Gelet op het feit dat de uitgaven en ontvangsten gelijk zijn aan elkaar, zijn beide posten in één tabel inzichtelijk gemaakt.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 (incl. NvW)1 | 39.977.613 | 37.558.506 | 37.362.228 | 36.056.886 | 35.024.107 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire 2023 | 1.539.597 | 2.001.071 | 1.666.409 | 474.568 | 1.459.178 | 36.326.735 |
Nieuwe mutaties | 379.891 | 3.314.143 | 3.230.273 | 1.882.143 | 1.797.567 | 1.770.717 |
waarvan Algemene uitkering | ||||||
1) Accres tranche 2024 | 3.161.082 | 3.161.082 | 1.841.749 | 1.838.286 | 1.832.238 | |
2) Ruimte onder plafond BCF 2023 | 359.367 | |||||
3) Financieringssystematiek | ‒ 76.000 | ‒ 76.000 | ||||
4) Loon- en prijsbijstelling jeugdzorg | 45.174 | 27.092 | ||||
5) Flankerend armoedebeleid | 50.000 | |||||
6) Re-integratie | ‒ 20.000 | |||||
7) Overige mutaties algemene uitkering | 1.997 | 5.824 | 5.984 | 5.779 | 5.749 | 5.809 |
waarvan Integratie-uitkeringen | ||||||
8) Verhoging wettelijk minimumloon wsw | 26.584 | 25.076 | 23.420 | 21.793 | 20.197 | 19.235 |
9) Overige mutaties integratie-uitkeringen | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 |
waarvan Decentralisatie-uitkeringen | ||||||
10) Begeleiding jongeren naar werk | 14.895 | |||||
11) Overige mutaties decentralisatie-uitkeringen | ‒ 7.676 | 12.473 | 13.076 | 13.203 | 9.716 | 9.816 |
waarvan Onderzoeken verdeelsystematiek | ||||||
12) Overige mutaties onderzoeken verdeelsystematiek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 41.897.101 | 42.873.720 | 42.258.910 | 38.413.597 | 38.280.852 | 38.097.452 |
Toelichting
De mutaties 1 tot en met 5 zijn reeds toegelicht onder Tabel 2 Belangrijkste mutaties in hoofdstuk 2 Beleidsagenda.
6) Re-integratie
In de voorjaarsnota 2023 heeft het kabinet besloten tot een besparing van € 20 miljoen structureel met ingang van 2028 op het re-integratiebudget voor gemeenten. Het kabinet realiseert zich dat gemeenten hierdoor minder bijstandsgerechtigden kunnen ondersteunen.
8) Verhoging wettelijk minimumloon wsw
De beleidsmatige verhoging van het wettelijk minimumloon werkt door in de Wet sociale werkvoorziening (wsw), omdat veel van de mensen die werken bij een sociale werkvoorziening het wettelijk minimumloon verdienen. Het budget van de wsw wordt hierop aangepast.
10) Begeleiding jongeren naar werk
Met de Aanpak Jeugdwerkloosheid zetten gemeenten, scholen en hun partners zich in om kwetsbare jongeren te ondersteunen naar vervolgonderwijs of werk. In afwachting van structurele wet- en regelgeving (naar verwachting in 2025), krijgen gemeenten in 2024 op dezelfde wijze als afgelopen jaren middelen verstrekt via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.