Dit onderdeel bevat het verdiepingshoofdstuk van de SZW-begroting. In deze paragraaf wordt voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutatie van uitgaven en ontvangsten tussen de ontwerpbegroting 2020 en de huidige ontwerpbegroting 2021 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen.
De opbouw van deze tabellen is gelijk aan elkaar. Bij de begrotingsgefinancierde en bij de premiegefinancierde regelingen worden, conform de RBV, de mutaties in de amendementen, de vier incidentele suppletoire begrotingen, de eerste suppletoire begroting (Voorjaarsnota) en de nieuwe mutaties (Miljoenennota) vermeld.
1 Arbeidsmarkt
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 890.667 | 712.147 | 710.774 | 714.568 | 718.585 | |
Mutatie amendement | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties1e Incidentele suppletoire begroting | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 2e Incidentele suppletoire begroting | ‒ 464.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 127.425 | ‒ 50.416 | ‒ 78.411 | ‒ 79.654 | ‒ 57.060 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | 12.946.667 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 2.203.100 | 565.100 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 147 | 165 | 165 | 169 | 185 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 60 | 50 | 202.547 | 202.101 | 202.551 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 1.936 | 861 | 1.434 | 1.434 | 1.434 | |
4. Kasschuiven | ‒ 3.324.190 | 2.969.175 | 353.015 | 1.000 | 1.000 | |
5. Bijstelling LKV | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 20.834 | |
6. Bijstelling NOW 1.0 | ‒ 762.625 | ‒ 9.000 | ‒ 625 | 0 | 0 | |
7. Bijstelling NOW 2.0 | ‒ 5.821.201 | ‒ 1.221.733 | ‒ 143.733 | 0 | 0 | |
8. Bijstelling compensatie loonkosten CN | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9. Bijsteliing TOFA | ‒ 167.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
10. Maatwerkregel DI en eerder uittreden | 0 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |
11. Werkgeverssubsidie leercultuur | 0 | 41.500 | 0 | 0 | 0 | |
12. NL leert door | 0 | 72.000 | 18.000 | 0 | 0 | |
13. NOW 3.0 | 0 | 2.545.300 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 15.377.516 | 5.875.149 | 1.313.166 | 1.089.618 | 1.095.861 | 875.988 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er zijn 4 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de structurele overboeking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van € 202,5 miljoen in 2021 voor de subsidieregeling Stimulans ArbeidsmarktPositie (STAP). Het structurele niveau van de overboeking is € 218,0 miljoen.
3. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden onder andere middelen voor de NOW 1.0 en 2.0 doorgeschoven van 2020 naar latere jaren. Vanwege het afrekenproces zal een deel van de gelden in latere jaren worden uitgekeerd.
5. Het schrappen van de 3-jaarsbepaling van het LKV Banenafspraak is uitgesteld. Een deel van deze middelen wordt gereserveerd voor de effectievere invulling van de Wtl.
6. Middelen van de NOW 1.0 komen niet tot besteding omdat het beroep op de regeling minder is dan verwacht.
7. Middelen van de NOW 2.0 komen niet tot besteding omdat het beroep op de regeling minder is dan verwacht.
8. De raming van de compensatie loonkosten Caribisch Nederland is opwaarts bijgesteld. Op basis van de uitvoeringsgegevens zijn de middelen verhoogd met € 1,0 miljoen.
9. De raming van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten is neerwaarts bijgesteld. Op basis van de realisatiecijfers blijkt dat het beroep op de regeling lager is dan aanvankelijk werd geraamd.
10. In het pensioenakkoord van 5 juni 2020 is afgesproken een tijdelijke subsidieregeling Maatwerkregeling DI en eerder uittreden in te voeren. Voor deze regeling is voor 4 jaar € 1 miljard aan middelen beschikbaar.
11. Aan de al bestaande stimuleringsregeling voor scholing en ontwikkeling van werknemers in MKB bedrijven, wordt in 2021 € 41,5 miljoen extra beschikbaar gesteld. De uitbreiding is een gevolg van de door de coronacrisis ontstane extra behoefte aan scholing en begeleiding.
12. Voor NL leert door is er in 2021 € 72,0 miljoen aan middelen beschikbaar voor ontwikkeladvies en online scholing. In 2022 is er € 18,0 miljoen beschikbaar voor voor online scholing.
13. De Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) wordt per 1 oktober met drie keer drie maanden verlengd. Deze derde tranche kent een aflopende tegemoetkoming van de loonsom en biedt ruimte de loonsom te laten dalen zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie. De eerste drie maanden wordt 80% uitgekeerd waarna iedere 3 maanden het uitkeringspercentage met 10 procent-punt afneemt. Dit betreffen de subsidie-uitgaven aan het tweede (jan-maart 2021) en derde deel (apr-jun 2021) van de regeling.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 9.846 | 975 | 1.110 | 1.180 | 1.180 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling boeteontvangsten | ‒ 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 9.654 | 24.975 | 25.110 | 25.180 | 25.180 | 25.180 |
1. De boeteontvangsten worden met € 4,5 miljoen naar beneden bijgesteld. Op grond van de ontvangen boetes in de eerste 4 maanden is de verwachting dat in 2020 € 9,7 miljoen aan boeteontvangsten gerealiseerd wordt.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 817.128 | 448.560 | 228.215 | 228.215 | 228.215 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 64.000 | ‒ 12.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 35.543 | 11.010 | 5.297 | 5.297 | 5.297 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 788.671 | 447.570 | 233.512 | 233.512 | 233.512 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 35.543 | 33.313 | 25.129 | 28.785 | 28.785 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
2. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 35.543 | ‒ 11.010 | ‒ 5.297 | ‒ 5.297 | ‒ 5.297 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 22.303 | 19.832 | 23.488 | 23.488 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 788.671 | 469.873 | 253.344 | 257.000 | 257.000 | 257.000 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Zie bij mutatienummer 1.
2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 7.002.798 | 7.166.953 | 7.319.576 | 7.482.932 | 7.658.158 | |
Mutaties1e Incidentele suppletoire begroting | 3.800.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 218.011 | ‒ 259.272 | ‒ 237.232 | ‒ 222.848 | ‒ 183.478 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | 1.500.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 253.000 | 368.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 136.569 | 139.383 | 143.237 | 147.210 | 151.904 | |
2. Macromutaties | 161.925 | 655.125 | 971.032 | 736.740 | 455.446 | |
3. Overboekingen met andere departementen | 160 | 410 | 356 | 356 | 356 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 1.850 | 6.274 | 2.216 | 250 | 0 | |
5. Kasschuiven | ‒ 2.966 | ‒ 304 | 3.305 | ‒ 98 | 63 | |
6. Ramingsbijstelling | 193.115 | 72.028 | 14.363 | 11.257 | 12.125 | |
7. Bijstelling Tozo 1.0 | ‒ 1.296.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8. Overboeking van premie naar begroting | 2.090 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9. Bijstelling Tozo 2.0 | ‒ 700.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 10.834.530 | 8.148.597 | 8.216.853 | 8.155.799 | 8.094.574 | 8.053.926 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is toegevoegd om de uitkeringslasten op het loon- en prijspeil 2020 te brengen.
2. De raming van het macrobudget participatiewetuitkeringen is aangepast op basis van de laatste ontwikkelingen in de werkloosheid. Als gevolg van de coronacrisis verwacht het CPB een forse oploop van de werkloze beroepsbevolking. Hierdoor stijgen de uitgaven aan bijstandsuitkeringen.
3. Er zijn 4 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van € 0,4 miljoen structureel voor terugontvangen middelen integrale aanpak Caribisch Nederland.
4. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden onder andere middelen van de subsidie Alle kinderen doen mee doorgeschoven van 2020 en 2021 naar 2022. Vanwege het afrekenproces zal een deel van de gelden in 2022 worden uitgekeerd.
6. De mutatie betreft een samenstelling van doorwerkingen van uitvoeringsgegevens op het terrein van onder andere Macrobudget Participatiewetuitkeringen, Bijstand Zelfstandigen, Toeslagenwet en Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen.
7. De raming van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) 1.0 is neerwaarts bijgesteld. Op basis van de realisatiecijfers blijkt dat het beroep op de regeling lager is dan aanvankelijk werd geraamd.
8. Er is budgettair neutrale herschikking tussen premie- en begrotingsgefinancierde budgetten.
9. De raming van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) 2.0 is neerwaarts bijgesteld. Op basis van de realisatiecijfers blijkt dat het beroep op de regeling lager is dan aanvankelijk werd geraamd.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 26.020 | 13.658 | 15.500 | 17.700 | 18.938 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2019 | 5.960 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. Terugbetaling kapitaalverstrekkingen TOZO | 0 | 0 | 0 | 101.500 | 162.900 | |
3. Bzb bijstelling | ‒ 11.522 | ‒ 9.243 | ‒ 2.641 | 1.625 | 588 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 20.458 | 4.415 | 12.859 | 120.825 | 182.426 | 185.293 |
1. De ontvangsten komen voort uit de afrekening TW over 2019 met UWV.
2. Bij Tozo-1 en Tozo-2 worden leningen voor bedrijfskapitaal verstrekt. Vanaf 2023 moeten deze leningen worden terugbetaald.
3. De raming van de terugontvangsten Bijstand zelfstandigen is bijgesteld naar aanleiding van de uitvoeringsinformatie.
3 Arbeidsongeschiktheid
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.878 | 10.885 | 10.892 | 4.900 | 908 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 190 | ‒ 172 | ‒ 156 | ‒ 142 | ‒ 127 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 8 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.696 | 10.722 | 10.745 | 4.767 | 790 | 802 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 10.295.307 | 10.261.951 | 10.394.431 | 10.603.611 | 10.732.891 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 1.149 | 58.727 | 65.589 | 73.582 | 138.840 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 269.154 | 271.264 | 274.890 | 280.770 | 286.126 | |
2. Ramingsbijstelling | ‒ 8.667 | 8.123 | 26.008 | 20.679 | 12.629 | |
3. Motie Oomen | 0 | ‒ 1.755 | ‒ 1.772 | ‒ 1.804 | ‒ 1.826 | |
4. Nabetalingen 2019 | 1.260 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 10.558.203 | 10.598.310 | 10.759.146 | 10.976.838 | 11.168.660 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 248.933 | 503.305 | 771.641 | 1.051.860 | 1.335.596 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 20.221 | 68.207 | 76.630 | 60.177 | 37.372 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 152.217 | ‒ 290.453 | ‒ 379.432 | ‒ 432.975 | |
6. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 269.154 | ‒ 271.264 | ‒ 274.890 | ‒ 280.770 | ‒ 286.126 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 148.031 | 282.928 | 451.835 | 653.867 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 10.558.203 | 10.746.341 | 11.042.074 | 11.428.673 | 11.822.527 | 12.211.760 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Op basis van de uitvoeringsinformatie van UWV zijn de geraamde uitgaven aan de arbeidsongeschiktheidsregelingen bijgesteld. De IVA-uitgaven zijn meerjarig naar beneden bijgesteld. Dit komt door een daling van de instroom. De WGA-uitgaven zijn meerjarig opwaarts bijgesteld. Dit komt door een hogere instroom. De WAO-uitgaven zijn meerjarig opwaarts bijgesteld. Dit is voor ongeveer de helft het gevolg van een hoger aantal uitkeringen en voor de andere helft van een hogere gemiddelde uitkering.
3. Vanaf 2021 wordt er budget overgeheveld voor de uitvoering van de motie Oomen.
4. De bevoorschotting voor de tegemoetkoming arbeidsongeschikten voor de IVA, WAO en WAZ in 2019 is te laag geweest. In 2020 is het verschil afgerekend.
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
6. Zie bij mutatienummer 1.
4 Jonggehandicapten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.386.123 | 3.403.698 | 3.402.116 | 3.418.270 | 3.434.877 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 26.841 | 2.468 | 3.380 | 2.977 | 5.264 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 82.815 | 83.968 | 84.159 | 84.622 | 85.176 | |
2. Ramingsbijstelling Wajong | ‒ 8.375 | ‒ 5.606 | ‒ 6.544 | ‒ 6.273 | ‒ 5.981 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 0 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | |
4. Motie Oomen | 0 | 1.757 | 1.757 | 1.757 | 1.757 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.433.722 | 3.484.285 | 3.484.868 | 3.501.353 | 3.521.093 | 3.568.671 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Op basis van de realisatiegegevens van UWV is de raming van de uitgaven van de uitkeringslasten Wajong naar beneden bijgesteld. Dit komt onder andere omdat de verwachte uitstroom uit de Wajong structureel hoger is dan eerder geraamd en door het bijstellen van de aannames die bij de invoering van de Wajong2015 zijn gedaan.
3. Er is sprake van een budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting.
4. Voor de motie Oomen zijn vanaf 2021 middelen beschikbaar gesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 22.272 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2019 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 22.340 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De ontvangsten van € 0,1 miljoen zijn de te veel bevoorschotte middelen voor de uitkeringslasten Wajong in 2019, die UWV in 2020 terugbetaalt.
5 Werkloosheid
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 116.911 | 111.282 | 117.188 | 128.440 | 142.535 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 9.030 | 4.761 | ‒ 7.343 | ‒ 13.468 | ‒ 20.227 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 2.912 | 2.721 | 2.795 | 2.924 | 3.111 | |
2. Ramingsbijstelling | 2.446 | 5.291 | 8.437 | 9.328 | 9.102 | |
3. Tijdelijke tegemoetkoming Westhaven | 114 | 314 | 316 | 152 | 0 | |
4. Afrekening 2019 | 1.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Macromutaties | 0 | 0 | 11.878 | 41.465 | 65.875 | |
6. Scholingsbudget WW | 0 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 133.322 | 142.369 | 133.271 | 168.841 | 200.396 | 212.586 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV is de IOW meerjarig opwaarts bijgesteld.
3. Binnen de SZW begroting is budget naar artikel 5 verplaatst voor de financiering van de tijdelijke regeling tegemoetkoming werknemers Westhaven.
4. Over 2019 is de bevoorschotting van de uitkeringslasten IOW te laag geweest. In 2020 wordt het restant nabetaald.
5. De raming van de IOW is aangepast op basis van de nieuwe raming van het CPB van de werkloosheid. Vanaf 2022 wordt een forse stijging van de uitkeringslasten verwacht als gevolg van toenemende werkloosheid door de coronacrisis.
6. In het kader van het Steun en herstelpakket is in 2021 € 18,0 miljoen extra aan middelen beschikbaar voor het scholingsbudget WW.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Terugontvangst scholingsbudget WW | 1.285 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De ontvangstenmutatie heeft betrekking op het van UWV terugontvangen voorschot 2019 van het scholingsbudget WW.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 3.724.276 | 3.904.578 | 4.079.882 | 4.276.373 | 4.475.627 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 188.492 | ‒ 350.122 | ‒ 373.737 | ‒ 347.658 | ‒ 272.744 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 111.988 | 112.589 | 117.429 | 124.531 | 133.280 | |
2. Macro mutaties | 881.497 | 2.782.085 | 2.953.505 | 2.156.227 | 1.332.243 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 4.529.269 | 6.449.130 | 6.777.079 | 6.209.473 | 5.668.406 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 103.249 | 212.199 | 328.644 | 459.487 | 616.004 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 8.739 | 9.674 | 4.441 | ‒ 8.321 | ‒ 30.661 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 17.937 | ‒ 16.931 | ‒ 36.040 | ‒ 74.553 | |
4. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 111.988 | ‒ 112.589 | ‒ 117.429 | ‒ 124.531 | ‒ 133.280 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 91.347 | 198.725 | 290.595 | 377.510 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 4.529.269 | 6.540.477 | 6.975.804 | 6.500.068 | 6.045.916 | 5.784.000 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er is een tegenvaller op de WW-uitgaven van miljarden euro’s als gevolg van de coronacrisis. Het CPB verwacht dat we in korte tijd van een hoogtepunt van de conjunctuur naar een dieptepunt gaan. De geraamde werkloosheid neemt dus fors toe. Het is aannemelijk dat het aantal mensen dat een WW-uitkering aanvraagt zal oplopen. Ook blijven deze mensen naar verwachting langer in de WW, omdat de kans op het vinden van een baan vermoedelijk daalt.
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
4. Zie bij mutatiemummer 1.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 253.000 | 253.000 | 253.000 | 253.000 | 253.000 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 7.000 | 11.990 | 18.947 | 20.667 | 20.667 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 8.295 | 8.455 | 8.677 | 8.732 | 8.732 | |
2. Ramingsbijstelling | ‒ 8.296 | 31.704 | 31.704 | 31.704 | 31.704 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 259.999 | 305.149 | 312.328 | 314.103 | 314.103 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 7.068 | 13.823 | 20.491 | 27.319 | 35.009 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 1.227 | 2.828 | 4.105 | 4.287 | 3.302 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 3.922 | ‒ 6.812 | ‒ 8.234 | ‒ 8.708 | |
4. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 8.295 | ‒ 8.455 | ‒ 8.677 | ‒ 8.732 | ‒ 8.732 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 4.274 | 9.107 | 14.640 | 20.871 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 259.999 | 309.423 | 321.435 | 328.743 | 334.974 | 341.993 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de ontvangsten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Overheidswerkgevers zijn eigenrisicodragers voor de WW. De WW-uitgaven worden door UWV verhaald op deze werkgevers. De raming van de ontvangsten uit verhaal is vanaf 2021 naar boven bijgesteld vanwege het effect dat de coronacrisis naar verwachting heeft op de arbeidsmarkt.
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
4. Zie bij mutatienummer 1.
6 Ziekte en zwangerschap
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 11.981 | 8.268 | 8.298 | 8.279 | 8.312 | |
Mutaties 2e Incidentele suppletoire begroting | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 1.380 | 4.179 | 2.739 | 945 | 306 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | ‒ 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 164 | 165 | 166 | 168 | 169 | |
2. Afrekening 2019 | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 10.798 | 12.612 | 11.203 | 9.392 | 8.787 | 8.629 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Over 2019 is de bevoorschotting van de uitkeringslasten TAS aan de SVB te laag geweest. Het totale nabetaalde bedrag in 2020 over 2019 betreft € 246.000. Bij de Voorjaarsnota werd de nabetaling op basis van de voorlopige realisatie geschat op € 213.000. Op basis van de definitieve realisatie bleek een extra nabetaling nodig van € 33.000.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 2.945.765 | 3.078.196 | 3.120.044 | 3.160.766 | 3.202.689 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 92.491 | 48.470 | 18.153 | 27.140 | 39.811 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 96.727 | 99.543 | 99.816 | 101.360 | 103.081 | |
2. Ramingsbijstelling | 35.217 | 105.794 | 120.937 | 113.255 | 92.046 | |
3. Geboorteverlof niet verz werkn | 0 | 0 | 2.100 | 5.000 | 5.000 | |
4. Ouderschapsverlof | 0 | 0 | 136.000 | 360.000 | 360.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 3.170.200 | 3.332.003 | 3.497.050 | 3.767.521 | 3.802.627 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 82.167 | 167.991 | 252.447 | 340.981 | 433.996 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 14.560 | 28.229 | 31.041 | 26.750 | 19.359 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 50.013 | ‒ 80.412 | ‒ 85.040 | ‒ 90.816 | |
6. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2019 | ‒ 96.727 | ‒ 99.543 | ‒ 99.815 | ‒ 101.360 | ‒ 103.081 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 46.664 | 103.261 | 181.331 | 259.458 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.170.200 | 3.378.667 | 3.600.311 | 3.948.852 | 4.062.085 | 4.171.969 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. De ZW kent meerjarig een tegenvaller. Door de sterke toename van het aantal WW-gerechtigden (vanwege de effecten door de uitbraak van het coronavirus op de conjunctuur) stijgt de instroom van zieke werklozen flink. Ook zijn er meer uitkeringen wegens ziekte bij zwangerschap. Hier staat tegenover dat de instroom van flexwerkers naar verwachting juist daalt doordat er minder mensen met een uitzendcontract of tijdelijk dienstverband aan het werk zijn.
3. De EU-richtlijn werk/prive regelt dat ook niet-verzekerde werknemers recht hebben op geboorteverlof. Dit was nog niet geregeld en wordt met het wetsvoorstel Wet invoering betaald ouderschapsverlof (Wibo) alsnog gedaan.
4. Dit betreft de uitkeringslasten behorend bij 9 weken ouderschapsverlof voor beide ouders tegen 50% loon tot maximaal dagloon.
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
6. Zie bij mutatienummer 1.
7 Kinderopvang
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.461.212 | 3.490.686 | 3.500.804 | 3.518.429 | 3.542.958 | |
Mutaties 2e Incidentele suppletoire begroting | 175.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 61.684 | 69.582 | 56.727 | 32.754 | 21.266 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | 158.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 8.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 66.302 | 67.071 | 67.003 | 66.883 | 67.115 | |
2. Ramingsbijstelling KOT | ‒ 19.323 | ‒ 93.154 | ‒ 75.498 | ‒ 46.504 | ‒ 24.881 | |
3. Kasschuif | ‒ 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 130 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | |
5. Overboekingen met andere departementen | ‒ 12.135 | 6.324 | ‒ 276 | ‒ 276 | ‒ 276 | |
6. Overboeking van ministerie van LNV | 1.000 | 3.000 | 4.000 | 0 | 0 | |
7. Ouderschapsverlof | 0 | 0 | ‒ 15.000 | ‒ 35.000 | ‒ 35.000 | |
8. Aanpassing heffingsvrij vermogen | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.898.110 | 3.550.009 | 3.538.760 | 3.537.286 | 3.572.182 | 3.632.239 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Als gevolg van de verslechterde conjunctuur vanwege de coronacrisis is het gebruik van de kinderopvang (en daarmee ook de uitgaven kinderopvangtoeslag) in 2020 en 2021 naar beneden bijgesteld. In latere jaren trekt de conjunctuur naar verwachting weer aan, daardoor neemt de meevaller meerjarig af.
3. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden middelen voor tegemoetkoming eigen bijdrage KO doorgeschoven van 2020 naar 2021. De afhandeling van beroep en bezwaar zal gedeeltelijk plaatsvinden in 2021.
4. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting. De grootste betreft de overboeking van de bijdrage aan BES(t) 4 kids (€ 3,5 miljoen in 2021).
5. Er zijn 6 overboekingen met andere departementen. De grootste overboeking is naar het Gemeentefonds voor de decentralisatie-uitkering voorschoolse voorzieningen van € 8,3 miljoen in 2020. Gemeenten hebben middelen ontvangen om de eigen bijdrage van ouders met een gemeentelijk aanbod te vergoeden tijdens de periode van sluiting vanwege de kabinetsmaatregelen rondom corona. Daarnaast is er een overboeking door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (€ 6,6 miljoen in 2021) voor de bijdrage aan BES(t) 4 kids.
6. Er is een overboeking door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (totaal € 8,0 miljoen voor de periode 2020-2022) in het kader van de regio-envelop Caribisch Nederland voor de verbetering van de huisvesting kinderopvang in Caribisch Nederland (onderdeel van het programma BES(t) 4 kids).
7. Ouders krijgen vanaf 2022 recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof. Dit leidt tot een iets lager gebruik van de formele kinderopvang, met name onder ouders van nuljarigen.
8. Het heffingsvrij vermogen in box 3 wordt verhoogd als onderdeel van het Belastingplan 2021. Hierdoor neemt het fictief rendement op vermogen af, wat leidt tot een lager toetsingsinkomen voor de toeslagen. Een lager toetsingsinkomen leidt tot hogere uitgaven kinderopvangtoeslag.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.597.613 | 1.598.250 | 1.606.230 | 1.609.720 | 1.612.614 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 61.987 | ‒ 72.083 | ‒ 74.709 | ‒ 77.096 | ‒ 79.369 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | ‒ 500 | ‒ 1.900 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ramingsbijstelling | ‒ 2.827 | 1.099 | ‒ 215 | ‒ 1.182 | ‒ 213 | |
2. Kasschuif | ‒ 7.194 | 4.796 | 2.398 | 0 | 0 | |
3. Verlaging invorderingsrente | ‒ 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. Werkgeversbijdrage | 363 | 16.114 | 22.766 | 38.471 | 52.590 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.523.268 | 1.546.276 | 1.556.470 | 1.569.913 | 1.585.622 | 1.601.069 |
1. De ontvangsten uit terugvorderingen Kinderopvangtoeslag zijn beperkt bijgesteld. Specifiek voor 2020 zijn de ontvangsten lager als gevolg van minder terugontvangsten in 2020 over toeslagjaar 2014.
2. Als gevolg van de tijdelijke opschorting van de dwanginvorderingen door de Belastingdienst (coronamaatregel) zijn er minder ontvangsten in 2020. In 2021 en 2022 wordt een inhaaleffect verwacht met hogere ontvangsten als gevolg.
3. De invorderingsrente is voor de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 december 2021 verlaagd van 4% naar 0,01% (coronamaatregel). Hierdoor zijn er minder rente-ontvangsten in 2020 en 2021. Dit is deels verwerkt in de 4e incidentele suppletoire begroting.
4. De werkgeversbijdrage kinderopvang is een vast percentage van de totale loonsom. De loonsom is met name vanaf 2021 naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere ontvangsten werkgeversbijdrage in deze jaren.
8. Oudedagsvoorziening
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 25.100 | 25.089 | 25.615 | 25.972 | 26.409 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 217 | 774 | 1.467 | 2.217 | 3.091 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 315 | 315 | 328 | 339 | 355 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 25.632 | 26.178 | 27.410 | 28.528 | 29.855 | 31.419 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 40.164.161 | 40.987.082 | 41.290.314 | 41.567.455 | 42.034.985 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 5.274 | 35.417 | 33.723 | 30.531 | 25.733 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 1.221.458 | 1.247.368 | 1.256.529 | 1.264.859 | 1.278.931 | |
2. Ramingsbijstelling | ‒ 109.377 | ‒ 84.767 | ‒ 56.893 | ‒ 55.195 | ‒ 53.455 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 41.281.516 | 42.185.100 | 42.523.673 | 42.807.650 | 43.286.194 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 1.156.869 | 2.223.450 | 3.221.778 | 4.252.787 | 5.337.715 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 64.589 | 258.909 | 299.690 | 236.959 | 86.955 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 263.078 | ‒ 636.171 | ‒ 952.348 | ‒ 1.058.692 | |
4. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 1.221.458 | ‒ 1.247.368 | ‒ 1.256.529 | ‒ 1.264.859 | ‒ 1.278.931 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 971.913 | 1.628.768 | 2.272.539 | 3.087.047 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 41.281.516 | 43.157.013 | 44.152.441 | 45.080.189 | 46.373.241 | 48.304.104 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. De raming voor de uitkeringslasten van de AOW en IOAOW zijn naar beneden bijgesteld. Oversterfte door corona leidt tot een neerwaartse bijstelling van het verwachte aantal AOW- en IOAOW-gerechtigden. Ook wordt de raming neerwaarts bijgesteld omdat het prijspeil 2020 voor de AOW lager uitkomt dan eerder geraamd.
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
4. Zie mutatie nummer 1.
9 Nabestaanden
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.227 | 1.239 | 1.250 | 1.262 | 1.275 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 89 | 115 | 137 | 156 | 178 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 16 | 16 | 17 | 17 | 17 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.332 | 1.370 | 1.404 | 1.435 | 1.470 | 1.486 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 343.156 | 322.872 | 312.102 | 306.241 | 301.469 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 11.186 | ‒ 14.565 | ‒ 14.984 | ‒ 14.817 | ‒ 14.353 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 7.410 | 6.810 | 6.561 | 6.432 | 6.336 | |
2. Ramingsbijstelling | ‒ 178 | ‒ 159 | ‒ 180 | ‒ 185 | ‒ 184 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 339.202 | 314.958 | 303.499 | 297.671 | 293.268 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 7.133 | 11.880 | 16.076 | 19.813 | 23.459 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 277 | 1.416 | 1.145 | 543 | ‒ 378 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 3.643 | ‒ 6.714 | ‒ 8.852 | ‒ 9.717 | |
4. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 7.410 | ‒ 6.810 | ‒ 6.561 | ‒ 6.432 | ‒ 6.336 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 2.843 | 3.946 | 5.072 | 7.028 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 339.202 | 317.801 | 307.445 | 302.743 | 300.296 | 295.611 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. De raming van de uitkeringslasten Anw is licht naar beneden bijgesteld, omdat het prijspeil 2020 lager uitvalt dan geraamd.
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
4. Zie mutatie nummer 1.
10 Tegemoetkoming ouders
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 6.550.142 | 6.325.358 | 6.290.450 | 6.270.571 | 6.270.619 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 103.071 | ‒ 21.079 | ‒ 12.348 | ‒ 13.328 | ‒ 4.021 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 60.016 | 53.299 | 53.036 | 52.683 | 52.805 | |
2. Kasschuif | ‒ 13.000 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | |
3. Ramingsbijstelling WKB | ‒ 105.306 | ‒ 743 | ‒ 20.227 | ‒ 57.544 | ‒ 92.335 | |
4. Aanpassing heffingsvrij vermogen | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
5. WKB verhoging 3e kindbedrag | 0 | 149.930 | 149.930 | 149.930 | 149.930 | |
6. Kinderbijslagvoorz. BES verhoging | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 6.594.923 | 6.521.835 | 6.462.911 | 6.404.382 | 6.379.068 | 6.339.008 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Een deel van de uitgaven voor de herstelactie kindgebonden budget schuift van 2020 naar 2021. Het betreft hersteluitgaven voor huishoudens die in het buitenland verblijven. Deze worden met extra zorg uitgevoerd, waardoor uitbetaling in 2021 plaatsvindt.
3. Op basis van de realisaties over het jaar 2019 zijn de uitgaven WKB neerwaarts bijgesteld. Daar staat tegenover dat de Coronacrisis in 2020 leidt tot een slechtere inkomenspositie van huishoudens en daarmee meer uitgaven aan de WKB. Deze impact is naar verwachting pas zichtbaar in de WKB-uitgaven in 2021, met een tegenvaller tot gevolg. In de jaren daarna herstelt de economie en wordt de WKB-meevaller gestaag groter.
4. Het heffingsvrij vermogen in box 3 wordt verhoogd als onderdeel van het Belastingplan 2021. Hierdoor neemt het fictief rendement op vermogen af, wat leidt tot een lager toetsingsinkomen voor de toeslagen. Een lager toetsingsinkomen leidt tot hogere uitgaven aan WKB.
5. Vanaf 2021 wordt € 149,93 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor de verhoging van het kindbedrag vanaf het 3e kind in de WKB.
6. In navolging van de intensivering in de WKB wordt de kinderbijslagvoorziening BES naar rato geïntensiveerd. Hiervoor wordt vanaf 2021 € 0,07 miljoen structureel beschikbaar gesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 222.204 | 242.548 | 269.875 | 280.322 | 255.581 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 19.882 | ‒ 39.664 | ‒ 58.881 | ‒ 66.887 | ‒ 43.606 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | ‒ 500 | ‒ 2.100 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ramingsbijstelling WKB | ‒ 1.057 | ‒ 2.643 | ‒ 2.964 | ‒ 2.973 | ‒ 3.928 | |
2. Verlaging invorderingsrente | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Kasschuif | ‒ 5.309 | 3.539 | 1.770 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 193.456 | 201.680 | 209.800 | 210.462 | 208.047 | 206.154 |
1. De ramingsbijstelling van de ontvangsten volgt (vertraagd) het patroon van de ramingsbijstelling van de uitgaven. Indien aan de voorkant minder wordt uitgekeerd, volgen minder terugontvangsten na definitieve toekenning en vice versa.
2. De Belastingdienst heeft de invorderingsrente voor de periode van 1 juni 2020 tot en met 31 december 2021 verlaagd van 4% naar 0,01% (coronamaatregel). Hierdoor zijn er minder rente-ontvangsten in 2020 en 2021. Dit is deels verwerkt in de 4e incidentele suppletoire begroting.
3. Als gevolg van de tijdelijke opschorting van de dwanginvorderingen door de Belastingdienst (coronamaatregel) zijn er minder ontvangsten in 2020. In 2021 en 2022 wordt een inhaaleffect verwacht met hogere ontvangsten als gevolg.
11 Uitvoering
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 499.637 | 503.407 | 496.506 | 491.628 | 497.376 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 18.902 | 13.920 | ‒ 1.511 | ‒ 2.131 | ‒ 625 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 15.289 | 15.405 | 15.192 | 15.044 | 15.218 | |
2. Ramingsbijstelling | 0 | 6.389 | 2.095 | 2.683 | 3.030 | |
3. Kasschuiven | ‒ 131.200 | 101.000 | 30.200 | 0 | 0 | |
4. Overboeking met ander departement | ‒ 1.200 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | ‒ 300 | |
5. Afrekeningen 2019 | 15.578 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6. Budgettair neutrale herschikkingen | 278.823 | 5.837 | 291 | 209 | 132 | |
7. Overboeking van premie naar begroting | ‒ 101.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8. Intensivering uitvoering BKWI en SVB | 0 | 0 | 30.000 | 30.000 | 30.200 | |
9. Bijstelling uitvoeringskosten TOFA | ‒ 10.700 | ‒ 800 | ‒ 100 | 0 | 0 | |
10. Werkgeversdienstverlening | 0 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | |
11. Diversen | 850 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 606.979 | 655.858 | 572.373 | 537.133 | 545.031 | 541.486 |
1. Ontvangen loon- en prijsbijstelling ten behoeve van de begrotingsgefinancierde uitvoeringsbudgetten van de ZBO’s.
2. De uitvoeringskosten voor UWV zijn bijgesteld naar aanleiding van wijzigingen in de ramingen van onder andere de Wajong en IOW. Het uitvoeringsbudget stijgt hierdoor licht vanaf 2021.
3. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden middelen van diverse bedrijfsvoeringskosten van het UWV doorgeschoven van 2020 naar 2021 en verder.
4. Vanwege het groter aantal adviesaanvragen dan voorgaande jaren bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) ten behoeve van dubbele AKW is er naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor 2020 € 1,2 miljoen en vanaf 2021 € 0,3 miljoen structureel overgeboekt. Dit als compensatie voor de extra uitvoeringskosten die het CIZ realiseert als gevolg van het groter aantal adviesaanvragen.
5. Dit betreft de afrekening over 2019 van de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van UWV en de SVB. Bij de afrekening jaarverslag IB is er een deel van de rijksbijdrage SZW teruggevloeit naar SZW. Dit geld wordt in 2020 opnieuw beschikbaar gesteld.
6. Er is sprake van budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
7. Er zijn budgettair neutrale herschikkingen tussen premie- en begrotingsgefinancierde budgetten. Onderdeel van de herschikking is € 105,0 miljoen voor coronagerelateerde problematiek bij het UWV in 2020.
8. Het kabinet heeft besloten om vanaf 2022 € 100,0 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering. Voor de SVB wordt € 27,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de jaren 2022 t/m 2024 en vanaf 2025 € 22,2 miljoen structureel. Voor BKWI wordt € 3,0 miljoen structureel beschikbaar gesteld vanaf 2022.
9. De raming van de uitvoeringskosten van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten is neerwaarts bijgesteld.
10. Dit betreft een impuls voor werkgeversdienstverlening in 2021 bij het UWV in het kader van het Steun- en herstelpakket. Er wordt € 11,0 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld.
11. Voor de uitvoering van fase 2 van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet door het BKWI wordt voor 2020 € 0,9 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2019 | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De ontvangsten zijn de afrekening IB over 2019, zie ook bij nummer 5 van de uitgaven begrotingsgefinancierd artikel 11.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 reëel | 1.634.363 | 1.622.319 | 1.651.866 | 1.664.366 | 1.684.610 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 23.425 | 48.599 | 31.246 | 41.962 | 58.344 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 52.417 | 51.412 | 51.764 | 52.386 | 53.511 | |
2. Diverse kasschuiven | 400 | 4.300 | ‒ 5.600 | 300 | 300 | |
3. Overboekingen met departementen | ‒ 3.850 | ‒ 910 | ‒ 910 | ‒ 910 | ‒ 910 | |
4. Overboeking van premie naar begroting | 99.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Macro mutaties | 0 | 200.084 | 142.649 | 96.545 | 56.675 | |
6. Ramingsbijstelling | ‒ 1.000 | 8.269 | 19.140 | 13.873 | 13.759 | |
7. Intensivering uitvoering UWV | 0 | 0 | 68.400 | 68.400 | 68.400 | |
8. Uitvoeringskosten ouderschapsverlof | 0 | 0 | 16.400 | 9.800 | 9.800 | |
9. Diversen | 0 | 0 | 1.310 | 1.310 | 1.310 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 reëel | 1.804.955 | 1.934.073 | 1.976.265 | 1.948.032 | 1.945.799 | |
Stand ontwerpbegroting 2020 nominaal | 42.368 | 86.564 | 129.418 | 173.405 | 226.020 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 10.049 | 21.742 | 25.999 | 27.429 | 21.269 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
10. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | 0 | ‒ 10.765 | ‒ 22.564 | ‒ 28.370 | ‒ 31.919 | |
11. Overheveling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 52.417 | ‒ 51.412 | ‒ 51.764 | ‒ 52.386 | ‒ 53.511 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 nominaal | 0 | 46.129 | 81.089 | 120.078 | 161.859 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.804.955 | 1.980.202 | 2.057.354 | 2.068.110 | 2.107.658 | 2.151.099 |
1. De loon- en prijsbijstelling ten behoeve van de premiegefinancierde uitvoeringsbudgetten van de ZBO’s.
2. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden middelen van diverse uitvoeringskosten van UWV doorgeschoven van 2020 naar 2021 en verder. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden de uitvoeringskosten voor het ouderschapsverlof die in 2022 staan overgeboekt naar 2020 en 2021.
3. Er zijn 3 overboekingen met andere departementen. De grootste overboeking (-/- 2,5 miljoen in 2020) betreft een overboeking naar het ministerie van Financiën voor de kosten van de beslagvrije voet.
4. Er zijn budgettair neutrale herschikkingen tussen premie- en begrotingsgefinancierde budgetten. Onderdeel van de herschikking is € 105,0 miljoen voor coronagerelateerde problematiek bij het UWV in 2020.
5. De uitvoeringskosten van UWV zijn aangepast naar aanleiding van ramingsbijstellingen van onder andere de WW en ZW. Hierdoor stijgt het uitvoeringsbudget voor UWV vanaf 2021.
6. De raming is bijgesteld op basis van de volumeontwikkelingen van de verschillende regelingen die worden uitgevoerd door het UWV. Verder is door uitstel van de businesscase verwijtbare werkloosheid de raming hiervan aangepast.
7. Het kabinet heeft € 100,0 miljoen beschikbaar gesteld voor problematiek in de uitvoering. Voor UWV is tussen 2022-2024 € 68,4 miljoen beschikbaar per jaar en vanaf 2025 structureel € 73,4 miljoen per jaar.
8. Voor de uitvoering van het wetsvoorstel Wet invoering betaald ouderschapsverlof (Wibo) door UWV wordt budget beschikbaar gesteld.
9. Er is voor het UWV budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de regeling Aziatische horeca.
10. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexcijfers.
11. Zie mutatie nummer 1.
12 Rijksbijdragen
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 16.901.655 | 17.573.177 | 17.760.067 | 17.915.035 | 18.272.569 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 3.272.785 | 2.591.260 | 2.653.345 | 2.745.016 | 2.839.269 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Macromutaties | ‒ 16.200 | 2.591.587 | 2.977.439 | 3.039.070 | 3.059.985 | |
2. Afrekening 2019 | 1.260 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 20.159.500 | 22.756.024 | 23.390.851 | 23.699.121 | 24.171.823 | 25.132.338 |
1. De ramingen van de rijksbijdragen zijn op basis van uitvoeringsgegevens en van macro-economische gegevens van het CPB bijgesteld.
2. In 2019 is de bevoorschotting voor de uitkeringslasten tegemoetkoming arbeidsongeschikten voor de WAZ, IVA en WAO te laag geweest. In 2020 is er € 1,3 miljoen nabetaald aan het UWV.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2019 | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Het betreft de afrekening van het UWV over het jaar 2019 voor de uitkeringslasten tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid vooor de WGA. Het bedrag is in 2020 terugontvangen.
13 Integratie en maatschappelijke samenhang
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 252.368 | 227.454 | 217.855 | 214.380 | 213.923 | |
Mutatie Amendement | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 37.598 | 6.959 | 32.677 | 22.880 | 12.221 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 1.781 | 1.687 | 1.675 | 1.655 | 1.653 | |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 140 | 1.247 | 0 | ‒ 383 | ‒ 383 | |
3. Overboekingen met andere departementen | ‒ 290 | ‒ 150 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 216.621 | 237.197 | 252.207 | 238.532 | 227.414 | 220.503 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
3. Er zijn 3 overboekingen naar andere departementen. De grootste overboeking is € 0,2 miljoen in 2020 en 2021 naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de aanpak van discriminatie en racisme in de sport.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ramingsbijstellingen leningen | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.800 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
1. Op basis van de uitvoeringsinformatie van DUO is de raming van de te ontvangen aflossingen van de leningen in 2020 naar boven bijgesteld.
96 Apparaat
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 372.070 | 380.474 | 391.077 | 388.641 | 390.721 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 27.036 | ‒ 796 | ‒ 2.590 | ‒ 4.190 | ‒ 4.090 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 11.709 | 11.898 | 12.192 | 12.104 | 12.199 | |
2. Overboekingen met andere departementen | 3.816 | ‒ 639 | ‒ 682 | ‒ 682 | ‒ 682 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 15.351 | 5.540 | 1.812 | 1.812 | 1.601 | |
4. Kasschuif | ‒ 12.000 | 8.000 | 4.000 | 0 | 0 | |
5. Dienstverlening | ‒ 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 417.426 | 404.477 | 405.809 | 397.685 | 399.749 | 398.178 |
1. De ontvangen loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er zijn twaalf overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie betreft een overboeking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van € 0,7 miljoen in 2020 als bijdrage aan het gezamenlijke leer- en ontwikkelplein.
3. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. Er is een kasschuif op personeel doorgevoerd om beter aan te sluiten bij het kasritme van de uitgaven. De uitvoeringskosten voor de NOW 1.0 en 2.0 worden meerjarig verdeeld.
5. De raming van de uitgaven van de uitvoeringsdirectie Rijksschoonmaakorganisatie is aangepast aan nieuwe inzichten van dienstverlening. Daarnaast worden er minder reiskosten gemaakt.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 51.666 | 66.530 | 67.782 | 66.004 | 64.853 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 6.661 | ‒ 7.769 | ‒ 7.769 | ‒ 7.769 | ‒ 7.769 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Dienstverlening | ‒ 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 57.771 | 58.761 | 60.013 | 58.235 | 57.084 | 57.084 |
1. De raming van de ontvangsten van de uitvoeringsdirectie Rijksschoonmaakorganisatie is aangepast vanwege de terug gelopen vraag naar additioneel en incidenteel meerwerk in de afgelopen periode.
98 Algemeen
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 32.758 | 31.885 | 32.722 | 32.642 | 33.547 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 2.684 | ‒ 5.083 | ‒ 4.173 | ‒ 4.336 | ‒ 224 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 200 | 700 | 700 | |||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2020 | 247 | 184 | 178 | 181 | 181 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 52 | ‒ 839 | ‒ 1.941 | ‒ 2.284 | ‒ 2.352 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 1.241 | ‒ 146 | 308 | 651 | 719 | |
4. Overboeking van begroting naar premie | ‒ 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Uitvoeringskosten loonkosten subsidie CN | 0 | 650 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 28.938 | 27.351 | 27.794 | 26.854 | 31.871 | 27.491 |
1. De ontvangen loon- en prijsbijstelling 2020 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er zijn drie overboekingen met andere departementen verwerkt. De grootste mutatie betreft een overboeking naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van € 0,2 miljoen voor programmaverbetering kwaliteit poortwachtersproces.
3. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. Dit betreft een overboeking naar UWV-uitvoeringskosten (artikel 11, hoofdstuk 40) in verband met een onderzoek naar risico op misbruik in de Ziektewet.
5. Voor de uitvoering van de loonkostensubsidie voor Caribisch Nederland zijn voor 2021 € 0,7 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 854 | 975 | 1.110 | 1.180 | 1.180 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 854 | ‒ 975 | ‒ 1.110 | ‒ 1.180 | ‒ 1.180 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
99 Nog onverdeeld
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 188.573 | 165.908 | 134.381 | 140.839 | 123.722 | |
Mutaties Amendement | ‒ 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 2e Incidentele suppletoire begroting | 451.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 81.355 | ‒ 43.209 | ‒ 20.870 | ‒ 26.720 | ‒ 26.739 | |
Mutaties 3e Incidentele suppletoire begroting | 124.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 4e Incidentele suppletoire begroting | 82.500 | 317.500 | 13.000 | |||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Verdeling loon- en prijsbijstelling 2020 | ‒ 29.617 | ‒ 29.565 | ‒ 29.445 | ‒ 29.058 | ‒ 29.230 | |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 296.563 | ‒ 21.427 | ‒ 4.777 | ‒ 2.525 | ‒ 2.103 | |
3. Diverse reserveringen/uitdelingen | ‒ 279.000 | 209.533 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | 834 | |
4. Kasschuiven | ‒ 53.667 | 41.201 | 7.917 | ‒ 497 | 4.976 | |
5. Overboekingen met andere departementen | ‒ 25.498 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 77.706 | 639.941 | 80.206 | 62.039 | 71.460 | 70.508 |
1. Toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2020 naar de begrotingsartikelen om de budgetten op prijspeil 2020 te brengen.
2. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
3. Van de gereserveerde uitvoeringskosten van de NOW 1.0 en 2.0 wordt in 2020 € 290,0 miljoen overgeboekt naar artikelen binnen de SZW-begroting (onder punt 2) en blijkt € 260,0 miljoen aan middelen niet nodig. Deze worden dan ook afgeboekt. Verder is het schrappen van de 3-jaarsbepaling van het LKV Banenafspraak uitgesteld. Een deel van deze middelen wordt gereserveerd voor een effectievere invulling van de Wtl. Ook zijn in 2021 middelen aan de begroting toegevoegd voor de uitvoering van het steun- en herstelapkket i.v.m. de coronacrisis.
4. Dit betreffen verschillende kasschuiven, onder meer voor veranderopgave inburgering zodat het kasritme weer aansluit bij de benodigde middelen.
5. Er zijn vier overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds van € 23,0 miljoen voor noodopvang kinderen waarvan de ouders een cruciaal beroep hebben.