2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 239.028 | 243.928 | 244.030 | 238.410 | 222.989 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | 1.500 | |||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 11.775 | 6.095 | 6.031 | 6.664 | 5.564 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
EU-cofinanciering Digital Europe | ‒ 4.657 | ‒ 5.000 | 5.000 | 4.000 | ||
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ||
Digital trust centre | 2.000 | |||||
Cyber security | 2.900 | |||||
Cyber security | ‒ 3.525 | ‒ 1.000 | ||||
Bijdrage Agentschap Telecom | 845 | 5.787 | 4.987 | 4.987 | 4.987 | |
Bijdrage CBS | 3.438 | 3.409 | 3.409 | 3.406 | 3.396 | |
Overig | 896 | ‒ 751 | 1.183 | 1.185 | 532 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 254.200 | 249.968 | 262.140 | 252.152 | 238.968 | 235.644 |
EU-cofinanciering Digital Europe
Het Digital Europe Programma (DEP) is een nieuw programma binnen het MFK (Meerjarig Financieel Kader voor Europa) om het innovatie & concurrentievermogen van de EU te verhogen en de strategische digitale capaciteiten te verstevigen. Dit is aanvullend aan het Horizon Europe Programma, dat zich meer richt op ‘onderzoek en innovatie’. De voorgestelde prioriteiten binnen het programma zijn onder meer: Artificiële Intelligence, Cybersecurity en vertrouwen, Digitale vaardigheden voor gevorderden en European Digital innovation Hubs.
De kasschuif (DEP) is op basis van de voorgenomen openstelling van tien regelingen, waarbij de te verwachte nationale financiering van de programma’s start in 2022. Startdatum varieert van 1 januari tot 1 oktober 2022 en elk programma heeft verschillende looptijden (24 ‒ 60 maanden). Zwaartepunt verplichtingenritme zit in de jaren 2022 en 2023, in de jaren daarop wordt rekening gehouden met uitvoeringskosten.
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties
Dit betreft een structurele overboeking van € 2,5 mln en betreft het projectenbudget waaruit diverse opdrachten gefinancieerd worden.
Digital Trust Centre
Dit betreft een ophoging van het budget met € 2,0 mln voor onder andere het inrichten en de activiteiten van de informatiedienst van het DTC. Hierdoor wordt het mogelijk voor het DTC om individuele bedrijven te informeren over concrete dreigingen die bij de overheid bekend zijn. De Tweede Kamer is dit toegezegd in antwoord op vragen van het CDA van 7 oktober 2020. Ook de Cybersecurityraad heeft in een advies aan het kabinet hierom gevraagd.
Cyber security
Op basis van verkenningen en advies, hebben betrokken departementen eind 2020 besluiten genomen over onder andere de oprichting en vorm van het platform. Aangezien de interdepartementale besluitvorming pas eind 2020 was afgerond, is een aanzienlijk deel van de middelen die voorzien waren voor samenwerking en de oprichting van het platform in 2020 niet benut. Deze middelen (€ 2,9 mln) worden nu bijgeboekt.
Voor opdrachten mbt Cryptocommunicatie en Implulsvoorstellen is een bedrag overgeboekt naar TNO van € 3,5 mln voor 2021 en voor 2022 een bedrag van € 1,0 mln.
Bijdrage Agentschap Telecom
Voor 2021 hebben de volgendeboekingen plaatsgevonden, € 0,6 mln voor Loon- en Prijscompensatie en € 0,3 mln voor de opdracht Telecom Security. Voor 2022 hebben de volgende boekingen plaatsgevonden € 0,5 mln voor Loon- en Prijscompensatie, € 2,8 mln ophoging budget om op niveau te brengen voor jaaropdracht 2022. Ook is er structureel een bedrag van € 2,5 mln geboekt voor het projectenbudget, uit dit budget worden diverse opdrachten gefinancierd. Voor 2023 en verdere jaren zijn de boekingen gelijk aan die van 2022, alleen wordt het budget niet opgehoogd met € 2,8 mln maar met € 2,0 mln.
Bijdrage CBS
Dit betreft de ontvangen loon- en prijsbijstelling.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 439.858 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | 23 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 439.881 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 | 31.934 |
Overig
Er hebben geen noemenswaardige mutaties plaatsgevonden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 2.950.996 | 1.317.070 | 1.319.059 | 1.193.934 | 1.167.780 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 5.000 | |||||
Mutatie amendement 2021 | ‒ 1.500 | |||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | 560.000 | |||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | 20.000 | |||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | 4.049.600 | |||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | 388.800 | |||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 807.500 | 40.000 | 40.000 | 30.000 | 10.000 | |
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | 401.000 | |||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | 3.366 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 2.154.179 | 39.113 | 34.355 | ‒ 12.394 | ‒ 10.773 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 amendement | ‒ 17.100 | ‒ 29.300 | ‒ 8.900 | ‒ 5.000 | ||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | 59.100 | 900 | ||||
Nieuwe mutaties | ||||||
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren | ‒ 13.098 | ‒ 9.823 | ‒ 9.823 | |||
Bevorderen ondernemerschap | 105 | 11.570 | 4.443 | |||
Verduurzaming industrie | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | |||
Urgendamaatregelen Industrie | ‒ 49.500 | 24.750 | 24.750 | |||
Tegemoetkoming vaste lasten | ‒ 1.250.000 | 600.000 | ||||
Omscholing tekortsectoren | 40.000 | |||||
Steunmaatregelen mobiliteitscluster | ‒ 20.000 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | 7.500 | 2.500 | |
NGF - project AiNed | 8.800 | 13.200 | 13.200 | 4.400 | ||
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 800 | 21.530 | 33.340 | 10.590 | 6.740 | |
NGF - project Health-RI | 2.200 | 4.400 | 6.600 | 6.600 | 2.200 | |
NGF - project RegMed XB | 7.900 | 12.800 | ||||
NGF - project Quantum | 8.800 | 33.100 | 3.100 | 3.600 | ||
Indirecte kostencompensatie ETS | 81.600 | |||||
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren | 13.098 | 9.823 | 9.823 | |||
Overig | 29.394 | 30.413 | 28.295 | 16.036 | 13.140 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 10.110.640 | 2.209.546 | 1.490.792 | 1.283.866 | 1.191.037 | 1.141.486 |
MKB-Innovatiestimulering Regio en Topsectoren
Dit betreffen de middelen voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren door de provincies. Deze middelen worden als specifieke uitkering verstrekt aan de provincies en worden verantwoord onder de categorie bijdrage medeoverheden.
Bevorderen Ondernemerschap
Dit betreft de overheveling van de gereserveerde middelen voor het MKB-actieplan vanuit artikel 3 naar beleidsartikel 2 ten behoeve van de regeling MKB!dee en digitalisering van het MKB.
Verduurzaming industrie
Dit betreft de bijdrage vanuit klimaatenveloppe-middelen Industrie voor waterstof aan de dekking van het nieuwe opschalingsinstrument waterstof op artikel 4 van de EZK begroting.
Urgendamaatregelen Industrie
Dit betreft een kasschuif voor specifieke maatregelen industrie ten behoeve van de realisatie van een project voor lachgasreductie op Chemelot.
Tegemoetkoming vaste lasten
Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL wordt de raming van de TVL geactualiseerd. In 2022 betreft dit de vaststelling van de tegemoetkoming die in 2021 is verstrekt.
Omscholing naar tekortsectoren
Voor de subsidieregeling Omscholing naar kansrijke beroepen in de ICT en techniek wordt bovenop het huidige budget in 2021 van € 37,5 mln een bedrag van € 40 mln in 2022 (incl. uitvoeringskosten) beschikbaar gesteld. Met dit bedrag kunnen nog eens 10.000 mensen structureel worden omgeschoold naar een kansrijk beroep
Steunmaatregelen mobiliteitscluster
Dit betreft de aanpassing van de meerjarige kasraming voor de regeling R&D mobiliteitssectoren, op basis van het verloop van kasuitfinanciering van de aanvragen.
NGF-project AiNed
Het meerjarig kasbudget van de toegekende bijdrage uit het Nationaal Groeifonds aan het project AiNed wordt overgeboekt vanuit de NGF-begroting naar de EZK-begroting.
NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie
De voorwaardelijke toekenning aan het project Groenvermogen van de Nederlandse economie is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.
NGF-project Health-RI
De voorwaardelijke toekenning aan het project Health-RI is na invulling van de voorwaarden en het advies hierover van de commissie aan de fondsbeheerders, door de fondsbeheerders omgezet in een onvoorwaardelijke toekenning. Het bijbehorende budget is meerjarig overgeboekt van de begroting van het Nationaal Groeifonds naar de EZK-begroting.
NGF-project RegMed XB
Het meerjarig kasbudget van de toegekende bijdrage uit het Nationaal Groeifonds aan het project RegMed XB wordt overgeboekt vanuit de NGF-begroting naar de EZK-begroting.
NGF-project QuantumDeltaNL
Het meerjarig kasbudget van de toegekende bijdrage uit het Nationaal Groeifonds aan het project QuantumDeltaNL wordt overgeboekt vanuit de NGF-begroting naar de EZK-begroting.
Indirecte kostencompensatie ETS
In het Klimaatakkoord is aangegeven dat de regeling Indirecte Kosten Compensatie ETS (over periode tot en met 2020) afloopt. Tot en met 2021 was hiervoor budget beschikbaar op artikel 4 van de EZK begroting. Mede gelet op de budgettaire omvang is het aan het nieuwe kabinet om een besluit te nemen over een eventuele meerjarige voortzetting van de regeling. Dit om verstoring van het gelijke speelveld en CO2-weglekrisico te voorkomen. Vooruitlopend op dit definitieve besluit, wordt de regeling vooralsnog met 1 jaar verlengd. Hiertoe is in 2022 budget beschikbaar gesteld op artikel 2 van de EZK begroting. De geraamde uitgaven in 2022, voor compensatie van kosten in 2021, bedragen circa € 81 mln.
MKB-Innovatiestimulering Regio en Topsectoren
Dit betreffen de middelen voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren door de provincies. Deze middelen worden als specifieke uitkering verstrekt aan de provincies en worden verantwoord onder de categorie bijdrage medeoverheden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 153.738 | 139.547 | 141.020 | 139.549 | 137.536 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | 50.000 | 66.700 | 66.700 | 66.700 | ||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | 4.000 | 7.500 | 6.333 | 5.000 | 3.667 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 111.225 | 3.004 | 3.004 | 3.004 | 3.004 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Luchtvaartkredietregeling | ‒ 5.400 | ‒ 2.300 | ‒ 2.600 | ‒ 2.650 | ||
Rijksoctrooiwet | 8.400 | 9.400 | 9.400 | 8.900 | 6.400 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 375.000 | 60.000 | ||||
Overig | 176 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 647.139 | 267.151 | 223.857 | 220.503 | 217.307 | 213.223 |
Luchtvaartkredietregeling
De ontvangstenraming voor de luchtvaartkredietregeling wordt voor de komende jaren neerwaarts bijgesteld als gevolg van reeds eerder beëindigde projecten en de verwachting dat de terugbetaling van krediet mogelijk vertraging oploopt door lagere productievolumes van vliegtuigonderdelen als gevolg van de coronacrisis.
Rijksoctrooiwet
De ontvangstenraming Rijksoctrooiwet wordt voor de komende jaren verhoogd op basis van een extrapolatie van de gerealiseerde ontvangsten in de afgelopen jaren.
Tegemoetkoming vaste lasten
De ontvangsten voor de TVL houden met name verband met terugvorderingen in geval de omzetderving lager is dan door de aanvrager geraamd en in geval van geconstateerd misbruik.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 265.316 | 192.024 | 173.569 | 159.353 | 157.602 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | 250.000 | |||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 219.702 | 5.000 | 5.000 | |||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Fund to Fund | ‒ 10.000 | |||||
RegMed XB | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
RegMed XB | ‒ 10.000 | 3.000 | 3.000 | 4.000 | ||
Dutch Future Fund | ‒ 21.000 | 6.000 | 7.000 | 6.000 | 2.000 | |
Deep Tech Fund | ‒ 165.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |
Fonds Alternatieve Financiering | ‒ 40.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Seed | ‒ 40.000 | 4.000 | 4.000 | 8.000 | 12.000 | |
Vroege fase / informal investors | ‒ 6.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 8.000 | ||
Start ups / MKB | ‒ 105 | ‒ 11.570 | ‒ 4.443 | |||
Start ups / MKB | ‒ 15.262 | 11.178 | 4.084 | |||
Overig | 362 | 242 | 242 | 242 | 230 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 439.513 | 245.374 | 227.952 | 222.095 | 198.332 | 217.402 |
Fund to Fund
EZK draagt in totaal € 30 mln bij in de financiering van de IPCEI Micro-elektronica 2 (ME2) en de IPCEI Cloudinfrastructuur en services (CIS) ten laste van het budget voor Fund to fund. Dit betreft een neerwaartse bijstelling van het uitgavenbudget dat beschikbaar is vanwege de geraamde terugontvangsten in het kader van het Dutch Venture Initiative met € 10 mln in 2025 en € 20 mln 2026. In totaal wordt voor beide IPCEIs € 300 mln gereserveerd op de Aanvullende Post. Een IPCEI betreft een Important Project of Common European Interest (IPCEI). Dat is een grootschalig, Europees, consortium rond een waardeketen, die is aangemerkt als strategisch belangrijk voor de Europese Unie, waarvoor de staatssteunregels worden verruimd.
RegMed XB
Deze mutaties betreffen een overheveling van het Ministerie van VWS van in totaal € 15 mln voor het PPE fonds en een aanpassing van de uitfinanciering omdat naar verwachting de uitfinanciering over meerdere jaren zal plaatsvinden.
Dutch Future Fund
Dit betreft een kasschuif voor het Dutch Future Fund op basis van de huidige inzichten in de te verwachten capital calls van de betrokken fondsen.
Deep Tech Fund
Dit betreft een kasschuif voor de middelen van het Deep Tech Fund, zodat de budgetten meerjarig verspreid worden op basis van de op dit moment geraamde uitgaven.
Fonds Alternatieve Financiering
Dit betreft een kasschuif voor het Fonds Alternatieve Financiering in het gewenste kasritme.
Seed
Dit betreft een kasschuif voor de Seedregeling om het kasbudget in het juiste kasritme te zetten op basis van de te verwachten liquiditeitsbehoefte van de Seedfondsen.
Vroege fase / informal investors
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor de VFF regeling Rijk Regio in het gewenste kasritme te plaatsen op basis van de liquiditeitsbehoefte van de fondsen.
Start ups / MKB
Dit betreft een kasschuif in het kader van het MKB-actieplan ten behoeve van de uitvoering van de regeling MKB!dee en digitalisering MKB. De voor het MKB-actieplan beschikbare middelen in het Toekomstfonds worden overgeheveld naar beleidsartikel 2 te behoeve van de regeling MKB-!dee en de digitalisering van het MKB.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 44.000 | 75.300 | 80.200 | 80.300 | 262.100 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 12.000 | |||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 56.000 | 75.300 | 80.200 | 80.300 | 262.100 | 60.300 |
Er hebben geen noemenswaardige ontvangstenmutaties plaatsgevonden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.373.090 | 3.927.477 | 4.425.174 | 4.489.154 | 4.319.797 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | 4.400 | 4.186 | 4.186 | 4.186 | 4.186 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 540.464 | 73.153 | 55.507 | 14.719 | 6.501 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Kasschuif Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) | ‒ 6.232 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
Kasschuif Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | ‒ 2.000 | 1.000 | 1.000 | |||
Kolencentrales | 3.400 | 6.000 | 6.000 | |||
DEI+ | ‒ 21.700 | ‒ 33.400 | ‒ 33.400 | ‒ 33.400 | ‒ 33.400 | |
Opschalingsinstrument Waterstof | 4.000 | 18.150 | 15.130 | 9.080 | ||
MKB-Voucherregeling | 2.892 | 24.633 | ||||
Wind op Zee | ‒ 8.126 | 150.000 | ||||
Kassschuif bijdrage aan Agentschap Telecom | ‒ 3.937 | ‒ 2.079 | 165 | 2.506 | 3.345 | |
Bijdrage aan COVA | ‒ 15.400 | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 2.451 | 2.408 | 2.503 | 2.454 | 2.401 | |
Overig | ‒ 1.698 | 1.640 | ‒ 653 | ‒ 626 | ‒ 523 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 3.867.604 | 4.160.218 | 4.479.832 | 4.495.323 | 4.312.587 | 4.212.852 |
Kasschuif Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
Omdat de openstelling van de SCE naar verwachting dit jaar niet meer tot uitgaven gaat leiden, wordt het voor 2021 beschikbare kasbudget voor het grootste deel verschoven naar 2022 e.v..
Kasschuif Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS
De kasuitgaven op de openstellingen van de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw zijn vertraagd, daarom is een kasschuif nodig van 2021 naar 2022 (€ 1 mln) en 2023 (€ 1 mln).
Kolencentrales
Voor de bekostiging van te voeren juridische procedures rond de sluiting en productiebeperking van kolencentrales wordt € 15,4 mln budget gereserveerd voor de jaren 2021 t/m 2023.
DEI+
De eerder voor waterstofprojecten aan de DEI+ toegevoegde middelen (€ 222,1 mln over de periode 2021-2027) worden overgeheveld naar een apart opschalingsinstrument voor waterstof, verdeeld over de periode 2022-2041. Deze herschikking van middelen is noodzakelijk omdat een combinatie van investeringssteun en exploitatiesteun wordt gezien als het meest kosteneffectieve instrument om de eerste generatie elektrolyseprojecten te ondersteunen. Dit betekent dat de beschikbare financiële ondersteuning over een veel langere periode gegeven moet worden dan via de DEI+ mogelijk is.
Opschalingsinstrument Waterstof
In de kabinetsvisie waterstof (Kamerstuk 32 813, nr. 485) onderstreept het kabinet het belang van de opschaling van waterstof voor het behalen van de klimaatdoelen en het creëren van nieuw, duurzaam verdienvermogen. Daarbij is een bedrag van € 252,1 mln gereserveerd voor de eerste fase opschaling van de productie van duurzame waterstof door middel van elektrolyse. De totaal beschikbare middelen voor het opschalingsinstrument zijn afkomstig van de DEI+ (€ 222,1 mln, zie boven) en artikel 2 van de EZK-begroting (€ 30 mln). Dit budget zal naar verwachting in 2022 toegekend worden met een tenderregeling.
MKB-voucherregeling
Vanuit oogpunt van doelmatigheid hebben BZK en EZK een gezamenlijke regeling voor MKB opgesteld die onder verantwoordelijkheid van EZK zal worden uitgevoerd. Deze regeling start in het najaar van 2021. Het meerjarige budget inclusief uitvoeringskosten wordt daarom naar EZK geboekt voor deze subsidieregeling.
Wind op Zee
Aan het SDE+-budget is voor de realisatie van 21GW windenergie op zee tot en met 2030 is in 2022 een bedrag van € 150 mln toegevoegd om de voorbereiding, inpassing en uitvoering door het Rijk van de uitrol tot en met 2030 van wind op zee mogelijk te maken. Daarnaast hevelt EZK € 8,1 mln over naar IenW voor de kosten in 2021 voor activiteiten rond het programma Wind op Zee.
Kassschuif bijdrage aan Agentschap Telecom (AT)
Door het controversieel verklaren van de afbouw van de salderingsregeling en de vertraging die hierdoor optreedt worden ook de activiteiten van AT die hiervoor gepland stonden voor een groot deel uitgesteld. Daarom wordt het aan AT toegekende budget voor de afbouw van de salderingsregeling voor 2021 en 2022 voor een groot deel naar 2023, 2024 en 2025 geschoven.
Bijdrage aan COVA
Het budget voor de COVA wordt afgeroomd omdat de prognose van de ontvangsten uit hoofde van de voorraadheffing aardolieproducten lager uitvalt dan eerder geraamd door de gedaalde olieprijzen en het verminderde verbruik van olieproducten in 2021 als gevolg van de coronacrisis. Omdat de ontvangsten 1-op-1 worden doorgesluisd naar de Stichting COVA, is het uitgavenbudget voor de bijdrage aan de COVA eveneens verlaagd.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire begroting 2021 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de verschillende instrumenten waar dit betrekking op heeft.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.379.371 | 3.226.091 | 3.862.391 | 4.016.091 | 3.922.091 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | 4.400 | 4.186 | 4.186 | 4.186 | 4.186 | |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 454.324 | |||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
ETS-ontvangsten | 530.000 | 490.000 | 410.000 | 390.000 | 330.000 | |
Ontvangsten COVA | ‒ 15.400 | |||||
Overige | 630 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.353.325 | 3.720.277 | 4.276.577 | 4.410.277 | 4.256.277 | 3.906.277 |
ETS-ontvangsten
De gestegen prijs van ETS-rechten leidt tot een aanzienlijke opwaartse bijstelling van de raming. De ETS-prijzen zijn na een aanvankelijke daling tijdens de eerste lockdown van 2020 snel hersteld. Sinds halverwege december zijn de prijzen aanzienlijk gestegen tot een niveau van 50 tot 55 EUR/ton. Het is aannemelijk dat de prijsstijging het gevolg is van marktanticipatie. Het Europese klimaatdoel is recent opgehoogd en het EU ETS wordt daaropvolgend aangescherpt, waarvoor in juli 2021 een voorstel wordt verwacht.
Ontvangsten COVA
Zie voor de toelichting op de verlaging van de ontvangsten wat hierover bij Bijdrage aan COVA is opgenomen.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 722.013 | 16.572 | 2 | 2 | 2 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 686.280 | 724.860 | 1.134.350 | 838.750 | 429.550 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Voortzetten waardevermeerderingsregeling | 5.100 | |||||
Schadevergoedingen | 37.500 | 77.000 | ‒ 158.000 | ‒ 62.900 | ‒ 17.750 | |
Waardedaling Groningen | ‒ 100.000 | 100.000 | ||||
Immateriële schade Groningen | ‒ 65.000 | 25.000 | ||||
Schrijnende situaties | 2.500 | 6.250 | ||||
Kapitalisatie EBN | ‒ 70.536 | ‒ 53.320 | ‒ 10.070 | |||
Uitvoeringskosten RVO.nl | 7.250 | ‒ 3.369 | ‒ 113.000 | ‒ 79.000 | ‒ 8.500 | |
MKB bestuurlijk akkoord | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | |
Overige | ‒ 1.502 | ‒ 1.502 | ‒ 502 | ‒ 502 | ‒ 2 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.296.341 | 947.011 | 794.514 | 645.230 | 395.430 | 390.280 |
Voortzetten waardevermeerderingsregeling
De ministerraad heeft besloten dat er € 40 mln wordt vrijgemaakt van voor de voortzetting van de waardevermeerderingsregeling. Dit zou genoeg moeten zijn voor voortzetting van de regeling tot ongeveer 1 oktober 2021. Bij 1e suppletoire begroting 2021 is € 34,9 mln overgeheveld van de Aanvullende Post naar de begroting van EZK. Het restant is generaal vrijgemaakt en verwerkt in de ontwerpbegroting 2022.
Schadevergoedingen
Dit betreft een bijstelling van de raming voor vergoedingen van fysieke schade in Groningen door het IMG. Deze kosten worden via een wettelijke heffing op de NAM verhaald.
Waardedaling Groningen
Dit betreft een bijstelling van de raming van de uitgaven van het IMG voor de vergoeding van waardedaling van gebouwen in Groningen. Deze kosten worden via een wettelijke heffing op de NAM verhaald.
Immateriële schade Groningen
Dit betreft een bijstelling van de raming van de uitgaven van het IMG voor de vergoeding van immateriële schade in Groningen. Deze kosten worden via een wettelijke heffing op de NAM verhaald.
Schrijnende situaties
In het bestuurlijk akkoord Groningen zijn afspraken gemaakt over de aanpak van schrijnende situaties dan wel vastgelopen dossiers in de schadeafhandeling en versterkingsoperatie. De NCG en het IMG voeren deze aanpak samen met een onafhankelijk adviseur uit. In 2021 en 2022 is hier respectievelijk € 5 mln en € 12,5 mln voor beschikbaar gesteld. dit wordt evenredig verdeeld tussen de twee organisaties.
Kapitalisatie EBN
Door de lagere winning uit het Groningerveld en hogere verplichtingen voor de schadeafhandeling en de versterkingsoperatie wordt verwacht dat het eigen vermogen van EBN aangevuld moet worden. Daartoe is bij eerste suppletoire begroting 2021 een raming opgenomen. Deze is aangepast naar aanleiding van de aangepaste werkwijze van het IMG en de verwachte doorwerking daarvan op de verplichtingen van EBN voor de schadeafhandeling.
Uitvoeringskosten RVO.nl
In de 1e suppletoire begroting 2021 is een meerjarige raming voor de schadeafhandeling opgenomen. Een onderdeel daarvan is een raming voor de uitvoeringskosten, en de btw-component van de uitvoeringskosten. De uitvoeringskosten worden, op de btw-component na, via een wettelijke heffing in rekening gebracht bij de NAM. Deze raming is aangepast naar aanleiding van de in het voorjaar van 2021 aangepaste werkwijze van het IMG.
MKB bestuurlijk akkoord
In het bestuurlijk akkoord Groningen van 6 november 2020 is meerjarig € 11 mln vrijgemaakt voor het ondersteunen van MKB-ers in het aardbevingsgebied. Deze middelen worden met deze mutatie overgeheveld naar de EZK-begroting.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 774.000 | 59.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 746.876 | 848.550 | 654.800 | 444.050 | 165.800 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Schadevergoedingen | 28.125 | 67.125 | ‒ 99.250 | ‒ 86.675 | ‒ 29.038 | |
Waardedaling Groningen | ‒ 75.000 | 50.000 | 25.000 | |||
Immateriële schade Groningen | ‒ 48.750 | 2.500 | 6.250 | |||
Uitvoeringskosten RVO.nl | 4.898 | 2.106 | ‒ 74.842 | ‒ 77.800 | ‒ 23.169 | |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 5.000 | 5.000 | ||||
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.435.149 | 1.034.281 | 550.958 | 318.575 | 154.093 | 103.075 |
Ontvangsten NAM
De uitgaven voor vergoeding van fysieke schade, waardedaling van gebouwen, en immateriële schade in Groningen en bijbehorende uitvoeringskosten worden via een wettelijke heffing bij de NAM in rekening gebracht. In de meerjarige raming van deze ontvangsten is rekening gehouden met de verwachting dat de heffing over het laatste kwartaal pas in het volgende jaar kan worden betaald.
Ontvangsten Mijnbouwwet
Vanwege de hogere gasprijs en op basis van info van de Belastingdienst de raming van de ontvangsten mijnbouwwet met 5 mln verhoogd in 2021 en 2022.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 286.313 | 286.824 | 285.495 | 283.266 | 276.466 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 11.558 | 3.164 | 3.840 | 6.149 | 10.268 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Loonbijstelling | 4.883 | 4.778 | 4.706 | 4.624 | 4.528 | |
Prijsbijstelling | 1.133 | 1.048 | 1.047 | 1.044 | 1.047 | |
Overig | 7.460 | 6.471 | 5.462 | 4.912 | 2.851 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 311.347 | 302.285 | 300.550 | 299.995 | 295.160 | 296.538 |
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire wet 2021 ontvangen loon- en prijsbijstelling is aan diverse instrumenten uitgekeerd.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 24.992 | 24.981 | 24.336 | 24.336 | 24.336 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Exploitatatieresultaat DICTU | 4.970 | |||||
Afroming EV DICTU | 6.500 | |||||
Afroming EV RVO.nl | 20.625 | |||||
Afroming EV NEa | 1.392 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 58.479 | 25.294 | 24.896 | 24.827 | 24.646 | 24.646 |
Exploitatieresultaat DICTU
Dit betreft het LNV-aandeel in het positieve exploitatieresultaat 2020 van RVO.nl. EZK is als eigenaar van DICTU het ontvangend departement en hevelt dit bedrag over aan LNV vanuit het uitgavenbudget.
Afroming eigen vermogen agentschappen
Naar aanleiding van de Regeling Agentschappen toets EZK als eigenaar de jaarrekening van een agentschap en keurt deze goed. Indien het eigen vermogen hoger is dan 5 % van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, vervalt het surplus van het eigen vermogen aan de eigenaar.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | ||||||
Mutatie amendement 2021 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 3e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 4e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 5e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 6e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 7e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 | 37.678 | 34.453 | 33.782 | 32.918 | 31.121 | |
Mutatie 8e incidentele suppletoire begroting 2021 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Prijsbijstelling | ‒ 23.923 | ‒ 23.422 | ‒ 22.821 | ‒ 22.252 | ‒ 20.662 | |
Loonbijstelling | ‒ 22.127 | ‒ 18.931 | ‒ 18.861 | ‒ 18.566 | ‒ 18.359 | |
Onvoorzien | 8.372 | 7.900 | 7.900 | 7.900 | 7.900 | |
Overig | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loon- en prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2021 over de relevante artikelonderdelen.
Onvoorzien
Bij de 1e suppletoire begroting is er dekking opgevoerd voor de risicolening Warmtelinq en NRG vanuit het Onvoorziene budget. Dit is bij deze begrotingsronde gesaldeerd met de prijsbijstelling.