Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouw baarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.
Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Justis maakt hierbij gebruik van unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouw baarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.
Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.
Justis is een opgavegerichte organisatie met de behoefte van de samenleving aan betrouwbaarheid en veiligheid als uitgangspunt. Samen met opdracht gevers en partners bekijkt Justis of en op welke manier screening kan bijdragen aan de maatschappelijke veiligheid en vermindering van risico’s in het maatschappelijk verkeer.
Niet alle dossiers zijn meegenomen in voorliggende paragraaf. Zaken die in en na 2022 zeker een rol gaan spelen, maar nog niet definitief konden worden geraamd, zijn de consequenties van het rapport over de kindertoeslagaffaire (POK), het in te richten Bibob-register, continu screening Douane en het invoeren van de VOG op basis van politiegegevens
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 42.432 | 48.464 | 53.953 | 53.960 | 53.991 | 53.991 | 53.991 |
waarvan omzet moederdepartement | ‒ 1.046 | ‒ 439 | 3.369 | 3.376 | 3.407 | 3.407 | 3.407 |
waarvan omzet overige departementen | 3.089 | 4.430 | 3.485 | 3.485 | 3.485 | 3.485 | 3.485 |
waarvan omzet derden | 40.389 | 44.473 | 47.099 | 47.099 | 47.099 | 47.099 | 47.099 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 42.432 | 48.464 | 53.953 | 53.960 | 53.991 | 53.991 | 53.991 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
- Personele kosten | 26.768 | 28.360 | 31.164 | 31.165 | 31.165 | 31.165 | 31.165 |
waarvan eigen personeel | 21.998 | 23.982 | 27.640 | 27.641 | 27.641 | 27.641 | 27.641 |
waarvan inhuur externen | 4.770 | 4.378 | 3.524 | 3.524 | 3.524 | 3.524 | 3.524 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materiële kosten | 18.520 | 20.111 | 20.945 | 20.945 | 20.945 | 20.945 | 20.945 |
waarvan apparaat ICT | 894 | 4.975 | 738 | 738 | 738 | 738 | 738 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.447 | 8.900 | 9.630 | 9.630 | 9.630 | 9.630 | 9.630 |
waarvan overige materiële kosten | 9.179 | 6.236 | 10.577 | 10.577 | 10.577 | 10.577 | 10.577 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 45.288 | 48.471 | 52.109 | 52.110 | 52.110 | 52.110 | 52.110 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 2.856 | ‒ 7 | 1.844 | 1.850 | 1.881 | 1.881 | 1.881 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 2.856 | ‒ 7 | 1.844 | 1.850 | 1.881 | 1.881 | 1.881 |
Baten
Omzet Moederdepartement
In deze post is de bijdrage van het Ministerie van JenV opgenomen voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende, tarieven (kunnen) worden geheven aan de eindgebruiker.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de omzet moeder departement voor 2021 en 2022 weergegeven.
Product | 2021 | 2022 |
---|---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | ||
Omzet: Risicomeldingen, TIV, BIBOB,VOG | 0 | 0 |
Omzet: Gratie, Naamswijziging | 900 | 428 |
Omzet: GSR | 837 | 693 |
Omzet: WPBR, WWM, BOA | 2.357 | 2.248 |
Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | 0 | 0 |
Totaal | 4.094 | 3.369 |
Omzet overige departementen
In de omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eind gebruiker worden geheven. Het betreft bijdragen vanuit de Ministeries van SZW en IenW voor de continue screening van de Kinderopvang en Taxibranche.
Daarnaast is de bijdrage vanuit het Ministerie van VWS voor de VOGvrijwilligers (200.000) van € 3,2 mln. opgenomen.
Omzet derden
Deze geraamde omzet betreft de bij derden (particulieren en bedrijven) in rekening te brengen tarieven voor producten. Het aantal aanvragen BIBOB, VOG natuurlijke personen, VOG Rechtspersonen en GVA’s (Gedragsveklaring aanbesteding) stijgt in 2022. Vanaf 2022 zijn tariefinkomsten opgenomen voor de nieuwe producten van de screening van Incassobureaus.
Product | Betaalde Aantallen | Tarief | PxQ (x € 1.000) |
---|---|---|---|
Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB) | 352 | 700 | 246 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP)1 | 1.170.000 | 33,85 | 39.605 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG-RP) | 11.500 | 207 | 2.381 |
Naamswijziging | 1.890 | 835 | 1.578 |
Gedragsverklaring Aanbesteding2 | 12.000 | 75 | 940 |
Wet wapens en munitie (WWM) | 310 | 80 | 25 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche bureaus ( WPBR vergunningen)3 | 700 | 600 | 450 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche bureaus (WPBR leidinggevenden) | 880 | 92 | 81 |
Incassoregister ondernemingen | 550 | 2.712,17 | 1.492 |
Incassoregister zeggenschapshebbende | 150 | 2.015,73 | 302 |
Totaal | 47.099 |
Lasten
Personele kosten
De personele kosten in 2022 en verder stijgen ten opzichte van het jaar 2021. Dit heeft te maken met de hogere productieaantallen BIBOB, VOG-producten, BOD en Incassoregister.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 21.998 | 23.723 | 27.640 | 27.641 | 27.641 | 27.641 | 27.641 |
Aantal Fte's | 299 | 323 | 358 | 358 | 358 | 358 | 358 |
Extern personeel | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 4.770 | 3.844 | 3.524 | 3.524 | 3.524 | 3.524 | 3.524 |
Overige P-kosten | |||||||
Kosten (x € 1.000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale kosten (x € 1.000) | 26.768 | 27.567 | 31.164 | 31.165 | 31.165 | 31.165 | 31.165 |
Materiële kosten
De materiële kosten in 2022 en verder stijgen ten opzichte van het jaar 2021. Dit heeft te maken met indexatie van beheerkosten en kosten van kantoorautomatisering en stijging beheerlasten externe leveranciers.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 17.003 | 11.943 | 9.105 | 10.949 | 12.799 | 14.680 | 16.561 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 47.481 | 65.106 | 53.953 | 53.960 | 53.991 | 53.991 | 53.991 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 50.978 | ‒ 68.547 | ‒ 52.109 | ‒ 52.110 | ‒ 52.110 | ‒ 52.110 | ‒ 52.110 | |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 3.497 | ‒ 3.441 | 1.844 | 1.850 | 1.881 | 1.881 | 1.881 | |
3 | – /– totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 2.058 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 495 | 603 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.563 | 603 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 11.943 | 9.105 | 10.949 | 12.799 | 14.680 | 16.561 | 18.442 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De gepresenteerde eenmalige storting in 2021 (4) heeft te maken met het aanvullen op het negatieve Eigen Vermogen van €427.000 (als gevolg van negatief exploitatieresultaat van het jaar 2020) en een Corona-bijdrage van €176.000.
Doelmatigheid
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Risicomeldingen | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Omzet (x €1.000)1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 869 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 77% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 91% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 99% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
GSR | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 713 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 w. | 93% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w. | 96% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BIBOB | |||||||
Tarief | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 |
Volume | 324 | 340 | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
Omzet* (x €1.000) | € 181 | € 217 | € 246 | € 246 | € 246 | € 246 | € 246 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 61% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 90% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Gratie | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t |
Volume | 678 | 1.150 | 1.150 | 1.150 | 1.150 | 1.150 | 1.150 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
Tarief (via gemeenten) | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 |
Tarief (elektronisch) | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 |
Volume | 1.059.733 | 1.035.000 | 1.170.000 | 1.170.000 | 1.170.000 | 1.170.000 | 1.170.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 35.872 | € 35.035 | € 39.605 | € 39.605 | € 39.605 | € 39.605 | € 39.605 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 85% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Tarief | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 |
Volume | 6.520 | 5.100 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 |
Omzet* (x €1.000) | € 1.350 | € 1.056 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 | € 2.381 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | n.v.t | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
VOG-vrijwilligers | |||||||
Volume | 134.146 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Omzet overige departementen (x €1.000) | € 2.164 | € 4.208 | € 3.205 | € 3.205 | € 3.205 | € 3.205 | € 3.205 |
GVA | |||||||
Tarief | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 |
Volume | 11.204 | 9.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 890 | € 715 | € 940 | € 940 | € 940 | € 940 | € 940 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW | n.v.t | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamswijziging | |||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 |
Volume | 2.514 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Omzet* (x €1.000) | € 1.562 | € 1.578 | € 1.578 | € 1.578 | € 1.578 | € 1.578 | € 1.578 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 99% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
WWM beroepen | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 139 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 94% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WWM ontheffingen | |||||||
Tarief | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 |
Volume | 232 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Omzet* (x €1.000) | € 18 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 98% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 6.797 | 9.300 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w. | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 661 | 450 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | |||||
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR ondernemingen | |||||||
Tarief | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 |
Volume | 915 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 431 | € 420 | € 4502 | € 450 | € 450 | € 450 | € 450 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 91% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR leidinggevenden | |||||||
Tarief | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 |
Volume | 1.052 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Omzet* (x €1.000) | € 84 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 | € 81 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 89% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Incassoregister ondernemingen | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | € 2.712,17 | € 2.712,17 | € 2.712,17 | € 2.712,17 | € 2.712,17 |
Volume | n.v.t | n.v.t | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 |
Omzet* (x €1.000) | n.v.t | n.v.t | € 1.492 | € 1.492 | € 1.492 | € 1.492 | € 1.492 |
Doorlooptijd | n.v.t | n.v.t | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Incassoregister zeggenschapshebbende | |||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | € 2.015,73 | € 2.015,73 | € 2.015,73 | € 2.015,73 | € 2.015,73 |
Volume | n.v.t | n.v.t | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Omzet* (x €1.000) | n.v.t | n.v.t | € 302 | € 302 | € 302 | € 302 | € 302 |
Doorlooptijd | n.v.t | n.v.t | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Continue screening | |||||||
Volume Taxi en Kinderopvang | 281.233 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 |
Omzet (x €1.000) | € 512 | € 343 | € 473 | € 473 | € 473 | € 473 | € 473 |
Dienst Justis - totaal | |||||||
Fte- totaal (intern personeel) | 309 | 323 | 358 | 358 | 358 | 358 | 358 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 0% | 2% | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |