Realisatieprogramma hoofdwegennet (12.03.01) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 4 | 2 | 35 | 37 | |||
Programma 130 km | 3 | 1 | 55 | 55 | |||
Programma aansluitingen | 14 | 10 | 125 | 121 | |||
Quick Wins Wegen | 0 | 12 | 12 | ||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1 | 1 | 1.488 | 1.488 | 2016 | 2016 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 1 | 1 | 20 | 20 | 2015 | 2015 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 19 | 28 | 1.218 | 1.229 | 2026 | 2024- 2026 | 1 |
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 2 | 1 | 56 | 55 | 2018 | 2018 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 2 | 1 | 314 | 314 | 2032- 2036 | 2032- 2036 | |
A2 Holendrecht - Oudenrijn | 0 | 1.210 | 1.210 | 2012 | 2012 | ||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 9 | 6 | 796 | 796 | 2028-2030 | 2028-2030 | |
A9 Badhoevedorp | 2 | 306 | 322 | 2017 | 2017 | 2 | |
N50 Ens - Emmeloord | 19 | 19 | 2016 | 2016 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
A4 Burgerveen - Leiden | 0 | 0 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | |
A4 Delft - Schiedam | 0 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | ||
A4 Vlietland / N14 | 0 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | ||
A4-A44 Rijnlandroute | 90 | 134 | 581 | 581 | Regio | Regio | |
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 8 | 6 | 17 | 17 | 2022 | 2022 | |
N61 Hoek-Schoondijke | 1 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | ||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 9 | 7 | 16 | 16 | 2021 | 2020- 2021 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 1 | 685 | 685 | 2016 | 2016 | |
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 1 | 1 | 263 | 263 | 2014 | 2014 | |
A76 Aansluiting Nuth | 14 | 14 | 60 | 60 | Regio | Regio | |
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 37 | 25 | 453 | 258 | 2023- 2025 | 2023- 2025 | 3 |
A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen | 29 | 29 | 2017 | 2017 | |||
A12/A15 Ressen - Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 230 | 378 | 546 | 669 | 2023- 2025 | 2023- 2025 | 4 |
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 2017 | 2017 | |||
N35 Combiplan Nijverdal | 2 | 0 | 319 | 319 | 2015 | 2015 | |
N35 Wijthmen - Nijverdal | 1 | 6 | 21 | 21 | 2018 | 2018 | |
N35 Zwolle - Wijthmen | 3 | 50 | 50 | 2018 | 2018 | ||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 174 | 117 | 808 | 714 | 2025 | 2024 | 5 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 0 | 0 | 220 | 220 | 2014 | 2014 | |
Overige maatregelen | |||||||
Fileaanpak | 18 | 18 | 54 | 54 | |||
Meer kwaliteit leefomgeving | 0 | 150 | 150 | ||||
Meer veilig | 15 | 14 | 61 | 55 | 6 | ||
Afrondingen | |||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 662 | 769 | 11.567 | 11.419 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 173 | 99 | |||||
Programma Realisatie | 835 | 868 | |||||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 478 | 729 | |||||
Overprogrammering | 357 | 139 |
Toelichting
1. De verlaging van het projectbudget komt door een overboeking naar programma A6 Lelystad met (- € 11,2 miljoen). Conform besluit stuurgroep programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) wordt 11 miljoen overgeboekt van programma SAA naar A6 Lelystad in verband met de overheveling van een deel van de scope.
2. De verlaging van het projectbudget komt doordat de bijdragen van derden lager vallen dan geraamd (- € 15,1 miljoen).
3. Voor het project A1 Apeldoorn-Azelo is een uitvoeringsbesluit genomen (€ 194,6 miljoen).
4. Er heeft een overboeking plaatsgevonden van het aanlegbudget naar de budgetplaats geïntegreerde contractvormen van € 122 miljoen. Dit betreft de dagvergoeding die aan de aannemer wordt betaald omdat het DBFM-contract nog niet is ingepast.
5. Het hogere project budget komt met name doordat binnen het project A7 Zuidelijke Ringweg Groningen een vaststellingsovereenkomst is getekend met de opdrachtnemer. De provincie Groningen draagt € 78,1 miljoen bij en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) € 13,2 miljoen.
6. De verhoging van het projectbudget komt door de toevoeging vanuit de getroffen reservering op artikel 20 ten behoeve van het plaatsen van een Intelligente verkeersregelingsinstallaties (IVRI) bij afrit 33 in combinatie met een bypass op de rotonde Nishoek (€ 6,3 miljoen).
Verkenningen en planuitwerkingen hoofdwegennet (12.03.02) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatie uitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 782 | ‒ 581 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 95 | 104 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 341 | 341 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 35 | 15 | nvt | nvt | 1 |
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 3 | 3 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 329 | 329 | nvt | nvt | |
Snelfietsroutes | 2 | 3 | nvt | nvt | 2 |
Strategisch plan Verkeersveiligheid | 182 | 32 | nvt | nvt | 3 |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 112 | 114 | nvt | nvt | |
Vervolgprogramma Meer Veilig | 56 | 56 | nvt | nvt | |
Voorbereiding vrachtheffing | 30 | 30 | nvt | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 167 | 167 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.253 | 1.225 | 4 | ||
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 328 | 330 | |||
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 66 | 55 | 2025 | 2025 | 5 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 182 | 182 | Regio | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 28 | Regio | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 135 | 135 | 2026- 2028 | 2026- 2028 | |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen - N14 | 231 | 231 | |||
A4 Haaglanden - N14 | 676 | 676 | 2026- 2028 | 2026- 2028 | |
N59 Verkeersveiligheid | 0 | 0 | nvt | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 280 | 278 | 2025- 2027 | 2025- 2027 | |
A27 Houten - Hooipolder | 1.476 | 1.470 | Zuid: 2027- 2029 | Zuid: 2027- 2029 | |
Noord: 2028- 2030 | Noord: 2028- 2030 | ||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 4 | 4 | 2021- 2022 | 2021- 2022 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 27 | 27 | Regio | Regio | |
N65 Vught - Haaren | 94 | 94 | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken | 185 | 156 | 6 | ||
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 425 | 425 | 2023- 2026 / 2025- 2029 | 2023- 2026 / 2025- 2029 | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 9 | 23 | nvt | nvt | 7 |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 0 | 1 | nvt | nvt | 8 |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1 Apeldoorn – Azelo: fase 2b | 0 | 195 | 2026- 2028 | 2026- 2028 | 9 |
A1/A30 Barneveld | 42 | 42 | |||
N35 Nijverdal - Wierden | 117 | 117 | 2023- 2025 | 2023- 2025 | |
N35 Raalte | 13 | 13 | Regio | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 5 | 2022- 2024 | 2022- 2024 | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn - Azelo | 30 | 30 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 102 | 102 | 2026 | 2026 | |
Overige projecten en reserveringen | 150 | 160 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 6.430 | 6.618 | |||
Begroting (IF 12.03.02) | 6.430 | 6.618 |
Toelichting
1. De verhoging van het projectbudget komt door een aantal herschikkingen na een heroriëntatie op dit programma. Met deze herschikking zijn middelen weer gecentraliseerd op het programmbudget met als doel om aansluiting te vinden met de ontvangstenreeks in de tolbijlage (totaal € 20,9 miljoen).
1. Dit betreft een overboeking naar Hoofdstuk XII bestemd voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor de uitvoering van de 2e tranche fietssnelroutes en de bijbehorende afdracht aan het Btw-compesatiefonds (totaal ‒ €0,9 miljoen).
2. Voor de Regeling Investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) wordt € 150,0 miljoen vanuit de reservering SPV op artikel 20 overgeboekt naar artikel 12 voor de ophoging en uitvoering van de regeling (totaal € 100 miljoen).
3. De verhoging van het programmabudget komt met name door het toevoegen van noodzakelijke activiteiten voor vervanging en renovatie aan de Galecopperbrug als onderdeel van het project A12/A27 Ring Utrecht. (€ 27,3 miljoen).
4. De verhoging van het projectbudget komt door een overboeking vanuit programma A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere met (€ 11,2 miljoen). Conform besluit stuurgroep programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) wordt dit bedrag overgeboekt van programma SAA naar A6 Lelystad in verband met de overheveling van een deel van de scope.
5. De verhoging van het projectbudget komt enerzijds door een hogere bijdrage van derden (€ 39,9 miljoen) en anderzijds door een overboeking voor een opdracht ten behoeve van kleine infrastructuur en Smart Mobility maatregelen (- € 11,6 miljoen).
6. Dit betreft een overboeking naar Hoofdstuk XII voor de realisatie van een aantal activiteiten in het kader van het Programma Smartwayz die via een incidentele beschikking aan de provincie Noord Brabant worden overgemaakt (- €13,7 miljoen).
7. Dit betreft een overboeking naar Hoofdstuk XII voor de realisatie van een aantal activiteiten in het kader van het Programma Smartwayz die via een incidentele beschikking aan de provincie Noord Brabant worden overgemaakt (- €0,5 miljoen).
8. Voor het project A1 Apeldoorn-Azelo is een uitvoeringsbesluit genomen (- € 194,6 miljoen).
Geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet (12.04) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 62 | 64 | 1.845 | 1.845 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 21 | 22 | 375 | 375 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 59 | 54 | 1.160 | 1.160 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Badhoevedorp-Holendrecht) | 28 | 30 | 1.244 | 1.244 | 2026 | 2026 | 2040 | |
A10 Tweede Coentunnel | 55 | 56 | 2.172 | 2.172 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten - Veenendaal | 26 | 26 | 691 | 691 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 16 | 15 | 360 | 362 | 2019 | 2019 | 2044 | 1 |
Aflossing tunnels | 47 | 48 | 954 | 954 | 1 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 99 | 31 | 2.271 | 2.271 | 2015 | 2015 | 2035 | |
A16 Rotterdam | 29 | 27 | 1.524 | 1.524 | 2025 | 2025 | 2043 | |
A24 Blankenburgverbinding | 33 | 30 | 1.923 | 1.909 | 2024 | 2024 | 2043 | 2 |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 1 | 1 | 272 | 272 | 2005 | 2005 | 2020 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12 Ede - Grijsoord | 10 | 13 | 180 | 180 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 12 | 10 | 463 | 463 | 2018 | 2018 | 2043 | |
A12/A15 Ressen - Oudbroeken | 137 | 191 | 69 | 2023 ‒ 2025 | 2023 ‒ 2025 | 3 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 6 | 6 | 168 | 168 | 2007 | 2007 | 2022 | |
N33 Assen - Zuidbroek | 14 | 14 | 344 | 344 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | 0 | |||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 497 | 497 | ||||||
Afrondingen | ||||||||
Totaal | 655 | 448 | 16.636 | 16.500 | ||||
Begroting (IF 12.04) | 655 | 448 |
Toelichting
1. De verlaging van het projectbudget komt enerzijds door hogere ontvangsten van derden (€ 0,8 miljoen) en anderzijds door de decharge verlening waardoor het positieve saldo op het niet-DBFM deel van het contract is teruggevloeid naar de Investeringsruimte(- € 2,6 miljoen).
2. De verhoging van het projectbudget komt doordat de bijdragen van derden hoger vallen dan geraamd (€ 14,4 miljoen).
3. Er heeft een overboeking plaatsgevonden van het aanlegbudget naar de budgetplaats geïntegreerde contractvormen van € 122 miljoen. Dit betreft de dagvergoeding die aan de aannemer wordt betaald omdat het DBFM-contract nog niet is ingepast.
Realisatieprogramma Personenvervoer (13.03.01) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Benutten, betrouwbaarheid en capaciteit | |||||||
Be- en bijsturing toekomst | 1 | 0 | 16 | 16 | 2021 | 2021 | |
Geluidsanering Spoorwegen | 18 | 12 | 699 | 699 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 11 | 23 | 155 | 155 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 0 | 1 | 27 | 27 | 2011/ 2018- 2024 | 2011/ 2018- 2024 | |
Verbeteraanpak stations | 2 | 1 | 11 | 11 | 2020 | 2020 | |
Verbeteraanpak trein | 0 | 0 | 43 | 43 | 2018/2019 | 2018/2019 | |
Spoorcapaciteit 2030 | 49 | 36 | 173 | 138 | divers | divers | 1 |
Innovatieprogramma spoortrillingen | 2 | 0 | 20 | 0 | 2 | ||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Kleine stations | 6 | 0 | 11 | 18 | divers | divers | 3 |
Toegankelijkheid stations | 41 | 35 | 500 | 500 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Aanleg ATBvv | 1 | 13 | 70 | 70 | divers | divers | |
Booggeluid | 1 | 1 | 4 | 3 | divers | divers | 4 |
Fietsparkeren bij stations | 44 | 65 | 418 | 418 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 36 | 10 | 169 | 25 | divers | divers | 5 |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 5 | 5 | 22 | 32 | divers | divers | 6 |
Overwegenaanpak | 34 | 28 | 873 | 760 | divers | divers | 7 |
Ontsnippering | 3 | 6 | 81 | 81 | divers | divers | |
Programma aanpak suïcidepreventie | 3 | 2 | 11 | 11 | 2021 | 2021 | |
Programma kleine functiewijzigingen | 19 | 22 | 379 | 383 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 3 | 6 | 27 | 27 | 2022 | 2022 | |
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 0 | 0 | 408 | 408 | 2016 | 2016 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Vleuten - Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 0 | 0 | 888 | 888 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 3 | 3 | 70 | 66 | 2023‒ 2025 | 2023‒ 2025 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Rijswijk - Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 8 | 3 | 608 | 608 | 2023‒ 2025 | 2023‒ 2025 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Traject Oost | 6 | 6 | 240 | 240 | divers | divers | |
Zwolle - Herfte | 52 | 36 | 262 | 217 | 2021 | 2021 | 8 |
Projecten Noord Nederland | |||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 20 | 28 | 140 | 140 | divers | divers | |
Afrondingen | ‒ 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 369 | 342 | 6.325 | 5.984 | |||
Planuitwerkingsuitgaven binnen het realisatieprogramma | 34 | ‒ 9 | 63 | 180 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | 158 | 158 | |||
Programma Realisatie | 403 | 333 | 6.546 | 6.322 | |||
Realisatieuitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | ‒ 12 | ‒ 9 | |||||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 365 | 198 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 26 | ‒ 126 |
Toelichting
1. Het projectbudget is verhoogd met € 20 miljoen vanuit de investeringsruimte Spoor (aanvullende middelen van het Regeerakkoord artikelonderdeel 20.05) voor diverse maatregelen zoals verzwaring van tractie- en energievoorziening en perronverlengingen in de verschillende delen van het land. Daarnaast is € 15 miljoen toegevoegd voor verdere voorbereidende stappen voor een systeemkeuze in de tractie-energievoorziening (Kamerstuk 35570-A, nr. 45).
2. In Nederland zijn circa 800.000 woonadressen binnen 300 meter van het spoor gelegen. Met de toekomstige bouwopgaven worden naar verwachting nog meer potentiele woningbouwlocaties ontwikkeld langs spoorwegen. Bewoners moeten worden beschermd tegen de nadelige omgevingseffecten van het (toenemend) spoorvervoer. Voor geluid en externe veiligheid is er wet- en regelgeving. Voor spoortrillingen is er op dit moment slechts zeer beperkte regelgeving. Om meer kennis te ontwikkelen over het ontstaan van trillingen en te komen tot mogelijke kosteneffectieve beheersmaatregelen, wordt een innovatieprogramma opgestart wat zich richt op een drietal aspecten:
• het ontwikkelen van een spoortrillingsemissiemodel;
• praktijkproeven met materieel;
• praktijkproeven in de infra.
6. Voor dit programma worden alleen de nog geplande uitgaven vanaf 2021 opgenomen.
7. De (toekomstige) kosten van beheer, onderhoud en vervanging (BOV) moeten uit het realisatiebudget van een project/programma gedekt worden. Na het afgeven van verschillende realisatiebeschikkingen was er onvoldoende budget om de BOV-kosten volledig te dekken en is € 0,7 miljoen toegevoegd aan het projectbudget vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
8. De toename wordt voornamelijk veroorzaakt door een terugstorting van decentralisatie uitkeringen uit het Provinciefonds. De reden hiervoor zijn de Verantwoordingsonderzoeken van de Algemene Rekenkamer voor de jaren 2018 en 2019 waarbij alle bestaande decentralisatie uitkeringen (DU's) zijn getoetst op beleids- en bestedingsvrijheid. Bij diverse DU's blijken dusdanige voorwaarden te bestaan waardoor er onvoldoende sprake is van beleids- en bestedingsvrijheid voor de ontvangende medeoverheden. Deze DU’s zijn per 1 januari 2021 beëindigd. Er dient een andere wijze van bekostigen gekozen te worden, die beter past bij de bestaande voorwaarden. De bijbehorende financiële middelen ad € 137 miljoen zijn in afwachting hiervan teruggestort op de post kleine projecten. Daarnaast is conform de BO-MIRT afspraken met Noord-Nederland van eind 2020 (Kamerstukken II, vergaderjaar 2020-2021, 35570-A, nr. 45) € 5 miljoen gereserveerd ten behoeve van infrastructuurmaatregelen om de eerste zero emissie treinen in reguliere dienst in Nederland te faciliteren.
9. Voor dit programma worden alleen de nog geplande uitgaven vanaf 2021 opgenomen. Daarnaast is op basis van een inventarisatie van de nog uit te voeren werkzaamheden, de nog te verwachte kosten en het risico-dossier het projectbudget onvoorzien verlaagd met € 0,61 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05)
10. Sinds 2018 zijn 67 van de 180 onbeveiligde overwegen (NABO’s) uit het NABO-programma aangepakt. Om de overige 113 NABO’s ook aan te kunnen pakken is besloten om de komende drie jaar circa € 37,5 miljoen per jaar extra in het NABO- programma te investeren (Kamerstukken 29 893, nr. 249).
11. Gedurende de uitvoering bleek dat bij de toenmalige aanbesteding de (financiële) risico’s onvoldoende in beeld waren en er een tekort zou ontstaan. De buitensituatie bleek complexer dan aangenomen en het uitgevraagde ontwerp bleek niet maakbaar waardoor aanpassingen in ontwerp en fasering nodig waren. Tevens was er sprake van hogere verbussingskosten door nieuwe bouwfaseringen. Om de hierdoor ontstane meerkosten te dekken is € 45,6 miljoen toegevoegd aan het projectbudget vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
Realisatieprogramma Goederenvervoer (13.03.02) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ProRail Projecten | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 2 | divers | divers | 1 |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 1 | 1 | 170 | 170 | divers | divers | |
PAGE risico reductie | 0 | 1 | 10 | 19 | divers | divers | 2 |
Programma Emplacementen op orde | 3 | 2 | 70 | 61 | divers | divers | 3 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Calandbrug | 2 | 1 | 162 | 162 | 2020/ 2025 | 2020/ 2025 | |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 1 | 0 | 23 | 24 | divers | divers | |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 0 | 0 | 227 | 227 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 8 | 9 | 137 | 137 | divers | divers | |
Overige projecten | |||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 0 | 0 | 8 | 8 | divers | divers | |
Afrondingen | 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 15 | 15 | 807 | 810 | |||
Planuitwerkingskosten realisatieprogramma t.l.v. IF 13.03.05 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | 17 | 17 | |||
Programma Realisatie | 15 | 15 | 824 | 827 | |||
Realisatieuitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | ‒ 2 | ‒ 2 | |||||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 13 | 13 |
Toelichting
1. Er zijn op dit moment geen projecten in uitvoering.
2. Binnen het programma PAGE was rekening gehouden met een bijdrage voor de Zuidelijke spoorboog Sittard. Na het besluit van de gemeente Sittard-Geleen om de eerder toegezegde bijdrage aan dit project in te trekken en het feit dat er eveneens sprake bleek van een stijging van de geraamde aanlegkosten is dit project stopgezet. Het totale resterende budget binnen dit programma is overgeboekt naar het programma Emplacementen op orde. Dit programma heeft dezelfde doelstelling, namelijk het verhogen van de veiligheid op emplacementen.
3. Zie ad 2.
Planuitwerkingsprogramma Personenvervoer (13.03.04) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 10 | 10 | divers | divers | |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 114 | 69 | divers | divers | 1 |
Kleine projecten Personenvervoer | 12 | 11 | divers | divers | |
Regionale Knelpunten | 31 | 31 | nvt | nvt | |
Reizigersfonds | 3 | 3 | divers | divers | |
Maatregelenpakket HSL-Zuid | 130 | 132 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Maaslijn | 44 | 44 | 2024 | 2024 | |
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 70 | 0 | 2 | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 18 | 18 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Multimodale knoop Schiphol | 258 | 258 | divers | divers | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 29 | 32 | |||
Afrekening voorschotten | 9 | 9 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 728 | 617 | |||
Begroting (IF 13.03.04) | 728 | 617 |
Toelichting
1. Conform de BO-MIRT afspraken met de regio van eind 2020 (Kamerstukken II, vergaderjaar 2020-2021, 35570-A, nr. 45) is binnen de post Grensoverschrijdend Spoorvervoer een voorlopige reservering gemaakt van € 10 miljoen voor een bijdrage aan de benodigde investerings- en BOV-kosten op Nederlands grondgebied voor de re-activatie voor personenvervoer van de spoorverbinding tussen Coevorden en Neuenhaus. Daarnaast wordt, zoals ook benoemd in de Kamerbrief over de nachttrein Wenen (Kamerstukken II, vergaderjaar 2020-2021, 22984 nr. 920) aan NS een subsidie beschikt waarvan € 5 miljoen bij Voorjaarsnota wordt overgeboekt naar Hoofdstuk XII waaruit de subsidie wordt verstrekt en verantwoord. In het kader van de Rijksbijdrage Wunderline is het Rijk, via een Specifieke uitkering (SPUK) aan de provincie Groningen, overgegaan tot uitbetaling van haar bijdrage aan de eerste bouwstap waarbij bij Voorjaarsnota € 12 miljoen wordt overgeboekt naar Hoofdstuk XII waaruit de subsidie wordt verstrekt en verantwoord. Tot slot is conform BO MIRT afspraak 2020 voor de reistijdversnelling met een half uur van de IC Amsterdam-Berlijn € 50 miljoen toegevoegd. Dit bedrag is voor studie- en investeringskosten voor de benodigde infrastructuur in Nederland.
2. Dit programma is gericht op toekomstvaste ontwikkeling van spoor- en perroncapaciteit op emplacementen van spoorknopen in Zuidoost-Nederland. Hieronder vallen de te starten integrale studie toekomstvast emplacement Eindhoven/Helmond en de lopende integrale studie emplacement Venlo. Voor eerstgenoemde studie is € 50 miljoen gereserveerd voor urgente opgaven op emplacement Eindhoven: aanpassingen Eindhoven-West en inframaatregelen voor een IC Heerlen-Aken. Voor emplacement Venlo is € 25 miljoen gereserveerd voor realisatie van een spanningssluis ter vervanging van de bestaande schakelbare bovenleiding. Bestaande projecten en toekomstige ontwikkelingen (TBOV 2030/2040) worden in kaart gebracht door ProRail en moeten leiden tot een adaptief ontwikkelpad waarmee integraal inzichtelijk wordt gemaakt welke opgaven zich wanneer voordoen, welke maatregelen hierbij horen en wat hiervan de kosten zijn. Tijdens het BO MIRT Zuid 2021 zullen tussentijdse resultaten worden geagendeerd.
Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer (13.03.05) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma IF 13.03.02 | 0 | 4 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 23 | 23 | |||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 23 | 27 | |||
Afrekening voorschotten | 1 | 1 | |||
Begroting (IF 13.03.05) | 24 | 28 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen (13.04) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Begrotingsbijdrage ProRail (beschikbaarheidsvergoeding en overige afrekeningen) | 184 | 163 | 3.687 | 3.687 | 2007 | 2007 | 2031 | |
Rente- en belastingaanpassingen | 7 | 2 | ‒ 101 | ‒ 94 | ||||
Totaal | 191 | 165 | 3.586 | 3.593 | ||||
Begroting (IF 13.04) | 191 | 165 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Realisatieprogramma Regionaal, lokale infra-structuur (14.01.03) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Amstelveenlijn | 0 | 16 | 81 | 81 | 2020/ 2022 | 2020/ 2022 | |
Utrecht, tram naar de Uithof | 31 | 0 | 113 | 113 | 2019 | 2019 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 6 | 0 | 213 | 213 | divers | divers | |
Rotterdamsebaan | 46 | 53 | 279 | 279 | regio | regio | |
Afrondingen | 0 | 0 | |||||
Totaal | 83 | 69 | 686 | 686 | |||
Begroting (IF 14.01.03) | 83 | 69 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Planuitwerkingsprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Overige projecten en reserveringen | 50 | 49 | nvt | nvt | |
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 50 | 49 | |||
Begroting (IF 14.01.02) | 50 | 49 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 0 | 25 | 72 | 72 | |||
14.03.02 Regionale Mobiliteit | 0 | 0 | 588 | 588 | |||
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma | 0 | 5 | 0 | 0 | |||
Afronding | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | 4 | 4 | |||
Begroting (IF 14.03) | 0 | 30 | 664 | 664 | |||
LMCA Spoor: sporendriehoek (IF 13.03.01) | 0 | 27 | 140 | 140 | |||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 0 | 57 | 804 | 804 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Realisatieprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 0 | 0 | 16 | 16 | ‒ | ‒ | |
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen | 0 | 0 | 101 | 101 | 2018 | 2018 | |
Walradarsystemen | 0 | 0 | 26 | 26 | Divers | Divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 0 | 0 | 13 | 13 | 2024 | 2024 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 6 | 1 | 13 | 13 | 2023 | 2023 | |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingshavens Merwedes | 1 | 2 | 10 | 10 | 2021 | 2020 | |
Nieuwe Sluis Terneuzen | 177 | 168 | 1012 | 997 | 2023 | 2023 | 1 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 17 | 13 | 645 | 642 | 2023 | 2023 | |
Wilhelminakanaal Tilburg | 0 | 1 | 98 | 99 | 2019 | 2019 | |
Herbouw Sluis II Wilhelminakanaal | 2 | 2 | 6 | 6 | |||
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 0 | 0 | 431 | 431 | 2015 | 2015 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Toekomstvisie Waal | 20 | 30 | 134 | 134 | 2024 | 2024 | |
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 0 | 59 | 59 | 2017 | 2017 | ||
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 61 | 61 | 172 | 172 | 2023 | 2023 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 4 | 4 | 284 | 284 | 2019 | 2019 | |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 0 | 0 | 39 | 39 | 2017 | 2017 | |
Overige projecten | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 3 | 0 | 10 | 5 | |||
Afrondingen | 2 | 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 293 | 282 | 3.070 | 3.047 | |||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerking | 29 | 1 | |||||
Programma Realisatie | 322 | 283 | |||||
Planuitwerkingsuitgaven op IF 15.03.02 mbt het realisatieprogramma | 0 | 0 | |||||
Budget Realisatie (IF 15.03.01) | 255 | 240 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 67 | ‒ 43 |
Toelichting
1. Het projectbudget is met € 15,8 miljoen opgehoogd. Dit budget is bestemd voor onder andere opgetreden kosten als gevolg van PFAS en een aantal wijzingen in het project waaronder de optimalistie van kadeconstructies en een extra rotonde.
Verkenningen en planuitwerkingen Hoofdvaarwegennet (15.03.02) | Budget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 63 | ‒ 34 | nvt | nvt | |
Planuitwerkingsuitgaven op IF 15.03.02 mbt het realisatieprogramma | 14 | 14 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 16 | 16 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 276 | 276 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 38 | 38 | nnb | nnb | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 27 | 27 | 2023 | 2023 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 154 | 154 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 37 | 37 | 2026-2028 | 2026-2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 28 | 2023-2024 | 2023-2024 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 232 | 105 | 2024-2028 | 2024-2028 | |
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | 95 | 95 | 1 | ||
Overige projecten en reserveringen | 1004 | 956 | 2 | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | 2026-2028 | 2026-2028 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | 2026-2028 | 2026-2028 | |||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
afrondingen | 2 | ‒ 1 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 1.650 | 1.727 | |||
Begroting (IF 15.03.02) | 1.650 | 1.727 |
Toelichting
1. Het projectbudget van de Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 is opgehoogd met € 127 miljoen. Bij het BO-MIRT in het najaar 2020 is er € 118 miljoen vrijgemaakt voor IA-sourcing op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en € 8,6 miljoen voor de Paddepoelsterbrug. Bij de Eerst Suppletoire wordt dit overgeboekt van de Generieke Investeringsruimte naar artikel 15.03.
2. Bij het BO-MIRT in het najaar 2020 is er € 160 miljoen vrijgemaakt voor het programma Goederenvervoercorridors. Hiervan is een deel (€ 52 miljoen) overgeboekt van de Generieke Investeringsruimte naar artikel 15.03.
Geïntegreerde contractvormen Hoofdvaarwegennet (15.04) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | |||
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 15 | 15 | 415 | 436 | 2019 | 2019 | 1 | |
Zeetoegang IJmond | 225 | 241 | 1.039 | 1.039 | 2022 | 2022 | ||
Projecten Oost Nederland | ||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 22 | 9 | 165 | 161 | 2020 | 2020 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
Keersluis Limmel | 3 | 3 | 90 | 90 | 2018 | 2018 | ||
Afrondingen | ‒ 1 | |||||||
Totaal | 265 | 268 | 1.709 | 1.725 |
Toelichting
1. Op het niet-DBFM deel is er sprake van een meevaller van € 21 miljoen door vrijval van de risicoreservering. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de Investeringsruimte Hoofdvaarwegennet.
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | |||||||
Uitvoeringsorganisatie | 20 | 20 | nnb | nnb | |||
750 ha | 30 | 30 | nnb | nnb | |||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | |||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 2 | 2007 | 2007 | |||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 1 | 103 | 103 | nnb | nnb | ||
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | |||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | |||
Onvoorzien | 4 | 100 | 100 | nnb | nnb | ||
Afrondingsverschillen | 1 | ‒ 1 | |||||
Programma | 5 | 1.165 | 1.165 | ||||
Begroting (IF 17.06) | 5 | 1.165 | 1.165 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatiefase | 115 | 105 | 2.375 | 2.375 | divers | divers | |
Planuitwerkingsfase | 2 | 0 | 95 | 95 | divers | divers | |
Afrondingsverschillen | |||||||
Programma | 117 | 105 | 2.470 | 2.470 | |||
Afrekening voorschotten | |||||||
Begroting (IF 17.07) | 101 | 42 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 16 | ‒ 63 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
ZuidasDok (17.08) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ZuidasDok | |||||||
Projectorganisatie en voorbereiding | 27 | 13 | 285 | 285 | |||
OVT incl. keerspoor | 31 | 12 | 395 | 395 | |||
Tunnel en A10 | 2 | 1 | 925 | 835 | 1 | ||
Generiek en ruimtelijke inrichting | 7 | 0 | 87 | 177 | 2 | ||
Afrondingen | |||||||
Programma | 66 | 26 | 1.692 | 1.692 | 2032- 2036 | 2032- 2036 | |
Begroting (IF 17.08) | 66 | 26 | 1.692 | 1.692 |
Toelichting
1. Dit betreft een overboeking binnen het project Zuidasdok naar aanleiding van de nieuwe structuur van het project (€ 90,2 miljoen).
2. Dit betreft een overboeking binnen het project Zuidasdok naar aanleiding van de nieuwe structuur van het project (- € 90,2 miljoen).
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2021 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||
Realisatiefase | 194 | 186 | 2.720 | 1.795 | |||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 1 | 1 | 256 | 263 | 2017 | 2017 | |
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 24 | 23 | 140 | 140 | 2021 | 2021 | |
PHS: Meteren - Boxtel | 18 | 21 | 259 | 77 | 2028- 2029 | 2028- 2029 | 1 |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 53 | 57 | 356 | 356 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
PHS: Amsterdam | 45 | 30 | 809 | 138 | 2 | ||
PHS: Ede | 5 | 6 | 52 | 51 | |||
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 5 | 10 | 10 | 10 | |||
PHS: Maatregelen TEV | 18 | 18 | 25 | 2 | 3 | ||
OV-SAAL korte termijn | 0 | 0 | 630 | 630 | 2016 | 2016 | |
OV-SAAL middellange termijn | 5 | 6 | 48 | 65 | 2026-2028 | 2026-2028 | 4 |
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 20 | 13 | 135 | 63 | 5 | ||
afrondingen | 0 | 1 | 0 | 0 | |||
Planuitwerkingsfase | 1.587 | 2.522 | |||||
Corridor Alkmaar-Amsterdam | |||||||
Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven | |||||||
Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen | |||||||
Corridor Breda-Eindhoven | |||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | |||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | |||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | |||||||
Overige (planstudiekosten) | |||||||
Afrekening voorschotten | |||||||
Programma | 194 | 186 | 4.307 | 4.317 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 0 | 37 | 37 | |||
Begroting (IF 17.10.01) | 176 | 114 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 18 | ‒ 72 |
Toelichting
1. In verband met het afgeven van de realisatiebeschikking Zuidwestboog-Meteren is het realisatiebudget PHS Meteren Boxtel verhoogd met € 182 miljoen vanuit het planuitwerkingsbudget.
2. In verband met de faseovergang van planuitwerking naar realisatie van het deelproject Amsterdam Centraal is het realisatiebudget PHS Amsterdam verhoogd met € 649 miljoen vanuit het planuitwerkingsbudget. Daarnaast is in verband met de faseovergang van planuitwerking naar realisatie van het deelproject Amsterdam Sloterdijk € 22,2 miljoen toegevoegd vanuit het planuitwerkingsbudget.
3. In verband met de aanleg van 3 nieuwe onderstations is een aanvullende realisatiebeschikking afgegeven van € 22,9 miljoen.
4. Maatregelenpakket Schiphol is stopgezet en de vrijvallende middelen ad € 17 miljoen zijn teruggeboekt van het realisatiebudget naar het planuitwerkingsbudget.
5. In verband met het afgeven van een aanvullende subsidiebeschikking ten behoeve van opstellen reizigersmaterieel is het projectbudget van het deelproject PHS-Eindhoven verhoogd met € 7,7 miljoen. Daarnaast is in verband met de faseovergang van planuitwerking naar realisatie een realisatiebeschikking afgegeven voor het deelproject PHS Sloe Elektrificatie 2e sporenbundel van € 12,6 miljoen, voor PHS Tilburg 4e perronspoor € 40,8 miljoen en voor het Programmabureau PHS t.b.v. de realisatiefase € 11,1 miljoen.
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
A9 Rottepolderplein | 31 | 31 | ||
Amsterdam Zuid 5e en 6e spoor | 168 | 168 | nnb | |
OV Wonen Utrecht | 152 | 152 | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 717 | 342 | 2021 | 1 |
Projecten Oost-Nederland | ||||
A50 Bankhoeven-Paalgraven | 69 | |||
N35 Marsroute | 100 | 0 | 2 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
A2 Den Bosch-Deil | 464 | 464 | ||
Verkenning Den Bosch | 25 | 3 | ||
A58 Breda-Tilburg | 55 | 55 | 2021 | |
Totaal verkenningsprogramma | 1.781 | 1.212 | ||
Begroting (IF 20.01) | 1.781 | 1.212 |
Toelichting
1. Dit betreft de benodigde aanvulling van het projectbudget A15 Papendrecht-Gorinchem teneinde het voorkeursbesluit te kunnen nemen (€ 375 miljoen), zoals afgesproken tijdens het BO-MIRT najaar 2020.
2. Dit betreft de benodigde middelen om een verkenning te starten voor N35 Wijthmen-Nijverdal (€ 100 miljoen), zoals afgesproken tijdens het BO-MIRT najaar 2020.
3. Op basis van BO MIRT afspraken najaar 2020 wordt geld beschikbaar gesteld aan projecten voor de verkenning HUB Den Bosch (€ 25 miljoen).
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Projecten Nationaal | ||||
Korte termijn aanpak files | 10 | 10 | Nvt | |
Totaal korte termijn maatregelen | 10 | 10 | ||
Begroting (IF 20.02) | 10 | 10 |
Toelichting
Er zijn geen majeure wijzigingen voorgekomen in het projectbudget van de bovengenoemde projecten.
Projectomschrijving | huidig | vorig | voorkeursbeslissing | |
---|---|---|---|---|
Gebiedsprogramma's | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Gebiedsprogramma Amsterdam | 170 | 170 | nnb | |
Stedelijk Openbaar Vervoer Utrecht | 15 | 20 | nnb | 1 |
Programma SBaB | 10 | 10 | nnb | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Gebiedsprogramma Rotterdam - Den Haag | 200 | 200 | nnb | |
Stedelijk Openbaar Vervoer Den Haag-Rotterdam | 103 | 57 | nnb | 2 |
Reserveringen | ||||
BenO Caribisch Nederland | 77 | 81 | nvt | |
Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer | ||||
ERTMS | 400 | 400 | nvt | |
Kustwacht SAR/ETV | 0 | 0 | nvt | |
Slimme en duurzame mobiliteit | 206 | 68 | nvt | 3 |
Schone Lucht Akkoord | 35 | 46 | nvt | 4 |
Meerkosten Covid | 23 | 5 | ||
Pakket Zeeland | 22 | 6 | ||
BO MIRT GVV | 88 | 7 | ||
Knooppuntontw. OV | 34 | 8 | ||
Klimaatneutrale netwerken | 30 | 38 | 9 | |
BioLNG | 5 | 5 | ||
Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 450 | 450 | ||
Afrondingen | ||||
Totaal reserveringen | 1.867 | 1.497 | ||
Begroting (IF 20.03) | 1.867 | 1.497 |
Toelichting
1. Dit betreft een overboeking van de reservering Stedelijk OV Utrecht vanuit het Infrastructuurfonds ten behoeve van de bijdrage voor GoedopWeg binnen het programma U-Ned (4 miljoen euro). Dit wordt via een Specifieke Uitkering aan Utrecht overgeboekt.
2. Binnen het project Stedelijk OV Den Haag-Rotterdam valt de overboeking van € 50 miljoen voor Haagse Central Innovation District en de Binckhorst en de overboeking uit het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van aanpak grote kruising-Algera (-€ 4 miljoen) binnen de korte termijn aanpak (KTA) MoVe 2020-2021.
3. Dit betreft de gereserveerde middelen voor het programma Veilig, Slim en Duurzaam (€ 160 miljoen), zoals afgesproken tijdens het BO-MIRT najaar 2020. Overboekingen bedragen €21,0 miljoen. Zoals een bijdrage aan het programma Beter Benutten, die tevens volgt uit de gemaakte BO MIRT-afspraken in de afgelopen jaren (€ 5 miljoen). Deze bijdragen worden via Specifieke Uitkeringen aan de regionale partijen overgemaakt. Een andere grote overboeking betreft de korte termijn aanpak Slimme en Duurzame mobiliteit (€ 7,7 miljoen).
4. Dit betreft een overboeking van artikel 20 van het Infrafonds naar artikel 20 van begrotingshoofdstuk XII ten behoeve van de Regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord. De middelen zijn bedoeld voor het treffen van maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit in het kader van het Schone Lucht Akkoord. Voor de financiering van het SLA was oorspronkelijk € 50 miljoen gereserveerd op het IF voor de periode 2020 tot en met 2023.
5. Dit betreft de compensatie voor COVID-gerelateerde meerkosten voor projecten bij RWS. Hierover is in het BVM besloten.
6. Op 26 juni 2020 is het Bestuursakkoord Compensatiepakket Marinierskazerne afgesloten tussen de Staat der Nederlanden, de provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het waterschap Scheldestromen. Op de Aanvullende Post is hiervoor in het kader van het pakket ‘Wind in de Zeilen’ in totaal € 50 miljoen geraamd. Hiervan wordt nu € 5 miljoen overgeboekt voor de ontwikkeling van de stationsomgeving Vlissingen. De resterende € 45 miljoen blijft beschikbaar voor infrastructurele maatregelen die noodzakelijk zijn voor het rijden van de intercityverbinding Vlissingen-Rotterdam.
7. In het najaar 2020 zijn in het BO MIRT afspraken gemaakt over een pakket van € 160 miljoen voor goederenvervoer (GVV). Het benodigde budget wordt overgeboekt naar een reservering aan te houden op artikel 20.03. Dit betreft een deel van de uitname van het BO MIRT pakket GVV (€ 160 miljoen). Het restant blijft in een reservering BO MIRT GVV op artikel 20.
8. In het BO MIRT 2020 is besloten tot het opnemen van € 34 miljoen ten behoeve van knooppuntontwikkeling. Hiervan gaat € 15,8 miljoen naar de knooppuntontwikkeling Lelylaan Fietsverbinding Almere centrum en € 16 miljoen naar de Nijmegen Fietsenstalling.
9. Het betreft hier de dekking van de aanvraag klimaatbestendige en circulaire Infraprojecten van Prorail (€ 7,5 miljoen) die vanuit het op artikel 20 gereserveerde middelen worden overgeboekt naar artikel 13 kleine projecten personenvervoer.