reguliere jaarverslaglegging leggen zij verantwoording af. De voortgang op de belangrijkste ambities waarvoor de investeringen uit de tabel zijn ingezet worden onder andere in mei opgenomen in het jaarverslag.