UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 34.736,0 | 34.173,5 | 33.603,1 | 33.587,9 | 33.401,4 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Autonome raming studiefinanciering | – 222,6 | – 244,5 | – 249,9 | – 252,0 | – 259,4 | ||
Leerlingenvolume referentieraming 2014 | 169,9 | 235,3 | 202,2 | 223,4 | 235,1 | ||
Diversen | – 1,2 | – 2,5 | – 3,1 | – 4,1 | – 4,9 | ||
– 53,9 | – 11,7 | – 50,8 | – 32,7 | – 29,2 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Begrotingsafspraken 2014 behoud gratis schoolboeken | 0,0 | 277,0 | 277,0 | 277,0 | 277,0 | ||
Begrotingsafspraken 2014 passend onderwijs | 0,0 | 15,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | ||
Begrotingsafspraken 2014 publieke omroep | 0,0 | 0,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | ||
Eindejaarsmarge: inzet (noa incidentele middelen) | 34,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Eindejaarsmarge: inzet (overlopende verplichtingen) | – 48,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Eindejaarsmarge: inzet (restant dekking problematiek) | – 149,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Eindejaarsmarge: toevoeging | 237,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Intertemporele compensatie ov-studentenkaart | 450,0 | – 450,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 34,2 | 43,0 | 48,7 | 74,7 | 67,1 | ||
557,4 | – 115,0 | 425,7 | 451,7 | 444,1 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Investering kwaliteit onderwijs (van aanvullende post) | 204,0 | 204,0 | 204,0 | 204,0 | 204,0 | ||
Overheveling buitenonderhoud scholen po (van gemeentefonds) | 0,0 | 158,8 | 158,8 | 158,8 | 158,8 | ||
Diversen | 108,8 | 102,5 | 79,7 | 69,6 | 67,6 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Autonome raming studiefinanciering | 244,3 | 234,2 | 219,2 | 211,7 | 260,2 | ||
Prijsbijstelling tranche 2014 | 78,9 | 79,4 | 83,4 | 83,2 | 82,9 | ||
Referentieraming 2014 | 65,3 | 91,1 | 78,6 | 42,5 | 9,6 | ||
Diversen | 5,0 | 10,0 | – 5,0 | – 25,0 | – 15,0 | ||
706,3 | 880,0 | 818,7 | 744,8 | 768,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 1.209,7 | 753,2 | 1.193,7 | 1.163,8 | 1.182,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 35.945,7 | 34.926,6 | 34.796,8 | 34.751,7 | 34.584,2 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 63,9 | 62,9 | 62,9 | 57,9 | 57,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 36.009,6 | 34.989,5 | 34.859,6 | 34.809,6 | 34.642,1 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 1.232,1 | 1.263,1 | 1.330,8 | 1.388,4 | 1.461,6 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Autonome raming studiefinanciering | 25,3 | 38,5 | 39,1 | 38,6 | 38,3 | ||
Renteontvangsten | – 38,8 | – 54,0 | – 63,2 | – 65,2 | – 66,5 | ||
Diversen | 1,3 | – 0,5 | 0,9 | 10,4 | 15,6 | ||
– 12,2 | – 16,0 | – 23,2 | – 16,2 | – 12,6 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 6,7 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | 0,0 | ||
6,7 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | – 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Diversen | 9,3 | 9,5 | 9,6 | 9,7 | 9,7 | ||
8,3 | 9,5 | 9,6 | 9,7 | 9,7 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 2,8 | – 6,4 | – 10,2 | – 6,5 | – 2,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 1.234,9 | 1.256,7 | 1.320,5 | 1.381,9 | 1.458,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 1.234,9 | 1.256,7 | 1.320,5 | 1.381,9 | 1.458,8 |
Autonome raming studiefinanciering (mee- en tegenvallers – uitgaven)
De raming voor studiefinanciering laat lagere kaderrelevante uitgaven zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2014 verwerkte raming uit het voorjaar 2013. Dit is het gevolg van de verwerking van nieuwe uitvoeringsgegevens van DUO. Hieruit blijkt onder andere dat er minder omzettingen waren van lening naar gift bij de studiefinanciering. Daarnaast is de omvang van het contract voor de OV-studentenkaart neerwaarts bijgesteld vanwege een daling van het aantal reizigerskilometers door studenten.
Leerlingenvolume referentieraming
Dit betreft de budgettaire verwerking van de referentieraming 2014. In het primair en voortgezet onderwijs is er een daling van leerlingenaantallen ten opzichte van de referentieraming 2013, terwijl het hoger onderwijs een grote toename in studentaantallen laat zien.
Begrotingsafspraken 2014 behoud gratis schoolboeken
De maatregel «afschaffen gratis schoolboeken» uit het regeerakkoord is teruggedraaid. Onderdeel van deze maatregel was een compensatieregeling voor ouders/verzorgers met een laag inkomen van 90 mln. Het bedrag dat is toegevoegd aan de OCW-begroting is inclusief het terugdraaien van deze compensatie.
Begrotingsafspraken 2014 passend onderwijs
Er is in totaal 50 mln. structureel beschikbaar voor het passend onderwijs, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de motie Voordewind/Ypma. De bezuiniging op de samenwerkingsverbanden in het voortgezet onderwijs van 21 mln. vanaf 2016 wordt ongedaan gemaakt. Daarnaast wordt er 29 mln. euro toegevoegd aan de lumpsum van de samenwerkingsverbanden in het primair- en voortgezet onderwijs.
Begrotingsafspraken 2014 publieke omroep
Er komt 50 mln. beschikbaar voor de publieke omroep vanaf 2016. Hiermee wordt de ombuiging uit het regeerakkoord met een jaar vertraagd en gehalveerd.
Eindejaarsmarge: inzet
De eindejaarsmarge wordt ingezet voor diverse kasschuiven uit de Najaarsnota 2013 naar dit jaar (26,8 mln.) en na Najaarsnota ontstane overlopende verplichtingen uit 2013 naar 2014 (28,8 mln.). Verder wordt de eindejaarsmarge ingezet om een deel van de ingehouden prijsbijstelling alsnog uit te keren aan instellingen en ter dekking van het programma vernieuwing studiefinanciering (PVS). Tot slot wordt 34 mln. van de eindejaarsmarge gereserveerd om de incidentele middelen voortvloeiend uit het Nationaal Onderwijs Akkoord te financieren. Deze middelen zijn beschikbaar voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroeps- en volwasseneneducatie wanneer de afspraken uit het NOA voor 1 juni 2014 in de nieuwe cao’s zijn opgenomen.
Eindejaarsmarge: toevoeging
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2013 aan de begroting van OCW.
Intertemporele compensatie ov-studentenkaart
Ter optimalisatie van het kasritme van de staat wordt een deel van de verplichtingen aan de vervoersbedrijven voor de OV-studentenkaart vooruitbetaald.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat onder andere uit de inzet van de eindejaarsmarge ter dekking van het alsnog uitkeren van een deel van de ingehouden prijsbijstelling tranche 2013 en tranche 2014 (zie Eindejaarsmarge: inzet). Verder is vanuit de middelen uit de Begrotingsafspraken 2014 20 mln. bestemd ter ondersteuning van de Nederlandse filmindustrie.
Investering kwaliteit onderwijs (van aanvullende post)
Dit betreft de overheveling van middelen uit de Nota van Wijziging naar de begroting van OCW voortvloeiend uit het Nationaal Onderwijs Akkoord (33750 VIII 4).
Overheveling buitenonderhoud naar scholen po (van gemeentefonds)
Schoolbesturen in het primair onderwijs nemen vanaf 2015 de verantwoordelijkheid voor buitenonderhoud van scholen over van gemeenten en ontvangen daarvoor ruim 158 mln.
Diversen (technische mutaties)
Dit betreft met name de overboeking van de tranches 2014 voor de loonbijstelling en het overgebleven restant van de prijsbijstelling.
Autonome raming studiefinanciering (niet kader relevant – uitgaven)
De niet-kaderrelevante raming studiefinanciering is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de in de OCW-begroting 2014 verwerkte raming uit het voorjaar 2013. Dit komt met name omdat er minder omzettingen naar een gift worden verwacht, een flinke toename van het aantal studenten is geraamd en dat studenten naar verwachting meer gaan lenen.
Prijsbijstelling tranche 2014
Dit betreft de uitkering van het niet-relevante deel van de prijsbijstelling tranche 2014.
Referentieraming 2014
Dit betreft de budgettaire verwerking van het niet-kaderrelevante deel van de referentieraming 2014.
Autonome raming studiefinanciering (mee- en tegenvallers – niet-belastingontvangsten)
De raming voor studiefinanciering laat hogere ontvangsten zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2014 verwerkte raming uit het voorjaar 2013. Dit komt met name door hogere kortlopende vorderingen, zoals o.a. de ontvangsten voor onterecht kaartbezit.
Renteontvangsten
De raming voor studiefinanciering laat lagere renteontvangsten zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2014 verwerkte raming uit het voorjaar 2013. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de neerwaarts bijgestelde rentevoet. Conform de begrotingsregels worden mutaties in de renteontvangsten generaal verwerkt.
Diversen (mee- en tegenvallers)
Dit betreft met name de budgettaire verwerking van de referentieraming 2014. De toename van het aantal lesgeldplichtigen leidt tot hogere lesgeldontvangsten in 2017 en 2018.
Diversen (technische mutaties, niet kaderrelevant)
De raming voor ontvangsten op de hoofdsom van de studieleningen is licht opwaarts bijgesteld.