Base description which applies to whole site

Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk

In het verdiepingshoofdstuk wordt informatie gegeven over de budgettaire aansluiting tussen de ontwerpbegroting 2020 en de ontwerpbegroting 2021. De mutaties t/m de eerste suppletoire begroting 2020 zijn eerder in de eerste suppletoire begroting 2020 toegelicht. Voor nieuwe mutaties waarbij opmerkelijke verschillen zijn opgetreden worden nadere toelichtingen opgenomen.

Tabel 16 Uitgaven beleidsartikel 1 Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

540 518

527 808

511 647

511 797

493 297

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

‒ 10 805

‒ 4 050

1 999

1 749

1 749

 

nieuwe mutaties

 

2 066

‒ 10 393

‒ 11 191

‒ 13 940

‒ 12 493

 

Stand ontwerpbegroting 2021

515 698

531 779

513 365

502 455

499 606

482 553

495 046

Toelichting:

In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen verhoogd met EUR 24 miljoen door mogelijkheden voor (nood)financiering voor lokaal MKB in ontwikkelingslanden te vergroten, om bij te dragen aan het voorkomen van acute faillissementen en verlies van toch al schaarse werkgelegenheid in de meest kwetsbare landen en het open en bereikbaar houden van voedselmarkten, versoepelen van grensprocedures voor voedsel en medicijnen en beschikbaarheid van werkkapitaal voor klinieken, vooral in Afrika.

Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.

Tabel 17 Ontvangsten beleidsartikel 1 Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

6 373

6 264

6 264

6 264

6 264

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

0

0

0

0

0

 

nieuwe mutaties

 

0

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2021

8 809

6 373

6 264

6 264

6 264

6 264

6 264

Toelichting:

Geen opmerkelijke nieuwe mutaties

Tabel 18 Uitgaven beleidsartikel 2 Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaat (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

753 477

753 882

753 882

753 882

753 882

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

‒ 20 198

0

0

0

0

 

nieuwe mutaties

 

‒ 7 512

‒ 18 605

‒ 19 597

‒ 24 412

‒ 21 878

 

Stand ontwerpbegroting 2021

723 347

725 767

735 277

734 285

729 470

732 004

753 882

Toelichting:

In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaat verhoogd met EUR 31 miljoen. Deze verhoging betreft extra inzet voor het Safetynet Ethiopië. Ook wordt extra ingezet op het voorkomen van tekorten aan voedsel middels intensivering met bestaande partners GAIN/Netherlands Food Partnership en IFAD. Verder wordt er extra budget toegekend aan WASH SDG6 Consortium, een samenwerkingsverband van Nederlandse maatschappelijke organisaties dat lokale gemeenschappen en overheden steunt met voorlichting, bewustwording en verbeterde toegang tot WASH.

Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.

Tabel 19 Uitgaven beleidsartikel 3 Sociale vooruitgang (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

764 679

763 304

767 979

767 979

767 979

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

‒ 13 180

0

0

0

0

 

nieuwe mutaties

 

‒ 23 246

‒ 18 595

‒ 20 023

‒ 24 942

‒ 22 353

 

Stand ontwerpbegroting 2021

780 599

728 253

744 709

747 956

743 037

745 626

767 979

Toelichting:

In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Sociale vooruitgang verhoogd met EUR 22 miljoen. Deze extra middelen worden ingezet voor verbetering van de toegang van ontwikkelingslanden tot diagnostische testen voor COVID-19 zodat, zodra een vaccin beschikbaar is, ook de meest kwetsbare landen en mensen toegang zullen hebben tot dit vaccin. Deze intensivering wordt toegekend aan Gavi Advance Market Commitment for COVID-19 Vaccines (Gavi Covax AMC) en de Foundation for Innovative New Diagnostics (FIND). Ook wordt er middels het Medical Credit Fund van PharmAccess bijgedragen aan het beschikbaar houden van medicijnen, vooral in Afrika. Daarnaast wordt er extra ingezet op het ‘First Emergency Response’ mechanisme van Education cannot Wait. Dit mechanisme zet zich in tegen onderwijsachterstanden als gevolg van de COVID-19-crisis en draagt eraan bij dat kinderen weer veilig naar school kunnen door online-onderwijs, rehabilitatie van WASH-faciliteiten rond scholen, voedselvoorziening en psychosociale ondersteuning.

Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.

Tabel 20 Uitgaven beleidsartikel 4 Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

767 260

767 260

767 260

767 260

767 260

0

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

0

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

0

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

20 020

0

0

0

0

0

nieuwe mutaties

 

8 588

‒ 18 674

‒ 20 108

‒ 25 048

‒ 22 448

 

Stand ontwerpbegroting 2021

771 565

795 868

748 586

747 152

742 212

744 812

767 260

Toelichting:

In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerder pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling verhoogd met EUR 42 miljoen. Inspanningen ten behoeve van nood- en voedselhulp worden zo opgeschaald via de bekende partners, passend binnen het Global Humanitarian Response Plan, het appeal van het Rode Kruis/Rode Halve Maan en het Strategic Preparedness and Response Plan van de WHO. Hierbij is gekozen voor dezelfde uitvoeringskanalen als bij de eerdere aanvullende noodhulpbijdrage binnen het steunpakket van EUR 100 miljoen. Verder is in de eerste suppletoire begroting al een verhoging toegelicht.

Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.

Tabel 21 Uitgaven beleidsartikel 5 Multilaterale samenwerking en overige inzet (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

253 152

362 473

393 619

536 527

694 247

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

‒ 63 297

‒ 82 190

355

53 441

58 191

 

nieuwe mutaties

 

169 756

41 868

‒ 80 070

‒ 278 225

‒ 435 734

 

Stand ontwerpbegroting 2021

255 594

359 611

322 151

313 904

311 743

316 704

322 400

Toelichting:

In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerder pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Multilaterale samenwerking en overige inzet verhoogd met EUR 20 miljoen.

Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie.De kasschuif uit de periode 2023-2025 naar de jaren 2020-2022 maakt deel uit van de nieuwe begrotingsstanden. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.

Tabel 22 Ontvangsten beleidsartikel 5 Multilaterale samenwerking en overige inzet (bedragen x € 1000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

        

Stand ontwerpbegroting 2020

 

72 915

69 629

69 421

69 213

69 005

 

mutatie Nota van Wijziging 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie amendement 2020

 

0

0

0

0

0

 

mutatie 1e suppletoire begroting 2020

 

‒ 10 500

‒ 19 232

‒ 23 445

‒ 28 210

‒ 32 816

 

nieuwe mutaties

 

0

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2021

50 293

62 415

50 397

45 976

41 003

36 189

35 861

Toelichting:

Geen opmerkelijke nieuwe mutaties

Licence