Algemeen
In dit hoofdstuk worden per beleidsartikel de mutaties getoond tussen de stand ontwerpbegroting 2023 en de stand ontwerpbegroting 2024. Daarbij worden de nieuwe mutaties groter of gelijk aan de genoemde staffel in de leeswijzer toegelicht.
De mutaties uit de Eerste Suppletoire Begroting 2023 zijn reeds toegelicht in de Memorie van Toelichting op de Eerste Suppletoire Begroting 2023. Deze mutaties worden daarom niet in dit verdiepingshoofdstuk toegelicht. Voor de uitgaven en ontvangsten geldt dat de tabellen met de specificatie van de nieuwe mutaties alleen zijn opgenomen als er mutaties hebben plaatsgevonden.
Beleidsartikel 11 Integraal Waterbeleid
11. Integraal waterbeleid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 59.877 | 56.431 | 55.037 | 51.674 | 49.983 | 45.266 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 4.748 | 23.782 | 21.603 | 20.595 | 19.205 | 26.259 |
Nieuwe mutaties | 2.287 | 5.307 | 4.178 | 4.082 | 4.054 | 4.033 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 57.416 | 85.520 | 80.818 | 76.351 | 73.242 | 75.558 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen waterbeleid | ||||||
1 | Overboeking BZK DSO LV en IPLO | ‒ 3.940 | |||||
2 | Prijsbijstelling DGWB 2023 | 2.679 | 3.054 | 3.191 | 3.052 | 3.024 | 3.021 |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
11.04 | Waterkwaliteit | ||||||
3 | Overboeking van EZK PAWOZ Noordzee en Oceanen | 1.089 | 1.089 | ||||
4 | Diverse | 2.459 | 1.164 | 987 | 1.030 | 1.030 | 1.012 |
Totaal | 2.287 | 5.307 | 4.178 | 4.082 | 4.054 | 4.033 |
Toelichting
– Ad 1. Het betreft een overboeking naar het ministrie van BZK voor de beheerovereenkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet-Landelijke Voorziening en het Informatiepunt Leefomgeving (DSO-LV en IPLO)
– Ad 2. Het betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023
– Ad 3. Het betreft een overboeking van het ministerie van EZK voor extra capaciteit voor RWS voor Net op Zee 2023-2024 i.r.t. Programma aansluiting wind op zee (PAWOZ)
– Ad 4. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
11. Integraal Waterbeleid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 13 Bodem en Ondergrond
13. Bodem en Ondergrond | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 130.944 | 148.937 | 150.990 | 142.959 | 143.958 | 140.752 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 21.375 | 4.498 | 4.377 | 6.381 | 8.062 | 8.046 |
Nieuwe mutaties | 899 | 740 | ‒ 1.235 | 451 | 452 | 451 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 110.468 | 154.175 | 154.132 | 149.791 | 152.472 | 149.249 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
1 | Overboeking naar BZK voor vervolgonderzoek Milieuhygiënische bodemkwaliteitsgegevens | ‒ 1.860 | |||||
2 | Diverse | 899 | 740 | 625 | 451 | 452 | 451 |
Totaal | 899 | 740 | ‒ 1.235 | 451 | 452 | 451 |
Toelichting
– Ad 1. Het betreft het resterende aandeel van € 1,86 miljoen als bijdrage voor het door BZK uit te voeren vervolgonderzoek Milieuhygiënische bodemkwaliteitsgegevens in de Basisregistratie Ondergrond conform de motie Ronnes en Van Gerven voor de periode 2022–2026.
– Ad 2. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
13. Bodem en Ondergrond | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 3500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
14. Wegen en Verkeersveiligheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 293.933 | 301.485 | 226.516 | 170.629 | 134.611 | 106.368 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 34.840 | 40.828 | 27.563 | 21.063 | 17.122 | 4.309 |
Nieuwe mutaties | 17.771 | 160.693 | 190.347 | 126.290 | 100.510 | 90.234 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 346.544 | 503.006 | 444.426 | 317.982 | 252.243 | 200.911 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 | Netwerken | ||||||
1 | Overboekingen BZK Wijziging Wegenverkeerswet | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 | ||||
2 | Herschikking art. 14 voor SSEB | ‒ 2.000 | 2.000 | ||||
14.02 | Verkeersveiligheid | ||||||
3 | Kasschuif Stint | ‒ 16.000 | 16.000 | ||||
14.03 | Slimme en Duurzame Mobiliteit | ||||||
4 | Loon- en prijsbijstelling 2023 | 4.744 | 4.852 | 3.583 | 2.457 | 1.837 | 1.379 |
5 | Apparaatsaanvulling Klimaat | ‒ 1.750 | ‒ 1.750 | ‒ 1.750 | |||
6 | Overboeking EZK Emissieloze Mobiliteit | 3.300 | |||||
7 | Terugboeking NGF-middelen naar EZK | ‒ 457 | ‒ 1.458 | ‒ 1.799 | ‒ 1.445 | ‒ 1.087 | ‒ 454 |
8 | Terugsluis Vrachtwagenheffing | 55.000 | 55.000 | ||||
9 | Herschikking art. 14 voor SSEB | 2.000 | ‒ 2.000 | ||||
10 | Kasschuiven IenW | 24.700 | ‒ 8.500 | ‒ 5.200 | ‒ 7.100 | ‒ 3.900 | |
11 | Subsidieregeling SEB | 30.000 | 30.000 | 20.000 | 10.000 | ||
12 | Laadinfrastructuur wegvervoer | 29.160 | 63.180 | 63.180 | 63.180 | 63.180 | |
13 | Laadinfrastructuur bouw | 4.000 | 16.000 | 28.000 | 28.000 | 22.000 | |
14 | Vergroenen reisgedrag | 14.000 | 29.000 | 21.900 | 18.428 | 18.428 | |
15 | Kasschuif vergroenen reisgedrag | 18.860 | 2.800 | 2.452 | ‒ 12.056 | ‒ 12.056 | |
16 | Diversen | 2.669 | ‒ 36 | ‒ 467 | ‒ 1.404 | ‒ 2.142 | ‒ 2.243 |
Totaal | 17.771 | 160.693 | 190.347 | 126.290 | 100.510 | 90.234 |
Toelichting
– Ad 1. In 2023 treden de Wet tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en de bijbehorende AMvB in werking. Dit betreft overboekingen naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds voor procedures die volgens deze wetgeving moeten worden uitgevoerd op autosnelwegen en autowegen ter verbetering van de verkeersveiligheid en weginfrastructuur.
– Ad 2. Voor de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is fors meer animo dan bij de voorjaarsnota 2023 was voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor particuliere auto’s (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel 14.01 en 14.03.
– Ad 3. Aangezien de internetconsultatie en de openstelling van de regeling enige vertraging hebben opgelopen zijn de verwachte uitgaven voor de Stint-vergoedingen dit jaar vertraagd. Hierdoor zal een deel van het budget (€ 16 miljoen) pas na de jaarwisseling 2023-2024 tot uitkering leiden.
– Ad 4. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 5. Dit betreft een overboeking naar artikel 98.01 Externe Inhuur ten behoeve van aanvullende opdrachten voortkomen uit de Klimaatenveloppen.
– Ad 6. Dit betreft een overboeking vanuit EZK ten behoeve van een specifieke uitkering aan de NAL (Nationale Agenda Infrastructuur) regio's voor het stimuleren van emissieloze mobiliteit.
– Ad 7. Dit betreft een terugboeking naar EZK van NGF-middelen ten behoeve van het project Digital Twins binnen het NGF-voorstel Dutch Metropolitan Innovations, waarvoor geldt dat BZK als opdrachtgever zal fungeren.
– Ad 8. Voor de terugsluis vrachtwagenheffing wordt er totaal € 110 miljoen overgeboekt naar HXII voor onder andere de subsidie AanZet. Dit bedrag wordt teruggefinancieerd in de jaren 2026-2027.
– Ad 9. Voor de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is fors meer animo dan bij de voorjaarsnota 2023 was voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor particuliere auto’s (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel 14.01 en 14.03.
– Ad 10. Dit betreft kasschuiven binnen IenW waarbij voor onder andere de subsidie AanZet € 24,7 miljoen naar voren wordt geschoven. Dit bedrag wordt bij de subsidie Walstroom, VTH, Recycling en Havens Caribisch Nederland naar achteren geschoven.
– Ad 11. Dit betreft een aanvulling vanuit Financiën voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Aan het huidig beschikbaar budget wordt er totaal € 90 miljoen toegevoegd.
– Ad 12. Vanuit het Klimaatakkoord is voor laadinfrastructuur voor wegvervoer vanaf 2024 budget beschikbaar gesteld. Het gaat om investeringen in (slimme) laadinfrastructuur in 2024 en verder. Er zijn drie belangrijke pijlers: 1) (Opschaling) Slim laden (mede ter ontlasting energienet), 2) Laden voor logistiek (inclusief voortzetting vliegende brigade) en 3) Laden voor bussen, doelgroepen, taxi’s.
– Ad 13. Vanuit het Klimaatakkoord is voor laadinfra bouw vanaf 2024 extra budget beschikbaar gesteld. Dit komt ten goede aan de lopende subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB), welke uitgebreid wordt met een subsidiespoor laadinfra.
– Ad 14. Dit betreft een overboeking vanuit de getroffen reservering bij het Ministerie van Financiën ten behoeve van een programma voor verduurzaming van personenreisgedrag, waarbinnen onder andere wordt geïnvesteerd in stimuleringsmaatregelen voor specifieke doelgroepen. Deze middelen worden later overgeboekt naar het juiste financiële instrument en de juiste begroting.
– Ad 15. Dit betreft een kasschuif om de middelen voor Vergroenen reisgedrag in het juiste ritme te zetten, conform het ritme in het bestedingsplan.
– Ad 16. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
14. Wegen en Verkeersveiligheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 | 5.782 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
16. Openbaar Vervoer en Spoor | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 210.828 | 27.943 | 10.981 | 9.759 | 9.199 | 9.199 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 2.084 | ‒ 3.320 | ‒ 1.945 | ‒ 1.236 | ‒ 1.240 | ‒ 1.247 |
Nieuwe mutaties | 51.753 | 9.579 | 18.056 | 473 | 460 | 460 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 260.497 | 34.202 | 27.092 | 8.996 | 8.419 | 8.412 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 | Spoor | ||||||
1 | Eindejaarsmarge | 8.190 | |||||
2 | Loon- en prijsbijstelling 2023 | 1.785 | 1.544 | 1.179 | 1.158 | 1.076 | 1.007 |
16.02 | Maatregelpakket OVS | ||||||
3 | Bijstelling beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 4.900 | |||||
4 | Overboeking uit het MF voor bijdrage TVOV | 38.348 | 9.085 | 17.567 | |||
5 | Overboeking Transitievangnet OV | 75.000 | |||||
16.03 | Transitievangnet OV | ||||||
5 | Overboeking Transitievangnet OV | ‒ 75.000 | |||||
6 | Diversen | ‒ 1.470 | ‒ 1.050 | ‒ 690 | ‒ 685 | ‒ 616 | ‒ 547 |
Totaal | 51.753 | 9.579 | 18.056 | 473 | 460 | 460 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een claim op de eindejaarsmarge op basis van vertraging kaseffecten 2022;
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2023 op artikel 99 aan DGMo op HXII;
– Ad 3. Het betreft een bijstelling van de raming benodigde middelen beschikbaarheidsvergoeding OV-sector voor de regeling 2022 op basis van de actuele monitorinformatie en de jaarrekening 2022;
– Ad 4. Het betreft een overboeking van het Mobiliteitsfonds voor de bijdrage Transitievangnet OV (TVOV) naast de overboeking die bij Voorjaarsnota 2023 heeft plaatsgevonden uit de generieke ruimte van het MF. De totaalmutatie bedraagt € 65 miljoen.
– Ad 5. De betreft de overboeking van middelen voor het Transitievangnet OV van artikelonderdeel 16.03 naar artikelonderdeel 16.02. Artikelonderdeel 16.03 wordt hiermee opgeheven en daarmee worden artikelonderdelen 16.02 en 16.03 samengevoegd tot 16.02 maatregelenpakket OVS.
– Ad 6. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet worden toegelicht.
16. Openbaar vervoer en Spoor | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 25522 | 46584 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 25.522 | 46.584 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 17 Luchtvaart
17. Luchtvaart | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 46.693 | 51.783 | 57.955 | 58.945 | 45.037 | 44.364 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 6.673 | 964 | ‒ 3.094 | ‒ 265 | ‒ 2.106 | ‒ 2.167 |
Nieuwe mutaties | 66.085 | 10.041 | ‒ 3.907 | 25.531 | ‒ 34.280 | ‒ 34.162 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 119.451 | 62.788 | 50.954 | 84.211 | 8.651 | 8.035 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1 | Kasschuif Luchtvaart in Transitie | 64.237 | ‒ 3.195 | ‒ 14.735 | 20.893 | ‒ 33.600 | ‒ 33.600 |
2 | Middelen GIS-3 | 634 | 3.228 | ||||
3 | Middelen GIS-4 | 10.366 | 12.000 | 6.335 | |||
4 | Overheveling DGLM naar ILT | ‒ 961 | ‒ 1.643 | ‒ 1.821 | ‒ 2.058 | ‒ 2.027 | ‒ 1.996 |
5 | EJM | 1.713 | |||||
6 | Diversen | 462 | 1.285 | 649 | 361 | 1.347 | 1.434 |
Totaal | 66.085 | 10.041 | ‒ 3.907 | 25.531 | ‒ 34.280 | ‒ 34.162 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een kasschuif om het kasritme van het budget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie te actualiseren. Binnen Luchtvaart in Transitie is subsidie beschikbaar voor de verschillende deelprojecten. Doordat een aantal subsidieaanvragen zijn goedgekeurd kan een deel van de subsidies in 2023 worden beschikt i.p.v. in latere jaren. Deze kasschuif zorgt ervoor dat de kasreeks in de begroting beter aansluit bij de prognose van de uitbetaling die het project heeft.
– Ad 2. De derde GIS-regeling is gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen middels de GIS-heffing. Voor de derde GIS-regeling is meer ontvangen dan is uitgegeven. Deze middelen zijn teruggevloeid naar het Ministerie van Financiën. Het bedrag dat te veel geheven is, wordt door IenW terugontvangen vanuit het Ministerie van Financiën t.b.v. terugbetaling aan de sector.
– Ad 3. Dit betreft de middelen voor de vierde GIS-regeling. De kosten voor de GIS-regeling worden doorbelast aan de luchtvaartmaatschappijen middels de GIS-heffing.
– Ad 4. Dit betreft diverse overboekingen vanuit het opdrachtenbudget naar de ILT voor o.a. extra capaciteit op toezicht drones, verhoogde inzet voor vergunningverlening aan modelvliegverenigingen en capaciteit voor het toezicht op de toegankelijkheidsvoorschriften n.a.v. het Besluit toegankelijkheid personenvervoer per vliegtuig en over water.
– Ad 5. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
– Ad 6. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
17. Luchtvaart | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 5.167 | 1.117 | 1.240 | 1.275 | 1.485 | 575 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 645 | ‒ 164 | ‒ 123 | ‒ 35 | ‒ 210 | 910 |
Nieuwe mutaties | 0 | 11.310 | 12.310 | 6.335 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.522 | 12.263 | 13.427 | 7.575 | 1.275 | 1.485 |
Ontvangsten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Luchtvaart | ||||||
1 | Desaldering GIS-4 heffing | 0 | 11.000 | 12.000 | 6.335 | 0 | 0 |
2 | Diversen | 0 | 310 | 310 | |||
Totaal | 0 | 11.310 | 12.310 | 6.335 | 0 | 0 |
Toelichting
– Ad 1. De ontvangsten heffing Rotterdam-The Hague Airport (RTHA) loopt via ontvangstenbudgetplaats GIS-heffing.
– Ad 2. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 18 Scheepvaart en Havens
18 Scheepvaart en Havens | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 130.251 | 93.893 | 67.137 | 58.884 | 56.859 | 6.933 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 34.935 | 48.826 | 30.571 | ‒ 1.402 | ‒ 34.389 | 4.756 |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.900 | 52.634 | 85.195 | 24.548 | 5.782 | 2.704 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 88.416 | 195.353 | 182.903 | 82.030 | 28.252 | 14.393 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1 | HXII: Digitale Transport Strategie | 1.000 | |||||
2 | Overheveling DGLM naar ILT | ‒ 879 | ‒ 1.287 | ‒ 1.252 | ‒ 1.243 | ‒ 1.212 | ‒ 1.181 |
3 | LPO | 2.990 | 3.411 | 2.966 | 2.810 | 1.645 | 604 |
4 | EJM subsidie verduurzaming BV | 1.700 | |||||
5 | Walstroommiddelen Klimaatfonds 2024 | 10.000 | 18.000 | 10.000 | 2.000 | ||
6 | NGF-project Maritiem Masterplan | 29.591 | 59.700 | 9.700 | |||
7 | Kasschuiven scheepvaart en havens | ‒ 10.600 | 7.600 | 3.000 | |||
8 | KF: Uitbreiding Zero Emissie Gemeenten | 1.332 | 1.332 | 1.332 | 1.332 | 1.332 | |
9 | KF: Invoeren verplicht emissielabel BV | 700 | 1.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
10 | Diversen | ‒ 111 | 287 | 449 | 449 | 517 | 449 |
Totaal | ‒ 6.900 | 52.634 | 85.195 | 24.548 | 5.782 | 2.704 |
Toelichting
– Ad 1. Dekking voor het project Digitale Transport Strategie staat gereserveerd op het planstudieartikel vaarwegen. Uitvoering en realisatie vindt plaats op de beleidsbegroting HXII. Met deze mutatie wordt het benodigd budget overgeboekt naar het opdrachtenbudget.
– Ad 2. Dit betreft diverse overboekingen vanuit het opdrachtenbudget naar de ILT voor verschillende werkzaamheden op het gebied van toezicht, handhaving en data-analyse in het kader van o.a. scheepsrecycling, de Havenontvangstvoorzieningen en het Scheepsafvalstoffenverdrag.
– Ad 3. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 4. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
– Ad 5. Overboeking middelen uit het Klimaatfonds die zijn toegekend voor inzet in de klimaatregeling voor Walstroom.
– Ad 6. Overboeking van middelen uit het Nationaal Groeifonds die zijn toegekend voor het NGF-project Maritiem Masterplan.
– Ad 7. Dit betreffen kasschuiven op het subsidiebudget (€ 7,6 miljoen van 2023 naar 2024) en de bijdragen aan medeoverheden (€ 3 miljoen van 2023 naar 2025) om het kasritme te actualiseren.
– Ad 8. Dit betreft de overboeking middelen uit het Klimaatfonds die zijn toegekend voor uitbreiden zero-emissiezones voor gemeenten.
– Ad 9. Dit betreft de overboeking van de klimaatfonds middelen, die zijn toegekend voor het invoeren en beheren van een verplicht emissielabel voor de binnenvaart.
– Ad 10. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
18. Scheepvaart en Havens | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 19 Internationaal Beleid
19. Internationaal beleid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 11.377 | 11.349 | 12.088 | 12.146 | 12.071 | 11.806 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 51 | ‒ 1.218 | ‒ 1.358 | ‒ 1.187 | ‒ 1.267 | ‒ 1.302 |
Nieuwe mutaties | 646 | 348 | ‒ 1.231 | ‒ 1.230 | ‒ 1.231 | ‒ 1.244 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 11.972 | 10.479 | 9.499 | 9.729 | 9.573 | 9.260 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.02 | Internationaal beleid coördinatie en samenwerking | ||||||
1 | Dekking BEI-LML. RIVM vanuit art. 19 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ||
2 | LPO | 238 | 1.140 | 269 | 270 | 269 | 256 |
3 | Diversen | 408 | ‒ 792 | ||||
Totaal | 646 | 348 | ‒ 1.231 | ‒ 1.230 | ‒ 1.231 | ‒ 1.244 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een overboeking van artikel 19 naar artikel 20 voor de financiering van de hogere kosten van RIVM in het kader van de Basisfinanciering Essentiële Infrastructuur (BEI) ten behoeve van het Landelijk Meetpunt Luchtkwaliteit (LML). Op artikel 19 (waar de opdrachten aan RIVM tot 2022 werden gefinancierd) was een voorziening aangehouden die nu wordt ingezet voor de financiering van de genoemde hogere kosten.
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 3. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
19. Internationaal beleid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 312 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 312 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 20 Lucht en Geluid
20. Lucht en Geluid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 54.838 | 43.487 | 50.667 | 50.793 | 49.966 | 49.450 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 1.379 | 9.992 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 5.367 | 5.921 | 7.897 | 7.203 | 7.186 | 7.175 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 61.584 | 59.400 | 68.564 | 57.996 | 57.152 | 56.625 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder | ||||||
1 | Overboekingen duurzame agro | 0 | 4.297 | 4.297 | 4.297 | 4.297 | 4.297 |
2 | Dekking BEI-LML. RIVM vanuit art. 19 | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
3 | LPO | 2.108 | 1.624 | 2.100 | 1.406 | 1.389 | 1.378 |
4 | EJM | 1.609 | |||||
5 | Campagne houtstook | 1.000 | |||||
6 | Diversen | 650 | |||||
Totaal | 5.367 | 5.921 | 7.897 | 7.203 | 7.186 | 7.175 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een structurele overboeking van middelen van artikel 21 naar artikel 20 inzake het beleidsterrein 'Duurzame Agro'. Het beleidsterrein duurzame agro is verantwoordelijk voor de regelgeving van de uitstoot van de veehouderij naar de lucht met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren, met het oog op de gezondheid van omwonenden. Het doel van duurzame agro sluit beter aan bij de algemene doelstelling van beleidsartikel 20 (het bevorderen van een solide en gezonde leefomgeving door de luchtkwaliteit te verbeteren) en wordt om die reden met ingang van 2024 verantwoordt op artikel 20.
– Ad 2. Dit betreft een overboeking van artikel 19 naar artikel 20 voor de financiering van de hogere kosten van RIVM in het kader van de Basisfinanciering Essentiële Infrastructuur (BEI) ten behoeve van het Landelijk Meetpunt Luchtkwaliteit (LML). Op artikel 19 (waar de opdrachten aan RIVM tot 2022 werden gefinancierd ) was een voorziening aangehouden die nu wordt ingezet voor de financiering van de genoemde hogere kosten.
– Ad 3. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 4. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
– Ad 5. Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 in het kader van de lancering van een communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken. Door vertraging in de uitvoering van de communicatiecampagne asbest is in 2023 slechts de voorbereiding van de communicatie-activiteiten aan de orde en zal naar verwachting in 2024/2025 daadwerkelijk uitvoering worden gegeven aan de communicatie-activiteiten. Deze middelen worden nu in 2023 versneld aangewend voor de campagne omtrent particuliere houtstook.
– Ad 6. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
20. Lucht en Geluid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
– Ad 1. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 21 Duurzaamheid
21. Duurzaamheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 71.886 | 69.912 | 69.830 | 52.878 | 52.855 | 49.855 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 8.998 | ‒ 4.186 | 962 | 2.639 | 616 | ‒ 793 |
Nieuwe mutaties | ‒ 4.227 | 16.665 | 33.670 | 33.664 | 25.539 | 13.848 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 58.661 | 82.391 | 104.462 | 89.181 | 79.010 | 62.910 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1 | Duurzame Agro | ‒ 4.297 | ‒ 4.297 | ‒ 4.297 | ‒ 4.297 | ‒ 4.297 | |
2 | Overheveling DGMI naar ILT | ‒ 277 | ‒ 1.452 | ‒ 1.988 | ‒ 2.465 | ‒ 2.465 | ‒ 2.465 |
3 | LPO | 1.630 | 1.064 | 1.064 | 1.525 | 1.525 | 1.484 |
4 | EJM | 1.228 | |||||
5 | WP Monitoring & Sturing CE 2023 | ‒ 2.000 | |||||
6 | Klimaatfonds «bevorderen circulair doen en gedrag» | 2.200 | 3.300 | 5.100 | 5.100 | 6.000 | |
7 | Kasschuif Subsidieregeling ontwikkeling en opschaling recycling | ‒ 6.600 | 400 | 1.200 | 1.100 | 3.900 | |
8 | Uitvoering Milieu-Investeringsaftrek (MIA) 2024 | 2.000 | |||||
9 | Klimaatfonds «Ondersteuning plastics norm» | 11.900 | 23.800 | 16.650 | 6.250 | 3.000 | |
10 | EZK Continuering DEI+CE | 2.000 | 7.992 | 14.500 | 15.500 | 10.100 | |
11 | KF: Biobased bouwen | 1.600 | 1.400 | ||||
12 | KF Handhavings- en uitvoeringskosten voor plastics normering | 525 | 1.170 | 1.145 | 1.525 | ||
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
13 | Diversen | 1.267 | 80 | 54 | 26 | 26 | 26 |
Totaal | ‒ 4.227 | 16.665 | 33.670 | 33.664 | 25.539 | 13.848 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een structurele overboeking van middelen van artikel 21 naar artikel 20 inzake het beleidsterrein 'Duurzame Agro'. Het beleidsterrein duurzame agro is verantwoordelijk voor de regelgeving van de uitstoot van de veehouderij naar de lucht met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren, met het oog op de gezondheid van omwonenden. Het doel van duurzame agro sluit beter aan bij de algemene doelstelling van beleidsartikel 20 (het bevorderen van een solide en gezonde leefomgeving door de luchtkwaliteit te verbeteren) en wordt om die reden met ingang van 2024 verantwoord op artikel 20.
– Ad 2. Dit betreft een overboeking van artikel 21 naar artikel 24 ten behoeve van de verslaglegging van verpakkingen, de Single Use Plastics, de Producentenverantwoordelijkheid, en de Teerhoudend Asfalt Granulaat.
– Ad 3. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 4. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
– Ad 5. Dit betreft een overboeking van artikel 21 naar artikel 97 ten behoeve van de door het Planbureau voor de Leefomgeving te verrichten onderzoekwerkzaamheden (in 2023) in het kader van het Werkprogramma Monitoring & Sturing Circulaire Economie.
– Ad 6. Dit betreft de middelen die vanuit het Klimaatfonds beschikbaar zijn gesteld voor het Bevorderen circulair doen en gedrag staan op het opdrachtenbudget gereserveerd. Het betreft een bedrag van € 2,2 miljoen in 2024 en cumulatief € 33,7 miljoen in de periode 2024 ‒ 2030.
– Ad 7. Dit betreffen kasschuiven voor de subsidieregeling ontwikkeling en opschaling recycling (€ 6,6 miljoen van 2023 naar 2024, 2025, 2026 en 2027) om het kasritme te actualiseren.
– Ad 8. Gelet op de positieve evaluatie van de MIA/Vamil-regeling zal ook het verhoogde budget van de MIA (voor verduurzaming van het MKB) structureel worden voortgezet ( € 48 miljoen in 2024 en € 50 miljoen vanaf 2025). De uitvoeringskosten (€ 2 mln.) worden in 2024 middels een kadercorrectie overgeheveld naar IenW. De structurele verwerking van de uitvoeringskosten wordt tijdens de voorjaarsbesluitvorming 2024 verwerkt.
– Ad 9. Dit betreft een overboeking vanuit het Klimaatfonds voor ondersteuningsprojecten van de Nederlandse Rubber– en Kunststofindustrie (NRK) en de Programmalijn design voor recyclen en gemeenschappelijk onderzoek. Dit is inclusief de handhavings- en uitvoeringskosten (€ 1,2 miljoen) voor de plastics norm. Hiervoor ontvangt IenW in totaal € 13,1 miljoen in 2024 en cumulatief € 73,5 miljoen cumulatief in de periode 2024 ‒ 2030.
– Ad 10. Dit betreft een overboeking vanuit het Klimaatfonds aan IenW voor de continuering van de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) Circulaire Economie, als onderdeel van het meerjarenprogramma Klimaat 2024. De regeling DEI+ Circulaire economie draagt bij aan en is bedoeld voor het innovatieproject voor de recycling van afval, hergebruik van producten en pilots voor biobased grondstoffen, die tegelijkertijd bijdragen aan CO2 reductie. Hiervoor ontvangt IenW € 2,0 miljoen in 2024 en cumulatief € 55,2 miljoen in de periode 2024 ‒ 2030.
– Ad 11. Dit betreft een overboeking vanuit het Klimaatfonds voor de aanscherping en bredere toepassing van de milieuprestatie-eis aan gebouwen. IenW ontvangst cumulatief € 3,0 miljoen in de periode 2024 ‒ 2025 voor onderzoek naar biobased bouwen in de grond, weg, en water (GWW) bouwsector.
– Ad 12. Dit betreft de overboeking vanuit het klimaatsfonds voor de handhavings- en uitvoeringskosten voor de plastics normering.
– Ad 13. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
21. Duurzaamheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 87.006 | 86.290 | 89.054 | 97.521 | 96.815 | 96.326 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 330 | ‒ 1.928 | ‒ 1.398 | ‒ 1.659 | ‒ 1.937 | ‒ 2.008 |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.724 | 2.000 | 3.702 | 8.918 | 2.899 | 2.889 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 79.952 | 86.362 | 91.358 | 104.780 | 97.777 | 97.207 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
1 | Klimaatsfonds Nucleaire veiligheid | 130 | |||||
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
2 | Overheveling DGMI naar ILT | ‒ 1135 | ‒ 999 | ‒ 482 | ‒ 482 | ‒ 482 | ‒ 482 |
3 | Kasschuif VTH en Kasschuif communicatiecampagne Asbest | ‒ 7500 | 500 | 1000 | 6000 | ||
4 | Campagne houtstook | ‒ 1000 | |||||
5 | LPO | 2.486 | 2.421 | 2.884 | 3.100 | 3.081 | 3.071 |
6 | EJM | 1.654 | |||||
22 | Veiligheid Biotechnologie | ||||||
7 | Diversen | ‒ 1.359 | 78 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Totaal | ‒ 6.724 | 2.000 | 3.702 | 8.918 | 2.899 | 2.889 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een overboeking van middelen van EZK naar IenW in het kader van het programma nucleaire veiligheid. Het gaat hier om middelen uit het klimaatfonds voor het jaar 2023.
– Ad 2. Dit betreft diverse overboekingen van artikel 22 naar artikel 24 ten behoeve van met name het project Datakwaliteit Toezicht binnen het Interbestuurlijk Programma Versterking Toezicht en Handhaving (IBP VTH).
– Ad 3. Dit betreffen kasschuiven voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, VTH (€ 6,0 miljoen van 2023 naar 2026) en communicatiecampagne Asbest (€ 1,5 miljoen van 2023, waarvan € 0,5 miljoen naar 2024 en € 1,0 miljoen naar 2025) om het kasritme te actualiseren.
– Ad 4. Dit betreft een overboeking van artikel 22 naar artikel 20 in het kader van de lancering van een communicatiecampagne om de emissies van particuliere houtstook te beperken.
– Ad 5. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 6. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge 2022.
– Ad 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
22. Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
23. Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 69.462 | 60.666 | 49.529 | 50.856 | 50.741 | 54.450 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 992 | 1.400 | 1.610 | 2.070 | 2.070 | 2.070 |
Nieuwe mutaties | 4.573 | 3.936 | 3.273 | 3.356 | 3.214 | 3.434 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 75.027 | 66.002 | 54.412 | 56.282 | 56.025 | 59.954 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 | Meteorologie en seismologie | ||||||
1 | LPO | 2.677 | 2.623 | 2.328 | 2.286 | 2.226 | 2.212 |
23.02 | Aardobservatie | ||||||
2 | Prijsbijstelling | 1.290 | 827 | 476 | 595 | 650 | 884 |
3 | Diversen | 606 | 486 | 469 | 475 | 338 | 338 |
Totaal | 4.573 | 3.936 | 3.273 | 3.356 | 3.214 | 3.434 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
– Ad 3. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
23. Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
Beleidsartikel 24 Inspectie Leefomgeving en Transport
24. Handhaving en toezicht | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 203.598 | 203.536 | 204.138 | 202.311 | 200.369 | 198.943 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 15.289 | ‒ 15.787 | ‒ 15.848 | ‒ 15.971 | ‒ 17.927 | ‒ 17.877 |
Nieuwe mutaties | 894 | 15.282 | 10.832 | 11.404 | 11.867 | 11.051 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 189.203 | 203.031 | 199.122 | 197.744 | 194.309 | 192.117 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 | Personele uitgaven | ||||||
1 | EZK: OenF gassen | 1.007 | 1.008 | 1.008 | 1.010 | 1.000 | 1.000 |
2 | Cyber en Vitaal middelen | 445 | 890 | 1.447 | 1.781 | 1.781 | 1.781 |
3 | Overheveling DGMO naar ILT | 437 | 1.214 | 782 | 968 | 968 | 968 |
4 | Overheveling DGLM naar ILT | 984 | 2.013 | 2.260 | 2.443 | 2.443 | 2.443 |
5 | Overheveling DGMI naar ILT | 1.412 | 2.451 | 2.470 | 2.947 | 2.947 | 2.947 |
6 | Werving en selectie RWS | ‒ 1.248 | ‒ 1.248 | ‒ 1.248 | ‒ 1.248 | ‒ 1.248 | ‒ 1.248 |
7 | Autoriteit Woningcorportaties buiten begroting | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 |
8 | Loonbijstelling 2023 | 9.740 | 9.724 | 9.739 | 9.667 | 11.254 | 11.177 |
9 | Overheveling BZK naar ILT Energielabels | 1.160 | 1.160 | 1.160 | 1.160 | 1.160 | |
10 | Kasschuif personele uitgaven ILT | ‒ 4.085 | 4.085 | ||||
24.02 | Materiële uitgaven | ||||||
11 | Cyber en Vitaal middelen | 1.070 | 1.907 | 1.295 | 929 | 1.464 | 929 |
12 | Prijsbijstelling 2023 | 1.938 | 1.950 | 1.969 | 1.937 | 185 | 181 |
13 | Bijdrage ILT prijsstijgingen interne dienstverlening | ‒ 2.379 | ‒ 2.379 | ‒ 2.379 | ‒ 2.379 | ‒ 2.379 | ‒ 2.379 |
14 | Overheveling DGMO naar ILT | 502 | 905 | 742 | 668 | 530 | 392 |
15 | Overheveling DGLM naar ILT | 836 | 917 | 813 | 858 | 796 | 734 |
16 | Diversen | ‒ 13 | 437 | 526 | 415 | 718 | 718 |
Totaal | 894 | 15.282 | 10.832 | 11.404 | 11.867 | 11.051 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft een overboeking van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (artikel 24) ten behoeve van het toezicht op de Ozon Afbrekende Stoffen en Fluorgassen.
– Ad 2. Dit betreft de doorverdeling van de in 2022 via het ministerie van Justitie en Veiligheid geclaimde en ontvangen gelden voor Cyber en Vitaal.
– Ad 3. Dit betreft diverse overboekingen vanuit artikel 14, artikel 16 en het mobiliteitsfonds (directoraat-generaal Mobiliteit) naar artikel 24 voor werkzaamheden ten behoeve van met name uitbreiding van capaciteit in het kader van de EU-verordening treinreizigers, handhaving en uitvoering van de Mobiliteitsrichtlijn en het Programma Vrachtwagenheffing.
– Ad 4. Dit betreft diverse overboekingen vanuit artikel 17 en artikel 18 (directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken) naar artikel 24 op onder andere het gebied van toezicht drones, vergunningverlening modelvliegverenigingen en toezicht, handhaving en data-analyse in het kader van scheepsrecycling, de Havenontvangstvoorzieningen en het Scheepsafvalstoffenverdrag.
– Ad 5. Dit betreft diverse overboekingen van artikel 21 en artikel 22 (directoraat-generaal Milieu en Internationaal) naar artikel 24 voor met name de werkzaamheden voor de regeling voor Single Use Plastics en het project Datakwaliteit Toezicht binnen het Interbestuurlijk Programma Versterking Toezicht en Handhaving (IBP VTH).
– Ad 6. Dit betreft een overboeking voor het overdragen van werving en selectie naar RWS.
– Ad 7. De financiele administratie van de Autoriteit Woningcorporaties (AW) wordt buiten de begrotingsadministratie plaats. Het begrote bedrag met betrekking tot de AW dient derhalve uit de begroting te worden verwijderd.
– Ad 8. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loonbijstelling 2023.
– Ad 9. Dit betreft een overheveling van BZK naar ILT voor de uitbreiding van capaciteit op het onderwerp Energielabels. Het energielabel heeft een belangrijke informerende functie wanneer het gaat om de vastgoedwaarde. financieringsruimte en normering. Het betreft een uitbreiding van inspecteurs en analisten.
– Ad 10. Dit betreft een kasschuif om resterende arbeidsvoorwaardenmiddelen van 2023 naar 2024 door te schuiven.
– Ad 11. Dit betreft de doorverdeling van de in 2022 via het ministerie van Justitie en Veiligheid geclaimde en ontvangen gelden voor Cyber en Vitaal.
– Ad 12. Dit betreft de toedeling van de ontvangen prijsbijstelling 2023.
– Ad 13. Dit betreft het deel van de Loon- en Prijsbijstelling ILT voor de structureel overgedragen budgetten van de dienstverleningsovereenkomsten.
– Ad 14. Dit betreft diverse overboekingen vanuit artikel 14, artikel 16 en het mobiliteitsfonds (directoraat-generaal Mobiliteit) naar artikel 24 voor werkzaamheden ten behoeve van met name uitbreiding van capaciteit in het kader van de EU-verordening treinreizigers, handhaving en uitvoering van de Mobiliteitsrichtlijn en het Programma Vrachtwagenheffing.
– Ad 15. Dit betreft diverse overboekingen vanuit artikel 17 en artikel 18 (directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken) naar artikel 24 op onder andere het gebied van toezicht drones, vergunningverlening modelvliegverenigingen en toezicht, handhaving en data-analyse in het kader van scheepsrecycling, de Havenontvangstvoorzieningen en het Scheepsafvalstoffenverdrag.
– Ad 16. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
24. Handhaving en toezicht | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 | 24.700 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.948 | 14.948 | 14.948 | 14.948 | 14.948 | 14.948 |
Ontvangsten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24 | Inspectie Leefomgeving en Transport | ||||||
1 | Aanpassing art 24 AW buiten begroting | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 |
2 | Aanpassing art 24 AW overheadkosten | 4.548 | 4.548 | 4.548 | 4.548 | 4.548 | 4.548 |
Totaal | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 | ‒ 9.752 |
Toelichting
– Ad 1. De financiele administratie van de Autoriteit Woningcorporaties wordt buiten de begrotingsadministratie plaats. Het begrote bedrag met betrekking tot de AW dient derhalve uit de begroting te worden verwijderd.
– Ad 2. De Autoriteit Woningcorporaties is een zelfstandige eenheidbinnen de ILT. Zij maken gebruik van de ILT faciliteiten en ondersteunende afdelingen. Hiervoor betalen zij jaarlijks een compensatie aan de ILT.
Beleidsartikel 25 Brede Doeluitkering
25. Brede doeluitkering | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 991.493 | 991.492 | 991.599 | 991.599 | 991.599 | 991.599 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 13.747 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 60.783 | 60.784 | 60.789 | 60.789 | 60.789 | 60.789 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.066.023 | 1.052.276 | 1.052.388 | 1.052.388 | 1.052.388 | 1.052.388 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1 | LPO BDU | 56.313 | 56.314 | 56.319 | 56.319 | 56.319 | 56.319 |
2 | Nacalculatie prijsbijstelling HXII 2022 BDU | 4.470 | 4.470 | 4.470 | 4.470 | 4.470 | 4.470 |
Totaal | 60.783 | 60.784 | 60.789 | 60.789 | 60.789 | 60.789 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de ontvangen nacalculatie op de prijsbijstelling 2022.
Beleidsartikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26. Bijdrage Investeringfondsen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 10.160.555 | 19.199.201 | 10.896.124 | 9.815.912 | 9.398.048 | 9.790.303 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 254.137 | ‒ 223.025 | 52.687 | 1.132.521 | 863.584 | 856.233 |
Nieuwe mutaties | ‒ 560.354 | ‒ 7.442.692 | 9.577.169 | 534.151 | 707.609 | ‒ 199.824 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 9.346.064 | 11.533.484 | 20.525.980 | 11.482.584 | 10.969.241 | 10.446.712 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 | Mobiliteitsfonds | ||||||
1 | HXII: Digitale Transport Strategie | ‒ 1.350 | |||||
2 | HXII: Maatwerk KNMI-RWS | ‒ 1.273 | |||||
3 | Onderzoeksprogramma VenR | ‒ 2.124 | |||||
4 | Verdeling POK fiches IenW | 1.570 | 872 | 717 | 771 | ||
5 | Bijdrage banenafspraak RWS | 3.998 | |||||
6 | Vernieuwing SAP RWS aandeel | ‒ 6.663 | |||||
7 | DEF ovb ETV zuid en midden 2023 WOZ | ‒ 13.644 | |||||
8 | NF BZK bijdrage CID Binckhorst | 5.000 | |||||
9 | Def ovb ETV Noord en Betonningsvaartuigen 2023 | ‒ 4.136 | |||||
10 | BZK GF - Terugbet. Goes | ‒ 1.243 | |||||
11 | BZK PF - RISM II | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 | ||
12 | EZK ovb gevolgkosten Wind op Zee | 3.379 | 10.554 | 19.813 | |||
13 | BCF LVO Oosterhoutseweg | ‒ 1.927 | |||||
14 | Overboeking MF naar HXII TVOV MJN24 | ‒ 38.348 | ‒ 9.085 | ‒ 17.567 | |||
15 | HXII: 75 procent doorverdeling POK/WOO middelen | 4.571 | 4.571 | ||||
16 | HXII terugsluis Vrachtwagenheffing | ‒ 70.000 | ‒ 100.000 | ||||
17 | Loon- en prijsbijstelling 2023 MF | 416.714 | 459.714 | 469.885 | 422.663 | 401.311 | 422.670 |
18 | Mutatie RWS Werving en Selectie MF | 4.300 | 4.300 | 4.300 | 4.300 | 4.300 | 4.300 |
19 | Omvorming ProRail naar ZBO 2024 | ‒ 8.278.000 | 8.845.000 | ||||
20 | MF Terugsluis Vrachtwagenheffing | 15.000 | 45.000 | ||||
21 | FIN - SPUK Schoon Emissieloos Bouwen | 10.000 | 11.500 | 28.500 | 55.000 | 35.000 | |
22 | FIN - Kennis Opschaling Praktijk Schoon Emissieloos Bouwen | 2.500 | 6.000 | 5.500 | |||
23 | kaderaanpassing 2023 | ‒ 500.000 | ‒ 50.000 | 250.000 | 200.000 | ‒ 800.000 | |
24 | FIN - Rijksdiensten Schoon Emissieloos Bouwen | 7.500 | 20.000 | ||||
25 | Kasschuif Woningbouw | ‒ 350.000 | 350.000 | ||||
26.02 | Deltafonds | ||||||
25 | Overboeking naar ministerie LNV Mirt-onderzoek Delta aanpak | ‒ 1.800 | |||||
26 | Cyber en Vitaal middelen DF | 891 | 3.367 | 3.345 | 3.344 | 4.481 | 3.344 |
27 | Loon- en prijscompensatie 2023 Deltafonds | 86.474 | 84.807 | 80.834 | 67.695 | 70.546 | 66.236 |
28 | Kasschuif tlv generale middelen | ‒ 154.000 | 37.000 | ‒ 24.000 | ‒ 8.000 | ‒ 59.000 | 45.000 |
29 | Diversen | ‒ 4.143 | ‒ 1.817 | ‒ 39 | 9 | 272 | 240 |
Totaal | ‒ 560.354 | ‒ 7.442.692 | 9.577.169 | 534.151 | 707.609 | ‒ 199.824 |
Toelichting
Voor een specificatie van de nieuwe mutaties wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage van de begroting van het Mobiliteitsfonds (artikel 19) en het Deltafonds (artikel 6).
Niet-beleidsartikel 97 Algemeen Departement
97. Algemeen departement | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 50.988 | 47.695 | 47.311 | 47.240 | 46.585 | 46.318 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 2.854 | ‒ 679 | ‒ 669 | ‒ 673 | ‒ 853 | ‒ 867 |
Nieuwe mutaties | 12.204 | 1.693 | 1.685 | 1.684 | 1.680 | 1.616 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 66.046 | 48.709 | 48.327 | 48.251 | 47.412 | 47.067 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 | Algemeen departement | ||||||
1 | LPO | 1.690 | 1.602 | 1.593 | 1.592 | 1.565 | 1.555 |
2 | EJM | 1.361 | |||||
3 | Werkprogr. PBL Monitoring & Sturing CE | 1.500 | |||||
4 | Maatwerk KNMI-RWS | 2.223 | |||||
5 | Interdepartementale overboekingen | 1.000 | 12 | 13 | 13 | ‒ 25 | 0 |
6 | Oekraïne middelen | 4.700 | |||||
7 | Diversen | ‒ 270 | 79 | 79 | 79 | 140 | 61 |
Totaal | 12.204 | 1.693 | 1.685 | 1.684 | 1.680 | 1.616 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de ontvangsten loon- en prijsbijstelling 2023 op artikel 99 aan art 97;
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de Eindejaarsmarge 2022;
– Ad 3. Dit betreft de onderzoekwerkzaamheden die door PBL worden verricht in 2023 in het kader van het werkprogramma Circulaire Economie. Werkprogramma Monitoring & Sturing(van art 21);
– Ad 4. Dit betreft een overboeking t.b.v. verstrekte maatwerkopdrachten die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht;
– Ad 5. Diverse Interdepartementale overboekingen;
– Ad 6. Het betreft de bijdrage van het Ministerie van Financiën aan het Ministerie van IenW ten behoeve van de hulpgoederen aan Oekraïne (Kamerstuk 2022-2023, 36045, nr. 165).
– Ad 7. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
97. Algemeen Departement | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.380 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.501 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.380 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Niet-beleidsartikel 98 Apparaatuitgaven Kerndepartement
98. Personele uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 407.254 | 400.387 | 384.113 | 379.788 | 352.315 | 346.234 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 30.636 | 50.728 | 43.380 | 41.457 | 51.738 | 49.654 |
Nieuwe mutaties | 32.259 | 16.344 | 15.810 | 15.446 | 6.752 | 6.258 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 470.149 | 467.459 | 443.303 | 436.691 | 410.805 | 402.146 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personele uitgaven | 26.573 | 18.086 | 19.846 | 19.399 | 18.771 | 16.553 |
1 | LPO | 16.320 | 14.736 | 14.684 | 14.228 | 13.514 | 13.087 |
2 | Bijdrage SAP RWS | 2.905 | |||||
3 | EJM | 2.664 | |||||
4 | Interdepartementale overboekingen | 4.429 | 2.582 | 2.567 | 2.543 | 2.543 | 2.588 |
5 | Uitvoeringskosten Klimaat envellope | 1.750 | 1.750 | 1.750 | |||
6 | Overdracht werving en selectie aan RWS | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 | ‒ 1.519 |
7 | Herschikking Cyber Vitaal middelen | 1.774 | 2.287 | 2.364 | 2.397 | 2.483 | 2.397 |
98.02 | Materiële uitgaven | 4.498 | ‒ 2.315 | ‒ 2.402 | ‒ 2.402 | ‒ 8.840 | ‒ 6.881 |
8 | LPO | 8.029 | 7.745 | 7.462 | 7.530 | 7.234 | 7.193 |
9 | Interdepartementale overboekingen | 3.095 | 1.358 | 1.358 | 1.358 | 1.358 | 1.358 |
10 | Herschikking POK WOO | ‒ 2.732 | ‒ 1.658 | ‒ 1.462 | ‒ 1.530 | ‒ 5.672 | ‒ 5.672 |
11 | Herschikking Cyber Vitaal middelen | ‒ 4.841 | ‒ 9.760 | ‒ 9.760 | ‒ 9.760 | ‒ 11.760 | ‒ 9.760 |
12 | Banenafspraak RWS | ‒ 3.998 | |||||
13 | EJM | 1.187 | |||||
14 | Bijdrage SAP RWS | 3.758 | |||||
15 | Overdracht werving en selectie aan RWS | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 |
16 | Diversen | 1.188 | 573 | ‒ 1.634 | ‒ 1.551 | ‒ 3.179 | ‒ 3.414 |
Totaal | 32.259 | 16.344 | 15.810 | 15.446 | 6.752 | 6.258 |
Toelichting
– Ad 1 en 8. Dit betreft de toedeling van de ontvangten loon- en prijsbijstelling 2023 op artikel 99 aan art 98;
– Ad 2. en 14. Dit betreft de verrekening van het aandeel van RWS in het project Vernieuwing SAP
– Ad 3 en 13. Dit betreft de toedeling van de Eindejaarsmarge 2022;
– Ad 4 en 9. De verrekening van diverse interdepartementale verrekeningen;
– Ad 5. Dit is aanvulling van het inhuurbudget ten laste van de uitvoeringskosten die gereserveerd staan op art.14. Deze mutatie is in het kader van aanvullende opdrachten uit de klimaatenveloppe;
– Ad 6 en 15. Voor het overdragen van werving en selectie naar RWS is een overheveling van budget noodzakelijk. Middels deze mutatie worden alle budgetten naar de budgetplaats van de concerndirecties gebracht. Van het structurele totaal van € - 1,5 miljoen op de personele uitgaven komt structureel per saldo € 2,8 miljoen van Hoofdstuk XII en € - 4,3 miljoen van het Mobiliteitsfonds. De uitgaven op de materiële uitgaven komt van Hoofdstuk XII af.
– Ad 10. Dit is een herschikking/doorverdeling van de in 2022 ontvangen POK en WOO gelden naar (baten-lasten)diensten;
– Ad 7 en 11. Herschikking/doorverdeling van de in 2022 via JenV geclaimde en ontvangen gelden voor Cyber en Vitaal;
– Ad 12. Dit betreft de bijdrage van artikel 98 naar artikel 26 voor het invullen van arbeidplaatsen van de banenafspraak door RWS;
– Ad 16. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.
98. Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 5.841 | 5.627 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.151 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 2.612 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 349 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 8.104 | 5.627 | 5.430 | 5.430 | 5.430 | 5.151 |
Ontvangsten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98 | Apparaat kerndepartement | ||||||
1 | Diversen | ‒ 349 | |||||
Totaal | ‒ 349 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Niet-beleidsartikel 99 Nog Onverdeeld
99. Nominaal en Onvoorzien | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 324 | 7.084 | 7.112 | 7.128 | 20.266 | 20.212 |
Mutatie Nota van Wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 650.536 | 665.508 | 668.394 | 605.824 | 570.237 | 598.942 |
Nieuwe mutaties | ‒ 650.860 | ‒ 664.792 | ‒ 668.906 | ‒ 606.352 | ‒ 583.903 | ‒ 612.554 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 7.800 | 6.600 | 6.600 | 6.600 | 6.600 |
Uitgaven | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nog onverdeeld | ||||||
1 | LPO | ‒ 623.439 | ‒ 661.256 | ‒ 664.161 | ‒ 601.599 | ‒ 579.433 | ‒ 594.084 |
2 | EJM | ‒ 22.726 | |||||
3 | Correctie LPO MF | ‒ 14.000 | |||||
4 | Nacalculatie prijsbijstelling HXII 2022 BDU | ‒ 4.470 | ‒ 4.470 | ‒ 4.470 | ‒ 4.470 | ‒ 4.470 | ‒ 4.470 |
5 | Diversen | ‒ 225 | 934 | ‒ 275 | ‒ 283 | ‒ | ‒ |
Totaal | ‒ 650.860 | ‒ 664.792 | ‒ 668.906 | ‒ 606.352 | ‒ 583.903 | ‒ 612.554 |
Toelichting
– Ad 1. Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2022 aan het Mobileitsfonds en het Deltafonds en aan de verschilllende artikelen op dit begrotingshoofdstuk (HXII).
– Ad 2. Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge (EJM) aan de diverse artikelen op dit begrotingshoofdstuk. De EJM is bij de 1e suppletoire begroting 2022 op artikel 99 geparkeerd in afwachting van nadere besluitvorming.
– Ad 3. Dit betreft een correctie van de middelen van de loon- en prijsontwikkeling op het MF omdat tijdens de Voorjaarsnota 2023 te veel budget was geboekt.
– Ad 4. Dit betreft de toedeling van de ontvangen nacalculatie op de prijsbijstelling 2022 op de Brede Doelenuitkering.
– Ad 5. De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en hoeven daarom niet te worden toegelicht.