In het HLA is een wettelijke koppeling afgesproken tussen de defensie-uitgaven en minimaal 2% van het Nederlandse bbp. Om uitvoering te geven aan de wettelijke koppeling zijn technische werkafspraken gemaakt tussen het ministerie van Financiën en het ministerie van Defensie. Met de Voorjaarsnota 2025 (Bijlage 5) is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Onderstaande tabel maakt inzichtelijk hoeveel middelen aan Defensie beschikbaar worden gesteld ieder jaar (input). Vervolgens draagt Defensie de verantwoordelijkheid voor (het moment van) de realisatie van deze middelen (output). Dit overzicht biedt tevens een uitsplitsing van verwerkte maatregelen die de input met de output koppelen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Originele input 2% (VJN25) | 21.019 | 24.943 | 25.942 | 27.005 | 27.996 | 29.023 |
Intensivering VJN25 | 90 | 507 | 657 | 737 | ||
Huidige input VJN25 | 21.019 | 24.943 | 26.032 | 27.512 | 28.653 | 29.760 |
Nominaal bbp CEP 2025 | 1.195.972 | 1.247.137 | 1.297.077 | 1.350.258 | 1.399.807 | 1.451.173 |
%-bbp (input) | 1,76% | 2,00% | 2,01% | 2,04% | 2,05% | 2,05% |
Cumulatief saldo in voorgaande perioden verwerkte maatregelen | 520 | 521 | 510 | |||
Maatregelen huidige periode: | ||||||
Maatregel A: saldo kasschuiven | ‒ 14 | ‒ 24 | ‒ 4 | 18 | 16 | 8 |
Maatregel B: saldo in- of extensiveringen | ||||||
Maatregel C: Onderuitputting en EJM | 232 | |||||
Maatregel D: Overboekingen van andere departementen (toerekenbaar) | 104 | 35 | 26 | 26 | 26 | 26 |
Maatregel E1: Overboekingen naar andere departementen (totaal) | ‒ 89 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | |
Maatregel E2: Overboekingen naar andere departementen (waarvan toerekenbaar) | 89 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Maatregel F: saldo overig | 32 | |||||
Totaal maatregelen huidige periode | 354 | 11 | 22 | 44 | 42 | 34 |
Stand Defensie-uitgaven VJN25 | 21.373 | 24.953 | 26.573 | 28.077 | 29.205 | 29.795 |
%-bbp (output) | 1,79% | 2,00% | 2,05% | 2,08% | 2,09% | 2,05% |
De originele input om de defensie-uitgaven minimaal 2% van het Nederlandse bbp te laten bedragen bestaat uit de Defensiebegroting Hoofdstuk 10 en Hoofdstuk K, de toerekening van posten op de begroting bij andere departementen en de reserveringen voor Defensie op de Aanvullende Post bij het ministerie van Financiën. De originele input is in de voorjaarsbesluitvorming aanvullend verhoogd met een intensiveringsreeks oplopende tot structureel 737 miljoen euro. Hierdoor bedraagt de input voor Defensie vanaf 2027 meer dan 2%. Onder cumulatief saldo in voorgaande perioden verwerkte maatregelen zijn de kasschuiven ad. 1,55 miljard euro uit augustus 2024 inzichtelijk gemaakt. De lagere output in 2024 leidt tot een incidenteel hogere output in de jaren 2027 tot en met 2029. Onder maatregelen huidige periode zijn o.a. het saldo kasschuiven opgenomen en de toegekende eindejaarsmarge 2024. Daarnaast zijn ook de saldi opgenomen voor overboekingen van andere departementen, voor overboekingen naar andere departementen en voor overige mutaties, voor zover deze toerekenbaar zijn aan de NAVO-norm. Het saldo onder maatregel D bestaat uit de van Buitenlandse Zaken (BZ) ontvangen eindejaarsmarge Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), de bijdrage vanuit Infrastructuur & Waterstaat (I&W) voor de inhuur van een patrouilleschip voor Intelligence Surveillance Recovery (ISR) taken Noordzee, de bijdrage vanuit Justitie & Veiligheid (J&V) voor de enveloppe nationale veiligheid uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA) en de bijdrage voor Ukraine Comprehensive Assistance Package (UCAP). Het saldo onder maatregel E1 bestaat uit de bijdragen van Defensie aan Economische Zaken (EZ) voor de begrotingsreserve maatwerkgarantie, aan Binnenlandse Zaken (BZK) voor de civiele missiepool uit Budget Internationale Veiligheid (BIV) en aan Economische Zaken (EZ) voor het Security Fund. Deze middelen blijven toerekenbaar aan de NAVO-norm (E2). Het saldo onder maatregel F bestaat uit tegenboekingen in 2025 van mutaties die eind 2024 naar aanleiding van de veegbrief zijn gesteld voor artikel 4.