11 Integraal waterbeleid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 53.480 | 47.803 | 42.702 | 39.124 | 38.919 | 41.132 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 730 | ||||||
Mutatie Amendement 2020 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 5.924 | 4.490 | ‒ 225 | 2.503 | 2.533 | 2.653 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 403 | 9.772 | 8.637 | 4.925 | 5.155 | 1.038 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 59.731 | 62.065 | 51.114 | 46.552 | 46.607 | 44.823 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1 | Bijdrage IenW - brede problematiek | 0 | ‒ 1.397 | ‒ 647 | ‒ 360 | ‒ 360 | ‒ 360 |
Diversen | ‒ 285 | 1.359 | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 102 | |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
Diversen | ‒ 168 | ‒ 152 | ‒ 31 | 0 | 0 | 0 | |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
Diversen | 0 | 0 | 0 | 230 | 0 | 0 | |
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
2 | Uitvoering Noordzeeakkoord | 0 | 9.962 | 9.456 | 5.426 | 5.656 | 1.500 |
Diversen | 50 | 0 | 0 | ‒ 230 | 0 | 0 | |
Totaal | ‒ 403 | 9.772 | 8.637 | 4.925 | 5.155 | 1.038 |
Ad. 1 Dit betreft een bijdrage van DGWB aan IenW-brede problematiek apparaat 7 procent en programma 32 procent.
Ad. 2 Meerjarige bijdrage van IenW van € 46,8 miljoen ten behoeve van het Noordzeeakkoord. IenW ontvangt de departementale bijdragen (excl. EMVAF) en herverdeelt het daarna middels aparte overboekingen naar de begrotingen waar de uitgaven gedaan zullen worden. Het Kabinet stelt voor de uitvoering van het Noordzeeakkoord een transitiebedrag van € 200 miljoen euro tot en met 2030 beschikbaar. Dit budget is bedoeld voor sanering en verduurzaming van de visserij, voor natuurherstel, monitoring en onderzoek, voor het de veilige doorvaart van de aan te leggen windparken, en voor extra handhaving door de NVWA.
13 Bodem en Ondergrond | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 30.784 | 133.171 | 132.536 | 136.068 | 136.262 | 134.049 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | |||||||
Mutatie Amendement 2020 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 3.227 | 4.205 | 3.843 | 2.344 | 1.894 | 230 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 140 | 5.280 | 1.805 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 33.871 | 142.656 | 138.184 | 138.412 | 138.156 | 134.279 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.01 | Ruimtelijke instrumentarium | ||||||
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
1 | Coronamaatregel drinkwater Caribisch Nederland | 0 | 3.352 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 396 | ‒ 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.05 | Eenvoudig Beter | ||||||
2 | Transitiekosten RWS Omgevingswet | 268 | 1.960 | 1.805 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | ‒ 140 | 5.280 | 1.805 | 0 | 0 | 0 |
Ad. 1 Dit betreft een bijdrage aan RWS voor de kosten die RWS maakt voor de transitie in het kader van de Omgevingswet aan de hand van een leer & ontwikkeltraject omgevingswet en de ontwikkeling van de aansluiting van RWS op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
14 Wegen en verkeersveiligheid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 85.836 | 82.958 | 75.937 | 82.455 | 85.004 | 72.304 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 84.491 | 63.328 | 79.340 | 99.692 | 116.275 | 97.877 | |
Nieuwe mutaties | 5.907 | 7.503 | ‒ 880 | ‒ 718 | ‒ 716 | ‒ 715 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 177.234 | 153.789 | 154.397 | 181.429 | 200.563 | 169.466 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 | Netwerken | ||||||
1 | Snelfietsroutes | 15.481 | 6.806 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Middelen BenO CN Bonaire | ‒ 14.500 | |||||
Diversen | 65 | ‒ 49 | ‒ 202 | ‒ 181 | ‒ 182 | ‒ 184 | |
14.02 | Veiligheid | ||||||
3 | Middelen bijdrage CBR | 2.100 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Middelen bijdrage CBR eigenaar | 3.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Bijzondere bromfiets | ‒ 455 | ‒ 455 | ‒ 455 | ‒ 455 | ‒ 455 | ‒ 455 |
6 | Inboeking KIWA tarieven | ‒ 352 | ‒ 352 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 232 | ‒ 89 | ‒ 15 | 14 | 11 | 7 | |
14.03 | Slimme en Duurzame Mobiliteit | ||||||
Diversen | 0 | ‒ 458 | ‒ 208 | ‒ 96 | ‒ 90 | ‒ 83 | |
Totaal | 5.907 | 7.503 | ‒ 880 | ‒ 718 | ‒ 716 | ‒ 715 |
Ad. 1 Dit betreft een overboeking van middelen vanuit het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van de Regeling Snelfietsroutes.
Ad. 2 Dit betreft de terugboeking van de middelen voor onderhoudsimpuls infrastructuur 2020-2023 (€ 11 miljoen) en de bijbehorende showcases (€ 3,5 miljoen) die zijn bestemd voor Bonaire naar het Infrastructuurfonds. De governance moet eerst op orde worden gebracht, zodat de middelen doelmatig en rechtmatig kunnen worden ingezet. In afwachting hiervan worden de middelen gereserveerd op artikel 20 van het Infrastructuurfonds.
Ad. 3 Dit betreft de bijdrage aan het CBR, omdat het CBR onvoldoende middelen heeft om haar taken uit te kunnen voeren door een stapeling van benodigde wijzigingen in de regelgeving, politieke toezeggingen en beleidswensen.
Ad. 4 Het eigen vermogen van het CBR wordt eenmalig aangezuiverd, omdat het CBR onvoldoende buffer heeft om onvoorziene extra kosten en eventuele tegenvallende opbrengsten zelf op te kunnen vangen. Besloten is om deze eenmalige aanzuivering IenW breed te dekken.
Ad. 5 Dit betreft een overboeking vanuit artikel 14 naar artikel 24 ter compensatie voor de kosten voor onder andere bijzondere bromfiets.
Ad. 6 Dit betreft een overboeking vanuit artikel 14 naar artikel 24 ten behoeve van het inboeken van tarieven voor Kiwa. Kiwa is een bedrijf dat gespecialiseerd is in testen, inspectie en certificering op het gebied van onder andere de bouw en infrastructuur.
16 Spoor | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 28.508 | 28.006 | 26.817 | 23.524 | 10.123 | 10.123 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 1.488.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 7.022 | 775 | 780 | 775 | 539 | 291 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 332 | ‒ 472 | ‒ 70 | ‒ 47 | ‒ 49 | ‒ 50 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.523.198 | 28.309 | 27.527 | 24.252 | 10.613 | 10.364 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 | Spoor | ||||||
Diversen | ‒ 332 | ‒ 472 | ‒ 70 | ‒ 47 | ‒ 49 | ‒ 50 | |
Totaal | ‒ 332 | ‒ 472 | ‒ 70 | ‒ 47 | ‒ 49 | ‒ 50 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
17 Luchtvaart | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 24.443 | 11.898 | 9.504 | 8.872 | 8.009 | 6.126 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 861 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 1.202 | 443 | 393 | 29 | 12 | 1.102 | |
Nieuwe mutaties | 8.668 | 14.740 | 11.085 | 2.580 | 2.083 | 1.721 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 35.174 | 27.081 | 20.982 | 11.481 | 10.104 | 8.949 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1 | Aanleg platformen Bonaire | 0 | 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 |
2 | Aanpak erosie Sint Eustatius | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Bijdrage RDW drones | 1.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Drones opdrachten | 400 | 2.000 | 782 | 648 | 648 | 648 |
5 | Hybride elektrisch vliegen | 0 | 1.000 | 575 | 0 | 0 | 0 |
6 | Kasschuif | ‒ 1.841 | 0 | 0 | 724 | 860 | 257 |
7 | Klimaatbeleid luchtvaart | 200 | 2.300 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
8 | Update masterplan Sint Eustatius | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 4.609 | 4.940 | 3.228 | 1.208 | 575 | 816 | |
Totaal | 8.668 | 14.740 | 11.085 | 2.580 | 2.083 | 1.721 |
Ad 1. Met de aanleg van de platformen wordt de laatste bevinding van de International Civil Aviation Organization (ICAO) verwerkt. Deze investeringen zijn nodig om te kunnen voldoen aan internationale ICAO veiligheidsstandaarden.
Ad 2. Sint Eustatius is in september 2017 getroffen door de orkanen Irma en Maria. De orkanen hebben de problematiek van de erosie op het eiland verder verslechtert. Deze middelen zijn bestemd voor de aanpak hiervan.
Ad 3. Dit betreft een bijdrage aan de RDW voor de bouw van het droneregister.
Ad 4. Deze middelen zijn bestemd om de tijdige implementatie van Europese regelgeving met betrekking tot drones te kunnen realiseren en om goed voorbereid te zijn op kwaadwillend gebruik van drones.
Ad 5. Dit betreft een subsidie in het kader van het actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen. Omdat er nog veel technologische uitdagingen zijn op het gebied van hybride elektrisch vliegen ligt de nadruk de komende jaren op onderzoek, kennisontwikkeling en kennisoverdracht. Voor 2021 en 2022 worden de middelen onder andere gebruikt voor onderzoek naar nieuwe businessmodellen.
Ad 6. Met deze kasschuif worden de GIS-budgetten op artikel 17 in het juiste kasritme gezet om overeen te stemmen met de verwachte uitgaven.
Ad 7. Deze middelen betreffen subsidies voor onder andere het stimuleren van Research en Development en scale up productie voor duurzame brandstoffen.
Ad 8. Deze middelen zijn bedoeld als hulp bij de uitvoering van de update van het masterplan voor Sint Eustatius. Het geeft de connectiviteit in de Caribische regio een impuls.
18 Scheepvaart en Havens | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 39.881 | 9.081 | 8.927 | 9.423 | 11.057 | 4.874 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 2000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 2.913 | 390 | 163 | 179 | 206 | 93 | |
Nieuwe mutaties | 16.648 | 11.616 | 14.009 | 16.038 | 16.032 | 5.032 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 61.442 | 21.087 | 23.099 | 25.640 | 27.295 | 9.999 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1 | Bouw Zeehaven Saba | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Elektrisch varen | 5.440 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Retrofit binnenvaart | 4.000 | 12.000 | 14.000 | 16.000 | 16.000 | 5.000 |
4 | Rijksbijdrage Wilhelminakanaal fase 1.5 | 4.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 208 | ‒ 384 | 9 | 38 | 32 | 32 | |
Totaal | 16.648 | 11.616 | 14.009 | 16.038 | 16.032 | 5.032 |
Ad 1. Deze middelen zijn bestemd om bij de nieuwe zeehaven op Saba te zorgen voor een veilige en efficiënte scheiding van vrachtverkeer en personenverkeer.
Ad 2. Voor het bekostigen van een rijksbijdrage aan het Modular Energy Concepts (MEC) consortium wordt budget overgeboekt van de investeringsruimte Hoofvaarwegen naar HXII artikel 18 ten behoeve van stimulering elektrisch varen in de binnenvaart door middel van een subsidie voor de ontwikkeling van batterijcontainers.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van de aanvullende post naar artikel 18 voor de subsidiemaatregel Retrofit binnenvaart teneinde de stikstofuitstoot door de binnenvaartsector te reduceren.
Ad 4. Dit betreft een bijdrage aan de Gemeente Tilburg voor de optimalisatie van de binnenvaartinfrastructuur om het bereiken van een modal shift op de corridor naar Rotterdam en Venlo bespoedigen.
19 Klimaat | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 44.374 | 44.347 | 43.577 | 43.492 | 43.489 | 43.489 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | |||||||
Mutatie Amendement 2020 | ‒ 1.000 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 16.117 | 1.118 | 1.199 | 1.214 | 1.214 | 1.215 | |
Nieuwe mutaties | 3.565 | 740 | 852 | ‒ 1.130 | ‒ 1.130 | ‒ 1.089 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 63.056 | 46.205 | 45.628 | 43.576 | 43.573 | 43.615 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | ||||||
1 | Climate Action Summit (CAS) | 545 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Bronbeleid PFAS | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
3 | Nederlands Polair Programma | 0 | ‒ 792 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Bijdrage apparaat actuele beleidsdossiers | 0 | ‒ 782 | ‒ 803 | ‒ 815 | ‒ 815 | ‒ 815 |
Diversen | 1.020 | ‒ 286 | ‒ 345 | ‒ 315 | ‒ 315 | ‒ 274 | |
Totaal | 3.565 | 740 | 852 | ‒ 1.130 | ‒ 1.130 | ‒ 1.089 | |
Ad 1. Dit betreft een overboeking van middelen van diverse artikelen ter financiering van de Climate Action Summit (CAS). De conferentie - die in verband met COVID-19 digitaal zal plaatsvinden in 2021 - moet eraan bijdragen dat de resultaten van de Global Commission on Adaptation geborgd worden en de versnelling van klimaatadaptatie wordt gecontinueerd.
Ad 2. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 20 van het Infrastructuurfonds (reservering Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit) naar artikel 19 in het kader van opdrachtverlening aan het RIVM voor werkzaamheden in het kader van het bronbeleid voor poly- en perfluoralkylstoffen PFAS à € 6 miljoen over een periode van 3 jaar. De opdracht aan RIVM wordt verantwoord op artikel 19.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van IenW naar het ministerie van OCW inzake de samenwerking tussen de departementen en NWO ten aanzien van het Nederlands Polair Programma (NPP). IenW draagt bij aan de kosten.
Ad 4. Dit betreft een overboeking van artikel 19 naar artikel 98 (apparaat) in het kader van strategische personeelsplanning (SPP) en de benodigde capaciteit voor actuele beleidsdossiers zoals Circulaire Economie, het Schone Lucht Akkoord (SLA) en PFAS. Deze aanvullende capaciteit is benodigd om de nieuwe beleidsterreinen en programma’s adequaat uit te voeren.
20 | Lucht en Geluid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 26.045 | 26.686 | 27.191 | 29.158 | 29.805 | 29.805 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 4.680 | 818 | 834 | 899 | 919 | 930 | |
Nieuwe mutaties | 2.783 | ‒ 250 | 73 | 158 | 156 | 7.166 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 33.508 | 27.254 | 28.098 | 30.215 | 30.880 | 37.901 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder | ||||||
1 | Centrale voorziening geluidsgegevens (CVGG) + beheer | 1.554 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
2 | Aanvullingsspor Geluid | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Subsidie CLICKNL | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) | 1.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Bijdrage IenW-brede problematiek | 0 | ‒ 587 | ‒ 257 | ‒ 133 | ‒ 135 | ‒ 135 |
6 | Extrapolatie geluidssanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.010 |
Diversen | ‒ 366 | 37 | 30 | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 |
Ad 1. Dit betreffen middelen voor de laatste fase van de ontwikkeling van de centrale voorziening geluidsgegevens (CVGG), inclusief een register voor geluidgevoelige objecten boven de maximale waarde. Het CVGG is één van de Informatieproducten Geluid, die nodig zijn om het Aanvullingsspoor Geluid binnen de Omgevingswet in werking te kunnen laten treden. De structurele reeks van € 0,3 miljoen betreft het beheer van de CVGG, monitoring van de gezondheidseffecten en kennisontwikkeling over laagfrequent geluid.
Ad 2. Voor het Aanvullingsspoor Geluid zijn middelen benodigd voor het World Health Organisation (WHO)-advies en het Geluidloket Geluid Productieplafond voor Rijksinfrastructuur.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van artikel 20 naar artikel 21 ten behoeve van een subsidietoekenning aan CLICKNL in het kader van de stimulering van het programma Circulair Ontwerpen (CIRCO). CIRCO helpt ondernemers en creatieve professionals producten, diensten en businessmodellen te (her-)ontwerpen om vervolgens circulair te ondernemen.
Ad 4. Dit betreft een ophoging van het uitgavenbudget op artikel 20 met de teruggestorte middelen door het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV). Zie ook «ontvangsten artikel 20» beneden.
Ad 5. Deze middelen zijn ingezet ten behoeve van de dekking van een aantal IenW-prioritaire dossiers.
Ad 6. Dit betreft de extrapolatie van het budget voor de geluidsanering. Het budget voor de geluidsanering bij rijks- en spoorwegen (Meerjaren programma Geluidsanering) is destijds gevormd uit middelen van de toenmalig departementen VROM en V&W. Vastlegging in de rijksbegroting voor 2025 en verder was bij de start van de reeksen nog niet mogelijk. Deze extrapolatie regelt de technische verwerking hiervan.
20 Lucht en Geluid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 1.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | Lucht en Geluid | ||||||
1 | Eindafrekening Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) | 1425 | |||||
Totaal | 1.425 |
Ad 1. Dit betreft een ophoging van het ontvangstenbudget op artikel 20 in het kader van de afwikkeling van een aantal verleende subsidies inzake de regeling sanering verkeerslawaai door het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV). Het BSV voert deze regeling uit namens IenW. Uit de eindafrekening blijken de werkelijke kosten lager te zijn uitgevallen dan de eerder verstrekte voorschotten.
21 Duurzaamheid | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 89.644 | 26.533 | 26.822 | 30.691 | 30.690 | 30.690 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | |||||||
Mutatie Amendement 2020 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 315 | 1.207 | 592 | 662 | 662 | 666 | |
Nieuwe mutaties | 416 | 23.242 | 14.878 | 4.932 | 4.931 | ‒ 69 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 89.644 | 50.982 | 42.292 | 36.285 | 36.283 | 31.287 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | ||||||
Diversen | 0 | ‒ 18 | ‒ 5 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | |
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1 | NNI: verscheidene opdrachten | 833 | 93 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | PBL: monitoring en sturing werkprogramma CE | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Subsidie CLICKNL | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Circulaire economie | 0 | 15.000 | 15.000 | 5.000 | 5.000 | 0 |
5 | Urgenda 2 Vries- en koelkasten | 1.000 | |||||
Diversen | 101 | 309 | ‒ 96 | ‒ 53 | ‒ 54 | ‒ 54 |
Ad 1. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 22 naar artikel 21 in het kader van opdrachtverlening aan het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI) voor de ontwikkeling en het beheer van Nederlandse normen (NEN). In dit geval gaat het om een opdracht aan de NNI voor het beheer van de Publicatiereeks gevaarlijke stoffen, het voeren van het normcommissiesecretariaat Pyrotechnische artikelen en het beheer van de normen voor transportleidingen.
Ad 2. Dit betreft de financiering van de door het PBL uitgevoerde monitoring en sturing van het werkprogramma Circulaire Economie in opdracht van het ministerie van IenW.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van artikel 20 naar artikel 21 ten behoeve van een subsidietoekenning aan CLICKNL in het kader van de stimulering van het programma Circulair Ontwerpen (CIRCO). CIRCO helpt ondernemers en creatieve professionals producten, diensten en businessmodellen te (her-)ontwerpen om vervolgens circulair te ondernemen.
Ad 4. Het werken naar een circulaire economie (CE) is een prioriteit in het regeerakkoord en het kabinet heeft zich gecommitteerd aan een Rijksbreed programma. Om de doelstellingen voor 2030 en 2050 daadwerkelijk te realiseren ‒ 50% minder gebruik van primaire grondstoffen in 2030 en een volledig circulaire economie in 2050 - zijn deze aanvullende middelen vrijgemaakt. Hiermee kan onder andere invulling worden gegeven aan de transitieagenda's.
Ad 5. Het kabinet heeft besloten tot een tweede maatregelenpakket in het kader van Urgenda. Hiervoor worden middelen van de begroting van ministerie van Financiën (Aanvullende Post) naar de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overgeheveld. De uitgaven betreffen de kosten van communicatie en voorlichting over een retourpremie op koel- en vrieskasten en uitgaven voor Circulaire maatregelen in de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW).
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 34.204 | 40.183 | 47.012 | 59.461 | 59.474 | 59.474 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 8.740 | 232 | 354 | 601 | 602 | 1.156 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 5.445 | ‒ 4.205 | ‒ 4.757 | ‒ 4.660 | ‒ 4.658 | ‒ 158 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 37.499 | 36.210 | 42.609 | 55.402 | 55.418 | 60.472 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
1 | Atlas Leefomgeving | 650 | 452 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 431 | ‒ 166 | ‒ 36 | ‒ 17 | ‒ 17 | ‒ 17 | |
22.02 | Veiligheid biotewchnologie | ||||||
Diversen | ‒ 66 | ‒ 41 | ‒ 17 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | |
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
2 | Register Externe Veiligheid | 1.165 | 517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | NNI: verscheidene opdrachten | ‒ 833 | ‒ 93 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Beheer Inspectieview | ‒ 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Brandstofopslag Bonaire | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Overboeking PF en GF Omgevingsveiligheid | 0 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | 0 |
Diversen | ‒ 330 | ‒ 374 | ‒ 204 | ‒ 135 | ‒ 133 | ‒ 133 | |
Totaal | ‒ 5.445 | ‒ 4.205 | ‒ 4.757 | ‒ 4.660 | ‒ 4.658 | ‒ 158 | |
Ad 1. In 2020 en 2021 worden ICT-gerelateerde kosten gemaakt in verband met de implementatie van de Omgevingswet, waaronder de Atlas Leefomgeving. De Atlas Leefomgeving biedt informatie over de gezondheidsaspecten van de Nederlandse leefomgeving.
Ad 2. In 2020 en 2021 worden ICT-gerelateerde kosten gemaakt in verband met de implementatie van de Omgevingswet, waaronder het Register Externe Veiligheid. In dit register zullen risicovolle objecten worden opgenomen, zoals lpg-tankstations, chemische fabrieken, vuurwerkopslagplaatsen én risicogevoelige objecten zoals scholen en ziekenhuizen.
Ad 3. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 22 naar artikel 21 in het kader van opdrachtverlening aan het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI) voor de ontwikkeling en het beheer van Nederlandse normen (NEN). De opdracht aan het NNI wordt verantwoord op artikel 21.
Ad 4. Dit betreft een bijdrage aan het beheer van Inspectieview (Inspectie Leefomgeving en Transport).
Ad 5. Dit betreft een bijdrage aan het ministerie van EZK voor de kosten van de vernieuwing van de brandstofopslag op Bonaire.
Ad 6. Dit betreft een overboekingen naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds in het kader van de versterking van de omgevingsveiligheid.
23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 57.643 | 51.392 | 55.520 | 49.040 | 52.059 | 47.662 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 160 | 5.767 | 1.314 | 1.131 | ‒ 1.829 | 1.060 | |
Nieuwe mutaties | 2.167 | 1.887 | 1.508 | 1.195 | 1.119 | 1.296 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 59.650 | 59.046 | 58.342 | 51.366 | 51.349 | 50.018 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 | Meteorologie en seismologie | ||||||
1 | Masterplan De Bilt | 1.453 | 1.210 | 1.221 | 908 | 832 | 925 |
Diversen | 714 | 677 | 287 | 287 | 287 | 371 | |
23.02 | Aardobservatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 2.167 | 1.887 | 1.508 | 1.195 | 1.119 | 1.296 |
Ad.1 De gebouwen van het KNMI zijn in slechte staat. Gebouw B is over enkele jaren technisch afgeschreven en gebouw A in de periode 2029-2034. Een sobere verbetering aan de gebouwen, een onderhoudsplan, is geen doelmatig scenario gezien de levensduur van beide gebouwen. De kwaliteit van de gebouwen is van dien aard dat een grote renovatie, dan wel nieuwbouw aan de orde is. Deze mutatie betreft alleen projectkosten en geen dekking van deelprojecten.
24 Handhaving en toezicht | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 123.234 | 126.178 | 126.274 | 126.947 | 126.970 | 126.970 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 2.879 | 2.465 | 1.874 | 1.722 | 1.478 | 1.507 | |
Nieuwe mutaties | 3.867 | 1.788 | 600 | 600 | 600 | 851 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 129.980 | 130.431 | 128.748 | 129.269 | 129.048 | 129.328 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 | Handhaving en toezicht | ||||||
1 | Inspectieview beheer | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 2.667 | 1.788 | 600 | 600 | 600 | 851 | |
Totaal | 3.867 | 1.788 | 600 | 600 | 600 | 851 |
Ad.1 Dit betreft extra middelen voor het systeembeheer Inspectieview.
25 Brede doeluitkering | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 920.515 | 909.220 | 909.219 | 909.220 | 909.220 | 909.220 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 32.936 | 23.312 | 23.313 | 23.314 | 23.313 | 23.414 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 953.451 | 932.532 | 932.532 | 932.534 | 932.533 | 932.634 |
26 Bijdrage investeringsfondsen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 6.979.233 | 7.429.495 | 7.549.902 | 8.057.663 | 7.969.872 | 7.445.050 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | ‒ 166.876 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 469.236 | ‒ 464.231 | ‒ 551.653 | 4.861 | ‒ 113.609 | 472.068 | |
Nieuwe mutaties | 89.238 | 7.401.328 | 489.816 | 667.748 | 151.891 | 148.716 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 6.432.359 | 14.366.592 | 7.488.065 | 8.730.272 | 8.008.154 | 8.065.834 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 | Infrastructuurfonds | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2020 | 128.218 | 82.824 | 90.247 | 118.583 | 123.678 | 120.784 |
2 | Afroming eigen vermogen RWS | ‒ 39.364 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Spuk snelfietsroute | ‒ 15.481 | ‒ 6.806 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Subsidie Electrisch varen | ‒ 5.440 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Arbeidsbeperkten RWS | 3.696 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Bijdrage Wilhelminakanaal fase 1.5 | ‒ 4.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bijdrage RWS SAP | ‒ 2.235 | ‒ 590 | ‒ 411 | 0 | 0 | 0 |
8 | Bijdrage RWS OBS | ‒ 6.339 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Opdracht RIVM Bronbeleid PFAS | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 |
10 | Reservering CN | 390 | 5.493 | 830 | 580 | 0 | 0 |
11 | Herschikking t.b.v. bijdrage Programma Open Overheid | ‒ 913 | ‒ 2.144 | ‒ 2.144 | ‒ 2.144 | ‒ 2.144 | 0 |
12 | Herschikking budgetten HXII via IF | 2.111 | ‒ 1.059 | ‒ 795 | ‒ 257 | 0 | 0 |
13 | Defensie: contractverlenging SAR helicopter | 0 | 2.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
14 | Maaslijn | 5.979 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Innovatieregeling bouw GWW | 5.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
16 | Terugboeking CN naar IF | 14.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17 | Omvorming Prorail naar ZBO | 0 | 7.130.300 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 |
18 | Versnelling investeringen Infrastructuurfonds | 0 | 174.325 | 423.235 | 578.865 | 57.800 | 57.800 |
26.02 | Deltafonds | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2020 | 13.151 | 15.431 | 15.866 | 18.235 | 14.395 | 16.471 |
2 | Noordzeeakkoord | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 |
Diverse | ‒ 3.030 | ‒ 2.191 | ‒ 1.757 | ‒ 1.859 | 2.417 | ‒ 2.084 | |
Totaal | 89.238 | 7.401.328 | 529.816 | 707.748 | 191.891 | 188.716 |
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Infrastructuurfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
97 Algemeen departement | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 60.451 | 53.752 | 54.055 | 54.218 | 54.508 | 54.508 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 19.802 | 984 | 918 | 922 | 922 | 929 | |
Nieuwe mutaties | 4.763 | 2.209 | 1.158 | 1.211 | 1.211 | 1.238 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 85.016 | 56.945 | 56.131 | 56.351 | 56.641 | 56.675 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 | Algemeen departement | ||||||
1 | Onderzoeken PBL | 2.136 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | RIVM Stralingsmeetnet | 600 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
3 | Maatwerk KNMI-RWS | 2.390 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse | ‒ 363 | 534 | ‒ 142 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 62 | |
Totaal | 4.763 | 2.209 | 1.158 | 1.211 | 1.211 | 1.238 |
Ad 1. Dit betreft de bijdragen van ministeries van door PBL uit te voeren onderzoeksopdrachten, ten behoeve van het werkprogramma Circulaire Economie (IenW), de Quickscan mestbeleid (LNV), de Analyse programma Aardgasvrije Wijken (BZK) en de Monitoring Regionale Energie strategieën (EZK)
Ad 2. Dit betreft aanvullende uitgaven voor het gebruik van het RIVM stralingsmeetnet. Dit meetnet is benodigd voor het uitvoeren van de wettelijke taak van de ANVS. Er is echter sprake van achterstallig onderhoud en sterke veroudering met kans op uitval. Door planmatige meerjarige vervangingsinvesteringen en innovatieve toepassingen wordt het stralingsmeetnet toekomstbestendig gemaakt.
Ad 3. Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
98 Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 312.445 | 298.355 | 296.352 | 296.946 | 299.962 | 293.473 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 37.025 | 25.227 | 18.261 | 13.528 | 13.509 | 11.519 | |
Nieuwe mutaties | 13.548 | 11.733 | 13.915 | 11.097 | 7.239 | 7.776 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 363.018 | 335.315 | 328.528 | 321.571 | 320.710 | 312.768 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | Personele inzet LVNL | 675 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 488 |
2 | Inhuur PMO Luchtvaart | 863 | 828 | 1.295 | 0 | 0 | 0 |
3 | Bijdrage apparaat actuele beleidsdossiers | 0 | 1.033 | 1.054 | 1.065 | 1.065 | 1.065 |
4 | Uitbreiding CIO-office | 0 | 1.050 | 1.575 | 1.575 | 1.575 | 1.575 |
98.02 | Materiële uitgaven | ||||||
5 | Opvolging bedrijfsvoeringssysteem SAP | 8.111 | 1.104 | 1.352 | 458 | 0 | 0 |
6 | Programma Open Overheid | 1.258 | 2.951 | 2.951 | 2.951 | 2.896 | 0 |
7 | Arbeidsbeperkten | ‒ 4.120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Huisvesting en ICT ANVS | 1.500 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
9 | Huisvestingsnorm 0.9 | 0 | 600 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Diverse | 5.261 | 1.367 | 1.688 | 1.048 | ‒ 2.297 | 1.998 | |
Totaal | 13.548 | 11.733 | 13.915 | 11.097 | 7.239 | 7.776 |
Ad 1. Dit betreft extra personele inzet voor het uitvoeren van de Luchtvaartnota.
Ad 2. Het PMO (Program Management Office) Luchtvaart is het motorblok voor het programma Luchtvaart en de daarin opgenomen projecten Schiphol, Lelystad en Luchtruim.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van artikel 19 naar artikel 98 (apparaat) in het kader van strategische personeelsplanning (SPP) en de benodigde capaciteit voor actuele beleidsdossiers zoals Circulaire Economie, het Schone Lucht Akkoord (SLA) en PFAS. Deze aanvullende capaciteit is benodigd om de nieuwe beleidsterreinen en programma’s adequaat uit te voeren.
Ad 4. Gelet op alle ICT- ontwikkelingen wordt de capaciteit van het CIO-office uitgebreid vanaf 2021.
Ad 5. De leverancier SAP is gestopt met de doorontwikkeling van het huidige SAP platform (ECC). Dit betekent dat gezocht moet worden naar een nieuw bedrijfsvoeringssysteem ter ondersteuning van de bedrijfsvoeringsprocessen. Voor de hele technische migratie zijn extra kosten noodzakelijk.
Ad 6. Binnen IenW is, vooruitlopend op de invoering van de Wet open overheid (WOO), het Programma Open Overheid (POO) reeds van start gegaan. Voor het Programma Open Overheid worden onder andere programma’s aangeschaft die daarna ook beheerd moeten worden.
Ad 7. Diensten ontvangen vanuit een centraal budget een tegemoetkoming voor het in dienst nemen van arbeidsbeperkten. Dit betreft de bijdragen aan de agentschappen RWS, ILT en KNMI.
Ad 8. Als gevolg van gestegen huisvestingsuitgaven van het Rijksvastgoedbedrijf (huisvesting op de Koningskade in plaats van de Hoftoren) en uitgaven bij de ANVS voor ICT kosten (als gevolg van tariefstijging SSC-ICT) zijn aanvullende middelen nodig.
Ad 9. Vanaf 2021 wordt er binnen IenW uitgegaan van een werkpleknorm van 0,9 werkplek per fte (was 0,7).
98 Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 7.790 | 2.462 | 2.348 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 1.412 | 405 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 11.808 | 8.297 | 7.778 | 5.430 | 5.430 | 5.430 |
Ontvangsten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98 | Apparaat kerndepartement | ||||||
Diverse | ‒ 1412 | 405 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | ‒ 1412 | 405 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 Nominaal en onvoorzien | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 861 | 922 | 923 | 1.149 | 2.351 | 2.351 | |
Mutatie Nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Amendement 2020 | ‒ 861 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 137.967 | 144.733 | 143.796 | 152.275 | 150.953 | 142.908 | |
Nieuwe mutaties | ‒ 137.967 | ‒ 145.655 | ‒ 144.719 | ‒ 153.424 | ‒ 153.304 | ‒ 145.259 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nog onverdeeld | ||||||
1 | Loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 141.369 | ‒ 98.255 | ‒ 106.113 | ‒ 136.818 | ‒ 138.073 | ‒ 137.255 |
2 | Luchtvaart | ‒ 7.801 | ‒ 12.318 | ‒ 9.789 | ‒ 4.279 | ‒ 4.033 | ‒ 2.229 |
3 | Circulaire economie | 0 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 0 |
4 | Problematiek Caribisch Nederland | ‒ 9.759 | ‒ 13.302 | ‒ 5.330 | ‒ 580 | 0 | 0 |
5 | Afgroomd Eigen vermogen RWS | 39.364 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Herschikking HXII t.b.v. dekking IenW brede problematiek | 0 | 5.917 | 2.743 | 1.525 | 1.524 | 1.524 |
7 | Dekking IenW brede problematiek | ‒ 17.681 | ‒ 13.662 | ‒ 11.478 | ‒ 8.416 | ‒ 7.882 | ‒ 7.459 |
Diverse | ‒ 721 | 965 | 248 | 144 | 160 | 160 | |
Totaal | ‒ 137.967 | ‒ 145.655 | ‒ 144.719 | ‒ 153.424 | ‒ 153.304 | ‒ 145.259 |
Ad 1 tm 7. De onderwerpen luchtvaart en circulaire economie zijn belangrijke dossiers voor IenW. Daarnaast is er een aantal dossiers die IenW-breed worden bezien zoals de bijdragen aan Caribisch Nederland. Deze worden gedekt middels een herprioritering van een deel van de uitgekeerde Loon- en prijsbijstelling, het afgeroomde deel van het overtollige eigen vermogen RWS (apparaat deel) en een interne herschikking binnen begroting HXII.