Tabellen 7.1, 7.2 en 7.3 geven een totaaloverzicht van directe en indirecte risico’s voor het Rijk. Voor details over onderstaande garantieregelingen en achterborgstellingen wordt verwezen naar begrotingen en jaarverslagen van de betreffende vakdepartementen. In de tabellen is aangegeven op welke begroting en op welk begrotingsartikel de verschillende garanties zijn opgenomen.
Garanties
Een garantie wordt omschreven als een voorwaardelijke, financiële verplichting van het Rijk aan een derde buiten het Rijk, die pas tot uitbetaling komt als zich bij de wederpartij een bepaalde omstandigheid (realisatie van een risico) voordoet. Garantieregelingen worden als verplichting opgenomen in de begroting van het betreffende vakdepartement. Tabel 7.1 bevat de garantieregelingen van het Rijk. Alle regelingen met een uitstaand risico, een risicoplafond of mutaties groter dan 100 miljoen euro zijn uitgesplitst weergegeven. Alle andere regelingen zijn samengevat in de post «Overig».
In het overzicht worden achtereenvolgens de begroting, het begrotingsartikel en de omschrijving van de garantie weergegeven. Daarachter staan de garanties voor de jaren 2013, 2014 en 2015. Het bedrag dat daadwerkelijk als risico is verleend dan wel door de Tweede Kamer is geautoriseerd, heet in de tabel «Uitstaande garanties». Onder de uitstaande garanties vallen ook de garanties die in eerdere jaren zijn verstrekt. In 2014 en 2015 zullen er garanties worden verleend, maar er komen ook garanties te vervallen. Dit is te zien in de kolommen «Geraamd te verlenen» en «Geraamd te vervallen». Een garantieregeling van het Rijk kent vrijwel altijd een maximum, het zogenoemde plafond. Dit plafond kan een jaarlijks plafond zijn (per jaar mag een maximaal bedrag aan risico worden verleend) of een totaalplafond (er mag nooit meer risico verleend worden dan het plafond). In tabel 7.1 is onderscheid gemaakt tussen beide soorten plafonds. Bij regelingen waar geen plafond is afgesproken, is het totaalplafond gelijk gesteld aan de uitstaande garanties. Bij internationale garanties is gekozen het garantieplafond gelijk te stellen aan de uitstaande garanties. Hiervan is sprake bij de Europese garanties (EFSM en ESM) en de garanties van een aantal internationale financiële instellingen. Het overzicht geeft de stand eind augustus weer. Ontwikkelingen daarna zijn nog niet in het overzicht opgenomen. Deze worden meegenomen in het garantieoverzicht bij het Financieel Jaarverslag Rijk 2014.
Tabel 7.2 bevat de bijbehorende uitgaven en ontvangsten voor 2014 en 2015. Alleen garanties waarop daadwerkelijk uitgaven en ontvangsten zijn gedaan worden hier weergegeven. De in de tabel getoonde uitgaven betreffen de schade-uitkeringen op afgegeven garanties. De in de tabel getoonde ontvangsten betreffen ontvangen premies of provisies en dergelijke, zoals op derden verhaalde (schade-)uitkeringen.
b | a | Omschrijving | Uitstaande garanties 2013 | Geraamd te verlenen 2014 | Geraamd te vervallen 2014 | Uitstaande garanties 2014 | Garantieplafond 2014 | Geraamd te verlenen 2015 | Geraamd te vervallen 2015 | Uitstaande garanties 2015 | Garantieplafond 2015 | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VIII | 7 | Bouwleningen academische ziekenhuizen | 253,4 | 4,6 | 248,8 | 248,8 | 248,8 | |||||
VIII | 14 | Achterborgovereenkomst NRF | 220,8 | 22,3 | 9,3 | 233,8 | 233,8 | 380,0 | ||||
VIII | 14 | Indemniteitsregeling | 288,5 | 229,0 | 331,5 | 186,0 | 186,0 | 300,0 | ||||
IXB | 2 | Garantie interbancaire leningen | 9.893,0 | 8.381,2 | 1.511,8 | 1.511,8 | ||||||
IXB | 2 | Terrorismeschades (NHT) | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | ||||||
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 14.023,0 | 14.023,0 | 2.723,0 | 11.300,0 | 14.023,0 | |||||
IXB | 3 | DNB winstafdracht | 5.700,0 | 5.700,0 | 5.700,0 | 5.700,0 | ||||||
IXB | 3 | Garantie en vrijwaring inzake verkoop van deelnemingen | 954,8 | 954,8 | 954,8 | 954,8 | ||||||
IXB | 3 | Garantie SNS | 4.166,4 | 4.166,4 | 4.166,4 | 4.166,4 | ||||||
IXB | 3 | Deelneming ABN AMRO | 950,0 | 950,0 | 950,0 | 950,0 | ||||||
IXB | 4 | DNB kredietverlening BIS | 113,4 | 113,4 | ||||||||
IXB | 4 | EFSF | 49.640,4 | 49.640,4 | 49.640,4 | 49.640,4 | ||||||
IXB | 4 | EFSM | 2.790,0 | 2.790,0 | 2.790,0 | 2.790,0 | ||||||
IXB | 4 | ESM | 35.445,4 | 35.445,4 | 35.445,4 | 35.445,4 | ||||||
IXB | 4 | Kredieten EU-betalingsbalanssteun aan lidstaten | 2.325,0 | 2.325,0 | 2.325,0 | 2.325,0 | ||||||
IXB | 4 | DNB – deelneming in kapitaal IMF | 45.345,0 | 45.345,0 | 45.345,0 | 45.345,0 | ||||||
IXB | 4 | EBRD | 589,1 | 589,1 | 589,1 | 589,1 | ||||||
IXB | 4 | EIB | 9.895,5 | 9.895,5 | 9.895,5 | 9.895,5 | ||||||
IXB | 4 | Wereldbank | 3.255,1 | 178,5 | 3.433,6 | 178,5 | 3.612,1 | 3.612,1 | ||||
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 20.858,1 | 10.000,0 | 10.000,0 | 20.858,1 | 10.000,0 | 10.000,0 | 10.000,0 | 20.858,1 | 10.000,0 | |
IXB | 5 | MIGA | 24,3 | 150,0 | 150,0 | 24,3 | 150,0 | 150,0 | 150,0 | 24,3 | 150,0 | 24,3 |
IXB | 5 | Regeling Investeringen | 226,5 | 453,8 | 453,8 | 226,5 | 453,8 | 453,8 | 453,8 | 226,5 | 453,8 | |
XIII | 13 | BMKB | 2.165,5 | 350,0 | 560,0 | 1.955,5 | 706,3 | 706,3 | 525,0 | 2.136,8 | 706,3 | |
XIII | 13 | GO | 679,8 | 100,0 | 176,3 | 603,5 | 400,0 | 400,0 | 100,0 | 903,5 | 400,0 | |
XIII | 13 | Groeifinancieringsfaciliteit | 71,4 | 58,2 | 12,1 | 117,6 | 85,0 | 85,0 | 17,8 | 184,8 | 85,0 | |
XIII | 13 | Scheepsnieuwbouw garantieregeling | 44,1 | 50,0 | 40,0 | 54,1 | 1.000,0 | 400,0 | 40,0 | 414,1 | 400,0 | |
XIII | 14 | Aardwarmte | 65,8 | 43,9 | 109,6 | 43,9 | 43,9 | 153,5 | 43,9 | |||
XIII | 16 | Garantie voor investeringen en werkkapitaal landbouwondernemingen | 394,5 | 36,0 | 90,5 | 340,0 | 90,0 | 120,0 | 80,0 | 380,0 | 120,0 | |
XIII | 18 | Garantie voor natuurgebieden en landschappen | 433,2 | 15,9 | 417,3 | 15,4 | 401,9 | 449,1 | ||||
XVI | 2 | Inrichtingen voor de gezondheidszorg | 505,4 | 18,6 | 74,2 | 459,8 | 51,5 | 408,3 | 408,3 | |||
XVI | 3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 147,3 | 2,3 | 22,0 | 127,5 | 13,0 | 114,5 | 114,5 | |||
Overig | 318,8 | 4,3 | 10,1 | 313,0 | 4,4 | 49,5 | 267,9 | |||||
Totaal | 211.720,1 | 11.810,3 | 20.444,9 | 203.095,4 | 12.541,9 | 15.730,8 | 199.906,5 | |||||
Totaal als percentage bbp | 32,9 | 31,2 | 30,0 |
b | a | Omschrijving | Geraamde uitgaven 2014 | Geraamde ontvangsten 2014 | Saldo 2014 | Geraamde uitgaven 2015 | Geraamde ontvangsten 2015 | Saldo 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VI | 34 | Garantiestelling Faillissementscuratoren dienst JUSTIS | 1.300 | – 1.300 | 1.300 | – 1.300 | ||
IXB | 1 | Garantie procesrisico's | 245 | – 245 | 245 | – 245 | ||
IXB | 2 | Garantie interbancaire leningen | 99.636 | 99.636 | 0 | |||
IXB | 2 | Terrorismeschades (NHT) | 1.275 | 1.275 | 1.275 | 1.275 | ||
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 569 | 569 | 569 | 569 | ||
IXB | 3 | Garantie en vrijwaring inzake verkoop van deelnemingen | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 0 | |
IXB | 3 | Deelneming ABN AMRO | 25.555 | 25.555 | 6.441 | 6.441 | ||
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 85.000 | 121.000 | 36.000 | 74.900 | 88.000 | 13.100 |
IXB | 5 | Regeling Investeringen | 500 | 1.250 | 750 | 500 | 1.250 | 750 |
XIII | 13 | BMKB | 91.500 | 23.500 | – 68.000 | 71.000 | 25.000 | – 46.000 |
XIII | 13 | GO | 11.842 | 13.000 | 1.158 | 11.842 | 13.000 | 1.158 |
XIII | 13 | Groeifinancieringsfaciliteit | 9.343 | 8.000 | – 1.343 | 9.365 | 8.000 | – 1.365 |
XIII | 13 | Scheepsnieuwbouw garantieregeling | 9.668 | 10.000 | 332 | 3.679 | 4.000 | 321 |
XIII | 14 | Aldel | 4.000 | – 4.000 | 0 | |||
XIII | 16 | Garantie voor investeringen en werkkapitaal landbouwondernemingen | 21.000 | 1.800 | – 19.200 | 17.000 | 1.800 | – 15.200 |
XV | 2 | Startende ondernemers | 500 | – 500 | 300 | – 300 | ||
Totaal | 239.698 | 310.385 | 70.687 | 194.931 | 154.135 | – 40.796 |
Achterborgstellingen
Naast het risico uit garantieregelingen wordt het Rijk ook indirect blootgesteld aan risico’s uit achterborgstellingen. In dit geval wordt de daadwerkelijke garantieverplichting niet afgegeven door het Rijk, maar door een daarvoor aangewezen tussenpersoon, bijvoorbeeld een stichting. Het Rijk zal pas worden aangesproken wanneer de tussenpersoon niet aan haar verplichtingen kan voldoen. In de begroting van het betreffende vakdepartement worden dergelijke achterborgstellingen niet als verplichting opgenomen (zolang er geen schade ontstaat vanuit de achterborgstelling). De achterborgstellingen zijn opgenomen in tabel 7.3.
Het risico uit de achterborgstellingen (in tabel 7.3) is niet één op één te vergelijken is met het risico uit de garantieregelingen (in tabel 7.1). Bij achterborgstellingen worden de risico’s soms gedeeld met gemeenten. Zo worden de verplichtingen die het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor 1 januari 2011 is aangegaan voor 50 procent gedekt door de gemeenten en voor 50 procent door de rijksoverheid. Verplichtingen aangegaan na deze datum worden volledig door de rijksoverheid gedekt. Bij het WSW wordt de gehele positie gedeeld met gemeenten.
Daarnaast gelden per achterborgstelling verschillende regelingen om eventuele schade te dekken. Bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) dient eerst het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) sanering- en projectsteun te verlenen om een aanspraak op het WSW te voorkomen. Hierna moet het WSW zijn bufferkapitaal aanspreken. Indien dit onvoldoende is, worden de obligo’s van de deelnemende woningcorporaties aangesproken. Een obligo is een voorwaardelijke verplichting van de deelnemer om aan het fonds een bepaald bedrag over te maken. Pas daarna wordt een beroep gedaan op de achterborg van de rijksoverheid.
De Stichting Waarborgfonds Zorg (WFZ) kent een soortgelijke regeling. Ook hier wordt eerst het bufferkapitaal aangesproken om schade te dekken. Daarna moeten de zorginstellingen met een door het WFZ geborgde lening een percentage (maximaal 3 procent van de uitstaande garanties van de deelnemende zorginstelling) van het leningenbedrag afdragen (obligo). Mocht dit onvoldoende zijn om de verplichtingen van het WFZ na te komen, dan kan het WFZ een beroep doen op het Rijk.
Bij het WEW geldt geen obligoverplichting. Hier dient het huis als onderpand, waardoor de schade zich beperkt tot eventuele restschulden na gedwongen verkoop. Het WEW teert bij verlies direct in op het bufferkapitaal.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal Achterborgstellingen | 177.658 | 192.740 | 220.163 | 231.179 | 250.315 | 258.878 |
waarvan: | ||||||
Stichting Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) | 7.703 | 8.061 | 8.441 | 8.672 | 8.915 | 8.922 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | 71.700 | 75.800 | 85.300 | 86.300 | 87.400 | 86.200 |
Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) | 98.255 | 108.879 | 126.422 | 136.207 | 154.000 | 163.756 |
Bufferkapitaal | 1.157 | 1.277 | 1.336 | 1.456 | 1.520 | 1.501 |
waarvan: | ||||||
Stichting Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) | 176 | 191 | 211 | 230 | 245 | 235 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | 452 | 476 | 482 | 497 | 489 | 487 |
Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) | 529 | 610 | 643 | 729 | 786 | 779 |
Obligo | 2.991 | 3.160 | 3.453 | 3.460 | 3.568 | 3.528 |
waarvan: | ||||||
Stichting Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) | 231 | 242 | 253 | 260 | 268 | 268 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) | 2.760 | 2.918 | 3.200 | 3.200 | 3.300 | 3.260 |