De nota «In het belang van Nederland» (Kamerstuk 33 763, nr. 1) is mede gebaseerd op de zogenaamde wapensysteemsjablonen. Deze wapensysteemsjablonen bevatten de investeringen en de relevante samenhangende exploitatie van de belangrijkste wapensystemen en geven daarmee aanvullende informatie op de begroting. Bij deze ontwerpbegroting 2017 worden de wapensysteemsjablonen wederom geactualiseerd.
Met de brief «Inzicht in kosten en uitgaven van wapensystemen en plan van aanpak daarvoor» (Kamerstuk 33 763, nr. 27) is gemeld hoe Defensie zijn financiële duurzaamheid op langere termijn structureel zal verankeren in de bedrijfsvoering.
De sjablonen dienen om te laten zien op welke manier de benodigde investeringen en exploitatielasten van wapensystemen binnen de meerjarige financiële kaders passen. De sjablonen dragen bij aan de integrale beoordeling van operationele en financiële gevolgen die voortvloeien uit gebruik en inzet, vervanging en modernisering. Door investeringen en exploitatie in samenhang te bekijken, worden gevolgen van systeemveroudering en obsolescence beter inzichtelijk. Ook wordt duidelijker waar het nodig is om systemen operationeel te verbeteren of tenminste operationeel relevant en veilig te houden.
Werkwijze opbouw wapensysteemsjablonen
De wapensysteemsjablonen (tabel 1) zijn op dezelfde wijze opgesteld als voorgaande jaren.
Het proces van totstandkoming vergt nog veel handwerk om informatie zodanig bruikbaar te maken dat het kan worden gebruikt in de bedrijfsvoering. Het betreft verschillende soorten broninformatie, zoals realisatiegegevens, de investerings- en exploitatieplannen, maar ook gegevens over personele sterkte en de bijbehorende middensommen die voor ramingen worden gebruikt. Het geactualiseerde inzicht wordt op basis hiervan zero base opgebouwd.
In de aansluitingstabel (tabel 2) wordt weergegeven op welke wijze de sjablonen aansluiten op de artikelen in de begroting. In de tabel is te herleiden hoe de uitgaven op de (beleids)artikelen worden toegerekend aan inzet, defensiebrede uitgaven, organieke eenheden en wapensystemen. Per uitgave is bekeken onder welke categorie dit type uitgave valt. Dit betekent dat er een dwarsdoorsnede is gemaakt van zowel de beleidsartikelen als van de uitgavencategorieën zoals die in de sjablonen zijn opgenomen. Als voorbeeld de JSS, hiervoor zijn opgenomen in de aansluitingstabel:
de uitgaven in beleidsartikel 6 voor de verwerving van het JSS;
de uitgaven uit beleidsartikel 2 voor personele en materiële exploitatie (de bemanning respectievelijk de instandhouding van het JSS); de uitgaven uit beleidsartikel 7 voor het resterende deel aan materiële exploitatie (brandstof en munitie). De uitgaven voor het wapensysteem JSS zijn dus afkomstig uit verschillende beleidsartikelen. In de aansluitingstabel wordt deze dwarsdoorsnede inzichtelijk gemaakt.
De beleidsartikelen 2 tot en met 5 financieren het merendeel van de instandhoudingsuitgaven voor wapensystemen en uitgaven voor opwerken en gereedstellen van operationele eenheden. Deze uitgaven worden gedeeltelijk toegerekend aan wapensystemen en gedeeltelijk aan organieke eenheden. Uitgaven die direct toe te rekenen zijn aan een wapensysteem, zoals de bemanning van een schip, een vliegtuigsquadron of een voertuig, worden aan het betreffende wapensysteem toegerekend. De overige uitgaven, zoals de resterende formatie van operationele eenheden en de staf van een operationeel commando, worden aan organieke eenheden toegerekend.
Uitgaven voor wapensystemen die ten laste komen van artikel 1 Inzet en de niet-beleidsartikelen 9 Algemeen, 10 Centraal Apparaat, 11 Geheime Uitgaven en 12 Nominaal en onvoorzien zijn geheel aan de categorieën Inzet respectievelijk defensiebreed toegerekend.
De investeringsprojecten worden gefinancierd uit beleidsartikel 6 Investeringen. Het grootste deel van de uitgaven op beleidsartikel 6 wordt aan de wapensystemen toegerekend. Beleidsartikel 6 omvat ook investeringen in vastgoed en algemene uitgaven, zoals de uitgaven voor onderzoek en de NAVO. Deze worden toegerekend aan defensiebrede uitgaven.
Beleidsartikel 7 DMO is van belang voor wapensystemen, omdat hieruit de behoefte aan munitie en brandstof wordt gefinancierd die nodig is voor gereedstelling en opwerken naar inzetgereedheid, maar bijvoorbeeld ook kleding en uitrusting voor militairen. Deze uitgaven zijn toegerekend aan de wapensystemen.
Daarnaast is de DMO ook de organisatie die functionele behoeftestellingen voor investeringen transformeert naar materieel projecten zodat deze verworven kunnen worden. DMO heeft voorts ook het merendeel van de technische expertise in huis voor het uitvoeren van configuratiemanagement. Deze uitgaven zijn toegerekend aan organieke eenheden.
Beleidsartikel 8 (CDC) is overwegend toegerekend aan defensiebrede uitgaven, een klein deel (transport en voeding) is toegerekend aan Organieke eenheden.
Actualisatie van de wapensysteemsjablonen
De grootste wijzigingen in deze actualisatie van de wapensysteemsjablonen zijn het gevolg van het actualiseren van het DIP waaronder het herfaseren van projecten in de tijd van 2016 naar latere jaren, zoals bij de instandhouding van de F-16 (wapensysteemsjabloon 16a), het toevoegen van prijscompensatie en het verwerken van veranderingen in wisselkoersen. Daarnaast hebben deze herfaseringen van grote projecten invloed op een scala aan kleinere projecten. Ook de loonbijstelling en de compensatie voor de gestegen pensioenpremies zijn verwerkt. Tenslotte zijn verwerkt de toegekende extra budgetten voor de uitbreiding KMar ten behoeve van de intensivering van de grensbewakingstaken, voor de Kustwacht ten behoeve van het project modernisering Maritiem Operatie Centrum en de uitbreidingen vanwege de nieuwe Wet Inlichtingen en Veiligheidsdiensten.
Met de ontwerpbegroting 2017 zijn extra middelen vrij gemaakt voor het op orde brengen van de basisgereedheid van de krijgsmacht. Een restant bedrag van € 6 miljoen oplopend naar € 39 miljoen is toen tijdelijk gereserveerd op het artikel Nominaal en onvoorzien. De reservering is toegedeeld aan de defensieonderdelen ten behoeve van de personele gereedheid. Via de direct gerelateerde formatie werkt dit ook door bij de verschillende wapensystemen.
In het Materieelprojecten Overzicht (MPO) wordt inhoudelijk dieper ingegaan op individuele en met elkaar samenhangende projecten.
FINANCIEEL OVERZICHT BIJ ONTWERPBEGROTING 2018 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TOTAAL BEGROTING NAAR BELEIDSARTIKELEN | 7.816 | 8.242 | 8.956 | 9.204 | 9.133 | 9.096 | 8.960 | 8.872 | 8.909 | 8.911 | 8.914 | 8.916 | 8.916 | 8.915 | 8.908 | 8.906 | 8.905 | 8.899 |
INZET | ||||||||||||||||||
subtotaal 1 (Inzet) | 273 | 277 | 259 | 336 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 |
DEFENSIEBREED | ||||||||||||||||||
Algemeen | 84 | 107 | 93 | 98 | 98 | 97 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
Centraal apparaat | 1.528 | 1.595 | 1.616 | 1.574 | 1.533 | 1.523 | 1.545 | 1.494 | 1.467 | 1.452 | 1.431 | 1.425 | 1.402 | 1.390 | 1.371 | 1.375 | 1.367 | 1.364 |
Geheime uitgaven | 5 | 6 | 5 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Nominaal en onvoorzien | 0 | 0 | 100 | 103 | 76 | 92 | 66 | 79 | 72 | 78 | 86 | 94 | 98 | 93 | 121 | 116 | 125 | 128 |
Exploitatie huisvesting en infrastructuur | 359 | 348 | 318 | 312 | 299 | 307 | 313 | 315 | 319 | 318 | 315 | 313 | 314 | 319 | 319 | 318 | 319 | 319 |
Exploitatie ICT | 200 | 227 | 230 | 234 | 240 | 241 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 239 | 239 | 239 | 239 | 239 | 239 | 239 |
Niet toerekenbare apparaatskosten ondersteunende diensten CDC/DMO | 606 | 697 | 775 | 730 | 723 | 729 | 712 | 712 | 710 | 710 | 710 | 710 | 710 | 710 | 711 | 710 | 711 | 711 |
Investeringen overig (niet gespecificeerd naar wapensystemen) | 362 | 348 | – 487 | 390 | 240 | 165 | 432 | 386 | 295 | 478 | 650 | 752 | 1.209 | 1.428 | 1.626 | 1.716 | 1.733 | 1.501 |
subtotaal 2 (Defensiebrede uitgaven) | 3.145 | 3.327 | 2.650 | 3.449 | 3.216 | 3.161 | 3.413 | 3.331 | 3.208 | 3.381 | 3.537 | 3.638 | 4.077 | 4.284 | 4.491 | 4.580 | 4.599 | 4.367 |
ORGANIEKE EENHEDEN | ||||||||||||||||||
Formatie organieke eenheden | 1.613 | 1.571 | 1.566 | 1.597 | 1.610 | 1.631 | 1.637 | 1.638 | 1.639 | 1.650 | 1.650 | 1.649 | 1.649 | 1.648 | 1.648 | 1.648 | 1.643 | 1.642 |
Formatie operationeel commando indirect | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gereedstelling en overige exploitatie operationeel commando indirect | 438 | 410 | 367 | 332 | 308 | 335 | 309 | 292 | 303 | 289 | 289 | 290 | 283 | 288 | 329 | 316 | 312 | 307 |
Dienstverlening CDC indirect | 90 | 88 | 89 | 90 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
subtotaal 3 (Organieke eenheden) | 2.141 | 2.069 | 2.022 | 2.018 | 2.009 | 2.056 | 2.037 | 2.021 | 2.033 | 2.030 | 2.030 | 2.030 | 2.022 | 2.027 | 2.068 | 2.054 | 2.045 | 2.040 |
WAPENSYSTEMEN | ||||||||||||||||||
Wapensysteem 1 – Luchtverdedigings- en commandofregatten | 163 | 102 | 153 | 128 | 121 | 109 | 104 | 107 | 108 | 97 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 |
Wapensysteem 2 – Multipurpose fregatten | 43 | 45 | 63 | 46 | 45 | 44 | 40 | 40 | 48 | 166 | 333 | 299 | 83 | 59 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Wapensysteem 3 – Patrouilleschepen | 33 | 35 | 50 | 41 | 42 | 43 | 41 | 40 | 42 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
Wapensysteem 4 – Landing Platform Docks | 41 | 48 | 39 | 56 | 37 | 37 | 46 | 45 | 37 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 |
Wapensysteem 5 – Joint Support Ship | 36 | 27 | 42 | 23 | 27 | 22 | 21 | 20 | 29 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Wapensysteem 6 – Onderzeeboten | 78 | 82 | 96 | 86 | 92 | 95 | 96 | 244 | 414 | 440 | 492 | 513 | 446 | 315 | 190 | 76 | 55 | 55 |
Wapensysteem 7 – Mijnenbestrijdingsvaartuigen | 32 | 38 | 33 | 31 | 32 | 35 | 32 | 31 | 33 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Wapensysteem 8 – CV9035NL Infanteriegevechtsvoertuigen | 42 | 48 | 65 | 69 | 52 | 54 | 56 | 54 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Wapensysteem 9 – Pantserwielvoertuigen | 164 | 257 | 191 | 103 | 100 | 90 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 93 | 93 |
Wapensysteem 10 – Grondgebonden luchtverdediging | 71 | 83 | 90 | 104 | 88 | 87 | 93 | 100 | 78 | 70 | 75 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Wapensysteem 11 – WisselLaadSystemen en TrekkerOpleggerCombinaties | 40 | 39 | 43 | 43 | 45 | 45 | 45 | 44 | 44 | 44 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 43 | 43 |
Wapensysteem 12 – Ondersteunende tanks | 25 | 17 | 28 | 33 | 46 | 38 | 18 | 17 | 28 | 29 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Wapensysteem 13 – Artillerie | 31 | 33 | 60 | 54 | 60 | 44 | 50 | 74 | 104 | 37 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 62 | 36 | 36 |
Wapensysteem 14 – Unmanned Aerial Vehicle's | 5 | 5 | 24 | 23 | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Wapensysteem 15 – Mercedes Benz Terreinvoertuigen | 120 | 124 | 137 | 146 | 136 | 132 | 133 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Wapensysteem 16A – Jachtvliegtuigen F-16 | 259 | 241 | 303 | 239 | 196 | 181 | 145 | 92 | 73 | 0 | 7 | 26 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wapensysteem 16B – Vervanging jachtvliegtuigen F-16 (F-35) | 35 | 97 | 308 | 569 | 863 | 836 | 714 | 660 | 591 | 552 | 343 | 300 | 303 | 349 | 263 | 276 | 312 | 558 |
Wapensysteem 17 – Tankvliegtuigen KDC-10 | 54 | 166 | 211 | 60 | 55 | 60 | 141 | 83 | 101 | 135 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 61 | 61 | 61 |
Wapensysteem 18 – Transportvliegtuigen C-130 | 38 | 40 | 35 | 39 | 35 | 34 | 36 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 | 35 |
Wapensysteem 19 – Gevechtshelikopters AH-64 Apache | 92 | 95 | 105 | 113 | 99 | 85 | 81 | 89 | 142 | 221 | 193 | 150 | 148 | 71 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Wapensysteem 20 – Transporthelikopters CH-47 Chinook | 68 | 76 | 160 | 211 | 366 | 238 | 90 | 148 | 200 | 88 | 88 | 86 | 86 | 84 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Wapensysteem 21 – Transporthelikopters AS-532 Cougar | 32 | 39 | 40 | 23 | 19 | 16 | 13 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wapensysteem 22 – Maritieme helikopters NH-90 | 80 | 88 | 111 | 110 | 91 | 93 | 85 | 89 | 86 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Wapensysteem 23 – Klein Kaliber Wapens | 48 | 90 | 79 | 72 | 59 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |
Wapensysteem 24 – Kleding en Persoonlijke Uitrusting | 60 | 66 | 64 | 150 | 112 | 116 | 74 | 75 | 61 | 62 | 62 | 62 | 63 | 69 | 65 | 61 | 61 | 61 |
Wapensysteem 25 – Militaire Satelliet Communicatie | 25 | 21 | 23 | 50 | 23 | 16 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Wapensysteem 26 – TITAAN commandovoeringssysteem | 16 | 18 | 31 | 27 | 37 | 38 | 35 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Wapensysteem 27 – Mobile Combat Training Centre | 5 | 6 | 6 | 7 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | 5 | 5 |
Wapensysteem 28 – overige (wapen)systemen | 520 | 544 | 788 | 1.000 | 872 | 1.051 | 980 | 778 | 730 | 622 | 573 | 560 | 434 | 406 | 396 | 398 | 395 | 380 |
Vrije ruimte / spanning1 | 0 | 0 | 647 | – 254 | – 175 | – 149 | – 148 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
subtotaal 4 (wapensystemen) | 2.258 | 2.570 | 4.024 | 3.401 | 3.592 | 3.562 | 3.195 | 3.204 | 3.353 | 3.185 | 3.031 | 2.932 | 2.501 | 2.288 | 2.033 | 1.956 | 1.945 | 2.177 |
TOTAAL BEGROTING NAAR WAPENSYSTEMEN | 7.816 | 8.243 | 8.956 | 9.204 | 9.133 | 9.096 | 8.960 | 8.872 | 8.909 | 8.911 | 8.914 | 8.916 | 8.916 | 8.915 | 8.907 | 8.906 | 8.905 | 8.899 |
Bedragen * € miljoen
Begrotingsoverzicht / aansluitingstabel | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TOTAAL BEGROTING | 7.816 | 8.242 | 8.956 | 9.204 | 9.133 | 9.096 | 8.960 | 8.872 | 8.909 | 8.911 | 8.914 | 8.916 | 8.916 | 8.915 | 8.908 | 8.906 | 8.905 | 8.899 |
INZET volgens financieel overzicht | 273 | 277 | 259 | 336 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 |
INZET naar begrotingsartikel | 273 | 277 | 259 | 336 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 |
waarvan beleidsartikel 1 – Inzet | 273 | 277 | 259 | 336 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 |
DEFENSIEBREED volgens financieel overzicht | 3.145 | 3.327 | 2.650 | 3.449 | 3.216 | 3.161 | 3.413 | 3.331 | 3.208 | 3.381 | 3.537 | 3.638 | 4.077 | 4.284 | 4.491 | 4.580 | 4.599 | 4.367 |
DEFENSIEBREED naar begrotingsartikel | 3.145 | 3.327 | 2.650 | 3.449 | 3.216 | 3.161 | 3.413 | 3.331 | 3.208 | 3.381 | 3.537 | 3.638 | 4.077 | 4.284 | 4.491 | 4.580 | 4.599 | 4.367 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 6 | 7 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen | 362 | 348 | -487 | 390 | 240 | 165 | 432 | 386 | 295 | 478 | 650 | 752 | 1.209 | 1.428 | 1.626 | 1.716 | 1.733 | 1.501 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 198 | 225 | 227 | 231 | 237 | 238 | 238 | 237 | 237 | 237 | 237 | 236 | 236 | 236 | 236 | 236 | 236 | 236 |
waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra | 961 | 1.040 | 1.089 | 1.038 | 1.018 | 1.032 | 1.021 | 1.023 | 1.025 | 1.024 | 1.021 | 1.019 | 1.020 | 1.025 | 1.026 | 1.024 | 1.026 | 1.026 |
waarvan niet-beleidsartikel 9 – Algemeen | 84 | 107 | 93 | 98 | 98 | 97 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
warvan niet-beleidsartikel 10 – Centraal Apparaat | 1.528 | 1.595 | 1.616 | 1.574 | 1.533 | 1.523 | 1.545 | 1.494 | 1.467 | 1.452 | 1.431 | 1.425 | 1.402 | 1.390 | 1.371 | 1.375 | 1.367 | 1.364 |
waarvan niet-beleidsartikel 11 – Geheime uitgaven | 5 | 6 | 5 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
waarvan niet-beleidsartikel 12 – Nominaal en Onvoorzien | 0 | 0 | 100 | 103 | 76 | 92 | 66 | 79 | 72 | 78 | 86 | 94 | 98 | 93 | 121 | 116 | 125 | 128 |
ORGANIEKE EENHEDEN volgens financieel overzicht | 2.141 | 2.069 | 2.022 | 2.018 | 2.009 | 2.056 | 2.037 | 2.021 | 2.033 | 2.030 | 2.030 | 2.030 | 2.022 | 2.027 | 2.068 | 2.054 | 2.045 | 2.040 |
ORGANIEKE EENHEDEN naar begrotingsartikel | 2.141 | 2.068 | 2.023 | 2.018 | 2.009 | 2.056 | 2.037 | 2.021 | 2.033 | 2.030 | 2.030 | 2.030 | 2.022 | 2.027 | 2.068 | 2.054 | 2.045 | 2.040 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 437 | 432 | 422 | 409 | 414 | 420 | 423 | 424 | 424 | 426 | 425 | 426 | 426 | 425 | 426 | 426 | 426 | 426 |
waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten | 812 | 790 | 769 | 750 | 781 | 791 | 804 | 806 | 803 | 802 | 800 | 801 | 799 | 814 | 804 | 804 | 799 | 799 |
waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten | 256 | 216 | 186 | 184 | 199 | 239 | 214 | 224 | 232 | 254 | 255 | 256 | 254 | 255 | 255 | 254 | 253 | 252 |
waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee | 334 | 348 | 369 | 358 | 353 | 355 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 357 | 356 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 212 | 194 | 187 | 228 | 171 | 161 | 148 | 120 | 127 | 101 | 102 | 99 | 95 | 85 | 135 | 123 | 120 | 116 |
waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra | 90 | 88 | 89 | 90 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
WAPENSYSTEMEN volgens financieel overzicht | 2.258 | 2.570 | 4.024 | 3.401 | 3.592 | 3.562 | 3.195 | 3.204 | 3.353 | 3.185 | 3.031 | 2.932 | 2.501 | 2.288 | 2.033 | 1.956 | 1.945 | 2.177 |
WAPENSYSTEMEN naar begrotingsartikel | 2.258 | 2.570 | 4.025 | 3.401 | 3.592 | 3.562 | 3.195 | 3.204 | 3.353 | 3.185 | 3.031 | 2.932 | 2.501 | 2.288 | 2.033 | 1.956 | 1.945 | 2.177 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 301 | 305 | 309 | 316 | 323 | 325 | 326 | 325 | 325 | 323 | 323 | 323 | 323 | 323 | 323 | 323 | 323 | 323 |
waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten | 409 | 428 | 525 | 543 | 526 | 535 | 541 | 544 | 545 | 545 | 545 | 545 | 545 | 545 | 545 | 545 | 550 | 550 |
waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten | 456 | 489 | 516 | 526 | 504 | 468 | 499 | 489 | 476 | 452 | 453 | 451 | 452 | 452 | 453 | 453 | 454 | 454 |
waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen | 740 | 957 | 1.619 | 1.874 | 1.962 | 1.894 | 1.465 | 1.306 | 1.476 | 1.308 | 1.155 | 1.054 | 620 | 396 | 190 | 100 | 81 | 308 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen (spanning)1 | 0 | 0 | 647 | -254 | -175 | -149 | -148 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 348 | 387 | 404 | 393 | 448 | 486 | 508 | 536 | 528 | 554 | 552 | 556 | 559 | 569 | 519 | 532 | 534 | 538 |