2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 (excl. IS) | 10.850,20 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Belasting- en invorderingsrente | 65 |
Mutatie begrotingsreserve (uitgaven) | ‒ 92,2 |
Mutatie definitieve schade-uitkeringen | 95 |
Vrijval beschikbaar budget | ‒ 32,2 |
Diversen | ‒ 8,1 |
27,5 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Bijdrage aan sso's | ‒ 33,2 |
Inhuur externen | ‒ 41,7 |
Diversen | ‒ 29,8 |
‒ 104,7 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Overboeking bcf afdracht rijnlandroute 2021 | 42 |
Diversen | 69 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Kapitaalinjectie invest nl | ‒ 130 |
Diversen | ‒ 20 |
‒ 39 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2022 | ‒ 116,3 |
Stand Najaarsnota 2021 (subtotaal) | 10.733,90 |
Totaal Internationale samenwerking | 48,7 |
Stand Najaarsnota 2021 | 10.782,60 |
2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 (excl. IS) | 2.036,40 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Belasting- en invorderingsrente | 220 |
Dividend staatsdeelnemingen | 215 |
Mutatie begrotingsreserve (ontvangsten) | 95 |
Mutatie premies ekv | ‒ 92,2 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 45 |
Diversen | ‒ 0,1 |
482,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Diversen | 12,4 |
12,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Mutaties premies hulk | 50 |
Diversen | ‒ 16,8 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Dividend staatsdeelnemingen - financiele deelnemingen | 628 |
Mutatie schaderestitutie na '99 | ‒ 124,6 |
536,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2022 | 1.031,70 |
Stand Najaarsnota 2021 (subtotaal) | 3.068,10 |
Totaal Internationale samenwerking | 2,2 |
Stand Najaarsnota 2021 | 3.070,30 |
Uitgaven
Mee-en tegenvallers
Belasting- en invorderingsrente
De uitgaven voor de belasting- en invorderingsrente zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de verdeling van de definitieve verdeelsleutel over boetes en rente tussen de Sociale Fondsen en Financiënbegroting. Deze wordt gebaseerd op de verhouding tussen de loon- en inkomstenbelasting en de sociale premies. Aangezien de loon- en inkomstenbelasting hier een groter aandeel in heeft dan eerder ingeschat, wordt ook het aandeel van Financiën in te betalen rente groter.
Mutatie begrotingsreserve (uitgaven)
De raming van de begrotingsreserve wordt met circa 92 miljoen euro naar beneden bijgesteld. De begrotingsreserve wordt gevoed door de premieontvangsten. Door een afname van de verwachte premieontvangsten daalt ook de verwachte storting in de begrotingsreserve. De onderliggende reden hiervoor is het uitblijven van grote transacties.
Mutatie definitieve schade-uitkeringen
In 2021 valt de schade-uitkering EKV naar verwachting 95 miljoen euro hoger uit. Dit heeft grotendeels te maken met het tekenen van een multilateraal akkoord voor de schuldenkwijtschelding van Sudan. Het kwijt te schelden bedrag voor Nederland bedraagt 75 miljoen euro. Er dient nog een bilateraal akkoord gesloten te worden. Op dit moment is het echter onzeker of het bilateraal akkoord nog in 2021 wordt gesloten, gezien de recente ontwikkelingen in Sudan. Indien het bilaterale akkoord niet in 2021 wordt gesloten, valt de schade-uitkering niet hoger uit.
Vrijval beschikbaar budget
Het is de verwachting dat niet alle resterende middelen op artikel 10 (Nog onverdeeld) nodig zijn in 2021. Daarom valt circa 32 miljoen euro aan nog onverdeelde middelen vrij. Deze vrijgevallen middelen komen ten goede aan het generale beeld.
Diversen
Dit betreft een som van meerdere mutaties, waaronder een ramingsbijstelling op artikel 10 Nog Onverdeeld en hogere uitvoeringskosten van de staatsdeelnemingen.
Beleidsmatige mutaties
Bijdrage aan SSO's
Als gevolg van het thuiswerken vanwege Corona vallen de huisvestings- en facilitaire kosten ten behoeve van de uitbreiding van de Belastingdienst lager uit. In 2021 was er vanwege de thuiswerkmaatregelen minder noodzaak om facilitaire aanpassingen te doen in de kantooromgeving, zijn er diverse meevallers op het terrein van bestellingen van kantoorartikelen en het niet doorgaan van opleidingsdagen. Ook werkt vertraging bij het Rijksvastgoedbedrijf door naar de facilitaire uitgaven van de Belastingdienst.
Inhuur externen
De verwachte uitgaven aan externe inhuur van de Belastingdienst vallen lager uit, omdat eerder dit jaar geschatte aantallen op een aantal dossiers (onder andere registraties E-commerce en inzageverzoeken FSV) lager zijn dan eerder dit jaar verwacht. Hierdoor was het beroep op extra inhuur/uitzendkrachten fors lager. Zo is de omvang van de handmatige werkzaamheden in het noodspoor E-commerce significant lager uitgevallen dan voorzien. Dit komt doordat een lager aantal bedrijven deelneemt aan de regeling dan werd aangenomen. Bovendien is het gelukt de extra werkzaamheden op verschillende terreinen grotendeels met bestaande capaciteit te verrichten. Hierbij speelt ook een rol dat in 2021, vanwege langer aanhoudende Corona-maatregelen, reguliere werkzaamheden als invordering en buitentoezicht op een lager pitje hebben gestaan en bestaande capaciteit ingezet kon worden voor extra werkzaamheden.
Diversen
Dit betreft een som van meerdere mutaties, waaronder de verdeling van de CAO middelen naar de Financiën begroting en lagere IV (informatievoorziening) uitgaven bij DG Toeslagen.
Technische mutaties
Overboeking BCF afdracht Rijnlandroute 2021
Er vindt een storting van 42 miljoen euro plaats in het Btw-compensatiefonds inzake het project Rijnlandroute.
Diversen
Deze post betreft met name overboekingen van en naar de Financiën begroting.
Kapitaalinjectie Invest-NL (niet relevant voor het uitgavenplafond)
Voor het totale beschikbare kapitaal voor Invest-NL in 2021 zijn verplichtingen aangegaan. Doordat daadwerkelijke investeringen (kasuitgaven) door Invest-NL in bedrijven en fondsen op latere momenten en soms gefaseerd plaatsvindt, moet de kasreeks voor de kapitaalinjectie worden aangepast. Daarom wordt 130 miljoen euro kasbudget naar latere jaren verschoven.
Diversen (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
Dit betreft enkel een mutatie voor EKV. De bijstelling van 20 miljoen euro voor de niet-definitieve schade-uitkeringen voor EKV betreft een schuif tussen de definitieve- en de niet-definitieve schades. Een definitieve schade was verkeerd begroot onder de niet-definitieve schades. Vanaf begroting 2022 wordt gewerkt met één begrotingspost schaderaming en vervalt het onderscheid tussen niet-definitieve en definitieve schades.
Niet-belastingontvangsten
Mee-en tegenvallers
Belasting- en invorderingsrente
De ontvangsten voor de belasting- en invorderingsrente vallen hoger uit dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de definitieve verdeelsleutel over boetes en rente tussen de Sociale Fondsen en de Financiënbegroting. Deze wordt gebaseerd op de verhouding tussen de loon- en inkomstenbelasting en de sociale premies. Aangezien de loon- en inkomstenbelasting hier een groter aandeel in heeft dan eerder ingeschat, wordt ook het aandeel van Financiën – welke dit jaar ver boven de 100% uitkomt - in te ontvangen rente groter.
Dividend staatsdeelnemingen
De onzekerheid in de dividendramingen is als gevolg van de coronapandemie gedaald, wat tot hogere dividendontvangsten leidt.
Mutatie begrotingsreserve (ontvangsten)
Definitieve schades, de kostenvergoeding Atradius en de overige kosten leiden tot een onttrekking uit de begrotingsreserve. Doordat de raming voor de definitieve schades toenemen, neemt ook de raming voor de onttrekking uit de begrotingsreserve met 95 miljoen euro toe. Een aanzienlijk deel hiervan bestaat uit de schuldenkwijtschelding van Sudan, wat gezien de recente ontwikkelingen in Sudan onzeker is.
Mutatie premies EKV
De premies voor EKV worden met circa 92 miljoen euro naar beneden bijgesteld. De verwachte premies over 2021 zijn aanzienlijk afgenomen, wat met name te maken heeft met het uitblijven van een verwachte grote projectfinancieringstransactie.
Ontvangsten boetes en schikkingen
De ontvangsten voor de boetes en schikkingen zijn hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de definitieve verdeelsleutel over boetes en rente tussen de Sociale Fondsen en de Financiënbegroting. Deze wordt gebaseerd op de daadwerkelijke verhouding tussen de loon- en inkomstenbelasting en de sociale premies. Aangezien de loon- en inkomstenbelasting hier een groter aandeel in heeft dan eerder ingeschat, wordt ook het aandeel van Financiën in te ontvangen boetes groter.
Diversen
Dit betreft een som van meerdere mutaties, waaronder lagere ontvangsten voor het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) als gevolg van een lager aantal afgenomen Wft (Wet op het financieel toezicht) examens. Daarentegen vallen de ontvangsten voor NLFI (NL Financial Investments) hoger uit, omdat een geraamde betaling in 2020 in 2021 heeft plaatsgevonden.
Beleidsmatige mutaties
Diversen
De ontvangsten op de apparaatskosten bij de Belastingdienst vallen op basis van de realisaties hoger uit dan geraamd.
Technische mutaties
Mutaties premies HULK
De premies voor de coronamaatregel Herverzekering Leverancierskredieten (HULK) wordt met 50 miljoen euro naar boven bijgesteld. De originele raming zag enkel toe op facturen van 2021. Begin 2021 zijn echter ook de laatste facturen gerelateerd aan 2020 betaald, welke over de jaargrens zijn heen geschoven. Derhalve valt het bedrag aan premies hoger uit dan initieel geraamd.
Diversen
De tegenvaller op deze post wordt met name veroorzaakt door een tegenvaller op de HULK als gevolg van lagere schaderestituties en lagere premie- en renteontvangsten op de lening aan KLM.
Dividenden staatsdeelnemingen - financiële deelnemingen (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
Als gevolg van een wijziging in het ECB advies aan financiële instellingen om geen dividend uit te keren, is de dividendraming voor 2021 naar boven bijgesteld.
Mutatie schaderestitutie na '99 (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
De schaderestituties worden met 125 miljoen euro naar beneden bijgesteld. In de begroting 2021 was voor dit jaar de laatste recuperatie tranche opgenomen voor Argentinië. Argentinië bevindt zich momenteel in betalingsproblemen en is in onderhandeling over herstructurering van haar schuld. Voor 2021 wordt verwacht dat 15 miljoen euro van de totaal verwachte recuperaties van 135 miljoen euro ontvangen van de Argentijnse staat. Zodra een nieuw betalingsschema is overeengekomen, dan zal dit worden verwerkt in de begroting.