Gelet op het feit dat de uitgaven en ontvangsten gelijk zijn aan elkaar, zijn beide posten in één tabel inzichtelijk gemaakt.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 42.873.720 | 42.258.910 | 38.413.597 | 38.280.852 | 38.097.452 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire 2024 | 464.971 | 644.627 | 1.472.464 | 1.436.113 | 1.417.922 | 39.434.372 |
Nieuwe mutaties | 498.273 | 1.992.463 | 2.350.095 | 2.288.837 | 2.272.970 | 2.272.811 |
waarvan Algemene uitkering | ||||||
1) Accres tranche 2025 | 1.883.848 | 1.765.287 | 1.757.915 | 1.751.269 | 1.750.612 | |
2) Ruimte onder plafond BCF 2024 | 446.667 | |||||
3) Digitaal Stelsel Omgevingswet | ‒ 10.581 | ‒ 13.479 | ‒ 16.377 | ‒ 19.275 | ‒ 22.173 | ‒ 25.071 |
4) Vervallen besparing jeugdzorg | 500.000 | 511.000 | 511.000 | 511.000 | ||
5) Overige mutaties algemene uitkering | 1.100 | ‒ 200 | ‒ 8.130 | ‒ 8.130 | ‒ 8.030 | ‒ 3.656 |
waarvan Integratie-uitkeringen | ||||||
6) Afschaffen lage inkomens voordeel | 19.789 | 19.664 | 19.536 | 19.410 | 19.284 | |
7) Volumegroei Beschermd Wonen 2025 | 14.185 | 14.185 | 14.185 | 14.185 | 14.185 | |
8) Overige mutaties integratie-uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan Decentralisatie-uitkeringen | ||||||
9) Toekomstbestendig maken energiebeleid | 10.004 | 10.004 | ||||
10) Openbare bibliotheken | 59.282 | 59.282 | ||||
11) Faciliteitenbesluit opvangcentra | 12.053 | |||||
12) Wet betaalbare huur | 13.435 | 19.256 | 16.406 | 9.150 | 7.352 | 6.500 |
13) Alleenverdienersproblematiek | 22.597 | |||||
14) Overige mutaties decentralisatie-uitkeringen | 2.998 | ‒ 222 | ‒ 222 | 4.456 | ‒ 43 | ‒ 43 |
waarvan Onderzoeken verdeelsystematiek | ||||||
15) Overige mutaties onderzoeken verdeelsystematiek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 43.836.964 | 44.896.000 | 42.236.156 | 42.005.802 | 41.788.344 | 41.707.183 |
Toelichting
De mutaties 1, 2, 4 en 10 zijn reeds toegelicht onder Tabel 2 Belangrijkste mutaties in hoofdstuk 2 Beleidsagenda.
3) Digitaal Stelsel Omgevingswet
Op grond van de Beheerovereenkomst d.d. 18-12-2018 dragen de gemeenten vanaf 1-1-2020 jaarlijks 70% bij aan de kosten van beheer en doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). De gemeentelijke bijdrage wordt structureel verhoogd conform de aanvullende afspraken in het Bestuurlijk Overleg VRO d.d. 13 juli 2023 o.b.v. prijspeil 2024 (CPB index 3,5%).
6) Afschaffen lage inkomens voordeel
Gemeenten worden vanaf 2025 gecompenseerd voor de afschaffing van het Lage-inkomensvoordeel (LIV). Het gaat om het LIV dat de gemeente of haar sociaal ontwikkelbedrijf ontvangt voor werknemers met een interne plaatsing op basis van de Wsw of in nieuw beschut werk op basis van de Participatiewet. Compensatie vindt plaats via de gebruikelijke financieringsstromen voor de SW en voor Beschut werk (de IU Participatie).
7) Volumegroei Beschermd wonen 2025
De omvang van de integratie-uitkering Beschermd wonen stijgt als gevolg van de toekenning van de volume-indexatie voor het jaar 2025 (€ 14,185 miljoen per jaar).
9) Toekomstbestendig maken energiebeleid
In het bestuurlijk overleg Klimaat en Energie van 28 november 2023 en 18 januari 2024 is gesproken over de bekostiging van extra taken bij provincies en gemeenten in het kader van het toekomstbestendig maken van het energiesysteem. Specifiek gaat het om taken op het gebied van het voorkomen van netcongestie, zoals het versnellen van de aanleg van infrastructuur, het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van energie via een stimuleringsprogramma energiehubs en het ondersteunen van bedrijven bij hun verduurzaming. Gemeenten ontvangen hiervoor in 2024 en 2025 ruim € 10 mln.
11) Faciliteitenbesluit opvangcentra
In het faciliteitenbesluit is geregeld dat aan gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben jaarlijks door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een uitkering wordt toegekend. De uitkering wordt gebaseerd op het aantal door asielzoekers permanent te bezetten capaciteitsplaatsen verminderd met het aantal op 1 januari van het uitkeringsjaar in de basisregistratie personen ingeschreven bewoners van het opvangcentrum.
12) Wet betaalbare huur
Met de Wet betaalbare huur krijgen gemeenten de bevoegdheid om toezicht te houden en handhavend op te treden met betrekking tot maximale huurprijzen, maximale huurprijsstijgingen en de informatieplicht op verhuurders om huurders op de hoogte te stellen van de maximale huurprijs. De middelen zijn bedoeld voor de implementatie en uitvoering van het wetsvoorstel (het ontvangen en behandelen van meldingen en de handhaving op die meldingen).
13) Alleenverdienersproblematiek
Met de DU Alleenverdienersproblematiek worden gemeenten gefinancierd voor de ondersteuning die zij bieden aan getroffen huishoudens middels individuele bijzondere bijstand (huidig handelingsperspectief) over de jaren 2023 en 2024. Deze overboeking betreft de eerste tranche.